نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING : زیبای پرقدرت

نقد و بررسی 08 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING : زیبای پرقدرت

مقدمه

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING محصولی بالارده با توان پردازشی بالا و عملکرد گیمینگ و قدرتی مناسب از شرکت ایسوس (Asus) است. شرکت ایسوس در سال 1989 توسط چهار مهندس سخت‌افزار اسبق شرکت ایسر (Acer) با تعداد کمی کارمند، کار خود را به عنوان یک طراح کوچک مادربرد آغاز کرد. بعد از سال‌ها تلاش و خلاقیت و با پشتکار بسیار تولیدات شرکت ASUS توانسته اند بیش از 4300 جایزه بین‌المللی را دریافت کنند. حجم سالانه تولیدات ایسوس به دلیل داشتن کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه که موجب رضایت مصرف کنندگان شده؛ و همواره در حال افزایش است.امروزه محصولات تولید شده به وسیله این شرکت تایوانی بسیار گسترده شده است به طوری که می توان محصولاتی همچون گوشی های هوشمند (Smart Phones) ، لپ‌تاپ (Laptop) ، تبلت (Tablet)، مادربرد (Motherboards) مبتنی بر پردازنده های اینتل (Intel) و AMD، کارت گرافیک مبتنی بر کارت های انویدیا هچون ایسوس ROG gtx 1050 و رادئون (Radeon) ، مانیتور، صفحه‌کلید و موس، تجهیزات شبکه، ساعت هوشمند، کامپیوترهای اسمبل شده و All In One، کامپیوترهای کوچک (Mini PC)، کروم بوک، کارت صدا، هدفون، اسپیکر و بسیاری از تجهیزات جانبی دیگر را در بین محصولات این شرکت به نظاره نشست. این شرکت تایوانی که امروزه در اکثر نقاط جهان شناخته شده است با دوازده هزار کارمند مدت هاست که در خط مقدم بزرگترین تولید کنندگان قطعات الکترونیکی قرار داشته و همواره با رقبای اروپایی و امریکایی در حال رقابت است.

 

کارت گرافیک ایسوس ROG gtx 1050 TI:معرفی 

 

معرفی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING

 

نشان ROG در برچسب محصولات شرکت ASUS به معنای این است که این محصول برای کارهای گیمینگ بهینه سازی شده و STRIX نشان از ساخت حرفه‌ای‌تر آن محصول است تا شما بتوانید با استفاده از آن به ستاره‌ای در عرصه‌ی بازیهای رایانه‌ای تبدیل شوید. اینک با کارت گرافیک مخصوص بازی ایسوس مدل ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING از سری محصولات درجه یک ایسوس روبرو هستیم. در ادامه با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شما هستیم تا به بیان ویژگی های کلی گرافیک قدرتمند gtx 1050 از سری ROG بپردازیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 2070 Super : قدرت Nvidia، کیفیت گیگابایت

کارت گرافیک ایسوس ROG gtx 1050 TI:چیپست پردازنده

 

کارت گرافیک ایسوس ROG gtx 1050 TI:چیپست پردازنده

 

پردازنده (chipset) مهمم ترین فاکتوربه هنگام خرید یک کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد. پردازنده‌های سری 10 انودیا (Nvidia) از بهترین و پرقدرت ترین پردازنده‌های گرافیکی موجود هستند؛ اما این برتری برای شما بدون هزینه نخواهد بود و شما برای خرید این سری از کارت گرافیک ها باید هزینه بیشتری نسبت به سایر کارت گرافیک ها بپردازید. پردازنده GeForce GTX 1050 Ti که در کارت گرافیک ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING وجود دارد نیز از همین سری است. پردازنده GTX 1050 Ti ازنظر عملکرد و توان پردازشی بین GTX 1050 و GTX 1060 قرار می‌گیرد و جانشین کارت گرافیک GTX 950 در سری 10 است. این چیپست با جدیدترین تکنولوژی ساخت شرکت انودیا یعنی پاسکال (Pascal) ساخته شده است که نسبت به ساختار چیپست های قبلی از قدرت،سرعت و عملکرد بسیار بهتری برخوردار است. کارت گرافیک ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING دارای 4 گیگابایت حافظه از نسل DDR5 با باس (Bus) رابط 128 bit می‌باشد. DDR5 جدیدترین نسل حافظه‌های گرافیکی است و سرعت انتقال داده بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. همچنین از 768 هسته CUDA  بهره می‌برد که نشان از قدرت آن در پردازش‌های گرافیکی است، شرکت ایسوس برای این کارت گرافیک دو مود پردازشی (Mode) در نظر گرفته است. در حالت پیش‌فرض (Gaming Mode) فرکانس پردازشی از 1290 تا 1392 مگاهرتز متغیر است. در حالت دوم (OC Mode) که حالت اورکلاک (Overclock) کارت گرافیک محسوب می‌شود، فرکانس از 1392 تا 1430 مگاهرتز بسته به رخداد در حال جریان در تغییر است. با توجه به مشخصات و قیمت ارائه شده کارت گرافیک ایسوس STRIX GTX 1050Ti از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید یک کارت گرافیک گیمینگ با قیمت مناسب می‌باشید حتما کارت گرافیک Asus ROG gtx 1050ti را در لیست خریدتان داشته باشید.

 

کارت گرافیک ایسوس ROG gtx 1050 TI:سیستم خنک کننده

 

 

کارت گرافیک ایسوس ROG gtx 1050 TI:سیستم خنک کننده

 

چیپست‌ها به دلیل فعالیت زیاد و عملیات‌های مختلف محاسباتی، درجه حرارت بالایی دارند و با افزایش فعالیت، دمای آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما کارایی و دوام کارت گرافیک و سایر قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند به شدت کاهش می‌یابد و آسیب های جبران ناپدیزی به سیستم شما وارد خواهد کرد. اینجاست که سیستم‌های خنک ‌کننده به عنوان عنصری مهم در عملکرد یک کارت گرافیک به چشم می‌آیند. ایسوس برای خنک نگه ‌داشتن کارت گرافیک ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING از تکنولوژی خاص خود یعنی، DirectCU II استفاده کرده است. در این سیستم از شبکه آلومینیومی به همراه دو فن با لبه های بلند و انتهای خمیده که دارای ویژگی های خاص ایرودینامیکی مباشند (wing-blade) استفاده شده است که طراحی این دو فن توسط طراحان Asus صورت گرفته و استفاده از آن به صورت انحصاری تنها در دست شرکت ایسوس می‌باشد. ایسوس مدعی است این فن‌ها قادرند نسبت به حالت معمول تا 105% بیشتر جریان هوا را به سمت شبکه آلومینیومی هدایت کنند که این امر سبب می‌شود در هنگام بازی، کارت گرافیک خنک‌تر بوده، فشار کمتری به آن وارد شود و اجرای بازی‌ها روان‌تر باشد. همچنین برای ایجاد محیط خنک‌تر، یک سوکت 4 پینی روی آن قرار گرفته است تا در صورت نیاز یک فن دیگر به آن اضافه کنید؛ این فن جدید نیز مانند سایر فن‌ها توسط کارت گرافیک کنترل خواهد شد.

حالا وقتشه! اینو بخون مروری کامل بر کارت گرافیک

کارت گرافیک ایسوس ROG gtx 1050 TI:پورت های خروجی تصویر

 

 

کارت گرافیک ایسوس ROG gtx 1050 TI:پورت های خروجی تصویر

 

کارت گرافیک ROG STRIX-GTX1050TI-4G-GAMING دارای دو پورت DVI ، یک پورت HDMI 2.0 و یک پورت DisplayPort 1.4 می‌باشد. پورت DVI یک خروجی آنالوگ می‌باشد که برای اتصال مانیتورهای قدیمی و کیفیت تصویر 720 پیکسل مناسب می‌باشد اما برای مشاهده کیفیت‌های بالاتر باید از خروجی های دیجیتال استفاده کنید. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است قادر خواهید بود کیفیت های بالاتر از 720 پیکسل تا 1980 را دریافت کنید.در انتها با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 7680×4320 را دریافت کرده و از کیفیت 4k لذت ببرید.لازم به ذکر است این پورت قابلیت HDCP را نیز پشتیبانی میکند.

 

کارت گرافیک ایسوس ROG gtx 1050 TI:ویژگی های انحصاری برای گیمرها

 

1:سیستم نورپردازی Aura RGB با قابلیت شخصی سازی بسیار بالا :

ایسوس با پروژه ROG و نوآوری‌های خود عرضه سخت افزارهای گیمینگ را وارد مرحله جدیدی کرد. یکی از این نوآوری ها اضافه کردن نوارها و چراغ های LED به سخت افزارهای گیمینگ همچون کارت گرافیک ها بود که کارت گرافیک روج جی تی ایکس 1050 تی آی  نیز از این قضیه مستثنی نیست.سیستم نور پردازی RGB قرار گرفته در کارت گرافیک ROG STRIX-GTX1050TI به وسیله‌ی نرم افزار جانبی قرار گرفته در جعبه این کارت گرافیک که AURA نام دارد قابل تغییر و شخصی سازی است. با استفاده از این نرم افزار می توانید جدا از نوع نورپردازی، دستورات عملکرد کارت را برای تغییر رنگ بدهید تا در صورت وجود هر تغییری در عملکرد کارت، شما را با تغییر رنگ مطلع سازد. به عنوان مثال زمانی که عملکرد حرارتی کارت را برای نورپردازی انتخاب می کنید، با حرارت کم پردازنده رنگ کارت سبز است و با افزایش دما این رنگ ها تغییر یافته تا در نهایت حرارت شاهد نمایش رنگ قرمز در نورپردازی باشیم.

 

2:استفاده از فناوری GPU Tweak II برای عملکرد بهتر و افزایش کارایی :

 

2:استفاده از فناوری GPU Tweak II برای عملکرد بهتر و افزایش کارایی :

 

قابلیت دیگر کارت گرافیک GTX 1050Ti ایسوس افزونه GPU Tweak می‌باشد که امکان اورکلاک دستی و تنظیم و تغییر سرعت، ولتاژ، عملکرد فن (Fan) و دیگر عوامل را از طریق یک رابط بصری در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود تا کنترل کامل کارت گرافیگ Asus GTX 1050 Ti خود را در اختیار داشته باشید و در لحظه با استفاده از رابط کاربری و بدون نیاز به وارد شدن به بایوس سیستم و تغییر در مقادیر آن تنها از طریق مقادیر ارائه شده توسط این رابط کابری اور کلاک کارت گرافیک را اعمال کنید بدون این که خطری کارت گرافیک ASUS GT 1050 شما را تهدید کند.

 

3:قابلیت XSplit Gamecaster و توانایی به اشتراک گذاشتن لحظه‌ای اسکرین شات ها (Screen Shot) :

 

3:قابلیت XSplit Gamecaster و توانایی به اشتراک گذاشتن لحظه‌ای اسکرین شات ها (Screen Shot) :

 

با استفاده از قابلیت XSplit Gamecaster که در کارت گرافیک ROG STRIX-GTX1050TI شرکت ایسوس گنجانده شده است برای گرفتن تصاویر از محیط بازی و دخیره گیم پلی (Game Pay) های خود نیاز به نصب نرم‌افزارهای جانبی نداشته و میتوانید با استفاده از کلیدهای میان‌بر تعریف شده از بازی خود اسکرین شات گرفته، سکانس های مورد علاقه خود را ضبط کرده و همان موقع با دوستان خود در شبکه های مجازی یا رسانه های گیمینگ به اشتراک بگذارید.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟

 

4:سوکت 4 گانه برای اتصال فن کمک کننده با قابلیت ASUS FanConnect :

به هنگام اجرای بازیهای رایانه ای دمای چیپست گرافیکی به طور معمول از دمای چیپست مرکزی بالاتر رفته و از آنجا که سرعت حرکت فنهای خنک کننده کیس متناسب با دمای چیپست پردازنده‌ی مرکزی تنظیم میگردند، ممکن است دما و گرمای تولید شده توسط چیپست گرافیکی به صورت مناسب کاهش نیابد، به همین خاطرشرکت Asus برای رفع این مشکل اقدام به قرار دادن یک سوکت 4 پین بر روی کارت گرافیک Asus strix gtx 1050 ti نموده است تا از این طریق بتوان سرعت چرخش فنهای خنک کننده فضای داخلی کیس را متناسب با دمای چیپست گرافیکی تنظیم نمود.

 

مقایسه با رقیبان :خوش تراش و با ارزش

رقابت شرکت ها بر سر کارت گرافیک های بالارده همواره بیشتر از سایر رده های این قطعات سخت افزاری کامپیوتراست، چرا که این رده محصولات به عنوان پرچمداران یک شرکت محسوب شده و همچنین سودآوری بیشتری را به همراه خواهند داشت. شرکت ایسوس به خوبی توانسته محصولات قابل قبولی را برای این رده تولیده کرده و همواره یکی از تولید کنندگان برتر کارت گرافیک بوده است. کارت گرافیک ROG STRIX-GTX1050TI شاهد خوبی بر سخنان گفته شده است که به خوبی توانسته رقبای خود را کنار زده و به جایگاه مناسبی دست یابد. با توجه به سخت افزار ارائه شده و ویژگی های انحصاری ارائه شده برای این کارت گرافیک و قیمت کارت گرافیک ایسوس ASUS ROG STRIX-GTX1050TI که توسط این شرکت به صورت منصفانه ای قیمت گذاری شده،کارت گرافیک ASUS GTX 1050Ti بهترین گزینه خرید در این بازه می‌باشد که نیازهای شما را به طور کامل برطرف خواهد کرد.

 

بنچمارک های ارائه شده در تصویر زیر قابل مشاهده است:

 

َASUS-rog-gtx1050Ti

(عدد بزرگتر نشان دهنده ی ارز خرید بیشتر است.)

 

جمع بندی:

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX-GTX1050TI محصولی با توان پردازشی بسیار بالا و قیمت مناسب می‌باشد که برای فعالیت های گیمینگ و نرم افزارهایی که به کارت گرافیکی قدرتمند نیاز دارند بهینه شده است. این کارت گرافیک ایسوس با استفاده از چیپست Nvidia GTX 1050TI، بدون شک تمام نیازهای شما را با کمترین تاخیر برطرف خواهد ساخت.

 

نقاط قوت :

  • چیپست قدرتمند Nvidia GTX 1030Ti
  • استفاده از 4گیگ رم DDR5
  • سیستم خنک کننده قدرتمند
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف :

  • عدم وجود پورت VGA