هارد اینترنال چیست؟ + انواع آن (برای لپ‌تاپ، کنسول و سیستم‌های امنیتی)

آموزش و ترفندها 28 آبان 1402 نگار سلیمانی

هارد اینترنال چیست؟ + انواع آن (برای لپ‌تاپ، کنسول و سیستم‌های امنیتی)

هارد اینترنال چیست؟

هارد اینترنال (به انگلیسی Internal Hard Disk Drive یا Internal HDD)، نوعی از حافظه و دستگاه ذخیره‌سازی اصلی، در داخل سیستمی است که به حافظه نیاز دارد. زمانی که شما داده‌ای را ذخیره می‌کنید، به هارد اینترنال شما می‌رود؛ بنابراین این هارد، به همه داده‌های روی سیستم دسترسی دارد.

برای مشاهده قیمت و مقایسه انواع هارد اینترنال ها از برندهای وسترن دیجیتال و... لطفا کلیک کنید:

نحوه عملکرد هارد دیسک اینترنال

هاردهای اینترنال، با دیسک‌های فلزی گردان (پلتر یا به انگلیسی Platter) کار می‌کنند و داده‌ها روی این دیسک‌ها ذخیره می‌شوند. با افزایش ظرفیت هارد، دیسک‌های بیشتری برای ذخیره‌سازی نیاز است. روی این دیسک‌ها، هدِ خواندن/ نوشتن مغناطیسی وجود دارد که دسترسی و ویرایش داده‌ها، از طریق آن انجام می‌شود.

نحوه عملکرد هارد دیسک اینترنال
اجزای هارد اینترنال

در هارد HDD، هد خواندن/ نوشتن بالای دیسک گردان قرار گرفته است که به اندازه چند میکرون از آن فاصله دارد و هیچ‌گاه پلتر را لمس نمی‌کند. اگر هد خواندن/ نوشتن پلتر را لمس کند، هارد دچار آسیب فیزیکی می‌شود.

سرعتی که دیسک‌ها داخل هارد می‌گردند، تعیین کننده سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات است.

دور بر دقیقه یا RPM چیست؟

منظور از دور بر دقیقه یا RPM (به انگلیسی Revolutions Per Minute)، سرعت چرخش دیسک‌ها در یک هارد است.

هرچه سرعت چرخش دیسکها بیشتر باشد، داده‌های شما با سرعت بیشتری پردازش خواهند شد.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال western digital blue wd10ezex 1tb

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اینترنالWestern Digital Blue WD10EZEX - 1TB با سرعت چرخش 5400 دور بر دقیقه و مناسب برای استفاده شخصی، کلیک کنید.

سرعت چرخش در انواع هارد اینترنال

انواع هاردها با توجه به کاربردشان، معمولا با سرعت 4200، 5400 یا 7200 دور بر دقیقه می‌چرخند. به عبارت دیگر، هاردی که سرعت چرخش آن 4200 RPM است، دیسک‌های آن در هر دقیقه، 4200 بار می‌چرخند.

اکثر هاردهای اینترنالی که در کامپیوترها استفاده می‌شوند، با سرعت 5400 دور بر دقیقه می‌چرخند. این‌گونه هاردهایی تولید می‌شود که از لحاظ قیمت به صرفه هستند و سرعت مناسبی هم دارند.

هاردهای مورد استفاده در سیستم‌های امنیتی هم معمولا سرعتی به میزان 7200 دور بر دقیقه دارند. در حالی که هارد دیسک‌های موجود در سرورها، معمولا با سرعت 10هزار تا 15هزار دور بر دقیقه می‌چرخند.

حافظه کش هارد چیست؟

به مکانی که در آن هارد دیسک، فایل‌ها را به صورت موقتی ذخیره می‌کند، حافظه پنهان یا کش (Cache Memory) یا بافر (Buffer) گفته می‌شود. مقدار حافظه پنهان، به مگابایت بیان می‌شود.

هر چه مقدار حافظه پنهان یک هارد دیسک بالاتر باشد، فایل‌ها راحت‌تر خوانده می‌شوند. این سرعت زمانی خود را نشان می‌دهد که همزمان از تعدادی فایل با حجم بالا استفاده می‌کنید.

۴ کاربرد هارد اینترنال

هارد اینترنال، می‌تواند انواع نیازهای شما را برطرف کند:

  • ذخیره فایل‌های شخصی
  • نصب سیستم عامل
  • نصب برنامه‌های کاربردی روی کامپیوتر
  • ذخیره تصاویر سیستم‌های امنیتی

هارد اینترنال در چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

هارد اینترنال، معمولا در کامپیوتر و لپ‌تاپ، سرورها، دستگاه ذخیره‌سازی متصل به شبکه (مخفف NAS و به انگلیسی Network Attached Storage) و برخی از محصولات الکترونیکی؛ مانند دوربین‌ها و دستگاه‌های پخش، استفاده می‌شود.

هر دستگاه هارد اینترنال، برای اهداف خاصی طراحی شده است.

 هارد اینترنال در یک دستگاه NAS
 هارد اینترنال در یک دستگاه NAS

هارد اینترنال برای لپ تاپ، کامپیوتر و کنسول

ممکن است هارد اینترنال لپ تاپ، کامپیوتر یا کنسول، با برنامه‌ها و بازی‌های مختلفی کار کند که به توان متفاوتی نیاز دارند؛ به همین دلیل، هاردهای اینترنال این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توانایی پردازش همه آن‌ها را داشته باشند. این نوع از هاردهای اینترنال، مصرف انرژی کمتری دارند و حرارت کمتری تولید می‌کنند.

تقریبا تمامی کارکردهای ذخیره‌سازی روی کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها، در دسته ذخیره‌سازی شخصی قرار می‌گیرند؛ زیرا نیازی به استفاده بی‌وقفه از هارد دیسک، وجود ندارد و به معنی این است که به عملیات خواندن/ نوشتن کمتری نیاز دارند.

تعداد هارد اینترنال در کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ

اغلب کامپیوترهای دسکتاپ، چند هارد درایو داخلی دارند که به سیستم اجازه می‌دهند تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری را فراهم کند. از طرف دیگر، لپ‌تاپ‌ها معمولا فقط یک هارد داخلی دارند.

هارد اینترنال برای NAS

هاردهای مخصوص NAS، از لحاظ مصرف انرژی، به صرفه هستند و به تکنولوژی کاهش نوسانات مجهز هستند و برای کار در روز و شب، بهینه‌سازی شده‌اند. از آنجایی که سیستم NAS، 24 ساعته کار می‌کند، یک هارد اینترنال نامناسب، می‌تواند به دلیل استفاده مداوم، نوسانات و مصرف زیاد انرژی، داغ شود.

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل wd102kfbx ظرفیت 10 ترابایت

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اینترنال Western Digital Red WD102KFBX - 10TB مناسب برای NAS ، کلیک کنید.

۳ ویژگی هارد اینترنال برای NAS در دوربین های امنیتی

به دلیل ۳ ویژگی زیر، اگر از یک NAS برای ذخیره ویدیوی دوربین‌های تحت شبکه (IP) استفاده می‌کنید، باید هارد دیسک اینترنالی را انتخاب کنید که برای نگهداری تصاویر نظارتی بهینه شده است؛ زیرا این نوع از هاردهای اینترنال:

  1. به تصاویر ویدیویی با کیفیت بالا نیاز دارند و به همین علت، ظرفیت بالایی دارند. 
  2. به تکنولوژی خاصی مجهز هستند که مانع از دست رفتن حتی یک ثانیه از فایل‌های ویدیویی، ناشی از خطا در نوشتن داده‌ها می‌شود. 
  3. از لحاظ انرژی مقرون به صرفه هستند و نوسانات کمتری دارند. 

هارد اینترنال Western Digital Purple WD121PURZ - 12TB

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اینترنال Western Digital Purple WD121PURZ - 12TB مناسب برای سیستم‌های نظارتی، کلیک کنید.

هارد اکسترنال بهتر است یا اینترنال؟

برای این که بدانید برای شما هارد اکسترنال بهتر است یا اینترنال، مهم‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید، این است که: "من به چه چیزی نیاز دارم؟"

  • اگر به هاردی قابل حمل برای ذخیره‌سازی نیاز دارید، یک هارد اکسترنال پرتابل تهیه کنید.
  • اگر در یک سیستم به فضای ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا نیاز دارید، هارد اینترنال تهیه کنید.

انتخاب هیچ کدام از این دو اشتباه نخواهد بود؛ زیرا هر کدام برای شما منافع زیادی را به همراه خواهد داشت. فقط مطمئن شوید دستگاه شما با هاردی که انتخاب می‌کنید، سازگاری دارد.

هارد اینترنال چیست؟
مقایسه سرعت هارد اینترنال و اکسترنال: هاردهای اینترنال، از هاردهای اکسترنال سریع‌تر هستند.
برای آشنایی با هارد اکسترنال، مقاله هارد اکسترنال چیست؟ (انواع + پرکاربردترین ظرفیت) را بخوانید.

برای بازی هارد اکسترنال مناسب است یا اینترنال؟

وقتی می‌خواهید برای بازی هارد مناسبی را انتخاب می‌کنید، باید تصمیم بگیرید که عملکرد برای شما مهم‌تر است یا ظرفیت. اگرچه هاردهای اینترنال عملکرد بازی را سرعت می‌بخشند؛ اما هاردهای اکسترنال ظرفیت بالاتری دارند و می‌توانند به راحتی جابه‌جا شوند. 

  • اگر عملکرد برای شما اهمیت بیشتری دارد، یک هارد دیسک اینترنال را انتخاب کنید. اتصال این هارد با دیگر اجزای کامپیوتر، باعث می‌شود تا بازی‌های شما بهتر اجرا شوند و همه‌چیز یکپارچه عمل خواهد کرد.
  • اگر سیستم شما عملکرد خوبی دارد و به فضای ذخیره‌سازی و نگهداری تعداد زیادی بازی اهمیت می‌دهید، از یک هارد اکسترنال استفاده کنید؛ زیرا قابلیت ذخیره‌سازی بسیار بالایی دارد. با این هارد، شما می‌توانید بازی‌ها را با خود حمل کنید.

در اینجا هم جواب اشتباهی در کار نیست؛ فقط انتخاب شما، به اولویت شخصی شما بستگی دارد.

هارد اینترنال 4 ترابایت وسترن بلک

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اینترنال Western Digital Black 4TB مناسب برای افزایش عملکرد سیستم در بازی‌های حرفه‌ای، کلیک کنید.

مقایسه هارد HDD اینترنال و حافظه SSD اینترنال

هارد HDD اینترنال و حافظه SSD، می‌توانند از 3 جهت متفاوت باشند:

  1. سرعت خواندن و نوشتن
  2. طول عمر
  3. قیمت

۱. سرعت

حافظه SSD نسبت به هارد HDD، 5 تا 10 برابر سرعت خواندن/ نوشتن بالاتری دارد که باعث می‌شود دستگاه شما، حدود 10 تا 13 ثانیه سریع‌تر شروع به کار کند. علاوه بر این، می‌تواند فایل‌ها را سریع‌تر باز و بسته کند و در انتقال آن‌ها هم سرعت بالاتری دارد.

۲. طول عمر

از آنجایی که حافظه SSD بخش متحرکی ندارد و داده‌ها را روی چیپ‌ها ذخیره می‌کند، احتمال فرسودگی آن کمتر است و حرارت کمتری هم تولید می‌کند. این هارد انرژی کمتری مصرف می‎‌کند که موجب حفظ انرژی و افزایش طول عمر باتری لپ‌تاپ می‌شود.

۳. میزان قیمت

هارد HDD، قیمت کمتری نسبت به حافظه SSD دارد و در ظرفیت‌های متنوع‌تر و بالاتری تولید می‌شود.

مقایسه هارد HDD اینترنال و حافظه SSD اینترنال
تفاوت هارد اینترنال با SSD (سمت راست: حافظه SSD اینترنال با فرمت M.2، سمت چپ: هارد اینترنال با فرم فکتور 2.5 اینچی)

هارد HDD اینترنال بهتر است یا حافظه SSD اینترنال؟

ما پیشنهاد می‌کنیم زمانی که می‌خواهید حافظه داخلی سیستم خود را افزایش دهید، حافظه SSD و هارد HDD را با هم ترکیب کنید.

  • یک حافظه SSD اینترنال با ظرفیت کمتر تهیه کنید، برای مثال یک حافظه SSD با ظرفیت 80 گیگابایت و برنامه‌ها و بازی‌های کامپیوتر خود را روی آن نصب کنید. این‌گونه پردازش برنامه‌های کامپیوتری و بازی‌ها، با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
  • از طرف دیگر، یک هارد اینترنال HDD مثلا با ظرفیت 1 ترابایت یا بیشتر تهیه کنید و همه فایل‌ها، موسیقی‌ها و ویدیوهای خود را روی آن ذخیره کنید. به این ترتیب می‌توانید هر موقع که نیاز داشتید، به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 هارد اینترنال 2 ترابایت وسترن بلک

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اینترنال Western Digital Black 2TB مناسب برای کارهای ویدیویی، گرافیکی و سیستم‌های حرفه‌ای، کلیک کنید.

انواع فرم فاکتور در هارد اینترنال

هاردهای اینترنال، اغلب دو نوع فرم فاکتور (Form Factor) دارند: 2.5 اینچی و 3.5 اینچی. منظور از فرم فکتور (یا فرم فاکتور)، سایز فیزیکی و شکل درایو است.

انواع فرم فاکتور در هارد اینترنال
انواع فرم فکتور در هارد اینترنال
  • از آنجایی که دیسک‌های 2.5 اینچی کوچک‌تر هستند، برای دستگاه‌‌های کوچک‌تری همچون لپ‌تاپ‌ها مناسب هستند و ظرفیت حداکثر 5 تا 10 ترابایت دارند.
  • بیشترین ظرفیت هارد اینترنال کامپیوترهای رومیزی بین 10 تا 20 ترابایت است و فرم فکتور آن‌ها اکثرا 3.5 اینچی است.

به همین دلیل، مطمئن شوید فرم فاکتور هارد اینترنالی که انتخاب می‌کنید، با دستگاه شما سازگاری داشته باشد.

هارد دیسک wd blue 2tb wd20ezaz

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی هارد اینترنال Western Digital Blue WD20EZAZ - 2TB با فرم فکتور 3.5 اینچی و مناسب برای کامپیوترهای شخصی، کلیک کنید.

انواع هارد اینترنال از نظر رابط

هاردهای اینترنال HDD، از لحاظ رابط کاربری (Interface) یا نوع اتصال، انواع مختلفی دارند:

  1. ATA
  2. SATA
  3. SCSI

رابط ATA

رابط ATA، می‌تواند تا 133 مگابایت سرعت داشته باشد و حداکثر 2 هارد درایو می‌توانند به کانال آن متصل شوند. با این حال در ATA، در یک زمان، فقط یک دستگاه قابلیت خواندن و نوشتن دارد.

رابط ATA، اولین نوع اینترفیس در هارد دیسک است که توسط وسترن دیجیتال (Western Digital) و کمپک (Compaq) در سال 1986 معرفی شد.

نام های دیگر رابط ATA

رابط ATA با نام‌های IDE و PATA هم معروف است.

  • IDE مخفف Integrated Drive Electronics است. موسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI)، نام ATA را که مخفف Advanced Technology Attachment است، برای این اینترفیس انتخاب کرد.
  • از آنجایی که این اینترفیس از یک اتصال موازی (parallel connection) 16 بیتی برای اتصال بین دستگاه ذخیره‌سازی و مادربورد استفاده می‌کند، به آن PATA هم می‌گویند که مخفف عبارت Integrated Drive Electronics Parallel است.

معایب رابط PATA

رابط PATA، به دلایل زیر مشکل‌ساز است:

1. استفاده از ارتباط موازی

استاندارد ATA موازی، از یک کابل با 40 تا 80 سیم برای انتقال چند بیت اطلاعات به طور همزمان و موازی، استفاده می‌کند. به دلیل این که این کابل پین‌های زیادی دارد و از ارتباط موازی استفاده می‌کند؛ فضای فیزیکی زیادی را اشغال می‌کند.

این استاندارد که نسبتا ارزان است، فقط به کابل‌هایی با طول حداکثر 46 سانتی‌متر (18 اینچ)، اجازه اتصال می‌دهد.

2. سرعت پایین

در ارتباط موازی، باید همه خطوطی که داده‌ها را به طور همزمان ارسال می‌کنند، صحیح باشند. همچنین زمانی که داده‌های بسیار زیادی ارسال می‌شوند، باید همه سیگنال‌ها با هم تطابق یابند. بنابراین با افزایش داده‌ها، این رابط کندتر و کندتر عمل می‌کند.

3. کراس تاک

کراس تاک (Cross Talk) یعنی ممکن است بین خطوطی که نزدیک به هم هستند، تداخل الکتریکی ایجاد شود و زمانی که تعداد خطوط برای افزایش سرعت رابط افزایش می‌یابد، این تداخل بیشتر رخ می‌دهد.

رابط SATA

رابط SATA (Serial ATA) ساتا سریالی عمل می‌کنند و در یک زمان، می‌تواند تنها یک بیت را ارسال یا دریافت کند.

۳ ویژگی رابط SATA

در رابط یا پورت SATA:

  1. اندازه و هزینه کابل کاهش یافته است. 
  2. به علت افزایش میزان سیگنال‌دهی، انتقال فایل‌ها کارآمدتر و سریع‌تر رخ می‌دهد.
  3. قابلیت Hot Swapping وجود دارد (به معنای جداسازی و اتصال هارد دیسک بدون نیاز به ری‌استارت کردن سیستم برای شناسایی آن و بدون ایجاد مشکلی در فعالیت کنونی سیستم).
کابل داده در رابط SATA
کابل داده در رابط SATA

سرعت انواع رابط SATA

انواع رابط SATA، می‌توانند حداکثر سرعتی به میزان زیر داشته باشند:

  • SATA 1.0: 1.5 گیگابایت
  • SATA 2/0: 3 گیگابایت
  • SATA 3/0: 6 گیگابایت

مقایسه رابط‌های PATA و SATA

  • درایوهای SATA به دلیل این که از تکنولوژی سیگنال‌دهی سریالی استفاده می‌کنند، داده‌ها را سریع‌تر انتقال می‌دهند.
  • رابط SATA، نسبت به PATA، کابل‌های نازک‌تر، منعطف‌تر و معمولا به طول 1 متر دارند.
  • اینترفیس‌های SATA، برق کمتری مصرف می‌کنند. آن‌ها فقط به 250 میلی‌ولت نیاز دارند؛ در حالی که درگاه PATA به 5 ولت انرژی نیاز دارد.
  • اتصال پورت SATA به دستگاه‌های ذخیره‌سازی، نسبت به PATA آسان‌تر است.
  • به دلیل این که رابط‌هایی که از ارتباط سریالی استفاده می‌کنند، فقط در یک زمان یک بیت را ارسال یا دریافت می‌کنند، در آن‌ها Cross Talk رخ نمی‌دهد و نیازی به تطابق همه سیگنال‌ها هم وجود ندارد.
مقایسه رابط PATA و SATA در هارد دیسک اینترنال
رابط PATA و SATA در هارد دیسک اینترنال

رابط SCSI

رابط‌های SCSI، از آنجایی که قیمت بالاتری دارند، معمولا در سرورهای متوسط و پیشرفته استفاده می‌شوند و بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این رابط انواع مختلفی دارد و از آنجایی که این درایوها با سرعت بالاتری می‌چرخند (RPM بالاتر)، صدا و حرارت بیشتری هم تولید می‌کنند. از طرفی، این رابط بسیار کاربردی است و نیازهای بسیاری را پوشش می‌دهد.

۶ مزیت رابط SCSI

رابط های SCSI دارای ۶ مزیت هستند:

  1. سریع هستند.
  2. بسیار قابل اعتماد هستند.
  3. فضای کمتری از CPU را اشغال می‌کنند.
  4. برای کار کردن به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته، مناسب هستند.
  5. قابلیت انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
  6. برای ذخیره و انتقال حجم زیادی از داده‌ها، سازگار هستند.
برای مشاهده قیمت و مقایسه انواع هارد اینترنال از برند وسترن دیجیتال لطفا وارد لینک زیر شوید:

مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال

تفاوت بین هارد اکسترنال و اینترنال را می‌توانیم به 4 دسته تقسیم کنیم:

  1. قابلیت حمل
  2. میزان آسیب‌پذیری
  3. نیاز به نصب
  4. میزان امنیت

1. قابلیت حمل و نقل

هارد اینترنال، داخل کامپیوتر شما قرار می‌گیرد و قابل حمل نیست. در حالی که هارد اکسترنال، داخل کامپیوتر قرار نمی‌گیرد؛ بلکه معمولا حافظه قابل حملی است که از طریق یواس‌بی به آن متصل می‌شود. شما می‌توانید آن را با خود به هر کجا ببرید و به هر کامپیوتری وصل کنید.

2. آسیب پذیری

قرارگیری هارد اینترنال داخل دستگاه، باعث می‌شود تا نسبت به آسیب‌های محیطی، محفوظ بماند؛ زیرا آن‌ها به طور مرتب جدا نمی‌شوند و در معرض خطاهای انسانی یا آسیب، قرار نمی‌گیرند. بنابراین، احتمال بیشتری وجود دارد که هارد اکسترنال شما ضربه بخورد، نسبت به این که به کِیس کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ شما ضربه وارد شود. به همین دلیل، احتمالا هارد اینترنال شما عمر طولانی‌تری نسبت به هارد اکسترنال خواهد داشت.

3. نصب

اگر هارد اینترنال تعویض شود یا ارتقا یابد، نیاز به نصب دارد؛ به همین دلیل، کسی که آن را نصب می‌کند، باید با عملکرد داخلی کامپیوتر، آشنایی داشته باشد. در حالی که هارد اکسترنال، نیاز به نصب ندارد و با کابل به سیستم متصل می‌شود.

4. امنیت

درایوهای اکسترنال، از لحاظ امنیت ویروسی بهتر هستند؛ زیرا احتمال کمتری وجود دارد که دچار این حملات شوند. به همین دلیل، از اغلب مشکلاتی که ممکن است هارد اینترنال تجربه کند، در امان خواهند بود. 

از طرف دیگر، اگرچه هارد اکسترنال از لحاظ محافظت ویروسی در امان است، احتمال دزدیده شدن آن بیشتر است؛ زیرا دزدیدن هاردی که در کیف شما قرار دارد، راحت‌تر از دزدیده شدن اطلاعاتی است که در هارد اینترنال سیستم شما قرار دارد. 

بهترین حجم هارد اینترنال

برای این که بهترین حجم هارد اینترنال را تعیین کنید، از خود بپرسید:

  • چگونه از دستگاه خود استفاده می‌کنید؟ 
  • چه چیزهایی روی آن نصب می‌کنید؟
  • آیا ترجیح می‌دهید همه عکس‌ها، فایل‌های بازی، فیلم‌ها و فایل‌های متنی را روی یک هارد دیسک ذخیره کنید؟ 

اگر از سیستم خود برای بازی‌هایی با گرافیک بالا یا فیلم‌هایی با کیفیت 4K و HD استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این کارها، در طول زمان، به فضای ذخیره‌سازی بالایی نیاز دارند و همچنین سیستم عامل هم فضایی را به خود اختصاص می‌دهد.

مشخصات هارد اینترنال خوب

در پاسخ به این سوال که کدام هارد اینترنال بهتر است، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز
  2. سازگاری با دستگاه مورد نظر 
  3. سرعت انتقال متناسب با دستگاه (چرخش در دقیقه)
  4. حافظه کش بالا
برای مشاهده قیمت و مقایسه انواع هارد اینترنال برند سیگیت لطفا وارد لینک زیر شوید:

چکیده

در این مقاله آموختیم که:

  • هارد اینترنال، جزء اصلی و کلیدی یک سیستم است و معمولا به عنوان درایو اصلی در نظر گرفته می‌شود.
  • وقتی هارد دیسک نیاز دارد داده‌ها را از یک بخش به بخش دیگری از درایو منتقل کند، از بخش ویژه‌ای که در آن تعبیه شده است، به نام حافظه نهان استفاده می‌کند.
  • معمولا فرم فکتور 2.5 اینچی برای لپ‌تاپ و فرم فکتور 3.5 اینچی برای کامپیوترهای رومیزی طراحی شده است.
  • هاردهای اینترنال، برای انواع داده‌ها فضای ذخیره‌سازی عظیمی را فراهم می‌کنند. این فضای ذخیره‌سازی، به معنای این است که می‌توانید عملکرد بهتری را برای دستگاه‌های مختلف فراهم کنید.
  • هاردهای اکسترنال، برای ذخیره‌سازی، تهیه نسخه پشتیبان و انتقال داده‌هایی با حجم بالا، مناسب هستند. در سایر موارد، استفاده از هارد اینترنال، ارجحیت دارد.
  • اگرچه هارد اینترنال نیاز به نصب دارد، این کار تنها یک بار انجام می‌شود و پس از آن می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.
  • از آنجایی که هارد اینترنال درون کِیس لپ‌تاپ قرار می‌گیرد، کاملا از آن محافظت می‌شود و به راحتی خراب نمی‌شود.
  • هارد اینترنال‌ها نسبت به فضایی که در اختیار شما قرار می‌دهند، قیمت مناسبی دارند و مقرون به صرفه هستند.

سخن آخر

در این مقاله، تلاش کردیم همه چیز درباره هارد اینترنال را برای شما بیان کنیم. با این وجود، اگر سوالی درباره هارد اینترنال باقی مانده است که پاسخ آن را در این مقاله دریافت نکرده‌اید، کافیست آن را در بخش نظرات با ما مطرح کنید. ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.