نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X555QG | پرقدرت‌تر از میان‌رده‌ها

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X555QG | پرقدرت‌تر از میان‌رده‌ها

یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های سری X ایسوس از رده X555، مدل X555QG نام دارد که مشابه سایر لپ‌تاپ‌های این سری یک لپ‌تاپ رده کاربری عمومی است. این لپ‌تاپ برای استفاده کارهای روزمره مانند، وب‌گردی، تایپ و استفاده از نرم‌افزارهای سیستم عامل ساخته شده‌اند. البته لپ‌تاپ ایسوس X555QG از پردازنده و کارت‌ گرافیک بهتری نسبت به سایر مدل‌ها استفاده می‌کند که باعث شده بتوانید با آن از طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای نیمه حرفه‌ای نیز استفاده کنید. ایسوس X555QG یک لپ‌تاپ 15 اینچی است که بدنه آن کاملا از پلاستیک ساخته شده است اما این لپ‌تاپ  مشابه همه مدل‌های دیگر این شرکت، طرحی مانند لپ‌تاپ‌های فلزی دارد. این بدنه وزنی معادل 2.2 کیلوگرم دارد که برای یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی عدد مناسبی است. ایسوس برای پردازش و نمایش اطلاعات در این لپ‌تاپ از شرکت AMD استفاده کرده است. پردازنده و کارت گرافیک ایسوس X555QG محصول AMD بوده و این پردازنده‌ در مقایسه با Intel مصرف باتری بیشتری دارند ولی با این حال ایسوس از پردازنده چهار هسته‌ای A12-9700P شرکت AMD با محدوده سرعت 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز استفاده کرده است که کاملا برای استفاده روزانه مناسب است. کارت گرافیک این لپ‌تاپ هم مدل AMD Radeon R8 M435DX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی است. در کنار این پردازنده و کارت گرافیک، یک رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 هم دیده می‌شود. وجود همچین کارت گرافیکی با 2 گیگابایت حافظه باعث شده برای کارهای گرافیکی نیمه حرفه‌ای، مانند انجام کارهای ساده با فتوشاپ و همچنین سایر نرم‌افزارهای طراحی، بتوانید از ایسوس X555QG استفاده کنید. صفحه نمایش Full HD این لپ‌تاپ از نوع TFT بوده که در کنار مصرف کم باتری‌اش، محدود بودن زاویه نمایش‌گر را به همراه دارد. البته خوشبختانه ایسوس در این لپ‌تاپ از روکش مات استفاده کرده است تا نتوانیم مجموع استفاده از صفحه‌نمایش TFT و روکش براق را به‌عنوان نکته منفی اضافه کنیم. همچنین بر روی این لپ‌تاپ یک هارد دیسک یک ترابایتی هم استفاده شده است.

 لپ‌تاپ ایسوس X555QG

طراحی و کیفیت ساخت

ایسوس در طراحی لپ‌تاپ X555QG خود از همان تکنیک‌های قدیمی و همیشگی خودش استفاده کرده است. به بیان دیگر ایسوس در طراحی بدنه لپ‌تاپ‌ها به یک استاندارد و یا متر و معیاری رسیده که باعث شده همه لپ‌تاپ‌های آن زیبا و با کیفیت باشند. البته یکی از  مواردی که باعث ایجاد تمایز بین لپ‌تاپ‌های میان‌رده و حرفه‌ای این شرکت می‌شود، استفاده از لولا‌های نگه‌دارنده فلزی و پلاستیکی است. در مدل‌ لپ‌تاپ‌های میان‌رده که اغلب برای استفاده عمومی ساخته شده‌اند، ایسوس برای کم کردن هزینه‌ها و پایین آوردن قیمت نهایی، تماما از پلاستیک در طراحی و ساخت آنها استفاده می‌کند. ایسوس X555QG هم کاملا یک لپ‌تاپ میان‌رده بوده که به‌صورت کامل از پلاستیک ساخته شده است. این لپ‌تاپ با ابعاد 25.8 × 256 × 382 میلی‌متر، چیزی حدود 2.2 کیلوگرم وزن دارد. وزن این لپ‌تاپ در رنج لپ‌تاپ‌های 15.6 اینچی کاملا عادی است اما ایسوس در سری لپ‌تاپ‌های سری X و رده X541 وزن لپ‌تاپ‌های خود را 1.9 کیلوگرم کاهش داده است. به همین منظور اگر وزن لپ‌تاپ برای‌تان اهمیت دارد می‌توان لپ‌تاپ X541UV را به‌عنوان جایگزین برای این مدل، پیشنهاد داد. فرم طراحی این سری لپ‌تاپ کمی به مدل‌های قدیمی‌تر ایسوس شباهت دارد و به‌همین بدنه کمی زمخت‌تر به‌نظر می‌رسد.

 

 لپ‌تاپ ایسوس X555QG

 

پورت‌ها و بلندگو

یکی از ویژگی‌های مثبت همه لپ‌تاپ‌های ایسوس، وجود پورت‌ها و اتصالات کامل بر روی آن‌ها است. ایسوس در طراحی مدل X555QG هم از پورت‌های متنوعی استفاده کرده است. در سمت راست لبه کناری، درایو نوری DVD-RW، یک عدد پورت USB 2.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون و یک کارت‌خوان SD تعبیه شده است. در سوی دیگر هم می‌توانید به دو عدد پورت USB 3.0، پورت خروجی تصویر HDMI و VGA و ورودی کابل LAN دسترسی داشته باشید.

بلندگوهای این لپ‌تاپ هم همانند همه مدل‌های ایسوس و بر خلاف سری X541، زیر لپ‌تاپ قرار داده شده‌اند. کیفیت بلندگوهای این لپ‌‌تاپ که از فناوری اختصاصی ایسوس یعنی SonicMaster استفاده می‌کنند، بالا بوده و قرارگیری آنها در زیر بدنه باعث شده، صدا پس از برخود به جسم تخت زیر آن، بلندتر شنیده شود. در مجموع استفاده از بلندگوهای خود لپ‌تاپ برای تماشا ویدیو در یک اتاق ساکت مناسب است.

 

 لپ‌تاپ ایسوس X555QG

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر لپ‌تاپ می‌رسیم. صفحه‌نمایش ایسوس X555QG که 15.6 اینچ است، نسبت تصویری معادل 16:9 را ارائه می‌دهد. پنل این صفحه‌نمایش بزرگ از نوع TFT است. با شنیدن نام TFT جلوی یک نام صفحه‌نمایش لپ‌تاپ همه ذهن‌ها به سمت محدود بودن زاویه دید نمایشگر آن می‌رود. در واقع این موضوع درست و محدود بودن زاویه دید، یکی از ویژگی‌های این نوع پنل است. اما وقتی روی صندلی جلو لپ‌تاپ در حال کار با آن باشید، به‌هیچ‌وجه این مورد شما را آزار نمی‌دهد و می‌توانید به‌صورت مستقیم به صفحه نگاه کرده و مشکلی هم نداشته باشید. خوشبختانه ایسوس در لپ‌تاپ X555QG از روکش مات استفاده کرده است که جلوی خسته‌شدن چشم‌ها را می‌گیرد. همچنین این روکش باعث می‌شود بتوانید از لپ‌تاپ در محیط‌هایی با شرایط نوری قوی، مانند زیر نور خورشید، هم استفاده کنید. درست در بالای این صفحه‌نمایش وب‌کم لپ‌تاپ قرار دارد که از دروبین VGA در آن استفاده شده است.

کیبورد جزیره‌ای این لپ‌تاپ هم به‌زیبایی بر روی پنل داخلی تخت این لپ‌تاپ قرار گرفته است. برعکس مدل‌های دیگر که ایسوس برای راحتی بیشتر، کیبورد را یک سطح پایین‌تر می‌برد، در لپ‌تاپ X555QG کلیدهای کیبورد درست روی خود سطح پنل داخلی لپ‌تاپ هستند و این باعث شده که لپ‌تاپ ظاهر بهتری داشته باشد. این کیبورد کامل که قسمت ماشین ‌حساب را هم دارد، مشکی بوده و نور پس‌زمینه ندارد.

 لپ‌تاپ ایسوس X555QG

سخت‌افزار، حافظه و باتری

در لپ‌تاپ ایسوس X555QG دیگر خبری از پردازنده‌های شرکت اینتل نیست و ایسوس تصمیم گرفته برای پردازش و نمایش اطلاعات در این مدل از سخت‌افزار‌های شرکت AMD استفاده کند. پردازنده این لپ‌تاپ از سری A پردازنده‌های AMD و مدل A12-9700P استفاده شده است. این پردازنده چهار هسته‌ای، محدوده سرعتی معادل 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز را دارد. در کنار این پردازنده یک کارت گرافیک AMD Radeon R8 M435DX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی وجود دارد که وظیفه پردازش امور گرافیکی را بر عهده دارد. وجود یک رم 8 گیگابایتی در کنار این سخت‌افزار باعث شده این لپ‌تاپ به‌راحتی از پس همه امور روزمره برآمده و حتی بتوانید از آن انتظار مدیریت کارهای نیمه‌حرفه‌ای مانند کارهای گرافیکی سبک و حتی بازی‌های معمولی را داشته باشید. هارد دیسک این لپ‌تاپ هم 1 ترابایت ظریف دارد که کاملا مشابه همه این رنج لپ‌تاپ با رده کاربری روزمره و عمومی است.

استفاده از پردازنده پرقدرت AMD باعث شده که مصرف باتری این لپ‌تاپ بیشتر از سری‌هایی باشد که از پردازنده‌های شرکت Intel استفاده می‌کنند. پردازش پرقدرت و پرمصرف AMD باعث شده که میزان ماندگای باتری به زیر 4 ساعت برسد. باتری این لپ‌تاپ هم از نوع  لیتیوم‌یونی 37 وات‌ساعت است. 

 

 لپ‌تاپ ایسوس X555QG

 

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ ایسوس X555QG یک لپ‌تاپ میان‌رده برای استفاده عمومی از لپ‌تاپ است. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی صفحه‌نمایش TFT داشته که کمی زاویه دید را محدود می‌کند. همچنین استفاده از پردازنده پر مصرف شرکت AMD باعث شده میزان ماندگاری باتری آن کم باشد. اما در مجموع این ‌لپ‌تاپ قدرت پردازشی بالایی نسبت به سایر مدل لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی دارد. تنوع پورت‌ها و اتصالات خوب است و پنل داخلی آن با یک‌سطح کردن کلیدهای کیبورد و بدنه، بسیار زیباست.

نکات مثبت:

سخت‌افزار قوی‌تر نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های رده عمومی

صفحه‌نمایش Full HD با روکش مات

پورت‌های کامل

طراحی شیک پنل داخلی لپ‌تاپ

نکات منفی:

میزان ماندگاری باتری کمتر از 4 ساعت