نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X541NA | امور روزانه خود را به آن بسپارید

نقد و بررسی 30 شهریور 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X541NA | امور روزانه خود را به آن بسپارید

شرکت تایوانی ایسوس با سری X لپ‌تاپ‌های خود نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌های میان‌رده را با رده کاربری عمومی روانه بازار کرده است. این سری با همان سبک طراحی و کیفیت لپ‌تاپ‌های قدیمی ایسوس عرضه شده‌اند با این تفاوت که سخت‌افزار رده پایین‌تری بر روی آنها قرار گرفته است. این مدل از لپ‌تاپ‌ها برای کارهای روزمره، ساده و سبک طراحی شده‌‌ و بسیار بهینه سخت‌افزار آنها انتخاب شده است. لپ‌تاپ ایسوس X541NA یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های خانواده سری X این شرکت است که مشابه مدل‌های دیگر از پلاستیک ساخته شده است اما طرح و فرمی شبیه به لپ‌تاپ‌های فلزی دارد. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی با وزن 2 کیلوگرم مشابه مدل X541UV طراحی شده است و کاملا برای حمل مناسب است. گذاشتن و حمل این لپ‌تاپ در کوله پشتی و یا کیف مخصوص آن که در دسته‌بندی موجود است، راحت بوده و می‌توانید آن را بدون دردسر جابه‌جا کنید. ویژگی اصلی این سری لپ‌تاپ را می‌توان بدنه سبک آنها دانست. لپ‌تاپ‌های هم رده با همین صفحه‌نمایش حدود 500 تا 700 گرم سنگین‌تر هستند. ایسوس X541NA یکی از لپ‌تاپ‌های شرکت ایسوس است که کم‌ترین رنج سخت‌افزار برای آن استفاده شده و تنها مناسب افرادی است که قصد دارند با لپ‌تاپ کارهای عادی مانند تایپ، وب‌گردی و استفاده از نرم‌افزارهای عمومی را انجام دهند. از همین رو نباید از پردازنده Intel Celeron با محدوده فرکانس 1.1 گیگاهرتز تا 2.4 گیگاهرتزی آن انتظار پردازش اعمال سنگین را داشت. کارت گرافیک این لپ‌تاپ هم بدون حافظه اختصاصی در آن قرار گرفته و آن کارت گرافیکی عمومی اینتل یعنی Intel HD Graphics است که در حد همان کارهای سیستم عامل پاسخ‌گو خواهد بود. در کنار این قطعات یک رم 4 گیگابایتی از نوع DDR3 برای آن درنظر گرفته شده است. همچنین هارد دیسک این لپ‌تاپ 500 گیگابایتی است که با توجه به قیمت آن، بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد.

 لپ‌تاپ ایسوس X541NA

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس X541NA

سری X لپ‌تاپ‌های ایسوس طراحی متفاوت‌تری نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های این شرکت دارند. الگوی و یا به بیان دیگر زبان طراحی همه لپ‌تاپ‌ها مشابه یک‌دیگر است اما در جزییات تفاوت‌های زیادی دارند. لپ‌تاپ ایسوس X541NA از جنس پلاستیک بوده اما بسیار خوب طراحی شده است و مخصوصا بدنه بیرونی آن که پشت صفحه‌نمایش است، کاملا مشابه لپ‌تاپ‌های رده بالاتر ایسوس طراحی شده است. این بدنه که به بدنه‌های آلومینیمی شبیه است در برابر جذب اثر انگشت مقاوم بوده و این یکی از ویژگی‌های مثبت این بدنه است. مهم‌ترین ویژگی این لپ‌تاپ و به‌صورت کلی این سری لپ‌تاپ، سبک بودن آنها با توجه به سایز صفحه‌نمایش است. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی مشابه سایر مدل‌های سری X با ابعاد 27.2 × 251 × 381 میلی‌متر، 2 کیلوگرم وزن دارد. از همین رو این سری و این مدل لپ‌تاپ X541NA برای افرادی که به‌فکر جابه‌جایی لپ‌تاپ خود هستند بسیار مناسب است. پنل داخلی لپ‌تاپ هم مشابه سایر مدل‌های سری X کمی متفاوت بوده و برای مثال کلیدهای کیبورد لبه‌های گرد دارند. همچنین بلندگوها در بالای کیبورد قرار گرفته‌اند.

 

لپ‌تاپ ایسوس X541NA

 

پورت‌ها و بلندگوها

با توجه به اینکه این لپ‌تاپ یک لپ‌تاپ اقتصادی به‌حساب می‌آید و سخت‌افزار و سیستم معمولی دارد اما ایسوس در قرار دادن پورت‌ها و اتصالات بر روی آن چیزی را حذف نکرده است. لپ‌تاپ ایسوس X541NA به‌صورت کامل از همه پورت‌ها پشتیبانی کرده و همچنین درگاه جدید USB Type-C دارد که قابلیت بسیار مهمی برای این لپ‌تاپ عمومی به‌حساب می‌آید. در لبه سمت راست این لپ‌تاپ درایو نوری DVD-RW و همچنین کارت‌خوان SD قرار گرفته است. در سوی دیگر این لپ‌تاپ خروجی‌های تصویر VGA و HDMI قرار دارند. همچنین ورودی کابل شبکه اینترنت LAN، جک 3.5 میلیمتری هدفون در این قسمت به همراه یک درگاه USB 2.0، یک درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB Type-C قرار دارند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GE63 | گیمینگ قدرتمند و جمع‌و‌جور!

بلندگوهای این لپ‌تاپ از دو عدد بلندگوی دو وات با فناوری اختصاصی ایسوس یعنی SonicMaster تشکیل شده است. این بلندگوها برای اولین بار در این سری از زیر بدنه به روی آن و در قسمت پنل داخلی، بالای کیبورد قرار گرفته‌اند. این دو بلندگو در سمت راست و چپ قرار گرفته و لوگو SonicMaster که پیش‌تر در سمت راست دستگاه بود، به وسط و میان این دو بلندگو منتقل شده است. کیفیت صدای بلندگو برای استفاده عادی و پخش فیلم و موزیک خوب بوده و به‌نسبت سایر لپ‌تاپ‌های ایسوس، بلندی صدای بیشتر دارد.

 

لپ‌تاپ ایسوس X541NA

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

ایسوس X541NA یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی کیفیت HD و با دقت 1366*768 دارد که پنل آن از نوع TFT است. این نوع صفحه‌نمایش که نسبت تصویر 16:9 دارد، کمی زوایه دید آن محدود بوده و تنها در صورت مشاهده مستقیم از جلو کیفیت قابل‌قبولی دارد. همچنین این صفحه‌نمایش از روکش مات استفاده نکرده و صفحه‌نمایش آن براق است. این مورد به این معنی است که نمی‌توانید از لپ‌تاپ ایسوس X541NA در شرایط نوری قوی مانند روز خارج از خانه، از آن استفاده کنید. همچنین صفحه‌نمایش براق به‌مرور چشم را در طولانی مدت خسته می‌کند اما ایسوس برای این مشکل راه‌حلی در نظر گرفته و در ‌لپ‌تاپ‌های (صفحه‌نمایش براق خود) از فناوری Eye Care و Splendid استفاده کرده تا این آسیب‌ها را به حداقل برساند. درست در بالای صفحه‌نمایش نیز وب‌کم قرار دارد که کیفیت مناسبی نداشته دوربین آن برعکس مدل X541UV از نوع VGA است.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی لپ تاپ HP Pavilion 15 CD099nia: پرقدرت ولی خوش‌قیمت

کیبورد این دستگاه بر اساس سبک طراحی سری X ایسوس، با سایر مدل‌ها فرق داشته و کلیدهای آن لبه‌های گرد دارند. گرد کردن لبه‌های کیبورد باعث شده که تمامی سطح آن توسط انگشت پوشیده شده و تجربه بهتری از تایپ به کاربر منتقل شود. همچنین کیبورد این لپ‌تاپ یک سطح پایین‌تر از بدنه قرار دارد تا راحت‌تر تایپ کنید. همانطور که انتظار می‌رفت در این لپ‌تاپ از نور پس‌زمینه کیبورد استفاده نشده است.

 

لپ‌تاپ ایسوس X541NA

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

همانطور که در قسمت مقدمه عنوان شد، این لپ‌تاپ جهت استفاده عمومی طراحی شده و سخت‌افزار قدرت‌مندی ندارد. پردازنده لپ‌تاپ ایسوس X541NA از نوع Intel Celeron  با محدوده فرکانس 1.1 گیگاهرتز تا 2.4 گیگاهرتز است که کاملا برای استفاده از امکانات و قابلیت‌های خود سیستم‌ عامل درنظر گرفته شده است. همچنین این لپ‌تاپ 4 گیگابایت رم از نوع DDR3 به همراه یک کارت گرافیک Intel HD Graphics بدون حافظه جانبی دارد. همانطور که مشخص است لپ‌تاپ ایسوس X541NA کاملا برای استفاده عادی و روزمره بهنیه شده است و چیزی فراتر از آن نمی‌رود. با این لپ‌تاپ می‌توانید به راحتی با نرم‌افزارهای سبک مانند مایکروسافت آفیس کار کرده، موسیقی گوش داده و فیلم تماشا و همچنین با آن وب‌گردی کنید. این لپ‌تاپ مطابق انتظار یک هارد دیسک 500 گیگابایتی نیز دارد که برای این سطح از لپ‌تاپ بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. با توجه به پایین بودن سطح سخت‌افزار و استفاده از باتری مشابه مدل‌های بالاتر، شارژدهی ایسوس X541NA بالا رفته است. این لپ‌تاپ در حالت استفاده از شبکه وای‌فای و وب‌گردی تا 5 ساعت جواب می‌دهد که عدد بسیار قابل‌توجهی است.

 

لپ‌تاپ ایسوس X541NA

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Flex 2

نتیجه‌گیری

ایسوس X541NA با توجه به سخت‌افزار و قیمت اقتصادی‌اش کاملا برای استفاده سبک و روزانه برای کسی که انتظار زیادی از لپ‌تاپ خود ندارد مناسب بوده و آن را نا امید نمی‌کند. همچنین این لپ‌تاپ در مقایسه با سایر مدل‌ها بر اساس ابعاد و سایز صفحه‌نمایش، سبک بوده و تنها 2 کیلوگرم وزن دارد. سبک بودن لپ‌تاپ و قیمت مناسب در مقایسه با سخت‌افزار از ویژگی‌های مثبت این لپ‌تاپ است اما ایسوس X541NA صفحه‌نمایش چندان با کیفیتی نداشته و برای کسانی که قصد دارند فیلم با کیفیت بالا بر روی آن تماشا کنند مناسب نیست.

نکات مثبت: 

 - سبک بودن بدنه لپ‌تاپ

- مناسب برای استفاده روزمره

- شارژدهی بالا

- قیمت مناسب

نکات منفی:

- صفحه‌نمایش نه‌چندان با کیفیت