بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2017 MPXT2 |جلوه شکوهمند یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا!

نقد و بررسی 28 مهر 1397 علی مظفری

بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2017 MPXT2 |جلوه شکوهمند یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا!

اپل در سال 2017 سری جدید لپ‌تا‌پ‌‌های مک‌بوک خود که نسل چهارم این سری به‌شمار می‌آید را معرفی کرد. MacBook Pro 2017 در دو مدل 13 و 15 اینچی عرضه شده است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین در این سال، اپل با معرفی تاچ‌بار (Touch Bar)، لپ‌تاپ‌های خود مجهزتر از قبل کرد و از این قابلیت در مدل‌ 15 اینچی و یک مدل خاص از لپ‌تاپ 13 اینچی MacBook Pro 2017 استفاده کرده است. لپ‌تاپی که قصد بررسی آن را داریم، مدل بدون تاچ‌بار 13 اینچی این لپ‌تاپ است که با شماره مدل MPXT2 و نام کامل MacBook Pro 2017 MPXT2 شناخته می‌شود. بنابراین با ادامه این نقد و بررسی در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید. نسل جدید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک اپل، تغییرات ظاهری زیادی نسبت به نسل قبل کرده‌اند. این لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش 13.3 اینچی در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری عرضه شده است. MacBook Pro MPXT2 با ابعادی کوچک و جمع‌وجور، وزنی معادل 1.37 کیلوگرم دارد که وزن بسیار مناسبی برای یک لپ‌تاپ با این اندازه است. در مدل 13 اینچی این لپ‌تاپ، اپل از پردازنده نسل هفتم اینتل یعنی Intel Core i5 دو هسته‌ای با سرعت پردازنده 2.3 گیگاهرتز استفاده کرده است. کارت گرافیک MacBook Pro MPXT2 هم ساخته شرکت اینتل بوده و مدل Iris Plus Graphics 640 است. 

حافظه رم قرار گرفته بر روی این لپ‌تاپ هم یک رم 8 گیگابایتی است. در مجموع سخت‌افزار این لپ‌تاپ با توجه به نرم‌افزارهای سیستم‌ عامل اختصاصی اپل یعنی مک‌ او‌اس (macOS)، بسیار کارآمد بوده و می‌توانید با بهترین کیفیت با این سیستم عامل و نرم‌افزارهای آن کار کنید. بر روی لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 از دو مدل هارد دیسک 128 و 256 گیگبایتی استفاده شده است که امکان ارتقاء آن وجود ندارد. صفحه‌نمایش رتینا این لپ‌تاپ از نوع WQHD یا همان Wide Quad HD با رزولوشن 2560x1600 است که کیفیت بسیار عالی را در اختیار شما می‌گذارد. به‌طور کلی با خرید لپ‌تاپ MPXT2 شرکت اپل با سخت‌افزاری کارآمد، ظاهر فوق‌العاده شیک و سبک خود، گزینه بسیار مناسبی برای شما به‌عنوان یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا حرفه‌ای است.

 

 لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2017 MPXV2

 

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک شرکت اپل در طول چهار سال گذشته تغییرات محسوسی نسبت به نسل پیشین خود داشته‌اند. سری لپ‌تاپ‌های مک‌بوک این شرکت آمریکایی در سال 2015 از پردازنده‌های نسل پنجم اینتل استفاده می‌کردند که هر سال با عرضه مدل‌های جدید پردازنده، سخت‌افزار لپ‌تاپ‌ها هم تغییر می‌کرد. به‌طوری که در مدل 2018 این سری لپ‌تاپ شاهد استفاده از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل هستیم. در سال 2016 تغییر بسیار مهمی در بین مک‌بوک‌ها ایجاد شد. اپل با رونمایی تاچ‌بار (Touch Bar) تعریفی جدید از کار کردن با لپ‌تاپ را ارائه داد و از آن پس در مدل‌های دو سال بعد هم از آن در برخی مدل‌ها استفاده کرد. تنها مک‌بوک‌ پرو‌ شرکت اپل به این فناوری مجهز شده است و لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر (Air) مدل همراه با تاچ‌بار ندارند. همچنین در مک‌بوک‌پروهای 2016 به‌بعد، شاهد تاچ‌پد بسیار بزرگ‌تر و با کیفیت‌تری بودیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K570UD | لپ‌تاپ‌ حرفه‌ای برای حرفه‌ای‌ها!

این تاچ‌پدهای جدید قادر به‌تشخیص فشار وارد شده هستند که می‌توانید از آن در طراحی گرافیک، بهترین استفاده را بکنید. در سری مک‌بوک‌های سال 2015 از پورت‌های قدیمی USB Type-A (USB 3.0) استفاده شده بود اما از مدل 2016 تا 2018 دیگر خبری از این پورت نیست و به‌جای آن تنها پورت‌های USB Type-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون بر روی لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. به‌طوری از سال 2017 هم شاهد پیشرفت سخت‌افزاری این سری لپ‌تاپ بودیم، به‌طوری که باید آن‌ها را در جمع قدرتمندترین لپ‌تاپ‌ها قرار داد. پیش از سال 2016، سری لپ‌تاپ‌های این سری، بیشتر برای کاربری عمومی و مالتی‌مدیا مناسب بودند. جدا از ویژگی‌های تخصصی هر لپ‌تاپ در سال‌های مختلف، بدنه آن‌ها سال‌به‌سال ظریف‌تر و جذاب‌تر می‌شود. ظریف‌تر شدن بدنه، کاهش وزن را هم به‌همراه دارد و وزن این سری در طول چهار سال گذشته از 1.57 کیلوگرم به 1.37 کیلوگرم در مدل‌های 13 اینچ رسیده است. همچنین مدل‌های سال 2018، کلیدهای کیبورد فضای کمتری از پنل داخلی را اشغال می‌کنند و در مرکز با فاصله کمتر قرار گرفته‌اند. اپل همواره در لپ‌تاپ‌های از بهترین با کیفیت‌ترین قطعات استفاده کرده و مطمئن باشید با توجه به قیمت لپ‌تاپ اپل ، سیستم با کیفیتی دریافت می‌کنید.

 

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2

 

طراحی و کیفیت ساخت

 

طراحی لپ‌تاپ‌های شرکت اپل همواره جز بهترین‌ها بوده و هست. نسل چهارم مک‌بوک‌های اپل هم مشابه گذشته بسیار شیک و ظریف طراحی شده‌اند. در نسخه سال 2017 یعنی MPXT2 هم شاهد الگوی طراحی یک‌دست و زیبا هستیم. بدنه این لپ‌تاپ به‌صورت کامل از فلز آلومینیوم ساخته شده و یکی از دلایل جذابیت و سبک بودن بدنه لپ‌تاپ است. لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 که یک لپ‌تاپ 13.3 اینچی است، ابعادی معادل 14.9 × 212.4 × 304.1 میلی‌متر دارد. همان‌طور که مشخص است، ضخامت این لپ‌تاپ کمتر از 1.5 سانتی‌متر است. ضخامت کم لبه‌های لپ‌تاپ برای زیباتر کردن ظاهر بسیار مهم هستند اما ‌محدودیت‌هایی را هم به‌وجود آورده است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. ضخامت بسیار کم و استفاده از بدنه آلومینیومی باعث شده وزن اپل مک‌بوک MPXT2 تنها 1.37 کیلوگرم باشد. با توجه به وزن بسیار کم این لپ‌تاپ می‌توانید به‌راحتی آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید. این لپ‌تاپ فوق‌باریک و سبک در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری به‌بازار عرضه شده است. استفاده از مواد با کیفیت و ظرافت در طراحی بدنه باعث شده بتوانیم، MacBook Pro MPXT2 را یکی از زیباترین لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک بدانیم.

 

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2

 

پورت‌ها و بلندگو

 

همان‌طور که در پاراگراف قبل به بدنه فوق‌باریک لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 اشاره کردیم، در این قسمت هم با این موضوع سر و کار داریم. ضخامت این لپ‌تاپ کمتر از 1.5 سانتی‌متر سایت و در این اندازه بسیار کم، طبیعتاً پورت‌ها و اتصالات زیادی جای نمی‌گیرند. به‌صورت کلی اپل بر روی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک خود بیشتر بر روی ظاهر تمرکز کرده و می‌کند. در این لپ‌تاپ علاوه بر ظریف بودن، سیاست‌های خود اپل باعث کاهش پورت‌های لپ‌تاپ شده است. بر روی بدنه این لپ‌تاپ تنها از سه پورت استفاده شده است. دو پورت USB Type-C و یک ورودی 3.5 میلی‌متری هدفون. با توجه به اینکه دستگاه‌های جدید از پورت‌های جدید USB Type-C استفاده می‌کنند، اپل هم تصمیم گرفته پورت‌های نسل قبل که USB Type-A نامیده می‌شدند را به‌صورت کامل از روی لپ‌تاپ حذف کند. حذف این پورت‌ها حداقل برای استفاده در ایران بسیار زود است و این حرکت باعث ایجاد محدودیت‌هایی می‌شود. حتی کارت‌خوان SD هم که پیش‌تر بر روی همه لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو بود نیز حذف شده است. خوشبختانه اما همچنان شاهد جک هدفون هستیم و می‌توانید هدفون و هدست‌های سیمی خود را به آن وصل کنید. در این ضخامت کم انتظار قرار گرفتن درایو نوری، ورودی کابل و LAN و خروجی تصویر VGA خیلی منطقی نیست اما حداقل می‌توانستیم شاهد پورت USB قدیمی و یا خروجی تصویر HDMI بر روی این لپ‌‌تاپ باشیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

بلندگوهای لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 از نوع استریو هستند. در این لپ‌تاپ از دو بلندگو در مرز بین کلیدهای کیبورد و لبه کناری سمت راست و چپ استفاده شده است. دو بلندگوی این لپ‌تاپ کیفیت صدای بسیار بالایی دارند و همچنین در صدای بسیار بلند هم شاهد افت کیفیت نیستیم. با خرید لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 با قیمت عالی، شرکت اپل می‌توانید بدون نیاز به هدفون، با کیفیت بسیار بالا به موسیقی گوش داده و یا به‌تماشا فیلم بنشینید.

 

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

 

اپل در لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 که با قیمت بسیار مناسب در حال فروش است، از یک صفحه‌نمایش رتینا استفاده کرده است. سایز این نمایشگر 13.3 اینچ است و از کیفیت تصویر بسیار عالی WQHD یا Wide Quad HD با رزولوشن 2560x1600 پشتیبانی می‌کند. کیفیت رنگ‌ها در صفحه‌نمایش لپ‌تاپ بی‌نظیر بوده و می‌توانید با آن با نهایت کیفیت به‌تماشا فیلم نشسته و از تصاویر آن لذت ببرید. لازم به‌ذکر است که تراکم پیکسلی این صفحه‌نمایش 227 پیکسل در هر اینچ است که مقدار بسیار خوبی برای یک لپ‌تاپ 13 اینچی است. درست در بالای این صفحه‌نمایش با کیفیت، یک وب‌کم قرار گرفته است. کیفیت وب‌کم لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 اپل، HD 720p است که کیفیت بسیار خوبی را برای تماس‌های تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین در این لپ‌تاپ از دو میکروفون با کیفیت استفاده شده که باعث می‌شود بتوانید کیفیت صدای بسیار خوبی را هنگام مکالمه تصویری داشته باشید.

 

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2

 

یکی از قسمت‌های جذاب لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2 کیبورد آن است. کیبورد این لپ‌تاپ از نوع جزیره‌ای است و کلیدها به‌صورت استاندارد در فاصله مشخص از هم قرار گرفته‌اند. همه کلیدهای کیبورد این لپ‌تاپ بزرگ هستند و شما با راحتی بیشتر می‌توانید تایپ کردن را شروع کنید. مهم‌ترین قسمت کیبورد، عمق کلیدهای آن است. در برخی محصولات شرکت ایسوس، مانند ZenBook UX430UN دیده بودیم که از عمق بسیار کمی برای کلیدها استفاده شده بود و نهایتاً این عمق را تا 1.5 میلی‌متر کاهش داده بودند. اما کلیدهای کیبورد MPXT2 تنها 0.5 میلی‌متر عمق دارند. عمق بسیار کم کلیدها علاوه بر اینکه باعث می‌شود تجربه تایپ لذت‌بخشی را داشته باشید، صدای آن‌ها را هنگام تایپ کردن بسیار کمتر می‌کند. همچنین تمامی کلیدهای این صفحه‌کلید به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند و می‌توانید روشن و خاموش بودن و همچنین شدت نور آن‌ها را با استفاده از کلیدهای ترکیبی تنظیم کنید. نمای کلیدهای این کیبورد با نور سفید حروف در شرایط نوری ضعیف، بسیار زیبا و جذاب است. یکی از دیگر از تفاوت‌های این سری لپ‌تاپ مک‌بوک با نسل قبلی در اندازه تاچ‌پد است. تاچ‌پد لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 بسیار بزرگ بوده و فضای بیشتری از استراحت‌گاه درست را اشغال کرده است. این تاچ‌پد که به‌صورت یک‌تکه طراحی شده‌ است، از فرمان‌های چند لمسی پشتیبانی می‌کند.

 

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

 

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2 از یک مدل سیستم سخت‌افزاری استفاده می‌کند و تنها هارد دیسک این لپ‌تاپ است که در دو مدل عرضه شده است. برای پردازش اطلاعات در این لپ‌تاپ، اپل از پردازنده دو هسته‌ای نسل هفتم اینتل یعنی Intel Core i5 استفاده کرده است. این پردازده سرعتی معادل 2.3 گیگاهرتز دارد اما در انجام کارهای سنگین و پردازش کامل، با حالت Turbo Boots پردازنده، سرعت تا 3.6 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. کارت گرافیک انتخاب شده برای این لپ‌تاپ هم Iris Plus Graphics 640 با 1 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR3، محصول شرکت اینتل است. همان‌طور که در بخش مقدمه عنوان شد، این سیستم سخت‌افزاری برای اجرای نرم‌افزارهای سیستم عامل اختصاصی اپل یعنی مک‌او‌اس (macOS) بسیار مناسب است و می‌توانید به‌راحتی با همه نرم‌افزارها با همین سیستم کار کنید. همچنین از 8 گیگابایت حافظه رم (RAM) از نوع DDR3 برای MacBook Pro MPXT2 استفاده شده که در کنار پردازنده و کارت گرافیک، ترکیب کارآمدی را ایجاد کرده است.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 راه افزایش شارژدهی باتری لپ تاپ | راهنمای جامع نگهداری از باتری لپ تاپ

برخلاف قطعات فنی سخت‌افزار، هارد دیسک MacBook Pro MPXT2 از دو مدل تشکیل شده است و می‌توانید برحسب نیاز یکی را انتخاب کنید. هارد دیسک‌های انتخاب شده برای این لپ‌تاپ یک هارد دیسک 256 گیگابایتی است. اما مدل دیگری هم از همین لپ‌تاپ با هارد دیسک 128 گیگابایتی عرضه شده که MacBook Pro MPXR2  نام دارد. متاسفانه این هارد دیسک‌ها امکان ارتقا حافظه از نوع SSD را ندارند و در صورتی که نیاز به هارد بیشتری دارید باید یا به سراغ مدل 15 اینچی این لپ‌تاپ بروید و یا از هارد دیسک‌ اکسترنال برای ذخیره‌سازی بیشتر اطلاعات استفاده کنید.

باتری لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 بازدهی بسیار بالایی دارد. باتری استفاده شده برای این سیستم از نوع لیتیوم‌پلیمری با ظرفیت فوق‌العاده 49.2 وات‌ساعت است که برای همچنین سیستم سخت‌افزاری بسیار عالی است و عمکلرد بسیار خوبی از خود به‌جای می‌گذارد. استفاده از این باتری قدرتمند باعث شده شما با خرید لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2 تا 10 ساعت شارژدهی را تجربه کنید..

 

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2

 

نتیجه‌گیری

 

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2، محصولی فوق‌العاده شیک و زییا از سری خانواده لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو است. MacBook Pro MPXT2 با ضخامت کم، بدنه سبک و شارژدهی فوق‌العاده، گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد دارند از لپ‌تاپ خارج از خانه استفاده کنند. شما خرید لپ‌تاپ MacBook Pro MPXT2 با قیمت مناسب می‌توانید علاوه بر کارهای روزانه، کارهای حرفه‌ای‌تری مانند طراحی گرافیک را با این لپ‌تاپ انجام دهید. در پایان قیمت لپ‌تاپ مک‌بوک پر قدرت این شرکت با توجه به سخت‌افزار و کیفیتی که دریافت می‌کنید، متناسب است.

 

نکات مثبت:

  • استفاده از بدنه تمام فلزی
  • ضخامت کم و سبک بودن بدنه
  • صفحه‌نمایش با کیفیت WQHD
  • سخت‌افزار کارآمد
  • کیبورد و تاچ‌پد بسیار عالی
  • 10 ساعت شارژدهی باتری!

 

نکات منفی:

  • محدود بودن پورت‌های لپ‌تاپ

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro MPXT2