نقد و بررسی  لپ‌تاپ Asus X541UV | مقرون‌ به‌صرفه و با کیفیت

نقد و بررسی 12 اسفند 1401 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X541UV | مقرون‌ به‌صرفه و با کیفیت

سری لپ‌تاپ‌های میان‌رده مدل X شرکت تایوانی ایسوس، گزینه مناسبی برای استفاده به‌عنوان یک لپ‌تاپ‌ روزمره برای افراد عادی است. این سری از لپ‌تاپ‌ها به‌اقتصادی‌ترین شکل سرهم شده‌اند و ایسوس سعی کرده تا جایی که ممکن است، یک لپ‌تاپ با قیمت مناسب را به بازار عرضه کند. لپ‌تاپ ایسوس X541UV یکی از خانواده‌های این سری بوده که در کنار سخت‌افزار میان‌رده، بازده مناسبی دارد. این لپ‌تاپ هم مشابه سایر لپ‌تاپ‌های شرکت ایسوس از پلاستیک ساخته شده است. ایسوس X541UV یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی است که تنها 2 کیلوگرم وزن دارد. از همین رو این لپ‌تاپ برای افرادی که قصد دارند لپ‌تاپ خود را همه‌جا با خود داشته باشند، مناسب‌تر است. صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و روکش مات، پورت‌ها و اتصالات کامل، مجموعه مناسبی از امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد. ایسوس X541UV از پردازنده‌های مرکزی نسل هفتم، شرکت اینتل استفاده می‌کند. پردازنده کم‌مصرف Intel Core i3 با محدوده فرکانس 2.26 تا 2.50 گیگاهرتز برای پردازش امور این لپ‌تاپ درنظر گرفته شده است که در کنار 4 گیگابایت رم DDR4، می‌تواند امور روزانه و سبک شما را به‌‌خوبی اجرا و پردازش کند. در کنار این موارد اما کارت‌ گرافیک متفاوت است. ایسوس در این لپ‌تاپ از کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA Geforce 920MX استفاده کرده است که به‌نسبت سایر قطعات کمی حرفه‌ای‌تر به‌نظر می‌رسد. انتخاب این کارت گرافیک به شما کمک می‌کند که به‌راحتی بتوانید با این لپ‌تاپ میان‌رده کارهای گرافیکی خود مانند کار با فتوشاپ را هم به‌سادگی انجام دهید و یا بازی‌های ویدویی سبک‌تر را اجرا کنید.

 لپ‌تاپ Asus X541UV

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس X541UV 

لپ‌تاپ ایسوس X541UV کاملا وام‌دار سبک طراحی کلی ایسوس بوده و از همان کیفیت و طراحی همیشگی این شرکت بهره می‌برد. استفاده از پلاستیک با کیفیت و برش و طرح دادن مشابه بدنه فلزی آلومینیومی در این لپ‌تاپ هم دیده می‌شود. این لپ‌تاپ با ابعاد 27.6 × 251.5 × 381.4 میلی‌متر تنها 2 کیلوگرم وزن داشته و این عامل بسیار مهمی است. ایسوس با طراحی بهنیه سعی می‌کند وزن محصولات خود را کاهش دهد و در این سری لپ‌تاپ کاملا موفق عمل کرده است. 2 کیلوگرم وزن برای لپ‌‌تاپ‌ 15.6 اینچی بسیار مناسب بوده و حدود 500 گرم از لپ‌‌تاپ‌های هم‌رده خود سبک‌تر است. سبکی بدنه لپ‌تاپ ایسوس X541UV باعث شده که آن انتخاب مناسبی برای کارمندان و دانشجویانی باشد که قصد دارد مدام لپ‌‌تاپ خود را در کیف و کوله حمل کنند. سبک طراحی پنل داخلی لپ‌تاپ با سایر مدل‌های ایسوس متفاوت بوده و کلیدهای کیبورد کمی گردتر هستند. همچنین برای اولین بار بلندگوهای این لپ‌تاپ به‌جای زیر لپ‌تاپ، بر روی پنل داخلی و بالای کیبورد قرار گرفته‌اند. کیبورد هم مشابه مدل‌های دیگر یک سطح پایین‌تر قرار گرفته که عملکرد بهتری را برای شما به‌ارمغان بیاورد.

 لپ‌تاپ Asus X541UV

پورت‌ها و بلندگوها

با توجه به قیمت و همچنین رده کاربری مورد استفاده برای این لپ‌تاپ ایسوس از پورت‌ها و اتصلات کاملی بر روی مدل X541UV شرکت خود استفاده کرده است که قابل تحسین است. معمولا در سری لپ‌تاپ‌های میان‌رده شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد از امکانات لپ‌تاپ کم کنند اما تنوع پورت‌های این لپ‌تاپ باعث شده بتوانیم این مورد را جز نکات مثبت لپ‌تاپ ایسوس X541UV بدانیم. در لبه سمت راست این لپ‌تاپ، درایو نوری DVD-RW و کارت‌خوان SD قرار گرفته است. در سوی دیگر این لپ‌تاپ می‌توانید به یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه USB 3.0، خروجی تصویر VGA و HDMI و همچنین کابل شبکه LAN و جک 3.5 میلیمتری هدفون دسترسی داشته باشید. علاوه بر این پورت‌ها، ایسوس در لپ‌‌تاپ X541UV خود از نسل جدید درگاه USB یعنی USB Type-C استفاده کرده است. استفاده از این درگاه جدید به شما این اجازه را می‌دهد که به‌راحتی بتوانید موبایل و یا سایر دستگاه‌های جدید خود را به‌ لپ‌‌تاپ وصل کنید.

بلندگوهای این لپ‌تاپ برای اولین بار بر روی پنل داخلی لپ‌تاپ نصب شده‌اند. برعکس سایر مدل‌های لپ‌تاپ‌های ایسوس این دو در زیر بدنه بودند، ایسوس این‌ بار آنها را در دو سمت بدنه داخلی و بالای کیبورد قرار داده است. این دو بلندگو که از سری W این شرکت با فناوری SonicMaster استفاده می‌کنند، از سایر بلندگوهای لپ‌‌تاپ‌های ایسوس قوی‌تر هستند و بلندی صدای بیشتری دارند. از همین رو علاوه بر استفاده روزمره، می‌توانید با ایسوس X541UV گوش دادن به موسیقی با صدای بلند را هم تجربه کنید.

 لپ‌تاپ Asus X541UV

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

ایسوس در لپ‌تاپ مدل X541UV خود از یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی با نسبت تصویر 16:9 استفاده کرده است. پنل استفاده شده در این صفحه‌نمایش از نوع TFT بوده و این یعنی با زاویه دید محدودی در آن طرف هستیم. البته اگر یک نفر به‌صورت مستقیم جلوی لپ‌تاپ با آن کار کند به‌هیچ وجه مشکلی را احساس نخواهد کرد. استفاده از پنل صفحه‌نمایش TFT شارژدهی لپ‌تاپ شما را افزایش می‌دهد. به‌دلیل اینکه این پنل مصرف بسیار کمتری نسبت به پنل IPS دارد، ایسوس برای افزایش شارژدهی در لپ‌تاپ‌های میان‌رده خود از آن استفاده می‌کند. صفحه‌نمایش ایسوس X541UV از رزولوشن Full HD 1920*1080 پشتیانی می‌کند و می‌توانید با کیفیت بالا بر روی آن فیلم تماشا کنید. همچنین در این لپ‌تاپ از روکش مات استفاده شده که باعث می‌شود بتوانید از آن در شرایط نوری قوی نیز استفاده کنید. کار کردن با این لپ‌تاپ به‌واسطه روکش مات استفاده شده، در خانه و یا بیرون زیر نور آقتاب نیز شرایط یکسانی خواهد داشت.

کیبورد این لپ‌تاپ ایسوس X541UV با سایر لپ‌تاپ‌های هم‌رده خود تفاوت‌هایی دارد. معمولا ایسوس از سبک طراحی یکسانی برای کیبوردهای خود استفاده می‌کرد اما این بار آنها را کمی فانتزی‌تر طراحی کرده است. کلیدهای کیبورد لپ‌تاپ X541UV حاشیه‌های گرد تری دارد و انگشت کاملا بر روی آنها سوار می‌شود و این مورد کار کردن با کیبورد این لپ‌تاپ را لذت‌بخش‌تر از سایر لپ‌تاپ‌ها می‌کند. همچنین پایین‌تر بودن سطح کیبورد نسبت به سطح بدنه، باعث شده شما بتوانید راحت‌تر با این کیبورد کار کنید. تاچ‌پد این لپ‌تاپ هم مشابه سایر مدل‌های ایسوس بسیار بزرگ، تخت و یک‌پارچه طراحی شده است که کار کردن با آن تجربه بسیار خوبی را القا می‌کند. ایسوس در لپ‌تاپ X541UV برای اولین بار طرح ویژه‌ای را برای رنگ سفید لپ‌تاپ خود استفاده کرده است. اگر رنگ سفید این لپ‌تاپ را خریداری کنید، رنگ کلیدهای کیبورد شما هم سفید خواهد بود و هماهنگی کلی بدنه با کیبورد در یک رنگ بسیار جلوه زیبایی را به لپ‌تاپ بخشیده است.

 

 لپ‌تاپ Asus X541UV

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

ایسوس برای این لپ‌تاپ از پردازنده نسل هفتم شرکت اینتل و مدل Intel Core i3 استفاده کرده است. این مدل پردازنده دو هسته‌ای با محدود فرکانس 2.26 تا 2.50 گیگاهرتز پاسخ‌گوی نیازهای ابتدایی شما در این لپ‌تاپ است. 4 گیگابایت حافظه رم DDR4 برای ایسوس X541UV درنظر گرفته شده است که در کنار پردازنده آن، برای انجام امور ساده و روزمره مشکلی را برای شما ایجاد نمی‌کند. کارت‌ گرافیک NVIDIA Geforce 920MX کمی از پردازنده قدرتمندتر بوده و تا حدودی می‌تواند نیازهای شما در حوزه کارهای گرافیکی و طراحی‌های ساده را مرتفع کند. در مجموع نباید از سخت‌افرار این لپ‌تاپ انتظار بالایی داشته باشید اما کاملا برای استفاده روزمره و عمومی مناسب بوده و اصلا شما را نا امید نخواهد کرد.

ایسوس X541UV از یک هارد دیسک 1 ترابایتی استفاده می‌کند که با توجه به سایر لپ‌تاپ‌ها بسیار مناسب است زیرا در مدل‌های حرفه‌ای‌تر از هاردهایی با ظرفیت بیشتر استفاده نمی‌شود. باتری لیتیوم‌یونی سه سلولی این لپ‌تاپ هم عملکردی مناسب داشته و تا 4 ساعت می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد. این ظریف از باتری برای لپ‌تاپی با این سیستم و سخت‎افزار و همچنین رنج‌ قیمت بسیار مناسب بوده و حتی چندین مدل بالاتر هم بازده باتری بیشتری به‌شما نمی‌دهند.

 

 لپ‌تاپ Asus X541UV

نتیجه‌گیری

ایسوس در سری X لپ‌تاپ‌های خود به‌خوبی با ترکیب منابع محدود، لپ‌تاپ میان‌رده کاربردی را روانه بازار کرده است. ایسوس X541UV یکی از لپ‌تاپ‌های میان‌رده با رده کاربری عمومی است که به‌خوبی می‌تواند از پس نیازهای عادی شما بر بیاید. سخت‌افزار مناسب، هارد دیسک یک‌ترابایتی، استفاده از وب‌کم HD و همچنین وزن سبک دستگاه همگی ویژگی‌های مثبت این لپ‌تاپ هستند. لپ‌تاپ ایسوس X541UV کاملا مناسب افرادی است که انتظار بالایی از لپ‌تاپ خود ندارند و همچنین می‌خواهد آن را مدام جابه‌جا کنند.

نکات مثبت:

- سخت‌افزار کارآمد

- صفحه‌نمایش Full HD با روکش مات

- پورت‌ها و اتصالات کامل

- استفاده از وب‌کم HD

- بدنه سبک

نکات منفی:

- محدود بودن زاویه دید نمایشگر