راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای (بررسی مشخصات کلیدی+ معرفی ۱۰ مدل برتر)

راهنمای خرید 17 آبان 1402 تارا بهادری

راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای (بررسی مشخصات کلیدی+ معرفی ۱۰ مدل برتر)

راهنمایی در مورد خرید دوربین عکاسی (سریع و کوتاه)

در این راهنما تمام نکات مهم در مورد خرید دوربین عکاسی را که می‌تواند به شما در انتخاب بهترین دوربین کمک کند، نوشته‌ایم. با این حال اگر عجله دارید، خلاصه‌ای سریع از نکات مهم در خرید دوربین عکاسی را در قالب ۵ فاکتور مهم در زیر بخوانید:

  1. کیفیت تصویر آن بهتر از دوربین گوشی باشد: با خواندن مشخصات دوربین اگر متوجه شدید که دوربین، تصویری باکیفیت‌تر و زیباتر از گوشی شما نمی‌گیرد یا حداقل ویژگی‌هایی بیشتر از گوشی‌تان ارائه نمی‌دهد، خرید آن هیچ فایده‌ای ندارد.
  2. به در دسترس بودن لنزهای متناسب با بودجه و نیازهای آینده خود دقت کنید: اگر دوربین کامپکت با لنز ثابت را انتخاب می‌کنید، نیازی به در نظر گرفتن این موضوع نیست. اما اگر دوربینی با لنز قابل تعویض انتخاب می‌کنید، به لنزهای دیگر پیشنهادی نگاهی بیندازید. آیا آنها در محدوده قیمتی مدنظر شما هستند؟ آیا فواصل کانونی مورد نیازتان وجود دارد؟ آیا لنزهای دست‌دوم آن هم موجود است؟
  3. آخرین مدل متناسب با بودجه خود را انتخاب کنید: با توجه به اینکه فناوری دوربین بسیار سریع پیشرفت می‌کند، سرمایه‌گذاری روی جدیدترین دوربین ها بهتر است، اما اگر بودجه‌تان را نمی‌توانید تا آخرین حد نهایی بیشتر کنید، مدل قبلی آن را مدنظر قرار دهید. گزینه دست‌دوم هم وجود دارد، اما توصیه نمی‌کنیم.
  4. ارگونومی آن مناسب دستانتان باشد: اگر قصد خرید اینترنتی دارید و امکان گرفتن آن را در دست ندارید، برای یک تصمیم آگاهانه در ارتباط با ارگونومی آن به این موارد دقت کنید؛ آیا به اندازه کافی بزرگ است؟ آیا چسبندگی مشخصی دارد؟ آیا دکمه‌های ضروری به اندازه کافی از هم فاصله دارند؟
  5. اندازه‌ای که متناسب با سبک زندگی‌تان باشد: آیا شما پدر و مادری هستید که همیشه فرزندی را به همراه دارند؟ اگر این‌طور است، دوربین شما احتمالاً باید سبک یا فشرده باشد. آیا معمولاً یک کیف با خود حمل می‌کنید؟ در این صورت شما می‌توانید دوربین بزرگ‌تری را انتخاب کنید. آیا شما زیاد مسافرت می‌کنید؟ و ...
مشاهده و مقایسه انواع دوربین عکاسی از برندهای کانن، نیکون، Sony و .. در لینک زیر:

دوربین های پیشنهادی مقاله برای تمامی بودجه‌ها در ۲۰۲۳

لیست بهترین دوربین های معرفی شده در طی مقاله با در نظر گرفتن تمامی معیارهای کلیدی عبارت‌اند از:

  1. دوربین عکاسی کانن EOS R5 Body بدون آینه
  2. دوربین دیجیتال بدون آینه سونی A7S III بدون لنز
  3. دوربین دیجیتال بدون آینه سونی Alpha A7R IV بدون لنز
  4. دوربین عکاسی کانن EOS R6 Body بدون آینه
  5. دوربین کانن EOS 90D با لنز 18-135 میلی‌متر IS USM
  6. دوربین دیجیتال کانن EOS 6D Mark II Body
  7. دوربین نیکون D850 Body مدل DSLR
  8. دوربین کانن EOS R5 Body بدون آینه
  9. دوربین نیکون D7500 مدل DSLR
  10. دوربین نیکون Coolpix P950

حالا اگر علاقه‌مند به دانستن مفهوم تمامی مشخصات فنی دوربین های عکاسی هستید، با ادامه راهنماي خرید دوربین عکاسی همراه ما باشید.

راهنمای خرید دوربین عکاسی
با اطلاع از نکات مهم در خرید دوربین عکاسی حرفه ای، خرید آنلاین آسانتری را تجربه کنید.

معرفی انواع دوربین های عکاسی (کدام مناسب شماست؟)

برای انتخاب از بین انواع دوربین عکاسي ابتدا مشخص کنید برای چه کاری دوربین را تهیه می‌کنید؛ چون هر کدام از مدل‌ها ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. در همین راستا مطالعه‌ی اسم انواع دوربین عکاسی و مشخصات آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. مدل انواع دوربین عکاسی عبارت‌اند از:

  1. دوربین DSLR
  2. دوربین بدون آینه یا میرورلس (Mirrorless)
  3. دوربین فشرده یا کامپکت (Compact)
  4. دوربین بریج (Bridge)
  5. اکشن کمرا (Action)

۱. دوربین‌ های  DSLR؛ دوربینی همه‌کاره 

بهترین دوربین های DSLR حرفه ای (مخفف Digital Single Lens Reflex است) جزو سریع‌ترین دوربین ها و محبوب‌ترین‌ها برای آماتورها و عکاسان حرفه ای در سال 2022 هستند که به همه‌کاره بودن معروف‌اند.

مزایای دوربین عکاسی DSLR

این دوربین ها دارای ارگونومی خوب و عمر باتری عالی هستند و مهم‌تر از همه، با طیف گسترده‌ای از لنزهای قابل تعویض کار می‌کنند. همچنین دوربین های DSLR دارای سنسورهای APS-C یا فول فریم (توضیح در بخش مشخصات فنی) هستند.

معایب دوربین عکاسی DSLR

این دوربین ها بزرگ‌ و سنگین‌ هستند و فناوری‌های فوکوس خودکار آن به کیفیت دیگر دوربین ها نیست و از همان لنز برای کادربندی، فوکوس و گرفتن عکس استفاده می‌کند. 

دوربین DSLR کنون
بهترین دوربین عکاسی DSLR، نسبت به سایر مدل‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر است.

۲. دوربینهای عکاسی بدون آینه؛ ارائه کیفیت DSLR در ابعادی کوچک‌تر

دوربین های عکاسی بدون آینه (Mirrorless) که با لنزهای کوچک‌تر قابل تعویض خود به‌عنوان دوربین های میکرو چهار سوم هم شناخته می‌شوند، کیفیت DSLR را در ابعاد کوچک‌تر ارائه می‌کنند که اگر زیاد سفر می‌کنید کاملاً مناسب شماست. 

تفاوت دوربین dslr با mirrorless
در دوربین میرورلس برخلاف مدل DSLR، آینه‌ی متحرک برای نمایش تصویر حذف شده است.

مزایای دوربین بدون آینه

برخلاف دوربین های DSLR، این مدل‌ها از سیستم منظره‌یاب (Viewfinder) نوری مبتنی بر آینه استفاده نمی‌کنند که باعث می‌شود کوچک‌تر و سبک‌تر باشند؛ شما در عوض با استفاده از یک صفحه عقب و گاهی اوقات یک منظره‌یاب LCD یا OLED پیش‌نمایش عکس‌ها را مشاهده می‌کنید.

همچنین دوربین عکاسی میرورلس معمولاً می‌تواند عکس‌های پشت‌سرهم سریع‌تری نسبت به دوربین های DSLR در همان بازه قیمتی ثبت کند؛ همچنین، از کیفیت 4K فیلم‌برداری آن‌ها نباید غافل شد، بنابراین برای فیلم‌برداران و ولاگرها مناسب‌تر هستند. 

معایب دوربینهای بدون آینه

از معایب بهترین دوربین های عکاسی بدون آینه می‌توان به سنسورهای تصویر کوچک‌تر آن نسبت به دوربین های DSLR اشاره کرد، همچنین طیف وسیعی از لنزها برای آن‌ها وجود ندارد.

دوربین سونی
دوربین های بدون آینه به دوربین های میرورلس و میکرو چهار سوم هم معروف هستند.

۳.دوربین های کامپکت؛ معروف به دوربین های Point-and-Shoot

جواب سؤال دوربین کامپکت چیست بدیهی است چرا که از اسم آن مشخص است. ابعاد کوچک این دوربین های فشرده، قابلیت حمل آن‌ها را درست مثل دوربین تلفن همراهتان راحت می‌کند. از آنجایی که گوشی‌های هوشمند مدرن می‌توانند عکس‌هایی با کیفیت برابر آن بگیرند، پس مهم است دوربین کامپکت شما ویژگی‌های داشته باشد که گوشی شما ندارد؛ این ویژگی‌ها می‌تواند لنز‌های حرفه‌ای، قابلیت‌های بهتر عکس‌برداری در نور کم، عکاسی پشت‌سرهم سریع‌تر، سنسورهای حساس و زوم اپتیکال مناسب و ... باشد. 

فرق بین دوربین کامپکت و بدون آینه

مرز بین بهترین دوربین های کامپکت و بدون آینه‌ی کوچک محو است، اما پاسخ دقیق برای اینکه دوربین دیجیتال کامپکت چیست این است که دوربین کامپکت، دوربینی با لنز ثابت است؛ یعنی قابلیت تعویض لنز را ندارد ولی همان لنز دامنه وسیعی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این محدودیت فرایند عکاسی را بسیار ساده می‌کند و می‌تواند آن را برای کسانی که علاقه‌ای به گزینه‌های زیاد لنز ندارند، بسیار لذت‌بخش‌تر کند.

دوربین کامپکت سونی
بارزترین مشخصات بهترین دوربینهای کامپکت، لنز ثابت، ابعاد جمع‌وجور و وزن سبک آن‌ها است.

۴. دوربین‌ های بریج (Bridge)؛ معروف به مگازوم، سوپر زوم و کامپکت پیشرفته

دوربین های بریج یک گزینه همه‌کاره عالی با لنز ثابت هستند که به نام‌های مگا زوم، سوپر زوم یا کامپکت پیشرفته هم شناخته می‌شوند و بین عکاسانی که می‌خواهند بدون نگرانی بابت تغییر لنز همچنان انعطاف‌پذیری در زوم دوربرد داشته باشند، محبوب هستند. 

فرق دوربین های بریج با DSLR و کامپکت

در واقع دوربین های Bridge کوچک‌تر از دوربین های DSLR اما بزرگ‌تر از دوربین های کامپکت هستند، همچنین به نوعی بین مدل‌های کامپکت و لنزهای قابل تعویض هم قرار می‌گیرند. آنها تمایل دارند در یکی از دو جهت سنسورهای بزرگ یا لنزهایی با قدرت زوم بالا قرار گیرند (داشتن هر دو در یک طراحی فشرده ممکن نیست). 

این مدل برخلاف مدل‌های کامپکت کنترل‌های دستی را ارائه می‌کنند، ولی دارای سنسورهای تصویر کوچک شبیه به دوربین های کامپکت هستند و به ندرت منظره‌یاب اپتیکال (OVF) دارند و در عوض منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) و صفحه نمایش LCD عقب را برای عکس گرفتن انتخاب می کنند.

دوربین بریج نیکون
دوربین های بریج را می‌توان از نظر ابعاد بین دوربین های کامپکت و DSLR قرار داد.

۵. دوربین ‌های ورزشی معروف به دوربین‌ های اکشن کمرا و GoPro 

دوربین‌ های عکاسی ورزشی که به اسم‌های اکشن کمرا و گو پرو (GoPro) هم شناخته می‌شوند، معمولاً کوچک و ضدآب هستند و می‌توانند تکان‌ها، آب و دمای شدید را که ممکن است در ورزش و سایر فعالیت‌های خارج از منزل با آن‌ها روبرو شوید، کنترل کنند. 

دوربین گوپرو چیست؟

گوپرو نام یک شرکت آمریکایی است که به توسعه و تولید دوربین های شخصی ورزشی با کیفیت‌ بالا می‌پردازد و با این‌که برندهای دیگر هم دوربین های اکشن تولید می‌کنند ولی به علت کیفیت بالای دوربین‌های اکشن این برند ، هر بار صحبت از دوربین های ورزشی می‌شود، اسم گوپرو به عنوان استاندارد به ذهن می‌رسد. 

مزایای دوربین های گوپرو

دوربین های گوپرو و اکشن کاملاً جمع‌وجور و به طور کلی کوچک‌تر از کامپکت هستند. اکثر آنها یک صفحه‌نمایش لمسی برای انجام تنظیمات در پشت خود دارند و برخی از مدل‌های بالاتر آن قابلیت کنترل از طریق برنامه تلفن هوشمند را دارند. شما می‌توانید این دوربین ها را بر روی بدن یا کلاه ایمنی خود نصب کنید تا دید اول‌شخص منحصربه‌فردی به شما بدهند.

معایب دوربین گوپرو

یکی از معایب اصلی دوربین های گوپرو این است که کنترل مستقیمی روی دیافراگم و سرعت شاتر ندارید. به طور کلی تمرکز اصلی دوربین های ورزشی، فیلم‌برداری است و کیفیت تصویر آن‌ها در بهترین حالت با تلفن‌های هوشمند مدرن برابری می‌کند؛ بنابراین برای عکاسان حرفه‌ای مناسب نیست و بیشتر برای مقاصد سرگرمی، ماجراجویی و ورزشی استفاده می‌شود.

دوربین گوپرو
دوربین های اکشن در برابر شرایط جوی سخت هم مقاومت بالایی دارند.

مقایسه انواع دوربین عکاسی های حرفه ای

اگر هنوز نمی‌دانید کدام یک از انواع دوربین های عکاسی حرفه ای، بهترین انتخاب ممکن برای نیازهای شماست، اطلاعات کامل جدول مقایسه‌ای زیر را به همراه معایب و مزایای انواع دوربین عکاسی از دست ندهید.

مدل مزایا معایب
دوربین های DSLR
  • قابل‌استفاده با طیف وسیعی از لنزهای قابل تعویض برای ژانرهای مختلف عکاسی
  • عکس‌های با وضوح بالا به‌خصوص در شرایط تاریک به واسطه‌ی سنسورهای بزرگ و عریض خود 
  • توانایی پیش‌نمایش تصاویر در لنز 
  • دارای منظره‌یاب نوری
  • قابل‌استفاده به ۲ صورت کاملاً اتوماتیک و کاملاً دستی
  • سازگار با تجهیزات و لوازم جانبی متنوع از جمله انواع مانت‌ها، فلاش‌ها و تریگرها
  • بزرگ 
  • سنگین
  • گران‌قیمت به خصوص در صورت تهیه‌ی لنزهای باکیفیت
دوربین های Mirrorless
  • مناسب عکاسان و مستندسازان همیشه در سفر
  • کیفیت تصویر برابر با DSLR در ابعاد کوچک‌تر با لنزهای کوچک‌تر
  • وزن سبک
  • ایمنی بیشتر در برابر شکستن به واسطه‌ی قطعات متحرک کمتر 
  • دارای  منظره‌یاب الکترونیک برای درک بهتر نور و تنظیمات قبل از ثبت عکس
  • سرعت عکس‌برداری بالا
  • دقت فوکوس بیشتر در هنگام فیلم‌برداری
  • عدم نمایش دقیق رنگ‌ها در منظره‌یاب دیجیتال آن نسبت به مدل اپتیکال
  • گزینه‌های لنز کمتر در مقایسه با دوربین های DSLR
  • ثبت عمق میدان کمتر و  کیفیت پایین‌تر عکس در شرایط کم‌نور به واسطه‌ی سنسورهای کوچک آن (مدل‌هایی با سنسور تمام فریم این مشکل را ندارند)
دوربین های Compact
  • مناسب تولیدکنندگان محتوا، بلاگرها و ولاگرها
  • اتومات بودن اکثر قابلیت‌های آن جهت تجربه عکاسی آسان‌تر برای  عکاسان تازه‌کار 
  • کوچک و سبک با قابلیت حمل بی‌نظیر
  • ارائه عملکرد بسیار خوب در مقایسه با قیمت مناسب خود
  • برتری نسبت به گوشی‌های هوشمند به علت توانایی ضبط ویدئوهای با کیفیت 4K 
  • کیفیت تصویر پایین در نور کم نسبت به دوربین های سطح بالا به خاطر سنسورهای بسیار کوچک آن
  • فاقد کنترل‌های دستی در اکثر مدل‌های آن
دوربین های Bridge
  • مناسب کاربران عادی و عکاسان مبتدی یا نیمه‌حرفه‌ای
  • کاربرد آسان‌تر، وزن کمتر و همچنین مقرون‌به‌صرفه‌تر از انواع دوربین های DSLR
  • دارای لنزهای سوپر زوم
  • دارای اپتیک با درجه بالاتری نسبت به مدل کامپکت
  • کیفیت کمتر نسبت به دوربین های بدون آینه و DSLR
  • وجود مقدار نویز بیشتری نسبت به حالت عادی
  • عدم امکان ویرایش عکس‌های گرفته شده با استفاده از نرم‌افزارها به خاطر نوع فرمت آن 
دوربین های Action
  • بهترین دوربین عکاسی ورزشی
  • زاویه دید عریض با وضوح بالا
  • قابلیت اتصال به اجسام دیگر
  • ابعاد جمع‌وجور
  • قابل‌استفاده در هر شرایط آب‌وهوایی
  • معمولاً فاقد زوم اپتیکال
  • محدود شدن کیفیت تصویر به خاطر سنسورهای بسیار کوچک

بهترین دوربین های عکاسی (۶ مدل پرفروش)

اگر به بهترین دوربین های دیجیتال توصیه شده در این راهنما اعتماد کنید، لازم نیست دیگر نگران کیفیت تصویر و سایر مشخصات فنی آن باشید و خودتان را درگیر غواصی در اقیانوس پهناور انواع و اقسام دوربین های دیجیتال کنید؛ چرا که تمامی فاکتورهای کلیدی آن‌ها را به صورت تخصصی بررسی کرده‌ایم. در همین راستا بررسی جدول زیر عمیقاً پیشنهاد می‌شود.

نکته: برای دسترسی به مشخصات کامل و قیمت دقیق محصولات پیشنهادی بر روی نام آن کلیک کنید.

عکس محصول ویژگی‌ها
دوربین عکاسی کانن EOS R5 Body بدون آینه دوربین عکاسی کانن EOS R5 Body بدون آینه
  • بهترین دوربین عکاسی حرفه ای 2022 بالای ۱۰۰ میلیون
  • بهترین دوربین عکاسی  جهان و بهترین دوربین عکاسی بدون آینه
  • توانایی فیلم‌برداری 8K
  • دارای لرزش‌گیر ۸ محوره اپتیکال داخلی بی‌نظیر
  • مجهز به سیستم اتو فوکوس با پوشش ۱۰۰ درصدی سنسور
دوربین دیجیتال بدون آینه سونی A7S III بدون لنز دوربین دیجیتال بدون آینه سونی A7S III بدون لنز
  • بهترین دوربین عکاسی تا ۱۰۰ میلیون مدل بدون آینه
  • طراحی تخصصی برای فیلم‌برداری
  • قابلیت عکاسی در محیط‌های بسیار کم‌نور با کیفیت بالا
  • دارای عملکردی سریع و روان  با نویز پایین و دامنه داینامیکی گسترده
دوربین دیجیتال بدون آینه سونی Alpha A7R IV بدون لنز دوربین دیجیتال بدون آینه سونی Alpha A7R IV بدون لنز
  • جزو بهترین دوربین های عکاسی حرفه‌ای تا 80 میلیون
  • ارگونومی عالی
  • بدنه ضدآب و ضدضربه و دوام بسیار بالا
  • استفاده از ترکیب حسگر و پردازشگر تصویر پیشرفته برای ثبت تصاویری با  وضوح بسیار بالا
  • عمر باتری فوق‌العاده
دوربین عکاسی کانن EOS R6 Body بدون آینه دوربین عکاسی کانن EOS R6 Body بدون آینه
  • جزو بهترین دوربین های عکاسی میان رده
  • لرزش‌گیر داخلی قدرتمند
  • طراحی بدنه خوب و ارگونومی بالا
  • دارای بدنه بادوام و مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف
  • مجهز به وای‌فای، بلوتوث داخلی و کارت حافظه دوگانه
  • صفحه‌نمایش کاملاً متحرک لمسی
دوربین کانن EOS 90D با لنز 18-135 میلی‌متر IS USM دوربین کانن EOS 90D با لنز 18-135 میلی‌متر IS USM
  • بهترین دوربین عکاسی میان رده مدل DSLR
  • قدرتمند در زمینه فیلم‌برداری
  • طراحی زیبا با روکش چرمی
  • صفحه‌نمایش LCD لمسی و چرخان
  • طول عمر باتری بالا
دوربین دیجیتال کانن EOS 6D Mark II Body دوربین دیجیتال کانن EOS 6D Mark II Body
  • جزو بهترین دوربین های DSLR فول فریم کانن
  • بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای
  • بهترین دوربین عکاسی تا  ۴۰ میلیون
  • سبک و کوچک با قابلیت حمل بالا
  • مجهز به کنترل‌های لمسی بسیار بهینه
  • عملکرد بسیار خوب در حساسیت‌های بالا
  • مقاوم در برابر گردوغبار و آب

 ویژگی های دوربین عکاسی خوب (۷ ویژگی کلیدی)

در این بخش با بررسی تک‌تک مشخصات دوربین عکاسی خوب متوجه می‌شوید که باید به چه نکاتی برای خرید دوربین عکاسی توجه کنید تا کیفیت و خروجی مدنظرتان را داشته باشد.

اجزای دوربین عکاسی
دوربین عکاسی شامل اجزایی مثل لنز، دیافراگم، آینه، شاتر و ... است.

۱. لنز دوربین عکاسی؛ ویژگی کلیدی در کیفیت تصویر

کیفیت تصویر یک دوربین عکاسی بستگی زیادی به لنز متصل به آن دارد. اگر دوربینی با لنز ثابت انتخاب می‌کنید، مشخص است که هیچ انتخابی در این مورد ندارید، اما برای مدل‌های لنز قابل تعویض، لنز انتخابی بسیار مهم است. به طور کلی، هر چه بیشتر برای دوربین خرج کنید، کیفیت تصویر افزایش می‌یابد، البته از قیمت حدود 30 میلیون به بالا، هر گونه بهبود در کیفیت تصویر مبهم‌تر می‌شود، مگر زمانی که در نور کم عکس بگیرید؛ یعنی مدل‌های گران‌تر معمولاً توانایی بسیار بهتری برای ثبت تصاویر با کیفیت خوب در نور کمتر ارائه می‌دهند.

برای درک بهتر کیفیت لنز، دانستن مشخصات فنی لنز دوربین عکاسی نظیر فاصله کانونی، دیافراگم، ایزو و شاتر لازم است؛ یعنی این موارد پایه‌ی عکاسی هستند و میزان کیفیت و روشنایی تصویر به آن‌ها وابسته است که در ادامه با جزئیات توضیح می‌دهیم.

راهنمای خرید دوربین عکاسی
یکی از مهم‌ترین مشخصات دوربین عکاسی حرفه ای که باید به دقت بررسی شود، لنز آن است.

فاصله کانونی دوربین عکاسی چیست؟

فاصله کانونی (Focal length) به فاصله‌ی بین مرکز عدسی لنز و سنسور دوربین اشاره دارد و  بر حسب میلی‌متر مشخص می‌شود. این فاکتور بر ۲ مورد زاویه دید و میزان بزرگ‌نمایی تصویر مؤثر است. قاعده کلی آن به این صورت است که هر چه فاصله کانونی کوتاه‌تر باشد میدان دید آن عریض‌تر ولی توانایی زوم کمتر می‌شود و هر چه فاصله کانونی بلندتر باشد میدان دید باریک‌تری با زوم بیشتر را ارائه می‌دهد. 

فاصله کانونی دوربین عکاسی
فاصله کانونی 50 میلی‌متر در یک دوربین فول فریم تقریباً با دید طبیعی شما برابر است.
لنز زوم یا لنز پرایم؟ کدام لنز برای من مناسب‌تر است؟

لنزها بر اساس فاصله کانونی به لنز پرایم و لنز زوم تقسیم می‌شوند:

  • لنز پرایم: این نوع لنز فاصله کانونی ثابتی (عددی بین ۱۲ تا ۵۲۰۰) دارد. لنزهای پرایم در حالی که انعطاف‌پذیری کمتری دارند، معمولاً تصاویر با کیفیت و واضح‌تری تولید می‌کنند و شما عکس‌های شارپ‌تری دریافت می‌کنید. همچنین به دلیل طراحی ساده‌تر، هزینه کمتری نسبت به لنز‌های مدل زوم با کیفیت مساوی دارند. این لنز در شرایط عکاسی در نور کم و همچنین ثبت تصاویر پرتره عملکرد بهتری دارد.
  • لنز زوم: این نوع لنز فاصله کانونی متغیری دارد که شما می‌توانید به آسانی بین فواصل کانونی مختلف آن حرکت کنید و در زمان کمی به کادربندی دلخواه خود برسید؛ در نتیجه برای ثبت صحنه‌هایی با سوژه‌های متحرک مثل عکاسی از حیات‌وحش یا ثبت مسابقات ورزشی مناسب‌تر است.

نکته: هر دو لنز پرایم و زوم دارای فواصل کانونی مختلفی هستند، بنابراین برای اینکه بتوانید گزینه‌های خود را محدود کنید، ژانر عکاسی خود را در نظر بگیرید.

لنز دوربین عکاسی
در معرفی انواع لنز دوربین عکاسی، می‌توان ۲ مدل پرایم و زوم را نام برد.

دیافراگم دوربین عکاسی چیست؟

دریچه دیافراگم دوربین عکاسی (Aperture) به اندازه دریچه‌ی درون لنز اشاره دارد که تأثیر آن بر میزان نوردهی و عمق میدان تصاویر است؛ یعنی هرچه دهانه بزرگ‌تر باشد، نور بیشتری به سنسور می‌رسد. برای درک بهتر اینکه کار دیافراگم در دوربین عکاسی چیست پیشنهاد می‌کنیم مردمک چشم خود را تصور کنید که اندازه آن در شرایط پرنور و کم‌نور تغییر می‌کند، نقش دیافراگم در دوربین عکاسی هم مثل مردمک لنز است که با کوچک یا بزرگ کردن آن می‌توانید میزان نور ورودی به دوربین را تنظیم کنید، همچنین می‌توانید آن‌ها را طوری تنظیم کنید که پس‌زمینه محو و توجه به موضوع عکس جلب شود.

محدوده دیافراگم در دوربین عکاسی با حرف F هم نمایش داده می‌شود که هر چه کوچک‌تر باشد، دریچه دیافراگم بزرگ‌تر است و نور بیشتری به سنسور برخورد می‌کند. 

دیافراگم دوربین عکاسی
به طور مثال دیافراگم F/1.4  نسبت به F/2 در شرایط تاریک و کم‌نور تصاویر روشن‌تر و واضح‌تری ثبت می‌کند.

ایزو در دوربین عکاسی چیست؟

در تعریف ایزو (ISO) در دوربین عکاسی می‌توان گفت این فاکتور میزان حساسیت سنسور دوربین را به نور تعیین می‌کند که هر چه این مقدار بالاتر باشد برای عکاسی در نور کم بهتر است؛ زیرا می‌توانید از سرعت شاتر سریع‌تر و دیافراگم کوچک‌تر استفاده کنید. 

اما نقطه‌ضعف ایزوی بالا این است که باعث ایجاد اعوجاج یا نویز بیشتر می‌شود که به صورت دانه‌دانه در عکس نشان داده می‌شود. در حالی که اکثر دوربین های مدرن به خوبی این موضوع را حل کرده‌اند ما همچنان به شما پیشنهاد می‌کنیم از کمترین عدد ISO که می‌توانید با آن عکس بگیرید استفاده کنید تا از این مشکل جلوگیری کنید.

ایزو در دوربین عکاسی چیست؟
معنی ایزو در دوربین عکاسی مخفف عبارت International Organization for Standardization است.

شاتر دوربین عکاسی چیست؟

شاتر قسمتی از دوربین است که مثل پرده‌ای در مقابل حسگر قرار گرفته است و زمانی که دوربین شروع به کار می‌کند باز می‌شود و اجازه برخورد نور به سنسور را می‌دهد. کار شاتر در دوربین عکاسی، کنترل میزان نور و مقدار زمان تابش نور به سنسور است. در ارتباط با سرعت شاتر هم بهتر است بدانید سرعت شاتر بالا به معنای زمان باز بودن کمتر شاتر و زمان ثبت تصویر کمتر است که در این حالت میزان نوری که به سنسور می‌رسد هم کمتر است.

در بسیاری از دوربین های امروزی شاتر علاوه بر تنظیمات اتومات دارای تنظیمات خودکار هم برای کنترل دقیق‌تر سرعت شاتر است. 

کدام لنز دوربین را بخرم؟

در ابتدا دقت کنید که لنز انتخابی با نوع دوربین شما سازگار باشد. اکثر مدل‌های DSLR سطح پایه و بدون آینه با «لنز کیت» عرضه می‌شوند که معمولاً یک لنز زوم  ارزان‌قیمت با دیافراگم آهسته و متغیر است که می‌تواند راه خوبی برای عادت کردن به دوربین جدیدتان باشد، اما توصیه می‌کنیم به محض اینکه بودجه‌تان اجازه داد، روی یک لنز پرایم مقرون‌به‌صرفه و یک زوم با کیفیت بهتر سرمایه‌گذاری کنید.

۲. سنسور دوربین عکاسی چیست؟

دوربین های دیجیتال از یک سنسور برای ضبط تصاویر استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از سنسورها برای هر نوع دوربین موجود است که آن را به یک موضوع نسبتاً گیج‌کننده تبدیل می‌کند. اگر به تازگی عکاسی را شروع کرده‌اید، نیازی به وسواس در مورد اندازه حسگر نیست، فقط از بقیه عوامل گفته شده در این راهنما به عنوان مرجع برای خرید اولین دوربین خود استفاده کنید.

سنسور دوربین عکاسی چیست؟
انتخاب از بین انواع حسگر دوربین عکاسی به مبتدی یا حرفه‌ای بودن شما بستگی دارد.

ابعاد حسگر دوربین عکاسی به چه معناست؟

در ارتباط با اندازه حسگر در دوربین عکاسی باید بدانید که هر بار که شاتر را فشار می‌دهید، سنسور در معرض نور قرار می‌گیرد؛ پس هر چه سنسور بزرگ‌تر باشد، نور و جزئیات بیشتری را جمع‌ می‌کند و کیفیت تصویر به خصوص در نور کم بهتر می‌شود. همچنین، هرچه سنسور بزرگ‌تر باشد، توانایی شما برای محو کردن پس‌زمینه بیشتر است، اما این مورد هم به شدت به نوع لنز دوربین بستگی دارد.

اینجاست که دوربین ها بر گوشی‌های هوشمند که عموماً دارای سنسورهای بسیار کوچک هستند پیروز می‌شوند. 

انواع حسگرهای دوربین دیجیتال

3 لنز اصلی از حسگرهای دوربین عکاسی وجود دارد که احتمالاً هنگام خرید دوربین با آنها روبرو می‌شوید:

  • 1 اینچ یا کوچک‌تر:  معمولاً در دوربین های کامپکت ارزان‌قیمت یافت می‌شود.
  • APS-C:  در دوربین های کامپکت پیشرفته، بدون آینه و DSLR وجود دارد.
  • Full Frame:  در دوربین های کامپکت پیشرفته، بدون آینه و DSLR ارائه می‌شود.

عکاسان حرفه‌ای معمولاً از دوربین های فول فریم یا سنسور پیشرفته APS-C استفاده می‌کنند. اگر بودجه کافی دارید، یک دوربین فول فریم سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای است، اما لنزهای فول فریم گران‌تر هم هستند. بهترین نوع حسگر دوربین عکاسی برای عکاسان مبتدی، مدل APS-C است؛ چون این مدل‌ها مزایایی مثل اندازه و وزن مناسب، کیفیت تصویر عالی، لنزهای مقرون‌به‌صرفه‌تر را با قیمت بسیار مناسب‌تر دارند.

مگاپیکسل و رزولوشن سنسور دوربین عکاسی چیست؟

میزان مگاپیکسلی (MP) که سنسور دوربین می‌گیرد تعیین می‌کند که چقدر جزئیات در عکس‌ها و فیلم‌ها ظاهر شود؛ یعنی مقدار آن میزان شفافیت و وضوح عکس را در ابعاد مختلف نشان می‌دهد. اما قرار دادن مگاپیکسل بیش از حد روی یک سنسور به خصوص تراشه‌های کوچک در دوربین های کامپکت و گوشی‌های هوشمند به معنای پیکسل‌های کوچک با سطح کمتر برای گرفتن نور است و نتیجه آن می‌تواند عکس‌هایی پر نویز (دانه‌دار) به‌ویژه هنگام عکاسی در شرایط کم‌نور بدون فلاش باشد.

به طور کلی نگران مقدار مگاپیکسل دوربین خود نباشید؛ چون  همه دوربین های مدرن دارای مگاپیکسل کافی هستند و معمولاً رزولوشن 8 مگاپیکسل یا بالاتر کافی است. دوربین های پیشرفته هم معمولاً 20 مگاپیکسل یا بیشتر ارائه می‌دهند که حتی برای چاپ در ابعاد بزرگ هم بسیار زیاد است. 

رزولوشن سنسور دوربین عکاسی چیست؟
رزولوشن حسگر دوربین عکاسی، میزان شفافیت و وضوح عکس را در ابعاد مختلف نشان می‌دهد.

۳. سرعت دوربین عکاسی

سرعت دوربین عکاسی به چند فاکتور سرعت فوکوس خودکار، فریم در ثانیه (FPS)، سرعت شاتر و زمان راه‌اندازی دوربین مربوط می‌شود. در ارتباط با این مورد دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه معمولاً عملکرد بهتری نسبت به دوربین های کامپکت و بریج ارائه می‌دهند، اگرچه به مدل آن‌ها هم بستگی دارد.

فوکوس در دوربین عکاسی چیست؟

در تعریف فوکوس دوربین عکاسی چیست می‌توان گفت به معنای تعقیب سوژه‌ی اصلی است که باعث می‌شود چشم بیننده روی بخشی از تصویر که مدنظر شما بوده است متمرکز شود؛ بنابراین اینکه دوربین بتواند سوژه مدنظر شما را به‌درستی و با سرعت تشخیص دهد و تعقیب کند بسیار مهم است.

فناوری فوکوس خودکار پیشرفته معمولاً به دوربین های بدون آینه محدود می‌شود.

فوکوس در دوربین عکاسی
دوربین‌ بدون آینه جزو دوربین های عکاسی با فوکوس بالا محسوب می‌شود.

فریم در ثانیه (FPS) دوربین عکاسی چیست؟

FPS به صورت فریم در ثانیه (فریم در ثانیه) اندازه‌گیری می‌شود و به تعداد عکس‌هایی اشاره دارد که می‌توانید با نگه‌داشتن دکمه شاتر در حالت پیوسته و پشت‌سرهم بگیرید؛ یعنی بیشترین تعداد تصویری است که دوربین شما می‌تواند در یک ثانیه بگیرد.

 FPS بالاتر (بیشتر از 5 بار در ثانیه) می‌تواند برای گرفتن سوژه‌های متحرک سریع مفید باشد، اما باید با عملکرد مناسب ردیابی فوکوس خودکار همراه شود تا مطمئن شوید که عکس‌های شما در فوکوس و بدون تاری هستند.

سرعت شاتر دوربین به چه معناست؟

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر باز است تا سنسور در معرض نور قرار گیرد. هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، می‌توانید تصویر یک جسم متحرک را با وضوح بیشتری ثبت کنید. تنظیمات سرعت شاتر معمولاً در دهم یا صدم ثانیه اندازه‌گیری می‌شوند.

دوربین هایی با سرعت شاتر سریع‌تر برای فریز کردن عملکرد بهتری دارند، بنابراین اگر به عکاسی ورزشی علاقه دارید، دوربینی می‌خواهید که بتواند با سرعت ۵۰۰/۱ ثانیه یا سریع‌تر عکاسی کند. 

سرعت شاتر دوربین چیست
هر چه سرعت شاتر دوربین بالاتر باشد، عکس‌هایی با سوژه متحرک با وضوح بالاتری ثبت می‌شوند.

سرعت عملکرد کلی دوربین

سرعت کلی عملکرد دوربین عامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود؛ به طور معمول، دوربین های DSLR سریع‌تر از دوربین های بدون آینه و دوربین های کامپکت فعال می‌شوند.

۴. لرزش‌گیر تصویر در دوربین عکاسی 

تکنولوژی لرزش‌گیر تصویر در دوربین ها و لنزها به فاکتور Stabilization معروف است که به کاهش تاری ناشی از لرزش دست کمک می کند که یا در خود لنز یا داخل بدنه دوربین موجود است. برخی از نکات مربوط به آن عبارتند از: 

  • سیستم‌های درون عدسی به طور فیزیکی یک عنصر را در لنز تغییر می‌دهند تا لرزش را خنثی کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد سطحی از لرزش‌ها را در امتداد دو محور  افقی و عمودی  خنثی کنند. این سیستم‌های دو محوره در بسیاری از دوربین ها عکاسی و حتی گوشی‌های جدیدتر وجود دارند.
  • برخی از دوربین های بدون آینه و حتی برخی از گوشی‌های هوشمند سطح بالا، قابلیت تثبیت تصویر تا پنج محور (افقی، عمودی، پیچ، انحراف و چرخش) را دارند.
  • تلفن‌های هوشمند ارزان‌تر و دوربین های بسیار کوچک مثل دوربین های اکشن و پهپادها، ممکن است فقط دارای تثبیت‌کننده دیجیتال باشند که از نرم‌افزار درون دوربین برای اصلاح تاری تصویر استفاده می‌کند، اما نتایج آن‌ها اغلب به وضوح تثبیت‌کننده نوری نیستند.
لرزش‌گیر تصویر در دوربین عکاسی
لرزش‌گیر نوری دوربین عکاسی نسبت به لرزش‌گیر مدل دیجیتال بسیار باکیفیت‌تر عمل می‌کند.

۵. اندازه دوربین عکاسی

اندازه دوربین و احساس آن در دستان شما عاملی است که خیلی کم در مورد آن بحث می‌شود، اما خیلی مهم است. کوچک‌ترین دوربین های کامپکت برای دست‌های بزرگ یا انگشت‌هایی که مهارت ندارند، مناسب نیستند. از طرف دیگر، اگر دوربینتان خیلی بزرگ و حجیم باشد، نمی‌خواهید همیشه آن را با خود بیرون ببرید. در واقع فاکتور اندازه بیشتر یک ترجیح شخصی و همچنین بسیار ذهنی است. دوربینی که برای یک مبتدی بزرگ به نظر می‌رسد، احتمالاً برای یک حرفه ای کوچک است!

حالا اگر قصد خرید اینترنتی دوربین عکاسی را دارید توصیه می‌کنیم اندازه را بر اساس ابعاد آن در مقایسه با گوشی هوشمند خود قضاوت کنید.

دوربین عکاسی کامپکت و جیبی
دوربین های عکاسی دیجیتال کامپکت کوچک چون در جیب جا می‌شوند معمولاً به کیف نیازی ندارند.

۶. ارگونومی دوربین عکاسی

ارگونومی دوربین نه‌تنها به حسی که در دست شما دارد، بلکه به جای دکمه‌ها هم مربوط می‌شود. نگه‌داشتن برخی از دوربین های کوچک ممکن است خوب باشد، اما از طرفی نزدیک بودن دکمه‌های آن به یکدیگر، استفاده از آن‌ها را کمی سخت می‌کند. حالا اگر نمی‌توانید شخصاً به فروشگاه بروید، توصیه می‌کنیم نظرات را حتماً بخوانید.

۷. کیفیت فیلم‌برداری با دوربین عکاسی

برخی از دوربین های عکاسی ویژگی‌های سطح بالایی را برای فیلم‌برداری مثل وضوح 4K Ultra HD، نرخ فریم چندگانه، حرکت فوق‌العاده آهسته، ضبط با سرعت بالا و تایم لپس ارائه می‌کنند. البته اگر مدلی با لنزهای قابل تعویض انتخاب می‌کنید، به دست آوردن کیفیت ویدئویی بالا اصلاً سخت نیست. ویژگی های اصلی که در صورت جدی گرفتن فیلم با کیفیت بالا در دوربین دیجیتال خود باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

  • نرخ فریم: 24 و 30 فریم در ثانیه استاندارد هستند و 60 فریم بر ثانیه و بالاتر برای فیلم‌برداری اسلوموشن عالی است.
  • تثبیت‌کننده تصویر: اگر قصد دارید بدون سه‌پایه یا گیمبال فیلم‌برداری کنید چه در بدنه و چه در لنز (OIS)، تثبیت‌کننده تصویر ضروری است؛ این فناوری به کاهش تاری ناشی از لرزش دست کمک می‌کند.
  • ورودی میکروفون خارجی: برای دریافت بهترین صدا، دوربین باید قابلیت اتصال  یک میکروفون خارجی را داشته باشد.
  • مدت‌زمان ضبط: بسیاری از دوربین های DSLR محدودیتی برای میزان ضبط در یک‌زمان دارند.
  • LCD چرخان: این مورد برای فیلم‌برداری از خودتان، یا برای راحتی بیشتر گردن در حین عکاسی نیاز است.
  • خروجی HDMI: برای ضبط در دستگاه‌های ضبط خارجی لازم است.

سایر ویژگی های یک دوربین عکاسی خوب

ویژگی‌های ذکر شده در این بخش در تصمیم‌گیری نهایی در هنگام انتخاب دوربین جدید می‌توانند کمک‌کننده باشند. البته که تمامی آنها جزو فاکتورهای ضروری نیستند و توجه به آن‌ها کاملاً به نیازهای شما بستگی دارد.

  • عمر باتری طولانی: دوربین های بدون آینه و دوربین های کامپکت معمولاً عمر باتری کمتری نسبت به دوربین های DSLR دارند.
  • حالت‌های عکاسی دستی: اگر علاقه‌مند به یادگیری عکاسی حرفه‌ای هستید، تهیه دوربینی با حالت عکاسی دستی ضروری است.
  • حالت‌های خودکار: داشتن این حالت، عکاسی را آسان‌تر می‌کند.
  • صفحه‌نمایش ال‌سی‌دی چرخان: برای سلفی گرفتن و تجربه‌کردن با ترکیب‌بندی‌های منحصر خودتان، مفید است.
  • شیارهای کارت حافظه: برای بک‌آپ گرفتن فوری لازم است.
  • ورودی/خروجی میکروفون: اگر در مورد ضبط ویدئو جدی هستید، این مورد را مدنظر بگذارید.
  • صفحه لمسی: استفاده از ژست‌های تلفن هوشمند روی دوربین می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.
  • منظره‌یاب الکترونیکی (EVF): این مورد برای مشاهده تصویر قبل از ثبت کاربرد دارد تا بتوانید بهترین قاب و ترکیب‌بندی ممکن را داشته باشید. منظره‌یاب الکترونیکی نسبت به مدل  LCD برای عکاسی در نور کم بهتر است.
  • مقاومت در برابر شرایط جوی (ضد آب و ضد گردوغبار):  اگر زیاد سفر می‌کنید یا در هر شرایط آب‌وهوایی عکاسی می‌کنید این ویژگی را فراموش نکنید.
  • فرمت تصویر RAW: فایل‌هایی با فرمت RAW انعطاف‌پذیری بیشتری را هنگام ویرایش دارند.
  • Wifi، بلوتوث، NFC: این ویژگی‌ها برای انتقال تصاویر به صورت بی‌سیم به سایر دستگاه‌ها و همچنین کنترل دوربین از طریق تلفن هوشمند از راه دور مفید است.

تجهیزات جانبی دوربین عکاسی (ضروری و اختیاری)

درست است که هنگام خرید اولین دوربین، نباید خیلی خودتان را درگیر لوازم جانبی زیاد کنید ولی تهیه بعضی از آن‌ها هم لازم است. برای تشخیص این مورد ما لیستی از تجهیزات جانبی ضروری و اختیاری را برای شما نوشته‌ایم.

تجهیزات دوربین عکاسی
کیت تمیزکننده دوربین عکاسی جزو لوازم جانبی ضروری دوربین است.

لیست لوازم جانبی ضروری دوربین عکاسی

 لیست تجهیزات جانبی لازم برای دوربین عکاسی عبارت‌اند از:

  • کارت حافظه: برای ثبت تصاویر دوربین داشتن کارت حافظه حیاتی است. در هنگام خرید به سرعت و ظرفیت آن توجه کنید.
  • باتری‌های یدکی: مخصوصاً اگر  دوربین انتخابی شما بدون آینه است، حتماً باتری اضافی تهیه کنید تا لذت عکاسی‌تان به دلیل تمام شدن باتری دوربین نیمه‌کاره نماند.
  • محافظ صفحه: تهیه آن یک روشی ارزان برای افزایش طول عمر صفحه‌نمایش LCD پشت دوربین شما است.
  • لوازم تمیزکردن دوربین و لنز آن: شامل قلم لنز، دمنده یا فوتک و پارچه میکرو فیبر است.
  • بند دوربین 
  • کیف دوربین 

لیست لوازم جانبی اختیاری دوربین عکاسی

تجهیزاتی که در این بخش معرفی می‌کنیم قطعاً مفید هستند ولی مجبور نیستید حتماً آن‌ها را در ابتدای مسیر عکاسی‌تان تهیه کنید. 

  • سه‌پایه: برای عکاسی با نوردهی طولانی‌مدت یا برای اجتناب از لرزش دست و گرفتن عکس واضح‌تر، مفید است.
  • فیلترها: برای اهداف مختلف از جمله UV، ND، Polarizing و ... به جلوی لنز وصل می‌شود؛ همچنین از لنز دوربین در برابر خراش‌ها محافظت می‌کند.
  • باتری گریپ: برای استفاده طولانی‌مدت از باتری دوربین، نیرو گرفتن هم‌زمان از چند باتری را ممکن می‌کند.
  • فلش اکسترنال: عکاسی با صرفاً فلش کوچک بالای دوربین در محیط‌های با نور کم نتایج قابل قبولی ندارد که در این شرایط داشتن فلش خارجی کمک‌کننده است
  • ریموت کنترل:  برای فعال‌کردن دوربین از راه دور و همچنین گرفتن سلفی و عکس‌های دسته‌جمعی مناسب است.

نکته: هر چه لوازم جانبی بیشتری داشته باشید، کیف دوربین شما سنگین‌تر می‌شود و احتمال اینکه دوربین را همراه خود حمل کنید کمتر می‌شود! پس بهتر است در خرید ابزار زیاده‌روی نکنید.

بهترین برندهای دوربین عکاسی (۴ برند پیشتاز)

اگرچه واقعاً هیچ تفاوت قابل‌توجهی در کیفیت تصویر برندهای معروف دوربین عکاسی وجود ندارد، اما همچنان نکات ظریفی وجود دارد که هنگام انتخاب اولین دوربین خود باید آن‌ها را بدانید. پس بیایید 4 مارک خوب دوربین عکاسی و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنیم:

  1. Canon
  2. Nikon
  3. Sony
  4. Fujifilm
برندهای دوربین عکاسی
مارک بهترین دوربین عکاسی می‌تواند نیکون، کانن، سونی و ... باشد.

۱. دوربین عکاسی برند Canon

کانن بزرگ‌ترین برند دوربین عکاسی در جهان است که پاسخگوی نیازهای انواع عکاسان، از مبتدیان مطلق تا بهترین حرفه‌ای‌های جهان است. این برند به داشتن گسترده‌ترین لنزها، از جمله لنزهای EF، EF-S، EF-M، و R شناخته می‌شود.

Canon مجموعه متنوعی از دوربین ها را تولید می‌کند که عمده‌فروش آن‌ها از دوربین های کامپکت و DSLR است که از خرید آن‌ها پشیمان نمی‌شوید. اگر حرفه ای هستید یا محدودیت بودجه ندارید، دوربین های بدون آینه سری R آنها گزینه‌های بسیار خوبی برای شما هستند.

با خرید دوربین های برند محبوب کانن، حرفه‌ای عکاسی کنید.

۲. دوربین عکاسی برند Nikon

یکی دیگر از برندهای بسیار محبوب دوربین عکاسی، برند نیکون است که از بهترین دوربین های DSLR سطح ابتدایی برای مبتدیان تا مدل‌های پرچم‌دار شگفت‌انگیز برای حرفه‌ای‌ها را ارائه می‌کند.

این برند لنزهایی با فرمت «DX» و «FX» تولید می‌کند که به ترتیب به سازگاری آن‌ها با فرمت‌های سنسور APS-C و فول فریم اشاره دارد. مجموعه متنوعی از دوربین های نیکون وجود دارد که محبوب‌ترین آنها دوربین های کامپکت و DSLR هستند. ما نیکون را برای دوربین های DSLR عالی سری D خود توصیه می‌کنیم، اما اگر حرفه ای هستید و دغدغه بودجه ندارید، دوربین های سری Z بدون آینه آن‌ها هم بسیار چشمگیر هستند.

۳. دوربین عکاسی برند Sony

وقتی صحبت از دوربین های بدون آینه و درجه یک می‌شود، برند سونی درخشان‌تر از باقی برندها حاضر می‌شود. دوربین های این برند به داشتن جدیدترین فناوری‌های فانتزی معروف هستند؛ همچنین طیف وسیعی از دوربین های بدون آینه آلفا برند سونی در عملکرد فوکوس خودکار بر صنعت تسلط دارند و مدل‌های فول فریم آن بهترین عمر باتری را ارائه می‌دهند. البته لنزهای این برند معمولاً گران‌تر هستند و گزینه‌های کمتری برای مبتدیان وجود ندارد.

شما می‌توانید از بین طیف وسیعی از دوربین های مقرون‌به‌صرفه APS-C بدون آینه و برخی از دوربین های فول فریم آلفای واقعاً پیشرو این برند انتخاب کنید.

۴. دوربین عکاسی برند Fujifilm

یکی دیگر از بازیگران کلیدی در دنیای دوربین های عکاسی بدون آینه، برند فوجی فیلم است که بیشتر با عرضه دوربین های فوری شناخته می‌شود. وجه تمایز اصلی دوربین های بدون آینه این برند اندازه سنسور APS-C آن است؛  آن‌ها سنسورهایی با فرمت متوسط  (بزرگ‌تر از فول فریم) تولید می‌کنند، اما با سنسور فول فریم چیزی عرضه نمی‌کنند.

زیبایی‌شناسی دوربین های فوجی دلیل بزرگی برای سرمایه‌گذاری در این برند است؛ چرا که  دوربین های آن‌ ظاهر و احساسی عالی دارند و به همین خاطر طرف‌داران زیادی را به دست آورده‌ است.

مشخصات دوربین‌ مناسب هر ژانر عکاسی (با معرفی برترین مدل‌ها)

هر کدام از ژانرهای عکاسی، دوربین هایی با مشخصات فنی و تجهیزات جانبی متفاوتی را نیاز دارند؛ در همین راستا برای کمک به شما در انتخاب راحت‌تر از بین انبوهی از گزینه‌های موجود در بازار، ویژگی‌های موردنیاز دوربین هر سبک عکاسی را نوشته‌ایم.

۱. دوربین مناسب برای عکاسی خیابانی

یک عکاس خیابانی یک ناظر تیزبین برای مستندسازی زندگی روزمره است که هر چیزی از لباس‌های چشم‌نواز گرفته تا اتفاقات طعنه‌آمیز خیابانی را شکار می‌کند. حالا اگر قرار است شما هم صرفاً در ژانر عکاسی خیابانی فعالیت کنید، یک دوربین کامپکت ساده می‌تواند راهگشا باشد ولی به طور کلی مشخصات موردنیاز بهترین دوربین های عکاسی خیابانی عبارت‌اند از:

  • وزن سبک و اندازه جمع‌وجور با قابلیت حمل بالا
  • زمان پاسخ‌دهی سریع
  • فوکوس خودکار و عکس‌برداری متوالی
  • مقاوم در برابر تمامی شرایط جوی 
  • شاتر بی‌صدا
  • عملکرد خوب در نور کم
عکاسی خیابانی
دوربین های مناسب عکاسی خیابانی باید دارای ویژگی‌هایی نظیر زمان پاسخ‌دهی سریع، سرعت بالای شاتر و ... باشند.

۲. دوربین مناسب عکاسی پرتره

عکاسی پرتره یا همان عکاسی چهره یک ژانر عکاسی گسترده است؛ بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد بهترین دوربین برای عکاسی پرتره، باید نوع پرتره‌هایی را که قصد عکاسی دارید انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر یک عکاس استودیویی هستید نسبت به یک عکاس طبیعت نیازی به سرعت زیاد عکس‌برداری متوالی ندارید، اما به تصاویری با وضوح بالاتر نیاز دارید. 

به طور کلی متخصصان عکاسی پرتره به دنبال ۲ فاکتور کلیدی هستند: فاصله کانونی که بهترین فاصله را برای به تصویر کشیدن ویژگی‌های جذاب صورت ارائه می‌دهد و لنزهایی که می‌توانند تاری پس‌زمینه زیبایی ایجاد کنند. برخی از مهم‌ترین مشخصات بهترین دوربین عکاسی پرتره عبارت‌اند از:

  • سرعت شاتر سریع
  • قابلیت تثبیت تصویر حرفه‌ای
  • رزولوشن بالای حسگر
  • مجهز به فوکوس اتوماتیک 
  • نورپردازی عالی
عکاسی پرتره
یک دوربین حرفه ای عکاسی پرتره باید حسگری با رزولوشن بالا داشته باشد.

۳. بهترین دوربین برای عکاسی منظره

در ارتباط با عکاسی منظره احتمالاً می‌توانید از هر دوربینی برای ثبت مناظر استفاده کنید، حتی می‌توانید از گوشی هوشمند خود هم بهره ببرید؛ یعنی در نهایت برای تولید یک عکس عالی نیازی به یک دوربین شیک و گران ندارید. با این حال، اگر مایلید از آن مناظر چشمگیر، غروب خورشید و آبشارها نهایت استفاده را ببرید مشخصات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • رزولوشن بسیار بالا
  • دامنه دینامیکی وسیع
  • عمر باتری عالی
  • توانایی فوکوس آسان در شرایط کم‌نور
  • مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت
عکاسی از طبیعت و منظره
بهترین دوربین عکاسی برای طبیعت باید قابلیت توانایی فوکوس آسان در شرایط کم‌نور را داشته باشد.

۴. ویژگی دوربین های عکاسی مختص ورزشی و اکشن

مسلماً عکاسی ورزشی یکی از سخت‌ترین ژانرهای عکاسی است که تسلط بر آن کمی زمان‌بر است؛ چرا که شما با بازی غیرقابل‌پیش‌بینی، سوژه‌های متحرک سریع، شرایط نوری نامنظم و ... سروکار دارید؛ بنابراین یک دوربین عکاسی ورزشی خوب باید آن‌قدر سریع و دقیق باشد که بتواند با سوژه‌هایی که به سرعت و به طور غیرقابل‌پیش‌بینی حرکت می‌کنند هماهنگ شود. برخی از ویژگی های دوربین های عکاسی ورزشی عبارت‌اند از:

  • فوکوس خودکار بسیار دقیق
  • قدرت زوم بالا
  • سرعت عکاسی متوالی بالا
  • دارای سریع‌ترین سرعت شاتر
  • لرزش‌گیر داخلی قدرتمند
عکاسی ورزشی
در بهترین دوربین های عکاسی ورزشی، فاکتور سرعت عکاسی متوالی بالا بسیار مهم است.

۵. بهترین دوربین برای عکاسی خانوادگی

اگر شما هم به عنوان یک عکاس خانوادگی، قصد ثبت لحظات خاص را برای نزدیک‌ترین، عزیزترین و حتی خودتان را دارید تا در زمان‌های آینده از آن لذت ببرید به مشخصات زیر برای بهترین دوربین عکاسی برای خانواده دقت کنید:

  • ابعاد کوچک و ترجیحاً سبک
  • قیمت مناسب
  • بدنه مقاوم در برابر ضربات و آسیب‌های احتمالی
  • کاربری آسان
  • سرعت شاتر سریع
عکاسی خانوادگی
بهتر است دوربین مناسب عکاسی خانوادگی تا جای ممکن کوچک و سبک باشد.

معرفی دوربین های مناسب هر ژانر عکاسی

بررسی مشخصات تک‌تک دوربین های موجود در بازار جهت پیداکردن بهترین برای ژانر عکاسی مدنظرتان پروسه‌ای زمان‌بر و گیج‌کننده است؛ به همین سبب ما سعی کردیم با معرفی برترین‌های بازار این مسیر را برای شما آسان‌تر کنیم. شما می‌توانید بهترین دوربین های مناسب هر ژانر عکاسی را در جدول زیر ببینید. 

مدل ژانر مناسب حسگر (مگاپیکسل) سرعت عکاسی پیاپی (فریم در ثانیه) وزن (گرم)
دوربین سونی  A7S III  بدون آینه خیابانی 24.2 10 650
دوربین کانن EOS 6D Mark II Body مدل DSLR خیابانی 26 6.5 765
 D850 Body مدل DSLR

پرتره

منظره

46 7 1015
دوربین کانن EOS R5 Body بدون آینه

پرتره

منظره

 

مکانیکی ۱۲

الکترونیکی ۲۰

738
دوربین نیکون D7500 مدل DSLR

ورزشی و اکشن

21

8

720
دوربین نیکون Coolpix P950

خانوادگی

16

7

1005

قیمت دوربین عکاسی 

در ادبازار (EdBazar) انواع دوربین عکاسی قیمتی در بازه ۲۵ تا ۱۹۰ میلیون دارند، بنابراین مهم است که نسبت به بودجه خود واقع‌بین باشید؛ با کم خرج کردن، صاحب دوربینی با کیفیت تصویر متوسط می‌شوید و با هزینه‌کردن بیش از حد علی‌رغم به دست آوردن یک دوربین فوق حرفه‌ای، ضربه‌ای اساسی به کیف پول خود می‌زنید! برای رسیدن به یک حالت تعادل در این بحث، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر علاقه‌ای به تهیه لنز جدا ندارید، پولتان را برای یک دوربین کامپکت پیشرفته با لنز ثابت و ترجیحاً آخرین مدل خرج کنید.
  • برخی از لوازم و تجهیزات جانبی همراه دوربین وجود دارند که یا هرگز از آن‌ها استفاده نخواهید کرد یا کیفیت پایینی دارند و پس از چند بار استفاده خراب می‌شوند؛ در نتیجه بهتر است برای آن‌ها هزینه نکنید.
  • توصیه می‌کنیم که یک دوربین مدل جدید تهیه کرده و همگام با تکنولوژی پیش بروید.
  • اگر به هر دلیلی تمایل به خرید مدل دست‌دوم دارید بسیار دقت کنید که به خاطر هزینه کمتر در ابتدای کار، متحمل هزینه بیشتر به خاطر تعویض قطعات آن نشوید؛ چرا که دوربین های DSLR بر اساس تعداد عکس‌هایی که قبلاً گرفته شده‌اند، «عمر شاتر» دارند و تعویض قطعات آن می‌تواند گران باشد.
خرید بهترین دوربین های عکاسی از معتبرترین برندها با ارائه گارانتی در لینک زیر:

مشاوره خرید دوربین عکاسی

اگر تا به اینجای مقاله همراه ما بوده‌اید و هنوز درگیر سؤالاتی هستید که در طی مقاله جواب دقیقی برای آن پیدا نکرده‌اید یا اینکه در انتخاب بین چندین مدل مردد هستید، شما می‌توانید از مشاوره خرید دوربین عکاسی حرفه ای توسط متخصصان فروشگاه ادبازار بهره ببرید. همچنین اگر به دنبال خرید دوربین عکاسی در اصفهان هستید می‌توانید از مشاوره حضوری کارشناسان حاضر در فروشگاه استفاده کنید. شما به 2 طریق زیر می‌توانید مشاوره برای خرید دوربین عکاسی دریافت کنید:

  • مشاوره آنلاین برای خرید دوربین عکاسی با کامنت دادن در بخش نظرات
  • مشاوره تلفنی خرید دوربین عکاسی با تماس با شماره‌های درج شده در سایت
مشاوره خرید دوربین عکاسی
در خرید دوربین عکاسی به تناسب بین عملکرد و قیمت آن توجه داشته باشید.

 

دوربین عکاسی را از ادبازار قسطی بخرید!

فروشگاه ادبازار با درک وضعیت اقتصادی نابسامان موجود، شرایط خرید دوربین عکاسی با اقساط را فراهم کرده است تا هیچ عکاسی چه مبتدی و چه حرفه‌ای به دلیل محدودیت بودجه از خرید دوربین محبوب خود محروم نشود. 

برای خرید قسطی دوربین عکاسی حرفه ای از معتبرترین برندها با پشتیبانی آنلاین ادبازار ارتباط بگیرید.
 

جمع‌بندی

ما در این مقاله راهنما خرید دوربین عکاسی از فروشگاه اینترنتی اِدبازار با بررسی:

  • انواع دوربین عکاسی بدون آینه، کامپکت و ... و برترین‌ مدل‌های هر کدام
  • کلیدی‌ترین مشخصات یک دوربین عکاسی خوب
  • تجهیزات جانبی ضروری و اختیاری دوربین عکاسی
  • بهترین برندهای دوربین عکاسی موجود در بازار 
  • ویژگی‌های کلیدی دوربین عکاسی مناسب تمامی ژانرها (ورزشی و ...) و بهترین مدل‌‌های آن

سعی کردیم کمک کنیم تا تمامی ویژگی های یک دوربین عکاسی حرفه ای خوب را درک کنید و بتوانید دوربینی را انتخاب کنید که در مقابل پول پرداختی‌تان بهترین عملکرد را داشته باشد.

در پایان اگر هنوز مسئله‌ای برایتان مبهم است در بخش نظرات بنویسید تا پاسخ آن را از همکاران متخصص ما در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. همچنین اگر تجربه عکاسی با دوربینی را دارید که از عملکرد آن راضی بوده‌اید لطفاً بنویسید تا دیگران هم از تجربیات ارزشمند شما استفاده کنند.