راهنمای خرید فلش مموری + (آموزش رمزگذاری و تشخیص فلش اصل از تقلبی)

راهنمای خرید 30 مهر 1402 فائزه رستم پور

راهنمای خرید فلش مموری + (آموزش رمزگذاری و تشخیص فلش اصل از تقلبی)

راهنمای خرید فلش مموری (۵ ویژگی کلیدی)

قبل از خرید باید بدانید فلش مموری خوب چه ویژگی‌ هایی دارد، به همین دلیل ۵ ویژگی اصلی یک فلش مموری حرفه ای را به ترتیب زیر بررسی می‌کنیم: 

  1. ظرفیت فلش مموری ها
  2. سرعت خوانش در فلش مموری
  3. انواع پورت فلش مموری ها
  4. امنیت اطلاعات در فلش مموری
  5. اندازه و جنس بدنه فلش 
راهنمای خرید فلش مموری
اطلاع از حافظه، سرعت خواندن و نوشتن در فلش و ... پیش از  خرید فلش مموری مهم است.

۱. ظرفیت فلش مموری ها 

در بازار فلش مموری ۲ گیگ تا ۲ ترابایت (۲۰۴۸ گیگابایت) وجود دارد. این اعداد ظرفیتِ فلش و اینکه چه مقدار فایل و پوشه را می‌توانید در آن‌ها ذخیره کنید، مشخص می‌کنند. فلش مموری ظرفیت بالا معمولاً قیمت بالاتری هم دارد. بنابراین اگر قصد انتقال فایل‌های متنی دارید، بهتر است فلش مموری های کم حجم که قیمت پایین‌تری هم دارند، بخرید.

متداولترین ظرفیت برای فلش مموری ها عبارتند از:

فلش مموری 32 گیگ

فلش مموری 64 گیگ

تفاوت ظرفیت اسمی و واقعی فلش مموری

ظرفیت واقعی فلش مموری، کمتر از ظرفیتِ اسمی یا همان عددی که روی فلش نوشته شده است، می‌باشد. دلیلش این است که تمام داده‌های کامپیوتری، از جمله ظرفیت فلش مموری، با اعداد باینری (صفر و یک) و برمبنای ۲ تعیین می‌شوند. از آنجایی که اعداد در مبنای ۱۰ برای کاربران ملموس‌‌تر هستند، کمپانی‌ها ظرفیت حافظه فلش مموری را به مبنای ۱۰ برمی‌گردانند و آن را در تبلیغات استفاده می‌کنند.

این تغییرِ مبنا، علت کم بودنِ فضای واقعی فلش مموری نسبت به فضای تبلیغ‌شده‌ی آن است. اما  این تفاوت خیلی هم زیاد نیست. مثلا در فلش یک گیگابایتی معمولا فقط ۷ درصدِ آن (تقریبا ۷۰ مگابایت) قابل استفاده نیست که این عدد در مقایسه با ۱ گیگابایت، عددی ناچیز به حساب می‌آيد. .

برای آشنایی با انواع فلش مموری، مقاله زیر را در ادبازار بخوانید.

فلش چند گیگ بخریم؟

برای اینکه بدانید فلش چند گیگ مناسب شما است، باید حجم مورد نیازتان را با توجه به کارتان تخمین بزنید. مثلا اگر عکاس هستید و بعد از هر بار عکاسی حدودا ۲۰۰ عکس را به لپ‌تاپ منتقل می‌کنید، با فرض اینکه متوسط حجم هر عکس ۵ مگابایت است، شما برای هر بار عکاسی حداقل به ۱ گیگابایت حافظه نیاز دارید. 

توجه: اکثرا خرید فلش مموری با ظرفیتِ کمی بالاتر از حجم مورد نیازتان توصیه می‌شود، اما نه فلشی با حجم بسیار بالاتر، چون در این صورت شما هزینه فضایی که قرار نیست از آن استفاده کنید را می‌پردازید.

فلش مموری ای دیتا UR340
فلش مموری ای دیتا UR340 با حافظه ۶۴ گیگ مناسب برای ذخیره و انتقال داده‌های حجیم.

 

فلش مموری ای دیتا ۶۴ گیگی مدل UR340 را با ضمانت اصالت کالا از ادبازار بخرید.
چقدر فیلم و عکس می‌توان در فلش‌ها ذخیره کرد؟

در شکل زیر می‌بینید که فلش‌ها در انواع ظرفیت‌ها (زیرِ ۲ گیگ تا ۳۲ گیگ) چند ساعت فیلم و چه تعداد فایل‌ متنی، صوتی و تصویری را می‌توانند در خود جای دهند.

تعداد فایل‌های ویدیویی، تصویری، صوتی و متنی که می‌توانید در فلش‌های ۱۲۸ مگابایتی تا ۳۲ گیگابایتی ذخیره کنید.
تعداد فایل‌های ویدیویی، تصویری، صوتی و متنی که می‌توانید در فلش‌های ۱۲۸ مگابایتی تا ۳۲ گیگابایتی ذخیره کنید.

۲. سرعت خوانش فلش مموری

سرعت خواندن و نوشتن فلش، به ۲ عامل نوع تراشه مموری و نوع درگاه ارتباطی (پورت) وابسته است که در ادامه با هر دو آشنا می‌شویم:

نوع تراشه فلش مموری

هر درایو فلش USB از یک تراشه حافظه برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کند. این تراشه حافظه، با دو نوع تکنولوژی NOR یا NAND تولید و استفاده می‌شود. 

تفاوت دو حافظه فلش Nand و Nor چیست؟
  1. در حافظه‌های Nor سرعت خوانشِ اطلاعات بیشتر اما سرعت نوشتن و پاک کردن اطلاعات کمتر از حافظه Nand است.
  2. تولید حافظه Nor نسبت به Nand هزینه بالاتری دارد.
  3. امروزه در فلش مموری های سرعت بالا، از تراشه حافظه Nand استفاده می‌شود زیرا سرعت کپی و پاک کردن اطلاعات در آن‌ها بیشتر از حافظه Nor است و فناوری ساخت آن‌ها شبیه به هارد SSD می‌باشد.
فلش مموری سیلیکون پاور مدل Gewel J06 ظرفیت 32 گیگابایت
فلش مموری سیلیکون پاور با حافظه NAND و پورت USB 3.0 سرعت بالایی در انتقال فایل دارد.
پرسرعت‌ترین فلش مموری سیلیکون پاور ۶۴ گیگی مدل J06 را با فرصت تست ۷ روزه از ادبازار بخرید.

نوع درگاه ارتباطی مموری

امروزه در پرسرعت ترین فلش مموری ها ازUSB 3.0  استفاده می‌شود. حداکثر سرعت انتقال داده در پورت‌های قدیمی‌ USB 2.0، ۶۴ مگابایت‌برثانیه بود اما در نسل سوم USB، سرعت انتقال داده تا ۱۰ برابر سریع‌تر (حدود ۶۴۰ مگابایت‌برثانیه) شده است. فلش‌های USB 2.0 دارای کانکتور مشکی و فلش های USB 3.0 دارای کانکتور آبی یا قرمز رنگ هستند تا از روی ظاهر هم قابل تشخیص باشند.

توجه: اگر سر فلش مموری USB 3.0 را به پورت USB 2.0 لپ تاپ وصل کنید، انتقال فایل با سرعت USB 2.0 انجام می‌شود و شاهد افت سرعت فلش مموری خواهید بود.

سایر تفاوت های  USB2.0 و USB3.0 عبارتند از:

  1. در USB 3.0  همزمان می‌توان اطلاعات ارسال کرد و دریافت نمود.
  2. فلش مموری پر سرعتUSB 3.0  نسبت به مموری USB 2.0 قیمت بالاتری دارد.
مقایسه فلش USB 2.0 با فلش های USB 3.0
مقایسه فلش USB 2.0 با کانکتور مشکی و فلش های USB 3.0 با کانکتور آبی و قرمز 

۳. انواع پورت فلش برای اتصال به دستگاه ها

برای اینکه بتوانید فلش مموری خود را به انواع گوشی، لپ تاپ، ضبط ماشین و تلویزیون وصل کنید باید پورت فلش شما با دستگاه مدنظر همخوانی داشته باشد. 

پورت‌های خروجی مناسب برای اتصال فلش مموری به انواع دستگاه ‌ها به‌صورت زیر است:

فلش با پورتUSB  (مناسب ضبط ماشین و...)

فلش مموری ضبط ماشین، لپ تاپ، پلی استیشن و تلویزیون همواره باید دارای یک سر USB  باشد. زیرا اکثر این دستگاه‌ها از  پورت USB برای انتقال داده استفاده می‌کنند.

قیمت فلش مموری ای دیتا مدل UV350 ظرفیت 64 گیگابایت
فلش مموری  Adata مدل  UV350 با حافظه ۶۴ گیگ و پورت USB مناسب برای ضبط فیلم در تلویزیون.
فلش مموری ای دیتا مدل UV350 با ظرفیت ۶۴ گیگ و پورت USB 3.0 را از ادبازار بخرید.

فلش مموری تایپ C (مناسب گوشی)

اگر به‌دنبال فلش مموری گوشی شیائومی، سامسونگ و ... هستید، فلش با پورت تایپ سی بخرید تا بدون نیاز به رابط، بتوانید فلش را به گوشی وصل کنید.

توجه داشته باشید که امروزه بیشتر گوشی‌ها دارای کانتکور سریع تایپ C هستند. بنابراین بهترین فلش مموری قابل اتصال به گوشی، فلشی است که سَریِ تایپ سی داشته باشد.

فلش مموری ای دیتا مدل UC300 ظرفیت 32 گیگابایت
فلش مموری ۳۲ گیگی ای دیتا مدل UC300 با خروجی تایپ سی به عنوان پرسرعت‌ ترین فلش مموری مک بوک و گوشی شناخته می‌شود
فلش مموری تایپ ای دیتا مدل UC300 USB 3.2 با ظرفیت ۳۲ گیگ را همین حالا سفارش دهید و ۱ تا ۳ روزِ دیگر درب منزل تحویل بگیرید.

فلش مموری او تی جی (OTG)

پورت شارژ گوشی‌های اندروید تولید ۷ الی ۸ سال پیش، Micro USB بود. برای اینکه بتوانید اطلاعات را بین فلش و این مدل گوشی‌ها انتقال دهید لازم است فلش مموری او تی جی تهیه کنید. این فلش‌ها درست مثل شارژرهای قدیمی میکرو یواس‌‌بی، دارای سری OTG هستند. 

ظاهر فلش مموری OTG
ظاهر فلش مموری OTG دارای زبانه است و فقط برای اتصال به تبلت و گوشی‌های اندروید قدیمی‌تر کاربرد دارد.

فلش مموری‌ لایتنینگ (فلش مموری مناسب آیفون)

فلش مموری لایتنینگ چیست که به بهترین فلش مموری برای گوشی آیفون و انواع آیپد تبدیل شده است؟ در واقع این فلش که کانکتور لایتنینگ دارد مشکل همیشگی در اتصال به آیفون و آیپد را حل کرده است. 

همچنین برای افرادی که می‌خواهند اطلاعاتی را بین مک بوک، آیفون و آیپد خود ردوبدل کنند، این فلش بهترین گزینه است.

بهترین فلش مموری مخصوص آیفون فلش با کانکتور لایتنینگ
کانکتور لایتنینگ به دلیل سازگاری با پورت اصلی، بهترین فلش مموری مخصوص آیفون است.

۴. امنیت فلش مموری 

قابلیت حمل آسانِ یک فلش، باعث شده که احتمال گم‌ شدن و دسترسی دیگران به اطلاعات آن افزایش یابد. به همین دلیل یا باید از فلش مموری ها با قفل سخت افزاری استفاده کنید یا فلش های معمولی را رمز دار کنید.

مدل‌های فلش مموری قفل سخت افزاری

کمپانی‌ها برای جلوگیری از سرقت اطلاعات، انواع فلش مموری های اثر انگشتی و قفل رمزدار را روانه بازار کرده‌اند. از آنجایی که این فلش‌ها نسبت به فلش‌‌های معمولی قیمت‌ بالاتری دارند، ما در ادامه برای حفظ امنیت اطلاعات در فلش‌های معمولی، راهکارهای مختلفی را ارائه کرده‌ایم. 

رمز گذاشتن روی فلش (۲ راهکار کاربردی)

اگر نمی‌خواهید بابت فلش مموری قفل سخت‌افزاری هزینه کنید اما امنیت اطلاعاتتان هم برایتان مهم است، با استفاده از ویندوز یا نصب نرم‌افزارهای رمزگذار، به راحتی می‌توانید از فایل‌های خود محافظت کنید.

۱. رمز گذاشتن روی فلش در ویندوز با BitLocker 

با قابلیت بیت لاکر (BitLocker) در کنترل پنل ویندوز ۷ به بعد، می‌توانید برای فلش مموری پسورد بگذارید. برای این کار کافیست فلش را به لپ تاپ یا کامپیوتر وصل کنید، سپس با کلیک راست روی نام فلش، Turn on Bitlocker را انتخاب کرده و رمز مدنظرتان را وارد کنید. 

رمز گذاشتن روی فلش در ویندوز با BitLocker
شکل  10: افزودن پسورد برای خواندن فلش مموری و حفاظت از اطلاعات آن، با قابلیت بیت لاکر در ویندوز.
۲. رمز گذاشتن روی فلش با نرم افزار

اگر از ویندوز‌های قدیمی‌تر از ویندوز ۷ یا سیستم عامل‌های دیگر استفاده می‌کنید، برای تبدیل فلش مموری معمولی خود به یک فلش مموری قفل دار نیاز به نصب نرم‌افزارهای جانبی دارید. بهترین نرم افزار‌های رمزگذاری بر اطلاعات فلش مموری عبارتند از:

  • USB Secure
  • Rohos Mini Drive

 

اگر چه استفاده از این 2 روش، فلش مموری شما را بدون هزینه رمزدار می‌کند؛ اما توجه داشته باشید که در صورتِ فراموشی رمز عبور، به هیچ وجه امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد. در این حالت شما مجبور هستید فلش مموری را فرمت کنید و این یعنی پاک کردن تمام اطلاعات ذخیره‌شده در آن!

 پس در انتخاب پسورد دقت کنید.

۵. اندازه و جنس بدنه فلش مموری

بیشتر فلش‌ مموری ها کمتر از ۳۰ گرم وزن دارند و اغلب جنس بدنه‌شان فلزی یا سیلیکونی‌ است. 

در مورد ابعاد بهتر است بگوییم که فلش های کوچک‌تر، مناسبتر هستند. چون اغلب، کانکتورهای پورت USB روی کامپیوتر و لپ‌تاپ خیلی به هم نزدیکند. پس وصل‌کردن فلش مموری بزرگ به درگاه USB ممکن است پورت مجاور را مسدود کند.

طراحی بدنه فلش مموری

جنس و طراحی بدنه در اکثر فلش ها به گونه‌ای است که در برابر ضربه و قطرات آب مقاوم باشند. البته این مقاومت به معنای ضد ضربه یا ضد آب بودن نیست! 

اگر به دنبال فلش مموری ضد آب و ضد ضربه هستید بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • فلش مموری ضد آب معمولاً دارای درپوش محکمی ا‌‌ست که اجازه نفوذ آب حتی در عمق چند متری را هم نمی‌دهد و از آسیب رسیدن به مدار داخلی در اثر نفوذ آب جلوگیری می‌کند. 
  • فلش مموری ضد ضربه یا ضد شوک عموماً دارای کاور و درپوش از جنس سیلیکون یا آلیاژ ضخیم است و در مشخصاتش نیز به مقاومت آن در برابر ضربه اشاره شده است.
فلش مموری ضد آب و ضدضربه سیلیکون پاور مدل T06
فلش مموری ضد آب و ضدضربه سیلیکون پاور مدل T06 از آسیب‌دیدگی فلش در برابر نفوذ آب جلوگیری می‌کند.
فلش مموری سیلیکون پاور مدل Touch T06 را با ضمانت اصالت کالا از ادبازار بخرید.

بهترین برندهای فلش مموری موجود در بازار 

در میان انبوهی از برندها، پیداکردن فلش مموری مارک خوب کار دشواری است. ما در این بخش برای انتخاب راحتِ بهترین فلش مموری، به معرفی ۳ برند برتر می‌پردازیم:

۱. فلش مموری ای دیتا

ای دیتا (Adata) یک برند تایوانی و بسیار معروف در صنعت فلش مموری است. این برند فلش های پرسرعت USB 3.0 را با بیشترین حد سازگاری با پورت‌های لپ‌تاپ، وارد بازار کرده است به طوریکه اگر بپرسید برای انتقال داده بین دو کامپیوتر، فلش مموری خوب چه مارکی‌ست بی شک برند Adata را پیشنهاد می‌کنیم. 

طراحی ساده فلش‌های این برند با ابعادی باریک، امکان استفاده از پورت‌های مجاور را (بدون مسدودکردن) فراهم‌ می‌کند.

فلش مموری ای دیتا مدل UV320 ظرفیت 32 گیگابایت
فلش مموری ای دیتا مدل  UV320 مناسب برای لپ تاپ و تلویزیون و....
فلش مموری ای دیتا UV320 با ظرفیت ۱۲۸ گیگ و طراحی جمع شونده را از ادبازار بخرید.

۲. فلش سیلیکون پاور 

شرکت تایوانی سیلیکون پاور (Silicon-Power) را می‌توان یکی از قوی‌ترین کمپانی‌ها در ساخت فلش مموری های فانتزی و باکیفیت دانست. تنوع طراحی، رنگ و جنس بدنه؛ فلش مموری سیلیکون پاور را در بین سایر برندها متمایز کرده است. فلش مموری های نسل جدید سیلیکون پاور با کانکتور تایپ سی، با سرعت بالا و بدون نیاز به مبدل، اطلاعات را بین گوشی و فلش جابه‌جا می‌کنند.

فلش 32 گیگ سیلیکون پاور i series
فلش مموریسیلیکون پاور مدل Ultima II i-series USB 2.0 با طراحی ساده و پرطرفدار.
فلش مموری سیلیکون پاور Ultima II i-series USB 2.0 را با گارانتی معتبر از ادبازار بخرید.

۳. فلش مموری سن دیسک

شرکت چندملیتی سن دیسک (Sandisk) یکی از بهترین برندها در حوزه تولید فلش مموری، خصوصا فلش‌های مخصوص گوشی با سری او تی جی و تایپ C است. 

فلش مموری های برند سن دیسک ظرفیت‌های متنوع (۳۲، ۶۴، ۱۲۸ گیگابایت و ...) و طرح‌های مختلفی دارند. فلش‌های جمع‌شونده، کشویی،  کاوردار و جدیدا فلش مموری بلوتوثی از جمله محصولاتی است که این برندِ محبوب، به بازار عرضه کرده است.

لیستی از بهترین فلش مموری های بازار را در ادبازار ببینید.

فلش یا کارت حافظه؟

پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد چون باید به کاربردِ مورد انتظارتان توجه کنید.

با اینکه فلش مموری و کارت حافظه هر دو با هدف ذخیره‌سازی اطلاعات به بازار عرضه شده‌اند و ویژگی‌های مشترکی مثل سایز کوچک، وزن سبک، قابلیت حمل و ظرفیت ۱۲۸ مگابایت به بالا دارند؛ اما با این حال تفاوت‌های اساسی زیر را دارند:

  • کارت حافظه یا SD کارت برای استفاده باید در داخل گوشی، دوربین عکاسی و MP3 پلیر قرار گیرد اما فلش مموری به دلیل سر کانکتور USB، جزء اتصالات خارجی محسوب می‌شود.
  • برای خواندن اطلاعات از روی کارت حافظه، نیاز به کارت‌خوان یا همان رم‌ریدر (RAM Reader) دارید. اما برای استفاده از فلش مموری تنها کافیست آن را مستقیما وارد دستگاه کنید.
  • کارت حافظه را می‌توانید برای ارتقاء حافظه رم گوشی، دوربین عکاسی و ... که دارای پورت USB نیستند، استفاده کنید اما برای سیستم‌هایی مانند تلویزیون، ضبط ماشین، انواع کامپیوتر و لپ تاپ، استفاده از فلش مموری توصیه می‌شود.
فلش یا کارت حافظه
فلش مموری ها به دلیل پوشش بدنه نسبت به کارت‌های حافظه مقاومت بیشتری در برابر ضربه و تغییر فرم دارند.
برای مشاهده لیست قیمت انواع کارت حافظه در ادبازار وارد لینک زیر شود.

نکاتی که باید قبل از خرید فلش مموری در نظر بگیرید

پیش از خرید توجه به مواردِ زیر، اهمیت بالایی دارد:

از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه خرید کنید

از نکات مهم در خرید فلش مموری، مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است. چون فلش مموری های تقلبی زیادی در بازار وجود دارد و تشخیص کالای اصل از تقلبی هم سخت است.  

گارانتی فلش مموری را بررسی کنید

حتما فلشی بخرید که گارانتی دارد. مدت زمان این گارانتی با توجه به شرکتِ وارد کننده، بین ۱۲ تا ۱۸ ماه و حتی مادام‌العمر متفاوت است.

روی بسته‌بندی پلمپ فلش مموری، یک برچسب هولوگرامی گارانتی وجود دارد. در صورتی که فلش شما مشکلاتی از قبیل سوختن، نخواندن فلش روی لپ تاپ، فرمت نشدن و... داشته باشد؛ می‌توانید با فلش و بسته‌بندی‌اش، به شرکت ارائه‌دهندۀ ضمانت‌نامه مراجعه کرده و فلش قدیمی خود را بدون پرداخت هزینه تعویض نمایید.

بعد از خرید فلش را تست کنید

فروشگاه‌های معتبر فرصت تست چند روزه‌ای را در نظر می‌گیرند تا بعد از خرید از سلامت محصول و صحت مشخصات درج‌شده روی بسته‌بندی مطمئن شوید. 

روش تشخیص سرعت فلش مموری

برای اینکه مطمئن شوید هزینه‌ای که بابت خرید فلش مموری پر سرعت پرداخته‌اید، هدر نرفته است یکی از نرم افزارهای زیر را روی لپ‌تاپ خود نصب کنید:

  1. نرم افزار USBDeview v1.70
  2. نرم افزار HD Tune Pro 
  3. نرم افزار FlashCheck 
  4. نرم افزار Roadkil’s Disk Speed 

محیط اکثر این نرم‌افزارها ساده است. شما فقط باید بعد از اتصال فلش، نام آن را به عنوان درایو ورودی انتخاب کنید. سپس روی گزینه Read و Write کلیک کرده و دکمه Start را بزنید. بعد از چند دقیقه سرعت خواندن و نوشتن فلش مموری شما مشخص می‌شود. 

روش تشخیص سرعت فلش مموری
شکل  15: برای تست سرعت در نرم افزار HD Tune Pro طبق مراحل تصویر پیش بروید. سپس سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را با سرعت ادعا شده در مشخصات محصول مقایسه کنید.

تشخیص اصل بودن فلش مموری

با نرم افزارهای معرفی شده علاوه بر تشخیص سرعت می‌توان مقدار حافظه قابل استفاده فلش مموری را نیز با تست Cache متوجه شد و فلش مموری اصل را از تقلبی تشخیص داد. 

البته طبق نکته‌ای که در ابتدای مقاله بیان شد، باید توجه داشته باشید که یک اختلاف جزئی بین فضای قابل استفاده در فلش نسبت به ظرفیت اسمیِ آن، طبیعی‌ است.

خرید از ادبازار

ادبازار با سابقه ۲۲ سال فعالیت در زمینه فروش کالاهای دیجیتال، محصولات خود را با ضمانت اصالت کالا و فرصت ویژه تست ۷ روزه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برایتان ارسال می‌کند.

برای مقایسه سریع قیمت انواع فلش مموری در ادبازار وارد لینک زیر شوید.

جمع بندی

آنچه در این مقاله یاد گرفتیم:

  • نوعِ کار شما و میزانِ حجم موردنیازتان تعیین می‌کند که فلش چند گیگ بخرید.
  • اگر آیفون، مک بوک و آیپد دارید فلش مموری لایتنینگ بخرید.
  • فلش مموری USB برای ضبط ماشین و تلویزین بهترین گزینه است.
  • سن دیسک، سیلیکون پاور و ای دیتا بهترین مارک‌های فلش‌ در بازار هستند.
  • برای حفظ امنیت اطلاعات در فلش‌های معمولی، می‌توانید آن‌ها را با BitLocker در ویندوز یا نرم‌افزار USB Secure رمزگذاری کنید.

در ادامه اگر شما هم روشی برای تشخیص فلش مموری خوب می‌شناسید که در مقاله به آن اشاره نشده، در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره تخصصی برای خرید فلش مموری، می‌توانید با مشاوران ادبازار تماس حاصل فرمایید.