هارد دیسک اکسترنال چیست؟ (+ معرفی انواع، کاربردها و فرمت‌ها)

آموزش و ترفندها 30 مرداد 1402 نگار سلیمانی

هارد دیسک اکسترنال چیست؟ (+ معرفی انواع، کاربردها و فرمت‌ها)

هارد اکسترنال چیست؟

منظور از هارد اکسترنال (به انگلیسی External Hard Drive Disk یا External HDD)، نوعی از حافظه است که خارج از لپ‌تاپ یا کامپیوتر قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای ذخیره اطلاعات استفاده کرد. هارد دیسک اکسترنال چیزی شبیه به فلش مموری است؛ با این تفاوت که فضای بیشتری برای ذخیره دارد و اندازه آن هم بزرگ‌تر است. در بخش تفاوت‌ها درباره تفاوت این دو بیشتر صحبت می‌کنیم.

علاوه بر ظرفیت بالا، یک هارد اکسترنال، محدودیتی برای نوع فایل مورد نظر شما ندارد. شما می‌توانید انواع نرم‌افزارها، فایل‌های ویدیویی، صوتی و هر آنچه که تصور می‌کنید را در این هارد ذخیره کنید. 

هارد اکسترنال
هارد اکسترنال لپ تاپ

نحوه اتصال هارد اکسترنال به کامپیوتر و لپ تاپ

هارد اکسترنال، معمولا با یک کابل یا ازطریق وای‌فای، به سیستم مورد نظر شما وصل می‌شود و می‌توانید مانند سایر درایوهای لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود از آن استفاده کنید. هارد اکسترنال در پوششی به نام قاب قرار گرفته است تا مانع از آسیب فیزیکی به اطلاعات ذخیره شده در آن شود.

هارد اکسترنال اپیسر AC631 1TB
هارد اکسترنال AC631 در دو ظرفیت یک و دو ترابایتی ارائه شده است.

 

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اکسترنال Apacer AC631 External Hard Drive با ظرفیت 1 ترابایت و کاملا مقاوم در برابر آسیب، کلیک کنید.

تاریخچه هارد اکسترنال

اولین هارد دیسک اکسترنال، در ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۶ به بازار معرفی شد که IBM 350 Disk File نام داشت و از سیستم کامپیوتر IBM 305 RAMAC پشتیبانی می‌کرد. این هارد دیسک بسیار بزرگ بود و از چندین دیسک یا پلتر (Platter) داخل آن برای ذخیره داده‌ها استفاده شده بود. ایده ساخت هارد دیسک اکسترنال را رینالد بی جانسون (Reynold B. Johnson) مهندس شرکت IBM ارائه کرد.

اولین هارد اکسترنال و مخترعش
اولین هارد دیسک اکسترنال

هارد اکسترنال چگونه کار میکند؟

هارد اکسترنال، در محفظه‌ای شامل مجموعه‌ای از دیسک‌های چرخان (پلترها) کار می کند. این محفظه، با یک روکش فرومغناطیسی (Ferromagnetic) پوشانده شده است و از این دیسک‌ها برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. داده‌ها با یک هد که بسیار سریع از یک قسمت دیسک به قسمت دیگر آن حرکت می‌کنند، خوانده و نوشته می‌شوند (منظور از خواندن، نمایش اطلاعات و منظور از نوشتن، ذخیره اطلاعات است). فرآیند عملکرد هارد دیسک اکسترنال، مشابه یک دی‌وی‌دی پلیر است.

سرعت هارد اکسترنال به چه بستگی دارد؟

سرعت دیسک اکسترنال، معمولا به این بستگی دارد که با چه سرعتی می‌تواند داده‌ها را بنویسد و بخواند. در HDD، این که صفحات گردان یا پلترهای آن با چه سرعتی می‌چرخند، زمان خواندن و نوشتن را تعیین می‌کند. برای مثال هارد دیسک اکسترنالی که 7200 دور بر دقیقه می‌چرخد، از هاردی که با سرعت 5400 دور می‌چرخد، سرعت بیشتری دارد.

برای مشاهده انواع هارد اکسترنال برند وسترن دیجیتال کلیک کنید:

کاربرد هارد اکسترنال چیست؟ (۵ مورد)

۵ کاربرد اصلی هارد اکسترنال عبارتند از:

  1. ذخیره‌سازی اطلاعات
  2. تهیه نسخه پشتیبان
  3. ذخیره فایل‌های طراحی و ویرایشی
  4. انتقال داده‌ها
  5. ذخیره‌سازی بازی‌ها

در ادامه با این کاربردها مفصل آشنا می‌شویم.

۱. ذخیره‌سازی اطلاعات

هارد های اکسترنال، از رایج‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی هستند. هر لپ‌تاپ یا کامپیوتری، یک هارد دیسک داخلی (اینترنال) دارد که فایل، عکس یا نرم‌افزارهایی که روی کامپیوتر خود ذخیره می‌کنید، در آن ذخیره می‌شود.

کامپیوترها معمولا فضایی بین ۲۵۰ گیگ تا ۱ ترابایت برای ذخیره‌سازی در اختیار شما قرار می‎دهند. برای تعدادی از کاربران این فضا ممکن است کافی باشد؛ اما اگر مدت زیادی از کامپیوتر خود استفاده کنید یا از آن به عنوان وسیله کاری استفاده کنید، با مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه می‌شوید.

مشکلات ناشی از پر شدن هارد داخلی

زمانی که هارد دیسک داخلی شما پر شود، قادر به افزودن داده‌های بیشتر نخواهید بود. علاوه بر این، زمانی که CPU کامپیوتر شما وظایف یا تسک‌ها را انجام می‌دهد، فایل‌های موقتی را اغلب در هارد دیسک اینترنال ذخیره می‌کند. اگر این هارد بیش از اندازه پر شود، سیستم نمی‌تواند اطلاعات را با سرعت پردازش کند؛ به همین دلیل، سیستم شما حتی هنگام پخش فیلم و استفاده از مرورگر، دچار کندی خواهد شد. به این دلایل، بهتر است همیشه تا جای ممکن، فضای خالی در سیستم خود داشته باشید تا بهترین عملکرد را تجربه کنید.

هارد اکسترنال انتخابی مناسب برای افراد اهل سفر

اگر اهل سفر هستید، می‌توانید یک هارد اکسترنال پرتابل و مقاوم در برابر ضربه تهیه کنید تا همه لحظات به یاد ماندنی را روی آن ذخیره کنید. بله شما می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌ها را روی لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند خود هم ذخیره کنید؛ اما اگر تعداد آن‌ها بسیار زیاد شود، حجم بسیار بالایی از فضای حافظه سیستم شما را اشغال می‌کند.

هارد اکسترنال ای دیتا مدل hd330 ظرفیت 1 ترابایت
هارد HD330 با ظرفیت 1 ترابایت از طریق رابط USB3.1 به کامپیوتر متصل می شود

 

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اکسترنال Adata HD330 با ظرفیت ۱ ترابایت و مقاومت بالا، کلیک کنید.

۲. تهیه نسخه پشتیبان

یکی از بهترین کارها برای محافظت از داده‌های حساس و مهم، تهیه نسخه پشتیبان از آن‌ها روی یک هارد اکسترنال است. این‌گونه نسخه دومی از اطلاعات خود دارید که در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توانید از آن استفاده کنید؛ زیرا رطوبت، نوشیدنی‌ها و ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند آسیب‌های فاجعه‌باری به سیستم شما وارد کنند و به هارد اینترنال آن آسیب برسانند. با این کار، اگر بخواهید لپ‌تاپ یا کامپیوتر جدیدی هم تهیه کنید، به راحتی اطلاعات را به آن انتقال خواهید داد.

تهیه نسخه پشتیبان برای چه فایل هایی ضروری است؟

اگر هر یک از فایل های زیر را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود دارید، یک نسخه پشتیبان از آن‌ها روی یک هارد اکسترنال تهیه کنید:

  • تحقیقات علمی: اگر هارد اینترنال شما آسیب ببیند، ممکن است نتیجه سال‌ها تحقیقات خود را از دست بدهید. به همین دلیل، داشتن یک نسخه پشتیبان از اطلاعات، برای محققان علمی ضروری است.
  • اسناد و فایل‌های مهم: احتمالا شما هم اسنادی و فایل‌هایی دارید که نیاز است آن‌ها را سال‌ها در مکانی امن و ایمن نگه‌داری کنید. هارد اکسترنال می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار بدون نگرانی برای حذف و از دست رفتن فایل‌ها باشد. این فایل‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
  • اسناد مالی مهم
  • اسناد پزشکی
  • اسناد دانشگاهی
  • اسناد وراثت
  • عکس‌ها و ویدیوهای خانوادگی

نکته مهم: اگر اطلاعات شما بسیار مهم هستند، بهتر است از آن‌ها در دو نسخه روی دو هارد اکسترنال بکاپ بگیرید و هرکدام را در جای متفاوتی قرار دهید. این‌گونه اگر یکی از آن‌ها آسیب ببیند یا دزدیده شود، باز هم به نسخه دیگر آن دسترسی دارید.

۳. فعالیت‌های دیجیتال

هارد دیسک اکسترنال، یکی از ضروری‌ترین ابزارها برای کسانی است که از ابزارهای ویرایشی و طراحی دیجیتال استفاده می‌کنند. این فعالیت‌ها به قدرت محاسباتی و پردازشی بالایی نیاز دارند و در این زمان، CPU و GPU بیشترین عملکرد را دارند؛ بنابراین حضور یک هارد دیسک اکسترنال، حیاتی است. این فعالیت‌ها، شامل موارد زیر است:

  • ویرایش عکس و ویدیو
  • تصویرسازی دیجیتال
  • ویرایش صدا
  • شبیه‌سازی‌های پیشرفته
هارد اکسترنال ADATA HD720
هارد اکسترنال ADATA HD720 با ظرفیت ۱ ترابایت، ضد‌آب و ضد‌گرد و غبار با استاندارد IP68 
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اکسترنال ADATA HD720 با ظرفیت ۲ ترابایت و پوشش ضد ضربه، کلیک کنید.

۴. انتقال داده‌ها

هارد دیسک اکسترنال، راه حل مناسبی برای انتقال حجم بالایی از داده‌هاست. با این که رایج‌ترین روش‌ها برای انتقال داده‌ها، فلش مموری‌ها، ایمیل یا فضای ذخیره ابری هستند؛ اما این روش‌ها برای ارسال یا دریافت تنها چند فایل می‌توانند مناسب باشند. اگر می‌خواهید چندین گیگابایت اطلاعات را منتقل کنید، این روش‌ها، سرعت پایینی دارند و فضای ذخیره ابری با توجه به سرعت اینترنت، می‌تواند کاری زمان‌بر برای بارگذاری و بارگیری (آپلود و دانلود) باشد.

کاربرد هارد اکسترنال در انتقال داده ها

با هارد اکسترنال، می‌توانید برای انتقال داده های زیر، از آن استفاده کنید:

  • همه اطلاعات کامپیوتر قدیمی خود را به کامپیوتر جدید منتقل کنید.
  • اطلاعات شرکت را به شریک، مشتری یا همکاران خود انتقال دهید و فرآیند انتقال داده‌ها را آسان کنید.
  • حجم بالایی از ویدیوهای شخصی، فیلم یا سریال را برای دوستانتان انتقال دهید.

۵. بازی

اگر از طرفداران سرسخت بازی های کامپیوتری هستید و کامپیوتر شما پر از بازی‌ است، بهتر است برای ذخیره آن‌ها از یک هارد اکسترنال استفاده کنید. بازی‌های ویدیویی با جزئیات گرافیکی بالا، به معنای این است که فضای بیشتری از هارد دیسک را اشغال می‌کنند. به یاد داشته باشید که اگر فضای آزاد کافی در کامپیوتر خود نداشته باشید، سیستم نمی‌تواند با حداکثر سرعت عمل کند. یک هارد دیسک اکسترنال، به شما کمک می‌کند تا به طور قابل توجهی عملکرد اجرایی بازی را افزایش دهید.

خبر خوب این است که حتی می‌توانید از هارد دیسک اکسترنال برای کنسول‌های بازی استفاده کنید. پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، از هارد اکسترنال پشتیبانی می‌کنند.

هارد اکسترنال گیمینگ
هارد اکسترنال گیمینگ کنسول

رابط مناسب هارد اکسترنال برای بازی

اگر می‌خواهید از یک هارد اکسترنال برای بازی استفاده کنید، حتما از یک رابط (کانکتور یا به انگلیسی Connector) USB یا Thunderbolt استفاده کنید.

یواس‌بی A در انتقال اطلاعات، بسیار کند عمل می‌کند و این تاخیر برای شما آزاردهنده خواهد بود. یواس‌بی سی یا Thunderbolt کانکتورهایی با سرعت بالا هستند که مشکلات عملکردی را هنگام استفاده از هارد دیسک اکسترنال، به حداقل می‌رسانند.

هارد اکسترنال گیمینگ ADATA HD770G با ظرفیت 1 ترابایت
هارد اکسترنال ای دیتا HD770G با قابلیت ضدضربه، نورپردازی RGB و بدنه ای با طراحی سه لایه طراحی شده است.
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اکسترنال گیمینگ ADATA HD770G با ظرفیت 1 ترابایت و رابط USB 3.1، کلیک کنید.

۵ تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

علاوه بر تفاوتی که در ظاهر هارد اینترنال و اکسترنال مشاهده می‌کنید، این دو هارد ۵ تفاوت دیگر هم دارند:

۱. محل قرارگیری

تفاوت اصلی بین هارد دیسک اینترنال و هارد دیسک اکسترنال، به محل قرارگیری آن‌ها مرتبط است. هارد دیسک اینترنال، مستقیما به مادربورد متصل می‌شود و فضای ذخیره‌سازی مشخصی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بدون نیاز به این که آن را باز کنید. در حالی که هارد اکسترنال، مستقیما به مادربورد متصل نمی‌شود.

۲. کاربرد

هارد دیسک اینترنال، برای همه کامپیوترها نیاز است و نرم‌افزارهای مهم (سیستم عامل و فایل‌های نرم‌افزاری) روی آن نصب می‌شوند. در حالی که هاردهای اکسترنال، فضایی خارجی هستند که معمولا قابل حمل هستند و از آن‌ها برای ذخیره فایل‌های غیرسیستمی، از قبیل عکس، ویدیو و اسناد استفاده می‌شود. 

۳. روش استفاده

یک هارد اینترنال، مخصوص یک سیستم ساخته شده است. این هارد جزئی از اجزای سخت‌افزاری یک کامپیوتر است؛ نه چیزی که شما بتوانید آن را از سیستم حذف کنید. در حالی که هارد اکسترنال را می‌توان در هر سیستمی استفاده کرد و قابلیت حمل و نقل دارند. علاوه بر این، هارد دیسک اکسترنال، آسان‌تر نصب شود و در عرض چند دقیقه هم قابل استفاده است. 

۴. منبع دریافت قدرت

هارد درایو داخلی، قدرت خود را از منبع تغذیه داخل کامپیوتر به دست می‌آورد. در حالی که هارد دیسک اکسترنال، قدرت خود را از کابل دیتا یا ازطریق قدرت AC اختصاصی به دست می‌آورد.

۵. اتصال دهنده

هارد اینترنال معمولا از اتصال دهنده SATA برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کند. در حالی که کانکتورهای هارد اکسترنال، می‌توانند متفاوت باشند؛ مانند:

  • USB
  • USB C
  • eSATA
  • Firewire
  • Thunderbolt

هرکدام از این کانکتورها، سرعت خواندن و نوشتن مخصوص به خود را دارند.

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال
تفاوت هارد اینترنال و هارد اکسترنال

انواع هارد اکسترنال

به طور کلی، ۳ نوع هارد اکسترنال وجود دارد:

  1. هارد اکسترنال دسکتاپ (رومیزی)
  2. هارد اکسترنال پرتابل (قابل حمل)
  3. هارد اکسترنال وایرلس (بی‌سیم)

این هاردهای اکسترنال تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

هارد اکسترنال Desktop
هارد اکسترنال Desktop

۴ تفاوت هارد اکسترنال دسکتاپ با قابل حمل

هاردهای دسکتاپ (Desktop) علاوه بر اندازه بزرگ‌تر، ۴ تفاوت دیگر هم با هاردهای پرتابل (Portable) دارند:

۱. میزان قدرت مورد نیاز

هاردهای اکسترنال رومیزی، به قدرت بیشتری برای فعالیت نیاز دارند و با کابل برق مخصوص به خود، مستقیما به پریز برق متصل می‌شوند. به دلیل این که سنگین‌تر و سریع‌تر هستند و ظرفیت بیشتری برای ذخیره‌سازی، نسبت به مدل پرتابل دارند. 

ازطرفی، هاردهای اکسترنال پرتابل، به تبعیت از هاردهای لپ‌تاپ ساخته شده‌اند. از آن‌جایی که آن‌ها سبک‌تر، آهسته‌تر و کوچک‌تر هستند، به قدرت کمتری نیاز دارند. بنابراین، آن‌ها مستقیما از پورت یواس‌بی متصل به دستگاه کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما انرژی می‌گیرند و نیازی به پریز ندارند. 

۲. اندازه دیسک و سرعت

هاردهای رومیزی، معمولا یک دیسک ۳/۵ اینچی دارند که معمولا با سرعت ۷۲۰۰ دور بر دقیقه، می‌چرخد. در حالی که هاردهای اکسترنال پرتابل، معمولا به دیسکی به اندازه ۲/۵ اینچ مجهز هستند که معمولا با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقیقه می‌چرخد.

تفاوت هارد اکسترنال دسکتاپ و پرتابل
تفاوت هارد اکسترنال پرتابل و هارد اکسترنال دسکتاپ

۳. محل استفاده

زمانی که در یک محیط کاری ثابت برای ذخیره داده‌های بیشتر به هارد اکسترنالی نیاز است که سرعت پردازش بالاتری داشته باشد، از یک هارد دیسک اکسترنال رومیزی استفاده می‌شود. در حالی که هارد پرتابل برای کسانی که همیشه در حال حرکت در مسیرهای مختلف هستند و به هاردی سبک با طراحی مقاوم نیاز دارند، انتخاب مناسبی است.

برای مثال یک هارد اکسترنال پرتابل، به عکاسان حرفه‌ای و ویدیو ادیتورها، این آزادی را می‌دهد که از هر کجا که می‌خواهند، به راحتی در خانه، دفتر یا کافی‌شاپ مورد علاقه خود، کارهایشان را انجام دهند و دچار کمبود فضا نشوند. در حالی که هارد اکسترنال رومیزی برای کاربردهای حرفه‌ای در سازمان‌ها، شرکت‌ها و برای پروژه‌های بزرگ مناسب هستند.

هارد اکسترنال پرتابل برای عکاسی
هارد اکسترنال پرتابل عکاسان، بهتر است نسبت به خش، ضربه و آب، مقاوم باشد.

۴. مقاومت

هاردهای اکسترنال دسکتاپ، برای حمل و نقل طراحی نشده‌اند؛ به همین دلیل، به اندازه نسخه‌های پرتابل، بادوام و انعطاف‌پذیر نیستند. اگر ضربه‌ای به آن‌ها وارد شود، احتمالا از آسیب دور نخواهند بود. با این حال، اکثر هاردهای اکسترنال پرتابل، به دلیل این که برای حمل و نقل ساخته شده‌اند، نسبت به ضربه و آب مقاوم هستند. آن‌ها به دلیل سایز کوچکی که دارند، به راحتی در کیف یا کوله پشتی شما جای می‌گیرند.

 ADATA Ext HDD HD710 Pro با ظرفیت ۱ ترابایت
هارد اکسترنال ای دیتا HD710 pro با رابط 1.USB 3، ضد شوک، ضد آب و ضد ضربه است.
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اکسترنال پرتابل ضد ضربه و ضد آب ADATA Ext HDD HD710 Pro با ظرفیت ۱ ترابایت، کلیک کنید.

تفاوت هارد اکسترنال وایرلس با پرتابل

هاردهای اکسترنال بی سیم، از لحاظ ظاهری شبیه به هاردهای اکسترنال پرتابل هستند؛ با این تفاوت که برای استفاده از آن‌ها، به اتصال فیزیکی به دستگاه رایانه نیاز نیست. 

هارد اکسترنال وایرلس وسترن دیجیتال
هارد اکسترنال وایرلس دار

هارد اکسترنال بی سیم چگونه کار می کند؟

هاردهای اکسترنال بی سیم، معمولا با سیستم وای‌فای یا بلوتوث کار می‌کنند. تعدادی از انواع جدید آن‌ها، به تکنولوژی NFC هم مجهز هستند.

آن‌ها ممکن است کابلی اضافی برای اتصال به یک سوکت USB یا برای اتصال به روتر وای‌فای از طریق کابل اترنت داشته باشند. برخی از آن‌ها هارد اکسترنال وای فای دار هستند و شبکه خود را ایجاد می‌کنند تا بتوانند به طور کاملا مجزا از شبکه اینترنت کار کنند. برخی دیگر هم مستقیما به شبکه وای‌فای اینترنت متصل می‌شوند.

۵ تفاوت هارد اکسترنال و SSD

اگرچه هدف اصلی SSD و هارد دیسک اکسترنال ذخیره‌سازی اطلاعات است؛ اما تفاوت در تکنولوژی آن‌ها باعث می‌شود تا هارد اکسترنال و حافظه SSD از ۵ جنبه تفاوت داشته باشند.

۱. روش خواندن اطلاعات

هارد دیسک اکسترنال از پلترهای مکانیکی و هد خواندن و نوشتن استفاده می‌کند و هارد SSD از تکنولوژی جدیدتری استفاده می‌کند که ذخیره‌سازی را روی چیپ‌های متصل به هم انجام می‌دهد.

۲. صدا

چیپ‌های موجود در SSD حرکت نمی‌کنند و برخلاف هارد دیسک اکسترنال، صدایی ناشی از حرکت دیسک به گوش نمی‌رسد.

۳. میزان آسیب پذیری

از آنجایی که دیسکِ هارد اکسترنال متحرک است، نسبت به شکستگی یا اختلال عملکرد آسیب‌پذیرتر است. با وجود این، هاردهای HDD، نسبت به SSD قابل اعتمادتر هستند؛ زیرا روش فیزیکی ذخیره داده‌های بهتری دارند و دیسک‌های مغناطیسی آن نسبت به تضعیف، با گذشت زمان، مقاوم‌تر هستند.

فرق هارد اکسترنال با اس اس دی
فرق هارد اکسترنال با اس اس دی

۴. سرعت انتقال

بین SSD و هارد دیسک اکسترنال در سرعت انتقال اطلاعات هم تفاوت وجود دارد. برای مثال اگر بخواهید یک فایل با حجم ۲۰ گیگ را انتقال دهید، هارد دیسک اکسترنال این کار را در هر ثانیه با انتقال ۳۰تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه و SSD با سرعت ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه انتقال می‌دهد. یعنی SSD در کمتر از ۱۰ ثانیه و هارد HDD در عرض ۲ دقیقه این کار را انجام می‌دهد.

۵. قیمت

به دلیل سرعت بالاتر در انتقال اطلاعات، SSD نسبت به هارد اکسترنال با حجم یکسان، قیمت بیشتری دارد.

۵ تفاوت هارد اکسترنال و فلش مموری

هارد اکسترنال و فلش مموری، با این که می‌توانند با یک پورت یواس‌بی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل شوند و برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شوند، از ۵ جنبه با هم تفاوت دارند:

۱. اجزا

برخلاف هارد اکسترنال، فلش‌های USB هیچ بخش متحرکی ندارند؛ بلکه اطلاعات به شکل قطعاتی به نام بیت، بر روی مواد نیمه‌هادی، روی چیپ ذخیره می‌شوند.

۲. ظرفیت

با این که امروزه ظرفیت فلش‌ها هم افزایش یافته است و شما می‌توانید فلش‌هایی با ظرفیت ۶۴ یا حتی ۱۲۸ گیگ تهیه کنید، هارد درایو اکسترنال، نسبت به فلش‌ها ظرفیت بیشتری دارند. هاردهای اکسترنالی که اکنون در بازار وجود دارند، بیش از ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی دارند و این فضا در برخی از موارد به ۵ ترابایت هم می‌رسد. 

چرا ظرفیت فلش مموری کمتر است؟

دلیل این که چرا فلش USB ظرفیت کمتری دارد، این است که از ذرات TLC استفاده می‌کند. هر سلول حافظه از TLC، می‌تواند ۳ بیت را ذخیره کند. ذخیره اطلاعات بیشتر در هر واحد، اجازه می‌دهد تا تولیدکنندگان از چیپ‌های فلش مموری کمتری برای تولید محصولاتی با ظرفیت بالا استفاده کنند؛ اما این امر سرعت محصول را کاهش می‌دهد.

۳. میزان مقاومت

یک فلش درایو می‌تواند برای انتقال فایل‌هایی با حجم چند گیگ، از یک مکان به مکان دیگر مناسب باشد؛ به دلیل این که بخش‌های سخت‌افزاری آن بخش گردانی ندارد و پایداری بیشتری دارند؛ اما برای نگهداری بلندمدت داده‌ها، قابل اعتماد نیستند. در حالی که فلش‌ها به دلیل استفاده مکرر، به سرعت تضعیف می‌شوند، هاردهای اکسترنال برای استفاده مکرر و طولانی مدت طراحی شده‌اند.

۴. قابلیت حمل

فلش‌های مموری کوچک‌تر هستند، قابلیت حمل بیشتری دارند و به آسانی به پورت USB استاندارد متصل می‌شوند. استفاده از آن‌ها بسیار رایج است و قیمت بالایی ندارد. ازطرفی، هارد دیسک‌های اکسترنال، نسبت به فلش‌های مموری، کمی سایز بزرگ‌تری دارند؛ اما ظرفیت بسیار بالاتری نسبت به آن‌ها دارند. اندازه، ظرفیت و پایداری بالای آن‌ها باعث می‌شود تا هارد دیسک اکسترنال، برای ذخیره و انتقال فایل‌هایی با حجم بالا، بسیار مناسب باشند.

۵. قیمت خرید

با این که فلش مموری، نسبت به هارد دیسک اکسترنال، قیمت کمتری دارد، ممکن است به صرفه به نظر رسد؛ اما یک فلش مموری در شرایط نرمال، سریع‌تر از یک هارد اکسترنال دچار خرابی می‌شود و این‌گونه متحمل ضرر بیشتری خواهید شد.

فرق فلش با هارد چیست
فرق هارد اکسترنال با فلش

فلش مموری بهتر است یا هارد اکسترنال؟

فلش USB و هارد دیسک اکسترنال هر دو برای ذخیره داده‌ها عالی هستند؛ اما شما باید تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهتر است. ابتدا باید به این فکر کنید به چه چیزی نیاز دارید. انتخاب شما بستگی به این دارد که:

  • به چه مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید؟
  • برای چه منظوری آن را خریداری می‌کنید؟
  • و چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟

اگر فقط می‌خواهید اطلاعات روی فلش خوانده شود و به طور مداوم از آن برای نوشتن استفاده نمی‌کنید، فلش شما می‌تواند برای مدت طولانی کار کند. برای مثال اگر از فلش مموری برای حمل موسیقی و فیلم استفاده می‌کنید تا در مکان‌های مختلف از آن استفاده کنید، فلش شما می‌تواند برای مدت بیشتری کار کند.

برای مشاهده مدل‌های متنوع از هارد اکسترنال برند ADATA کلیک کنید:

چرا هارد اکسترنال بهتر از فضای ابری است؟ (۳ دلیل)

اگرچه استفاده از فضای ابری (مانند گوگل درایو، دراپ‌باکس و آی‌کلود) به جای هارد اکسترنال راحت‌تر به نظر می‌رسد، به دلایل زیر، انتخاب هارد اکسترنال گزینه مناسب‌تری است.

۱. دسترسی همیشگی

ازطریق فضای ابری، شما می‌توانید به فایل‌های موردنظر خود از هر کامپیوتری بدون هیچ سخت‌افزاری دسترسی داشته باشید؛ اما مسئله این است که اگر در مواقع ضروری به اینترنت دسترسی نداشته باشید یا رمز حساب خود را فراموش کنید، دسترسی به اطلاعات غیر ممکن خواهد شد. در حالی که هارد اکسترنال همیشه در دسترس شما قرار دارد و برای استفاده از اطلاعات آن نیازی به اینترنت ندارید.

۲. امنیت بیشتر

علاوه بر این، فضای ذخیره‌سازی ابری، در معرض حملات سایبری قرار دارد و اگر اطلاعات مهم شما در این سرورها دچار حمله شود، ممکن است ضرر بزرگی را متحمل شوید. در حالی که هارد اکسترنال روی میز شما، از این خطرات محفوظ است. تصور کنید قرار است به یک جلسه مهم بروید و به اطلاعات خود نیاز دارید. اگر سرور فضای ابری با مشکل روبرو شود و به اطلاعات خود دسترسی نداشته باشید، ممکن است فرصتی را که فقط یک بار در زندگی برایتان ایجاد می‌شود، به راحتی از دست دهید.

۳. عدم نیاز به پرداخت دوره ای

با استفاده از هارد اکسترنال، نیازی به پرداخت هزینه دوره ای، همانند خدمات سرویس ابری، ندارید. شما با پرداخت یک بار هزینه، می‌توانید به حجم بالایی از فضای ذخیره‌سازی دسترسی پیدا کنید.

شاید بگویید هزینه یک بار خرید هارد اکسترنال بالاتر است؛ اما بیاید فرض کنیم شما به ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید. اگر هزینه خدمات سرویس ابری ماهیانه حداقل ۲۰۰ هزار تومان باشد، پس از یک سال مبلغی بیش از ۲ میلیون تومان هزینه خواهید کرد. در حالی که با پرداخت مبلغی حدود ۲ میلیون تومان، می‌توانید هارد اکسترنالی با ظرفیت ۱ ترابایت تهیه کنید و برای همیشه داشته باشید.

هارد اکسترنال Western Digital My Passport با ظرفیت ۱ ترابایت
نسل چهارم هارددیسک اکسترنال‌‌‌های My Passport که با طراحی زیباتر و ساده تری به بازار عرضه شده است
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اکسترنال Western Digital My Passport با ظرفیت ۱ ترابایت، کلیک کنید.

انواع فرمت هارد اکسترنال

فرمت هارد اکسترنال، شامل موارد زیر است:

  1. NTFS
  2. HFS+
  3. FAT32
  4. exFAT

۱. فرمت NTFS

فرمت NFTS (New Technology File System)، فرمت پیش‌فرض سیستم عامل ویندوز است و باعث می‌شود این فرمت، برای هاردهای اکسترنالی که باید با سیستم عامل ویندوز اجرا شوند، مناسب باشد. این تکنولوژی جدید، مربوط به سال ۱۹۹۳ است که در طی سالیان به روز رسانی شده است. اگر می‌خواهید فایلی را به لپ‌تاپ یا کامپیوتری با سیستم عامل مکینتاش انتقال دهید، فرمت NFTS این کار را هم برای شما امکان‌پذیر می‌سازد؛ اما با یک اخطار روبرو خواهید شد: فایل‌ها نمی‌توانند نوشته یا حذف شوند. زمانی که هارد دیسک اکسترنال شما به سیستم عامل مکینتاش متصل است؛ فقط قابلیت خواندن دارند.

برخی از نسخه‌های سیستم عامل لینوکس هم قابلیت پشتیبانی از NTFS را دارند؛ اما PS3، PS4 به هیچ وجه از این فرمت پیشتیبانی نمی‌کنند. اگرچه کنسول Xbox 360 در پشتیبانی از این فرمت ناموفق بود؛ Xbox One قابلیت پشتیبانی از NTFS را دارد.

۲. فرمت HFS+

فرمت HFS+ در سیستم عامل مکینتاش نسخه MAC OSX استفاده می‌شود که بیش از ۲۰ سال پیش، جایگزین سیستم HFS مخفف (Hierarchical File System) شد. HFS+ که همچنین با نام Mac OS Extended یا HFS Extended شناخته می‌شود، برای کسانی که نیاز دارند فایل‌ها را روی سیستم عامل مکینتاش اجرا کنند، بسیار عالی است؛ زیرا این فرمت، برای دستگاه‌های ویندوز قابل خواندن نیست.

۳. فرمت FAT32

FAT32 فرمتی است که حدود ۲۵ سال است از ساخت آن می‌گذرد؛ ولی به دلیل این که قابلیت استفاده در سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش را دارد، هنوز هم به خوبی قابل استفاده است؛ اما در این فرمت، دو اشکال هم وجود دارد: امنیت و سایز.

  • این فرمت هیچ امنیتی برای فایل‌ها ایجاد نمی‌کند و دسته‌هایی از داده‌های بزرگ ایجاد می‌کند که فضای هارد دیسک اکسترنال شما را اشغال می‌کنند.
  • مشکل بعدی آن هم مربوط به سایز هر پارتیشن (تقسیم‌بندی هارد به درایو) است. FAT32 مقدار سایز پارتیشن‌ها را محدود می‌کند. این محدودیت به حداکثر ۲ ترابایت در سیستم عامل مکینتاش و حداکثر ۳۲ گیگابابت در سیستم عامل ویندوز می‌رسد. با این فرمت، هر فایل نهایتا می‌تواند ۴ گیگابایت حجم داشته باشد. در حالی که ممکن است به ظرفیتی بالاتر هم نیاز داشته باشیم. برای مثال اگر یک فیلم با کیفیت بلوری داشته باشیم، ممکن است حجمی بیش از ۲۰ گیگ داشته باشد.

این فرمت بیشتر برای انتقال فایل‌ها به سیستم‌های قدیمی‌تر مانند PS3 یا Microsoft Xbox360  استفاده می‌شود.

۴. فرمت exFAT

exFAT، فرمتی بسیار متنوع است که می‌تواند روی سیستم عامل‌های مکینتاش و ویندوز به راحتی با هر سایزی عمل کند. این امر باعث شده است تا exFAT فرمتی ایده‌آل باشد. exFAT به گونه‌ای فرزند FAT32 و NTFS است که خوبی‌ها را از FAT32 به ارث برده است؛ مانند سازگاری با سیستم‌های عامل و سهولت استفاده. این فرمت محدودیت سایز فایل تا 4 گیگابایت را ندارد و می‌تواند فایل‌هایی با سایز و پارتیشن‌ بزرگ داشته باشد.

فرمت exFAT از سیستم عامل لینوکس هم پشتیبانی می‌کند؛ اما برای بهره‌برداری از همه امکانات آن، باید نرم‌افزار مناسب آن را نصب کنید.

exFAT همه خوبی‌ها را از FAT32 به ارث نبرده است؛ زیرا ممکن است با دستگاه‌های قدیمی مانند PS3 و Xbox 360 کار نکند و حتی با PS4 و  Xbox One سازگاری ندارد.

هارد اکسترنال Seagate Expansion 4TB
هارد Adata HD650 با قابلیت حمل آسان و وزن بسیار کم طراحی شده است
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اکسترنال ای دیتا HD650 2TB با ظرفیت 2 ترابایت و سازگار با همه سیستم عامل‌ها، کلیک کنید.

۵ مزیت هارد اکسترنال

یک هارد اکسترنال، می‌تواند حداقل ۵ مزیت برای شما داشته باشد:

۱. افزایش سرعت سیستم

وقتی که داده‌های قدیمی را روی یک هارد اکسترنال ذخیره می‌کنید، مقدار بیشتری از فضای آزاد را روی هارد درایو خود حفظ می‌کنید. بنابراین، می‌توانید فایل‌های جدید را روی کامپیوتر خود نصب کنید و مطمئن باشید که سیستم شما با حداکثر سرعت کار می‌کند.

۲. پیشگیری از دستکاری و حذف

از آنجایی که ممکن است چندین عضو خانواده از یک سیستم استفاده کنند، این احتمال وجود دارد که اسناد حساس و مهم شما در معرض خطر دستکاری یا حذف غیرعمدی قرار بگیرند. داشتن یک هارد اکسترنال، به شما این امکان را می‌دهد که از هر داده‌ای روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود یک نسخه پشتیبان داشته باشید و پس از هر اتفاق ناگواری، با خیال آسوده آن را برطرف کنید.

۳. حفظ مالکیت داد‌ه‌ها

همیشه مالکیت داده‌های خود را حفظ می‌کنید. وقتی داده‌های خود را در یک فضای ابری ذخیره کنید، آن‌ها قادر خواهند بود به هر دلیلی که می‌خواهند، از داده‌های شما به روش‎‌ها و اهداف مختلفی استفاده کنند. به دلیل این که شما هنگام استفاده از خدمات آن‌ها، با شرایط استفاده از آن موافقت کردید و احتمالا شرایط را بدون خواندن تایید کرده‌اید.

۴. حمل آسان

از آنجایی که هاردهای اکسترنال سبک هستند، می‌توانید هر زمان که به آن‌ها نیاز دارید به راحتی آن را از جیب یا کیف خود بیرون بیاورید و به راحتی اتصال یک فلش مموری، از آن استفاده کنید. 

۵. پیشگیری از آسیب‌های اینترنتی

دسترسی منظم به اینترنت، کامپیوترها را در معرض تهدیدات بالقوه‌ای قرار می‌دهد؛ مانند بدافزارها، ویروس‌ها و برنامه‌های جاسوسی. شاید بگویید با استفاده از فایروال و برنامه‌های آنتی‌ویروس، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کنید؛ اما مسئله این است که امروزه حتی استفاده از چنین ابزارهایی هم مقابله با حملات را مشکل ساخته است. با استفاده از هارد اکسترنال، اطلاعات شما از آسیب‌های اینرتنتی به دور خواهد بود.

هارد اکسترنال Adata HD680
ای دیتا HD680 با بدنه ای آلومینیومی و ضدخش و ضداثرانگشت طراحی شده است.
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اکسترنال Adata HD680 با ظرفیت 2 ترابایت، کلیک کنید.

بهترین ظرفیت هارد اکسترنال

برای انتخاب بهترین ظرفیت هارد اکسترنال، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که به چه منظوری می‌خواهید از آن استفاده کنید. به عبارت دیگر، "چه میزان فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید؟" اگر می‌خواهید تعداد زیادی ویدیو با کیفیت HD در آن ذخیره کنید، پس باید ظرفیتی بالاتری را انتخاب کنید؛ نسبت به شخصی که برای ذخیره‌سازی اسناد از آن استفاده می‌کند.

به این فکر کنید که چرا به فضای اضافی نیاز دارید و در آینده ممکن است چه چیزهای دیگری بخواهید روی آن ذخیره کنید. بهتر است هارد دیسکی را انتخاب کنید که ظرفیتی بالاتری از نیاز کنونی شما دارد تا بتوانید در آینده هم از منافع آن بهره‌مند شوید. برای مثال اگر فکر می‌کنید برای ویدیوهای خود به ظرفیت ۲۰۰ گیگ نیاز دارید، بهتر است هارد اکسترنالی با ظرفیت ۵۰۰ گیگ تهیه کنید.

انواع ظرفیت هارد اکسترنال

به طور کلی برای انواع داده‌ها، به هارد اکسترنالی با ظرفیت های زیر نیاز داریم:

  • اسناد: کمتر از ۸۰ گیگابایت
  • موسیقی: ۸۰ تا ۱۲۰ گیگابایت
  • نرم‌افزار: ۱۲۰ تا ۳۲۰ گیگابایت
  • ویدیو: ۳۲۰ گیگابایت تا ۱ ترابایت
  • ویدیوهای HD یا 4K: بین ۱ تا ۲ ترابایت و بیشتر

البته این مقدار فقط حدود ظرفیت مورد نیاز را نشان می‌دهد و ممکن است شما برای ذخیره اسنادتان به ظرفیتی بیش از ۸۰ گیگ هم نیاز داشته باشید؛ پس می‌توانید هارد اکسترنالی با ظرفیت بالاتر را انتخاب کنید یا ممکن است بخواهید از هارد اکسترنال در ترکیبی از موارد بالا استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموختیم که:

  1. هارد اکسترنال نوعی از حافظه است که برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود.
  2. هارد اکسترنال، در انواع، رومیزی، قابل حمل و وایرلس وجود دارد.
  3. هارد اکسترنال دسکتاپ، نسبت به پرتابل، بزرگ‌تر، سنگین‌تر و پرسرعت‌تر است و قابلیت حمل و نقل ندارد.
  4. هارد اینترنال برای فعالیت‌های سیستمی و هارد اکسترنال برای فعالیت‌های غیرسیستمی استفاده می‌شود.
  5. تفاوت HDD و SSD، به تکنولوژی آن‌ها مرتبط است.
  6. فلش مموری برای ذخیره و استفاده طولانی مدت داده‌ها مناسب نیست.
  7. فضای ذخیره ابری، قابلیت اعتماد کمتری دارد.
  8. هاردهای اکسترنال از فرمت‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند که ممکن است با هر سیستم عاملی سازگار نباشند.
  9. ظرفیت مورد نیاز افراد مختلف برای هارد اکسترنال، متفاوت است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به همه سوالات شما در زمینه هارد اکسترنال پاسخ دهیم. حال اگر سوال دیگری ذهن شما را مشغول کرده است، در بخش نظرات مطرح کنید. ما به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

برای مشاهده انواع هاردهای اکسترنال از برندهای وسترن دیجیتال، ای دیتا و... کلیک کنید: