محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X541SA | شیک، سبک، اقتصادی

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X541SA | شیک، سبک، اقتصادی

یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های سری X شرکت ایسوس که برای عمومی‌ترین کارها طراحی شده است، ایسوس X541SA نام دارد. این مدل از لپ‌تاپ مشابه سری‌های دیگر این شرکت، با سخت‌افزاری نسبتا ساده وارد بازار شده‌ و برای هیچ‌کار تخصصی بهنیه‌سازی نشده‌اند. ایسوس X541SA لپ‌تاپی است که برای استفاده روزانه کارهای عادی مانند، تماشا فیلم و موسیقی، تایپ و وب‌گردی ساخته شده است و با توجه به سخت‌افزار نباید از آن انتظار بالایی هم داشت. همچنین این مدل لپ‌تاپ و همچنین سایر لپ‌تاپ‌های خانواده X ایسوس، قیمت مقرون‌ به‌صرفه‌ای دارند و برای افرادی که تنها قصد دارند کارهای روزمره خود را انجام دهند، بسیار مناسب هستند. لپ‌تاپ ایسوس X541SA با طراحی مشابه سری‌های دیگر این شرکت، که فرمی مشابه لپ‌تاپ‌های فلزی دارند، از جنس پلاستیک با کیفیت تهیه شده است. استفاده از این جنس در بدنه باعث شده که وزن لپ‌تاپ نسبت به لپ‌تاپ‌های هم رده خودش بسیار کم باشد. ایسوس با صفحه‌نمایش 15.6 اینچی فقط 1.9 کیلوگرم وزن دارد که بسیار مناسب است. همچنین این لپ‌تاپ از سایر مدل‌های اقتصادی سری X هم 100 گرم سبک‌تر است. صفحه‌نمایش HD، پردازنده Intel Celeron N3060 با محدوده فرکانس 1.6 تا 2.6 گیگاهرتز، کارت گرافیک Intel HD Graphics، 4 گیگابایت رم از نوع DDR3 و همچنین 500 گیگابایت ظرفیت هارد دیسک، از ویژگی‌های این لپ‌تاپ اقتصادی به‌حساب می‌آید. همچنین ایسوس مشابه مدل‌های دیگر پورت‌ها و اتصالات کاملی را مشابه لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای‌تر بر روی این سری قرار داده است.

 

لپ‌تاپ ایسوس X541SA

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس X541SA

ایسوس X541SA کاملا بر اساس سبک طراحی جدید سری X ابعادی معادل 27.6 × 251.5 × 381.4 میلی‌متر دارد. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی از جنس پلاستیک ساخته شده است اما فرم کلی آن مشابه سری‌های حرفه‌ای‌تر ایسوس، همانند لپ‌تاپ‌های فلزی آلومینیومی طراحی شده است. نکته قابل توجه این سری لپ‌تاپ و به‌خصوص مدل X541SA، این است که همگی بدنه بسیار سبکی داشته و با صفحه‌نمایشی با این اندازه، بسیار سبک به‌حساب می‌آیند. ایسوس X541SA سبک‌ترین عضو خانواده سری X541 ایسوس بوده و فقط 1.9 کیلوگرم وزن دارد. این یعنی حدود 500 تا 700 گرم از سایر لپ‌تاپ‌ها و حدود 100 گرم از سایر مدل‌های سری X ایسوس سبک‌تر است. سبک بودن لپ‌تاپ باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید آن را جابه‌جا کرده و در کیف و کوله آن را قرار دهید. از همین رو لپ‌تاپ X541SA انتخاب مناسبی برای افرادی است که قصد دارند لپ‌تاپ خود از مدام منتقل کنند.

 

لپ‌تاپ ایسوس X541SA

 

پورت‌ها و بلندگوها

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان به آن در این سری‌ لپ‌تاپ اشاره کرد، وجود پورت‌های کامل است. ایسوس X541SA مشابه مدل‌های دیگر از پورت‌های کاملی استفاده کرده و شما را از مبدل‌ها بی‌نیاز می‌کند. درایو نوری و کارت‌خوان SD در سمت راست دستگاه و سایر پورت‌ها در قسمت چپ قرار گرفته‌اند. پورت‌های خروجی تصویر HDMI و VGA، یک پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون، پورت شبکه اینترنت LAN و از همه مهم‌تر یک عدد پورت جدید USB Type-C در لبه سمت چپ دستگاه قرار گرفته‌اند.

ایسوس در سری X تصمیم گرفته است که بلندگوها را به روی پنل داخلی منتقل کند. از همین رو در ایسوس X541SA هم دو عدد بلندگو دو واتی بر روی پنل داخلی قرار گرفته‌اند. این دو بلندگو که همانند همه مدل‌های لپ‌تاپ ایسوس، از فناوری SonicMaster استفاده می‌کنند، کیفیت قابل قبولی داشته و شما از در نیازهای اولیه و روزمره مانند مشاهده ویدیوها از هدفون بی‌نیاز می‌کنند.

 

لپ‌تاپ ایسوس X541SA

صفحه‌نمایش و کیبورد

صفحه‌نمایش سری X و مدل‌های X541 همگی از نوع HD 1366*768 هستند. این سری صفحه‌نمایش با پنل TFT و روکش براق طراحی شده‌اند که طبیعتا زاویه دید محدودی دارند. محدود بودن زوایه صفحه‌نمایش به‌واسطه وجود پنل TFT در لپ‌تاپ‌های میان رده امری عادی بوده و برای کاهش هزینه معمولا از این مدل استفاده می‌کنند. همچنین براق بودن صفحه‌نمایش باعث می‌شود که نتوانید از آن در شرایط نور قوی مانند زیر نور خورشید استفاده کنید. با این وجود ایسوس X541SA برای استفاده امور روزانه در منزل بسیار مناسب است اما اگر به دنبال یک صفحه‌نمایش با کیفیت‌تر می‌گردید این سری لپ‌تاپ نیاز‌های شما را پاسخ نخواهد داد.

همانند پورت‌ها و اتصالات، کیبورد یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این لپ‌تاپ به‌حساب می‌آید. ایسوس X541SA کیبوردی جزیره‌ای با کلیدهای لبه‌گرد دارد که تایپ کردن با آن لذت‌بخش است. کیبوردهای سری X ایسوس، یک سطح پایین‌تر از سطح اصلی پنل داخلی قرار دارند تا شما دست شما از بالا بر روی کیبورد به خوبی قرار بگیرد. به همین دلیل لپ‌تاپ X541SA کاملا برای تایپ کردن مناسب است و با آن بسیار راحت خواهید بود.

 

لپ‌تاپ ایسوس X541SA

سخت‌افزار، حافظه و باتری

سخت‌افزار ایسوس X541SA برای هیچ‌کار تخصصی بهینه‌سازی نشده است و تنها از پس امور روزمره بر می‌آید. این سری لپ‌تاپ میان‌رده برای کارهایی مانند گوش‌ دادن به موسقی، تماشا فیلم، کار با ‌نرم‌افزارهای ساده مانند سری آفیس، تایپ و وب‌گردی ساخته شده‌اند و شما با پردازده Intel Celeron N3060 نمی‌توانید بیشتر این موارد از آن انتظار داشته باشید. کارت گرافیک این لپ‌تاپ از محصول خود اینتل بوده و HD Graphics نام دارد. همچنین این لپ‌تاپ 4 گیگابایت رم از نوع DDR3 و 500 گیگابایت حافظه در هارد دیسک خود دارد. اگر قصد دارید لپ‌تاپی را از همین سری با مشخصات سخت‌افزاری بالاتر برای انجام کارهای حرفه‌ای‌تر خریداری کنید، مدل ایسوس X541UV پیشنهاد ما به شما است.

لپ‌تاپ ایسوس X541SA

نتیجه‌گیری

سری X لپ‌تاپ‌های ایسوس اغلب مدل‌های بسیار ساده و اقتصادی هستند و به‌خوبی ایسوس در هر مدل با به‌تعادل رساندن سخت‌افزار سعی کرده آنها را تنها برای امور روزمره طراحی کند تا کسانی که لپ‌تاپ در همین حد می‌خواهند، پول بیشتری را بابت‌ سخت‌افزاری که به‌دردشان نمی‌خورد پرداخت نکنند. مدل لپ‌تاپ ایسوس X541SA هم یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های این خانواده است که سخت‌افزار بسیار معمولی داشته و برای امور روزانه مناسب است. عیب این دستگاه را می‌توان صفحه‌نمایش آن دانست که خیلی با کیفیت نیست اما از طرف دیگر این دستگاه پورت‌ها و اتصالات کاملی داشته و همچنین کیبورد آن برای تایپ بسیار خوب و راحت است. در کنار همه این موراد، سبکی بدنه و وزن 1.9 کیلوگرمی آن را فراموش نکنید. اگر یک سیستم سخت‌افزاری معمولی می‌خواهید و از طرفی قصد جابه‌جایی آن را داشته و یا اصلا سبکی لپ‌تاپ برایتان اهمیت دارد، ایسوس X541SA انتخاب مناسبی برای شما است.

نکات مثبت:

 - بدنه سبک

- مناسب برای استفاده روزانه 

- پورت‌ها و اتصالات کامل

نکات منفی: 

- صفحه‌نمایش نه‌چندان با کیفیت