نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320 | کارآمد و اقتصادی

نقد و بررسی 17 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320 | کارآمد و اقتصادی

یکی از شرکت‌های پیشگام در عرصه تولید لپ‌تاپ‌های میان‌رده، لنوو (Lenovo) نام دارد که هر ساله محصولات جدید خود را روانه بازار می‌کند. یکی از سری لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی لنوو که طرفداران بسیاری دارد، سری Ideapad 320 است. سری لپ‌تاپ‌های Ideapad این شرکت، معمولاً از سخت‌افزار بسیار قدتمندی استفاده نمی‌کنند ولی در برخی مدل‌ها کانفیگ‌های قوی‌ای هم به‌چشم می‌خورد. سری Ideapad 320 لنوو جز لپ‌تاپ‌های اقتصادی به‌حساب می‌آید. در این لپ‌تاپ از سخت‌افزار بهینه استفاده شده تا تنها پاسخ‌گوی امور روزانه و معمولی باشد، از همین رو قیمت Ideapad 320 بسیار مناسب‌تر از هم رده‌های دیگر خود است. البته برای بزرگ‌تر کردن جامعه بازار هدف، لنوو نمونه‌های پیشرفته‌تری از لحاظ سخت‌افزار را تا کنون عرضه کرده است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. لنوو برای برطرف کردن نیاز کاربران از پردازنده‌های مختلفی در این مدل لپ‌تاپ استفاده کرده است. در این سری از ابتدایی‌ترین مدل پردازنده اینتل یعنی Pentium، تا پردازنده‌های نسل هفتم و هشتم سری Core استفاده شده است. همچنین در یکی از مدل‌های این لپ‌تاپ از پردازنده Bristol Ridge شرکت AMD نیز استفاده شده که این مورد نشان از توجه لنوو به انواع سلیقه و نوع کارکرد کاربران دارد. کارت گرافیک این سری لپ‌تاپ هم مدل‌های مختلفی دارد و از مدل‌های ساده شرکت اینتل یعنی HD Graphics تا مدل‌های حرفه‌ای‌تر NVIDIA Geforce و AMD Radeon بر روی Ideapad 320 استفاده شده است. با توجه به متغیر بودن قطعات سخت‌افزاری این لپ‌‌تاپ باید انتظار حافظه رم متتفاوتی را هم بر روی آن داشته باشیم. لنوو از رم‌های 4 و 8 گیگابایتی از نوع DDR4 استفاده کرده است. همچنین مطابق سایر قطعات سه مدل هارد دیسک 500 گیگابایتی، 1 و 2 ترابایتی برای این لپ‌تاپ درنظر گرفته شده است. از لحاظ سخت‌افزار لپ‌تاپ Ideapad 320 برای طیف گسترده‌ای از کارها مناسب است اما رده کاربری اصلی این سری، رده کاربری عمومی است. اگر قصد خرید لپ‌تاپ لنوو Ideapad 320 را داشته باشید، می‌توانید با آن به‌تمامی کارهای روزانه خود اعم از وب‌گردی، تماشا فیلم و گوش دادن به موسیقی، کار با نرم‌افزارهای ساده تا نیمه‌حرفه‌ای، تایپ و... برسید. این لپ‌تاپ سری لپ‌تاپ 15.6 با دو مدل صفحه‌نمایش HD و Full HD مجموعه سخت‌افزاری کاملی را در اختیار شما می‌گذارد.

 

لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ Ideapad 320

لنوو برای ساخت لپ‌تاپ Ideapad 320 از یک فرم و قالب مشخصی استفاده کرده است. ابعاد این سری لپ‌تاپ همگی 22.9 × 260 × 378 میلی‌متر بوده و وزنی معادل 2.2 کیلوگرم دارند. وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم برای لپ‌تاپ‌هایی با صفحه‌نمایش 15.6 اینچ بسیار مناسب است و برای جابه‌جایی آن مشکلی نخواهید داشت. در تولید Ideapad 320 با توجه به قیمت و رده کاربری، از مواد با کیفیتی استفاده شده است. جنس این لپ‌تاپ به‌صورت کامل از پلاستیک است اما فرم فشرده آن باعث شده بدنه جذاب به‌نظر برسد. لنوو هم در طراحی این لپ‌تاپ از طراحی ساده و مینیمال استفاده کرده است و روی آن خبری از الگوی خاصی نیست و لوگو این شرکت هم در پشت قاب صفحه‌نمایش، در بالا سمت چپ قرار داده شده است. همچنین لوگو لنوو در حاشیه قاب پنل داخلی صفحه‌نمایش نیز، جایگاه متفاوتی نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها دارد و این لوگو در سمت چپ، به‌جای وسط، قرار گرفته است. بدنه این لپ‌تاپ بسیار محکم و با دوام است و می‌توانید با خیال راحت آن را در کیف و کوله همه‌جا همراه خود داشته باشید. همچنین لنوو برای جذاب‌تر کردن ظاهر این سری لپ‌تاپ از 6 رنگ مختلف در بدنه استفاده کرده است که می‌توانید از بین آن‌ها رنگ‌ موردعلاقه خود را انتخاب کنید.

 

لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320

 

پورت‌ها و بلندگو

همانند شرکت ایسوس (Asus)، لنوو هم به‌خوبی از فضای لبه‌های کناری برای پورت‌ها استفاده کرده است. لپ‌تاپ Ideapad 320 پورت‌ها و اتصالات کاملی را در اختیار شما می‌گذارد و می‌توانید همه‌نوع گجت و وسیله‌ خود را به آن متصل کنید. همچنین با وجود پورت USB Type-C نگرانی هم بابت اتصال موبایل و دستگاه‌های جدیدتر به این لپ‌تاپ وجود ندارد. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی، درایو نوری DVD-RW دارد و به‌تنهایی بر روی لبه سمت راست لپ‌تاپ قرار گرفته است. در سمت دیگر یعنی سمت چپ دستگاه، تنوع کاملی از پورت‌ها را شاهد هستیم. بر روی Ideapad 320 از 2 پورت USB 3.0، یک پورت USB، کارت‌خوان SD، جک 3.5 میلیمتری هدفون، خروجی تصویر HDMI و ورودی کابل LAN استفاده شده که بسیار عالی است. همانطور که متوجه شدید، خروجی تصویر VGA بر روی این لپ‌تاپ قرار نگرفته است اما حذف آن هیچ نکته منفی به‌حساب نمی‌آید زیرا با وجود پورت HDMI، بسیار کمتر از پورت VGA استفاده می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K570UD | لپ‌تاپ‌ حرفه‌ای برای حرفه‌ای‌ها!

لنوو برای سری لپ‌تاپ Ideapad 320 خود از دو بلندگو 1.5 وات استفاده کرده است که کیفیت صدای خوبی دارند. این بلندگوهای استریو به فناوری صوتی دالبی (Dolby) مجهز شده‌اند و این باعث شده کیفیت صدا مخصوصا هنگام تماشا فیلم بسیار بهتر از گذشته باشد. در نهایت برای گوش دادن به موسیقی و تماشا فیلم در یک اتاق نیازی به هدفون و یا اسپیکر اضافی نداشته و می‌توانید روی بلندگوها خود آیدیاپد 320 حساب کنید.

 

لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

لنوو در لپ‌تاپ آیدیاپد 320 از دو مدل صفحه‌نمایش استفاده کرده است. در مدل ابتدایی که از پردازنده Intel Pentium استفاده می‌کند، صفحه‌نمایشی با وضوح HD و رزولوشون 1366x768 استفاده شده است اما در سایر مدل‌ها شاهد صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 هستیم. پنل استفاده شده در هر دو مدل صفحه‌نمایش TFT است و مصرف باتری کمی دارد و به شارژدهی بیشتر لپ‌تاپ کمک کرده است. صفحه‌نمایش‌های Ideapad 320 با توجه به قیمت و رده کاربری، کیفیت بسیار خوبی دارند. لنوو برای این سری لپ‌تاپ از دو مدل وب‌کم مختلف نیز استفاده کرده است. در مدل‌های ابتدایی از وب‌کم VGA و در مدل‌های حرفه‌ای‌تر که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، از وب‌کم با کیفیت HD استفاده کرده است که کیفیت بسیار خوبی را برای تماس‌های تصویری در اختیار شما می‌گذارد.

 

 

لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320

کیبورد جزیره‌ای این لپ‌تاپ استاندارد بوده و تمامی کلیدها با اندازه مناسب بر روی پنل داخلی جای گرفته‌اند. همچنین جهت زیبایی بیشتر، تمامی کلیدهای کیبورد هم‌سطح با پنل داخلی قرار گرفته‌اند و شاهد یک طراحی یک‌دست و جذابی هستیم. تاچ‌پد آیدیاپد 320 هم یک‌تکه و بزرگ طراحی شده و درست زیر کیبورد قرار گرفته است و می‌توانید برای انجام کارهای ساده خود از آن به‌جای ماوس استفاده کنید.

 

لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

از آنجایی که لنوو در سری لپ‌تاپ Ideapad 320 سعی کرده به همه نیازهای کاربران پاسخ دهد، از مدل‌ها و ترکیب‌های سخت‌افزاری متنوعی استفاده کرده است. در مدل‌های ابتدایی این سری لپ‌تاپ از پردازنده‌ Intel Pentium با سرعت 1.1 گیگاهرتز استفاده کرده است. اما در سایر مدل‌ها شاهد پرازنده‌ Intel Core i3 با محدوده سرعت 2 تا 2.2 گیگاهرتز، پردازنده‌های Intel Core i5 و Intel Core i7 با محدوده سرعت 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز هستیم. علاوه بر پرازنده‌های شرکت اینتل، در این مدل لپ‌تاپ از یک مدل پردازنده ساخته AMD یعنی Bristol Ridge نیز استفاده شده است. کارت گرافیک این سری لپ‌تاپ هم متناسب با پردازنده انتخاب شده است. HD Graphics 520 بدون حافظه اختصاصی، GeForce MX150 و GeForce 920MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR5 کارت‌ گرافیک‌های استفاده شده در Ideapad 320 هستند. همچنین در مدلی که از پردازنده شرکت AMD استفاده شد، از کارت گرافیک اختصاصی این شرکت یعنی Radeon 530M با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 استفاده شده است. حافظه رم آیدیاپد 320 هم مدل‌های مختلفی دارد و بر اساس مدل پردازنده، 4 یا 8 گیگابایتی از نوع DDR4 است. البته در مدل پردازنده‌های Intel Core i5 و Intel Core i7 این لپ‌تاپ که رم 8 گیگابایتی دارند، می‌توانید این مقدار را تا 16 گیگابایت افزایش دهید تا از حداکثر میزان قدرت سخت‌افزاری لپ‌تاپ استفاده کنید.

هارد دیسک استفاده شده بر روی این سری لپ‌تاپ هم مدل‌های مختلفی داشته و در سه مدل 500 گیگابایت، 1 ترابایت و 2 ترابایت روانه بازار شده است که با توجه به رنج قیمتی این لپ‌تاپ استفاده از این مدل هارد دیسک با ظرفیت بالا بسیار نکته مثبتی است. همچنین هارد دیسک تمامی مدل‌های این لپ‌تاپ را می‌توانید تا 128 گیگابایت حافظه از نوع SSD، افزایش دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 نکته مهم برای خرید لپ تاپ | راهنمای خرید و مشاوره انتخاب لپ تاپ

در تمامی مدل‌هایی که از پردازنده‌های شرکت Intel استفاده می‌کنند، از یک باتری لیتیوم‌یون 2 سلولی با ظرفیت 30 وات‌ساعت استفاده شده است که بازدهی بسیار خوب 5 ساعته را برای لپ‌تاپ به‌همراه دارد. همان‌طور که اشاره شد یکی از مدل‌های Ideapad 320 از پردازنده و کارت گرافیک شرکت AMD استفاده می‌کند. پردازنده‌های شرکت AMD پر مصرف هستند اما لنوو برای اینکه میزان شارژدهی همه لپ‌تاپ‌های این سری را بر روی 5 ساعت ثابت نگه دارد، از یک باتری با ظرفیت بیشتر بر روی این مدل خاص استفاده کرده است. باتری مخصوص پردازنده‌های شرکت AMD، از نوع لیتیوم‌یون 2 سلولی با ظرفیت 35 وات‌ساعت است.

 

لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320

 

نتیجه‌گیری

سری لپ‌تا‌پ‌های Ideapad 320 شرکت لنوو یکی از گزینه‌های اقتصادی و مناسب برای رده کاربری عمومی است و می‌توانید با آن‌ها به همه کارهای روزانه و حتی کارهای تخصصی‌تر خود برسید. با توجه به سخت‌افزارهای مختلف می‌توانید بر اساس میزان استفاده یکی را انتخاب کنید. با خرید لپ‌تاپ Ideapad 320 شما با قیمت مناسب به یک سخت‌افزار و لپ‌تاپ کارآمد با کیفیت خوب دسترسی خواهید داشت.

 

نکات مثبت:

- سخت‌افزار متنوع و کاربردی

- قیمت مناسب

- استفاده از صفحه‌نمایش Full HD

- پورت USB Type-C

نکات منفی:

- -

 لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 320