نقد و بررسی لپ تاپ های HP سری pavilion 15-n

نقد و بررسی 15 مرداد 1394 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ های HP سری pavilion 15-n

مقدمه:

هیولت پاکارد (به انگلیسی: Hewlett-Packard، معروف به HP) یک شرکت آمریکایی چند ملیتی فناوری اطلاعات است. ساختمان مرکزی این شرکت در دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا در آمریکا واقع شده‌است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات است و تقریباً در تمامی کشورها فعالیت می‌کند. محصولات اصلی شرکت اچ‌پی شامل چاپگر، سرورها، لپ تاپ ها، تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت ها و نرم‌افزارهای مدیریت شبکه می‌باشد. افرادی که به دنبال لپ تاپ های حرفه ای می گردند و ظاهر و اندازه برای آن ها خیلی اهمیت ندارد به سراغ این برند خواهند رفت. کمپانی HP امسال با یک پله صعود، سومین مقام تولید لپ تاپ در جهان را کسب کرد. این کمپانی مطمئما در زمینه طراحی و سیستم صوتی قابلیت بالایی دارد. همچنین خدمات پس از فروش بسیار قوی دارد. تنها مواردی که باعث شده این کمپانی کمتر موفق عمل کند، صفحه نمایش های معمولی و نوآوری کمتر است.

 

لپتاپ های سری pavilion 15-n:


"لپ‌تاپ‌هایی همه منظوره، برای همه جا با قیمت مناسب"  بهترین وصف برای  سری Pavilion 15-n کمپانیHP  است. این لپ‌تاپ‌ها با وجود داشتن امکانات خوب و بهره‌گیری از سخت‌افزار به روز(cpu چهار هسته ای با هارد دیسک پر ظرفیت و عمر باتری طولانی)، قیمت مناسبی داشته و این موضوع باعث می‌گردد تا بتوانند بازه‌ی بزرگی از کاربران مختلف را پوشش دهند. سیاست کمپانی اچ پی در تولید لپ‌تاپ‌هایش همیشه همین بوده، قیمت‌های متفاوت و قطعات متفاوت، برای کاربران متفاوت. سری n از HP لپ تاپ هایی با قابلیت اجرای بازی های کامپیوتری با اندازه صفحه نمایش 15.6 اینچ هستند که مشتری با پرداخت قیمت کم، سخت افزار قدرتمند دریافت می کند.

 

طراحی و ساخت:

بدنه‌ی این لپ‌تاپ‌ها با اینکه کاملا از پلاستیک ساخته شده، کیفیت رضایت‌ بخش و مناسبی دارد و تحت فشارهای ایجاد شده طی جابجایی و مصارف روزمره، دچار خمش و یا پیچش نخواهند شد. به علاوه دو لولای نقره‌ای رنگ، صفحه‌ی نمایش را در جای خود محکم نگاه می‌دارند. این دستگاه ها میان رده محسوب می‌شوند، پس نباید انتظار زیادی از کیفیت بالا و همسان با لپ‌تاپ‌های گران قیمت از آن‌ها داشته باشید، اما از نظر زیبایی چیزی از آن‌ها کم ندارند. این لپ تاپ ها 22 میلی‌متر ضخامت و 2.3 کیلوگرم وزن دارند که برای یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی، بدنه‌ای باریک با وزنی مناسب محسوب می‌گردد. شاسی این لپ‌تاپ‌ها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز و خاکستری را به عنوان بیشترین رنگ‌های تولید شده برای این دستگاه ها نام برد. محل استراحت دست‌ها نیز صیقلی است و اثر انگشت را به راحتی جذب می‌کند و این موضوع در رنگ‌های تیره تر مشخص‌تر است. لبه‌های دستگاه گرد طراحی شده است و لبه پشتی لپ‌تاپ که لولاها به آن متصل است کمی برآمده می‌باشد. در تمامی رنگ بندی‌های این دستگاه، قاب زیرین مشکی بوده و از جنس پلاستیک مات است. قاب بالایی و محافظ صفحه‌نمایش نیز براق و مستعد جذب اثر انگشت بوده و طرح آن نیز مانند آلومینیوم برس خورده می‌باشد که حس کار با یک دستگاه شیک و گران قیمت را به کاربر منتقل می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook UX480FD: لپ تاپی با دو نمایشگر

روی همین قاب لوگوی HP نقش بسته است. تمامی سطوح این لپ تاپ به جز  کاور زیر آن صیقلی است و خود HP به آن مشکی صیقلی می گوید. بخش اصلی لپ تاپ که کی برد روی آن قرار دارد عیب خاصی ندارد و به اندازه کافی محکم و سخت است. در لپ تاپ خمش کوچک را تحمل می کند ولی فشار روی در آن تصویر را به هم می ریزد و می توان با یک دست آن را باز کرد. مدل های مختلف از سری pavilion 15 کیس یکسان دارند ولی پس از باز کردن لپ تاپ  میبینیم که طراحی های متفاوت دارند.

 

 بررسی لپ تاپ های HP

 

صفحه نمایش:

همان‌طور که از نام این لپ‌تاپ‌ها مشخص است، سری Pavilion 15-n از صفحات نمایش 15 اینچی ساخته شده است.(به طور دقیق 15.6 اینچ با کیفیت تصویر 768*1366) همانند اکثر لپ‌تاپ‌های رده‌ی کاربری عمومی، صفحات استفاده شده در HP Pavilion 15 از پنل TN استفاده می‌کنند و کیفیت تصویر متوسطی دارند. TP panel در جهت افقی زوایای دید محدود دارد ولی درجهت عمودی، چند نفر همزمان می توانند صفحه نمایش را ببینند. دقت، روشنایی، کنتراست، کیفیت رنگ‌های تولید شده و زوایای دید همگی بسیار معمولی بوده و چندان چنگی به دل نمی‌زنند. به علاوه، این صفحات نمایش کاملا براق هستند که این موضوع باعث کاهش کاربری دستگاه در زیر تابش نور آفتاب می‌شود. در مجموع، صفحه‌ی نمایش Pavilion 15-n جزو مزایای آن محسوب نمی‌گردد.

 

کیبورد و تاچ پد:

علاقه‌مندان به تایپ کردن و کسانی که زیاد به کیفیت کیبورد لپ‌تاپ خود اهمیت می‌دهند، از کار با کیبورد جزیره‌ای موجود بر روی Pavilion 15-n خشنود خواهند شد. این کیبورد، مشابه کیبوردی است که بر روی سری حرفه‌ای ProBook 450 قرار دارد. کلیدها دارای ابعاد استانداردی هستند، فاصله‌ی بین آن‌ها زیاد است و آستانه و عمق مناسبی دارند. تنها کلیدهای چهار جهت اصلی کوچک طراحی شده‌اند که ممکن است برای درصدی از کاربران باعث ناامیدی گردد. تقریبا در وسط استراحتگاه دست، تاچ پد بزرگ دستگاه قرار دارد که دارای سطحی طرح دار با زبری بسیار کم و حساس است که در کنار دو کلید مجزا و کاملا خوش ساختی که در پایین آن قرار دارند، تجربه‌ی کاری بسیار خوبی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. 

 

 بررسی لپ تاپ های HP

 

پورت‌ها و باتری:

تمامی اعضای خانواده‌ Pavilion 15-n، دارای دو عدد پورت USB 3.0، خروجی تصویری HDMI، پورت شبکه Ethernet که حداکثر محدود به سرعت 100 مگابیت بر ثانیه است (عدم حضور پورت گیگابیتی حس می شود) و یک کارت‌خوان SD بر روی لبه‌ی سمت چپ هستند. طرف دیگر نیز میزبان یک پورت USB 2.0، جک 3.5 میلی‌متری ترکیبی ورودی و خروجی صوتی و درایو نوری دی وی دی رایتر است. بنابراین کاربران Pavilion 15، با کمبود خاصی برای ایجاد ارتباط با دستگاه‌های مختلف مواجه نخواهند شد. البته این دستگاه از وجود پورت خروجی تصویر VGA بی بهره است. از رقبای اصلی این لپ‌تاپ‌ها، می‌توان به سری G510 ساخت کمپانی لنوو و  Aspire E1-572ساخت کمپانی ایسر اشاره نمود. ارتباط بی سیم نیز از طریق بلوتوث داخلی و شبکه بی سیم Wi-Fi با استاندارد 802.11 b/g/n میسر می‌شود. در لبه بالایی قاب صفحه‌نمایش یک وب‌کم با کیفیت HD 720p قرار گرفته است که برای برقراری تماس‌های تصویری مناسب است. میکروفون داخلی نیز از حساسیت و قدرت بالایی برخوردار بوده و به راحتی از پس نیازهای شما بر می‌آید. یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 41 وات‌ساعت نیز وظیفه تامین انرژی را بر عهده دارد که این باتری می‌تواند تا حداکثر چهار ساعت مرورگری اینترنت را برای کاربر تضمین کند. سخت افزارهای داخلی، توان باتری را به میزان زیادی می کشند پس عمر باتری کم است.

 

سخت افزار:

غالب مدل‌های لپ‌تاپ HP Pavilion 15-n از نسل سوم و چهارم پردازنده‌های مرکزی Intel استفاده می‌کنند اما مدل‌هایی نیز تولید شده اند که پردازنده مرکزی آن‌ها سریA10 کمپانی AMD است. از سوی دیگر، این لپ‌تاپ از پردازنده گرافیکی نسل هفتم  NVIDIA مثل GeForce 840M با حافظه های اختصاصی یک و دو گیگابایت بهره می‌برد که می‌توانند قدرت پردازشی بسیار خوبی را ارائه ‌دهند و تا حدودی می‌تواند جدیدترین بازی‌های کامپیوتری را نیز اجرا نماید. همان‌طور که گفته شد سری لپ‌تاپ‌های HP Pavilion 15-n تنوع سخت افزاری گوناگونی دارند، از این رو برخی از مدل‌ها نیز از پردازنده های گرافیکی نسل هشتم کمپانی AMD موسوم به Radeon HD استفاده می‌کنند. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری این مدل می‌توان به حافظه‌ی RAM آن‌ها اشاره کرد که ظرفیتی معادل 4 تا 8 گیگابایت دارند. ظرفیت حافظه داخلی این دستگاه ها متفاوت است. لپ‌تاپ‌های سری Pavilion 15-n از هارددیسک‌های داخلی پانصد گیگابایتی و یک ترابایتی بهره‌مند شده اند.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

در بالای کیبورد و در زیر صفحه‌ای شبکه‌ای مانند، دو بلندگوی استریو تعبیه شده‌اند که صدای رسا و شفافی را تولید می‌نمایند ولی بلندی صدای آن‌ها کم است و صدای بیس نیز تقریبا وجود ندارد. بنابراین استفاده از هدفون و یا بلندگوهای خارجی را به علاقه‌مندان دنیای فیلم و موسیقی، پیشنهاد می‌کنیم.

در مجموع Pavilion 15-n لپ‌تاپ مالتی مدیای بسیار دوست‌داشتنی‌ است و می‌تواند با قدرت بالایی که دارد، طیف بزرگی از کاربران را پوشش دهد. کاربرانی که روزانه به مرورگری اینترنت می‌پردازند، عکس و ویدیو ویرایش می‌کنند و به بازی‌های کامپیوتری نیز علاقه‌مندند. البته هنگام خرید باید حتما به مشخصات سخت افزاری دستگاه دقت کنید تا لپ‌تاپی مناسب با مورد مصرفی خود انتخاب و خریداری کنید.