نقد و بررسی لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BS174nia | لپ‌تاپی کارآمد با قیمت رقابتی!

نقد و بررسی 28 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ HP Pavilion 15 BS174nia | لپ‌تاپی کارآمد با قیمت رقابتی!

یکی از سری لپ‌تاپ‌های محبوب و با کیفیت شرکت اچ‌پی (HP)، سری Pavilion پاویلیون نام دارند. این سری لپ‌تاپ‌ها با رده کاربری عمومی، سخت‌افزاری مناسب و کارآمد را داشته و با قیمت مناسب و رقابتی، پا به بازار گذاشته‌اند. سری‌ جدید لپ‌تاپ‌های این شرکت آمریکایی، Pavilion Bs نام داشته و در مدلی که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، با شماره مدل BS174nia شناخته می‌شود. لپ‌تاپ اچ‌پی BS174nia، یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی است که با صفحه‌نمایش‌ Full HD روانه بازار شده است. استفاده از این صفحه‌نمایش با کیفیت، همراه با روکش مات، باعث شده بتوانید با کیفیت بسیار عالی بر روی آن فیلم تماشا کنید. اچ‌پی BS174nia از پردازنده‌ دو هسته‌ای نسل هشتم اینتل یعنی Intel Core i5 استفاده می‌کند. اچ‌پی در لپ‌تاپ Pavilion BS174nia از کارت گرافیک‌ قدرتمند شرکت AMD استفاده کرده است. کارت‌ گرافیک‌ استفاده شده در این لپ‌تاپ AMD Radeon 530 با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR3 است. حافظه رم اچ‌پی Pavilion BS174nia هم یک رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 است.در مجموع در این لپ‌تاپ سعی شده از سخت‌افزار بهینه استفاده شود تا BS174nia تنها برای کارهای معمولی و ساده مناسب باشد. البته همان‌طور که در مشخصات سخت‌افزاری اشاره شده است، شاهد بازخورد حرفه‌ای‌تری نیز از این محصول هستیم، اما چارچوب سیستم این لپ‌تاپ با توجه به رنج قیمت HP  برای کارهای روزانه طراحی شده است. در مجموع اچ‌پی BS174nia یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی سبک با وزن 2.1 کیلوگرم است. با توجه به وزن کم، شما با خرید لپ‌تاپ اچ‌پی BS174nia می‌توانید به‌راحتی حمل کرده و آن ‌را همه‌جا همراه خود داشته باشید.

 

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia

 

طراحی و کیفیت ساخت

 

در طراحی بدنه لپ‌تاپ BS174nia از الگو همیشگی لپ‌تاپ‌های اچ‌پی پیروی شده است. اچ‌پی BS174nia، با اندازه صفحه‌نمایش 15.6 اینچی، کمی درشت‌تر از سایر لپ‌تاپ‌های این سایز است و همچنین ضخامت بیشتری دارد. البته این اندازه بزرگ، اصلاً به‌معنای سنگین‌تر بودن این لپ‌تاپ نیست. برعکس ظاهر که به‌نظر می‌رسد با لپ‌تاپ سنگینی طرف باشیم، اچ‌پی BS174nia با ابعاد 23.8 × 253.8 × 380 میلی‌متر، تنها 2.1 کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ‌تاپ با سایز صفحه‌نمایش 15.6 اینچی، بسیار مناسب است. استفاده از پلاستیک در تولید بدنه این لپ‌تاپ یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش وزن بوده است. کم بودن وزن این لپ‌تاپ باعث می‌شود بتوانید آن ‌را به‌ راحتی همه‌جا همراه خود داشته باشید. از دیگر ویژگی‌های بدنه این لپ‌تاپ می‌توان به مات بودن روکش‌های پشت پنل صفحه‌نمایش و پنل داخلی لپ‌تاپ اشاره کرد. با استفاده از این روکش‌، بدنه لپ‌تاپ در برابر جذب لک و اثر انگشت مقاوم بوده که نکته بسیار مثبتی به‌حساب می‌آید. همچنین اچ‌پی در لپ‌تاپ BS174nia رنگ‌های خاص و شکیلی را در نظر گرفته است. استفاده از دو رنگ طلایی و نقره‌ای برای این لپ‌تاپ باعث شده، بدنه لپ‌تاپ جلوه‌ای خاص و زیبا به‌خود بگیرد.

 

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia

 

پورت‌ها و بلندگو

 

اچ‌پی در لپ‌تاپ Pavilion BS174nia خود از پورت‌ها و اتصالات کاملی استفاده کرده است و شما را از تهیه کابل و مبدل بی‌نیاز می‌کند. تمامی اتصالات مهم و کاربری برای شما بر روی لبه‌های کناری لپ‌تاپ قرار داده شده‌اند. در لبه سمت راست این لپ‌تاپ درایو نوری DVD-RW، یک عدد پورت USB 2.0 و کارت‌خوان SD قرار دارد و سایر پورت‌ها در سمت چپ تعبیه شده‌اند. در سوی دیگر دو پورت USB 3.0، ورودی کابل LAN، جک‌ 3.5 میلی‌متری هدفون و خروجی تصویر HDMI قرار گرفته‌اند. در لبه سمت چپ علاوه بر پورت‌ها، خروجی هوای سیستم خنک‌کننده وجود دارد. منتقل کردن این بخش به لبه کناری باعث شده کمتر از گذشته سطح زیرین لپ‌تاپ گرم شود. تنها پورتی که بر روی بدنه این لپ‌تاپ قرار نگرفته است، خروجی تصویر VGA است که با توجه به HDMI، امروزه کاربرد بسیار کمتری دارد و نمی‌توانیم حذف آن از روی لپ‌تاپ را یک نکته منفی بدانیم.

اچ‌پی در لپ‌تاپ‌ Pavilion BS174nia خود تمرکز ویژه‌ای بر روی بلندگوها نداشته و از دو بلندگو داخلی استریو برای این لپ‌تاپ استفاده کرده است. بلندگوهای Pavilion BS174nia که از حالت Audio Boost شرکت اچ‌پی استفاده می‌کنند، کیفیت صدای مناسبی دارند اما بلندی صدای آن‌ها خیلی زیاد نیست. اما اگر قصد گوش دادن به‌موسیقی و یا تماشا فیلم را در یک اتاق آرام دارید، مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید بر روی بلندگوهای لپ‌تاپ حساب باز کنید.

 

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

 

همان‌طور که در بخش مقدمه مطرح شد، اچ‌پی در لپ‌تاپ BS174nia از صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD استفاده کرده است. این لپ‌تاپ، نمایشگر 15.6 اینچی با پنل TFT و صفحه‌نمایش مات دارد. استفاده از پنل TFT یکی از دلایل شارژدهی بسیار خوب این لپ‌تاپ است که در ادامه به‌ آن می‌پردازیم. استفاده از روکش مات برای صفحه‌نمایش، باعث شده بتوانید با راحتی با آن در خارج خانه و در شرایط نوری قوی کار کنید. اچ‌پی در BS174nia از صفحه‌نمایش Full HD با وضوح 1920x1080 استفاده کرده است.در بالای صفحه‌نمایش نیز از یک وب‌کم با کیفیت HD استفاده شده است که کیفیت بسیار خوبی را برای تماس‌های تصویری در اختیار شما می‌گذارد. همچنین در کنار این وب‌کم میکروفونی برای ضبط مکالمات درنظر گرفته شده است که با توجه به اینکه در بالاترین قسمت لپ‌تاپ قرار گرفته، صدای فن دستگاه و سایر صدا‌های اضافی کمتر در صدای ظبط شده شنیده می‌شود.

 

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia

 

کیبورد لپ‌تاپ اچ‌پی BS174nia از نوع جزیزه‌ای است و همه کلیدهای آن با اندازه درست و فاصله استاندارد از هم بر روی پنل داخلی قرار گرفته‌اند. تایپ کردن با کلیدهای این لپ‌تاپ که عمق مناسبی دارند، بسیار لذت‌بخش است. همچنین اچ‌پی جهت زیباتر کردن پنل داخلی لپ‌تاپ، کلیدهای این کیبورد را هم‌سطح با پنل داخلی قرار داده و شاهد نمای یک‌تکه جذابی هستیم. درست در زیر قسمت کیبورد، بین دو استراحت‌گاه دست، تاچ‌پد این لپ‌تاپ قرار دارد. تاچ‌پد BS174nia اندازه مناسبی دارد و می‌توانید جایگزین خوبی برای ماوس در کارهای روزانه باشد. سطح این تاچ‌پد یک‌تکه نیست و در قسمت پایینی آن برای کلیک راست و چپ، کلیدهایی تعیین شده‌ است.

 

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

 

لپ‌تاپ BS174nia در رده لپ‌تاپ‌های کاربری عمومی قرار می‌گیرد و برای کار تخصصی‌ای ساخته نشده است و اچ‌پی به‌درستی با یک سخت‌افزار منطقی، این لپ‌تاپ را برای بازدهی بیشتر در کارهای روزانه، بهینه‌سازی کرده است. سخت‌افزار BS174nia کاملاً مناسب پردازش تمامی کارهای معمولی و روزمره شما است و با توجه به قیمت، بهترین عملکرد را برای شما به‌همراه خواهد داشت. اچ‌پی در لپ‌تاپ BS174nia از پردازنده نسل هشتم اینتل استفاده کرده است. این پردازنده دو هسته‌ای یعنی Intel Core i5  سرعتی معادل 1.6 گیگاهرتز دارد که در هنگام پردازش عملیات سنگین، در حالت Turbo Boots، سرعت تا 3.4 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. در کنار این پردازنده‌ از کارت گرافیک متناسبی استفاده شده است. در این مدل از کارت‌ گرافیک‌ AMD Radeon 530 با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده شده است. کارت گرافیک‌ و پردازنده‌ این لپ‌تاپ مصرف بسیار کمی داشته و این مورد به شارژدهی بسیار خوب باتری کمک کرده‌ است. حافظه رم (RAM) قرار گرفته برای این لپ‌تاپ یک رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 است که در کنار پردازنده و سخت‌افزار، ترکیب قدرتمندی را می‌سازند. لازم به‌ذکر است که می‌توانید حافظه رم را تا 16 گیگابایت ارتقاء دهید.

اچ‌پی برای لپ‌تاپ Pavilion BS174nia تنها از یک مدل هارد دیسک استفاده کرده است. اچ‌پی  BS174nia، یک هارد دیسک 1 ترابایتی دارد که می‌توانید تا 512 گیگابایت حافظه SSD به آن اضافه کنید. هارد دیسک 1 ترابایتی برای یک لپ‌تاپ با رده کاربری عمومی بسیار مناسب بوده و با توجه به قابلیت امکان ارتقاء هارد، مشکلی از بابت فضای ذخیره‌سازی نخواهید داشت.

باتری لپ‌تاپ Pavilion BS174nia از نوع لیتیوم-یون 4 سلولی با ظرفیت 41 وات‌ ساعت است که شارژدهی بسیار خوبی را برای این لپ‌تاپ به‌همراه داشته است. اچ‌پی BS174nia در حالت استفاده عادی می‌تواند تا 10 ساعت شارژدهی داشته باشد که عدد فوق‌العاده‌ای است. در حالت تماشا فیلم هم باتری حداقل تا 8 ساعت بازدهی خواهد داشت که در مجموع باعث می‌شود با باتری بسیار قدرتمندی طرف باشیم.

 

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia

 

نتیجه‌گیری

 

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia یک لپ‌تاپ مناسب در سری لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی است که با توجه به قیمت مناسب آن، سخت‌افزار قدرتمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با خرید لپ‌تاپ Pavilion BS174nia می‌توانید علاوه‌ بر کارهای روزانه خود مانند وب‌گردی، تایپ و تماشا فیلم، به کار‌های حرفه‌ای‌تری مانند طراحی گرافیک با فتوشاپ و یا سایر نرم‌افزارهای طراحی بپردازید. لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia لپ‌تاپی مناسب با وزن بسیار کم و قیمت رقابتی‌اش، گزینه ایده‌آلی برای کارهای شما است.

 

نکات مثبت:

  • بدنه سبک
  • صفحه‌نمایش Full HD
  • استفاده از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل
  • شارژدهی فوق‌العاده
  • سخت‌افزار کارآمد

نکات منفی:

  • عدم استفاده از پورت USB Type-C

لپ‌تاپ اچ‌پی Pavilion BS174nia