نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus TP510UQ | یک هیبریدی پر قدرت

نقد و بررسی 10 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus TP510UQ | یک هیبریدی پر قدرت

ایسوس یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید لپ‌تاپ‌های هیبریدی است که در سال‌های گذشته با سری Transformer خود وارد این حوضه شده بود. این شرکت در جدیدترین سری محصولات خود یک نماینده از این جنس لپ‌تاپ را دوباره روانه بازار کرده است. ایسوس در سری VivoBook Flip دوباره به‌ساخت لپ‌تاپ‌های هیبریدی رو آورده است و آخرین محصول آن‌ها در این سری مدل با نام تجاری VivoBook Flip 15 روانه بازار شده است. نام این لپ‌تاپ هیبریدی با شماره مدل ایسوس TP510UQ با سخت‌افزار مختلف عرضه شده و نیاز طیف گسترده‌ای از افراد را پوشش می‌دهد. پیش‌تر این دست لپ‌تاپ‌ها با صفحه‌نمایش لمسی از سخت‌افزار بسیار قوی استفاده نمی‌کردند اما ایسوس در این لپ‌تاپ از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل استفاده کرده است. همچنین کارت گرافیک قدرتمند و هارد دیسک با ظرفیت بالایی بر روی این لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند که باعث شده کارایی ایسوس TP510UQ فقط به امور ساده روزانه خلاصه نشود  بلکه بتوانید با آن کارهای حرفه‌ای‌تری نیز انجام دهید. به دلیل اینکه صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ قابلیت چرخش 360 درجه‌ای دارد، ایسوس باید از مواد محکمی برای بدنه و قاب صفحه‌نمایش استفاده می‌کرد. به‌همین منظور بدنه این لپ‌تاپ به‌جای پلاستیک، کاملا از فلز آلومینیوم ساخته شده است که استحکام بالایی دارد و شما می‌توانید با خیال راحت صفحه‌نمایش را در حالت‌های دلخواه قرار دهید. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی صفحه‌نمایشی لمسی با قابلیت پشتیبانی از چند لمس همزمان دارد و زمانی که صفحه‌نمایش را کاملا برگردانید، می‌توانید همانند یک تبلت از لپ‌تاپ استفاده کنید. البته قسمت صفحه‌نمایش ایسوس TP510UQ از کیبورد جدا نمی‌شود ولی قابلیت چرخش 360 درجه‌ای آن باعث شده در همه حالات بتوانید با آن کار کنید. همچنین با وجود سخت‌افزار قوی و سیستمی کامل مشابه لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای، وزن TP510UQ بسیار مناسب بوده و 1.9 کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی، عدد بسیار مناسبی است. در مجموع اگر قصد خرید لپ‌تاپ هیبریدی با کیفیت و سخت‌افزار بالا دارید، ایسوس TP510UQ یا همان VivoBook Flip 15 گزینه مناسبی برای شما است.

 

 لپ‌تاپ Asus TP510UQ

 

 

طراحی و کیفیت ساخت

همانطور که در بخش مقدمه عنوان شد، ایسوس برای ساخت لپ‌تاپ TP510UQ از فلز آلومینیوم استفاده کرده است تا بدنه استحکام بهتری نسبت به پلاستیک داشته باشد. این لپ‌تاپ در دسته لپ‌تاپ‌های هیبریدی قرار می‌گیرد. از ایسوس TP510UQ می‌توانید همانند یک لپ‌تاپ معمولی در حالت پیش‌فرض استفاده کنید ولی هر زمان که بخواهید صرفا از لمس صفحه برای مدیریت کارهای خود استفاده کنید، کافی است قاب صفحه‌ نمایش را به عقب کشیده و در هر پوزیشنی که می‌‌خواهد آن را ثابت کنید. در حالت برگردان کامل که صفحه‌نمایش درست زیر لپ‌تاپ قرار می‌گیرد، می‌توانید تجربه لمس بهتری داشته باشید و مشابه یک تبلت از TP510UQ استفاده کنید. استفاده از بدنه فلزی برای این لپ‌تاپ شرطی الزامی به‌نظر می‌آید زیرا لولاهای نگه‌دارنده و قاب پشتی صفحه‌نمایش استحکام و دوام بیشتری نسبه به پلاستیک دارند. این لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش 15.6 اینچی ابعادی معادل 18.8 × 247 × 364 میلی‌متر داشته و تنها 1.9 کیلوگرم وزن دارد. این وزن برای لپ‌تاپی با این اندازه بسیار مناسب بوده و باعث می‌شود شما به‌آسانی آن را در کیف مخصوص همراه خود داشته باشید.

 

 

 لپ‌تاپ Asus TP510UQ

 

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس TP510UQ با اینکه یک لپ‌تاپ هیبریدی است اما در قالب و فرم یک لپ‌تاپ معمولی طراحی شده است به همین دلیل شاهد وجود پورت‌ها و اتصالات کاملی بر روی این لپ‌تاپ هستیم. ایسوس جهت حفظ زیبایی و سبکی بیشتر درایو نوری را از روی این لپ‌تاپ برداشته است که برای لپ‌تاپی با این شرایط فیزیکی، حرکت دور از انتظاری نیست. همچنین پورت خروجی تصویر VGA هم از روی بدنه حدف شده که با وجود HDMI، حذف آن به‌چشم نمی‌آید. تنها اشکال این لپ‌تاپ حذف پورت کابل LAN است. با حذف این پورت شما برای اتصال به اینترنت تنها باید از WIFI استفاده کنید. اما سایر پورت‌های لپ‌تاپ بسیار کاربردی بوده و در دو سمت لبه آن قرار گرفته‌اند. در سمت راست بدنه این لپ‌تاپ ابتدا کابل برق قرار گرفته و پس از آن می‌توانید به پورت خروجی تصویر HDMI، دو پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون دسترسی داشته باشید. در سمت دیگر این لپ‌تاپ یک پورت USB 2.0 و کارت‌خوان SD قرار دارد. نکته قابل‌توجه در لبه کناری سمت چپ لپ‌تاپ TP510UQ این است که دکمه پاور لپ‌تاپ بر روی این قسمت قرار گرفته است. همچنین یک کلید جدید برای کم و زیاد کردن صدا نیز کنار کلید پاور قرار گرفته است. استفاده از این دو کلید کاملا برای استفاده در حالتی که به تبلت شبیه است، تعبیه شده‌اند و به‌این ترتیب راحت می‌توانید وقتی همانند تبلت با TP510UQ کار می‌کنید، صفحه را روشن و خاموش کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ HP Omen 17T AN100-H : بی رحمانه بازی کنید

بلندگوهای لپ‌تاپ TP510UQ درست مثل اغلب لپ‌تاپ‌های ایسوس زیر بدنه قرار گرفته‌اند و از حالت صدای استریو پشتیبانی می‌کنند. این دو بلندگوی 2 واتی از فناوری انحصاری ایسوس یعنی SonicMaster استفاده می‌کنند و کیفیت صدای بالایی دارند. همچنین با استفاده از نرم‌افزار AudioWizard می‌توانید حالت‌های مختلف پخش صدا را بهینه‌سازی کنید تا در مجموع بازدهی بلندگوها بیشتر شود. این نرم‌افزار توسط ایسوس برای شخصی‌سازی صدا توصیه و پشنهاد شده است.

 

 لپ‌تاپ Asus TP510UQ

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

ایسوس در همه مدل‌های این لپ‌تاپ از یک صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و روزلوشن 1920x1080 استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش فناوری وسعت دید 178 درجه‌ای دارد و به‌خاطر دیگر نباید نگران محدود بودن زاویه دید پنل TFT صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ باشید. در واقع ایسوس با این فناوری در کنار قابلیت تنظیم دستی نور صفحه‌نمایش، تصویر شفاف و باکیفیتی را در اختیار افراد می‌گذارد و می‌توانید از TP510UQ به‌عنوان یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا نیز استفاده کنید. در بالای صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ هم یک وب‌کم از نوع VGA قرار گرفته است.

 

 لپ‌تاپ Asus TP510UQ

 

کیبورد ایسوس TP510UQ طراحی جذابی دارد. کلیدهای این کیبورد عمق کمتری نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های ایسوس دارند و تجربه تایپ با آنها لذت‌بخش است. کیبورد جزیره‌ای این لپ‌تاپ استاندارد بوده و اندازه کلیدهای اصلی مناسب است اما قسمت ماشین حساب (Num Pad) آن دارای کلیدهای کوچک‌تری است. همچنین لازم به ذکر است که این کیبورد نور پس‌زمینه دارد و می‌توانید از طریق کلیدهای ترکیبی مشخص ‌شده، روشن و خاموش بودن و همچنین شدت نور آن را تنظیم کنید. با وجود این قابلیت می‌توانید به‌آسانی در شب با لپ‌تاپ تایپ کنید. پایین کلیدهای کیبورد، تاچ‌پد این لپ‌تاپ قرار دارد که همانند مدل‌های دیگر ایسوس، بزرگ و یک‌تکه است. نکته قابل‌توجه در مورد این تاچ‌پد، وجود حس‌گر اثر انگشت بر روی آن است. درست در بالا سمت راست، حس‌گر اثر انگشت بر روی تاچ‌پد قرار گرفته که به‌وسیله آن می‌توانید به‌جای کلمه عبور هنگام باز کردن لپ‌تاپ از این حس‌گر کمک بگیرید. لازم به‌ذکر است که این حس‌گر با ویندوز 10 سازگار است.

 

 لپ‌تاپ Asus TP510UQ

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

ایسوس برای اینکه این‌ لپ‌تاپ برای عموم جامعه در دسترس باشد از سخت‌افزارهای مختلفی بر روی آن استفاده کرده است. در مدل ابتدایی این لپ‌تاپ از پردازنده نسل هفتم اینتل یعنی Intel Core i3 استفاده شده است که برای پردازش ساده‌ترین امور مناسب بوده و می‌توانید می‌توانید کارهای روزمره خود را با آن انجام دهید. در دو مدل دیگر از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل یعنی Intel Core i5 و Intel Core i7 استفاده شده است که توان پردازشی بالایی دارند و محدوده سرعت آن‌ها تا 2 گیگاهرتز است. در کنار پردازنده‌های مختلف ایسوس تنها یک مدل کارت گرافیک بر روی همه مدل‌ها استفاده کرده است. کارت گرافیک NVIDIA GeForce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 وظیفه پردازش امور گرافیکی را در این لپ‌تاپ هیبریدی برعهده دارد. با استفاده از ترکیب پردازنده‌های نسل هشتم اینتل و این کارت گرافیک می‌توانید علاوه بر امور روزانه، به‌کارهای حرفه‌ا‌ی‌تری مانند طراحی گرافیک هم بپردازید. همچنین با توجه به اینکه صفحه‌نمایش لپ‌تاپ به‌صورت کامل برمی‌گردد و می‌توانند همانند یک تبلت با آن کار کنید، فرصت خوبی ایجاد شده است که کارهای طراحی خود را با یک قلم مخصوص صفحه‌نمایش‌های لمسی بر روی TP510UQ انجام دهید. ایسوس برای این لپ‌تاپ هم از مدل‌های 4، 8 و 16 گیگابایتی حافظه رم استفاده کرده است. در مدل ابتدایی که از پردازنده Intel Core i3 استفاده شده، 4 گیگابایت رم قرار داده شده است که نمی‌توانید آن را ارتقا دهید اما در مدل پردازنده‌های Intel Core i5 از رم 8 گیگابایت و در مدل Intel Core i7 از رم 16 گیگابایت استفاده شده است. البته حافظه رم مدل پردازنده Intel Core i5 را هم می‌توانید تا 16 گیگابایت ارتقا دهید.

حالا وقتشه! اینو بحون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

هارد دیسک لپ‌تاپ ایسوس TP510UQ هم مدل‌های مختلفی داشته و در مدل ابتدایی که از پردازنده Intel Core i3 استفاده می‌کند از هارد 500 گیگابایتی استفاده شده است. در مدل بعدی که از پردازنده Intel Core i5 استفاده شده، این عدد دو برابر شده و از هاردیسک 1 ترابایت و در نهایت در مدل Intel Core i7 هم از هارد دیسک 2 ترابایت استفاده شده است. در مدل هارد دیسک 500 گیگابایتی امکان ارتقا تا 128 گیگابایت حافظه دیگر از نوع SSD امکان‌پذیر است. این عدد برای مدل‌های بعدی تا 512 گیگابایت افزایش پیدا می‌کند. پس در این لپ‌تاپ به‌هیچ‌وجه مشکل ذخیره‌سازی اطلاعات نخواهید داشت.

باتری ایسوس TP510UQ از نوع لیتیوم‌پلیمر 3 سلولی با ظرفیت 42 وات‌ساعت است که عملکرد بسیار مناسبی بر روی این لپ‌تاپ با این سطح سخت‌افزار دارد. ایسوس TP510UQ در حالت استفاده عادی تا 5 ساعت شارژدهی دارد که این ساعت، مقدار بسیار مناسبی است.

 

 لپ‌تاپ Asus TP510UQ

 

نتیجه‌گیری

اگر به‌دنبال یک لپ‌تاپ هیبریدی با کیفیت و همچنین با سیستم سخت‌افزاری حرفه‌ای می‌گردید، حتما ایسوس TP510UQ را لیست گزینه‌های خود داشته باشید. این لپ‌تاپ با یک صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و سخت‌افزار مناسب، لپ‌تاپ ایده‌آلی را در اخیار شما قرار می‌دهد. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ قابلیت چرخش 360 درجه‌ای دارد که به‌شما این اجازه را می‌دهد که صفحه‌نمایش را به‌صورت کامل برگردانید و همانند یک تبلت از صفحه‌نمایش لمسی آن استفاده کنید.

نکات مثبت:

بدنه فلزی با استحکام بالا

طراحی زیبا و سبک بودن بدنه

سخت‌افزار متنوع و حرفه‌ای

صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD

استفاده از نور پس‌زمینه کیبورد

استفاده از پورت جدید USB Type-C

نکات منفی:

حذف پورت LAN