نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UQ | یک میان‌رده شیک و  کارآمد

نقد و بررسی 26 شهریور 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus R542UQ | یک میان‌رده شیک و کارآمد

لپ‌تاپ ایسوس R542UQ یک لپ‌تاپ میان رده از سری R شرکت تایوانی ایسوس است. این مدل از لپ‌تاپ مشابه سایر لپ‌تاپ‌های ایسوس از جنس پلاستیک با کیفیت ساخته شده و اما طراحی و شیارهای آن کاملا مشابه لپ‌تاپ‌های آلومینیمی است. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی تنها 2.15 کیلوگرم وزن دارد و این عدد از رنج عادی لپ‌تاپ‌های 15 اینچی که معمولا 2.30 تا 2.50 کیلوگرم هستند، کمتر است. کم بودن وزن و سبک بودن بدنه، عامل بسیار مهمی است به همین ایسوس R542UQ کاملا به درد افرادی که قصد جابه‌جایی لپ‌تاپ در کیف و کوله را دارند می‌خورد. وجود پورت‌ها و اتصالت کامل، صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و کیبورد جزیره‌ای و سخت‌افزار مناسب، باعث شده لپ‌تاپ ایسوس R542UQ یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های میان‌رده کاربری عمومی باشد. این لپ‌تاپ از پردازنده Intel Core i5 با محدوده فرکانس 2.5 تا 3.1 گیگاهرتز استفاده می‌کند که برای استفاده عمومی و روزمره از لپ‌تاپ مناسب است. کارت گرافیک این دستگاه یکی از مدل‌های قدرتمند شرکت NVIDIA یعنی Geforce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی بوده که در کنار یک رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 ترکیب مناسبی را برای لپ‌تاپ ساخته است. این ترکیب کاملا مناسب استفاده روزمره از لپ‌تاپ بوده و همچنین توانایی پردازش کارهای گرافیکی ساده را نیز دارد.

 

لپ‌تاپ ایسوس R542UQ

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس R542UQ

طراحی لپ‌تاپ ایسوس R542UQ تا حدودی مشابه سایر لپ‌تاپ‌های این شرکت است با این تفاوت که این مدل جز سری Vivo-Book این شرکت به‌حساب می‌آید و ظاهر کمی جمع‌و‌جور‌تری نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها دارد. ایسوس R542UQ با ابعاد 23.2 × 251 × 380 میلی‌متر کاملا از مدل‌های سری‌های دیگر کوچک‌تر بوده اما وزن مشابهی دارد. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی تنها 2.15 کیلوگرم وزن دارد که بسیار مناسب است. به همین دلیل این لپ‌تاپ می‌توانید گزینه مناسبی برای افرادی باشد که قصد دارند، مدام لپ‌تاپ خود در کیف و کوله جا‌به‌جا کنند. به دلیل پیروی کردن از سبک طراحی لپ‌تاپ‌های Vivo-Book ایسوس، این لپ‌تاپ هم کمی ابعاد کوچک‌تری داشته و همچنین در رنگ‌های مختلفی چون سفید، طلایی، خاکستری و قرمز به بازار عرضه شده است تا بیشتر توسط مخاطبین روزمره لپ‌تاپ مورد استقبال قرار بگیرد.

 

لپ‌تاپ ایسوس R542UQ

 

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس R542UQ با اینکه ابعاد کوچک‌تری نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های هم‌رده خود با 15.6 اینچ صفحه‌نمایش داد اما از پورت‌ها و اتصالات کاملی بر روی بدنه خود بهره می‌برد. در لبه سمت راست این لپ‌تاپ، درایو نوری DVD-RW قرار دارد که تقریبا تمام محوطه ارتفاع لبه کناری را اشغال کرده است. این مورد باز هم مربوط به کوچک‌تر بودن ابعاد این محصول است. در همین راست، یک عدد پورت USB 2.0 و جک‌ 3.5 میلیمتری هدفون و همچنین کارت‌خوان SD قرار دارد. در سمت چپ لپ‌تاپ می‌توانید به پورت‌های خروجی HDMI، VGA، کابل شبکه LAN، یک عدد UBS Type-C و دو عدد پورت UBS 3.0 دسترسی داشته باشید. همچنین قسمت ورودی کابل برق نیز در ابتدای همین قسمت قرار دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

دو عدد بلندگو 1.5 وات در زیر لپ‌تاپ مشابه سایر لپ‌تاپ‌‌های ایسوس قرار گرفته است که از فناوری SonicMaster خود ایسوس استفاده می‌کنند. این مدل از بلندگوها کاملا برای استفاده روزمره مناسب هستند و می‌توانید به‌راحتی و با صدایی شفاف به موسیقی و فیلم در یک اتاق گوش دهید و نیازی به هدفون ندارید. البته بلندی صدای این بلندگوها در حد پوشش یک اتاق است و برای استفاده‌های دیگر نیاز به بلندگو جانبی خواهید داشت.

 

لپ‌تاپ ایسوس R542UQ

 

صفحه نمایش و کیبورد

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ایسوس R542UQ یک صفحه‌نمایش 15.6 با نسبت تصویر 16:9 است که از رزولوشن Full HD 1920*1080 پشتیبانی می‌کند. پنل صفحه‌نمایش از نوع TFT است. صفحه‌نمایش‌های TFT زاویه دید محدودی دارند و بهتر است تنها به‌صورت مستقیم از جلو به صفحه نگاه کنید. البته استفاده از صفحه‌نمایش TFT یک عیب نیست، بلکه ویژگی‌ اصلی آن که باعث می‌شود در لپ‌تاپ‌ها از آن استفاده شود، مصرف بهینه باتری آنها است. این پنل صفحه‌نمایش انرژی کمتری از باتری می‌گیرد و این یعنی می‌توانید مدت زمان بیشتر با آن کار کنید. همچنین ایسوس R542UQ از روکش مات استفاده می‌کند که برعکس روکش براق، در طولانی مدت، چشم را خسته نمی‌کند. همچنین روکش مات این لپ‌تاپ باعث شده که شما بتوانید به‌راحتی از آن در شرایط نوری قوی استفاده کنید. به‌این ترتیب استفاده از ایسوس R542UQ در خارج خانه هم مشکلی نداشته و صفحه‌نمایش به‌خوبی عمل خواهد کرد. درست در بالای صفحه‌نمایش وب‌کم این لپ‌تاپ قرار دراد که انتظار می‌رفت از HD Webcam استفاده شود اما ایسوس R542UQ همچنان از دوربین وب‌کم VGA استفاده می‌کند که برای استفاده مستمر مناسب نیست.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی لپ تاپ HP Pavilion 15 CD099nia: پرقدرت ولی خوش‌قیمت

کیبورد این لپ‌تاپ هم از نوع جزیره‌ای، یک سطح پایین‌تر از سطح اصلی لپ‌تاپ قرار گرفته تا با راحتی بیشتر بتوانید با آن کار کنید. همچنین این کیبورد مشابه تمامی قسمت‌های لپ‌تاپ پلاستیکی بوده و نور پس زمینه ندارد. با توجه به ابعاد کوچک‌تر، ایسوس بسیار خوب توانسته تمامی کلیدهای یک لپ‌تاپ کامل را در این قسمت جای دهد. برای مثال در نمونه‌های کوچک‌تر لپ‌تاپ قسمت ماشین‌ حساب که در سمت راست کیبور قرار می‌گیرد، معمولا حذف می‌شد اما در ایسوس R542UQ این قسمت همچنان وجود دارد. تاچ‌پد این دستگاه هم همانند سایر مدل‌های ایسوس بسیار خوب، بزرگ و یک‌تکه، پاسخ‌گوی تمامی نیازهای روزمره شما است و می‌توانید به‌راحتی و با سرعت با آن کار کنید. جهت تجربه بهتر در کار با تاچ‌پد می‌توانید در تنظیمات ویندوز، سرعت حرکت نشان‌گر را بر روی حداکثر قرار دهید تا کیفیت کار با آن بالاتر برود.

 

لپ‌تاپ ایسوس R542UQ

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

برای پردازش ایسوس R542UQ از نسل هفتم پردازنده‌های کم‌مصرف شرکت اینتل استفاده شده است. ایسوس R542UQ از یک پردازنده Intel Core i5 با محدود فرکانس 2.5 تا 3.1 گیگاهرتز استفاده می‌کند که کنار یک رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 برای استفاده از همزمان از چندین قسمت سیستم‌ عامل مناسب است. کارت گرافیک این لپ‌تاپ هم NVIDIA Geforce 940MX است که با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی، عملکرد مناسبی برای امور گرافیکی سبک خواهد داشت. همچنین این لپ‌تاپ از یک هارد دیسک یک ترابایتی استفاده می‌کند که فضای بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 راه افزایش شارژدهی باتری لپ تاپ | راهنمای جامع نگهداری از باتری لپ تاپ

باتری ایسوس R542UQ یک باتری 2 سلولی از نوع لیتیوم‌یونی 38 وات‌ساعت است که در حالت وب‌گردی (استفاده از Wi-Fi) تا 5 ساعت دوام دارد که عدد بسیار خوبی است. همچنین در امور روزانه و استفاده از ترکیبی از قابلیت‌های لپ‌تاپ شما حداقل 3 تا 3 ساعت و 30 دقیقه می‌توانید روی باتری آن حساب باز کنید. ایسوس R542UQ دارای دو ویژگی جدید در بخش باتری است. اول اینکه این لپ‌تاپ از حالت شارژ امن استفاده می‌کند. یعنی دیگر لازم نیست پس از اتمام شارژ، حتما کابل برق را از آن جدا کنید. پس از شارژ شدن کامل خود لپ‌تاپ به صورت هوشمند، از اضافه شدن انرژی به آن جلوگیری می‌کند و به باتری شما فشاری وارد نمی‌شود. ویژگی دیگر این لپ‌تاپ قابلیت شارژ سریع آن است. ایسوس R542UQ در مدت 49 دقیقه، 60 درصد باتری پر می‌شود.

 

لپ‌تاپ ایسوس R542UQ

 

نتیجه‌گیری

ایسوس R542UQ لپ‌تاپ میان‌رده و مناسب و برای استفاده عمومی و روزمره است. سایز کوچک‌تر و ابعاد مناسب و همچنین وزن بسیار خوب 2.15 کیلوگرمی آن باعث شده که این لپ‌تاپ گزینه مناسبی برای دانشجویان و کسانی باشد که قصد دارد مدام لپ‌تاپ خود جابه‌جا کنند. علاوه بر سخت‌افزار مناسب و هارد دیسک 1 ترابایتی این لپ‌تاپ از قابلیت شارژ سریع استفاده می‌کند که در این حالت باتری لپ‌تاپ شما در کمتر از 50 دقیقه، تا 60 درصد پر می‌شود. همچنین ایسوس R542UQ دارای سیستم Cooling پیشرفته است. ایسوس از فناوری IceCool خود این لپ‌تاپ استفاده کرده که از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری می‌کند.

نکات مثبت:

- ابعاد کوچک و بدنه سبک

- سخت‌افزار مناسب برای امور روزانه

- قابلیت شارژ سریع باتری

- استفاده از فناوری IceCool

- پورت‌ها و اتصالات کامل

نکات منفی:

استفاده از وب‌کم VGA