هارد دیسک و انواع آن

آموزش و ترفندها 18 آبان 1393 علی مظفری

هارد دیسک و انواع آن

 

تعریف (HDD (Hard disk drive :

هارد دیسک یک دستگاه مکانیکی مغناطیسی است که جهت ذخیره سازی داخلی مورد استفاده قرار گرفته می گیرد.

خریداران کامپیوتر انتخاب کمی برای خرید هارد دیسک داشتند. اگر شما یک ultrabook و یا نوت بوک و یا یک کامپیوتر رومیزی خریده باشید به احتمال زیاد در آن ها یک درایو حالت جامد (SSD) و یا یک درایو HDD و شاید هم ترکیبی از SSD و HDD به عنوان درایو اولیه وجود داشته که شما سیستم عامل خود و چیز های دیگرتان را در آنها ذخیره می کنید.

هارددیسک چرخش سنتی (HDD)،  ذخیره ساز های اولیه و غیر فرار کامپیوترها بودند، یعنی داده هایی که روی آنها ذخیره می شود، حتی زمانی که سیستم خاموش هم باشد داده ها از بین نمی رود، که این به خاطر پوشش مغناطیسی در پلاترها است که روی آن کشیده شده و وقتی شما می خواهید از اطلاعات ذخیره شده خود استفاده کنید یک بازوی مکانیکی روی دیسک در حال چرخش قرار می گیرد و اطلاعات را برای شما به نمایش در می آورد.

دیسک سخت برای اولین بار در 1956 سپتامبر 13 معرفی شد و شامل یک یا چند پلاتر(platters ) هارد دیسک در داخل یک محفظه هوای مهر و موم شده می باشد.

داده ها چگونه از روی هارددیسک خوانده می شوند؟

اطلاعات فرستاده شده به / از هارد دیسک توسط کنترل کننده دیسک صورت می گیرد، که این کنترل کننده می گوید هارد دیسک چه باید بکند. هنگامی که سیستم عامل نیاز به خواندن و نوشتن اطلاعات دارد، این جزء به بررسی فضای خالی هارد دیسک (جدول تخصیص فایل  FAT )، برای تعیین محل فایل ها و مناطق موجود می پردازد، به محض این که مشخص شد، کنترل کننده دیسک، دستور برای حرکت خواندن / نوشتن  را می دهد. از آنجا که فایل ها در سراسر پلاتر ها پراکنده هستند، head نیاز به حرکت به مکان های مختلف برای دسترسی به تمام اطلاعات دارد.تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک سخت سنتی ، به صورت مغناطیسی انجام می شود.

یک طرف قطب مغناطیسی 0 است و از سوی دیگر 1 است. در واقع خواندن اطلاعات به صورت 0 و 1 صورت می گیرد و کامپیوتر دقیقا همه ی آن ها را درک می کند.

تفاوت HDD و SSD چیست؟

دیسک های فلزی یا پلترهای گردان وبازوی متحرک مشکلات ناخواسته ای ایجاد می کند که در SSD ها را دیده نمی شود. اولین مشکل مصرف توان است. کلا تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی توان را تلف می کند. در هارد درایوها نیز چرخش و حرکت وجود دارد که مصرف برق را بالا می برد و این مسئله باعث گرم شدن هارد درایومی شود. در SSD ها چیزی حرکت نمی کند و آنها را برای استفاده در لپ تاپ ها و دیگر گجت های سیار ایده آل ساخته است .

سرعتی که در آن، اطلاعات خوانده یا نوشته می شود فاکتور مهمی در هاردها می باشد که از این جنبه نیز SSD برنده است. چون همانند یک رم (RAM) در کامپیوتر شما عمل می کند . درSSD ها اطلاعات به راحتی نوشته و خوانده می شوند برخلاف هارد درایو ها که باید بازوی متحرک روی نقطه مورد نظر که با چرخش دیسک فلزی بدست می آید، قرار گیرد تا اطلاعات خوانده شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هارد دیسک وسترن دیجیتال و تفاوت رنگ بندی آنها

تراشه SSD نسبت به حافظه های USB و هارد های HDD سرعت بیشتری دارد و گران ترنیز هستند. یکی از دلایل بالا بودن سرعت این هارد ها نسبت به هارد های HDD این است که این هارد ها به دلیل نداشتن قطعه متحرک زمان تاخیر بسیار کمتری نسبت به هارد های معمولی دارند.

همه چیز در مورد بافر دیسک: 

بافر در هارددیسک به دو منظور استفاده می‌شود. زمانیکه پردازنده دستور خواندن اطلاعات را می‌دهد، هارد اطلاعات را جستجو کرده و پس از یافتن آنها، یک نسخه از آن را در بافر قرار میدهد تا چنانچه پردازنده دوباره همان اطلاعات را درخواست کرد، سریعاً تحویل شود. البته لازم به ذکر است که این اطلاعات تا زمانی در بافر می ماند حجم بافر پر نشود چرا که در غیر این صورت اطلاعات جدید بر روی قبلی‌ها نوشته می‌شوند.
کاربرد دیگر بافر، زمانی است که حجم زیادی از اطلاعات قرار است که ذخیره شوند، در این صورت اطلاعات ابتدا به بافر منتقل میشوند و سپس هارد آنها را خوانده و با سرعت پایین ناشی از مکانیکی بودن خود، آنها را به تدریج ذخیره می کند.
بنابراین به نظر میرسد که هر چه بافر بیشتر باشد، تاثیر بهتری بر راندمان سیستم (سرعت Read و Write ) می‌گذارد و این همان چیزی است که در لابراتوار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

 هارد دیسک هیبریدی :

 کلمه هایبرید Hybrid به معنای ترکیبی می باشد که در این هارددیسک های جدید نیز چنین عملی به کار گرفته شده است.

Hybrid Hard Disk Drive مدلی جدید از حافظه های سیستم های کامپیوتری می باشد که مطمئنا در آینده ای نزدیک بسیار محبوب گشته و نیازهای بسیاری از کاربران را برطرف خواهد کرد.

این هارد همانطور که از اسمش پیداست دارای دو نوع تکنولوژی می باشد. تکنولوژی HDD و SSD که در هنگام نیاز به اعمالی که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات مهم است از قسمت SSD کمک گرفته و در زمانی که حافظه و ظرفیت بالای ذخیره سازی نیاز باشد از قسمت HDD کمک گرفته می شود. این هارد ها در حال حاضر دارای قیمتی بسیار مناسب تر از هارد های SSD بوده و مطمئنا سرعت بسیار بیشتری نیز نسبت به هارد های HDD دارند.

این هارد ها که با نام SSHD به معنی Solid State Hybrid Drive نیز معروف هستند هم اکنون در بعضی لپ تاپ های موجود در ایران نصب شده است و به فروش می رود.