دوربین نیکون بهتره یا کانن (برای مبتدی ها و حرفه‌ای ها)

مقایسه محصولات 26 تیر 1402 تارا بهادری

دوربین نیکون بهتره یا کانن (برای مبتدی ها و حرفه‌ای ها)

تفاوت دوربین های نیکون و کانن (کدام بهتر است؟)

در ذکر تفاوت دوربین های کانن و نیکون، فاکتورهای زیادی وجود دارد؛ به طور مثال Canon به دلیل دارا بودن حالت خودکار، کاربران بیشتری نسبت به نیکون دارد. از طرف دیگر، نیکون از نظر حرفه‌ای منحصربه‌فرد است و کاربران آن نیاز به تسلط کافی بر روی دوربین دارند.

در همین راستا در مقایسه دوربین های نیکون و کانن ابتدا بهتر است با مزایای هر برند نسبت به برند دیگر آشنا شوید تا تصمیمتان کاملاً حرفه‌ای و آگاهانه باشد.

تفاوت دوربین های نیکون و کانن
مقایسه دوربین نیکون و کنون

Nikon

این برند در سال ۱۹۴۶ تولید دوربین را شروع کرد و اولین دوربین ۳۵ میلی‌متری را نیکون نامید.

Canon

این برند فعالیت خود را از سال ۱۹۳۴ شروع کرد؛ زمانی که هنوز به اسم Seiki Kogaku شناخته می‌شد.

بررسی دوربین عکاسی کانن

برند کانن که الان به  Canon Inc معروف است، قبلاً به اسم «Seiki Kogaku Kenkyusho» شناخته می‌شد. دوربین های این برند به نیازهای انواع عکاسان، از مبتدیان گرفته تا حرفه‌ای به خوبی پاسخ می‌دهند و به داشتن لنزهای بسیار متنوع معروف هستند.

عکاسی حرفه‌ای با خرید دوربین‌های برند معروف کانن

مزایای دوربین کانن برای درک فرق بین دوربین نیکون و کانن (۶ مزیت برتر)

در حالی که این دو غول دنیای دوربین، یعنی کانن و نیکون ده‌ها سال است که شانه به شانه بوده‌اند، در حال حاضر کانن دارای مزیتی است که می‌توان گفت پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین دوربین‌ بدون آینه تولید شده‌ی حال حاضر، برای این برند است.

در ادامه لیستی از ویژگی‌های کلی و مزایای دوربین‌های این برند را نوشته‌ایم که ممکن است شما را متقاعد کند که دوربین‌های کانن به عنوان یک سرمایه‌گذاری در بلندمدت، انتخاب بهتری هستند.

 برند کانن، یک برند ژاپنی است که در تولید دوربین‌های عکاسی بسیار موفق عمل کرده است.

۱. فوکوس خودکار در دوربین کانن

فوکوس اتوماتیک دوربین کانن Dual Pixel Canon معروف به DPAF بسیار قابل توجه است چون فوکوس خودکار سریع و صافی را ارائه می دهد که به ندرت گیج می شود و سوژه را گم می‌کند. کانن این فناوری را در سال‌های اخیر به طور گسترده توسعه داده است، به‌ویژه زمانی که شروع به تولید دوربین‌های بدون آینه سری R خود کرده است.

۲. فوکوس خودکار چشم در دوربین کانن

برند سونی زمانی پیشتاز بازار در ویژگی فوکوس خودکار چشمی دوربین بود اما الان برند کانن قطعاً به آن رسیده و مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری را منتشر کرده است که بر فوکوس خودکار چشمی برند نیکون هم پیروز است.

کانن این ویژگی را فقط برای گران‌ترین دوربین‌های خود قرار نمی‌دهد؛ بلکه آن را در دوربین‌های اصلی بدون آینه فول فریم خود یعنی Canon EOS RP قرار می‌دهد.

عکاسی با دوربین کانن
در مقایسه دوربین کانن با نیکون، کیفیت فوکوس خودکار چشمی کانن بر نیکون برتری دارد.

۳. لنزهای باورنکردنی دوربین کانن

یکی دیگر از مواردی که در جواب سؤال دوربین Canon بهتر است یا Nikon مطرح می‌شود، لنزهای شگفت‌انگیز برند کانن است؛ چرا که در طراحی و ارائه‌ی لنزهای پیش‌گام، کانن نه تنها نیکون را شکست می‌دهد، بلکه می‌توان گفت همه تولیدکنندگان دوربین دیگر را هم شکست می‌دهد. 

لنزهای RF کانن که به طور خاص برای دوربین‌های فول فریم بدون آینه طراحی شده‌اند، مرزهای آنچه را که از کیفیت تصور می‌شد را جابه‌جا کرده‌‌اند ولی بسیار گران هستند. همچنین در خرید این مدل دامنه انتخاب زیادی ندارید به خصوص اگر بودجه شما محدود باشد. 

۴. تولید لنزهای شخص ثالث برای کانن

کانن نه تنها مجموعه زیادی از لنزها را برای دوربین های Canon EOS DSLR خود تولید کرده است، بلکه تولیدکنندگان دیگر مانند سیگما و تامرون هم برای دوربین‌های کانن، لنز تولید می‌کنند. 

این لنزها اغلب جایگزین‌های ارزان‌تری برای نسخه‌های گران‌تر Canon هستند و معمولا با قیمتی  کمتر از دو سوم قیمت کانن ارائه می‌شوند اما شرکت‌های بسیار کمتری برای دوربین‌های نیکون لنز تولید می‌کنند.

۵. قابلیت عکاسی نجومی با دوربین عکاسی کانن

دوربین کنون مدل EOS Ra، اولین دوربین بدون آینه فول فریم کانن است که به گونه‌ای بهینه‌سازی شده است تا بیشتر پرتوهای مادون‌قرمز سحابی‌های دور را دریافت کند. البته دوربین نیکون D810A هم وجود دارد که منحصراً برای عکاسی نجومی طراحی شده است.

عکاسی نجومی با کانن
اگر به سؤال دوربین نیکون بهتره یا کنون درباره‌ی عکاسی نجومی جواب دهیم، کانن انتخاب بهتری است.

۶. قابلیت ذخیره‌سازی ابری فوری دوربین کانن (Cloud Storage)

ذخیره‌سازی ابری در دوربین کانن یک ویژگی کاملاً جدید است که البته الان با مشکلاتی روبه‌رو شده است، اما در صورت عملی شدن این روش، برند کانن ممکن است در تغییر روش انتقال و پشتیبان‌گیری از تصاویر پیش‌گام باشد.

وب‌سایت image.canon، سیستم ذخیره‌سازی ابری جدید کانن است که پس از پیکربندی با یک دوربین سازگار، می‌توانید عکس‌هایی را که تازه گرفته‌اید را در سرورهای Canon آپلود و آن تصاویر را در تمام دستگاه‌های خود همگام‌سازی (Sync) کنید. البته در طی ده سال آینده، این ویژگی ممکن است رایج باشد و اگر Canon را انتخاب کرده باشید، می‌توانید جزو اولین کسانی باشید که از این مزیت استفاده می‌کنید.

بررسی دوربین عکاسی نیکون

نیکون، یکی دیگر از برندهای بسیار محبوب ژاپنی دوربین عکاسی است که از بهترین دوربین‌های DSLR سطح ابتدایی برای مبتدیان تا مدل‌های پرچم‌دار شگفت‌انگیز برای حرفه‌ای‌ها را ارائه می‌کند.

ثبت تصاویر منحصربه‌فرد با خرید بهترین دوربین های عکاسی نیکون

مزایای دوربین نیکون برای درک بهتر فرق دوربین نیکون و کانن (۶ مزیت اصلی)

درست است که مزایای زیادی برای کانن گفته شد ولی چند بخش وجود دارد که برند نیکون، کانن را شکست می‌دهد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. لنزهای مقرون‌به‌صرفه دوربین نیکون

در هنگام صحبت از دوربین های بدون آینه، برندهای کانن و نیکون رویکردهای بسیار متفاوتی را در مورد توسعه خط اولیه لنزهای خود در پیش گرفتند. کانن از همان ابتدا تصمیم گرفت شیشه‌های باکیفیت عالی را عرضه و لنزهای فوق‌العاده تیز و سریعی را تولید کند که قطعاً ارزان نیستند؛ بنابراین لنزهای نیکون انتخاب بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تری است.

لنزهای نیکون
لنزهای نیکون در مقایسه با کانن، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

۲. محدوده دینامیکی گسترده دوربین نیکون

اگر به طور منظم در نور کم عکاسی می‌کنید یا اگر می‌خواهید محدوده دینامیکی (Dynamic Range) را که در دوربین ثبت می‌کنید به حداکثر برسانید، ممکن است نیکون گزینه بهتری باشد. 

یکی از جنبه‌هایی که به نظر می‌رسد نیکون بهتر است، محدوده دینامیکی و عملکرد آن در نور کم است. بعضی از متخصصان معتقدند که فایل‌های خامی که از دوربین نیکون بیرون می‌آیند، همه‌کاره‌تر از فایل‌های تولید شده توسط کانن هستند.

۳.  APS-C سازگار دوربین نیکون

یکی دیگر از مزایای نیکون نسبت به کانن این است که اگر بخواهید دوربین خود را از  APS-C به فول‌فریم تغییر دهید، فقط بدنه را تعویض می‌کنید و همچنان می‌توانید از همه لنزهای خود بدون مشکل استفاده کنید. 

ولی به طور مثال در مدل دوربین های Canon EOS M شما نمی‌توانید از شیشه M در دوربین پایه لنز RF استفاده کنید؛ به این معنی که اگر می‌خواهید از دوربین EOS M به دوربینی مانند Canon EOS R یا Canon EOS RP ارتقا دهید، باید همه لنزهای خود را تعویض کنید.

لنزهای Nikon
در دوربین ‌های نیکون بر خلاف کانن در صورت تغییر از APS-C به فول فریم، نیازی به تهیه‌ی لنزهای جدید نیست.

۴. ارزش خرید بالای دوربین نیکون

درست است که نیکون Z5 در زمان معرفی، دنیای عکاسی را به آتش نکشید، اما با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی مثل سنسور فول فریم، اسلات کارت دوگانه، IBIS و ... ارزش زیادی را ارائه می‌دهد؛ به عبارتی علی‌رغم کاستی‌های نه‌چندان مهم خود، ویژگی‌های قابل‌توجه زیادی را با هزینه نسبتاً کمی ارائه می‌دهد.

۵. ویدئو باکیفیت 4K دوربین نیکون

یکی از بخش‌هایی که در کمال تعجب بسیاری از مردم، نیکون جلوتر از کانن پیش رفت، قابلیت ویدئو با کیفیت 4K است. در حالی که Canon EOS R و RP هر دو در ویدئو‌های 4K کراپ شدید دارند، نیکون Z6 و Z7 هر دو از تمام عرض سنسور استفاده می‌کنند؛ به این معنی که برای فیلم‌برداری با کیفیت 4K نیازی به از دست دادن بخش بزرگی از آنچه لنز شما می‌گیرد ندارید.

۶. قدرت زوم فوق‌العاده در دوربین نیکون با قابلیت حمل بالا

نیکون Coolpix 950 دارای زوم ۸۳ برابری است در حالی که Coolpix 1000 دارای زوم ۱۲۵ برابری است که معادل فول فریم لنز ۳۰۰۰ میلی‌متری است که شما با این میزان دسترسی حتی می‌توانید تصویر حلقه‌های زحل را ثبت کنید که همه این‌ها در یک بدنه دوربین جمع‌وجور با قابلیت ویدئوی 4K  جمع شده است.

به عبارتی کانن ممکن است طیف وسیعی از دوربین‌های EOS M ارائه بدهد، اما اگر به دنبال دسترسی باورنکردنی هستید، نیکون شما را با دوربین‌های بریج عالی خود پشتیبانی می‌کند.

جدول مقایسه‌ای کانن و نیکون

اگر می‌خواهید در مورد این که دوربین عکاسی نیکون بهتره یا کانن بیشتر بدانید، مطالعه‌ی جدول زیر را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

پارامتر مقایسه کانن نیکون
تأسیس در سال ۱۹۳۴ در توکیو ژاپن در سال ۱۹۱۷ در توکیو ژاپن توسط کمپانی میتسوبیشی
آغاز تولید دوربین آغاز در سال ۱۹۳۴ با نام Seiki Kogaku آغاز در سال ۱۹۴۶ و تولید اولین دوربین 35 میلی‌متری با نام «Ni»
درآمد ۳/۵۹ تریلیون یِن ژاپن در سال ۲۰۱۹ ۷۰۸/۷ میلیارد یِن ژاپن در سال ۲۰۱۹
مجموعه VR تولید دوربین و هدست واقعیت مجازی خود تولید لنزهای VR
دوام دوام بیشتر نسبت به نیکون دوام کمتر نسبت به کانن
محصولات یونیک دوربین تله فوتو تک چشمی 400 میلی‌متری جیبی Canon PowerShot Zoom، بسیار کوچک و سبک‌ برای سفر دوربین نیکون CoolPix W300 آن دارای بدنه‌ای ضد آب و مقاوم
سازگاری غالباً سازگار با تمامی دوربین‌ها و لنزهای تولید شده از سال ۱۹۸۷ به بعد (گاهی نیازمند آداپتور)، حتی سازگار با لنزهای نیکون اکثر دوربین‌ها و لنزهای نیکون سازگار با یکدیگر ولی عدم سازگاری با لنزهای کانن
فلاش مدل‌های قدیمی‌تر فاقد فلاش ثابت ولی مدل‌های جدید شامل نوردهی کامل با فلاش ثابت نوردهی کامل با فلاش
اطلاعات عکس عدم نمایش تنظیمات میلی‌متری لنز و هیستوگرام رنگی YGRB با زوم تصویر روی یک  ناحیه کوچک نمایش تمامی داده‌های عکس در چندین صفحه‌نمایش مختلف و همچنین نمایش هیستوگرام رنگی YRGB با زوم تصویر روی یک  ناحیه کوچک
ISO خودکار اجازه افزایش سرعت شاتر ولی نه به مقدار ثابت برای افزایش ایزو بر اساس فاصله کانونی لنز اجازه افزایش سرعت شاتر به مقدار ثابت برای افزایش ایزو بر اساس فاصله کانونی لنز
لنز عدم تصحیح اعوجاج تصویر هنگام عکس‌برداری تصحیح اعوجاج تصویر هنگام عکس‌برداری
کیفیت LCD دارای شیشه یا پلاستیک ضد انعکاس فاقد شیشه یا پلاستیک ضد انعکاس
اتو فوکوس لنزهای ارزان‌قیمت آن کمی سریع‌تر از نیکون با لنزهای گران‌قیمت‌تر کمی کندتر از مدل کنون
انتقال اطلاعات  امکان انتقال اطلاعات پس از نصب نرم‌افزار ویژه روی کامپیوتر بدون نیاز به نصب نرم‌افزار اضافی روی کامپیوتر

دوربین عکاسی نیکون بهتر است یا کانن؟ (راهنمای انتخاب)

پاسخ قاطع و مشخصی برای سؤال «دوربین عکاسی نیکون بهتره یا کنون» وجود ندارد، ولی بر اساس سطح فعالیتتان در حرفه عکاسی می‌توان تفاوت‌هایی بین این ۲ برند محبوب قائل شد. به همین خاطر در ادامه راهنمایی‌های لازم در خصوص انتخاب بین دوربین های کانن و نیکون را برای افراد مبتدی، علاقه‌مند به عکاسی و سرگرمی، نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای نوشته‌ایم.

۱. دوربین عکاسی مناسب افراد مبتدی

هر ۲ برند کانن و نیکون در تولید دوربین های عکاسی مناسب افراد مبتدی تقریباً هم‌تراز هستند، پس خیلی نگران تفاوت‌های آن‌ها نباشید و سخت نگیرید؛  چرا که کانن و نیکون  چندین دهه است که بهترین دوربین‌های DSLR سطح مبتدی را تولید می‌کنند، علاوه بر آن مدل‌های قدیمی‌تر خود را از چرخه تولید خارج نمی‌کنند تا حتی کاربرانی با بودجه محدود امکان خرید دوربین را داشته باشند. همچنین اکثر این دوربین‌ها همراه با کیت لنز ارائه می‌شوند که برای شروع کار مناسب هستند.

نتیجه: اگر مبتدی هستید از انتخاب هر کدام از دوربین‌های Nikon D7500 18-140mm VR AF-S DX و Canon EOS Rebel T7i (با نام مستعار 800D) DSLR ، پشیمان نمی‌شوید.

دوربین نیکون D7500 18-140mm VR AF-S DX

دیدن مشخصات کامل و خرید دوربین نیکون D7500 18-140mm VR AF-S DX با قابلیت حمل بالا و وزن سبک در لینک زیر:

۲. دوربین های عکاسی مناسب استفاده روزمره 

اگر دوربین عکاسی را به قصد سرگرمی تهیه می‌کنید و مدل‌های DSLR مدنظرتان است، باید بدانید هیچ‌کدام از ۲ برند کانن و نیکون بر دیگری برتری ندارد. ولی اگر قصد خرید مدل بدون آینه را دارید، انتخاب کمی متفاوت است؛ به طور مثال مدل Canon EOS RP به طرز شگفت‌انگیزی مقرون‌به‌صرفه است و سازگاری با لنز EF از طریق یک آداپتور آن را به گزینه‌ای بسیار انعطاف‌پذیر تبدیل کرده است، اما نیکون دوربین بدون آینه فول فریم در این بازه قیمتی ندارد.

از طرفی می‌توان گفت دوربین Z50 نیکون، مسیر ارتقا را بسیار دلپذیرتر می‌کند؛ چون اگر بخواهید فراتر از لنز کیت اولیه سرمایه‌گذاری کنید، شیشه‌ی Z-mount آن مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

نتیجه: انتخاب در این بخش کمی سخت است، ولی به طور کلی تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک از  Canon و Nikon بر دیگری برتری دارد، به میزان اهمیت شما به یک سنسور فول فریم بستگی دارد. 

دوربین کانن EOS RP

دیدن مشخصات کامل و خرید دوربین کانن EOS RP بدون آینه با قدرت فوکوس بسیار قوی در لینک زیر:

۳. دوربین های عکاسی نیمه‌حرفه‌ای

در بخش دوربین های عکاسی نیمه‌حرفه‌ای هم مدل‌های بدون آینه انتخاب را از بین کانن و نیکون پیچیده کرده است. کانن و نیکون هر ۲ تقریباً ساخت دوربین‌های رده‌بالا با کراپ سنسور را متوقف کرده‌اند ولی در ارتباط با دوربین های DSLR فول فریم، مدل D780 نیکون چند سال جدیدتر از هر نمونه دیگری از کانن است که به آن مزیتی متمایز در مشخصاتی نظیر صفحه‌نمایش کج، LCD بهتر، عکاسی پشت‌سرهم سریع‌تر و ... می‌دهد. ولی وقتی صحبت از دوربین بدون آینه می‌شود، همه چیز به طور مساوی بین نیکون Z6، Z7 و Canon EOS R تقسیم می‌شود.

نتیجه: به طور کلی در این مورد، Canon جلوتر است. با این حال، اگر فکر می‌کنید که همیشه قیمت بیشتر معادل با کیفیت بالاتر است، نیکون را انتخاب کنید.

کانن EOS R Mirrorless Body

دیدن مشخصات کامل و خرید دوربین عکاسی کانن EOS R Mirrorless Body با قابلیت پشتیبانی از لنزهای متنوع در لینک زیر:

۴. دوربین های عکاسی حرفه‌ای

عکاسان حرفه‌ای دهه‌ها است که از دوربین های SLR نیکون و کانن استفاده می‌کنند که البته هر کدام یک برند را ترجیح می‌دهند. به طور مثال طرف‌داران کانن مدل‌های بدون آینه R5 و R6 را به واسطه‌ی مزایایی مثل اسلات کارت دوگانه، مشخصات ویدئویی خیره‌کننده، فوکوس خودکار فوق‌العاده و بهبود محدوده دینامیکی و ... بهترین دوربین حرفه‌ای می‌دانند.

متأسفانه نیکون در این مورد به مراتب کمتر از کانن هیجان‌انگیز است. در حالی که Z6 و Z7 نیکون در بیشتر موارد دارای مشخصات قوی هستند، نداشتن اسلات کارت دوگانه باعث عقب ماندن آن از رقابت با کانن می‌شود. همچنین لنزهای RF کانن فوق‌العاده هستند طوری که همچنان مرزهای اپتیک را جابه‌جا می‌کنند.

نتیجه: وقتی صحبت از Canon در مقابل نیکون برای حرفه‌ای‌ها می‌شود، Canon پیشتاز است. EOS R5 یک دوربین پیش‌گامانه است و R6، اگرچه تنها ۲۰ مگاپیکسل است و به طور چشمگیری ارزان‌تر است، فاصله چندانی با آن ندارد.

کانن مدل EOS R5 Mirrorless Body

دیدن مشخصات کامل و خرید دوربین عکاسی برند کانن مدل EOS R5 Mirrorless Body مجهز به سیستم اتو فوکوس در لینک زیر:

 بهترین دوربین های عکاسی نیکون و کانن را از کجا بخرید؟

در خرید بهترین دوربین های عکاسی به گارانتی آن محصول دقت کنید و تا حد امکان از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا از اصل بودن آن خیالتان راحت باشد. البته شما با خرید از فروشگاه ادبازار علاوه بر تمامی این موارد می‌توانید از امکان خرید دوربین عکاسی قسطی و مشاوره رایگان متخصصان آن استفاده کنید.

خرید انواع دوربین عکاسی حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای برندهای معتبر نیکون و کانن به همراه ضمانت کالا در لینک زیر:

جمع‌بندی

ما در این مقاله‌ی مقایسه دوربین های Canon با Nikon از فروشگاه اینترنتی ادبازار سعی کردیم تا با بررسی مزایای هر کدام و مقایسه آن‌ها، بهترین پاسخ ممکن را به سؤال  «ایا دوربین کانن بهتر است یا نیکون» بدهیم تا این چالش همیشگی تردید در انتخاب بین این ۲ برند را حل کنیم.

در پایان خوشحال می‌شویم تا نظراتتان را در تفاوت دوربین نیکون و کانن بنویسید تا بقیه دوستان هم از تجربیات ارزشمند شما استفاده کنند. همچنین اگر سؤالی دارید که در طی مقاله جواب آن را پیدا نکردید در بخش نظرات بپرسید تا پاسخ آن را از همکاران متخصص ما در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.