نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X540NV | لپ‌تاپی سبک و کارآمد برای امور روزانه

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X540NV | لپ‌تاپی سبک و کارآمد برای امور روزانه

یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های سری X شرکت ایسوس مدل X540NV است که همانند هم‌خانواده‌های دیگر خود از طراحی و المان‌های مشابهی استفاده می‌کند. این لپ‌تاپ اقتصادی، در دسته لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی قرار می‌گیرد. یعنی شما با آن نمی‌توانید کارهای سنگین گرافیکی و یا عملیات‌های پیچیده  انجام دهید. لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی برای ساده‌ترین کارهای روزانه طراحی شده‌اند. امور روزانه برای کاربری لپ‌تاپ‌ها به وب‌گردی، تایپ و کار کردن با نرم‌افزارهای ساده مانند آفیس، تماشا فیلم و گوش دادن به موسیقی خلاصه می‌شود. برخی لپ‌تاپ‌های این سری مانند ایسوس X541UV و یا X555QG سخت‌افزار قدرت‌مندتری داشته و با اینکه در همین رده کاربری قرار می‌گیرد اما می‌توانند حتی بازی‌های ویدویی ساده را هم نیز اجرا کنند. لپ‌تاپ ایسوس X540NV یکی از ساده‌ترین و طبیعتا یکی از ارزان‌ترین مدل‌ لپ‌تاپ‌هایی که ایسوس در سری X خود آن را عرضه کرد. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی از جنس پلاستیک ساخته شده اما از الگوی طراحی فلز مانند ایسوس بهره می‌برد. همانند مدل‌های دیگر این سری، X540NV هم تنها 2 کیلوگرم وزن داشته که بسیار عالی است. وزن دو کیلوگرمی برای یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی باعث می‌شود که بتوانید به‌راحتی آن را در کیف و کوله حمل کنید و طبیعتا این مدل برای افرادی مانند دانشجویان بسیار مناسب است. علاوه بر بدنه سبک، ایسوس از یک صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD با روکش مات در این لپ‌تاپ استفاده کرده و این باعث شده تماشا فیلم بر روی آن لذت‌بخش باشد. در لپ‌تاپ X540NV به‌منظور جلوگیری از بالا رفتن قیمت، ایسوس از پردازنده میان‌رده و کم‌مصرف اینتل یعنی Pentium و Celeron استفاده کرده است. این پردازنده برای پردازش امور ساده طراحی شده و نمی‌توان انتظار بالایی را از آن داشت. بر عکس پردازنده، ایسوس به‌دلیل به‌کارگیری صفحه‌نمایش Full HD تصمیم گرفته است که از یک کارت گرافیک قدرتمند برای پردازش امور گرافیکی در لپ‌تاپ استفاده کند. این مدل از کارت گرافیک NVIDIA Geforce 920MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده می‌کند، به همین دلیل شاید ایسوس X540NV برای پردازش کارهای سنگین مناسب نباشد اما به‌واسطه استفاده از کارت گرافیک قدرتمند می‌توانید با کیفیت بهتر فیلم تماشا کرده و حتی امور ساده گرافیکی مانند کارهای ابتدایی با فتوشاپ را هم با این لپ‌تاپ انجام دهید. در کنار این سخت‌افزار، یک رم 4 گیگاباتی از نوع DDR4 هم بر روی این لپ‌تاپ قرار دارد. همچنین این لپ‌تاپ یک هارد دیسک 500 گیگابایتی نیز دارد.

 

لپ‌تاپ ایسوس X540NV

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس X540NV

سری X لپ‌تاپ‌های ایسوس در عین سادگی در سخت‌افزار، طراحی و ظاهری شیک دارند. سری‌های X540 و X541 ایسوس، کمی جمع‌و‌جور تر و همچنین باریک‌تر طراحی شده‌اند. ایسوس جهت به‌فروش رساندن این لپ‌تاپ‌های سعی کرده از سخت‌افزار ساده و همچنین قیمت مناسب در آنها استفاده کند تا هرکس مدل مناسب خودش را داشته باشد. شعار تبلیغاتی هر نفر یک سری X این شرکت از همین مورد سرچشمه گرفته است. مدل‌های این لپ‌تاپ‌های اقتصادی همگی از پلاستیک هستند اما طرحی مشابه لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای‌تر این شرکت دارند. یعنی شیارها و الگوی طراحی آنها همانند لپ‌تاپ‌های فلزی و آلومینیومی است. ایسوس X540NV هم مشابه سایر مدل‌ها، طرحی مشابه دارد. بدنه و ساختار این لپ‌تاپ در برابر جذب اثر انگشت و لک مقاوم بوده و همچنین از دو لولا نگه‌دارنده برای ثابت نگه داشتن صفحه‌نمایش استفاده می‌کند. ایسوس در برخی مدل‌ها از این حالت و در گروهی از لپ‌تاپ‌هایش از یک لولا یک‌تکه در مرکز لپ‌تاپ استفاده می‌کند. البته استفاده از دو لولا در دو طرف لپ‌تاپ استحکام بیشتری را به لپ‌تاپ بخشیده است.

 لپ‌تاپ Asus X540NV

 

پورت‌ها و بلندگو

پورت‌های لپ‌تاپ ایسوس X540NV همانند مدل‌های دیگر این سری لپ‌تاپ کامل بوده و تنها پورت USB Type-C را ندارد. با این حال به‌غیر از پورت نام برده شده در این لپ‌تاپ می‌توانید به سایر پورت‌ها و اتصالات ضروری دسترسی داشته باشید. در لبه کناری سمت راست درایور نوری DVD-RW و کارت‌خوان SD قرار دارد. در سوی دیگر هم می‌توانید به جک‌ 3.5 میلیمتری هدفون، دو عدد پورت USB 2.0، یک عدد پورت USB 3.0 و خروجی تصویر HDMI دسترسی داشته باشید. خروجی تصویر VGA هم از روی این مدل حذف شده اما به‌دلیل کاربرد کم و همچنین ظاهر بد! آن، اصلا این مورد را جز نکات منفی این بخش نمی‌توان به‌حساب آورد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Ideapad L3: میان رده خوب بازار

بلندگوهای ایسوس X540NV هم ساخته خود این شرکت هستند و همچنان در آنها از فناوری SonicMaster استفاده کرده است. در طراحی پنل داخلی این لپ‌تاپ، ایسوس خلاقیت به‌خرج داده و بلندگوها را یک‌تکه بالای کیبورد قرار داده است. استفاده از بلندگوها در پنل داخل لپ‌تاپ و بالای کیبورد، باعث می‌شود بلندی صدا آن بیشتر باشد.

لپ‌تاپ ایسوس X540NV

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

لپ‌تاپ ایسوس X540NV یک صفحه‌نمایش با وضوح Full HD و رزولوشن 1920*1080 دارد که پنل آن از نوع TFT است. همچنین ایسوس در این مدل از روکش مات استفاده کرده که می‌توانید از آن در خارج خانه و در شرایط نوری قوی هم استفاده کنید. این صفحه‌نمایش 15.6 اینچی نسبت تصویری معادل 16:9 نیز دارد.

کیبورد لپ‌تاپ X540NV هم یک تفاوت با سایر مدل‌های سری X می‌کند. در مدل‌های دیگر مانند X541UV دیده بودیم که ایسوس کمی لبه‌های کلیدهای کیبورد را گرد کرده بود تا کوچک‌تر باشند و انگشت تمام سطح آن را پوشش دهد اما در مدل X540NV کلیدها مشابه طرح‌های همیشگی خود ایسوس هستند و این بار تفاوتی ندارند. همچنین این لپ‌تاپ مطابق انتظار نور پس‌زمینه کیبورد ندارد.

لپ‌تاپ ایسوس X540NV

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری      

همانطور که بخش معرفی کلی لپ‌تاپ عنوان شد، ایسوس برای کاهش هزینه‌ها و ساخت یک لپ‌تاپ میان‌رده عمومی، سعی کرده از بهینه‌ترین سخت‌افزارها برای مدل X540NV خود استفاده کند. پردازنده این لپ‌تاپ از نوع Pentium و Celeron  شرکت اینتل است که کاملا برای انجام امور روزانه‌ای که در بخش معرفی مطرح شد مناسب است. این پردازنده کم‌مصرف نیز کمک شایانی به‌افزایش طول عمر باتری کرده است. بر عکس مدل‌های دیگر که نهایت تا 4 ساعت کارایی دارند، ایسوس X540NV می‌تواند تا 5 ساعت شارژ برای شما نگه دارد که عدد بسیار خوبی است و با توجه سبک بودن بدنه، می‌تواند این پیام را به‌شما بدهد که می‌توانید با خیال راحت از این لپ‌‌تاپ در خارج خانه بدون همراه داشتن شارژر، استفاده کنید. همچنین صفحه‌نمایش از نوع TFT با اینکه ایراداتی را به لپ‌تاپ وارد کرده است اما این پنل صفحه‌نمایش هم بسیار کم‌مصرف بوده و در افزایش طول عمر باتری بی‌تاثیر نیست.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 نکته مهم برای خرید لپ تاپ | راهنمای خرید و مشاوره انتخاب لپ تاپ

وظیفه پردازش امور گرافیکی این لپ‌تاپ برعهده کارت‌ گرافیک قدرتمند NVIDIA Geforce 920MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی است. همچنین این لپ‌تاپ یک رم 4 گیگابایتی دارند که البته در نیاز می‌توانید 4 گیگابایت دیگر را نیز به آن اضافه کنید. در نهایت مجموع بخش سخت‌افزار این لپ‌تاپ با یک هارد دیسک 500 گیگابایتی بسته می‌شود. در مدل دیگر این لپ‌تاپ که با پردازنده Intel Celeron N3450 عرضه شده است، از هارد دیسک یک ترابایتی استفاده شده است. همچنین در این مدل شما می‌توانید علاوه بر هارد خود لپ‌تاپ، هارد دیسک‌های 128 و 256 از نوع SSD را به آن اضافه کنید.

لپ‌تاپ ایسوس X540NV

 

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ ایسوس X540NV لپ‌تاپی مقرون به‌صرفه با امکانات مناسبی است که از پس کلیه امور روزانه شما بر می‌آید. اگر انتظار بالایی از لپ‌تاپ ندارید و حد همین کارهای روزانه مانند وب‌گردی و اجرای نرم‌افزارهای ساده و تماشا فیلم بخواهید با آن کار کنید، لپ‌تاپ X540NV کاملا مناسب شماست. بدنه سبک آن و همچنین میزان ماندگاری باتری آن تا 5 ساعت، باعث شده به‌راحتی بتوانید از این مدل در خارج خانه نیز استفاده کنید. صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و روکش مات را هم نکات مثبت این لپ‌تاپ اضافه کنید. در مجموع ایسوس X540NV لپ‌تاپ کارآمدی برای امور روزانه شما با این قیمت مناسب است.

نکات مثبت:

بدنه سبک و مناسب برای جابه‌جایی

صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و روکش مات

سخت‌افزار بهینه برای امور روزانه

عملکرد بسیار عالی شارژدهی لپ‌تاپ

نکات منفی:

عدم استفاده از پورت USB Type-C