نقد و بررسی لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513

نقد و بررسی 16 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513

لپ تاپ ایسوس K513 از سری لپ تاپ‌های خانواده VivoBook 15 یک لپ تاپ مالتی‌مدیا برای استفاده‌ی روزانه و نیمه حرفه‌ای است که با یک طراحی جذاب معرفی شده‌ است. ایسوس در طراحی این لپ تاپ سعی داشته مشابه سری لپ تاپ‌های ZenBook عمل کند، و یک لپ تاپ باریک و سبک را روانه‌ی بازار کند که تا حدودی هم موفق بوده است. در نسل جدید این لپ تاپ شاهد پردازنده‌های نسل یازدهم Intel Core i5 و Intel Core i7 هستیم که قدرت پردازشی سری لپ تاپ Asus K513 را بالا برده است. برای پردازش اطلاعات گرافیکی هم از کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce MX350 استفاده شده است. در کنار این سیستم پردازشی از 4 یا 8 گیگابایت حافظه‌ی رم هم استفاده شده است تا به یک سیستم سخت افزاری با کیفیتی دسترسی داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لپ تاپ ایسوس K513 مربوط به طراحی آن می‌شود، جایی که ایسوس سعی کرده با یک طراحی باریک و استفاده از روکش آلومینیومی برای قاب پشتی لپ تاپ، آن را مشابه لپ تاپ‌های رده‌بالا خود کند. طراحی ساده و جذاب سری لپ تاپ‌های VivoBook 15 یکی از ویژگی‌های اصلی لپ تاپ بوده و می‌توانید بین سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی یکی را انتخاب کنید. صفحه نمایش لپ تاپ 15.6 اینچی با پنل IPS است و حاشیه‌ی بسیار کمی دارد. حدود 85 درصد سطح پنل نمایشگر با صفحه نمایش پوشیده شده و حس و حال خوبی را به شما هنگام کار کردن و تماشا فیلم منتقل می‌کند.

نقد و بررسی لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513

با استفاده از پردازنده‌های قدرتمند نسل یازده اینتل و نسل جدید سیستم خنک کننده لپ تاپ، می‌توانید انتظار قدرت پردزاشی بیشتری را به نسبت نسل گذشته داشته باشید. لپ تاپ Asus K513 یک فن خنک‌کننده شامل 87 پره‌ی ریز داشته که در سه حالت مختلف قابلیت فعالیت دارد. برای کاهش صدای لپ تاپ در هنگام پردازش‌های مختلف می‌توانید نحوه‌ی فعالیت فن را متناسب با کار خود تنظیم کنید. فن جدید لپ تاپ K513 تا 10 درصد به نسبت نسل گذشته سر و صدای کمتری تولید نیز تولید می‌کند. برای ذخیره‌سازی اطلاعات هم شاهد حافظه‌ی ترکیبی HDD و SSD هستیم و در برخی از کانفیگ‌ها از 1 ترابایت HDD در کنار SSD و در برخی دیگر تنها شاهد حافظه‌ی پرسرعت SSD از نوع M2.NVMe هستیم.

در مجموع لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513 یک لپ تاپ با کیفیت و خوش ساخت است. هم در بخش طراحی و هم سیستم پردازشی ایسوس در این رده‌ی کاربری و قیمت لپ تاپ از بهترین قطعات استفاده کرده و می‌توانید انتظار بالاتری به نسبت رده کاربری از K513 داشته باشید. در ادامه‌ی نقد و بررسی لپ تاپ Asus K513 نگاهی دقیق‌تر به هر یک از بخش‌های این لپ تاپ‌ خواهیم داشت. در ادامه همراه باشید.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ VivoBook 15 K513

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ VivoBook 15 K513

یکی از ویژگی‌های مهم لپ تاپ ایسوس K513 مربوط به طراحی و کیفیت ساخت آن می‌شود جایی که ایسوس از ترکیب پلاستیک فشرده و روکش آلومینیومی برای ساخت لپ تاپ استفاده کرده است. همان‌طور که اشاره شد سری لپ تاپ Asus VivoBook 15 شباهت زیادی به مدل‌های فوق باریک ZenBook دارد. این لپ تاپ 15.6 اینچی تنها 1.79 سانتی‌متر ضخامت دارد و وزن آن هم 1.8 کیلوگرم است. ابعاد لپ تاپ هم 35.90x23.50x1.79 سانتی‌متر است. علاوه بر طراحی باریک بدنه، پنل نمایشگر لپ تاپ هم بسیار باریک طراحی شده است. پشت این پنل در سمت راست لوگو ایسوس به چشم می‌خورد. به‌واسطه‌ی روکش آلومینیومی مات پشت لپ تاپ، جذب اثر انگشت توسط آن بسیار کم است.

وزن و نوع طراحی لپ تاپ ایسوس K513 برای یک لپ تاپ 15.6 اینچی مناسب است و اگر قصد دارید لپ تاپ را همراه خود در کیف و کوله همراه داشته باشید، و در محیط‌های مختلف با آن کار کنید، خرید لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513 می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. ایسوس این لپ تاپ را در سه رنگ مشکی، طلایی و نقره‌ای به بازار عرضه کرده است که هر کدام با توجه طراحی مات، جذابیت خاصی دارند. ایسوس همانند نسل گذشته کلید Enter کیبورد را هم با نوار زرد تزیین کرده و تا به‌نوعی امضای خود را بر روی نسل جدید لپ تاپ‌های VivoBook 15 هم قرار دهد. در مجموع در بخش طراحی و کیفیت ساخت، می‌توان امتیاز بسیار خوبی به لپ تاپ K513 داد و از همه لحاظ می‌تواند شما راضی کند.

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس K513

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس K513

لپ تاپ‌های مالتی‌مدیا نیازمند صفحه نمایش با کیفیتی هستند و ایسوس به خوبی از این موضوع آگاه بوده و در نسل جدید لپ تاپ K513 هم از بهترین نمایشگرها در این رده کاربری استفاده کرده است. لپ تاپ VivoBook 15 K513 یک صفحه نمایش 15.6 اینچی دارد. پنل صفحه نمایش لپ تاپ IPS است که به نسبت سایر پنل‌ها می‌تواند دقت رنگ بالاتری را به تصویر بکشد. کیفیت تصاویر هم در تمامی کانفیگ‌های لپ تاپ Full HD با رزولوشن 1920x1080 است. همچنین از روکش مات (Anti-glare) هم در این لپ تاپ استفاده شده که باعث می‌شود نمایشگر نور محیط را منعکس نکند تا بتوانید در شرایط نوری قوی هم با آن کار کنید. میزان روشنایی صفحه نمایش در کانفیگ‌های مختلف متفاوت است و شاهد روشنایی 200 تا 300 نیت هستیم.

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس K513

جدا از ویژگی‌های فنی، یکی از جذابیت‌های نمایشگر لپ تاپ Asus K513 مربوط به ساختار طراحی آن می‌شود. صفحه نمایش لپ تاپ حدود 85 درصد سطح پنل نمایشگر را پوشانده است. کم بودن حاشیه‌ی اطراف نمایشگر باعث شده هم صفحه نمایش بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی به نظر برسد و هم اینکه لذت تماشا فیلم و کار کردن با آن را دو چندان کرده است. این نمایشگر هم مشابه انواع لپ تاپ ایسوس از زاویه‌ دید 178 درجه‌ای پشتیبانی می‌کند. همچنین نور صفحه نمایش لپ تاپ توسط سازمان TÜV Rheinland تایید شده است که به‌معنای این است که نمایشگر کمترین میزان نور آبی مزاحم را به چشم شما می‌رساند. بر خلاف مدل‌های جدید لپ تاپ گیمینگ ایسوس، شاهد وب‌کم در لپ تاپ VivoBook 15 K513 هستیم. در نوار بالایی نمایشگر یک وب‌کم با کیفیت HD قرار دارد که قابلیت فیلم برداری 720p را دارد. علاوه بر انجام مکالمات تصویری می‌توانید از این وبکم برای باز کردن قفل ویندوز با استفاده از سرویس Windows Hello هم استفاده کنید.

به صورت کلی همانند بخش طراحی، در بخش صفحه نمایش هم ایسوس K513 امتیاز بسیار خوبی می‌گیرد. در واقع در این رنج قیمت لپ تاپ و در این رده‌ی کاربری با خرید Asus K513 می‌توانید به یکی از بهترین نمایشگرها دسترسی داشته باشید.

 

کیبورد

 لپ تاپ VivoBook 15 K513 کیبورد

 

ایسوس از یک کیبورد جزیره‌ای کامل بر روی لپ تاپ K513 استفاده کرده است. تمامی کلیدها هم یک سطح پایین‌تر از سطح پنل اصلی لپ تاپ قرار گرفته‌اند تا با راحتی بیشتر بتوانید کار تایپ را انجام دهید. کلید Enter لپ تاپ هم با نوار زرد رنگ بر روی صفحه کلید خودنمایی می‌کند و ظاهر جذابی به این بخش داده است. برای پیدا کردن سریع کلیدهای جهت، از الگوی T برای قرار گیری آن‌ها در صفحه کلید استفاده شده است. کیبورد لپ تاپ Asus K513 بسیار یک‌دست است و همه‌ی کلیدها در یک چارچوب منظم مستطیل‌شکل در مرکز پنل اصلی لپ تاپ قرار گرفته‌اند. حتی کلید پاور لپ تاپ هم در بین کلیدهای اصلی کیبورد قرار گرفته تا یک‌پارچگی طراحی لپ تاپ کاملا حفظ شود.

در قسمت پایینی کیبورد، بر روی استراحت‌گاه دست از یک تاچ‌پد یک تکه هم استفاده شده است. تنها ایرادی که می‌توان به آن وارد کرد مربوط به سایز تاچ‌پد است. امروزه که شاهد تاچ‌پد‌های بزرگ بر روی لپ تاپ‌های رده بالا هستیم، انتظار می‌رفت ایسوس در نسل جدید لپ تاپ K513 هم از تاچ‌پد بزرگ‌تری استفاده کند. اما با این حال با استفاده از این تاچ‌ می‌توانید به جای ماوس کارهای روزمره خود را انجام دهید. مشابه سایر لپ تاپ‌ها، این تاچ‌پد هم از فرمان‌های چندلمسی ویندوز پشتیبانی می‌کند. یکی از ویژگی‌های اصلی تاچ‌پد مربوط به سنسور تشخیص اثر انگشت آن می‌شود. قابلیتی که البته در تمامی کانفیگ‌های لپ تاپ مورد استفاده قرار نگرفته است. اما به صورت کلی با استفاده از این کلید می‌توانید خیلی سریع و راحت صفحه‌ی قفل لپ تاپ را باز کنید. علاوه بر این سنسور، نور پس زمینه‌ی کیبورد هم جز آن ویژگی‌هایی است که بر روی همه‌ی کانفیگ‌ها قرار ندارد.

 

عملکرد و سیستم سخت افزاری لپ تاپ Asus K513

عملکرد و سیستم سخت افزاری لپ تاپ Asus K513

 

عمکرد سیستم پردازشی لپ تاپ Asus K513 فراتر از یک لپ تاپ میان رده بوده و می‌توانید انتظار بالایی از آن در پردازش اطلاعات داشته باشید. ایسوس در نسل جدید این لپ تاپ از آخرین مدل پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده کرده است. در کانفیگ‌های ساده‌تر لپ تاپ شاهد پردازنده‌ی دو هسته‌ای Intel Core i3 با محدوده‌ی سرعت 3 تا 4.1 گیگاهرتز هستیم. اما در کانفیگ‌های قوی‌تر از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Intel Core i5 با محدوده‌ی سرعت 2.4 تا 4.2 گیگاهرتز استفاده شده است. حرفه‌ای‌ترین مدل لپ تاپ هم به پردازند‌ی چهار هسته‌ای Intel Core i7 با محدوده سرعت 2.8 تا 4.7 گیگاهرتز مجهز شده است. استفاده از جدیدترین پردازنده‌های اینتل در لپ تاپ ایسوس K513 باعث شده علاوه بر قدرت پردازشی بالا، مصرف باتری کمتری را هم برای پردازنده شاهد باشیم.

تمامی مدل‌های لپ تاپ از کارت گرافیک یک‌پارچه Intel UHD Graphics برای پردازش‌های گرافیکی ساده استفاده می‌کنند اما برای پردازش‌های حرفه‌ای‌تر از کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce MX330 و MX350 روی این لپ تاپ استفاده شده است. هر دو مدل کارت گرافیک 2 گیگابایت حافظه‌ی رم اختصاصی دارند. حافظه‌ی رم قرار گرفته بر روی لپ تاپ K513 هم در دو ظرفیت 4 و 8 گیگابایت از نوع DDR4 است که در همه‌ی کانفیگ‌ها می‌توانید آن را تا 16 گیگابایت ارتقا دهید. در مجموع سیستم پردازشی برای انواع پردازش‌ها کارآمد بوده و در کانفیگ‌های حرفه‌ای‌تر از پردازنده‌های Intel Core i5 و Intel Core i7 استفاده می‌کنند، انتظار پردازش‌ اطلاعات در سطح بالا را هم داشته باشید.

عملکرد و سیستم سخت افزاری لپ تاپ Asus K513

 

یکی از ویژگی‌های نسل جدید لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513 مربوط به سیستم خنک‌کننده آن است. سیستمی که هنگام پردازش‌های سنگین با عملکرد قوی‌تر می‌تواند علاوه بر خنک کردن سیستم، باعث افزایش سرعت پردازش اطلاعات و عملکرد بهینه‌تر شود. فن قرار گرفته بر روی لپ تاپ از 87 تیغه‌ی ریز با ضخامت 0.2 میلی‌متر ساخته شده که در موتور سه مرحله‌ای دارد. این فن که به نسبت نسل قبلی 10 درصد سر و صدای کمتری تولید می‌کند، تا 30 درصد هم توانایی بیشتری در گردش هوا در لپ تاپ را دارد. شما با استفاده از کلیدهای ترکیبی Fn+F می‌تواند مودهای مختلف لپ تاپ را برای فعالیت تنظیم کنید. حالت اول و پایه Whisper نام دارد که سیستم را در حالت بی‌صدا قرار می‌دهد و بیشترین نرخ ذخیره کردن باتری را دارد. در حالت عادی می‌توانید مود Balanced را انتخاب کنید که حالت اصلی برای فعالیت با نرم افزارهای مختلف است و می‌توانید با سرعت مناسب در محیط سیستم عامل چرخ بزنید و با نرم افزارهای مختلف کار کنید. حالت حرفه‌ای Performance هم برای استفاده‌ی حداکثری از توان لپ تاپ است که تا 40 درصد عملکرد پردازشی لپ تاپ را افزایش می‌دهد. ترکیب پردازنده‌های نسل یازده اینتل و سیستم پردازشی چند مرحله‌ای لپ تاپ K513 باعث شده، این لپ تاپ در اجرای نرم افزارهای مختلف عملکرد بهتری داشته باشد، به‌طوری که برای مثال در نرم افزار ادیت ویدیو حرفه‌ای Adobe Premiere Pro می‌توانید تا 49 درصد با سرعت بیشتری خروجی بگیرید.

برای ذخیره سازی اطلاعات هم می‌توانید در کانفیگ‌های مختلف لپ تاپ Asus K513 به ظرفیت‌هایی 512 تا 1 ترابابیت از نوع HDD دسترسی داشته باشید. در کنار هارد اصلی از حافظه‌ی پرسرعت SSD هم تا ظرفیت 512 گیگابایت استفاده شده است. در برخی از کانفیگ‌های حرفه‌ای مانند Asus K513EQ تنها شاهد حافظه‌ی پرسرعت SSD با ظرفیت 512 گیگابایت هستیم. یک باتری 3 سلولی با ظرفیت 42 وات ساعت هم وظیفه‌ی تامین انرژی لپ تاپ را بر عهده دارد که برای سیستم پردازشی در این سطح خیلی متناسب نیست و انتظار استفاده از باتری با ظرفیت بیشتری روی لپ تاپ می‌رفت.

 

پورت‌های لپ تاپ Asus K513

پورت‌های لپ تاپ Asus K513

مشابه سایر لپ تاپ‌های ایسوس، در لپ تاپ VivoBook 15 K513 هم شاهد پورت‌های کاملی بر روی بدنه‌ی باریک لپ تاپ هستیم. از دو پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.2، یک پورت USB Type-C، کارت خوان MicroSD و خروجی تصویر HDMI استفاده شده است. همچنین یک پورت مشترک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هدفون و میکروفون به لپ تاپ هم در کنار پورت‌ها به چشم می‌خورد.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ Asus VivoBook 15 K513

 

لپ تاپ ایسوس K513 از خانواده لپ تاپ‌های سری VivoBook 15 یک انتخاب منطقی برای افرادی است که قصد خرید لپ تاپ با قدرت پردازشی کارآمد و قیمت مناسب هستند. قیمت لپ تاپ ایسوس همیشه یکی نکات قوت لپ تاپ‌های این شرکت بوده و در لپ تاپ K513 هم با توجه به قیمتی که پرداخت می‌کنید، می‌توانید به یک سیستم بسیار خوب در مقایسه با سایر لپ تاپ‌ها دسترسی داشته باشید. صفحه نمایش با کیفیت Full HD با پنل IPS، استفاده از پردازنده نسل یازده اینتل و همینطور طراحی زیبا و باریک بدنه از مهم‌ترین ویژگی‌های این لپ تاپ هستند.

نکات مثبت:

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • صفحه نمایش با کیفیت و حاشیه‌ی کم اطراف آن
  • استفاده از سیستم پردازشی به‌روز

نکات منفی:

  • باتری با ظرفیت معمولی
  • تاچ‌پد کوچک