محصولات مرتبط
راهنمای خرید موس بی سیم (13 مشخصه کلیدی برای کلیکی‌ حرفه‌ای)

راهنمای خرید 26 تیر 1402 تارا بهادری

راهنمای خرید موس بی سیم (13 مشخصه کلیدی برای کلیکی‌ حرفه‌ای)

موس بی سیم چیست؟

موس بی سیم که به آن ماوس وایرلس نیز گفته می‌شود، ماوسی است که بدون استفاده از سیم به کامپیوتر متصل می‌شود. اگر تاکنون کاربر این محصول نبوده‌اید ممکن است اولین سؤالتان این باشد که ماوس بی سیم چگونه کار میکند؟ در واقع این مدل ماوس از نوعی فناوری بی سیم مانند بلوتوث، RF یا امواج رادیویی مادون قرمز استفاده می‌کند که معمولاً یک گیرنده USB به رایانه وصل می‌شود و سیگنال‌های این محصول را دریافت می‌کند.

موس بی سیم بهتر است یا باسیم؟

انتخاب موس بی سیم یا باسیم وابسته به کارهایی است که با رایانه خود انجام می‌دهید و همچنین ترجیحات شخصیتان نیز ملاک است. برای مثال:

  • اگر یک گیمر هستید، ممکن است یک ماوس بازی سیمی با ویژگی های مخصوص بازی را ترجیح دهید.
  • اگر سرعت و دقت می‌خواهید، ممکن است ماوس سیمی انتخاب بهتری باشد.
  • اگر به راحتی، تطبیق‌پذیری و زیبایی‌شناسی اهمیت می‌دهید، ممکن است ماوس بی سیم را انتخاب کنید.
  • اگر سفر می‌کنید و دستگاه‌هایتان را مدام عوض می‌کنید، انتخاب یک ماوس بی‌سیم منطقی‌تر است.
موس بی سیم یا باسیم
ماوس بی سیم یا سیم دار؟ انتخاب بین این دو کاملاً وابسته به نیازها و ترجیحات شخصی شما است.

مزایا و معایب موس بی سیم و با سیم چیست؟

ما مزایا و معایب موس بی سیم و با سیم را بررسی کردیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای رفع نیازهای خود داشته باشید. با اینکه هر دو نوع ماوس کامپیوتر معمولاً از ویژگی‌های یکسانی پشتیبانی می‌کنند، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که این دستگاه‌ها را متمایز می‌کند، شما می‌توانید این تفاوت‌ها را در جدول زیر مشاهده ‌کنید.

مزایای موس بی سیم مزایای موس باسیم
  • بدون نیاز به کابل
  • راحت‌تر و زیباتر از مدل سیمی
  • همه‌کاره‌تر و ایده آل برای سفر و جابجایی
  • قابلیت استفاده در فواصل مختلف و دورتر از دستگاه گیرنده
  • استفاده از آن برای دستگاه‌های دیگری همانند تبلت
  • سریع‌تر از بی سیم
  • عدم تداخل با سایر ابزارهای وایرلس
  • ارزان‌تر از مدل بی سیم
  • تغذیه از کامپیوتر و عدم نیاز به باتری
  • عدم نیاز به گیرنده
  • سبک‌تر از مدل بی سیم
معایب موس بی سیم معایب موس باسیم
  • کمی کندتر از مدل سیمی
  • مستعد تداخل با سایر ابزارهای وایرلس
  • گران‌تر از مدل سیمی
  • نیاز به باتری
  • احتمال گم‌شدن گیرنده
  • وزن بالاتر از مدل با سیم
  • نیازمند کابل برای اتصال
  • در هم تنیدگی و نامرتب بودن سیم‌ها
  • مناسب نبودن برای جابه‌جایی
  • امکان استفاده فقط در نزدیکی دستگاه 
  • امکان استفاده از آن فقط برای دستگاه‌های دارای پورت USB
برای مشاهده انواع موس های بی سیم و سیمی (گیمینگ، ارگونومیک و...) در اِدبازار کلیک کنید:

دانگل موس بی سیم چیست؟

در واقع دانگل موس بی سیم یک آداپتور مبتنی بر USB برای اترنت، بلوتوث یا برخی فناوری‌های بی‌سیم دیگر است که با اتصال به درگاه USB سیستم، به عنوان فرستنده/گیرنده ایستگاه پایه عمل می‌کند.

دانگل موس بی سیم
موس دانگل‌دار یکی از انواع مدل موس بی سیم است که دانگل آن با اتصال به درگاه USB سیستم، به عنوان فرستنده/گیرنده ایستگاه پایه عمل می‌کند.

انواع موس بی سیم (۷ مدل)

تعداد زیادی موس‌ بی سیم وجود دارد که می‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد، انواع موس بی سیم عبارت‌اند از:

  1. ماوس‌ بی سیم مخصوص بازی
  2. ماوس‌ بی سیم مسافرتی
  3. ماوس بی سیم ارگونومیک
  4. ماوس‌ بی سیم نوری
  5. ماوس‌ بی سیم لیزری
  6. ماوس‌ بی سیم بلوتوثی
  7. ماوس بی سیم ‌RF با دانگل

حال اگر نمی‌دانید که کدام سبک ماوس برای نیازهای شما بهتر عمل می‌کند، با ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.

انواع موس
برای داشتن بهترین انتخاب از بین انواع مدل ماوس بی سیم، آشنایی با کاربرد هر مدل ضروری است.

۱. موس بی سیم گیمینگ

اگر عاشق بازی هستید، قطعاً می‌دانید که استفاده از ملزومات گیمینگ باعث لذت چندین برابری از بازی‌ها خواهد شد، موس بی سیم گیمینگ نیز یکی از این ملزومات است که برای آسان کردن بازی طراحی‌شده است. این محصولات دارای دکمه‌های اضافی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای دسترسی سریع به حرکات بازی و بهبود عملکردتان در گیم استفاده کنید.

 

ماوس گیمینگ بی سیم دیپ کول MG510

 

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس گیمینگ بی سیم دیپ کول MG510 بدون داک شارژ و مجهز به کلید قابل برنامه‌ریزی و چراغ RGB کلیک کنید.

۲. ماوس بی سیم مسافرتی

ماوس بی سیم مسافرتی برای کسانی که نیاز به یک ماوس کوچک‌تر دارند تا آن را در کیف یا کیس نگه‌دارنده بگذارند و جابجا کنند یک گزینه فوق‌العاده است. آن‌ها معمولاً بسیار کوچک‌تر از موس های سنتی هستند زیرا برای به همراه داشتن طراحی شده‌اند و برای دست‌های کوچک‌تر یا حتی کودکان عالی هستند؛ بنابراین اگر مجبور هستید در مناطق مختلفی کار کنید از خرید این محصول نا امید نخواهید شد.

ماوس اوریکو WDM-V2C-BK-BP

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس بی سیم اوریکو WDM-V2C-BK-BP با وزن و حجم کم و مجهز به دکمه‌ی روشن، خاموش جهت صرفه‌جویی در انرژی کلیک کنید.

۳. موس بی سیم ارگونومیک

یکی دیگر از انواع ماوس بی سیم، ماوس بی سیم ارگونومیک است که اگر قصد دارید از ماوس خود برای مدت‌زمان طولانی مانند یک روز کاری کامل استفاده کنید، این محصول یک گزینه عالی است. این مدل موس‌ها با در نظر گرفتن راحتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای انواع دست‌ها مناسب باشند، همچنین دارای دکمه‌هایی هستند که برای استفاده آسان و با دامنه حرکتی کم دست، در دسترس باشند. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به جلوگیری از چرخش دست، صرف انرژی کمتر و کاهش درد دست ناشی از استفاده طولانی از موس اشاره کرد.

Arc Touch Bluetooth

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس بی سیم ارگونومیک مایکروسافت مدل Arc Touch Bluetooth، طراحی‌شده به صورت منعطف با قابلیت استفاده بر روی تمامی سطوح کلیک کنید.

۴. موس بی سیم نوری

عملکرد موس نوری از طریق فناوری مادون‌قرمز است، بدین گونه که از یک LED برای انعکاس نور به سطح آن و از لیزر برای ردیابی حرکت استفاده می‌کند، همچنین دارای یک دوربین کوچک برای گرفتن تصویر در هر ثانیه است. لازم به ذکر است که آن‌ها را می‌توان فقط روی یک سطح صاف استفاده کرد. موس‌های Optical دارای مزایای زیادی از قبیل احتمال خرابی کمتر و عمر طولانی، عدم احتیاج به پد ماوس، وزن کم و پاسخگویی بهتر هستند.

موس بی سیم نوری هترون HNW398SL

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی موس بی سیم نوری هترون HNW398SL با وزن بسیار کم (۶۶ گرم) کلیک کنید.

۵. موس بی سیم لیزری

موس بی سیم لیزری بسیار شبیه مدل نوری است با این تفاوت که از لیزر برای ردیابی حرکت ماوس استفاده می‌کند، همچنین در این مدل کار بر روی طیف وسیع‌تری از سطوح امکان‌پذیر است. از لحاظ شاخص DPI (تعداد نقاط در یک اینچ) که معیاری برای مشخص شدن میزان حساسیت کلی موس است، موس لیزری بی سیم دارای رتبه و دقت بالایی است.

ماوس هترون مدل HMW321SL

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس بی سیم لیزری HMW321SL هترون کلیک کنید.

۶. موس بی سیم بلوتوثی

موس بی سیم بلوتوثی جز بهترین انتخاب‌ها در ماوس های بی سیم است زیرا مستقیماً با استفاده از بلوتوث به دستگاه شما متصل می‌شود که می‌تواند جابه‌جایی از دستگاهی به دستگاه دیگر را آسان‌تر کند و از هیچ‌یک از درگاه‌های USB رایانه شما استفاده نخواهد کرد. همچنین این موس را می‌توان بدون هیچ‌گونه لوازم جانبی اضافی متصل کرد که باعث اتصال راحت‌تر آن می‌شود.

موس بلوتوثی لاجیتک M171

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی موس بلوتوثی لاجیتک M171 سازگار با سیستم‌عامل‌های اندروید، مک و ویندوز کلیک کنید.

۷. موس بی سیم RF با دانگل

موس بی سیم RF با استفاده از چیزی به نام دانگل از طریق پورت USB به دستگاه متصل می‌شود. این امر اتصال را به یک فرآیند ساده تبدیل می‌کند، اما گم‌شدن دانگل نیز می‌تواند چالشی برای این مدل موس باشد. با این حال، می‌توان گفت عملکرد این محصول کمی بهتر از مدل‌های بلوتوثی است.

موس بیسیم ایفورتک G7-600NX

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی موس بیسیم ایفورتک G7-600NX مجهز به فرستنده بی سیم پربازده و کم‌مصرف 2.4GHz کلیک کنید.

راهنمای خرید ماوس بی سیم

در بین مدل‌ها و برندهای متنوع موس، آشنایی با مشخصات ماوس بی سیم برای انتخاب یک موس عالی و متناسب با نیازهایتان ضروری به نظر می‌رسد. اگر تا به حال موس خریداری نکرده‌اید، در واقع علاوه بر تصمیم‌گیری راجع به سیمی یا بی سیم بودن این محصول، باید یک سری عوامل دیگر را در نظر بگیرید که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

راهنمایی برای خرید موس
در خرید موس بی سیم باید معیارهایی از قبیل وزن، اندازه، شکل، نوع سنسور، میزان حساسیت آن و ... را مدنظر قرار دهید.

۱. نوع استفاده از موس بی سیم

قبل از خرید یک ماوس جدید، بهتر است مبنای تصمیمات خرید خود را بر اساس نوع استفاده از ماوس بی سیم قرار دهید. به این فکر کنید که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد؛ بازی؟ دفتر کار؟ وب‌گردی؟ و ... . به طور مثال اگر از سیستم خود بیشتر برای کار استفاده می‌کنید اگرچه کارهای پیچیده به دقت کافی نیاز دارند، اما لزوماً به «عملکرد بی‌نظیر» ماوس بازی نیاز ندارید.

۲. وزن موس بی سیم

علیرغم اهمیت وزن ماوس بی سیم تعداد کمی از بررسی‌کنندگان موس به این موضوع اشاره می‌کنند. وزن متوسط یک ماوس سیمی بین ۹۰ تا ۱۰۰ گرم است، در حالی که وقتی به سراغ گزینه‌های حرفه‌ای‌تر موس بروید، این وزن افزایش می‌یابد؛ به عنوان مثال، موس‌های بی‌سیم، عمدتاً به دلیل وزن اضافی باتری‌ها، سنگین‌تر هستند. اگرچه ممکن است فکر کنید چند گرم اضافی احساس نمی‌شود، اما به طور مثال وقتی یک Logitech G700s را به دست بگیرید و متوجه شوید که تلاشتان برای حرکت یک آجر بر روی میز است، شگفت‌زده خواهید شد.

۳. اندازه موس بی سیم

صرف‌نظر از اینکه دستان کوچک یا بزرگی دارید، به احتمال زیاد با اندازه خاصی از ماوس راحت‌تر هستید که این موضوع کاملاً وابسته به سلیقه شما است؛ اما اگر کاربری هستید که نیازمند دقت بالای موس است علیرغم اینکه موس های کوچک جمع‌وجور و قابل‌حمل هستند توصیه می‌کنیم که از تهیه آن‌ها صرف‌نظر کنید، اما اگر فعالیت‌های مدنظرتان نیازمند عملکرد بسیار دقیق موس نیست، می‌توانید با خیال راحت به تهیه‌ی موس‌ در هر شکل و اندازه‌ای بپردازید.

ماوس بی سیم هترون مدل HMBT130SL

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی موس حجیم بی سیم هترون HMBT130SL با دقت 1200 DPI کلیک کنید.

۴. شکل موس بی سیم

شکل ماوس بی سیم بسته به نحوه استفاده از آن‌ها، مهم است. در حالی که ماوس‌های لپ‌تاپ کوچک و بنابراین قابل‌حمل هستند، موس‌های رومیزی می‌توانند بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشند.

برخی از کاربران بنا بر استفاده خود شکل خاصی از موس‌ها را ترجیح می‌دهند؛ به عنوان مثال، برخی از ما ترجیح می‌دهیم از موس با انگشتان خود استفاده کنیم، در حالی که برخی از ما ممکن است کف دست خود را روی آن قرار دهیم. برای کسانی که از انگشت شست و حلقه یا انگشت کوچک برای نگه‌داشتن ماوس استفاده می‌کنند، یک ماوس با سایز کوچک‌تر ترجیح داده می‌شود. ماوس حجیم‌تر برای کسانی که کف دست خود را روی ماوس می‌گذارند بهتر است.

انواع روش‌های استفاده از موس بی سیم
انواع روش‌های استفاده از موس بی سیم (با کف دست یا انگشتان)

۵. ارگونومی موس بی سیم

ارگونومی موس بی سیم برای سنجش میزان راحتی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و متفاوت از بحث شکل و طراحی ظاهری است، به طور مثال ممکن است موس مدنظر ظاهر زیبایی نداشته باشد ولی ارگونومیک و بسیار راحت باشد؛ بنابراین اگر تمام روز پشت کامپیوتر هستید، بهتر است راحت بودن موس را در اولویت قرار دهید تا از بابت آسیب‌های ناشی از استفاده‌ی طولانی‌مدت از موس خیالتان آسوده باشد.

ماوس لاجیتک بی سیم MX MASTER 3

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس بی سیم ارگونومیک لاجیتک MX MASTER 3؛ بسیار راحت با قابلیت حمل بالا کلیک کنید.

۶. نوع سنسور موس بی سیم

با توجه به نوع سنسور موس بی سیم، این صنعت طیف گسترده‌ای از موس‌ها را از جمله لیزری و نوری بر اساس نیازهای کاربر نهایی ارائه می‌دهد؛ به طور مثال در ماوس بی سیم گیمینگ، اکثر شرکت‌ها سنسوری با DPI فوق‌العاده بالا (که در ادامه توضیح داده می‌شود) و دقت بهبودیافته ارائه می‌دهند و برای کارمندان اداری که همیشه در حال جابجایی هستند موس ‌هایی پیشنهاد می‌کنند که حتی روی سطوح براق مانند شیشه، سنگ مرمر و موارد دیگر کار کنند.

سنسور موس بی سیم
موس های بی سیم بر اساس نوع سنسور، به ۲ دسته‌ی ماوس لیزری یا نوری تقسیم می‌شوند.

محل قرارگیری سنسور موس بی سیم

محل قرارگیری سنسور بر روی موس عامل مهمی است که متأسفانه این نیز جز مواردی است که در مورد آن صحبت نمی‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از خرید به دنبال عکسی از پایین ماوس باشید که اگر سنسور دور از مرکز و نزدیک لبه ماوس قرار گرفته است از خرید آن اجتناب کنید! البته موارد اندکی نیز به صورت استثنا وجود دارد. در توضیح علت این مورد می‌توان گفت که سنسور خارج از مرکز در هنگام انجام تکان‌های تند به چپ یا راست منجر به دقت پایین‌تری می‌شود.

موس لیزری بهتر است یا اپتیکال؟

مردد بودن بین موس لیزری یا اپتیکال (همان نوری) یکی از مواردی است که هر کاربری در ابتدای خرید با آن مواجهه خواهد شد. سنسورها می‌توانند نوری یا لیزری باشند که در واقع با تکامل موس‌ها، تفاوت بین این دو فناوری کمی غیر قابل تشخیص شده است. در این بخش به مقایسه آن‌ها به صورت جدولی می‌پردازیم تا مطابق با اولویتتان ماوس لیزری یا اپتیکال را انتخاب کنید.

فاکتورهای مورد بررسی موس لیزری بی سیم موس نوری بی سیم
قیمت کمی گران‌تر از نوری ارزان‌تر از نوع لیزری
منبع نور نور لیزری اینفرارد دیودی نور LED
دقت دقت بالاتر (بیش ۶۰۰۰ DPI) دقت کمتر (نهایتاً تا ۳۰۰۰ DPI)
سطح استفاده قابل استفاده بر روی هر سطحی  بدون نیاز به ماوس پد معمولاً نیازمند ماوس پد
طول عمر عمر کوتاه‌تر از نوری عمر طولانی‌تر از لیزری

۷. دقت و حساسیت موس بی سیم (DPI)

علاوه بر حسگر، میزان دقت و حساسیت موس بی سیم نیز مهم است که با DPI (نقطه در اینچ) نشان داده می‌شود. دقت اکثر موس‌ها از ۸۰۰ DPI تا ۶۰۰۰ و بالاتر متغیر است. هرچه DPI موس بالاتر باشد، حساسیت آن نیز بیشتر خواهد بود.

DPI بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ پاسخگوی نیاز اکثر کاربران است و موس‌هایی با DPI بالاتر توسط گیمرهایی ترجیح داده می‌شوند که می‌خواهند برای جابه‌جایی اشاره‌گر ماوس روی صفحه، حرکت کمتری داشته باشند و سرعت خود را بالا ببرند. همچنین اگر نیازمند دقت بالا در کار خود هستید باید بدانید که هرچقدر DPI موس کمتر باشد، برای حرکت اشاره‌گر از نقطه‌ای به نقطه دیگر احتیاج به جابه‌جایی بیشتر موس خواهید داشت که دقت کار شما را بالاتر می‌برد.

ماوس لاجیتک ام ایکس MASTER 2S

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس لاجیتک ام ایکس MASTER 2S با دقت فوق‌العاده‌ی 4000 DPI و مجهز به کلید تنظیم دقت کلیک کنید.

۸. دکمه‌ های ماوس بی سیم

هنگامی که از لپ‌تاپ یا رایانه شخصی استفاده می‌کنید، دکمه‌های موس همان چیزی است که بیشترین تعامل را با آن‌ها دارید. کلیک‌های هر مدل ماوس حس و صدای متمایز خود را دارد که با توجه به موقعیت استفاده هر کدام طرفدار خاص خودش را دارد؛ برای مثال برای وب گردی در اواخر شب یا یک دفتر شلوغ، ممکن است بخواهید یک ماوس بی سیم سایلنت (بی‌صدا) را در نظر بگیرید؛ اما برای بازی یا هر چیز دیگری که می‌خواهید کلیک‌های خود را احساس کنید، ممکن است یک ماوس با بازخورد لمسی بیشتری بخواهید.

ماوس هترون مدل HMW105SL

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی موس بیسیم سایلنت هترون HMW-105 SL دارای ۶ کلید بی‌صدا کلیک کنید.

کیفیت و تعداد دکمه‌های ماوس بی سیم

کیفیت دکمه‌های ماوس بی سیم نیز مهم است تا بعداً در طول عمر آن با مشکل ساییدگی مواجه نشوید. اگر گیمر هستید، دکمه‌های بیشتر روی ماوس، به شما کمک می‌کنند تا کمی سریع به آیتم‌های درون بازی خود دسترسی پیدا کنید. جایی که زمان پاسخ همه‌چیز است، این موضوع می‌تواند تفاوت بین بردوباخت یک بازی باشد.

داشتن یک دکمه اختصاصی برای تغییر حساسیت ماوس (DPI) نیز قابل‌تأمل است و در بخش‌های بعدی این راهنما به آن پرداخته‌شده است. ولی به طور کلی تعداد دکمه‌های موس کاملاً مرتبط با ترجیحات شما است زیرا برخی با ماوس سه دکمه (چپ، وسط و راست) و برخی دیگر با تعداد دکمه‌های بیشتر راضی خواهند شد.

ماوس گیمینگ ردراگون Impact M908

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس گیمینگ ردراگون Impact M908 دارای ۱۸ دکمه قابل برنامه‌ریزی کلیک کنید.

۹. بالشتک‌های پایین ماوس بی سیم

بالشتک‌های پایین ماوس که به آن کمک می‌کند روی پد ماوس سُر بخورد، پاهای ماوس نامیده می‌شوند. پاهای بسیار کوچک و نازک می‌توانند به راحتی در طول زمان ساییده شوند، پاهای کمی ضخیم‌تر و پهن‌تر دوام بیشتری خواهند داشت. اگر یک ماوس گران‌قیمت می‌خرید، به این موارد دقت کافی داشته باشید.

بالشتک‌های زیر موس بی سیم
بالشتک‌های زیر موس بی سیم هر چقدر ضخیم‌تر و پهن‌تر باشند، دوام بیشتری خواهند داشت.

۱۰. باتری ماوس بی سیم

اکثر موس های مقرون‌به‌صرفه از یک یا دو باتری AAA قابل تعویض برای کار استفاده می‌کنند. عمر باتری ماوس بی سیم به گونه‌ای است که شما به ندرت نیاز به تعویض آن‌ دارید، اکثر این موس‌ها می‌توانند ماه‌ها بدون نیاز به تعویض باتری کار کنند. موس بی سیم بدون نیاز به باتری نیز وجود دارد که کمی گران‌تر و دارای باتری‌های داخلی هستند و می‌توان آن‌ها را با استفاده از شارژر یا داک همراه، شارژ کرد؛ بنابراین با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنید که برای استفاده شما راحت باشد.

ماوس بی سیم لاجیتک M185

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس بی سیم لاجیتک M185 دارای باتری قابل شارژ کلیک کنید.

۱۱. ویژگی‌های نرم‌افزاری ماوس بی سیم

اکثر ماوس های بی سیم بدون نصب نرم‌افزار به خوبی کار می‌کنند ولی برخی از برندها همراه موس های خود نرم‌افزارهایی را ارائه می‌دهند که کلی کار انجام می‌دهند. برخی از این ویژگی‌ها امکان تغییر رنگ چراغ‌های روی ماوس را فراهم می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به شما امکان می‌دهند تنظیمات مدنظر را به دکمه‌های مختلف تغییر دهید، حتی ماکروهایی را اضافه کنید که به شما امکان می‌دهند با فشار یک دکمه چندین کار را انجام دهید. همچنین بسته به برنامه یا بازی‌ای که انجام می‌دهید، می‌توانید در محدوده DPI جابجا شوید.

برخی دیگر می‌توانند تنظیماتی را که انجام می‌دهید در خود ماوس ذخیره کنند؛ این ویژگی زمانی مفید است که ماوس را از یک رایانه یا لپ تاپ به رایانه دیگری منتقل می‌کنید زیرا نیازی به پیکربندی مجدد تنظیمات ندارید.

اتصال موس بی سیم با نرم افزار
برخی از موس های بی سیم دارای ویژگی‌های نرم‌افزاری از قبیل تغییر رنگ چراغ‌ها، جابه‌جایی در محدوده DPI و ... هستند.

۱۲. برد ماوس بی سیم چقدر است؟

برد ماوس بی سیم در بازه‌های قیمتی مختلف ممکن است متفاوت باشد، ولی معمولاً اکثر آن‌ها از بردی با شعاع ۹ متر برخوردار هستند که البته رسیدن به یک‌سوم این فاصله هم به دلیل وجود موانع یا تداخل ممکن است دشوار باشد. همچنین میزان این برد به بلوتوثی بودن یا دانگل دار بودن موس ارتباط دارد طوری که موس های دانگل دار برد بیشتری دارند.

۱۳. بازه قیمتی ماوس بی سیم

به طور کلی تنوع مدل‌های ماوس بی سیم موجود در بازار بسیار زیاد است که از قیمت ۱۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان را (در تابستان ۱۴۰۲) شامل می‌شود.

قیمت ماوس بی سیم را همانند هر محصول دیگری باید نسبت به عملکرد آن سنجید. ایده ساده است، فقط در صورتی پول خرج کنید که ارزشش را داشته باشد. اگر تنها چیزی که در یک ماوس به دنبال آن هستید رفع نیازهای ساده و روزمره شما است، پس بدیهی است که دلیلی برای خرید ماوس گران‌تر وجود ندارد. گاهی اوقات نیز لازم است فقط کمی بیشتر پول پس‌انداز کنید تا دقیقاً به آنچه می‌خواهید برسید، زیرا در درازمدت، همه‌چیز ارزشش را دارد.

 

چگونه از موس بی سیم استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از موس بی سیم و اتصال آن به دستگاه با توجه به نوع آن، از طریق فناوری بلوتوث یا از طریق اتصال یک گیرنده به سیستم انجام می‌شود؛ در واقع این اتصال توسط دستگاه فرستنده‌ی داخل موس و دستگاه گیرنده‌ی متصل به سیستم امکان‌پذیر است. در ادامه به نحوه تنظیم موس بی سیم جهت اتصال به دستگاه‌های مختلف می‌پردازیم.

چگونه ماوس بی سیم را روشن کنیم؟

اگر موس شما باتری خور است ابتدا بایست باتری مناسب را در آن قرار دهید، سپس با استفاده‌ از دکمه‌ای در پشت موس آن را روشن کنید، اگر این دکمه در پشت موس نبود در زیر جای باتری به دنبال آن بگردید. اگر دارای باتری داخلی است ابتدا آن را شارژ، سپس از طریق دکمه ذکرشده روشن کنید. لازم به ذکر است تمامی موس‌ها دارای دکمه روشن/ خاموش نیستند، فقط کافی است به سیستم مدنظر متصل کنید تا شروع به کار نماید.

نحوه روشن کردن موس بی سیم باتری دار
نحوه روشن کردن موس بی سیم باتری دار

چگونه ماوس بی سیم را خاموش کنیم؟

موس‌های بی‌سیم معمولاً پس از عدم استفاده بعد از مدت معینی وارد حالت آماده‌باش می‌شوند. عمر باتری ممکن است با خاموش کردن آن کمی بهبود یابد (از آنجایی که ماوس آماده به کار در آن حالت انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند) ولی خاموش کردن آن‌ها ضروری نیست.

چگونه موس بی سیم را به لپ تاپ وصل کنیم؟ (دانگل دار)

اگر ماوس ۲/۴ گیگاهرتزی دارید، دارای یک دانگل است که از طریق فرکانس‌های رادیویی با ماوس ارتباط برقرار می‌کند.

  1. دانگل ماوس ۲/۴ گیگاهرتزی خود را به پورت USB لپ تاپ یا رایانه شخصی خود وصل کنید که در بسیاری از موارد، ماوس بلافاصله کار می‌کند.
  2. اگر نیاز به نصب درایورها باشد، این مورد را در سمت راست پایین صفحه‌نمایش خواهید دید. اگر این نصب بلافاصله شروع نشود، این درایورها را در وب‌سایت سازنده‌ی موس خود پیدا خواهید کرد.

تنظیمات موس بی سیم در ویندوز 10 (بلوتوثی)

نحوه اتصال موس بی سیم بلوتوثی به ویندوز 10 به شرح زیر است:

۱. از منوی Setting (دسترسی با میانبر Win+I) Devices را انتخاب کنید.

تنظیمات موس بی سیم در ویندوز 10

۲. در نوار کناری سمت چپ، Bluetooth & other devices را انتخاب کنید و سپس بر روی علامت مثبت (+) در کنار Add Bluetooth or other device کلیک کنید.

Bluetooth & other devices در ویندوز 10 برای اتصال به موس بی سیم

۳. در پنجره پاپ آپ Add a device، گزینه Bluetooth را انتخاب کنید.

نحوه تنظیم موس بی سیم در ویندوز

۴. سپس باقی مراحل add-device را دنبال کنید و ماوس بی سیم خود را در حالت جفت شدن قرار دهید. ویندوز ماوس را شناسایی کرده و درایورهای مربوطه را اضافه می‌کند.

نکته: تنظیمات ماوس بی سیم در ویندوز ۷ نیز همانند ویندوز ۱۰ قابل انجام است.

تنظیم موس بی سیم در سیستم‌ عامل مک او اس (macOS)

ماوس بی سیم خود را در حالت جفت شدن قرار دهید، سپس:

۱. روی لوگوی اپل در نوار منوی بالای صفحه کلیک کنید و System Preferences را در منوی کشویی انتخاب کنید.

تنظیم موس بی سیم در سیستم‌ عامل مک او اس (macOS)

۲. روی Bluetooth کلیک کنید تا System Preferences سیستم باز شود.

تنظیم موس بی سیم در سیستم‌ عامل مک او اس

۳. هنگامی که پنل بلوتوث را باز می‌کنید، Mac شما هر دستگاهی را در حالت جفت شدن جستجو می‌کند. برای تأیید اینکه می‌خواهید دستگاه مشخص‌شده را وصل کنید، باید بر روی درخواست اتصال Connect کلیک کنید.

تنظیم موس بی سیم در سیستم‌ عامل مک او اس

 

تنظیم موس بی سیم در سیستم ‌عامل لینوکس اوبونتو (Ubuntu Linux)

ماوس بی سیم خود را در حالت جفت شدن قرار دهید، سپس:

1. پنل بلوتوث را باز کنید و مطمئن شوید که سوئیچ در وضعیت روشن قرار دارد.

2. ماوس خود را در لیست دستگاه‌ها انتخاب کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید. هنگامی که ماوس متصل می‌شود، وضعیت آن به صورت Connected نمایش داده می‌شود.

3. وارد پنل ماوس متصل شوید و سفارشی‌سازی خود را انجام دهید.

نکات خرید موس بی سیم (۷ نکته تکمیلی)

در ادامه چند نکته تکمیلی برای خرید موس بی سیم وجود دارد که باید آن‌ها را مدنظر داشته باشید.

۱. راست دست یا چپ دست بودن خود را مدنظر قرار دهید.

با توجه به راست دست بودن یا چپ دست بودن کاربران، می‌توان موس‌های موجود را در 3 دسته تقسیم‌بندی کرد: مناسب کاربران راست دست، مناسب کاربران چپ دست و مناسب استفاده با هر ۲ دست.

اگر شما جزو معدود افرادی هستید که با استفاده از هر دو دست راحت هستید، یک موس دو دسته می‌تواند به شما این امکان را بدهد که در هنگام استفاده‌ی بلندمدت دست خود را عوض کنید و فشار روی یک بازو را کاهش دهید. اصلی‌ترین چیزی که باید از آن دوری کنید شکلی از ماوس است که دست شما را مجبور می‌کند در موقعیتی قرار بگیرد که طبیعی نباشد.

ماوس بی سیم ای فورتک مدل G3-200NS

برای مشاهده‌ی مشخصات کامل و خرید اینترنتی ماوس بی سیم ای فورتک G3 200N با قابلیت کار با هر دو دست چپ و راست کلیک کنید.

۲. به سازگاری موس با سیستم‌عامل مدنظر دقت کنید.

اکثر موس‌های موجود در بازار از انواع سیستم عامل‌ها همانند ویندوز، لینوکس و مک پشتیبانی می‌کنند، ولی با پرسیدن این سؤال از فروشنده که آیا موس انتخابی با سیستم عامل مدنظر سازگار است یا خیر خیالتان را راحت کنید.

۳. به ضمانت بازگشت کالا توجه کنید.

 مطمئن شوید که در صورت ناراضی بودن می‌توانید پول خود را پس بگیرید، هیچ چیز بدتر از خرید یک ماوس گران‌قیمت نیست که غیرقابل استفاده باشد و نتوانید آن را پس دهید. با خرید از یک فروشگاه مطمئن که دارای ضمانت بازگشت کالا است، آرامش خاطر خود را تضمین کنید.

۴. برخورداری از اصول اولیه را نسبت به مزایای اضافی در اولویت بگذارید.

اگر چه موس‌هایی با تعداد زیاد دکمه و قابلیت‌های زیاد عالی هستند اما گاهی اوقات اصول اولیه را نادیده می‌گیرند. پس بهتر است قبل از اینکه روی ویژگی‌های اضافی تمرکز کنید، مطمئن شوید که موس شما تعادل وزن خوب و عملکرد دقیقی دارد.

۵. گران‌تر بودن همواره به معنای بهتر بودن نیست.

اگر ماوس مقرون‌به‌صرفه همان چیزی است که نیازهای شما را تمام و کمال پاسخ می‌دهد، نباید نگران قیمت آن باشید. در واقع نکته‌ی کلیدی برای یافتن بهترین موس، توجه به تناسب قیمت و عملکرد آن است. با توجه به این‌که بهترین ماوس می‌تواند حتی کسل‌کننده‌ترین کار را نیز کمی آسان‌تر کند، بنابراین ارزش آن را دارد که برای یافتن بهترین ماوس زمان بگذارید.

۶. خرید خود را به برندهای معروف محدود نکنید.

«موس بی سیم چه مارکی خوبه؟» این سؤالی است که تقریباً اکثر افراد به هنگام خرید درگیر آن می‌شوند ولی توصیه ما این است که جستجوی خود را به برندهای بزرگ و معروف محدود نکنید. گاهی اوقات تولیدکنندگان جدید و نوظهور ممکن است موس با کیفیت و مناسب نیازهای شما را داشته باشند، در این راستا شما می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله «بهترین موس های بی سیم» با برترین مدل‌های موجود در بازار ایران آشنا شوید.

۷. قبل از خرید نظرات کاربران دیگر را مطالعه کنید.

وقتی ماوسی مناسب خود را پیدا کردید بهتر است تمامی نظرات خصوصاً منفی را مطالعه کنید تا تمامی جوانب و مشخصات آن که احتمالا از برخی از آن‌ها غافل شده‌اید را مدنظر قرار دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله از ادبازار آموختیم که:

  • اگر به دنبال ماوس مناسب سفر هستید و به تطبیق‌پذیری و راحتی اهمیت می‌دهید، یک ماوس بی سیم را انتخاب کنید.
  • اگر یک ماوس ارزان و سریع می‌خواهید و قصد جابجایی آن را ندارید، موس سیمی می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
  • انواع مدل ماوس بی سیم با کاربری‌های مختلف شامل موس بازی، مسافرتی، ارگونومیک، نوری، لیزری، بلوتوثی و RF است.
  • در خرید بهترین ماوس بی سیم باید ۱۳ فاکتور کلیدی از قبیل وزن، اندازه، ارگونومی، نوع سنسور، DPI و ... را مورد ارزیابی قرار دهید.
  • در پاسخ به سؤال «موس بی سیم چطور کار میکند؟» می‌توان به دستگاه فرستنده‌ی داخل موس و دستگاه گیرنده‌ی متصل به سیستم اشاره کرد.

در پایان اگر سؤالی دارید که در طی مقاله پاسخ داده نشده است در قسمت نظرات بپرسید تا متخصصان فروشگاه ادبازار در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند، همچنین اگر تجربه استفاده از هر دو مدل موس بی سیم و با سیم را دارید، به نظرتان کدام‌یک ارزش خرید بالاتری دارد؟

برای مقایسه قیمت و کیفیت انواع موس های سیمی و بلوتوثی از برندهای لاجیتک، ای فورتک و.... وارد لینک زیر شودید: