نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus UX310UF | قدرتمند و فوق‌باریک

نقد و بررسی 14 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus UX310UF | قدرتمند و فوق‌باریک

ایسوس ZenBook UX310UF یکی قدرتمند‌ترین لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک ایسوس در خانواده ذنبوک ZenBook به‌حساب می‌آید. این سری لپ‌تاپ‌های ایسوس (Asus) در ابعاد کوچک و فوق‌العاده ظریف طراحی شده‌اند. لپ‌تاپ‌های خانواده سری ZenBook را می‌توان به‌عنوان رقیب لپ‌تاپ‌های مک‌بوک شرکت اپل معرفی کرد. ایسوس UX310UF یک لپ‌تاپ 13.3 اینچی است که جز رده‌ لپ‌تاپ‌هایی با توان پردازشی بالا و مالتی‌مدیا به‌حساب می‌آید. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ در دو مدل Full HD و QHD عرضه شده است که بالاترین کیفیت تصویر را بر روی یک آلترابوک در اختیار شما قرار می‌دهند. ایسوس بر روی لپ‌تاپ هیبریدی خود از همین خانواده، یعنی ZenBook Flip UX360CA هم از همین مدل صفحه‌نمایش استفاده کرده بود. این لپ‌تاپ همچنین به پردازنده‌های نسل هشتم اینتل مجهز شده و در دو مدل پردازنده Intel Core i5 و Intel Core i7 روانه بازار شده است. استفاده از این پردازنده‌های قدرتمند بر روی این لپ‌‌تاپ باعث می‌شود، بتوانیم از ایسوس UX310 به‌عنوان یک لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک قدرتمند یاد کنیم. در کنار این دو مدل پردازنده ایسوس از یک مدل کارت‌ گرافیک ساخته شرکت NVIDIA استفاده کرده است. کارت گرافیک این لپ‌تاپ NVIDIA GeForce MX130 با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 است. لپ‌تاپ UX310UF شرکت ایسوس از سه مدل حافظه رم (RAM) استفاده کرده است که هر کدام بر روی مدل پرازنده خاصی قرار گرفته‌اند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد اما به‌صورت کلی سه رم 4، 8 و 16 گیگابایتی، حافظه رم ایسوس­ UX310 را تشکیل می‌دهند. جدا از سخت‌افزار قوی، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن طراحی فوق‌العاده شیک لپ‌تاپ است. ایسوس بر روی این مدل تمام سعی خود را کرده تا محصولی باریک، سبک و زیبا را به بازار عرضه کند. این لپ‌تاپ 13.3 اینچی، ضخامت 1.8 سانتی‌متری داشته و تنها 1.4 کیلوگرم وزن دارد. از همین‌رو این لپ‌تاپ گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد دارد علاوه بر پردازش کارهای سنگین، لپ‌تاپ را همه‌جا همراه خود داشته باشند.

 

ایسوس ZenBook UX310UF

 

طراحی و کیفیت ساخت

ایسوس جهت زیبایی بیشتر این لپ‌تاپ فوق‌باریک، از بدنه تمام فلزی در این مدل استفاده کرده است. ایسوس UX310 به‌جای پلاستیک، کاملا از فلز آلومینیوم ساخته شده و از همین رو زیبایی خاصی دارد. همان‌طور که مطرح شد سری ZenBook ایسوس، جز لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک و لوکس این شرکت به‌حساب می‌آیند و ایسوس در طراحی آن‌ها همیشه از بهترین مواد و بهترین طرح استفاده می‌کند. لپ‌تاپ UX310 ابعادی معادل 18.35 × 223 × 323 میلی‌متر داشته و تنها 1.4 کیلوگرم وزن دارد. این لپ‌تاپ فوق‌باریک تنها 1.8 سانتی‌متر ضخامت دارد و این یعنی با لپ‌تاپ بسیار ظریفی طرف هستیم. سبک بودن و ظرافت ایسوس UX310 باعث شده این لپ‌تاپ برای افرادی که به‌فکر راحتی جهت استفاده در همه‌محیط‌ها و حمل کردن آن هستند، بسیار مناسب باشد. لپ‌تاپ ایسوس UX310 در دو رنگ خاکستری و طلایی عرضه شده است. بدنه این لپ‌تاپ در برابر خط و خش مقاوم بوده و همچنین اثر انگشت و لک و چربی هم جذب آن نمی‌شود.

 

ایسوس ZenBook UX310UF

 

پورت‌ها و بلندگو

با توجه به باریک بودن بدنه این لپ‌تاپ نباید انتظار داشتن پورت‌های کاملی را از آن داشته باشیم. درایو نوری اولین قسمتی است که بر روی این لپ‌تاپ قرار ندارد و به‌صورت کلی لپ‌تاپ‌های 13 اینچی معمولا از درایو نوری استفاده نمی‌کنند. همچنین پورت‌های خروجی تصویر VGA و LAN هم از روی لپ‌تاپ UX310 حذف شده است. خروجی تصویر VGA با وجود پورت HDMI تقریبا بی‌استفاده است و حذف آن مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند اما ورودی کابل LAN پورت مهمی است ولی طراحی باریک بدنه و توجه به‌ظرافت‌ها باعث شده حدف این پورت را بپذیریم. برای اتصال به اینترنت در این لپ‌تاپ تنها باید از شبکه WIFI استفاده کنید. جدا از این موارد سایر پورت‌های پرکاربرد بر روی بدنه این لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. دو پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C، جک 3.5 میلیمتری هدفون و یک کارت‌خوان SD مجموعه پورت‌ها و اتصالات ایسوس UX310 را تشکیل می‌دهند.

بلندگوهای لپ‌تاپ ایسوس UX310 در زیر پنل داخلی تعبیه شده‌اند و کیفیت صدای بسیار خوبی دارند. ایسوس در این بلندگوها از فناوری اختصاصی خودش یعنی SonicMaster استفاده کرده است. همچنین به‌توصیه  ایسوس می‌توانید برای بهینه‌تر کردن حالت پخش صدا، از نرم‌افزار AudioWizard استفاده کنید.

 

ایسوس ZenBook UX310UF

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

ایسوس بر روی لپ‌تاپ UX310UF از دو مدل صفحه‌نمایش با کیفیت استفاده کرده است. صفحه‌نمایش‌ با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 و صفحه‌نمایش QHD با رزولوشن 2560x1440، دو مدل نمایش‌گر این لپ‌تاپ هستند. مدل صفحه‌نمایش Full HD بر روی هر دو سری پردازنده یعنی Intel Core i5 و i7 قرار گرفته است اما مدل صفحه‌نمایش QHD تنها مختص لپ‌تاپی است که از پردازنده i7 اینتل استفاده می‌کند. پنل صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ایسوس UX310UF از نوع TFT است. استفاده از این پنل صفحه‌نمایش در شارژدهی بالا لپ‌تاپ تاثیر داشته است. همچنین به‌منظور جلوگیری از محدود بودن زاویه صفحه‌نمایش، ایسوس از تکنولوژی وسعت دید 178 درجه‌ای بر روی این لپ‌تاپ استفاده کرده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo V130 | اقتصادی‌ترین لپ‌تاپ برای کارهای روزمره

از آنجایی که این لپ‌تاپ جز رده کاربری مالتی‌مدیا نیز به‌حساب می‌آید، صفحه‌نمایش آن دارای ویژگی‌هایی برای بهینه‌تر کردن کیفیت تصویر است. علاوه بر حالت عادی، ایسوس از سه حالت دیگر بر روی این لپ‌تاپ استفاده کرده است. حالت اول Eye Care نام دارد که به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی صفحه‌نمایش به چشم، بر روی صفحه‌ قرار داده شده است. حالت دیگر Vivid نام دارد که در آن رنگ‌ها زنده‌تر نمایش داده می‌شوند و برای تماشا فیلم بسیار موثر است. حالت آخر هم، حالت دستی یا Manual نام دارد که در آن می‌توانید، تنظیمات دلخواه خود را بر روی صفحه‌نمایش پیاده کنید. علاوه بر صفحه‌نمایش با کیفیت، این لپ‌تاپ به‌یک وب‌کم با کیفیت نیز مجهز شده است. ایسوس در لپ‌تاپ UX310UF از وب‌کم با سنسور دوربین HD استفاده استفاده کرده است که کیفیت بسیار خوبی در برقراری تماس‌های تصویری دارد.

 

ایسوس ZenBook UX310UF

 

کیبورد این لپ‌تاپ هم به‌صورت استاندارد و ارگونومی طراحی شده است. کیبورد جزیره‌ای این لپ‌تاپ از فرم کلی کیبوردهای لپ‌تاپ‌های 13 اینچی پیروی کرده و قسمت مربوط به ماشین‌ حساب (Num Pad) را ندارد. کلیه کلیدهای کیبورد یک سطح پایین‌تر از سطح پنل داخلی قرار گرفته‌اند تا انگشتان شما از بالا راحت‌تر آن‌ها را لمس کند. همچنین کلیدهای این کیبورد عمق بسیار کمی، معادل 1.6 میلی‌متر دارند که باعث شده تایپ کردن با لپ‌تاپ بسیار لذت‌بخش باشد. تاچ‌پد این لپ‌تاپ هم درست زیر صفحه‌کلید قرار گرفته است و بزرگ و یک‌تکه از فرمان‌های چندلمسی هم پیروی می‌کند. تجربه کار با تاچ‌پد این لپ‌تاپ هم بسیار خوب است و برای انجام کارهای ساده شما را از ماوس بی‌نیاز می‌کند.

 

ایسوس ZenBook UX310UF

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

لپ‌تاپ ایسوس UX310UF از دو مدل پردازنده نسل هشتم اینتل استفاده کرده که هر کدام از آن‌ها با ترکیب سخت‌افزار متفاوتی روانه بازار شده‌اند. پردازنده‌های Intel Core i5 و Intel Core i7 با محدوده سرعت 1.8 تا 2 گیگاهرتز، وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارند. کارت گرافیک استفاده شده بر روی این دو مدل یکسان است و آن هم NVIDIA GeForce MX130 با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 است. حافظه رم (RAM) استفاده شده بر روی لپ‌تاپ در مدل پردازنده Intel Core i5، چهار گیگابایت و در مدل پردازنده Intel Core i7 دو مدل 8 و 16 گیگابایت از نوع DDR4 استفاده شده است. در مدل 4 گیگابایت حافظه رم، امکان ارتقا وجود ندارد اما می‌توانید مدل 8 گیگابایت رم را تا 16 گیگابایت ارتقا دهید. حداکثر میران حافظه رم نصب شده بر روی این لپ‌تاپ همین 16 گیگابایت است که برای انجام همه‌کارها مناسب است.

هارد دیسک لپ‌تاپ UX310 در دو مدل 512 گیگابایت و 1 ترابایت عرضه شده است. این دو مدل هارد بر روی هر دو مدل پردازنده‌های این لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند و می‌توانید بر اساس میزان استفاده موردنظر، یکی را انتخاب کنید. در هر دو مدل هارد دیسک می‌توانید هاردهای 128، 256 و 512 گیگابایتی از نوع SSD را به لپ‌تاپ اضافه کنید تا فضای بیشتری را برای ذخیره‌سازی اطلاعات در دسترس داشته باشید.

ایسوس در این لپ‌تاپ از باتری لیتیوم‌یون 3 سلولی با ظرفیت 48 وات‌ساعت استفاده کرده است که می‌تواند تا حداقل 5 ساعت شارژدهی داشته باشد. استفاده از باتری‌های قدرتمند که پیش‌تر بر روی لپ‌تاپ‌های 15 اینچی استفاده می‌شدند باعث شده در این سری لپ‌تاپ که صفحه‌نمایش کوچک‌تر دارند، بازدهی بیشتری را شاهد باشیم.

 

ایسوس ZenBook UX310UF

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت)

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ ایسوس UX310UF با نام تجاری ZenBook UX310 یک لپ‌تاپ 13.3 اینچی سبک، شیک و قدرتمند است. ایسوس در طراحی این لپ‌تاپ‌ سنگ‌تمام گذاشته و کاملا از آلومینیوم در طراحی UX310UF استفاده کرده است. به‌غیر از طراحی زیبا، این لپ‌تاپ تنها 1.4 کیلوگرم وزن داشته که وزن بسیار مناسبی است. استفاده از پردازنده‌های قدرتمند نسل هشتم اینتل بر روی این لپ‌تاپ باعث شده، توان پردازشی آن بالا برود و علاوه بر کارهای روزانه بتوانید با آن کارهای حرفه‌ای‌تری مانند طراحی گرافیک، نقشه‌کشی، تدوین ویدیو و ... را نیز به‌راحتی انجام دهید. صفحه‌نمایش با کیفیت و همچنین تنظیمات شخصی‌سازی آن را هم به نکات مثبت این لپ‌تاپ اضافه کنید. در مجموع ایسوس UX310UF لپ‌تاپی جمع‌وجور و قدرتمندی است که از پس همه کارهای شما بر می‌آید.

نکات مثبت:

- طراحی زیبا و سبک بودن بدنه

- صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و QHD

- استفاده از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل

- وب‌کم HD

- نور پس‌زمینه کیبورد

- استفاده از پورت جدید USB Type-C

نکات منفی:

-

لپ‌تاپ Asus UX310UF