بزرگترین کارخانه تولید قطعات الکترونیکی و رایانه ای 富士康  Foxconn

آموزش و ترفندها 06 بهمن 1395 علی مظفری

بزرگترین کارخانه تولید قطعات الکترونیکی و رایانه ای 富士康 Foxconn

کمپانی فاکسکان به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کنندگان قطعات مورد نیاز اپل اعلام کرد کارخانه تولید پنل های نمایشگر IGZO شارپ را که اخیرا به ارزش 3.8 میلیارد دلار خریداری کرده است با حمایت دولت آمریکا با سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری جهت تولید قطعات در خاک این کشور و ایجاد اشتغال بین 30 تا 50 هزار شغل را  انجام دهد.شاید در آینده ای نزدیک عبارت Made in USA در پشت اپل نمایان شود البته ناگفته نماند که تفاوت دستمزدها باعث گرانی و افزایش قیمت تمام شده نسبت به آیفون های تولید شده در چین میباشد.به بهانه اعلام این خبر به معرفی این کمپانی عظیم در صنعت دیجیتال و الکترونیک پرداختیم.

富士康 

فاکسکان (Foxconn) که نام تجاری شرکت «هون‌های پریسیژن اینداستری» (Hon Hai Precision Industry Co) و در واقع شرکت تابعه آن است.این شرکت تایوانی یکی از بزرگترین تولیدکنندهٔ قطعات رایانه ای و الکترونیکی جهان محسوب میشود.محل استقرار فاکسکان در شهر شنژن کشور چین میباشد همچنین این کمپانی بزرگترین صادر کننده این کشور نیز محسوب می‌شود.

این شرکت در سال ۱۹۷۴ توسط تری گو Terry Gou راه‌اندازی شد.شرکت Hon Hai حدود 21000 اختراع ثبت کرده وطبق گزارشهای منتشر شده در سال 2015 فاکسکان درآمد 132 میلیارد دلار برای هون های داشته است که این رقم میتواند تاثیر مستقیم و بسزایی در اقتصاد کشور چین داشته باشد.این شرکت چینی در سال 2015 بعد از مجموعه وال مارت با 1/290/000 کارمند در سراسر جهان دومین رتبه را براساس تعداد کارکنان به خود اختصاص داد.

فاکسکان طرف قرارداد شرکت‌های بزرگ فروش رایانه و قطعات الکترونیکی چون آمازون، دل، اپل، گوگل، بلک‌ بری، سونی، اچ‌ پی، نوکیا، موتورلا، مایکروسافت، سیسکو، هوآوی، توشیبا و شیائومی می‌باشد و ۷۵ درصد محصولات شرکت آمریکایی اینتل و درصد بسیار بالایی از محصولات کمپانی‌های اپل، دل و صدها شرکت دیگر را تولید می‌کند. از جمله قطعات رایانه‌های رومیزی شرکت دل و اچ‌ پی، قطعات گوشی‌های تلفن همراه نوکیا و موتورلا، آی پد، آی فون و برخی مدلهای آی‌ پاد شرکت اپل، پلی استیشن سونی، وی نینتندو و غیره تولید شده در بازار محصول تولیدی شرکت فاکسکان میباشد در آخرین اطلاعات منتشر شده این شرکت بزرگترین تولید کننده قطعه برای موفق ترین کمپانی دنیا یعنی اپل محسوب میشود.

براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط وب سایت Recode که به دعوت این ابرکمپانی آسیایی بعلت افکار بد عموم در رابطه با خودکشی های اخیر برخی از کارکنان،نحوه حقوق دهی،ساعت کاری فوق العاده بالا و نارضایتی و راهپیمایی های گوناگون باعث تشویش عموم صورت گرفته بود، یکی از کارکنان خود را جهت تهیه گزارش به شهر شنژن محل فاکسکان فرستاد هدف فاکسکان رفع بدبینی های اخیر جامع بین الملل از موارد گفته شده با انتشار این گزارش توسط Recode بوده است.برخی از تصاویر منتشر شده در این گزارش و سایرگزارش های معتبر دیگر را باهم مرور میکنیم.

  • دانشگاه فاکسکان

  • کتابخانه،گیم نت،انتظار برای ناهار،کافی شاپ

یکی از نکات مورد توجه در شرکت فاکسکان اجبار بودن مطالعه روزنامه خبری در بین ساعت صرف ناهار میباشد.همچنین در این شرکت 10 دقیقه استراحت الزامی در برابر 3 ساعت کارکردن مداوم میباشد.

چند مورد خودکشی های صورت گرفته در این شرکت مدیران را مجبور به راه اندازی مرکز مشاوره 24 ساعتی با ایجاد 7 اتاق شیشه ای و یک خط تلفن 24 ساعتی انداخت.سخنگوی این شرکت ادعا میکند روزانه بیش از 1000 نفر بر اثر افسردگی مراجعه یا تلفنی به مشاوره می پردازند.قسمت مورد توجه قرار گرفته بعد از حوادث تلخ رخ داده در این شرکت مربوط به اتحادیه کارگری که بخش دولتی است میباشد.این بخش برای مشکلات ساعت کاری و میزان حقوق و نحوه دریافت آن میباشد.براساس گزارش های منتشر شده کارگران این شرکت باید 6 روز در هفته و 12 ساعت در روز به ازای هرساعت 20 پنس(3 دهم پوند) کار کنند.در ادامه نگاهی به عکسهایی از بخش مراقبت و مرکز مشاوره در شرکت فاکسکان خواهیم انداخت.

  • مرکزمشاوره،مرکز اتحادیه کارگری و دپارتمان بررسی محصولات تولید شده در فاکسکان

 

در نهایت مدیران فاکسکان نمی توانند مشکل را پنهان سازند؛ در پاییز گذشته، یک کارگر ۲۴ ساله در بخش اسمبل محصولات به نام Xu Lizhi، خود را از خوابگاهش به بیرون پرتاب کرده و دست به خودکشی زد. او قبل از این اقدام، متنی نوشته و شرایط دشوار کاری را علت انجام این کار دانست. سخنگوی فاکسکان به نام Louis Woo می گوید که بعد از سال ۲۰۱۰، خودکشی ها در این کارخانه افزایش یافته اند و مدیران نیز تلاش کرده اند با متخصصین روانشانسی خود، مشکل را ریشه یابی نمایند. البته Woo خاطرنشان می کند که در آمریکا، به ازای هر ۱۰۰.۰۰۰ کارگر، ۱۳ نفر دست به خودکشی می زنند اما اینجا، ۱۲ خودکشی در میان ۱.۰۰۰.۰۰۰ نفر صورت گرفته است. (این آمار را در گذشته استیو جابز عنوان کرده بود و حال Woo داشت از آن استفاده می کرد.) Woo ادامه می دهد: «خودکشی، حادثه ای بسیار پیچیده است؛ صرفا نمی توان با حل یک مشکل از بروزش جلوگیری به عمل آورد. هر سازمان بزرگی نیز با این مشکل مواجه می شود اما این نکته به معنی آن نیست که ما هم باید دست روی دست بگذاریم و سقوط کارمندانمان را بنگریم.» وی می گوید تورهایی که به ساختمان ها متصل شده، دست کم باعث می شود تا کارگران نتوانند به این شکل دردناک به زندگی خود خاتمه دهند: «اگر بتوانید ۳۰ ثانیه اقدام فردی که تمایل به خودکشی دارد را عقب بیاندازید، شخص ذهنیتش را تغییر داده و درصد بالایی وجود دارد که از این کار منصرف شود.»

باید در آینده ببینیم این کمپانی بزرگ آسیای شرقی چه سیاست و تدابیری برای کارمندان در آمریکا خواهد گرفت چرا که هزینه زندگی،فرهنگ و نوع رفتار این دو کشور کاملا متفاوت است.