محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo V130 | اقتصادی‌ترین لپ‌تاپ برای کارهای  روزمره

نقد و بررسی 10 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo V130 | اقتصادی‌ترین لپ‌تاپ برای کارهای روزمره

شرکت لنوو (Lenovo) یکی از شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ در دنیا است که تمرکز ویژه‌ای بر روی لپ‌تاپ‌های میان‌رده با سخت‌افزار معمولی دارد. لپ‌تاپ‌های لنوو  تنوع بسیار زیادی دارند و این شرکت تا کنون در لپ‌تاپ‌های خود از کانفیگ‌های سخت‌افزاری مختلفی استفاده کرده است. یکی از سری‌های محبوب این شرکت آپدیاپد – Ideapad نام دارد که در آن سری از ساده‌ترین تا حرفه‌ای‌ترین سخت‌افزارها استفاده شده است. با این دید، در این مقاله به‌سراغ یکی از لپ‌تاپ‌های میان‌رده این شرکت می‌رویم. لنوو V130 محصولی از سری V این شرکت است که برای گذراندن امور روزانه طراحی و تولید شده است. لنوو در این لپ‌تاپ از اقتصادی‌ترین قطعات برای کاهش هزینه‌ها و قیمت‌نهایی محصول استفاده کرده است. به‌همین خاطر قیمت Lenovo V130 جز پایین‌ترین قیمت‌ها بین همه لپ‌تاپ‌های رده‌کاربری عمومی است. لنوو برای پردازش اطلاعات در این لپ‌تاپ از پردازنده کم‌مصرف شرکت اینتل (Intel) استفاده کرده است. پردازنده دو هسته‌ای Intel Celeron با شماره مدل N4000 وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارد. سرعت این پردازنده 1.1 گیگاهرتز است اما در هنگام پردازش‌های سنگین با حالت Turbo، سرعت تا 2.6 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. در برخی مدل‌های دیگر این لپ‌تاپ لنوو از پردازنده‌های Intel Pentium، Intel Core i3 و Intel Core i5 هم استفاده کرده است. در کنار این پردازنده، از کارت گرافیک ساخته خود اینتل یعنی Intel HD Graphins استفاده شده است که کاملاً با این پردازنده هماهنگ بوده و برای پردازش اطلاعات تصویری سیستم‌ عامل مناسب است. لنوو در لپ‌تاپ V130 از حافظه رم 4 گیگابایتی از نوع DDR4 استفاده کرده که امکان ارتقاء آن نیز فراهم است و می‌توانید آن را تا 12 گیگابایت افزایش دهید. حافظه رم (RAM) مدل پردازنده Intel Core i5 این لپ‌تاپ یک رم 8 گیگابایتی است. هارد دیسک این لپ‌تاپ هم کاملاً متناسب با رده کاربری و سخت‌افزار بوده و شاهد یک هارد دیسک 500 گیگابایت بر روی Lenovo V130 با پردازنده‌های ابتدایی تا Intel Core i3 هستیم و در مدلی که از پردازنده Intel Core i5 استفاده شده، شاهد هارد دیسک 1 ترابایتی بر روی این لپ‌تاپ هستیم. در مجموع سخت‌افزار این لپ‌تاپ برای گذراندن امور روزانه و کارهای معمولی مناسب است. با توجه به قیمت Lenovo V130 می‌توان گفت که این لپ‌تاپ بهترین سیستم را در اختیار شما قرار می‌دهد. لنوو در لپ‌تاپ V130 به‌منظور پایین آوردن قیمت‌ نهایی، از سخت‌افزار متناسب با کارهای روزانه استفاده کرده تا کسانی که لپ‌تاپ را تنها برای امور روزانه می‌خواهند، هزینه بیشتر پرداخت نکنند. شما با خرید لپ‌تاپ Lenovo V130 می‌توانید با کمترین قیمت به یک لپ‌تاپ مناسب برای اجرا و پردازش کارهار روزانه خود دسترسی داشته باشید. با نقد و بررسی Lenovo V130 همراه ما باشید.

 

لپ‌تاپ لنوو V130

 

طراحی و کیفیت ساخت

لپ‌تاپ Lenovo V130 بدنه بسیار قوی و محکمی دارد. لنوو برای ساخت این لپ‌تاپ از پلاستیک فشرده استفاده کرده است و ترکیب آن با لولا‌های نگه‌دارنده فلزی، استحکام لپ‌تاپ را بیشتر کرده است. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی، ابعادی معادل 22.3 × 253 × 375 میلی‌متر دارد. همان‌طور که مشخص است این لپ‌تاپ به‌نسبت سایر لپ‌تاپ‌های لنوو، ابعاد جمع‌و‌جور‌تری دارد و ضخامت آن هم کمتر است. این لپ‌تاپ 2.1 کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش 15.6 اینچی بسیار مناسب است. با توجه به وزن بسیار خوب لپ‌تاپ می‌توانید، به‌راحتی به آن را در کیف همراه خود داشته باشید و به‌آسانی V130 را جابه‌جا کنید. لنوو در طراحی بدنه این لپ‌تاپ V130 از الگوهای جدیدی استفاده کرده است. پنل پشت صفحه‌نمایش الگو و شیارهای بسیار جذابی دارد که قاب پشتی را مشابه لپ‌تاپ‌هایی با بدنه آلومینیومی می‌کند. پیش‌تر این حالت را در لپ‌تاپ‌های ایسوس دیده بودیم. همچنین این طرح درون پنل داخلی لپ‌تاپ هم دیده می‌شود. این طرح‌ها و شیارها، در قسمت استراحت‌گاه دست قرار گرفته‌اند.

 

لپ‌تاپ لنوو V130

 

پورت‌ها و بلندگو

در لپ‌تاپ Lenovo V130 شاهد پورت‌ها و اتصالات کاملی بر روی بدنه لپ‌‌تاپ هستیم. لنوو در این لپ‌تاپ از تمامی پورت‌های ضروری و کاربری استفاده کرده است. بر روی لبه کناری سمت راست Lenovo V130، درایو نوری DVD-RW، یک پورت USB 3.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون و یک کارت‌خوان SD قرار گرفته است. در سوی دیگر هم شاهد 3 پورت دیگر هستیم. یک پورت USB 3.0، خروجی تصویر HDMI و ورودی کابل LAN برای اتصال اینترنت، سایر پورت‌های این لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهند. بر روی بدنه این لپ‌تاپ به‌دلیل استفاده از پورت خروجی تصویر HDMI، دیگر از پورت VGA استفاده نشده است. با اینکه بر روی لپ‌تاپ Lenovo V130 همه پورت‌های کاربردی استفاده شده‌اند اما نبود پورت جدید USB Type-C احساس می‌شود. البته با توجه به قیمت Lenovo V130 و رده کاربری آن، می‌توان از عدم استفاده این پورت، چشم‌پوشی کرد. در مجموع با خرید لپ‌تاپ Lenovo V130 نیازی به کابل و مبدل اضافی ندارید و می‌توانید از پورت‌های کاربردی خود لپ‌تاپ استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ HP Omen 17T AN100-H : بی رحمانه بازی کنید

بلندگوهای Lenovo V130 هم مشابه سایر مدل‌های این شرکت، از نوع استریو است. لنوو در این لپ‌تاپ از دو بلندگوی استریو داخلی استفاده کرده است که به فناوری Dolby Audio مجهز شده‌اند. از همین رو می‌توانید با بلندگوهای این لپ‌تاپ با کیفیت مطلوب موسیقی گوش داده و فیلم تماشا کنید. بلندی صدای Lenovo V130 هم قابل قبول است و برای گوش دادن به صدا، در یک اتاق آرام، نیازی به استفاده از هدفون و اسپیکر اضافی ندارید.

 

لپ‌تاپ لنوو V130

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

مطابق انتظار لنوو در لپ‌تاپ V130 از یک صفحه‌نمایش با کیفیت HD با رزولوشن 1366x768 استفاده کرده است. در این صفحه‌نمایش که نسب تصویر 16:9 دارد، از روکش مات استفاده شده است. استفاده از این روکش باعث می‌شود که بتوانید از لپ‌تاپ در شرایط نوری قوی مانند زیر آفتاب نیز استفاده کنید. صفحه‌نمایش 15.6 اینچی Lenovo V130 با کیفیت HD کاملاً از لپ‌تاپی با این رده کاربری انتظار می‌رفت و مطمئن باشید با توجه به قیمت Lenovo V130 بهترین عملکرد را تحویل خواهید گرفت. درست در بالای صفحه‌نمایش هم وب‌کم این لپ‌تاپ با کیفیت VGA قرار گرفته است. لازم به‌ذکر است که در مدل خاص و حرفه‌ای این لپ‌تاپ که لنوو در آن از پردازنده Intel Core i5 استفاده کرده است، شاهد صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 هستیم.

 

لپ‌تاپ لنوو V130

 

کیبورد لپ‌تاپ لنوو V130 مانند سایر لپ‌تاپ‌های این شرکت طراحی شده است. کلیدهای این کیبورد لبه‌های گرد دارند که نمای یک‌پارچه آن‌ها، سطح پنل داخلی را زیبا کرده است. لپ‌تاپ Lenovo V130 کیبورد جزیره‌ای با کلیدهای استاندارد دارد. لنوو برای راحتی بیشتر در هنگام تایپ، همه کلیدها را یک سطح پایین‌تر از سطح پنل داخلی قرار داده تا انگشتان شما از بالا بر روی کلیدها قرار گیرد و تجربه تایپ بهتری داشته باشید. پایین‌تر از کلیدهای کیبورد هم یک تاچ‌پد قرار گرفته است. تاچ‌پد لپ‌تاپ Lenovo V130 یک‌تکه است و اندازه بسیار مناسبی دارد و می‌توانید از آن برای کارهای ساده به‌جای ماوس استفاده کنید. لنوو در این لپ‌تاپ از طرح شیارهای قاب پشت صفحه‌نمایش بر روی سطح پنل داخلی استفاده کرده است. استفاده از این طرح باعث شده میزان جذب اثر انگشت و لک به‌حداقل رسیده و دست استراحت‌گاه بهتری به‌نسبت سایر لپ‌تاپ‌ها داشته باشد.

 

لپ‌تاپ لنوو V130

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

لپ‌تاپ Lenovo V130 یک لپ‌تاپ میان‌رده برای گذراندن امور روزانه شما است و با توجه به قیمت آن از سخت‌افزار نسبتاً ساده‌ای استفاده می‌کند. استفاده از این مدل سیستم سخت‌افزاری باعث شده تا افرادی که انتظاری بیشتر از انجام کارهای روزانه از لپ‌تاپ خود را ندارند، هزینه بیشتر برای لپ‌تاپ‌پرداخت نکنند. شاید بتوان ویژگی این لپ‌تاپ را قیمت Lenovo V130 دانست. در این لپ‌تاپ لنوو برای پردازش اطلاعات از پردازنده کم‌مصرف شرکت اینتل یعنی Celeron N4000 استفاده کرده است. این پردازنده سرعتی معادل 1.1 گیگاهرتز دارد که البته در هنگام پردازش عملیات‌های سنگین، این عدد تا 2.6 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این پردازنده، در مدل‌های دیگر لپ‌تاپ لنوو V130، این شرکت از پردازنده Intel Pentium با سرعت 1.1 گیگاهرتز و همچنین از پردازنده قدرتمندتر Intel Core i3 با سرعت پردازنده 2.3 گیگاهرتز استفاده کرده است. مدل پردازنده‌های Celeron و Pentium این لپ‌تاپ برای پردازش‌ و کارهای ساده‌تر انتخاب شده‌اند و در صورتی که قصد انجام کارهای بیشتر با سرعت بیشتر را با لپ‌تاپ دارید، توصیه می‌شود مدل لنوو V130 با پردازنده Intel Core i3 را خریداری کنید. برای کارهای حرفه‌ای‌تر و پردازش‌های سنگین، در یکی از مدل‌های این لپ‌تاپ، لنوو از پردازنده قدرتمند نسل هفتم Intel Core i5 استفاده کرده است که طبیعتاً بیشترین قدرت را در بین پردازنده‌های Lenovo V130 دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی | نکات مهم انتخاب لپ تاپ

کارت گرافیک استفاده شده بر روی مدل‌هایی که از پردازنده Intel Celeron و Pentium استفاده می‌کنند، ساخته اینتل بوده و HD Graphics نام دارد که عملکرد مناسبی با پردازنده از خود نشان می‌دهد. حافظه رم قرار گرفته‌ بر روی Lenovo V130 یک رم 4 گیگابایتی از نوع DDR4 است که قابلیت ارتقاء دارد و می‌توانید تا 8 گیگابایت دیگر به‌آن در صورت نیاز اضافه کنید. لنوو در مدل قوی‌‍تر خود یعنی مدلی که از پردازنده Intel Core i5 استفاده می‌کند از یک حافظه رم 8 گیگابایتی استفاده کرده‌ است. همان‌طور که از سیستم سخت‌افزاری این لپ‌تاپ مشخص است، Lenovo V130 کاملاً برای انجام کارهای ساده روزانه طراحی شده است و می‌توانید به‌راحتی با نرم‌افزارهای ساده سیستم عامل کار کنید. علاوه بر نرم‌افزارهای ساده مانند آفیس، تایپ، وب‌گردی، گوش دادن به موسیقی و تماشا فیلم از دیگر کارهایی است که می‌توانید با خرید Lenovo V130 آن‌ها را تجربه کنید. در مدلی که از پردازنده Intel Core i3 بر روی لپ‌تاپ استفاده شده، شاهد کارت گرافیک قدرتمندتر AMD Radeon R5 با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 هستیم که طبیعتاً قدرت بسیار بیشتری نسبت به کارت گرافیک اینتل دارد. 

هارد دیسک قرار گرفته بر روی Lenovo V130 ظرفیت 500 گیگابایت دارد که برای لپ‌تاپی با این سیستم سخت‌افزاری و قیمت، بسیار مناسب است. با وجود هارد دیسک با ظرفیت بالا بر روی این لپ‌تاپ احتمالا نیازی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر ندارید اما در صورت نیاز می‌توانید از هارد اکسترنال نیز استفاده کنید. مدل حرفه‌ای‌تر این لپ‌تاپ که در آن از پردازنده Intel Core i5 استفاده شده است، هارد دیسک با ظرفیت بیشتری دارد. هارد این مدل خاص، 1 ترابایتی است و بیشترین فضا را در بین مدل‌های Lenovo V130 در اختیار شما می‌گذارد.

باتری لپ‌تاپ Lenovo V130 یک باتری لیتیوم-‌یون 2 سلولی با ظرفیت 32 وات‌ساعت است. استفاده از این باتری برای سیستم سخت‌افزاری این لپ‌تاپ کاملاً مناسب بوده و باعث شده که لپ‌تاپ در حالت استفاده عادی تا 5 ساعت شارژدهی داشته باشد. اما در حالت‌ عملیات سنگین پردازنده، شارژدهی باتری تا 4 ساعت کاهش پیدا می‌کند. این مقدار شارژدهی برای لپ‌تاپی با این سیستم سخت‌افزاری و قیمت، بسیار خوب بوده و کاملاً مطابق انتظار است.

 

لپ‌تاپ لنوو V130

 

جدول مشخصات لپ تاپ Lenovo V130

   

22.3×253×375 میلی‌متر

ابعاد

2.1 کیلوگرم

وزن
15.6 اینچ اندازه صفحه نمایش

کیفیت HD با رزولوشن 1366x768 پیکسل

در مدل Core i5: کیفیت Full HD با رزولوشن 1920x1080 پیکسل

نوع صفحه نمایش و رزولوشن

Intel Celeron
Intel Pentium
Intel Core i3
Intel Core i5

مشخصات پردازنده

1.1 گیگاهرتز و توربو تا 2.3 گیگاهرتز و 2.6 گیگاهرتز

فرکانس پردازنده

4 گیگابایتی از نوع DDR4

8 گیگابایتی در مدل های Core i5

ظرفیت و نوع حافظه رم 

هارد دیسک 500 گیگابایت

هارد دیسک 1 ترابایت

ظرفیت و نوع حافظه داخلی 

Intel HD Graphins
AMD Radeon R5

مشخصات کارت گرافیک

USB 3.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون و یک کارت‌خوان SD

درگاه ها و پورت ها
VGA وب کم
داخلی استریو با فناوری Dolby Audio اسپیکرها
لیتیوم-‌یون 2 سلولی با ظرفیت 32 وات‌ساعت باتری و ظرفیت
فاقد سیستم عامل سیستم عامل
پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی مشخصات تاچ پد
یک پورت USB 3.0، خروجی تصویر HDMI و ورودی کابل LAN اتصالات 
ندارد کارت خوان
اداری، کار بابرنامه های آفیس، تایپ، وبگردی و تماشای فیلم نوع کاربری

 

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ لنوو V130 یک لپ‌تاپ اقتصادی با سخت‌افزار بهینه است. شرکت لنوو در این لپ‌تاپ از سیستم سخت‌افزاری ساده‌ای استفاده کرده است. قیمت Lenovo V130 نشان می‌دهد این لپ‌تاپ برای کارهای ساده روزانه طراحی شده است و شما با خرید لنوو V130 می‌توانید به‌راحتی از نرم‌افزارهای ساده استفاده کرده، تایپ و وب‌گردی کنید و همچنین موسیقی گوش داده و فیلم با کیفیت HD تماشا کنید. در مجموع لپ‌تاپ Lenovo V130، گزینه بسیار مناسب با قیمت عالی، برای انجام کارهای روزانه شما است.

 

نکات مثبت:

  • طراحی زیبا بدنه
  • به‌کارگیری پورت‌های متنوع
  • سخت‌افزار بهینه برای انجام کارهای روزانه
  • صفحه‌نمایش HD با روکش مات