نقد و بررسی لپ تاپ  گیمینگ Asus ROG Strix G15 G513

نقد و بررسی 17 تیر 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 G513

ایسوس (Asus) به عنوان یکی ازتولیدکنندگان مهم بازار لپ تاپ، نقش پر رنگی هم در بین لپ تاپ‌های مخصوص بازی دارد. این شرکت تا کنون در سری‌های مختلف، لپ تاپ‌های گیمینگ با کیفیتی را به بازار عرضه کرده و هر سال شاهد ارائه نسخه‌های جدید این لپ تاپ‌ها هستیم. یکی از این سری لپ تاپ‌ها، لپ تاپ‌های سری ROG Strix است. در سال 2020 شاهد معرفی مدل ROG Strix G15 G512 بودیم و حال در سال جدید ایسوس نسخه‌ی جدید این لپ تاپ را با عنوان ROG Strix G15 G513 2021 عرضه کرده است. در مدل 2021 لپ تاپ Asus ROG Strix G15 شاهد سیستم سخت افزاری قدرتمندتری به نسبت نسخه‌ی سال گذشته هستیم. ایسوس در این مدل به‌جای پردازنده‌های Intel به سراغ پردازنده‌های شرکت AMD رفته و از جدیدترین مدل‌های آن استفاده کرده است.

لپ تاپ گیمینگ ROG Strix G15 G513 شرکت ایسوس به صورت کلی طراحی مشابهی نسبت به نسخه‌ی سال گذشته داشته ولی در جزییات شاهد تفاوت‌هایی هستیم که در مجموع لپ تاپ را بسیار زیباتر کرده‌اند. ابعاد لپ تاپ کوچک‌تر شده و از تکسچرهای متفاوتی بر روی بدن‌ی لپ تاپ استفاده‌ شده است. لپ تاپ ROG Strix G15 G513 در سه رنگ اصلی خاکستری، مشکی و مشکی‌/قرمز معرفی شده که هر کدام طراحی خاص خود را دارند. نوار نوری RGB هم مشابه نسل قبلی زیر بدنه‌ی لپ تاپ به چشم می‌خورد که می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار مربوطه رنگ‌ آن را به صورت کامل شخصی سازی کرده و همچنین افکت‌های نوری متفاوتی را روی آن تنظیم کنید.

 

لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513

 

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ ایسوس، 15.6 اینچی بوده و در دو مدل 144 و 300 هرتزی معرفی شده است. اما در بخش سخت افزار شاهد تغییرات اصلی لپ تاپ به نسبت نسل گذشته هستیم. برای پردازش اطلاعات از دو مدل پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 و AMD Ryzen 9 استفاده شده است. در بخش کارت گرافیک هم می‌توانید از آخرین سری کارت گرافیک گیمینگ شرکت NVIDIA یعنی RTX 3060 و RTX 3070 استفاده کنید. ترکیب سیستم پردازشی لپ تاپ کاملا برای اجرای روان بازی‌های ویدیویی روز بهینه شده و بهترین عملکرد و فریم ریت را در اختیار شما قرار می‌دهد. 16 گیگابایت حافظه رم، 512 یا 1 ترابایت SSD برای ذخیره‌سازی اطلاعات و باتری قدرتمند 90 واتی که تا 10 ساعت می‌تواند شارژدهی داشته باشد، از دیگر ویژگی‌های فنی لپ تاپ ROG Strix G15 G513 2021 هستند. در ادامه نقد و بررسی لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513 نگاهی دقیق‌تر به بخش‌های مختلف این لپ تاپ خواهیم انداخت.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513

 

الگوی طراحی لپ تاپ ROG Strix G15 G513 مشابه نسل قبلی خود یعنی لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G512 است. اما در جزییات تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد که لپ تاپ جدید را بسیار جذاب‌تر می‌کند. شاید اولین تغییر مهم لپ تاپ را می‌توان نوع طراحی فضای پشتی پنل نمایشگر دانست. ایسوس در طراحی‌ای مشابه لپ تاپ Lenovo Legion 5 پنل صفحه نمایشگر را کمی عقب‌تر از پنل اصلی لپ تاپ برده و تا فضای بیشتری جهت ورود هوا وجود داشته باشد. از همین رو سیستم خنک‌کننده لپ تاپ لازم نیست هوای تازه را حتما از زیر لپ تاپ جذب کند. با همین تغییر در طراحی لپ تاپ شاهد عملکرد بهتر سیستم خنک‌کننده و در نتیجه پرفرمنس سیستم سخت افزاری در اجرای بازی‌ها هستیم. در لپ تاپ ROG Strix G15 G513 فضای پشت نمایشگر بیشتر شده، به‌طوری که از تایپوگرافی ROG هم به شکل زیبایی روی آن استفاده شده است.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513

 

طراحی نقطه‌ای جذاب سری ROG هم بر روی محفظه‌ی ورود هوا به‌چشم می‌خورد. در طراحی دو لولای لپ تاپ هم شاهد تغییراتی هستیم. علاوه بر این خبری از تکسچرهای روی پنل اصلی لپ تاپ نیست و همه‌ی خلاقیت ایسوس در طراحی به پنل پشتی لپ تاپ و فضای پشت نمایشگر خلاصه شده است. ایسوس در نسل جدید ROG Strix G15 در سال 2021 سعی داشته حس و حال لپ تاپ‌های پرمیوم را به این لپ تاپ منتقل کند به همین خاطر شاهد طراحی یک‌پارچه‌تر و مینیمال‌تری در این سری لپ تاپ هستیم. البته 3 رنگ‌بندی خاص هم برای این لپ تاپ درنظر گرفته شده که هر کدام طراحی متفاوتی به نسبت یک‌دیگر دارند. رنگ‌های مشکی، مشکی/قرمز و خاکستری رنگ‌های اصلی این لپ تاپ هستند.

در طراحی این لپ تاپ همچنان از پلاستیک فشرده استفاده شده اما ایسوس در جهت افزایش زیبایی قاب پشتی لپ تاپ، از روکش آلومینیومی برای قاب لپ تاپ و لولا‌ها و حاشیه‌های کنار لپ تاپ استفاده کرده است. یکی از تفاوت‌های دیگر این لپ تاپ با لپ تاپ نسل گذشته یعنی G512 ابعاد کوچک‌تر است. به نسبت نسخه‌ی سال گذشته لپ تاپ 7 درصد کوچک‌تر شده و ابعاد آن به 35.4x25.9x1.72 سانتی‌متر رسیده است. به‌واسطه‌ی کوچک‌تر شدن ابعاد حدود 90 گرم هم از وزن لپ تاپ کمتر شده و به 2.3 کیلوگرم رسیده است.

 

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 G513

 

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ ایسوس G15 G513

 

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 G513 هم اندازه‌ی نسل قبلی لپ تاپ بوده و مدل اصلی آن 15.6 اینچ اندازه دارد. اما به‌واسطه‌ی کوچک‌تر شدن ابعاد لپ تاپ، شاهد حاشیه‌های کمتری در اطراف نمایشگر هستیم و میزان پوشش‌دهی قاب جلویی توسط صفحه نمایش به 85 درصد رسیده است. حاشیه‌ی اصلی نمایشگر مربوط به قسمت پایینی آن است جایی که نشان ROG Strix و برش متفاوت قاب نمایشگر را شاهد هستیم. علاوه بر مدل 15.6 اینچی، مشابه نسل قبل، یک نسخه‌ی 17 اینچی هم از لپ تاپ معرفی شده است. همچنین علاوه بر سایز متفاوت، از رزولوشن تصویر متفاوتی هم برای این سری استفاده شده است و می‌توانید بین مدل Full HD و WQHD یکی را انتخاب کنید. البته در حال حاضر در بازار ایران تنها نسخه‌ی 15.6 اینچی با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 لپ تاپ موجود است.

 

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ ایسوس G15 G513

 

یکی از فاکتورهای اصلی صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ مربوط به نرخ نوسازی تصویر و مدت زمان پاسخ‌گویی (Response Time) است. در کانفیگ‌های متفاوت لپ تاپ شاهد صفحه نمایش‌های مختلفی هستیم که نرخ نوسازی تصویر در آن‌ها دو مدل 144 هرتز و 300 هرتری دارد. همه مدل‌های لپ تاپ در واقع 144 هرتزی هستند اما یک نسخه‌ی ویژه با کارت گرافیک RTX 3070 مدل 300 هرتزی هم دارد. در همه‌ی مدل لپ تاپ هم می‌توانید زمان پاسخ‌گویی 3 میلی‌ثانیه را تجربه کنید. زمان پاسخ‌گویی مانیتور در واقع زمان تغییر رنگ‌های هر یک از پیکسل‌ها است و هر چه این مدت زمان کمتر باشد، شاهد می‌توانید تصویر روان‌تر و بدون پرشی را مشاهده کنید. پنل صفحه نمایش هم IPS بوده و با روکش مات (Anti-Glare) پوشیده شده تا نور محیط را منعکس نکند. مشابه سایر انوع مدل‌های گیمینگ لپ تاپ ایسوس در سال جدید، خبری از وب‌کم بر روی لپ تاپ نیست.

به صورت کلی صفحه نمایش لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513 در سال 2021 کیفیت بالایی دارد. با توجه به کارت گرافیک‌های نسل جدید و سیستم پردازشی قدرتمند، می‌توانید به‌راحتی انواع بازی‌های ویدیویی جدید را با کیفیت تصویر بالا و نرخ نوسازی تصویر بالای 100 فریم اجرا کنید. صفحه نمایش لپ تاپ همچنین از گستره‌ی رنگی sRGB تا 62 درصد و گستره‌‌ی رنگی Adobe RGB تا 47 درصد پشتیبانی می‌کند و می‌توانید تصاویر با دقت رنگ بالایی را در حالت عادی و حالت طراحی گرافیک مشاهده کنید.

 

سخت افزار و عملکرد پردازشی لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513

 

سخت افزار و عملکرد پرداشی لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513

 

به مهم‌ترین بخش یک لپ تاپ مخصوص بازی یعنی سیستم پرداشی می‌رسیم جایی که شرکت‌های تولیدکننده باید لپ تاپ خود را برای اجرای جدیدترین بازی‌های ویدیویی آماده کنند. ایسوس در لپ تاپ ROG Strix G15 G513 سال 2021 از جدیترین پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌های موجود استفاده کرده است. بر خلاف نسل قبلی خبری از پردازنده‌های اینتل بر روی این سری لپ تاپ نیست و شاهد پردازنده‌‌های ADM در این لپ تاپ هستیم. در مقاله‌ی مقایسه پردازنده Intel و AMD پیش‌تر به تفاوت‌ها و ویژگی‌های اصلی هر کدام از پردازنده‌ها اشاره کرده بودیم. ولی به صورت کلی پردازنده‌های AMD برای پردازش عملیات سنگین به صورت همزمان عملکرد بهتری دارند. اکثر گیمرها ممکن است همراه با اجرای بازی قصد داشته باشند از نرم افزارهای ارتباطی، نرم افزارهای استریم و یا ضبط ویدیو نیز استفاده کنند. به همین خاطر پردازنده‌های AMD می‌تواند برای آن‌ها مناسب‌تر باشد.

در کانفیگ لپ تاپ Asus ROG Strix G513QR از پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 مدل 5800H با محدوده‌ی سرعت 3.2 تا 4.4 گیگاهرتز استفاده شده است. این پردازنده‌ی 8 هسته‌ای، 16 مگابایت هم ظرفیت ذخیره‌سازی حافظه کش دارد. در مدل دیگر لپ تاپ در کانفیگ G513QM از پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 مدل 5900HX استفاده شده که محدوده‌ی سرعت 3.3 تا 4.6 گیگاهرتز را در اختیار شما قرار می‌دهد. قیمت لپ تاپ Asus ROG Strix G513QM با توجه به استفاده از پردازنده‌ی قدرتمندتر، طبیعتا بیشتر از سایر کانفیگ‌ها است. در کنار پردازنده‌‌های ADM هم شاهد کارت گرافیک‌های گیمینگ سری 30 شرکت NVIDIA هستیم. دو مدل کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 با 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی و کارت گرافیگ RTX 3070 با 8 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR6 هم وظیفه‌ی پردازش اطلاعات تصویری را در لپ تاپ برعهده دارند. با استفاده از کارت گرافیک‌ها به‌راحتی می‌توانید انوع بازی‌های ویدیویی را با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی ممکن با فریم ریت بالا تجربه کنید. در تست انجام شده بر روی کانفیگ Ryzen 9 و RTX 3070 میانگین فریم ریت 259 برای بازی Overwatch و میانگین 117 فریم در ثانیه برای بازی Far Cry 5 ثبت شده است. با توجه به این تست‌ها می‌توانید با خیال راحت جدیدترین بازی‌های ویدیویی را با فریم ریت بالای 100 اجرا کنید.

 

سخت افزار و عملکرد پرداشی لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513

 

حافظه‌ی رم (RAM) لپ تاپ هم در همه‌ کانفیگ‌ها 16 گیگابایت از نوع DDR4 است. این میزان حافظه‌ی رم توسط 2 رم 8 گیگابایتی با سرعت بسیار خوب 3200 به‌وجود آمده است. امکان ارتقا رم لپ تاپ تا 32 گیگابایت هم وجود دارد. برای ذخیره‌سازی اطلاعات هم تنها از حافظه‌ی پرسرعت SSD استفاده شده است. در برخی از کانفیگ‌ها 512 گیگابایت و در مدل‌های حرفه‌ای‌تر از 1 ترابایت SSD از نوع M.2 NVMe PCIe 3.0 استفاده شده است. در مدل‌های 512 گیگابایتی امکان ارتقا تا 1 ترابایت نیز وجود دارد. به صورت کلی سیستم پردازشی لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 G513 کاملا مناسب اجرای انواع بازی‌ است و می‌توانید تا چندین سال آینده هم از بابت اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت بالا روی آن خیال‌تان راحت باشد. قیمت لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 G513 هم با توجه به قدرتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، مناسب است. با اینکه با یک لپ تاپ مخصوص بازی طرف هستیم، اما با توجه به پردازنده‌ی قدرتمند AMD و کارت گرافیک حرفه‌ای آن، می‌توانید با این لپ تاپ کلیه کارهای پردازشی سنگین دیگر مانند طراحی سه‌بعدی، نقشه‌کشی، انیمیشن، تدوین ویدیو و... را هم با کیفیت بسیار بالا انجام دهید.

 

سیستم خنک کننده لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 G513

 

سیستم خنک کننده

 

هر چقدر هم که سیستم پردازشی یک لپ تاپ گیمینگ قوی باشد، تا زمانی لپ تاپ در وضعیت دمایی مناسبی نباشد، نمی‌تواند عملکرد پایداری از خود نشان دهد. به همین خاطر وجود یک سیستم خنک کننده حرفه‌ای در لپ تاپ مخصوص بازی بسیار اهمیت دارد. ROG Strix G15 G513 دو فن بزرگ برای خنک کردن CPU و GPU لپ تاپ دارد. این فن‌ها هر کدام از 84 پره‌ی ریز تشکیل شده‌اند که باعث می‌شوند با سرعت بالا هوا درون سیستم جریان پیدا کند و توسط لوله‌های مسی انتقال حرارت و فناوری فلز مایع، هوای گرم سریع از لپ تاپ خارج شود. یکی از نکات مثبت این لپ تاپ در همین بخش کولینگ است. لپ تاپ ایسوس G513 یکی از بهترین سیستم‌های خنک کننده را در بین لپ تاپ‌های 2021 دارد. 4 محفظه‌ی برای خروج هوای گرم در لپ تاپ در نظر گرفته شده که 2 تا در لبه‌های کناری و 2 تا بر روی لبه‌ی پشتی پنل اصلی لپ تاپ است.

فضای پشت نمایشگر هم به نسبت مدل سال گذشته، محیط بیشتری داشته و در نتیجه‌ی هوای بیشتری را هم می‌تواند از محیط بگیرد. علاوه بر این قسمت، از زیر لپ تاپ هم هوای سرد محیط جذب می‌شود. سیستم خنک کننده لپ تاپ قادر است که دمای CPU را تا عدد بسیار عالی 16 درجه سانتی‌گراد پایین بیاورد. همچنین به نسبت نسل قبل، این سیستم تا 4 درصد صدای کمتری نیز تولید می‌کند.

 

کیبورد و تاچ‌پد لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 G513

 

کیبورد و تاچ‌پد

 

کیبورد لپ تاپ Asus ROG Strix G513 یک کیبورد جزیره‌ای با نور پس‌زمینه RGB است. کلیدهای این کیبورد هم سطح با پنل داخلی لپ تاپ هستند و می‌توانید نور بک‌لایت آن‌ها را در 4 ناحیه‌ی مختلف شخصی‌سازی کنید. علاوه بر حالت نور پس‌زمینه‌ی عادی می‌توانید حالت‌های نمایش خاصی را هم توسط رنگ‌های مختلف روی کیبورد تا 4 ناحیه‌ی مختلف اعمال کنید. در برخی از کانفیگ‌ها همچنین امکان تغییر دادن نور پس‌زمینه هر یک از کلیدها نیز وجود دارد. کیبورد لپ تاپ ماشین حساب (بخش اعداد) را ندارد. در لپ تاپ‌های مخصوص بازی این بخش اهمیت بسیار کمی دارد به همین دلیل خبری از آن روی صفحه کلید نیست. اما در عوض ایسوس از کلیدهای ویژه کم و زیاد کردن صدا، قطع و وصل میکروفون، تغییر حالت لپ تاپ (بین سه حالت Silent, Balanced و Turbo) و یک کلید برای ورود سریع به نرم افزار Armoury Crate (نرم افزار مدیریت کامل لپ تاپ گیمینگ ایسوس) استفاده کرده است.

یکی از تغییرات مهم این بخش، بزرگ‌تر شدن تاچ‌پد لپ تاپ است. تاچ‌پد لپ تاپ به نسبت نسل گذشته 85 درصد بزرگ‌تر شده و یک پارچه بودن آن به شما کمک می‌کند با راحتی بیشتری در محیط ویندوز با آن کار کنید. کلیدهای جهت لپ تاپ هم الگوی T شکل دارند که باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید. از آنجایی که لپ تاپ Asus ROG Strix G513 یک لپ تاپ مخصوص بازی است و مقاومت کلیدها اهمیت زیادی دارد، ایسوس سلامت هر یک از کلیدها را تا 20 میلیون بار فشردن تضمین می‌کند. برای تغییر دادن رنگ کلیدهای کیبورد و همچنین استفاده از حالت‌های نمایشی خاص و تقسیم کلیدها به 4 بخش از نرم افزار AURA باید استفاده کنید.

 

باتری و شارژدهی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 G513

 

باتری و شارژدهی

 

لپ تاپ‌های مخصوص بازی معمولا باتری قدرتمند و میزان شارژدهی بالایی ندارد، به دلیلی اینکه برای استفاده از تمام قدرت پردازشی لپ تاپ باید، لپ تاپ به برق متصل باشد. اما ایسوس بر خلاف نسل گذشته در این مدل مشابه‌ مدل‌های ROG Zephyrus از یک باتری قدرتمند بر روی لپ تاپ استفاده کرده است. باتری Asus ROG Strix G513 یک باتری 4 سلولی لیتیوم‌یونی با ظرفیت 90 وات ساعت است که به نسبت ظرفیت 66 واتی نسل گذشته، یک تغییر قابل‌توجه به‌حساب می‌آید. این باتری قدرتمند توسط یک شارژر 240 واتی شارژ می‌شود و می‌توانید تا 12 ساعت شارژدهی را از آن انتظار داشته باشید. البته با توجه به الگوی مصرف شما میزان شارژدهی می‌تواند متفاوت باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های بخش باتری این لپ تاپ، پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع است. ایسوس G513 در مدت زمان 30 دقیقه 50 درصد ظرفیت باتری‌اش شارژ می‌شود. 

 

پورت‌ها و اتصالات ROG Strix G513

 

پورت‌ها و اتصالات ROG Strix G513

 

لپ تاپ Asus ROG Strix G513 سه پورت USB 3.2 داشته که یکی بر روی لبه‌ی پشتی لپ تاپ و دو تا در لبه‌ی کناری سمت چپ قرار گرفته‌اند. بر روی لبه‌ی کناری یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون هم به‌چشم می‌خورد و سایر پورت‌ها به همان لبه‌ی پشتی لپ تاپ منتقل شده‌اند. در لبه‌ی پشتی یک پورت USB Type-C با قابلیت استفاده‌ به عنوان DisplayPort 1.4، یک خروجی تصویر HDMI، ورودی کابل LAN RJ45 و ورودی کابل برق قرار گرفته است. از ایرادات بخش پورت‌ها می‌توان عدم استفاده از کارت‌خوان SD و همینطور عدم پشتیبانی از Thunderbolt اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های ارتباطی این لپ تاپ هم پشتیبانی از Wi-Fi 6 می‌باشد.

 

بلندگو و سیستم صوتی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 

 

بلندگو

 

بلندگوهای لپ تاپ Asus ROG Strix G513 از فناوری Smart AMP پشتیبانی می‌کنند که شفافیت صدای بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین با وجود پشتیبانی از Dolby Atoms می‌توانید صدای 5.1 کاناله را بر روی این لپ تاپ تجربه کنید. 2 بلندگوی 4 واتی برای پخش صدا در لپ تاپ درنظر گرفته شده که 2.8 برابر بلندی صدای بیشتر و 3 برابر باس قوی‌تری به نسبت نسل قبلی این لپ تاپ دارند. همچنین از میکروفون‌های داخلی با قابلیت حدف نویز استفاده شده که می‌توانند صدای شما را به صورت واضح بدون ضبط صدای فن لپ تاپ ضبط کنند که می‌توانید از آن در بازی‌های آنلاین هم به‌راحتی استفاده کنید.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ Asus ROG Strix G513

 

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ Asus ROG Strix G513

 

لپ تاپ Asus ROG Strix G15 G513 2021 یک لپ تاپ با کیفیت گیمینگ در سال 2021 است که جدیدترین پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌های مخصوص بازی استفاده می‌کند. ایسوس لپ تاپ ROG Strix G513 را به نسبت نسل گذشته قوی‌تر و زیباتر به بازار عرضه کرده است. پردازنده‌ Ryzen 9 و کارت گرافیک RTX 3070 در کنار 16 گیگابایت حافظه‌ی رم این لپ تاپ را جز قوی‌ترین لپ تاپ‌های موجود در بازار قرار می‌دهند. صفحه نمایش با کیفیت با نرخ نوسازی تصویر بالا، باتری قدرتمند، کیبورد با نور پس‌زمینه و همچنین یک سیستم خنک‌کننده بسیار کارآمد از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ مخصوص بازی هستند. اگر به دنبال خرید یک لپ تاپ حرفه‌ای برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی با بالاترین کیفیت ممکن هستند، خرید Asus ROG Strix G513 گزینه‌ی منطقی‌ای برای شما به‌حساب می‌آید.

 

نکات مثبت:

  • قدرت پردازشی بسیار بالا
  • استفاده از کارت گرافیک RTX 3070 با 8 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی
  • سیستم خنک‌کننده قدرتمند
  • باتری با ظرفیت بالا و فناوری شارژ سریع
  • طراحی جذاب با نوار نوری و کیبورد RGB

نکات منفی:

  • وزن زیاد به نسبت سایر رقبا
  • عدم استفاده از وب‌کم
  • عدم استفاده از Thunderbolt و SD Card Reader