نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2017 MPXV2 | مالتی‌مدیا زیبا و همه‌فن‌حریف!

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2017 MPXV2 | مالتی‌مدیا زیبا و همه‌فن‌حریف!

نسل چهارم مک‌بوک‌‌‌های شرکت اپل در سال 2017 رونمایی و عرضه شدند. در این سری لپ‌تاپ، اپل از نوار دیجیتالی کاربردی به‌نام تاچ‌بار (Touch Bar) استفاده کرد. این سری لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو سال 2017 در سه مدل با دو سایز مختلف صفحه‌نمایش روانه بازار شد. در سایز صفحه 13.3 اینچی این لپ‌تاپ دو مدل همراه با تاچ‌بار و بدون تاچ‌بار معرفی شدند. مدل سوم این لپ‌تاپ هم صفحه‌ 15 اینچی دارند و همراه با تاچ‌بار و با سخت‌افزار قدرتمند‌تر نسبت به مدل‌های 13 اینچی عرضه شده است. لپ‌تاپ 13 اینچی بدون تاچ‌بار که با شماره مدل MacBook Pro 2017 MPXT2 می‌شود را پیش‌تر بررسی کردیم و حال قصد بررسی مک‌بوک پرو 13 اینچی همراه با تاچ‌بار را داریم. اضافه شدن تاچ‌بار، وظیفه پردازشی لپ‌تاپ را بیشتر کرده است و شاهد تغییراتی در سخت‌افزار این لپ‌تاپ هستیم. البته این تغییرها خیلی چشم‌گیر نیستند ولی برای مثال هارد دیسک مدل همراه با تاچ‌بار، دو برابر ظرفیت بیشتر دارد. صفحه‌نمایش مدل 13 اینچی همراه با تاچ‌بار که  MPXV2 نام دارد و با نام کامل MacBook Pro 2017 MPXV2 شناخته می‌شود که مشابه مدل بدون تاچ‌بار، یک صفحه‌نمایش WQHD یا همان Wide Quad HD دارد که رزولوشنی معادل 2600x1600 را ارائه می‌دهد. پردازنده استفاده شده بر روی MPXV2، پردازنده چهار هسته‌ای نسل هفتم اینتل یعنی Intel Core i5 با سرعت 2.3 گیگاهرتز است. سرعت این پردازنده چهار هسته‌ای در هنگام فعالیت‌های سنگین با حالت Turbo Boots تا 3.8 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. کارت گرافیک این لپ‌تاپ هم یک مدل حرفه‌ای‌تر نسبت به مدل بدون‌ تاچ‌بار بوده و از Intel Iris Plus Graphics 655 استفاده شده است. حافظه رم این لپ‌تاپ با مدل قبلی فرقی ندارد و از یک رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 استفاده شده است. اما هارد دیسک MacBook Pro 2017 MPXV2 به‌جای 128 و 256 گیگابایت، در دو مدل 256 و 512 گیگابایتی معرفی شده است. در مجموع با استفاده از این سیستم سخت‌افزاری می‌توانید به‌راحتی با همه نرم‌افزارهای سیستم عامل اختصاصی اپل یعنی macOS کار کنید. شما با خرید لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 می‌توانید همراه با تاچ‌بار آن می‌توانید تجربه متفاوت از کار کردن با لپ‌تاپ را تجربه کنید. این لپ‌تاپ مالتی‌مدیا ساخته شرکت اپل، جز زیباترین لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک ساخته شده تا‌به‌امروز است.

 

 لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2017 MPXV2

 

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک شرکت اپل در طول چهار سال گذشته تغییرات محسوسی نسبت به نسل پیشین خود داشته‌اند. سری لپ‌تاپ‌های مک‌بوک این شرکت آمریکایی در سال 2015 از پردازنده‌های نسل پنجم اینتل استفاده می‌کردند که هر سال با عرضه مدل‌های جدید پردازنده، سخت‌افزار لپ‌تاپ‌ها هم تغییر می‌کرد. به‌طوری که در مدل 2018 این سری لپ‌تاپ شاهد استفاده از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل هستیم. در سال 2016 تغییر بسیار مهمی در بین مک‌بوک‌ها ایجاد شد. اپل با رونمایی تاچ‌بار (Touch Bar) تعریفی جدید از کار کردن با لپ‌تاپ را ارائه داد و از آن پس در مدل‌های دو سال بعد هم از آن در برخی مدل‌ها استفاده کرد. تنها مک‌بوک‌ پرو‌ شرکت اپل به این فناوری مجهز شده است و لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر (Air) مدل همراه با تاچ‌بار ندارند. همچنین در مک‌بوک‌پروهای 2016 به‌بعد، شاهد تاچ‌پد بسیار بزرگ‌تر و با کیفیت‌تری بودیم. این تاچ‌پدهای جدید قادر به‌تشخیص فشار وارد شده هستند که می‌توانید از آن در طراحی گرافیک، بهترین استفاده را بکنید. در سری مک‌بوک‌های سال 2015 از پورت‌های قدیمی USB Type-A (USB 3.0) استفاده شده بود اما از مدل 2016 تا 2018 دیگر خبری از این پورت نیست و به‌جای آن تنها پورت‌های USB Type-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون بر روی لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. به‌طوری از سال 2017 هم شاهد پیشرفت سخت‌افزاری این سری لپ‌تاپ بودیم، به‌طوری که باید آن‌ها را در جمع قدرتمندترین لپ‌تاپ‌ها قرار داد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی Microsoft Surface Pro 4 (مایکروسافت سرفیس پرو 4)

پیش از سال 2016، سری لپ‌تاپ‌های این سری، بیشتر برای کاربری عمومی و مالتی‌مدیا مناسب بودند. جدا از ویژگی‌های تخصصی هر لپ‌تاپ در سال‌های مختلف، بدنه آن‌ها سال‌به‌سال ظریف‌تر و جذاب‌تر می‌شود. ظریف‌تر شدن بدنه، کاهش وزن را هم به‌همراه دارد و وزن این سری در طول چهار سال گذشته از 1.57 کیلوگرم به 1.37 کیلوگرم در مدل‌های 13 اینچ رسیده است. همچنین مدل‌های سال 2018، کلیدهای کیبورد فضای کمتری از پنل داخلی را اشغال می‌کنند و در مرکز با فاصله کمتر قرار گرفته‌اند. اپل همواره در لپ‌تاپ‌های از بهترین با کیفیت‌ترین قطعات استفاده کرده و مطمئن باشید با توجه به قیمت لپ‌تاپ اپل ، سیستم با کیفیتی دریافت می‌کنید.

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2

 

طراحی و کیفیت ساخت

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 شرکت اپل، همانند مدل بدون تاچ‌بار، الگوی طراحی بسیار جذابی دارد. اپل در ساخت این سری محصولات خود تمام سعی خود را کرده که مدل نهایی، زیباترین بین همه لپ‌تاپ‌های هم‌رده باشد. اپل MacBook Pro 2017 MPXV2  با قیمت مناسب، بدنه کاملا فلزی دارد و این باعث شده بدنه لپ‌‌تاپ استحکام بسیار بالایی باشد. در ساخت این لپ‌تاپ از فلز آلومینیوم استفاده شده است که استفاده از آن باعث شده وزن لپ‌تاپ به‌اندازه چشم‌گیری کاهش پیدا کند. MacBook Pro 2017 MPXV2 ابعادی معادل 14.9 × 212.4 × 304.1 میلی‌متر دارد. ضخامت این لپ‌تاپ همان‌طور که مشخص است کمتر از 1.5 سانتی‌متر است. بدنه نازک و ظریف این لپ‌تاپ هم خبر از وزن بسیار کم این مدل می‌دهد. لپ‌تاپ مک‌بوک پرو MPXV2 تنها 1.37 کیلوگرم وزن دارد. این وزن فوق‌العاده و ابعاد مناسب، باعث شده بتوانید به‌راحتی این لپ‌تاپ را با خود حمل کرده و همه‌جا همراه داشته باشید. ابعاد، جنس و طراحی این مدل همراه با تاچ‌بار، تفاوتی با مدل MPXT2 بدون‌ تا‌چ‌بار ندارد.

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2

 

پورت‌ها و بلندگو

 

پورت‌های لپ‌تاپ اپل مک‌بوک پرو MPXV2 که از تاچ‌بار در آن استفاده شده، نسبت به مدل بدون‌ تا‌چ‌بار وضعیت بهتری دارد. در این مدل هم با توجه به ضخامت بسیار کم، بسیاری از پورت‌ها از روی بدنه کنار گذاشته شده‌اند و تنها شاهد پورت USB Type-C و جک 3.5 میلی‌متری هدفون بر روی بدنه این سری لپ‌تاپ هستیم. در مدل بدون تاچ‌بار از 2 پورت USB Type-C استفاده شده بود اما در مدل MPXV2 همراه با تا‌چ‌بار، شاهد 4 پورت از همین نوع‌ به‌علاوه یک جک 3.5 میلی‌متری برای هدفون هستیم. باز هم در این مدل از پورت‌های قدیمی USB Type-A استفاده نشده و همچنین کارت‌خوان SD نیز که پیش‌تر بر روی نسل‌های قبلی مک‌بوک بود، در این مدل وجود ندارد.

بلندگوهای لپ‌تاپ اپل مک‌بوک MPXV2 هم تفاوتی نسب به مدل بدون تاچ‌بار نداشته و شاهد استفاده از 2 بلندگوی استریو در کناره‌های پنل داخلی لپ‌تاپ هستیم. اپل در این سری لپ‌تاپ، بلندگو را در مرز بین لبه‌کنار و کلیدهای کیبورد در سمت راست و چپ قرار داده است. بلندگوهای اپل MPXV2 کیفیت بسیار بالایی دارند و همچنین با وجود قرار گرفتن این بلندگوها بر روی پنل داخلی، بلندی صدای این لپ‌تاپ هم بسیار خوب است که از لپ‌تاپ MPXV2  با قیمت عالی، همین‌طور انتظار می‌رفت.

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

 

صفحه‌نمایش MacBook Pro 2017 MPXV2 تفاوتی با مدل بدون‌ تاچ‌بار خود نداشته و اپل در این مدل از یک صفحه‌نمایش​ رتینای 13.3 اینچی استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش با کیفیت Wide Qual HD به‌اختصار WQHD با رزولوشن 2600x1600 عرضه شده است. این صفحه‌نمایش با کیفیت به شما این اجازه را می‌دهد که با بالاترین کیفیت به تماشا فیلم بنشینید. در بالای صفحه‌نمایش MacBook Pro 2017 MPXV2 وب‌کم لپ‌تاپ قرار دارد. این وب‌کم از نوع HD 720p است که کیفیت بسیار بالایی را برای تماس‌های تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از تفاوت‌های این بخش با نسخه بدون تاچ‌بار لپ‌تاپ، این است که برای ظبط صدا به‌جای دو میکروفون، اپل در MacBook Pro 2017 MPXV2 از سه میکروفون استفاده کرده است که طبیعتا کیفیت ظبط صدا را بالا می‌برد.

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2

 

کیبورد لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 یکی از قسمت‌های جذاب این لپ‌تاپ است. کیبورد جزیره‌ای با کلیدهای بزرگ و با فاصله استاندارد، تجربه تایپ بسیار خوبی را به‌شما می‌دهد. اپل در این سری لپ‌تاپ برای افزایش کیفیت تایپ، عمق کلیدهای این کیبورد تا 0.5 میلی‌متر کاهش داده است. این عمق بسیار کم، باعث می‌شود تایپ بسیار لذت‌بخش‌تری داشته باشید و همچنین صدای تولید شده توسط کلیدها بسیار کم است. همه کلیدهای این کیبورد هم به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند و می‌توانید روشن و خاموش بودن و همچنین شدت نور آن را با استفاده از کلیدهای ترکیبی تغییر دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

مهم‌ترین نکته این بخش کم شدن تعداد کلیدهای کیبورد است. به‌دلیل استفاده از تاچ‌بار، 14 کلید از روی کیبورد حذف شده و به‌جای آن باید از تاچ‌بار استفاده کنید. 12 تا از 14 کلید حذف شده مربوط به قسمت Function کیبورد است که شامل f1 تا f12 بود. در مجموع تعداد کل کلیدهای کیبورد که بر روی پنل داخلی قرار گرفته‌اند، در مدل بدون تاچ‌بار 76 عدد بود که در مدل MacBook Pro 2017 MPXV2 همراه با تاچ‌بار، تعداد کلیدها به 64 عدد کاهش پیدا کرده است. در پاراگراف بعدی به معرفی قسمت تاچ‌بار و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. اما تاچ‌پد این لپ‌تاپ در هر دو مدل یک‌سان بوده و بسیار بزرگ و یک‌تکه، زیر قسمت کیبورد قرار گرفته است. این تاچ‌پد بسیار بزرگ از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند. در صورتی که قصد استفاده از تاچ‌پد را نداشته باشید، می‌توانید از ماوس اختصاصی اپل نیز استفاده کنید.

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2

 

تاچ‌بار

 

ویژگی اصلی لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 بدون شک، تاچ‌بار (Touch Bar) آن است. شما با استفاده از این تاچ‌بار می‌توانید علاوه بر کارهای جدید، بسیاری از کارهای قدیمی و معمولی را هم زوتر و سریع‌تر انجام دهید. اولین ویژگی تاچ‌بار، استفاده از حس‌گر اثر انگشت در آن است. این حس‌گر با تایید و اتصال به اپل‌ آی‌دی، به‌شما کمک می‌کند بدون وارد کردن رمز عبور در نرم‌افزارهای مختلف از حس‌گر اثر انگشت استفاده کنید. به‌غیر از این حالت، این تاچ‌بار با نرم‌افزارهای اصلی سیستم عامل مک سازگار است. برای مثال در گالری می‌توانید به‌راحتی عکس‌ها را با تاچ‌بار رد کنید و عملیات ویرایشی ساده را به‌سرعت انتخاب کنید. در هنگام پخش ویدیو و موزیک هم می‌توانید جلو و عقب کردن را به‌راحتی انجام دهید. در هنگام تایپ و چت کردن هم ایموجی‌های مختلف بر روی این تاچ‌بار قرار می‌گیرند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. در هنگام وب‌گردی هم تب‌های مختلف به‌زیبایی بر روی این قسمت قرار می‌گیرند و می‌توانید به‌سرعت بین تب‌ها سوییچ کنید. در حالتی که نخواهید از تاچ‌بار استفاده کنید، بر روی آن طرحی از همان 12 کلید functions نمایش داده می‌شود.

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

 

سیستم سخت‌افزاری لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 نسبت به مدل بدون تاچ‌بار خیلی تفاوتی ندارد و همچنان در این سری هم شاهد استفاده از پردازنده نسل هفتی اینتل یعنی Intel Core i5 با سرعت 2.3 گیگاهرتز هستیم. در مدل بدون تاچ‌بار از پردازنده دو هسته‌ای استفاده شده بود اما این مدل، پردازنده چهار هسته‌ای دارد و در هنگام عملیات پردازشی سنگین با حالت Turbo Boots، سرعت پردازنده به 3.8 گیگاهرتز می‌رسد. اپل برای پردازش امور گرافیکی از یک کارت گرافیک ساخته شرکت اینتل استفاده کرده است. Intel Iris Plus Graphics 655 با 1.5 گیگابایت حافظه اختصاصی، کارت گرافیک لپ‌تاپ اپل مک‌بوک پرو MPXV2 است. حافظه رم (RAM) این لپ‌تاپ 8 گیگابایت از نوع DDR4 است. در مجموع سیستم سخت‌افزاری این لپ‌تاپ به‌شما اجازه می‌دهد به‌راحتی با همه نرم‌افزارهای سیستم عامل macOS کار کنید. هارد دیسک مک‌بوک پرو MPXV2 در دو مدل عرضه شده است. مدل اول از هارد دیسک 256 گیگابایتی و مدل دیگر از هارد دیسک 512 گیگابایتی استفاده می‌کند. هارد دیسک‌های این لپ‌تاپ قابلیت ارتقاء ندارند.

حالا وقتشه! اینو بخون کدام پردازنده را خریداری کنیم؟ Intel core i5 یا Intel core i7

یکی از ویژگی‌های مثبت لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 شارژدهی بسیار خوب باتری است. اپل در این لپ‌تاپ از یک باتری لیتیوم‌پلیمری با ظرفیت 49.2 وات‌ساعت استفاده کرده است. معمولاً در لپ‌تاپ‌های 15 اینچی شاهد به‌کارگیری همچین باتری‌های قدرتمندی بودیم اما در مک‌بوک پرو سال 2017، از این باتری استفاده شده تا شارژدهی لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 به 10 ساعت برسد. با وجود شارژهی بالا، شما با خرید لپ‌تاپ مک‌بوک پرو MPXV2 می‌توانید با خیال راحت از این لپ‌تاپ در خارج خانه استفاده کرده و نگران شارژ و باتری آن نباشید.

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2

 

نتیجه‌گیری

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 شرکت اپل، لپ‌تاپی کارمد و حرفه‌ای در رده لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا است و می‌توانید با تهیه با قیمت مناسب، با آن با بهترین کیفیت کارهای روزانه خود را انجام داده، فیلم تماشا کنید، موسیقی گوش داده و وب‌گردی کنید. با وجود تاچ‌بار شما کارهای ساده را می‌توانید با سرعت و کیفیت بهتری انجام دهید. کیبورد این لپ‌تاپ هم با کلیدهای درشت و عمق بسیار کم، تجربه تایپ لذت‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در مجموع با خرید لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2 با قیمت عالی به لپ‌تاپی فوق‌باریک و بسیار سبک، با وجود شارژدهی 10 ساعته دسترسی دارید. در پایان قیمت لپ‌تاپ مک‌بوک پر قدرت این شرکت با توجه به سخت‌افزار و کیفیتی که دریافت می‌کنید، متناسب است.

 

نکات مثبت:

  • بدنه سبک آلومینیومی
  • صفحه‌نمایش با کیفیت WQHD
  • تاچ‌بار کاربردی
  • شارژدهی فوق‌العاده

 

نکات منفی:

  • محدود بودن پورت‌های لپ‌تاپ

 

لپ‌تاپ MacBook Pro 2017 MPXV2