3 راه اکتیو کردن آفیس (+بدون نرم افزار) | فعال سازی سریع همه نسخه های آفیس

آموزش و ترفندها 12 بهمن 1401 مدیر سامانه

3 راه اکتیو کردن آفیس (+بدون نرم افزار) | فعال سازی سریع همه نسخه های آفیس

برای فعال سازی آفیس یا اکتیو کردن (Active) نرم افزارهایی مثل ورد و پاور پوینت و اکسل راه‌های مختلفی وجود دارد. در واقع شما باید با خرید لایسنس رسمی مایکروسافت آفیس از این سری نرم‌افزار روی سیستم خود استفاده کنید. ولی به دلیل مشکلاتی مثل راحت نبودن پرداخت ارزی در کشور، می‌توان از روش‌های جایگزینی استفاده کرد.

اکتیو کردن آفیس با استفاده از نرم افزار مخصوص و همچنین بدون استفاده از نرم افزار روی همه سیستم‌ها قابل انجام است. حتی جدید ترین نسخه‌ی آفیس یعنی Microsoft Office 2019 را هم می‌توانید خیلی راحت و سریع به حالت فعال در بیاورید تا با اخطارهایی مانند Product Activation Failed و پنجره‌ی Microsoft Office Activation Wizard روبرو نشوید.

در ادامه‌ی این مقاله با 3 روش اکتیو کردن و فعال سازی نرم افزار مایکروسافت آفیس آشنا خواهید شد.

از کجا بفهیم آفیس ما فعال است یا خیر؟

 

آفیس (Office) نام سری نرم‌افزارهای اداری شرکت مایکروسافت است که پر استفاده‌ترین آن‌ها می‌توان به ورد (Word)، پاور پوینت (PowerPoint) و اکسل (Excel) اشاره کرد. فرقی نمی‌کند از چه نسخه‌ی ویندوز استفاده می‌کنید، ویندوز XP تا ویندوز 10 از نسخه‌های مختلف نرم افزار آفیس پشتیبانی می‌کنند.

پس از نصب آفیس در نسخه‌ی جدید 2013 به بعد، می‌توانید از نسخه‌ی آزمایشی تست 30 روزه استفاده کنید. یعنی بدون نیاز به فعال سازی می‌توان از همه‌ی امکانات نرم افزارهای آفیس استفاده کرد. اگر پس از واردن شدن به یکی از نرم ‌فزارها با پنجره‌ای با نام Microsoft Office Activation Wizard روبرو نمی‌شوید یا نوار بالایی نرم‌ افزار قرمز نیست و روی آن Activation Failed نوشته نشده، یعنی آفیس شما همچنان فعال است.

 

 

برای اطمینان از فعال بودن آفیس می‌توانید پس از وارد شدن به یکی از نرم افزارها وارد قسمت File شده و روی Account کلیک کنید. گوشه سمت راست تصویر در قسمت Product Information می‌توانید وضعیت فعلی آفیس خود را مشاهده کنید. اگر آفیس شما اکتیو نباشد با خطای Activation Required روبرو می‌شوید. در حالت رسمی و قانونی باید با کلیک روی Change Product Key وارد صفحه‌ی وارد کردن لایسنس اصلی مایکروسافت شوید و کد محصولی که خریداری کرده‌اید را وارد کنید. اما برای فعال سازی و اکتیو کردن آفیس راه سریع و ساده‌تری هم وجود دارد. پس از آنکه از فعال نبودن نرم افزار آفیس آگاه شدید، نرم افزار را ببندید و به سراغ یکی از 3 روش اکتیو کردن آفیس بروید.

دانشجو هستید یا مهندس؟ می‌توانید هر لپ تاپی را برای کارهای معماری، ترید، گیمینگ، حسابداری و... با مهلت تست ۷ روزه بخرید. کافیست در لینک زیر، نوع کاربری مدنظرتان را از فیلترها انتخاب کنید.

غیر فعال کردن فایروال برای فعال سازی آفیس

توجه داشته باشید که برای نصب و کار کردن با نرم افزارهای فعال سازی آفیس نباید آنتی ویروس یا فایروال و Windows Defender شما فعال باشد. پس قبل از نصب از خاموش بودن و غیر فعال بودن این سرویس‌ها مطمئن شوید.

برای غیر فعال کردن سیستم امنیتی ویندوز به بخش تنظیمات بروید و وارد بخش Windows Security شوید. در بخش Virus and threat protection روی گزینه‌ی Manage Settings کلیک کنید و موقتا بخش‌های Real-time protection، Cloud-delivered protection و Automatic sample submission را غیر فعال (off) کنید.

1) اکتیو کردن آفیس با KMSAuto

ساده ترین راه برای اکتیو کردن آفیس استفاده از نرم افزار KMSAuto است. این نرم افزار که ورژن‌های متفاوتی با نام‌های KMSAuto Lite و KMSAuto Net 2021 دارد به شما کمک می‌کند بتوانید خیلی سریع نرم افزار آفیس خود را فعال کنید. همچنین از این نرم افزار برای فعال سازی ویندوز هم استفاده می‌شود.

برای دانلود نرم افزار فعال ساز آفیس به سایت اصلی KMSAuto می‌توانید مراجعه کنید. (به دلیل لایسنس داشتن KMSAuto  در سایت اصلی، نسخه کرک شده فعالساز ویندوز و آفیس را از سافت 98 دانلود کنید) پس از دانلود و باز کردن نرم افزار در همان تب اصلی روی Activation کلیک کنید تا دو گزینه‌ی Active Windows و Active Office را مشاهده می‌کنید. طبیعتا برای اکتیو کردن آفیس باید روی گزینه‌ی دوم کلیک کنید تا نوشته‌ی Running نمایش داده شود.

در این مرحله نیاز به انجام هیچ‌ کاری نیست و خود نرم افزار خیلی سریع نرم افزار آفیس شما را فعال می‌کند. زمانی که در باکس کدهای پایین نرم افزار پس اضافه شدن دستورات مربوط به Activating، عبارت Activation Successful را مشاهده کردید یعنی عملیات اکتیو کردن با موفقیت انجام شده است.

همین الان نرم افزار را ببینید و یکی از نرم افزارهای آفیس را باز کنید و به بخش Account بروید. در این بخش با عبارت جدید Product Activated روبرو خواهید شد. اگر چنین چیزی را مشاهده نکردید، یک بار سیستم را Restart کنید و دوباره وضعیت را بررسی کنید.

 2) اکتیو کردن آفیس با Microsoft Toolkit

روش اکتیو کردن آفیس از طریق نرم افزار Microsoft Toolkit هم یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید با آن هم آفیس و هم ویندوز خود را فعال کنید. نرم افزار را از سایت Microsoft Toolkit دانلود کنید و آن را اجرا کنید. (با توجه به لایسنس داشتن این برنامه از نسخه کرک شده آن در سافت 98 استفاده کنید). وقتی نرم افزار باز شد از پایین صفحه‌ی نرم افزار روی لوگوی آفیس کلیک کنید. سپس وارد تب Product Keys شده و در منوی Product مشخص کنید که کدام یک از نسخه‌های آفیس را قصد دارید فعال کنید. در منوی پایینی یعنی Edition هم باید در واقع لایسنسی که قصد دارید آن را فعال کنید را انتخاب کنید، که بهتراست کامل‌ترین آن یعنی Professional Plus را انتخاب کنید. حالا روی گزینه‌ی Install کلیک کنید تا فرآیند فعال سازی آغاز شود. پس از اتمام با عبارت Product Key installation successful روبرو می‌شود که معنای موفقیت نصب کد محصول است. در آخرین مرحله برای فعال سازی نهایی کد محصول ساخته شده وارد تب Activation شوید و روی Active یا EZ-Activator کلیک کنید و منتظر باشید تا عبارت Product Activation Successful نمایش داده شود. حال آفیس شما فعال است.

3) فعال کردن آفیس بدون نصب نرم افزار

اگر دوست ندارید با دانلود و نصب و نرم افزار، آفیس خود را فعال کنید، می‌توانید از طریق Command Prompt خود ویندوز هم این کار را انجام دهید. برای اکتیو کردن آفیس بدون نصب نرم افزار در قسمت سرچ ویندوز Command Prompt را جستجو کرده و آن را باز کنید تا وارد محیط cmd شوید. حال وارد درایو C خود شده و در پوشه‌ی Program Files به دنبال پوشه‌ی مربوط به آفیس خود شوید. زمانی که آن را پیدا کردید، با کلیک بر روی نوار آدرس بالا پنجره ویندوز، آدرس آن را کپی کنید و دوباره به محیط cmd برگردید. پس از عبارت تایپ شده‌ی C:\WINDOWS\system32> یا (C:\Users\Your Name>) دو حرف cd را تایپ کرده و سپس آدرس پوشه آفیس را در سیستم خود کپی کنید. برای مثال باید دستوری را به این شکل وارد کرده باشید:

C:\Users\Me>cd /Program Files (x86) \Microsoft office\office16

پس از زدن Enter روی این آدرس، می‌توانید دستوری را برای این پوشه وارد کنید. برای فعال سازی آفیس می‌توانید دستورات زیر را کپی کرده و پس از دستور بالا آن‌ها را Paste کرده و منتظر شروع عملیات باشید.

cscript ospp.vbs /inpkey:XQNVK-8JYDB-WJ9W3-YJ8YR-WFG99

cscript ospp.vbs /unpkey:BTDRB >nul

cscript ospp.vbs /unpkey:KHGM9 >nul

cscript ospp.vbs /unpkey:CPQVG >nul

cscript ospp.vbs /sethst:kms8.msguides.com

cscript ospp.vbs /setprt:1688

cscript ospp.vbs /act

 

پس از اضافه شدن دستورات جدید جهت بررسی و تایید عملیات، باید کمی منتظر باشید.

زمانی که عبارت Product activation successful در انتهای دستورات قرار گرفت یعنی آفیس شما با موفقیت آپدیت شده است. این روش به نسبت دو روش معرفی شده قبل کمی پیچیده‌تر به‌نظر می‌رسد ولی اگر قصد نصب نرم افزار ندارید، این راه به شما در فعال شدن آفیس در ویندوز کمک می‌کند.

فعال سازی آفیس 365

نرم افزار Office 365 یکی از نسخه‌های رسمی نرم افزار آفیس است که به صورت یک‌پارچه برای سیستم‌ عامل‌های ویندوز، مک، iOS و اندروید منتشر شده است. آفیس 365 تفاوتی از لحاظ نوع نرم افزارهای ورد و پاورپوینت و اکسل و... ندارد و درست مشابه همان نسخه‌های اصلی است. اما تفاوت اصلی در این است که شما به‌جای تهیه‌ی یک اشتراک مادام‌العمر برای نسخه‌های اصلی مانند Office 2019، می‌توانید به صورت سالانه با هزینه‌ی کمتر اشتراک خود را تمدید کنید و از جدیدترین نسخه‌ها و آپدیت‌های آفیس استفاده کنید. علاوه بر نسخه‌ی اصلی نرم افزارها، در لایسنس معمولی تک‌ کاربر می‌توانید 1 ترابایت هم فضای‌ ذخیره‌سازی ابری OneDrive دریافت کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌ نرم افزار Office 365 این است که شما می‌توانید به صورت یک‌پارچه بر روی کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، موبایل و تبلت خود از این نرم افزار استفاده کنید و فایل‌های خود را به صورت آنلاین بر روی حساب خود ذخیره کنید. با استفاده از قابلیت می‌توانید به همه اسناد خود به صورت همزمان روی دستگاه‌های مختلف دسترسی داشته باشید. به همین دلیل امکان فعال سازی و اکتیو کردن آفیس 365 مشابه‌ نسخه‌های استاندارد آفیس وجود ندارد. و برای تهیه‌ی حساب باید به صورت قانونی از این سرویس استفاده کنید. با اینکه به صورت آفلاین هم می‌توانید از این سرویس‌ و نرم‌افزارها استفاده کنید ولی به دلیل یک‌پارچگی بین دستگاه‌های مختلف نیاز به یک حساب رسمی و دارای لایسنس آفیس 365 مایکروسافت هستید.

اکتیو کردن و فعال سازی قانونی رایگان آفیس 365

اگر دانشجو هستید و حساب ایمیل از دانشگاه دارید می‌توانید به صورت رایگان از آفیس 365 استفاده کنید و همه‌ی قابلیت‌های آن را به صورت آنلاین استفاده کنید. توجه داشته باشید که دانشگاه شما باید جز برنامه‌ی Education مایکروسافت باشد. برای تست این موضوع می‌توانید از این صفحه برای وارد کردن ایمیل و اکتیو کردن آفیس 365 به صورت قانونی استفاده کنید. همچنین با خرید لپ تاپ مایکروسافت یا تبلت مایکروسافت که از ویندوز اورجینال استفاده می‌کنند، می‌توانید به صورت یک سال از خدمات آفیس 365 به صورت رایگان استفاده کنید.

در پایان

اگر به هر دلیلی پس از مدتی آفیس شما دوباره از کار افتاد و نیاز به فعال‌ سازی داشت؛ کافی است یک بار دیگر یکی از روش‌های معرفی شده را انجام دهید تا مجدد نرم افزار آفیس فعال شود. گاهی ممکن است به دلیل استفاده از آنتی ویرویس‌ها مشکلاتی برای حالت اکتیو مایکروسافت آفیس ایجاد شود. با استفاده از 3 راه معرفی شده، می‌توانید خیلی راحت نسخه‌های آفیس 2010، آفیس 2013، آفیس 2016 و آفیس 2019 را بر روی همه نسخه‌های ویندوز اکتیو کنید.

دانشجو هستید یا مهندس؟ می‌توانید هر لپ تاپی را برای کارهای معماری، ترید، گیمینگ، حسابداری و... با مهلت تست ۷ روزه بخرید. کافیست در لینک زیر، نوع کاربری مدنظرتان را از فیلترها انتخاب کنید.