نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus UX360CA | زیبای تمام فلزی!

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus UX360CA | زیبای تمام فلزی!

یکی از سری لپ‌تاپ‌های لوکس و شیک شرکت ایسوس (Asus)، سری ذنبوک ZenBook نام دارد. این لپ‌تاپ‌های باریک معمولا برای رده کاربری عمومی طراحی می‌شوند اما برخی از آن‌ها به‌واسطه سخت‌افزار قدتمند‌تر برای کارهای حرفه‌ای‌تری نیز به‌کار می‌آیند. یکی از این سری لپ‌تاپ‌ها، مدل ایسوس ZenBook Flip UX360CA نام دارد که با شماره مدل ایسوس UX360CA شناخته می‌شود. این لپ‌تاپ فوق‌باریک، یک صفحه‌نمایش 13.3 اینچی دارد که در دو مدل Full HD و QHD روانه بازار شده است. این لپ‌‌تاپ با بدنه‌ای سبک و طراحی شیک، از جنس فلز آلومینیوم ساخته شده و یک لپ‌تاپ هیبریدی به‌شمار می‌رود. همانطور که از نام این مدل مشخص است، همانند ایسوس TP510UQ، قابلیت چرخش 360 درجه‌ای دارد و می‌توانید صفحه‌نمایش آن را به‌صورت کامل برگرداننده و از آن به‌عنوان یک تبلت نیز استفاده کنید. این دسته لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر از کیبورد جدا نمی‌شوند زیرا سخت‌افزار آن‌ها بر روی پنل صفحه‌نمایش قرار نگرفته است. به‌دلیل این قابلیت، کیبورد و پورت‌های این نسبت به مدل‌های دیگر ایسوس تغییراتی کرده‌اند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. ایسوس در لپ‌تاپ UX360CA از پردازنده‌های جدید سری M شرکت اینتل استفاده کرده است. این سری پردازنده که قدرتی بین سری‌های Atom و i شرکت اینتل دارند، برای پردازش کارهای روزانه مناسب هستند و به‌دلیل استفاده بر روی لپ‌تاپ‌های هیبریدی و تبدیل‌پذیر برای اولین بار ساخته شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این سری پردازنده این است که نیاز به سیستم خنک‌کننده ندارند و همچنین مصرف آن‌ها بسیار کمتر از پردازنده‌های نسل هفتم و هشتم i اینتل است. برای پردازش امور گرافیکی هم ایسوس از یک ‌کارت گرافیک ساخته اینتل یعنی Intel HD Graphics 515 استفاده کرده است. لپ‌تاپ ایسوس UX360CA در دو مدل با حافظه رم 4 و 8 گیگابایتی از نوع DDR3 عرضه شده است. حداکثر میزان حافظه رم در این لپ‌تاپ 8 گیگابایت بوده و می‌توانید مدل 4 گیگابایتی را در صورت نیاز به 8 گیگابایت حافظه رم ارتقاء دهید. در مجموع سخت‌افزار این لپ‌تاپ برای پردازش کارهای روزانه بهینه شده است و با توجه به وزن کم و بدنه باریک آن، با خرید ایسوس UX360CA یک لپ‌تاپ شیک و مناسبی را در رده کاربری عمومی در اختیار دارید.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA

 

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی بدنه لپ‌تاپ‌های سری ZenBook ایسوس با سایر مدل‌ها همیشه تفاوت داشته و ایسوس بیشتر از سری VivoBook بر روی طراحی این لپ‌تاپ‌ها وقت می‌گذارد. دلیل آن هم به نوع این لپ‌تاپ‌ها بر می‌گردد. سری ZenBook در دسته لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک یا آلترابوک قرار می‌گیرند که طراحی آن‌ها بیشتر از هر مدل لپ‌تاپی در معرض دید است. ایسوس در لپ‌تاپ UX360CA از بدنه فلزی استفاده کرده است. استفاده از فلز آلومینیوم در طراحی، باعث شده استحکام بدنه از مدل‌های پلاستیکی بسیار بیشتر باشد. ایسوس در لپ‌تاپ TP510UQ هم از بدنه فلزی استفاده کرده بود. لپ‌تاپ‌های هیبریدی این شرکت‌ به‌دلیل قابلیت چرخش 360 درجه‌ای صفحه‌نمایش نیازمند لولاهای نگه‌دارنده قوی هستند. لپ‌تاپ ایسوس UX360CA با ابعاد 13.9 × 219 × 321 میلی‌متر طراحی شده است. همانطور که مشخص است، قطر این لپ‌تاپ کمتر از 1.5 سانتی‌متر است و این حجم کم، وزن کم لپ‌تاپ را هم به‌همراه خواهد داشت. این لپ‌تاپ هیبریدی با یک صفحه‌نمایش 13.3 اینچی تنها 1.2 کیلوگرم وزن داشته که وزن بسیار مناسبی است.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA

 

پورت‌ها و بلندگو

با توجه به باریک بودن بدنه این لپ‌تاپ شاهد حذف برخی پورت‌ها از روی بدنه هستیم که امری کاملا قابل‌ پیش‌بینی است. در یک لپ‌تاپ 13 اینچی اصلا نباید انتظار درایو نوری را داشت. وقتی لپ‌تاپ 1.39 سانتی‌متر ضخامت دارد، طبیعتا پورت‌هایی بر روی آن قرار می‌گیرند که اندازه کوچکی داشته باشند. از همین رو پورت خروجی تصویر VGA و کابل LAN از روی بدنه حذف شده است. همچنین به‌دلیل فضای محدود، از پورت Micro HDMI به‌جای خروجی تصویر HDMI استفاده شده است. به‌غیر از این موارد، ایسوس UX360CA دو پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C، جک 3.5 میلیمتری هدفون و یک عدد کارت‌خوان SD دارد. که در دو طرف لبه‌های این لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. از آنجایی که این لپ‌تاپ، هیبریدی است و ایسوس قصد دارد برای کاربرانی که می‌خواهند از قابلیت چرخش 360 درجه‌ای صفحه‌نمایش استفاده کنند، و مشابه یک تبلت با آن کار کنند، امکانات مناسبی را قرار دهد، شاهد اضافه شدن کلیدهایی کنار پورت‌های لپ‌تاپ هستیم. ایسوس UX360CA به دلیل هیبریدی بودن، کلید پاور در لبه کناری قرار گرفته تا از این قسمت صفحه را روشن و خاموش کنید. همچنین بالای آن هم کلید تغییر بلندی صدا قرار گرفته است. همچنین چراغ‌های اطلاع‌رسانی لپ‌تاپ هم به کناره‌ها منتقل شده‌اند و می‌توانید میزان شارژ باتری و روشن‌بودن صفحه را از سمت چپ لبه کناری، متوجه شوید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo V130 | اقتصادی‌ترین لپ‌تاپ برای کارهای روزمره

ایسوس در این لپ‌تاپ هم بلندگوهای همیشگی خود استفاده کرده است. بلندگوهای لپ‌تاپ UX360CA از فناوری SonicMaster استفاده می‌کنند که کیفیت صدای بسیار بالایی دارند اما بلندی صدای آن‌ها زیاد نیست. البته در صورتی که در یک محیط آرام قصد گوش دادن به موسیقی و تماشا فیلم داشته باشید، نیازی به هدفون و یا اسپیکر اضافی نخواهید داشت و می‌توانید بر روی بلندگوهای خود لپ‌تاپ حساب باز کنید.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

ایسوس برای صفحه‌نمایش لپ‌تاپ UX360CA سنگ‌تمام گذاشته است. بر روی صفحه‌نمایش 13.3 اینچی این لپ‌تاپ از دو مدل صفحه‌نمایش با رزولوشن‌های مختلفی استفاده شده است. در ابتدا ویژگی‌های مشترک این دو لپ‌تاپ را مطرح می‌کنیم. هر دو این مدل از پنل IPS استفاده می‌کنند و  به‌لطف فناوری وسعت دید 178 درجه‌ای ایسوس، شاهد محدود بودن زاویه صفحه‌نمایش نیستیم و رنگ‌ها شفاف‌تر از همیشه، نمایش‌ داده می‌شوند. در یکی از مدل‌ها ایسوس از صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD با رزولوشن 1920x1080 و در مدل دیگر از صفحه‌نمایش QHD با رزولوشن 2560x1440 استفاده کرده است. استفاده از صفحه‌نمایش با کیفیت بر روی UX360CA باعث شده بتوانید با بالاترین کیفیت به‌ تماشا فیلم بر روی آن بشینید. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ لمسی است و قابلیت چندلمس همزمان را دارد و می‌توانید در حالت تبلت به‌آسانی با آن کار کنید. همچنین در بالای پنل صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ، از وب‌کم با کیفیت HD استفاده شده است که کیفیت بسیار خوبی برای ارتباط تصویری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA

 

کیبورد این لپ‌تاپ به‌دلیل ابعاد کوچک‌ لپ‌تاپ دارای یک بخش مربوط به حروف است و قسمت ماشین حساب (Num Pad) ندارد. این کیبورد جزیره‌ای بسیار استاندارد طراحی شده و کلیدهای آن با فاصله درست و اندازه مناسب در کنار هم قرار گرفته‌اند. ایسوس در لپ‌تاپ UX360CA خود برای راحتی، ابتدا همه کلیدها را یک سطح پایین‌تر از سطح پنل داخلی قرار داده تا در هنگام تایپ، انگشتان شما از بالا بر روی کلیدها قرار گیرد تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید. همچنین دومین کار ایسوس کم کردن عمق کلیدهای کیبورد است. عمق کلیدهای این لپ‌تاپ همانند لپ‌تاپ‌های مک‌بوک اپل، تنها 1.5 میلیمتر است و این مورد باعث می‌شود تایپ کردن با کلیدهای آن بسیار لذت‌بخش باشد. همچنین لازم به‌ذکر است که کلیدهای این کیبورد به نور پس‌زمینه مجهز نشده‌اند.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

به‌جای پردازنده‌های سری i شرکت اینتل، ایسوس تصمیم گرفته در UX360CA از مدل‌های بهینه‌تری استفاده کند. پردازنده‌های سری m اینتل نسبت به مدل i، مصرف بسیار کمتری دارند استفاده از آن‌ها باعث می‌شود شارژدهی لپ‌تاپ بسیار بالا برود. همچنین این پردازنده‌ها نیاز به سیستم خنک‌کننده ندارد، از همین‌رو شرکت‌های تولید کننده لپ‌‌تاپ از آن بر روی مدل‌های هیبریدی و تبدیل‌پذیر خود استفاده کرده تا بتوانند بدنه را ظریف‌تر و باریک‌تر طراحی کنند. این موراد ویژگی‌های مثبت این مدل پردازنده است اما آن‌ها از سری i اینتل توان پردازشی کمتری دارند و این باعث می‌شود که برای پردازش امور حرفه‌ای و تخصصی مناسب نباشند ولی استفاده از آن‌ها در یک لپ‌تاپ هیبریدی با رده کاربری عمومی اصلا یک ایراد نیست. ایسوس از سه مدل پردازنده‌های m اینتل با نام‌های M 6Y30، M 6Y54 و M 6Y75 استفاده کرده است. در کنار این پردازنده هم یک کارت گرافیک Intel HD Graphics مورد استفاده قرار گرفته که برای پردازش امور ساده لپ‌تاپ کارایی دارد. حافظه رم این دستگاه هم در دو مدل 4 و 8 گیگابایت از نوع DDR3 عرضه شده است. حداکثر میزان حافظه‌ رم بر روی UX360CA، می‌تواند 8 گیگابایت باشد و این یعنی می‌توانید مدل 4 گیگابایتی را هم به 8 گیگابایت ارتقاء دهید.

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA با سه‌ مدل هارد دیسک متناسب با مدل‌های پردازنده عرضه شده است. در مدل ابتدایی از هارد دیسک 128 گیگابایت و پس از آن از هارد دیسک‌های 256 و 512 گیگابایتی استفاده شده است. این میزان فضا ذخیره‌سازی برای یک لپ‌تاپ با رده کاربری عمومی و اندازه کوچک، مناسب است اما توجه داشته باشید که امکان ارتقاء این فضا توسط حافظه SSD وجود ندارد و نمی‌توانید به فضای خود لپ‌تاپ هارد اضافه کنید. در صورت نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر می‌توانید از هارد اکسترنال استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی لپ تاپ HP Pavilion 15 CD099nia: پرقدرت ولی خوش‌قیمت

یکی از ویژگی‌های مهم این لپ‌تاپ شارژدهی بسیار خوب آن است. این لپ‌تاپ در بالاترین‌ترین حالت پردازشی خود تا 5 ساعت شارژدهی دارد که عدد مناسبی است اما نکته مهم شارژدهی این لپ‌تاپ در حالت استفاده عادی است. در حالت استفاده عادی مانند وب‌گردی، باتری این لپ‌تاپ قادر است تا 12 ساعت شارژدهی داشته باشد که عدد فوق‌العاده‌ای است. استفاده از باتری 3 سلولی با ظرفیت 54 وات‌ساعت برای یک لپ‌تاپ با توان پردازشی معمولی، تقریبا غیرمعمول است و از این باتری قدرتمند معمولا برای لپ‌تاپ‌هایی با توان پردازشی بالا استفاده می‌شود اما حال ایسوس تصمیم گرفته‌ جهت بالا بردن میزان شارژدهی از این باتری در یک لپ‌تاپ 13.3 اینچی استفاده کند.

 

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA

 

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA با نام تجاری ZenBook Flip UX360CA یک لپ‌تاپ هیبریدی سبک و فوق‌باریک است که برای رده کاربری عمومی ساخته شده است. استفاده از پرازنده‌های سری m شرکت اینتل باعث شده شارژدهی این لپ‌تاپ بسیار بالا برود اما از طرف دیگر هم امکان پردازش کارهای سنگین را از شما می‌گیرد. در مجموع این لپ‌تاپ برای افرادی که تنها قصد انجام امور روزانه خود مانند تایپ، استفاده از نرم‌افزارهای ساده مانند آفیس، وب‌گردی، تماشا فیلم و گوش دادن به موسیقی را دارند، و همچنین به‌دنبال یک لپ‌تاپ کوچک، جمع‌و‌جور و فوق‌العاده شیک می‌گردنند، توصیه می‌شود.

نکات مثبت:

- طراحی شیک و فوق‌العاده باریک لپ‌تاپ

- استفاده از بدنه فلزی و بسیار سبک

- شارژدهی بسیار خوب تا 12 ساعت

- استفاده از پورت USB Type-C

- صفحه‌نمایش با کیفیت QHD و وسعت دید 178 درجه‌ای

نکات منفی:

- عدم استفاده از نور پس‌زمینه کیبورد

لپ‌تاپ ایسوس UX360CA