مقایسه ی پردازنده های گرافیکی AMD و NVIDIA در لپ تاپ ها

مقایسه محصولات 19 تیر 1399 علی مظفری

مقایسه ی پردازنده های گرافیکی AMD و NVIDIA در لپ تاپ ها

 

خریداران لپ تاپ روز به روز بیشتر میشوند و سخت افزار عرضه شده در این کامپیوترهای همراه نیز روز به روز قوی تر. پردازنده گرافیکی از نقاط اصلی سخت افزار برای افرادی است که نیاز به یک دستگاه قدرتمندتر در زمینه گرافیک باشد.طراحان، مهندسین، گرافیست ها، ادیتور ها و از همه گروهها مهمتر گیمرها نیازمند یک لپ تاپ با پردازنده گرافیکی مجزا و قوی هستند که از پس نیازهایشان به راحتی بر بیاید.

کارت گرافیک‌ها به دو دسته «کارت گرافیک‌های مجتمع یا یکپارچه» و «کارت گرافیک‌های مجزا یا جدا» تقسیم بندی می‌شوند. کارت گرافیک‌های مجتمع همان کارت‌هایی هستند که به همراه پردازشگرها در یک تراشه جای گرفته‌اند. این کارت گرافیک‌ها حتی در بهترین مدل‌ها قدرت کافی برای اجرای بازی‌های روز را ندارند و معمولاً در سیستم‌هایی که کاربران نیاز مبرمی به امور گرافیکی سنگین ندارند و همچنین قصد صرف هزینه زیادی ندارند مناسب‌تر است. کارت گرافیک‌های OnBoard نیز در همین دسته قرار می‌گیرند.

 

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟

 

کارت گرافیک‌های جداگانه کارت‌گرافیک‌هایی هستند که قسمتی جدا از بورد اصلی سیستم شما را به اشغال خود در آورده‌اند و در یک تراشه با پردازشگر اصلی جای نمی‌گیرند. این کارت گرافیک‌ها خود دارای حافظه RAM جداگانه  با نام VRAM  هستند. هسته‌های پردازشی جداگانه با فرکانس متغییر دارند و به طور کلی برای اجرای کارهای سنگین گرافیکی شما لازم هستند. برای آشنایی بیشتر با آن‌ها شما را به خواندن مطالبی در رابطه با مولفه‌های مهم در این کارت گرافیک‌ها دعوت می‌نماییم.

 

شرکت های nvidia و amd سازندگان اصلی کارت های گرافیکی می باشند که هر دو شرکت رقابت شدیدی برای تصاحب بازار دارند. شرکت nvidia با وجود تحریم هایی که  به ایران تحمیل کرده ولی کارت های این شرکت در ایران از فروش بالایی بر خوردار است و مشکلی برای کاربران ایجاد نکرده است. یکی از مهم ترین قابلیت های کارت های گرافیک انویدیا که خیلی از گیمر ها را وادار به خرید این کارت می کند فناوری Nvidia PhysX می باشد که البته این قابلیت زمانی به کار می آید که بازی از آن پشتیبانی کند. 

مقایسه ی پردازنده های گرافیکیمقایسه ی پردازنده گرافیکی انویدیا

شرکت AMD هم در چند سال اخیر پیشرفت های بسیار زیادی کرده ست که واقعا تحسین بر انگیز است . کارت های سری ۷۰۰۰ این شرکت از قدرت بالایی برخوردارند. به تازگی AMD یک قابلیت جدید به کارت هایش افزوده که آن را TRESS FX می نامیم . این قابلیت باعث می شود موهای افراد در بازی بسیار واقعی تر و با بافت های واقعی دیده شود. شاید این قابلیت به اندازه Nvidia PhysX به چشم نیاید ولی باز هم یک ایده ی فوق العاده بود که آن را می توان در بازی Tomb Raider مشاهده کرد. با وجود نوسانات ارز در یکی دو سال پیش کارت های این شرکت در ایران بسیار محبوب شده اند.

مهم ترین عملی که ما از کارت گرافیکمان انتظار داریم اجرای درست بازی ها می باشد. وقتی شما یک بازی را اجرا می کنید ولی در حین بازی با افت فریم شدید مواجه می شوید ناخودآگاه به فکر خرید یک محصول جدید و قدرتمند می افتید. یکی از دو شرکتی که در ساخت کارت گرافیک فعالیت دارد انویدیا می باشد. 

کارت های گران قیمت این شرکت فوق العاده قوی هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون 9 برنامه کاربردی رایگان برای حل مشکلات Wi-Fi - قسمت سوم

شرکت AMD هم یکی دیگر از شرکت هایی است که کارت گرافیک را در صدر تولید خود قرار داده است . البته پردازنده های این شرکت هم معروف هستند و قدرت بالایی دارند ، در زمینه گیم هم این کمپانی بیکار ننشسته و قطعات اصلی کنسول های نسل بعد را خودش تهیه می کند که می تواند به نفع این شرکت باشد زیرا بازی سازان دیگر مجبور می شوند که بازی های خود را با محصولات این شرکت هماهنگ سازند که برای هوادارن این شرکت جای خوش حالی دارد

nVIDIA GeForce Driver با این درایور قدرت بیشتری در کارت های گرافیک شرکت انویدیا در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. مسلما جهت اجرای بازی های جدید به این درایور احتیاج خواهید داشت و کارهای روزانه نظیر مدیریت دسکتاپ ، نمایش فایل های مالتی مدیا و امور کاری و… نیز با این درایور بهتر و با کیفیت بالاتری مهیا خواهد بود. این درایور برروی نسخه های ۳۲ بیت و ۶۴ بیت ویندوزهای xp , 7 , 8 , vista نصب خواهد شد. با این درایور سازگاری ، اطمینان و مقاوت در اجرای جدیدترین بازی ها افزایش خواهد یافت.