بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت)

نقد و بررسی 29 آبان 1397 علی مظفری

بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت)

بدون شک سرفیس پرو 2017 مایکروسافت یکی از شاهکارهای این کمپانی محسوب می‌شود. این تبلت دو منظوره طراحی بی‌نظیر و بسیار زیبا و با کیفیتی دارد و به خوبی می‌تواند نقش یک لپ تاپ را هم برایتان ایفاء کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Microsoft Surface Pro 2017 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

معرفی مختصر سرفیس پرو 2017 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 2017)

در ماه می (May) سال 2017 شرکت مایکروسافت به طور رسمی از تبلت سرفیس پرو 2017 یا همان Surface Pro 2017 رونمایی کرد. این تبلت یک محصول هیبریدی و مجهز به سیستم عامل ویندوز است که به خوبی می‌تواند جایگزین لپ تاپ‌های بزرگ و سنگین شود. نقاط قوت زیادی در مایکروسافت سرفیس پرو 2017 وجود دارند که طراحی زیبا و بسیار با کیفیت، قدرت عملکرد مناسب و گزینه‌های (option) مختلف سخت افزاری از اصلی‌ترین آن‌ها هستند.

قیمت Microsoft Surface Pro 2017 شاید در مقایسه با قیمت تبلت‌های هیبریدی و ویندوزی دیگر کمی گران‌تر باشد، اما مطمئن باشید کیفیت ساخت آن و کیفیت عملکردی که دستگاه دارد به مراتب از دیگر تبلت‌های مشابه سرتر خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (مایکروسافت سرفیس پرو 2017) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف این محصول داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید این تبلت هیبریدی یا دو منظوره را دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این بررسی با ما همراه باشید.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت): طراحی و ظاهر

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت تبلت سرفیس پرو 2017 که آن را از دیگر تبلت‌های مشابه مجزا می‌کند مربوط به ظرافت و زیبایی طراحی آن می‌شود. بدنه این تبلت هیبریدی که می‌توان روی آن به عنوان یک لپ‌تاپ هم حساب باز کرد، ابعاد 8.45 در 201.4 در 292.1 میلیمتری دارد و وزن دستگاه به چیزی در حدود 784 گرم می‌رسد. بنابراین بدنه تبلت ضخامت باریکی دارد و این مسئله به وضوح ظرافت طراحی آن را نشان می‌دهد. شاید وزن سرفیس پرو 2017 در مقایسه با تبلت‌های مشابه دیگر خیلی کمتر نباشد، اما اگر آن را با لپ‌تاپ‌های ویندوزی مشابه مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که تا چه اندازه حمل و نقل Microsoft Surface Pro 2017 می‌تواند از حمل و نقل یک لپ تاپ ویندوزی آسان تر باشد.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017

 

بدنه سرفیس پرو 2017 مایکروسافت به طور کامل از فلز ساخته شده و بخش پلاستیکی در آن بکار نرفته است که این مسئله هم کیفیت ساخت بالای محصول را نشان می‌دهد. قاب پشت تبلت از بخش میانی قابل خم شدن و چرخش است و می‌تواند نقش یک استند را ایفاء کند. این بخش از قاب تبلت مذکور می‌تواند تا 170 درجه خم شده و نقش یک استند را در این زاویه ایفاء کند. در بررسی Microsoft Surface Pro 2017 مشخص شد که قاب پشت تبلت مذکور و بخش لولایی آن بسیار با کیفیت طراحی شده و کاملاً روان عمل می‌کند. بنابراین نگران خراب شدن بخش لولایی وسط قاب پشت تبلت نباشید.

در قاب پشت تبلت سرفیس پرو 2017 لوگوی سامسونگ و لنز دوربین اصلی دستگاه نصب هستند. قاب پشت تبلت کاملاً صیقلی، براق و چشم نواز طراحی شده است. مایکروسافت سعی کرده چهار گوشه Surface Pro 2017 را زاویه دار طراحی کند و بدین صورت حالتی نزدیک‌تر به سبک طراحی صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ها را برای دستگاه به وجود آورد. مثل سایر تبلت‌های سری سرفیس پرو، تبلت سرفیس پرو 2017 هم از قلم استایلوس و کیبوردی اختصاصی بهره‌مند است. به قلم استایلوس این تبلت اصطلاحاً سرفیس پن (Surface Pen) گفته می‌شود. بنا به ادعای شرکت مایکروسافت، سرفیس پن می‌تواند تا 4096 سطح فشاری مختلف را تفکیک و تحلیل کند. استفاده از تبلت Microsoft Surface Pro 2017 در کنار سرفیس پن به واقع لذت‌بخش خواهد بود. سرفیس پن به صورت آهنربایی به لبه سمت چپ تبلت متصل و بدین صورت قابل حمل می‌شود.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017

 

کیبورد اختصاصی Microsoft Surface Pro 2017 هم به صورت آهنربایی به لبه زیرین قاب آن (در حالت افقی) متصل می‌شود. نصب و جداسازی این کیبورد به راحتی و بدون نیاز به هیچ تلاش زیادی قابل انجام است و از این نظر هیچ مشکلی نخواهید داشت. دکمه‌های کیبورد بزرگ و مناسب طراحی شده‌اند اما با توجه به ابعاد جمع و جوری که دستگاه دارد، کیبورد آن از بخش "شماره‌ها" (Num Lock) بهره‌مند نیست. یک ترک پد بزرگ و مناسب هم زیر دکمه‌های فیزیکی کیبورد دستگاه نصب است که در شرایط خاص می‌توانید از آن به جای لمس صفحه نمایش تبلت استفاده کنید و حالتی مشابه با یک لپ تاپ را به وجود آورید. کیبورد تبلت Microsoft Surface Pro 2017 نور پس زمینه هم دارد و با روشن کردن آن می‌توانید در محیط‌های تاریک و کم نور به خوبی از دستگاه استفاده کنید. این تبلت از نظر قابلیت‌های اتصال شامل یک پورت اتصال مینی دیسپلی پورت، یو اس بی 3، سوکت هدفون، شیار میکرو اس دی و پورت مغناطیسی شارژ می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نکات مهم برای خرید بهترین تبلت ویندوزی

زمانی که از نمای رو به رو به تبلت سرفیس پرو 2017 مایکروسافت نگاه کنید، متوجه حاشیه‌های نسبتاً باریک و سیاه رنگ نمایشگر آن می‌شوید. طبق آمار صفحه نمایش این تبلت تقریباً چیزی در حدود 76.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی تبلت را در بر می‌گیرد که نسبت تصویر به بدنه قابل توجهی برای یک تبلت است و باز هم ظرافت و دقت طراحی این محصول را به رخ می‌کشد. ضمناً روی صفحه نمایش Microsoft Surface Pro 2017 با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده شده تا بدین صورت از ایجاد خط و خش بر روی آن جلوگیری شود، با این حال توصیه می‌کنیم برای مراقب هرچه بیشتر از صفحه نمایش این تبلت بر روی آن گلس محافظ ال سی دی نصب کنید.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017

 

بنابراین از نظر طراحی و ظاهر تبلت سرفیس پرو 2017 بی‌شک یکی از بهترین تبلت‌های فعلی موجود محسوب می‌شود. ظاهر زیبا، طراحی شیک، دقیق و کاربردی همگی از نقاط قوت تبلت سرفیس پرو 2017 محسوب می‌شوند. پس اگر به طراحی و ظاهر تبلت اهمیت می‌دهید، شک نداشته باشید که مایکروسافت Surface Pro 2017 یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی Microsoft Surface Pro 2017 در رابطه با صفحه نمایش لمسی این تبلت صحبت می‌کنیم. مایکروسافت یک صفحه نمایش 12.3 اینچی را برای تبلت یاد شده در نظر گرفته که رزولوشن 1824 در 2736 پیکسل را به همراه دارد. بدین سبب تراکم پیکسلی در حدود 267 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده می‌شود که تراکم پیکسلی کاملاً خوب و قابل قبول برای یک تبلت 12.3 اینچی محسوب می‌شود.شرکت مایکروسافت برای اینکه ظرافت طراحی سرفیس پرو 2017 را افزایش دهد، حاشیه‌های صفحه نمایش دستگاه را باریک طراحی کرده و بدین سبب چیزی در حدود 76.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی تبلت توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود. ضمناً مایکروسافت روی صفحه نمایش دستگاه را با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده است. شیشه گوریلاگلس 4 مقاومت بسیار عالی در برابر خراشیدگی دارد و منجر می‌شود تا خط و خش‌های آزاردهنده روی نمایشگر Microsoft Surface Pro 2017 به راحتی ایجاد نشوند. اما کیفیت محتوایی که توسط صفحه نمایش تبلت ارائه می‌شوند چگونه است؟

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017

 

در بررسی Microsoft Surface Pro 2017 مشخص شد که کیفیت محتوای نمایشگر تبلت بسیار خوب و قابل قبول خواهد بود. شادابی خوب، شارپنس مناسب و کنتراست مطلوب از ویژگی‌های مثبت صفحه نمایش دستگاه هستند و شما در حین استفاده از آن این کیفیت خوب را به طور کامل درک خواهید کرد. نمایشگر سرفیس پرو 2017 از نظر روشنایی هم عملکرد مطلوبی دارد و بدین سبب می‌توانید به راحتی در محیط‌های بازی و تحت تابش نور از تبلت استفاده کنید و محتوای آن را مشاهده نمایید. برای اینکه در اینگونه شرایط بهترین کیفیت ممکن را از صفحه نمایش Surface Pro 7 مایکروسافت کسب کنید توصیه می‌کنیم شدت روشنایی آن را بر روی 100 درصد تنظیم نمایید. به طور کلی باید گفت که عملکرد صفحه نمایش Microsoft Surface Pro 2017 مطلوب بوده و یکی دیگر از نقاط قوت این محصول به شمار می‌رود.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

سرفیس پرو 2017 مایکروسافت یک تبلت هیبریدی که می‌تواند نقش یک لپ تاپ را هم برایتان ایفاء کند، بنابراین طبیعتاً از سیستم عامل ویندوز بهره‌مند خواهد بود. نسخه پرو سیستم عامل ویندوز 10 اورجینال به طور پیش فرض روی این تبلت نصب است و دستگاه تقریباً هر کاری که انتظار می‌رود یک لپ تاپ ویندوزی انجام دهد را برایتان قابل انجام می‌کند. هماهنگی مابین سیستم عامل ویندوز و بستر سخت افزاری Microsoft Surface Pro 2017 سبب شده که دستگاه عملکرد بی‌عیب و نقص و کاملاً روانی داشته باشد. از آنجایی که سرفیس پرو 2017 ذاتاً یک تبلت است و صفحه نمایش لمسی و قلم استایلوس اختصاصی دارد، انجام خیلی از کارها در آن به مراتب لذت‌بخش‌تر از حالتی می‌شود که در یک لپ‌تاپ تجربه خواهید کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab S5e سامسونگ: بزرگ، زیبا و با کیفیت

برای مثال اجرای نرم افزارهایی همچون فتوشاپ و استفاده از آن‌ها در Microsoft Surface Pro 2017 به مراتب لذت‌بخش‌تر از حالتی خواهد بود که در یک لپ‌تاپ تجربه می‌کنید. با استفاده از قلم استایلوس تبلت می‌توانید خیلی دقیق و بهتر از فتوشاپ برای ادیت یا ویرایش عکس‌هایتان استفاده کنید. حالت مشابه برای سایر نرم افزاری دیگر هم وجود دارد. سرفیس پرو 2017 از دستورات صوتی و قابلیت ضبط صدا هم پشتیبانی می‌کند. وبگردی کردن با این تبلت چه در حالتی که کیبورد به آن متصل باشد و چه در حالتی که کیبورد به آن متصل نباشد، تجربه عالی را برایتان به ارمغان می‌آورد. تماشای فیلم و ویدئو، استفاده از مجموعه نرم افزارهای مایکروسافت آفیس و غیره هم بدون مشکل در تبلت سرفیس پرو 2017 قابل انجام هستند. پس اگر یک تبلت ویندوزی کارآمد با بستر نرم افزاری روان نیاز دارید، مایکروسافت Surface Pro 2017 بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت): پردازنده، رم حافظه داخلی

در این بخش از بررسی Microsoft Surface Pro 2017 در رابطه با پردازنده، رم (RAM) و حافظه داخلی این تبلت صحبت می‌کنیم. مایکروسافت تبلت مذکور را این نظر در چندین نسخه مختلف یا اصطلاحاً کانفیگ مختلف عرضه می‌کند. دستگاه از نظر پردازنده شامل سه نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب از پردازنده‌های Intel Core M3 7Y30، Intel Core i5 7300U و Intel Core-i7 بهره‌مند هستند. از نظر پردازنده گرافیکی تبلت مذکور شامل نسخه‌های مجهز به از پردازنده گرافیکی Intel HD 615، Intel HD 620 و Intel Iris Plus 640 می‌شود. از نظر رم هم تبلت ظرفیت‌های 4، 8 و 16 گیگابایتی را ارائه می‌کند. همچنین حافظه داخلی تبلت هم می‌تواند ظرفیت‌های مختلف 128، 256 و 512 گیگابایتی یا 1 ترابایتی را داشته باشد.

اما شاید درک کانفیگ‌های مختلف تبلت سرفیس پرو 2017 در حالتی که به شرح فوق نام برده شدند برایتان خیلی راحت نباشد. به همین سبب ما کانفیگ‌های مختلف تبلت مذکور را در ادامه با بیانی ساده‌تر برایتان شرح می‌دهیم. عرضه رسمی تبلت Microsoft Surface Pro 2017 از نظر کانفیگ و بستر سخت افزاری در 6 نسخه اصلی انجام شده است این شش نسخه به ترتیب و با توجه به قدرت عملکرد از پردازنده، رم و حافظه داخلی با شرح زیر بهره می‌برند:

  • پردازنده مرکزی Intel Core M3 7Y30، پردازنده گرافیکی Intel HD 615، رم 4 گیگابایتی، حافظه داخلی 128 گیگابایتی ==> صفحه محصول
  • پردازنده مرکزی Intel Core i5، پردازنده گرافیکی Intel HD 620، رم 4 گیگابایتی، حافظه داخلی 128 گیگابایتی ==> صفحه محصول
  • پردازنده مرکزی Intel Core i5، پردازنده گرافیکی Intel HD 620، رم 8 گیگابایتی، حافظه داخلی 256 گیگابایتی ==> صفحه محصول
  • پردازنده مرکزی Intel Core i7، پردازنده گرافیکی Intel Iris Plus 640، رم 8 گیگابایتی، حافظه داخلی 256 گیگابایتی ==> صفحه محصول
  • پردازنده مرکزی Intel Core i7، پردازنده گرافیکی Intel Iris Plus 640، رم 16 گیگابایتی، حافظه داخلی 512 گیگابایتی ==> صفحه محصول
  • پردازنده مرکزی Intel Core i7، پردازنده گرافیکی Intel Iris Plus 640، رم 16 گیگابایتی، حافظه داخلی 1 ترابایتی ==> صفحه محصول (ناموجود)

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017

 

مطمئناً هرچقدر نسخه‌های قدرتمندتر تبلت مایکروسافت Surface Pro 2017 را خریداری کنید، قدرت پردازشی بیشتر و بهتری هم دریافت خواهید کرد، اما به شما قول می‌دهیم حتی نسخه پایه این تبلت که از پردازنده Core M3 و رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد هم به خوبی نیازهایتان را برطرف خواهد کرد. اگر نسخه مجهز به پردازنده Core i7 و رم 16 گیگابایتی این تبلت را خریداری کنید، حتی برخی از بازی‌های کامپیوتری نسبتاً سنگین را هم در تبلت می‌توانید انجام دهید. حتماً می‌دانید که ماهیت تبلت‌های دو منظوره و ویندوزی به گونه‌ای است که برای انجام بازی‌های رایانه‌ای مناسب نیستند، اما با نسخه برتر Microsoft Surface Pro 2017 تقریباً قادر به انجام این کار هم خواهید بود. لازم به اشاره است که تمام نسخه‌های تبلت مذکور از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توانید فضای ذخیره سازی اطلاعات آن‌ها را تا سقف 1 ترابایت افزایش دهید. پس یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت تبلت سرفیس پرو 2017 مربوط به سخت افزار قدرتمند و گزینه‌های مختلف سخت افزاری برای انتخاب کاربران می‌شود.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت): دوربین

طبیعتاً در طراحی تبلتی ویندوزی که قرار است بتواند کارایی یک لپ تاپ را داشته باشد و به صفحه نمایشی 12.3 اینچی هم مجهز شود، کیفیت دوربین خیلی حائز اهمیت نبوده و مورد توجه قرار نخواهد گرفت. اما مایکروسافت حتی در این زمینه هم تبلت سرفیس پرو 2017 را به بهترین شکل ممکن طراحی کرده است. دوربین اصلی یا پشت این تبلت از لنزی 8 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار تشکیل شده که عکس‌های خوبی ضبط می‌کند و کیفیت عملکرد آن فراتر از انتظارات ما بوده است. البته به هیچ وجه انتظار نداشته باشید که دوربین اصلی این تبلت کیفیت عملکردی مشابه با دوربین گوشی‌های موبایل ارائه کند. در محیط‌های با نور مناسب می‌توانید عکس‌های واقعاً خوب و مطلوبی را با دوربین پشت Microsoft Surface Pro 2017 ضبط کنید. دوربین سلفی این تبلت هم از لنزی 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که کیفیت عملکرد خوبی برای انجام تماس‌های تصویری مبتنی بر اینترنت و ضبط عکس‌های سلفی مناسب برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام خواهد داشت. بنابراین دوربین خوب محصول از دیگر ویژگی‌هایی است که در بررسی Microsoft Surface Pro 2017 باید به آن اشاره می‌کردیم.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017

 

بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Microsoft Surface Pro 2017 در رابطه با باتری این تبلت و شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. در رابطه با ظرفیت دقیق باتری تبلت مذکور اطلاعات رسمی و دقیقی ارائه نشده اما برخی منابع قابل اعتماد اشاره داشتند که این محصول از یک باتری لیتیوم یونی 5940 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. کیفیت شارژدهی باتری این تبلت مناسب است و اگر از آن به طور معمولی استفاده کنید، تقریباً با یک بار شارژ می‌توانید نصف روز از دستگاه استفاده به عمل آورید. اما اگر میزان استفاده شما از تبلت افزایش یابد یا از آن برای انجام کارهای سنگین استفاده کنید، طبیعتاً سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در این شرایط ملزم به حمل شارژر یا یک پاوربانک مناسب خواهید بود تا بتوانید از هر فرصت و شرایطی برای شارژ مجدد باتری تبلت استفاده به عمل آورید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت) پرداختیم. این تبلت مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت را ارائه می‌کند. طراحی زیبا، با کیفیت و عالی، صفحه نمایش خوب، سخت افزار قدرتمند و لوازم جانبی کارآمد از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی هستند که این محصول را به گزینه خرید عالی برای جایگزین شدن با لپ تاپ تبدیل می‌کنند. شاید اصلی‌ترین نقطه ضعفی که وجود دارد مربوط به قیمت مایکروسافت Surface Pro 2017 شود که به مراتب در مقایسه با تبلت‌های ویندوزی دیگر گران‌تر است. اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این محصول در بخش زیر مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی بسیار زیبا، شیک و دقیق
  • بهره‌مندی از کیبورد و قلم استایلوس اختصاصی
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • گزینه‌های مختلف سخت افزاری
  • قدرت عملکرد عالی
  • دوربین مناسب

 

نقاط ضعف:

  • قیمت گران