نشانه‌ های ویروسی شدن کامپیوتر و لپ تاپ | آموزش پاک کردن ویروس کامپیوتر

آموزش و ترفندها 02 مرداد 1400 علی مظفری

نشانه‌ های ویروسی شدن کامپیوتر و لپ تاپ | آموزش پاک کردن ویروس کامپیوتر

ویروسی شدن کامپیوتر یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای کامپیوتر و یا لپ تاپ شما بوجود بیاید و کارکرد و عملکرد کامپیوتر شما را تحت شعاع خود قرار دهد. به جهت اهمیت این موضوع، ما قصد داریم تا در این مقاله به نشانه‌ های ویروسی شدن کامپیوتر بپردازیم و به شما آموزش بدهیم که چگونه ویروس کامپیوتر خود را شناسایی کنید و حتی آن را از بین ببرید. با فروشگاه ادبازار همراه باشید.

 

ویروس کامپیوتر چیست ؟ 

 

پیش از این‌که وارد بحث اصلی شویم و عوامل و نشانه‌های ویروسی شدن کامپیوتر را توضیح دهیم؛ خوب است تا ویروس کامپیوتر را بشناسیم. دانستن تعریف ویروس کامپیوتر به ما کمک می‌کند تا به درک بهتری از علائم ویروسی شدن کامپیوتر دست پیدا کنیم. ویروس کامپیوتر برنامه‌ی مخربی است که خود را با کپی کردن درون برنامه‌های دیگر تکثیر می‌دهد. ویروس کامپیوتر می‌تواند به صورت خودکار، داخل کد‌های برنامه‌های دیگر نیز تکثیر شود و آنقدر گستردگی پیدا کند تا کار کردن با کامپیوتر و یا لپ تاپ را غیر ممکن می‌‌کند.

 

نشانه های ویروسی شدن کامپیوتر

 

به زبان ساده‌تر می‌توانیم ویروس کامپیوتر را به آنفولانزا و یا سرماخوردگی تشبیه کنیم. زمانی که ویروسی وارد بدن انسان می‌شود؛ گسترش پیدا می‌کند و به صورت خودکار سایر اعضای بدن را هم درگیر می‌کند. به عنوان مثال ممکن است در روز اول سرماخوردگی تنها گلوی شما درد بگیرد اما چند روز بعد بدن درد نیز به سراغ شما می‌آید و این نشان دهنده‌ی گسترش ویروس است. همچنین قدرت و توانایی شما را هم تحت شعاع خود قرار می‌دهد و هر فعالیتی را برای شما دشوار می‌کند. ویروس کامپیوتر هم مراحل مشابهی را طی می‌کند. ابتدا قسمتی از سیستم کامپیوتر شما را درگیر می‌کند و پس از چند وقت تمام بخش‌های مختلف سیستم را درگیر خود می‌کند و در نهایت قدرت، عملکرد و راندمان کامپیوتر و یا لپ تاپ شما را کاهش می‌دهد. 

 

 چگونه کامپیوتر ویروسی می‌شود ؟

 

حال که با تعریف ویروس کامپیوتر آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما بوجود بیاید که چه عواملی باعث ویروسی شدن کامپیوتر می‌شود؟ کامپیوتر می‌تواند از راه‌های مختلفی دچار ویروس شود. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث ویروسی شدن کامپیوتر شود، دانلود نرم افزارهای مخرب است. نصب این‌گونه نرم افزارها می‌تواند کامپیوتر شما را ویروسی کند و به همین دلیل است که همیشه پیشنهاد می‌شود از وب‌سایت‌های معتبر فایل‌های خود را دانلود کنید. همچنین دانلود عکس‌ها، فیلم‌ها و یا فایل‌هایی که از طرف ایمیل‌های اسپم باشد؛ می‌تواند ویروس را به کامپیوتر ما انتقال دهد و ما را به دردسر بیندازد. همچنین اگر فلش و یا هارد اکسترنالی ویروسی باشد و ما آن را به کامپیوتر و یا لپ تاپ خود متصل کنیم، ویروس به راحتی به کامپیوتر ما راه پیدا می‌کند.  

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 G513

 

نشانه‌ های ویروسی شدن کامپیوتر چیست؟

 

تا به اینجای مقاله، شما با تعریف ویروس و راه‌های انتقال آن آشنا شدید و حال وقت آن است تا به نشانه‌های آن بپردازیم. زمانی که کامپیوتر شما ویروسی می‌شود؛ علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهد. در ادامه به مهم‌ترین نشانه ‌های ویروسی شدن کامپیوتر می‌پردازیم.  

 

عدم کارکرد صحیح مرورگر وب

بسیاری از اوقات زمانی که کامپیوتر شما ویروسی می‌شود، به صورت خودکار و بدون اینکه شما بر روی لینکی کلیک کنید، چندین پاپ آپ برای شما باز می‌شود و یا ممکن است زمانی که مرورگر خود را باز می‌کنید، با چندین نرم افزار ناآشنا در نوار ابزار خود رو به رو شوید که همه‌ی این موارد می‌تواند نشانه‎ی وجود ویروس در کامپیوتر و یا لپ تاپ شما باشد.

 

کند شدن کامپیوتر

یکی از تاثیرات ویروس، کاهش سرعت کامپیوتر است. معمولا کاهش سرعت کامپیوتر به این دلیل است که پردازش CPU، هارد دیسک و یا رم شما به دلیل وجود برنامه‌های مخرب افزایش پیدا کرده است که لازم است این مورد را بررسی کنید زیرا اگر به موقع متوجه پردازش بیش از حد قطعات سیستم خود نشوید، ممکن است آسیب‌‌های جبران ناپذیری به قطعات کامپیوتر شما وارد شود. برای شناسایی این مورد لازم است تا پنجره Task manager ویندوز را باز کنید. برای باز کردن آن لازم است تا در نوار ویندوز راست کلیک کرده و سپس بر روی گزینه Task manager کلیک کنید.  

 

باز کردن task manger

 

البته راه دیگری هم وجود دارد. شما می‌توانید دکمه‌های Ctrl+Shift+ESC را همزمان فشار دهید. 

 

باز کردن تسک منیجر

 

پس از این مرحله، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که می‌توانید عملکرد و میزان فعالیت قطعات کامپیوتر خود را ببینید. در این صفحه شما اپلکیشن‌ها و برنامه‌هایی را که نصب کرده‌اید؛ مشاهده می‌کنید. حتی ممکن است چندین نام عجیب هم به چشم شما بیاید که کاملا عادی است و آن‌ها فایل‌های ویندوز و سیستم شما هستند. 

 

محیط task manger

 

اما مشکل اصلی زمانی است که میزان کارکرد CPU، رم و یا هارد دیسک شما بالاتر از حد معمول باشد و بدون این‌که شما برنامه و یا بازی کامیپوتری را اجرا کرده باشید، میزان پردازش آن‌ها بالای 70 درصد باشد. به عنوان مثال اگر به عکس پایین نگاه کنید؛ متوجه می‌شوید بدون اینکه نرم افزار خاصی باز باشد پردازنده 100 درصد مشغول است. در این شرایط نیاز است تا بررسی دقیق‌تری انجام دهید. 

 

پردازش بالا سیستم به دلیل ویروسی شدن کامپیوتر

 

برای بررسی بیشتر باید روی هر برنامه‌ای که پردازش قطعات شما را افزایش داده است راست کلیک کنید و سپس بر روی گزینه‌ی Search online کلیک کنید. چنانچه برنامه ویروس باشد به شما اعلام می‌شود. 

 

بررسی task manger

 

البته باید این نکته را در نظر بگیرید که یک ویروس می‌تواند خود را به جای برنامه‌هایی نظیر فایرفاکس یا کروم جا بزند و آن وقت این روش نمی‌تواند خیلی به شما کمک کند. اما نکته‌ی مهم این است که در حالتی که برنامه‌ای بر روی کامپیوتر شما باز نیست، نباید پردازش CPU و یا هارد دیسک شما زیاد باشد. 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 7 | یکی از قدرتمندترین لپ تاپ های گیمینگ

 

باز نشدن برنامه‌ها و ظاهر شدن ارور Stopped Working 

 

ارور stopped working

 

گاهی اوقات ممکن است بر روی برنامه‌ای کلیک کنید و آن برنامه برای شما باز نشود و ارور Stopped Working برای شما ظاهر شود. این مشکل ناشی از آن است که بخشی از برنامه شما پاک شده است و یا حداقل آسیب دیده است. اگر چندین برنامه در کامپیوتر شما دچار این مشکل باشد و شما نتوانید آن‌ها را باز کنید و ارور فوق برای شما نمایش داده شود، می‌توانید به وجود ویروس در کامپیوتر خود مشکوک شوید.

 

کاهش فضای خالی هارد

 

اگر حجم هارد شما به طور غیر معمولی در حال افزایش است، باید به وجود ویروس در کامپیوتر خود مشکوک شوید. به عنوان مثال ممکن است شما امروز 40 درصد فضای خالی داشته باشید و دو روز دیگر بدون اینکه برنامه و یا کار خاصی کرده باشید، تنها 2 درصد فضای خالی در اختیار شما باشد. این مشکل ناشی از وجود ویروس در کامپیوتر است زیرا همان‌طور که توضیح دادیم؛ ویروس خود را گسترش می‌دهد و به صورت خودکار تکثیر می‌شود و باعث می‌شود تا حجم کامپیوتر شما بدون دلیل اشغال شود.

 

صفحه مرگ یا همان Blue Screen  

 

صفحه مرگ به دلیل ویروسی شدن کامپیوتر

 

یکی دیگر از نشانه‌های ویروسی بودن کامپیوتر ظاهر شدن صفحه مرگ یا همان Blue screen است . صفحه آبی که معمولا به آن صفحه مرگ نیز گفته می‌شود؛ زمانی بوجود می‌آید که سیستم کامپیوتر دچار کرش شود. در واقع زمانی این ارور بوجود می‌آید که امکان ادامه فعالیت امن وجود نداشته باشد. البته باید این نکته در نظر گرفت که صفحه مرگ می‌تواند به دلیل نقص سخت‌ افزاری نیز باشد و به طور قطع نمی‌توان گفت به خاطر ویروس است اما اگر از سلامت سخت افزار خود اطمینان دارید؛ می‌توانید به وجود ویروس مشکوک شوید.

 

حذف و یا نصب خودکار فایل‌ها و برنامه‌ها

 

چنانچه فایل‌های کامپیوتر و یا لپ تاپ شما به صورت خودکار حذف می‌شوند و یا رمزگذاری می‌شوند؛ قطعا کامپیوتر شما به ویروس دچار شده است. البته حالت دیگری نیز وجود دارد. در این حالت یک سری فایل‌ها و برنامه‌ها بدون خواست و اجازه شما نصب می‌شوند و جالب است بدانید شما هیچ گونه کنترلی بر روی آن‌ها نخواهید داشت. این برنامه‌ها غالبا پردازش کامپیوتر خصوصا CPU و هارد دیسک را بالا می‌برند و باعث می‌شوند تا قطعات شما نیز آسیب ببیند.

 

چگونه ویروس کامپیوتر را پاک کنیم ؟

 

حال پس از آن‌ که تشخیص دادید که کامپیوتر شما ویروسی شده است؛ لازم است تا آن‌ها را شناسایی کنید و سپس برای از بین بردن و پاک کردن آن‌ها از روی کامپیوتر و یا لپ تاپ خود اقدام کنید. ما در این قسمت به شما آموزش پاک کردن ویروس از روی کامپیوتر و لپ تاپ را خواهیم داد. نرم افزار Windows Defender Windows Defender که به صورت پیش فرض بر روی ویندوز 10 نصب است؛ یکی از ابزارهای موثر و کاربردی برای شناسایی و پاک کردن ویروس‌های کامپیوتر و لپ تاپ است. کار کردن با این نرم افزار هم بسیار ساده است و هیچ گونه دشواری خاصی ندارد. برای استفاده از این نرم افزار، ابتدا بر روی دکمه Start کلیک کنید و سپس عبارت Windows Defender security center را جست و جو کنید تا آیکون نرم افزار برای شما نمایش داده شود. سپس بر روی آن کلیک کنید. سپس برای شما صفحه‌ی نرم افزار باز می‌شود. پس از آن به دنبال عبارت Virus & Threat protection بگردید و بر روی آن کلیک کنید.

 

شناسایی ویروس

 

 پس از آن برای شما صفحه‌ای جدید باز می‌شود. در این صفحه به شما دو گزینه می‌دهد. یکی گزینه Quick Scan است که همانطور که از نام آن پیدا است برای اسکن و شناسایی سریع ویروس‌ها به کار می‌رود. گزینه‌ی دیگری تحت نام Advanced Scan نیز وجود دارد که برای شناسایی پیشرفته‌ ویروس‌ها است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که انجام دادن این‌کار زمان بیشتری از شما می‌گیرد اما پیشنهاد ما استفاده از این گزینه است.

 

آموزش شناسایی ویروس در کامپیوتر

 

با کلیک بر روی Advanced Scan، صفحه‌ی جدیدی برای شما باز می‌شود که مطابق شکل زیر باید گزینه‌ی Windows Defender Offline Scan را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه‌ی Scan now کلیک کنید. 

 

اسکن و شناسایی ویروس

 

با انجام این‌کار اسکن و شناسایی ویروس‌ها توسط برنامه شروع می‌شود و پس از 10 الی 20 دقیقه، سیستم شما ریستارت می‌شود. پس از آن می‌توانید نتایج اسکن را مشاهده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301

 

بررسی نتایج اسکن و شناسایی ویروس

 

برای بررسیکارکرد این نرم افزار و همچنین جهت بررسی کردن ویروس‌هایی که توسط این نرم افزار حذف شده‌اند می‌توانید مراحل زیر را طی کنید. دقیقا مثل مرحله قبل بر روی Start کلیک کرده و عبارت Windows Defender Security center جست و جو کنید و بر روی آیکون نرم افزار کلیک کنید. سپس به قسمت Virus & Threat protection بروید. حال این بار بر روی Scan History کلیک کنید.  

 

بررسی نتایج شناسایی ویروس

 

پس از کلیک بر روی این گزینه، صفحه‌ای جدید برای شما باز می‌شود. در این صفحه بر روی عبارت See full History کلیک کنید. 

 

بررسی کامل نتایج windows defender

 

در این قسمت تمامی فایل‌ها و نرم افزارهای مخرب و ویروسی که توسط برنامه پاک شده‌اند را می‌توانید مشاهده کنید. البته ذکر این نکته لازم است که نرم افزارهای دیگری مانند node 32 برای شناسایی و پاک کردن ویروس وجود دارد اما به طور کلی این نرم افزارها اغلب سنگین هستند و ممکن است سرعت کامپیوتر شما را کاهش دهند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم از نرم افزار Windows Defender استفاده کنید.

همچنین چنانچه در کشف نشانه‌های ویروسی شدن کامپیوتر و یا لپ تاپ خود و یا در شناسایی و پاک کردن آن‌ها مشکل دارید، می‌توانید این کار را به متخصصین فروشگاه هدف بسپارید. چنانچه ساکن شهر اصفهان هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مشکلات سیستم خود را حل کنید و اگر ساکن شهر اصفهان نیستید، می‌توانید با دریافت مشاوره از متخصصین فروشگاه هدف مشکلات کامپیوتر و لپ تاپ خود را حل کنید. برای دریافت مشاوره رایگان با شماره 03136641644 داخلی 838 یا 836 تماس بگیرید.