نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5 | میان رده جذاب و سبک جدید لنوو

نقد و بررسی 27 مهر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5 | میان رده جذاب و سبک جدید لنوو

شرکت لنوو (Lenovo) به‌عنوان یکی از تولیدکندگان اصلی لپ تاپ در دنیا مشابه سایر شرکت‌ها، سری جدید لپ تاپ‌های خود را رونمایی می‌کند. یکی بازارهای اصلی‌ای که لنوو توجه خاصی به آن داشته، بازار لپ تاپ‌های اقتصادی و رده کاربری عمومی است. خانواده لپ تاپ‌های آیدیاپد (IdeaPad) یکی از پرفروش‌ترین سری‌ لپ تاپ‌های لنوو است. IdeaPad 5 برای سال 2021 با نسل جدید پردازنده‌های اینتل و طراحی جذاب‌تر به نسبت مدل‌های قبلی این سری، وارد بازار شده است. جایی که لنوو از بدنه‌ی آلومینیومی در طراحی و ساخت لپ تاپ استفاده کرده است. لپ تاپ آیدیاپد 5 کانفیگ‌های مختلفی داشته و شاهد سیستم‌های سخت افزاری متتنوعی بر روی آن‌ها هستیم. حتی می‌توانید کانفیگی با پردازنده‌ و کارت گرافیک AMD را هم در این سری خریداری کنید. 

صفحه نمایش لپ تاپ IdeaPad 5 از نوع Full HD و ابعاد آن 15.6 اینچی است. نوآوری‌های لنوو در بسیاری از بخش‌های این سری لپ تاپ به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها مربوط به طراحی پنل نمایشگر است. لنوو تا جایی که توانسته حاشیه‌ی اطراف نمایشگر را کم کرده و تا تجربه‌ی بهتری هنگام کار کردن و تماشا تصاویر به شما منتقل شود. همچنین به دلیل مسایل امنیتی شاهد شاتر دستی برای وب‌کم این لپ تاپ هستیم. از پردازنده‌های چهار هسته‌ای نسل یازدهم Intel Core i5 و Intel Core i7 برای پردازش اطلاعات در این لپ تاپ استفاده شده است. در کنار این پردازند‌ه‌های قدرتمند شاهد کارت گرافیگ MX450 شرکت NVIDIA هم به‌عنوان کارت گرافیک جانبی هستیم. از 8 و 16 گیگابایت حافظه‌ی رم هم در کنار این سیستم پردازشی استفاده شده است. برای ذخیره‌سازی اطلاعات در این سری لپ تاپ هم می‌توانید به یک حافظه‌ی ترکیبی دسترسی داشته باشید. از HDD و SSD به صورت همزمان در برخی از کانفیگ‌های لپ تاپ استفاده شده که در ادامه‌ی بررسی دقیق‌تر آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

به صورت کلی لپ تاپ IdeaPad 5 شرکت لنوو یک محصول با کیفیت در رده لپ تاپ‌های میان رده بازار است و سیستم پردازشی‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید فراتر از کارهای روزانه از آن انتظار داشته باشید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سری این، قیمت لپ تاپ IdeaPad 5 است که حتی در حرفه‌ای‌ترین کانفیگ‌ هم قیمت رقابتی خوبی داشته که ارزش خرید آن را بالا می‌برد. صفحه نمایش 15.6 اینچی با کیفیت Full HD، استفاده از جدیدترین نسل پردازنده‌ها در یک سیستم سخت افزاری کارآمد، طراحی متفاوت و جذاب با بدنه‌ی آلومینیومی از ویژگی‌های کلیدی لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5 هستند که در ادامه‌ی این نقد و بررسی قصد داریم نگاه دقیق‌تری به آن بیاندازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت Lenovo IdeaPad 5

 

طراحی و کیفیت ساخت Lenovo IdeaPad 5

 

بر خلاف لپ تاپ‌های قدیمی میان رده لنوو که شاهد یک بدنه‌ی معمولی از جنس پلاستیک بودیم که حس و حال خوبی را به کاربر موقع کار کردن منتقل نمی‌کرد، امسال می‌توانیم شاهد یک بدنه‌ی با کیفیت آلومینیومی بر روی سری لپ تاپ‌های IdeaPad 5 باشیم. لنوو در ساخت پنل اصلی بدنه‌ی لپ تاپ از فلز آلومینیومی استفاده کرده و تنها در حاشیه‌ی اطراف نمایشگر شاهد پلاستیک در ساخت این لپ تاپ هستیم. نسخه‌ای که در این نقد و بررسی قصد معرفی آن را داریم، نسخه‌ی 15.6 اینچی این سری لپ تاپ است، اما یک نسخه‌ی 14 اینچی هم از این سری معرفی شده است. ابعاد IdeaPad 5 کاملا مناسب لپ تاپ‌های 15.6 اینچی است و مقداری جمع‌وجورتر طراحی شده است. علاوه بر استفاده از آلومینیوم در ساخت لپ تاپ، شاهد بدنه‌‌ای باریک در لپ تاپ هستیم که IdeaPad 5 را کاملا مناسب افرادی می‌کنند که قصد دارندا از لپ تاپ خود در محیط‌ های مختلف استفاده کنند.

 

طراحی و کیفیت ساخت Lenovo IdeaPad 5

 

طراحی لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5 تنه‌ به لپ تاپ‌های فوق‌باریک یا همان آلترابوک‌ها می‌زند و حتی می‌توانیم این سری را هم جز همان دسته‌ از لپ تاپ‌ها قرار دهیم. ابعاد لپ تاپ 357.4x233x19.9 میلی‌متر بوده و وزن آن هم تنها 1.7 کیلوگرم است که برای یک لپ تاپ با صفحه نمایش 15.6 اینچی وزن بسیار ایده‌آلی است. علاوه بر ضخامت کم لبه‌های کناری، پنل نمایشگر هم ضخامت کمی داشته که جذابیت را بیشتر می‌کند. بر روی پنل پشتی لپ تاپ خبری از المان خاصی نیست و تنها در گوشه‌ی لپ تاپ، چسبیده‌ی به لبه سمت چپ، لوگو Lenovo به صورت عمودی به چشم می‌خورد. درست مشابه جایگاه همین لوگو، زمانی که لپ تاپ در حالت بسته قرار دارد، یک لوگو دیگر هم بر روی پنل داخلی لپ تاپ در قسمت استراحت‌گاه دست دیده می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513

 

در مجموع در بخش طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ IdeaPad 5 امتیاز قابل قبولی بدست میاورد. اگر به دنبال خرید یک لپ تاپ با طراحی زیبا و وزن کم هستید، سری لپ تاپ‌های Lenovo IdeaPad 5 به شما پیشنهاد می‌شود. وزن و ضخامت کم بدنه و همینطور قیمت لپ تاپ Lenovo باعث شده، IdeaPad 5 یک لپ تاپ مناسب برای دانشجوها و افرادی باشد که قصد دارند، لپ تاپ‌شان را در کیف و کوله حمل کنند.

 

صفحه نمایش لپ تاپ IdeaPad 5

 

صفحه نمایش لپ تاپ IdeaPad 5

 

همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، لنوو در این سری لپ تاپ تغییراتی را به نسبت لپ تاپ‌های میان رده قدیمی خود ایجاد کرده است که یکی از آن‌ها مربوط نمایشگر و پنل قرارگیری آن می‌شود. صفحه نمایش این لپ تاپ در یک بدنه‌ی باریک از جنس آلومینیوم قرار گرفته است. تنها حاشیه‌های اطراف نمایشگر از جنس پلاستیک است که حجم کمی هم دارند. بالای نمایشگر و همینطور در لبه‌ها، شاهد حاشیه‌ی بسیار کمی هستیم که لذت کار با لپ تاپ و مشاهده‌ی نمایشگر را دوچندان می‌کند. حدود 90 درصد سطح پنل جلویی لپ تاپ توسط نمایشگر پوشانده شده است. در بالای نمایشگر هم شاهد وب‌کم HD با قابلیت فیبم برداری 720p هستیم. به دلیل مسایل امنیتی شما می‌توانید با خیال راحت هر زمانی که دوست داشتید آن را فعال کنید. تنها کافی است که کلید شاتر مکانیکی آن را که بر روی لبه‌ی بالایی قرار گرفته را از روی وب‌کم با یک حرکت افقی بردارید. برخی از شرکت‌های تولید کننده مانند سری جدید لپ تاپ ایسوس در نسخه‌های گیمینگ، دیگر از وب‌کم استفاده نمی‌کنند ولی لنوو با قابلیت شاتر مکانیکی این امکان کاربردی‌ را همچنان بر روی لپ تاپ‌های خود ارائه می‌دهد.

 

صفحه نمایش لپ تاپ IdeaPad 5

 

بعد از ویژگی‌های ظاهری نمایشگر و قابلیت‌های وب‌کم، به خود پنل صفحه نمایش لپ تاپ IdeaPad 5 می‌رسیم. نوع پنل به کار رفته در این لپ تاپ 15.6 اینچی از نوع IPS است. این پنل نمایشگر دقت رنگ خوبی داشته و زاویه دید آن هم به نسبت سایر پنل‌ها بیشتر است. کیفیت تصویر صفحه نمایش هم Full HD با رزولوشن 1920x1080 است و از روکش مات (Anti Glare) بر روی آن استفاده شده تا در شرایط نوری قوی هم مشکلی بابت کار کردن با لپ تاپ و مشاهده‌ی صفحه نمایش نداشته باشید. البته با توجه به میزان روشنایی 300 نیتی نمایشگر نمی‌توانیم بگوییم که در محیط‌های پرنور مانند زیر نور خورشید هم می‌توانید با آن کار کنید. روکش مات به‌کار رفته در لپ تاپ بیشتر مانع این می‌شود که نمایشگر نور محیط را از خود منعکس کند. در مجموع در این رده کاربری، لپ تاپ IdeaPad 5 کیفیت تصویر بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید در هنگام تماشا فیلم و کار کردن با نمایشگر رنگ‌های زنده و با دقت بالایی را مشاهده کنید.

 

کیبورد و تاچ‌پد لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5

 

کیبورد و تاچ‌پد لپ تاپ

 

لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 از یک کیبورد جزیره‌ای کامل استفاده می‌کند. همه کلیدهای این کیبورد با فاصله‌ی استاندارد در کنار هم بر روی پنل داخلی لپ تاپ قرار گرفته‌اند. تمامی کلیدها یک سطح پایین‌تر از سطح استراحت‌گاه دست قرار گرفته‌اند که زیاد جلب توجه نمی‌کند اما باعث می‌شود که تجربه‌ی تایپ بهتری داشته باشید. کلیدهای صفحه کلید از جنس پلاستیک هستند و الگوی طراحی آن‌ها مشابه الگوی همه لپ تاپ‌های لنوو است و شاهد انحنایی در لبه‌ی پاینی کلیدها هستیم. کلیدهای مربوط به چهار جهت اصلی هم به صورت یکپارچه در بین سایر کلیدها قرار گرفته‌اند. با اینکه ابعاد لپ تاپ کمی کوچک‌تر از لپ تاپ‌های 15 اینچی است اما کلیدهای بخش ماشین حساب (NumPad) هم بر روی IdeaPad 5 قرار گرفته‌اند. از همین رو برای کارهای مربوط به حسابداری و کارهای اداری هم می‌توانید روی این لپ تاپ حساب باز کنید. در بالای کلیدهای کیبورد کلید پاور به صورت جداگانه قرار گرفته است. ویژگی‌ اصلی این کلید قابلیت تشخیص اثر انگشت است. با استفاده از این کلید پاور می‌توانید به راحتی، بدون وارد کردن رمز عبور به صورت دستی لاک اسکرین ویندوز را باز کرده و یا سایر کارهای امنیتی مربوط به حساب خود را انجام دهید. استفاده از کلید پاور مجهز به سیستم تشخیص اثر انگشت در کنار قابلیت شاتر مکانیکی وب‌کم، توجه شرکت لنوو به مسایل امنیتی را نشان می‌دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2019 مدل 16 اینچ | همه چیز در بالاترین سطح

 

در پایین کلیدهای اصلی کیبورد، شاهد یک کیبورد یک پارچه هستیم که ابعاد آن خیلی جذاب نیست. در سالی که اکثر شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ سعی دارند فضای بیشتری را به تاچ‌پد اختصاص دهند، لنوو همچنان از یک تاچ‌پد با اندازه‌ی معمولی استفاده کرده است. علاوه بر سایز، محل قرارگیری آن هم چندان مناسب نیست و خیلی به سمت چپ متمایل شده است. اما به صورت کلی با استفاده از این تاچ‌پد که از قابلیت‌های چندلمسی هم پشتیبانی می‌کند، می‌توانید به عنوان جایگزینی برای ماوس در کارهای ساده استفاده کنید.

 

سیستم سخت افزاری و عملکرد لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5

 

سیستم سخت افزاری و عملکرد Lenovo IdeaPad 5

 

به سیستم پردازشی لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5 می‌رسیم. لنوو در ساخت این لپ تاپ مشابه سایر سری لپ تاپ‌های خود، از کانفیگ‌های بسیار زیادی با انواع سیستم‌های پردازشی استفاده کرده است. در IdeaPad 5 هم شاهد کانفیگ‌های مختلفی با مدل‌های مختلف پردازنده، کارت گرافیک، حافظه‌ی رم و فضای ذخیره سازی هستیم. در کانفیگ‌های اصلی و نسل جدید این لپ تاپ شاهد پردازنده‌ی نسل 11 اینتل هستیم. اما در سوی دیگر از پردازنده‌های رقیب اینتل ، یعنی AMD هم در مدل‌های 14 اینچی این سری لپ تاپ استفاده شده است. پردازنده‌ی Ryzen 5 5500U نماینده‌ی AMD در این کانفیگ IdeaPad 5 با صفحه نمایش 14 اینچی است که سرعتی بین 2.1 تا 4 گیگاهرتز در حالت توربو را در اختیار شما قرار می‌دهد. کانفیگی که از پردازنده‌ی ای‌ام‌دی استفاده می‌کند، شش هسته‌ای است و کارت گرافیک Radeon RX Vega 7 با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی وظیفه‌ی پردازش اطلاعات تصویری آن را بر عهده دارد.

در کانفیگ‌های اصلی 15.6 اینچی لپ تاپ از پردازنده‌های چهار هسته‌ای Intel Core i5 و Intel Core i7 استفاده شده است. در کانفیگ پایه‌ی این لپ تاپ با پردازنده‌ی Intel Core i5 1135G7 می‌توانید به سرعت پردازشی 2.4 تا 4.2 گیگاهرتز در حالت توربو دسترسی داشته باشید. لپ تاپ IdeaPad 5 1135G7 با 8 گیگابایت حافظه‌ی رم معرفی شده و از کارت گرافیک میان رده‌ی NVIDIA GeForce MX450 با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی استفاده می‌کند. با استفاده از کارت گرافیک می‌توانید بازی‌های معمولی را هم با کیفیت مناسب اجرا کنید. علاوه بر این انجام کارهای گرافیکی نیمه‌حرفه‌ای هم می‌توانید روی این کارت گرافیک حساب باز کنید. این کانفیگ از لپ تاپ با 512 گیگابایت حافظه SSD عرضه شده است. استفاده از SSD در کنار پردازنده‌های سریع نسل یازده اینتل باعث شده که سرعت بسیار بالایی را هنگام کار کردن با لپ تاپ IdeaPad 5 تجربه کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

در کانفیگ حرفه‌ای‌تر این لپ تاپ هم می‌توانید از قدرت پردازشی پردازنده‌ی Intel Core i7 1165G7 با محدوده‌ی سرعت 2.8 گیگاهرتز تا 4.7 گیگاهرتز استفاده کنید. این پردازنده هم چهار هسته‌ای بوده و از 12 مگابایت حافظه‌ی کش بهره می‌برد. در این کانفیگ هم شاهد کارت گرافیک مشابه نسخه‌ی Intel Core i5 لپ تاپ هستیم اما به‌جای 8 گیگابایت، از 16 گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 استفاده شده است. برای ذخیره سازی اطلاعات در این کانفیگ از حافظه‌ی ترکیبی استفاده شده است. 1 ترابایت حافظه‌ی HDD در کنار 256 گیگابایت SSD فضای ذخیره سازی لپ تاپ را تشکیل می‌دهند. قیمت لپ تاپ IdeaPad 5 با توجه به ارائه‌ی سیستم پردازشی بروز مناسب بوده و از لپ تاپ‌های سایر شرکت‌ها در همین رده‌ی کاربری ارزان‌تر است. پس اگر به دنبال تهیه‌ی لپ تاپ اقتصادی با کیفیت بالا و سیستم پردزاشی کارآمد می‌گردید، حتما Lenovo IdeaPad 5 را در لیست بررسی خود داشته باشید.

 

باتری لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5

 

همه‌ی کانفیگ‌های لپ تاپ IdeaPad 5 از یک باتری 3 سلولی با ظرفیت 57 وات‌ساعت استفاده می‌کنند که توسط یک آداپتور 65 واتی شارژ می‌شود. باتری این لپ تاپ از فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0 پشتیبانی می‌کند و می‌توانید تا 15 دقیقه اتصال لپ تاپ به برق تا 3 ساعت شارژدهی را تجربه کنید. الگوی مصرف شما و استفاده از نرم افزارهای مختلف و میزان روشنایی صفحه نمایش از عوامل مهم در شارژدهی لپ تاپ هستند ولی در استفاده‌ی عادی روزانه این لپ تاپ تا 11 ساعت برای شما شارژدهی داشته باشد که میزان شارژدهی بسیار خوبی است و با توجه به وزن و ضخامت کم، در هنگام جابه‌جایی و استفاده از محیط‌های خارج از خانه مشکلی از بابت شارژدهی نخواهید داشت.

 

پورت‌ها و اتصالات و بلندگو لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5

 

سیستم سخت افزاری و عملکرد Lenovo IdeaPad 5

 

با توجه به بدنه‌ی نسبتا باریک لپ تاپ IdeaPad 5 انتظار بالایی هم نمی‌توانیم از پورت‌ها و اتصالات داشته باشیم ولی لنوو سعی کرده از مهم‌ترین پورت‌ها استفاده کند. بر روی لبه‌های کناری لپ تاپ از 2 پورت USB 3.2، یک پورت USB Type-C (با قابلیت پشتیبانی از DisplayPort و کابل شارژ سریع)، خروجی تصویر HDMI، کارت‌خوان SD و جک 3.5 میلی‌متری هدفون استفاده شده است.

بلندگو لپ تاپ IdeaPad 5 هم کیفیت خوبی داشته و لنوو از 2 اسپیکر 2 واتی با پشتیبانی از صدای Dolby استفاده کرده است که هم برای پخش موسیقی و هم پخش صدای فیلم مطلوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با توجه به وجود پورت 3.5 میلی‌متری هدفون در صورت نیاز می‌توانید از هدفون یا اسپیکرهای جداگانه هم با خیال راحت در این لپ تاپ استفاده کنید.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5

 

لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 یک لپ تاپ میان رده با کیفیت از یک شرکت با سابقه در تولید این رده لپ تاپ‌ها است. لنوو در ساخت آیدیاپد 5 سعی کرده از بهترین قطعات استفاده کند تا محصول با کیفیتی را به بازار ارائه دهد. قیمت لپ تاپ یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب و خرید لپ تاپ به حساب می‌آید و لنوو با آگاهی از آن سری IdeaPad 5 را برچسب قیمتی مناسب در کانفیگ‌های مختلف روانه‌ی بازار کرده است. شما با خرید Lenovo IdeaPad 5 می‌توانید به یک لپ تاپ کارآمد با پردازنده‌های نسل 11 اینتل دسترسی داشته باشید. صفحه نمایش با کیفیت Full HD، طراحی زیبا و سبک بدنه، وب‌کم HD با شاتر مکانیکی و استفاده از حافظه‌ی SSD و باتری با شارژدهی بالا از دیگر ویژگی‌های لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 هستند. با توجه به رده‌ی کاربری این لپ تاپ ایراد جدی‌ای نمی‌توان به آن وارد کرد و از همه لحاظ می‌توان آن را یک لپ تاپ کارآمد با قیمت مناسب معرفی کرد.

 

نکات مثبت:

  • بدنه‌ی آلومینیومی سبک (1.7 کیلوگرمی)
  • طراحی زیبا و صفحه نمایش با حاشیه‌ی کم
  • نمایشگر IPS با کیفیت FHD
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • پشتیبانی از DisplayPort

نکات منفی:

  • تاچ‌پد با اندازه‌ی معمولی