نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K556UR | لپ‌تاپی کارآمد با شارژدهی عالی

نقد و بررسی 05 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K556UR | لپ‌تاپی کارآمد با شارژدهی عالی

یکی از سری لپ‌تاپ‌های پرطرفدار شرکت تایوانی ایسوس (Asus)، سری K این شرکت نام دارد. لپ‌تاپ‌های این سری همگی ظاهری استاندارد و مناسب دارند و همچنین سخت‌افزار آنها طیف گسترده‌ای از کارها را پوشش می‌دهد. یکی از مدل‌ لپ‌تاپ‌های این سری، ایسوس K556UR نام دارد. این لپ‌تاپ میان‌رده که با سخت‌افزار مناسب برای امور روزانه و حتی کارهای نیمه‌حرفه‌ای و مالتی‌مدیا طراحی شده است، صفحه‌نمایشی 15.6 اینچی دارد. بدنه بیرونی و پنل داخلی این لپ‌تاپ تقریبا مشابه همه مدل‌ لپ‌تاپ‌های ایسوس است. برای ساخت این لپ‌تاپ، ایسوس به‌منظور کم‌کردن وزن، به‌جای فلز از پلاستیک فشرده استفاده کرده اما همچنان الگو و طرح لپ‌تاپ‌های فلزی آلومینیومی بر روی آن دیده می‌شود که باعث شده لپ‌تاپ جلوه زیبایی به‌خود گرفته و در عین حال سبک باشد. این سری لپ‌تاپ در سه مدل با سخت‌افزار مختلف عرضه شده‌‌اند که می‌توانید بسته به میزان مصرف و نوع استفاده، یکی از پردازنده‌های Intel Core i3، Corei5 و Core i7 را انتخاب کنید. همچنین صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ در سه مدل ساخته شده که در قسمت مربوطه آن را توضیح خواهیم داد. وظیفه پردازش امور گرافیکی این لپ‌تاپ بر عهده کارت گرافیک NVIDIA GeForce 930MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی است که اگر آن را با پردازنده‌های Intel Core i5 و یا Core i7 درنظر بگیریم، می‌توانید بازده بیشتری از لپ‌تاپ بگیرید. پورت‌ها و اتصالات، کیبورد و بلندگوها همانند مدل‌های دیگر ایسوس به صورت ‌کامل و با کیفیت بالا بر روی این لپ‌تاپ هم قرار داده شده‌اند. سری K لپ‌تاپ‌های ایسوس همچنین یکی از مدل‌هایی است که رنگ‌بندی متنوعی دارند. ایسوس K556UR در چهار رنگ قرمز، آبی تیره، طلایی و سفید روانه بازار شده است. همچنین لازم به ذکر است که در همه مدل‌ها رنگ کلیدهای کیبورد مشکی است اما در مدل سفید رنگ، جهت زیبایی بیشتر، کلیدهای کیبورد هم به ‌صورت کامل سفید طراحی شده‌اند.

 

لپ‌تاپ Asus K556UR

 

طراحی و کیفیت ساخت

سری K لپ‌تاپ‌های ایسوس از سال 2016 که وارد بازار شده‌اند تا کنون تغییری در ظاهر را تجربه نکرده‌اند و ایسوس تنها هر سال سخت‌افزار و اتصالات آنها را ارتقا داده است. ابعاد لپ‌تاپ معادل 25.5 × 251 × 378 میلی‌متر بوده و همچنین 2.3 کیلوگرم وزن دارد. ایسوس در این سری لپ‌تاپ، در طراحی بدنه آنها از تکنیک جالبی استفاده کرده است. با اینکه ضخامت این لپ‌تاپ حدود 2.5 سانتی‌متر بوده و اندازه مناسبی دارد اما ایسوس برای کمتر کردن این مقدار در ظاهر، طرح پنل داخلی لپ‌تاپ را تا گوشه‌های لبه کناری ادامه داده است. در این حالت در قسمت ورودی پورت‌ها نیز می‌توانید جنس و طرح پنل داخلی را مشاهده کنید. سپس زیر آن چند میلی‌متری از جنس پلاستیک پوشانده شده است که اصلا به‌چشم نمی‌آید و این‌طور به‌نظر می‌رسد که گویا ضخامت لپ‌تاپ همین اندازه، در حد ضخامت پورت‌ها است. این فرم طراحی در همه مدل‌های سری K ایسوس به‌چشم می‌خورد. همچنین در بالای صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ یک وب‌کم از نوع VGA قرار داده شده است که می‌توانید از آن برای تماس‌های تصویری استفاده کنید.

لپ‌تاپ Asus K556UR

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس در K556UR از پورت‌ها و اتصالات کاملی بر روی لپ‌تاپ استفاده کرده است. در سمت راست لبه این لپ‌تاپ درایو نوری DVD-RW قرار داده شده است و پس آن می‌توانید به یک پورت USB 2.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون و یک عدد کارت‌خوان SD دسترسی داشته باشید. در سوی دیگر این لپ‌تاپ هم علاوه بر ورودی کابل برق، ورودی کابل LAN، خروجی تصویر VGA و HDMI، یک پورت USB 3.0 و یک پورت USB Type-C قرار داده شده است. استفاده از پورت جدید USB Type-C بر روی این لپ‌تاپ بسیار خوب است و به شما این اجازه را می‌دهد که دستگا‌ه‌های جدید خود را به‌راحتی و بدون نیاز به مبدل به لپ‌تاپ وصل کنید. اما اضافه کردن این پورت در سال گذشته باعث شد که یکی از پورت‌های USB 3.0 از روی بدنه حذف شود. پیش‌تر بر روی لپ‌تاپ K556UR دو عدد USB 3.0 قرار داشت اما حال تنها به یک USB 2.0 و یک USB 3.0 دسترسی خواهید داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K570UD | لپ‌تاپ‌ حرفه‌ای برای حرفه‌ای‌ها!

بلندگوهای ایسوس K556UR هم مشابه گذشته در زیر لپ‌تاپ قرار داده شده‌اند. این بلندگوها که از فناوری اختصاصی ایسوس یعنی SonicMaster پشیبانی می‌کنند، بلندی صدای زیادی ندارند اما کیفیت آنها بسیار خوب است و می‌توانید هنگام تماشا فیلم و یا گوش دادن به موسیقی در یک اتاق، روی آنها حساب کنید. همچنین بلندگوهای ایسوس از نرم‌افزاری به‌نام AudioWizard پشتیبانی می‌کنند و در اصل برای آن بهنیه شده‌اند. این نرم‌افزار که توسط ایسوس منتشر و توصیه شده است، به‌شما این اجازه را می‌دهد که صدا را برای حالت‌های مختلف مانند موسیقی، فیلم و بازی بهینه کنید. تنها کافی است برای هر حالت که مدنظر شماست، حالت تعیین شده را انتخاب کنید.

 

 لپ‌تاپ Asus K556UR

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

ایسوس K556UR با سه مدل صفحه‌نمایش مختلف روانه بازار شده است. در ابتدا دو مدل با کیفیت تصویر HD و رزولوشن 1366*768 ساخته شده که یکی صفحه‌نمایش براق و دیگری صفحه‌نمایش مات دارد. اما مدل سوم که بهترین کیفیت تصویر را ارائه می‌دهد، صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920* 1080 است که روکش مات دارد. همچنین لازم به‌ذکر است که تمامی مدل‌های این لپ‌تاپ از پنل TFT در نمایشگر استفاده می‌کنند. ایسوس برای بهینه‌تر کردن حالت استفاده به‌عنوان یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا، حالت‌های مختلفی برای صفحه‌نمایش درنظر گرفته است. برای مثال می‌توانید هنگام تماشا فیلم حالت Vivid را انتخاب کنید تا رنگ‌ها زنده‌تر و با غلظت بیشتری نمایش داده شوند و یا وقتی نور محیط کم است، با انتخاب حالت Eye Care رنگ ملایم قرمز رنگی را در صفحه فعال کنید تا چشم آسیب کمتری ببیند. این دو حالت‌، ویژگی‌هایی هستند که ایسوس در این لپ‌تاپ از آنها استفاده کرده است. البته در حالت دستی یا Manual می‌توانید تغییرات دلخواه خود را وارد کرده و  تنظیمات صفحه‌نمایش را برای خود شخصی‌سازی کنید.

 

 لپ‌تاپ Asus K556UR

 

کیبورد جزیره‌ای این لپ‌تاپ به‌صورت استاندارد و کامل بر روی پنل داخلی قرار گرفته است. کلیدهای این کیبورد در رنگ‌های قرمز، طلایی و آبی تیره، مشکی هستند اما در مدل سفید لپ‌تاپ K556UR، کلیدهای کیبورد هم مشابه بدنه، سفید رنگ هستند. کیبورد این لپ‌تاپ یک سطح پایین‌تر از سطح پنل داخلی قرار گرفته است تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید. تاچ‌پد لپ‌تاپ‌های ایسوس هم یکی از بهترین‌ها در بین همه لپ‌تاپ‌ها هستند. در این لپ‌تاپ یک تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه با پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی درست پایین کیبورد قرار گرفته است که تجربه کار با آن بسیار لذت‌بخش است.

 لپ‌تاپ Asus K556UR

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

لپ‌تاپ ایسوس K556UR برای پردازش اطلاعات از نسل هفتم پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده می‌کند. در حالت اول که مخصوص مدل‌هایی با صفحه‌نمایش HD است، از پردازنده Intel Core i3 استفاده شده است. مدل اولیه این لپ‌تاپ برای پردازش ساده‌ترین امور طراحی شده و می‌توانید با آن کارهای روزانه خود را انجام داده و همچنین از نرم‌افزارهای ساده نیز استفاده کنید. اما مدل دیگر این لپ‌تاپ که صفحه‌نمایش Full HD دارد با دو پردازنده مختلف عرضه شده است. پردازنده‌های کم مصرف Core i5 و Core i7 اینتل، با محدوده سرعت 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز مناسب برای کارهای حرفه‌ای‌تری هستند. با این مدل پردازنده‌ها علاوه بر کارهای روزانه می‌توانید، از نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ به‌راحتی استفاده کرده و یا حتی بازی‌های سبک را اجرا کنید. با اینکه ایسوس K556UR یک لپ‌تاپ گیمینگ نیست، اما در مدل پردازنده Core i7 در کنار کارت گرافیک گرافیک NVIDIA GeForce 930MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی، می‌توانید حتی بازی‌های روز را هم با تنظیمات گرافیکی متوسط تجربه کنید. همچنین حافظه رم (RAM) این دستگاه در مدل اولیه 4 و در سایر مدل‌ها 8 گیگابایت از نوع DDR4 است که البته در مدل 8 گیگابایتی می‌توانید این عدد را تا 12 گیگابایت افزایش دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

در این لپ‌تاپ از هاردیسک‌های مختلفی استفاده شده است که کاملا وابسته به مدل پردازنده هستند. در مدل پردازنده Intel Core i3 یک هارد دیسک 500 گیگابایتی استفاده شده که می‌توانید تا 128 گیگابایت حافظه SSD به آن اضافه کنید. در مدل دیگر این پردازنده که صفحه‌نمایش HD است و روکش مات دارد، از هارد دیسک 750 گیگابایتی استفاده شده است که همان میزان مدل قبل می‌توانید به آن فضا اضافه کنید. در مدل پردازنده Intel Core i5 از یک هارد دیسک 1 ترابایتی استفاده شده است که می‌توانید تا 256 گیگابایت حافظه SSD به آن اضافه کنید. اما مدل آخر که از پردازنده Intel Core i7 استفاده می‌کند، می‌توانید بین دو حالت یکی را انتخاب کنید. در این نسخه از لپ‌تاپ هم از هارد دیسک 1 ترابایتی و هم از هارد دیسک 2 ترابایتی استفاده شده است. هارد هر دو این مدل را می‌توانید مانند مدل پردازنده Core i5، تا 256 گیگابایت دیگر ارتقا دهید.

 

به‌خاطر استفاده از پردازنده‌های کم‌مصرف اینتل و همچنین پنل TFT در صفحه‌نمایش، لپ‌تاپ ایسوس K556UR شارژدهی خوبی دارد. باتری این لپ‌تاپ که از نوع لیتیوم‌پلیمر 2 سلولی با ظریف 38 وات‌ساعت است که می‌تواند تا 6 ساعت باتری را در حالت استفاده معمولی (مانند وب‌گردی) حفظ کند البته در هنگام پردازش‌های سنگین این عدد تا 4 ساعت کاهش می‌یابد. شارژدهی بسیار خوب این لپ‌تاپ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های K556UR است.

 

نتیجه‌گیری

ایسوس K556UR یک لپ‌تاپ مناسب برای رده کاربری عمومی و مالتی‌مدیا است و طیف گسترده‌ای از کارها را با توجه به سخت‌افزار پوشش می‌دهد. رنگ‌بندی‌های متنوع، ابعاد و وزن مناسب این دستگاه هم باعث شده که این سری لپ‌تاپ طرفداران بسیاری داشته باشد. همچنین استفاده از پردازنده‌های کم‌مصرف و پنل صفحه‌نمایش TFT باعث شده که شارژدهی لپ‌تاپ بسیار خوب باشد و بتوانید تا 6 ساعت با آن کار کنید.

نکات مثبت:

- رنگ‌بندی متنوع و زیبا

- صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD

- استفاده از پردازنده‌های نسل هفتم اینتل

- استفاده از پورت USB Type-C

- شارژدهی بسیار خوب لپ‌تاپ

نکات منفی:

- قرار دادن یک پورت USB 3.0