نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus UX430UN | گل سرسبد ZenBook

نقد و بررسی 21 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus UX430UN | گل سرسبد ZenBook

یکی دیگر از سری لپ‌تاپ‌های خانواده فوق‌باریک ذنبوک (ZenBook) شرکت ایسوس (Asus)، مدل UX430UN با نام کامل ZenBook UX430UN است. این مدل لپ‌تاپ همانند سایر لپ‌تاپ‌های این سری، بدنه‌ای کاملا فلزی از جنس آلومینیوم داشته و همچنین ضخامت آن بسیار کم است. الگوی طراحی لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک سری ZenBook کم و بیش شبیه یک‌دیگر است اما تفاوت‌های کوچک ظاهری باعث ایجاد تنوع بین آن‌ها می‌شود. همچنین لپ‌تاپ‌های ذنبوک، عموما با سخت‌افزار قدرتمند و قوی روانه بازار می‌شوند. سخت‌افزار قدرتمند، طراحی شیک و در نهایت بدنه سبک، ویژگی‌های کلیدی لپ‌تاپ‌های ZenBook ایسوس هستند. در لپ‌تاپ مدل UX430UN، ایسوس از چهار رنگ جذاب استفاده کرده است. آبی تیره، طلایی، خاکستری و رزگلد، رنگ‌های این مدل هستند که استفاده از این رنگ‌های خاص، نما و جلوه لپ‌تاپ را زیباتر از سایر مدل‌ها کرده‌اند. لپ‌تاپ 14 اینچی UX430UN با سه مدل سیستم سخت‌افزاری روانه بازار شده است. هر سه مدل این لپ‌تاپ از پردازنده‌های کم‌مصرف شرکت اینتل استفاده می‌کنند. پردازنده(CPU) دو هسته‌ای نسل هفتم Intel Core i3 با سرعت 2.4 گیگاهرتز، پردازنده مدل ابتدایی این لپ‌تاپ است. در مدل‌های بعدی از نسل هشتم پردازنده‌های چهار هسته‌ای اینتل استفاده شده است. پردازنده Intel Core i5 با سرعت 1.6 گیگاهرتز و پردازنده Intel Core i7 با سرعت 1.8 گیگاهرتز، دو مدل حرفه‌ای‌تر این لپ‌تاپ هستند. حافظه رم مورد استفاده شده بر روی هر یک از این پردازنده‌ها نیز فرق داشته و به‌ترتیب، 4 گیگابایت، 8 گیگابایت و 16 گیگابایت از نوعDDR3  هستند. همچنین هارد دیسک قرار گرفته هم متناسب با پردازنده و مقدار حافظه رم است و در این سه مدل سیستم، به‌ترتیب از هارد دیسک‌های 128 گیگابایت، 256 گیگابایت و 512 گیگابایتی استفاده شده است که قابلیت ارتقا ندارند. با اینکه پردازنده و حافظه رم در لپ‌تاپ UX430UN متفاوت است اما ایسوس از یک مدل کارت گرافیک برای پردازش امور تصویری استفاده کرده است. NVIDIA Geforce 150MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 بر روی همه مدل‌های لپ‌تاپ ایسوس UX430UN قرار گرفته است. در مجموع با خرید لپ‌تاپ خوش قیمت UX430UN شرکت ایسوس، لپ‌تاپی قدرتمند برای انجام کارهای حرفه‌ای را با یک ظاهر بسیار زیبا و جذاب در اختیار خواهید داشت .

 

لپ‌تاپ ایسوس UX430UN

 

طراحی و کیفیت ساخت

ایسوس در سری لپ‌تاپ‌های ZenBook خود از بهترین مواد و قطعات در ساخت استفاده کرده است. بدنه لپ‌تاپ ایسوس UX430UN کاملا فلزی است. در این لپ‌تاپ از فلز آلومینیوم استفاده شده است که علاوه بر سبک بودن، جلوه بسیار زیبایی به آن بخشیده است. الگوی شیارهای این لپ‌تاپ به‌همراه رنگ‌‌های خاص آن باعث شده با یکی از زیباترین لپ‌تاپ‌های ساخته شده ایسوس طرف باشیم. ایسوس UX430UN در چهار رنگ آبی تیره، طلایی، خاکستری و رزگلد عرضه شده است که هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. این لپ‌تاپ فوق‌باریک ابعادی معادل 15.9 × 225 × 324 میلی‌متر دارد. ضخامت این لپ‌تاپ کمتر از 1.6 سانتی‌متر است و این یعنی با لپ‌تاپ فوق‌العاده ظریفی طرف هستیم. ضخامت بسیار کم و همچنین استفاده از بدنه آلومینیومی باعث شده وزن این لپ‌تاپ هم تاحد بسیار زیادی کم شود. ایسوس UX430UN تنها 1.25 کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ‌تاپ 14.1 اینچی بسیار عالی است. همانند لپ‌تاپ UX410UF، ایسوس در قالب بدنه یک لپ‌تاپ 13 اینچی، از یک صفحه‌نمایش 14 اینچی استفاده کرده است و این مورد باعث شده 80% محیط پنل نمایشگر توسط صفحه‌نمایش پوشیده شود. به‌لطف وزن بسیار کم، به‌راحتی می‌توانید ایسوس UX430UN را همه‌جا همراه خود داشته باشید.

 

 

لپ‌تاپ ایسوس UX430UN

 

پورت‌ها و بلندگو

 

همان‌طور که مطرح شد با لپ‌تاپی فوق‌العاده باریک طرف هستیم و به همین دلیل طبیعی است که نباید انتظار داشته باشیم، پورت‌های کاملی را بر روی آن ببینیم. ایسوس تا جایی که امکان دارد، سعی کرده پورت‌های متنوع و کاربردی را بر روی بدنه قرار داده دهد. همچنین پورت جدید USB Type-C نیز در این لپ‌تاپ استفاده شده است که به‌وسیله آن می‌توانید موبایل و دستگاه‌های جدید خود را به آن وصل کنید. همان‌طور که انتظار می‌رود در لپ‌تاپ UX430UN از درایو نوری، پورت خروجی تصویر VGA و ورودی کابل LAN استفاده نشده است. یک پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C، خروجی تصویر Micro HDMI و کارت‌خوان SD، پورت‌ها و اتصالات این لپ‌تاپ را تشکیل داده‌اند.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

ایسوس برای بالا بردن سطح کیفیت بلندگوها در این لپ‌تاپ تنها به فناوری اختصاصی خودش یعنی SonicMaster اکتفا نکرده است. لپ‌تاپ UX430UN از دو بلندگوی استریو 1.5 وات استفاده می‌کند که به فناوری SonicMaster ایسوس، مجهز هستند اما جهت کار بر روی افزایش بلندی صدا، ضمن حفظ کیفیت، ایسوس از فناوری شرکت Harman Kardon کمک گرفته است. این شرکت سال‌ها در تولید و توسعه بلندگو برای لوازم مختلف فعال است و همکاری ایسوس با این برند باعث شده با حفظ کیفیت، بلندی صدا تا 3.5 برابر بیشتر از سایر لپ‌تاپ‌های این شرکت باشد. به همین دلیل لپ‌تاپ ایسوس UX430UN بلندگوهای قدرتمندی داشته و می‌تواند بهترین کیفیت صدا را در بین لپ‌تاپ‌های هم‌رده در اختیار شما بگذارد.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX430UN

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

 

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ UX430UN، چهارده اینچی است که مشابه مدل UX410UF، هشتاد درصد پنل نمایشگر توسط این صفحه‌نمایش پوشیده است و حاشیه بسیار کمی اطراف صفحه دیده می‌شود. حاشیه کم اطراف صفحه‌نمایش باعث می‌شود کار کردن و به‌خصوص تماشا فیلم با این لپ‌تاپ بسیار جذاب باشد. این صفحه‌نمایش 14 اینچی با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 روانه بازار شده است. همچنین این صفحه به روکش مات مجهز شده است و این مورد به این‌ معنی است که می‌توانید در شرایط نوری قوی مانند زیر نور آفتاب هم با این لپ‌تاپ به‌راحتی کار کنید. پنل این صفحه‌نمایش از نوع TFT است و مصرف باتری بسیار کمی نسبت به سایر مدل‌ها دارد. صفحه‌نمایش لپ‌تاپ UX430UN از فناوری وسعت دید 178 درجه‌ای ایسوس استفاده می‌کند و به‌دلیل آن نگرانی از بابت محدود بودن زاویه دید وجود نخواهد داشت. درست در بالای این صفحه‌نمایش 14 اینچی، وب‌کم قرار دارد. ایسوس در این لپ‌تاپ از وب‌کم با کیفیت HD استفاده کرده است که بالاترین کیفیت را برای تماس‌های تصویری در اختیار شما می‌گذارد. همچنین کنار این وب‌کم، میکروفون لپ‌تاپ قرار داشته که علاوه بر ظبط مکالمات برای تماس تصویری، از دستورات صوتی ویندوز 10 نیز پشتیبانی می‌کند.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX430UN

 

کیبورد لپ‌تاپ ایسوس UX430UN از نوع جزیره‌ای بوده و کلیدهای آن با اندازه مناسب به‌صورت استاندارد بر بر روی بدنه داخلی جای گرفته‌اند. ویژگی اصلی این کیبود عمق بسیار کم کلیدهای آن است. کلیدهای این لپ‌تاپ تنها 1.4 میلی‌متر عمق دارند و این اندازه باعث می‌شود تجربه تایپ لذت‌بخش‌تری داشته باشید. همچنین این کلیدهای کیبورد به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند که باعث شده با آن بتوانید به‌راحتی در شب یا شرایط نوری ضعیف، کار کنید. درست زیر این صفحه‌کلید، تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه این لپ‌تاپ خودنمایی می‌کند. ایسوس در سری ZenBook خود از تاچ‌پدهای بزرگ‌تری استفاده کرده است تا کار کردن با آن‌ها بسیار آسان و لذت‌بخش باشد. بر روی این تاچ‌پد، حس‌گر اثر انگشت نیز قرار داده شده است که به‌وسیله آن می‌توانید صفحه ورود ویندوز را بدون وارد کردن رمز عبور باز کنید.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX430UN

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

همان‌طور که در قسمت مقدمه مطرح شد، ایسوس در لپ‌تاپ UX430UN خود از سه کانفیگ سخت‌افزاری استفاده کرده است. در این مدل‌ها تنها از یک کارت گرافیک استفاده شده است که در ابتدا این مورد را معرفی و سپس پردازنده‌، حافظه رم و هارد دیسک را بررسی می‌کنیم. وظیفه پردازش امور گرافیکی در این لپ‌تاپ بر عهده کارت گرافیک قدرتمند Geforce 150MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 است. در مدل ابتدایی این لپ‌تاپ شاهد پردازنده نسل هفتم اینتل یعنی Intel Core i3 با سرعت 2.4 گیگاهرتز هستیم. بر روی این مدل پردازنده از حافظه رم 4 گیگابایتی از نوع DDR3 به‌همراه یک هارد دیسک 128 گیگابایتی استفاده شده است. در مدل بعدی از پردازنده نسل هشتم اینتل یعنی Intel Core i5 با سرعت 1.6 گیگاهرتز استفاده شده که در حین عملیات‌های سنگین این عدد تا 3.4 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. حافظه رم استفاده در این مدل، 8 گیگابایتی است و همچنین یک هارد دیسک 256 گیگابایتی برای آن درنظر گرفته شده است. البته این مدل با دو هارد دیسک عرضه شده و می‌توانید علاوه بر مدل 256 گیگابایتی، همین سخت‌افزار را با هارد دیسک 512 گیگابایتی نیز خریداری کنید. سرانجام در آخرین مدل لپ‌تاپ که از بروزترین و پرقدرت‌ترین سیستم استفاده می‌کند، از پردازنده نسل هشتم Intel Core i7 با سرعت 1.8 گیگاهرتز استفاده شده است. در این مدل پردازنده هم، هنگام عملیات‌های سنگین با استفاده از حالت Turbo boost، سرعت به 4 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. هارد دیسک این مدل نهایی، 512 گیگابایتی است. هارد دیسک‌های این لپ‌تاپ قابلیت ارتقاء به‌وسیله‌ هارد‌های SSD را ندارند اما اگر مدل نهایی که 512 گیگابایت حافظه دارد را خریداری کنید، مشکلی از بابت حافظه نخواهید داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

عمر باتری لپ‌تاپ ایسوس UX430UN یکی از نکات مثبت و کلیدی این لپ‌تاپ است. ایسوس در این مدل از یک باتری 3 سلولی لیتیوم‌پلیمر با ظرفیت 50 وات‌ساعت استفاده کرده است. به‌کارگیری این باتری قدرتمند باعث شده، شارژدهی این لپ‌تاپ در حالت عادی 9 ساعت باشد. این عدد فوق‌العاده بوده و به‌این معنی است که حتی در حالت استفاده معمولی می‌توانید به‌راحتی این لپ‌تاپ را خارج از خانه همراه خود داشته ، بدون آن‌که نگران باتری و شارژ آن باشید.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX430UN

 

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ ایسوس UX430UN با نام کامل ZenBook UX430UN، یک لپ‌تاپ فوق‌العاده شیک، سبک و زیبا است. در ظاهر هیچ ایرادی نمی‌توان به این لپ‌تاپ گرفت. ایسوس UX430UN از سخت‌افزار قدرتمند و به‌روز استفاده می‌کند و با آن می‌توانید سنگین‌ترین کارها را نیز انجام دهید. شما با خرید لپ‌تاپ ایسوس UX430UN می‌توانید علاوه بر کارهای روزانه به کار‌های حرفه‌ای‌تری مانند طراحی گرافیک، نقشه‌کشی، برنامه‌نویسی، انیمیشن، تدوین ویدیو و... را انجام دهید. این لپ‌تاپ زیبا با قیمت مناسب هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندانی است که به‌همراه یک ظاهر فوق‌العاده زیبا، به‌دنبال لپ‌تاپی با قدرت‌ پردازشی بالا و سخت‌افزار قدرتمند می‌گردند.

نکات مثبت:

  • طراحی بسیار زیبا و شیک بدنه
  • بدنه تمام فلزی و وزن بسیار کم
  • استفاده از سخت‌افزار قدرتمند
  • صفحه‌نمایش Full HD یا زاویه دید 178 درجه‌ای
  • شارژدهی عالی باتری
  • استفاده از پورت USB Type-C
  • استفاده از حس‌گر اثرانگشت

نکات منفی:

  • عدم امکان ارتقاء هاردیسک

لپ‌تاپ ایسوس UX430UN