راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (بررسی تخصصی پردازنده، کارت گرافیک و...)

راهنمای خرید 10 بهمن 1402 تارا بهادری

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (بررسی تخصصی پردازنده، کارت گرافیک و...)

تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی چیست؟ 

در پاسخ به سوال «فرق لپ تاپ گیمینگ با معمولی چیست» می‌توان گفت که لپ تاپ گیمینگ یک مدل ارتقاء یافته‌ نسبت به لپ تاپ های معمولی و تجاری است تا بتوانید با کیفیت و سرعت بالاتر بازی کنید. لپ تاپ گیمینگ دارای ویژگی‌هایی از قبیل سرعت بالا، حافظه عظیم، گرافیک بهتر و قدرت پردازش سریع است. 

اگر مدت زیادی در جستجوی لپ تاپ بوده‌اید اما نمی‌توانید تصمیم بگیرید که یک لپ تاپ گیمینگ بخرید یا یک لپ تاپ معمولی، در این بخش همراه ما باشید تا با مطالعه‌ی جدول فرق بین لپ تاپ گیمینگ با معمولی تصمیم نهایی خود را بگیرید.

  لپ تاپ گیمینگ لپ تاپ معمولی
پردازنده (CPU) دارای پردازنده‌هایی با عملکرد و سرعت بالا دارای پردازنده‌های استاندارد برای انجام کارهای سبک
حافظه (RAM) به‌طور معمول بین 8 تا 16 گیگابایت به‌طور معمول بین 4 تا 8 گیگابایت
کارت گرافیک (GPU) دارای کارت گرافیک اختصاصی Nvidia Geforce یا AMD Radeon  برای انجام کارهای گرافیکی سنگین متکی بر کارت گرافیک یکپارچه تعبیه‌شده در GPU
سیستم کولینگ دارای یک سیستم خنک‌کننده پیشرفته با چندین فن برای کنترل گرمای اضافی تولیدشده توسط کارت گرافیک دارای فقط یک فن (به‌طورمعمول)
کیبورد یک صفحه‌کلید قدرتمند با نور پس‌زمینه RGB یک صفحه‌کلید ظریف به‌منظور تایپ
تعداد پورت‌ها دارای تمامی پورت‌های موردنیاز برای اتصال لوازم جانبی مختلف بازی دارای پورت‌های اساسی برای اتصال دستگاه‌های معمولی
قابلیت حمل سنگین‌تر از لپ تاپ معمولی به دلیل باتری بزرگ‌تر و قطعات اضافی بسیار سبک و مناسب برای سفر
صفحه‌نمایش دارای نمایشگرهایی با نرخ رفرش ریت بالا تا 300 هرتز دارای نمایشگرهایی با نرخ رفرش ریت بین 60 تا 120 هرتز
اسپیکر دارای بلندگوهایی با صدای بالاتر نسبت به لپ تاپ معمولی دارای بلندگوهای استاندارد
عمر باتری دارای عمر باتری حدود 6 ساعت با نور معمولی دارای عمر باتری حدود 12 ساعت با نور معمولی
طول عمر طول عمر بیشتر نسبت به لپ تاپ معمولی به علت طراحی قوی بسته به استفاده و نحوه مراقبت از آن
قیمت بسیار گران و قیمت مدل‌های پایین رده در بازارهای جهانی حدود 700 دلار ارزان‌تر از لپ‌تاپ‌های گیمینگ و در بازارهای جهانی شروع از 400 دلار

بنابراین تفاوت اصلی در لپ تاپ های بازی و لپ تاپ های معمولی در سخت‌افزار آن‌ها نهفته است. لپ تاپ های معمولی به‌جای کارایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در نظر گرفته‌اند. آن‌ها ارزان‌تر، سبک‌تر و عمر باتری بهتری نسبت به لپ تاپ های بازی دارند.

لپ تاپ های بازی را می‌توان جایگزین‌ دسکتاپ‌های قابل‌حمل دانست. آن‌ها دارای CPU و کارت گرافیک با عملکرد بالا هستند و برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین همانند بازی‌ها ساخته ‌شده‌اند. عمر باتری و قابلیت حمل از معایب اصلی آن‌ها است.

سیستم خنک کننده لپ تاپ گیمینگ
لپ تاپ های گیمینگ دارای سیستم خنک کننده پیشرفته هستند.

لپ تاپ های گیمینگ برخلاف نامشان و تصور عموم فقط مختص گیمرها و بازی نیستند، بلکه شما می‌توانید از آن‌ها برای کارهای مختلف استفاده کنید. ساختار این لپ‌تاپ‌ها به‌گونه‌ای است که برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین و حجیم، استفاده طولانی مدت و چند‌وظیفه‌ای مناسب هستند. در لپ تاپ های گیم برخلاف کامپیوتر‌های معمولی شما می‌توانید بدون کند شدن سرعت آن چندین صفحه و برنامه‌ را به‌طور هم‌زمان باز کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ
لپ تاپ های گیمینگ برای اجرای هر نوع برنامه‌ی سنگین و حجیم مناسب هستند.
برای مشاهده انواع لپ تاپ های گیمینگ از برندهای ایسوس، لنوو و... لطفا کلیک کنید.

مزایای لپ تاپ گیمینگ

«آیا واقعاً لپ تاپ مخصوص بازی ارزش خرید را دارد یا خیر؟»، جهت پاسخ به این سؤال دلایل نیاز به خرید لپ تاپ گیمینگ و مزایای آن را عنوان کرده‌ایم تا به‌درستی تصمیم بگیرید.

1. سرعت ‌بالای لپ تاپ گیمینگ

سرعت‌ بالای لپ تاپ گیمینگ به‌واسطه‌ی پردازنده‌های قدرتمند یکی از ویژگی‌های محبوب آن است. برخلاف لپ تاپ های معمولی که باید دقایقی منتظر ماند تا لپ تاپ روشن و آماده‌ به‌کار شود، در این نوع لپ تاپ با فشار دادن دکمه پاور فقط 5 ثانیه طول می‌کشد تا سیستم آماده‌ به‌کار شود. این ویژگی برای افرادی که نیاز به ‌سرعت عمل بالا در کار خود دارند، بسیار کارآمد است.

2. طراحی منحصر‌به‌فرد لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ های گیمینگ به‌واسطه طراحی منحصر‌به‌فرد، ظاهری متمایز و زیباتر نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها دارند، همچنین لپ تاپ های مخصوص بازی برای نورپردازی نئونی خود معروف هستند و صفحه کلید اکثر آن‌ها دارای نور پس‌‌زمینه LED است. مدل‌های بالاتر این نوع لپ‌تاپ‌ها صفحه کلیدی با نور پس‌زمینه رنگارنگ یا به ‌اصطلاح «رنگین‌کمانی» دارند.

کیبورد لپتاپ گیمینگ
صفحه کلید رنگین کمانی لپ تاپ های گیمینگ، یکی از تفاوت‌های این محصول با لپ تاپ های معمولی است.

3. قطعات باکیفیت لپ تاپ گیمینگ

سازندگان لپ تاپ های گیمینگ از بهترین متریال و سخت‌افزارها مثل پردازنده‌های قدرتمند، حافظه بالا و کارت گرافیک پیشرفته استفاده می‌کنند؛ چراکه لپ تاپ های گیمینگ با کارکردهای سنگین باید دارای قطعاتی باکیفیت بالا باشند تا بتوانند برنامه‌های سنگین را به‌راحتی اجرا کنند.

با توجه به این موضوع، اگر فردی هستید که روزانه ساعت‌های طولانی از سیستم خود استفاده می‌کنید، با خرید این نوع لپ‌تاپ‌ها سود خواهید برد چراکه در اغلب اوقات کیفیت بهتر قطعات به معنای مشکلات پردازشی و سخت‌افزاری کمتر است.

4. صدای باکیفیت‌ لپ تاپ گیمینگ

لپ ‌تاپ های گیمینگ به علت استفاده از سخت‌افزارهای داخلی می‎‌توانند کیفیت صدا را افزایش داده و یک تجربه صوتی خوب را ارائه دهند؛ در حالی‌که اکثر لپ تاپ های معمولی کیفیت صدای خوبی ندارند و این به دلیل محدود بودن سازندگان در استفاده از بلندگوهای بزرگ‌تر برای آن‌ها است.

5. تطبیق‌پذیری لپ تاپ گیمینگ

در لپ ‌تاپ های گیمینگ تغییر اجزای قدیمی به قطعات جدید و به‌روزرسانی آن‌ها ساده است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید لپ تاپ خود را ارتقا دهید تا از خرید لپ تاپ جدید بی‌نیاز شوید و هزینه اضافی نپردازید.

6. استفاده آسان لپ تاپ گیمینگ

استفاده از لپ تاپ‌ گیمینگ آسان است و نیاز به یادگیری هیچ دانش اضافه‌ای ندارید. در‌واقع هیچ چیز عجیبی در رابطه با استفاده از آن وجود ندارد و می‌توانید تمام نرم‌افزارهای دلخواه خود را به‌راحتی نصب و بازی کنید.

7. صفحه کلید درخشان لپ تاپ گیمینگ

تقریباً تمامی لپ ‌تاپ های گیمینگ دارای صفحه کلیدی با نور پس‌زمینه LED هستند. از مزایای کیبوردهای درخشان می‌توان به داشتن دید کافی در فضاهای کم‌نور و تایپ سریع به‌واسطه‌ی میدان دید بالا اشاره کرد. البته باید بدانید در صورت عدم تمایل به استفاده از آن می‌توانید به‌راحتی خاموشش کنید. از دیگر مزیت‌های صفحه کلید لپ تاپ های مخصوص بازی می‌توان به نرم و راحت بودن آن‌ها اشاره کرد.

لپ تاپ گیمینگ ایسوسRog strix GL664JV-N3212 i7
 Rog strix GL664JV-N3212
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی لپ تاپ گیمینگ ایسوس Rog strix G16 G614JU-N3235 i7 دارای صفحه کلیدی با نور پس زمینه کلیک کنید.

8. طول عمر زیاد لپ تاپ گیمینگ

با توجه به استفاده از فناوری پیشرفته و قطعات باکیفیت در ساخت لپ تاپ های گیمینگ، آن‌ها به‌سرعتِ لپ تاپ های معمولی قدیمی نمی‌شوند و دیرتر از رده خارج می‌شوند.

لپ تاپ گیمینگ مناسب چه کسانی است؟

لپ تاپ های گیمینگ با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند در مرکز توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند از جمله:

  • گیمرهای حرفه‌ای و علاقه‌مندان به بازی
  • متخصصین صدا (تدوینگران، میکسرها، مهندسین و تکنسین‌های صدا)
  • نوازندگان و سازندگان موسیقی
  • انیماتورها و هنرمندان مولتی‌مدیا
  • طراحان دیجیتال (طراحان وب، طراحان گرافیک، طراحان بازی)
  • ویرایشگران گرافیک
  • تدوینگران فیلم
  • برنامه‌نویسان
راهنمایی خرید لپ تاپ گیمینگ
لپ تاپ گیمینگ فقط مختص گیمرها نیست بلکه برنامه‌نویسان، تدوینگران، نویسندگان و ... نیز علاقه‌مند به استفاده از آن‌ هستند.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (7 فاکتور اصلی)

در این بخش ما تمامی ویژگی‌های لپ تاپ های گیمینگ و اطلاعات موردنیاز برای انتخاب بهترین آن‌ها را عنوان کرده‌ایم تا اگر تصمیم به بررسی و احتمالاً خرید لپ تاپ گیمینگ گرفته‌اید، بتوانید این تصمیم نه‌چندان آسان را به بهترین شکل عملی کنید.

انتخاب بهترین لپ تاپ برای گیمینگ نیازمند بررسی مشخصات کلیدی آن است که عبارتند از:

  1. کارت گرافیک (GPU)
  2. پردازنده (CPU) - Intel یا AMD – 6 Core یا 8 Core
  3. حافظه (RAM) – 8GB یا 16GB
  4.  ذخیره‌سازی (Hard)- NVME یا HDD
  5. صفحه نمایش - 15.6 اینچ در مقابل 17.3- 120Hz/144Hz
  6. صفحه کلید - معمولی در مقابل RGB
  7. پورت ها (Ports)

1. کارت گرافیک‌ (GPU) لپ تاپ های گیمینگ

اولین سخت‌افزاری که به هنگام خرید لپ تاپ های گیمینگ باید به آن توجه کنید کارت گرافیک است. درواقع این کارت گرافیک است که تمام گرافیک بازی را پردازش می‌کند و بدون یک کارت گرافیک خوب ممکن است لپ تاپ گیمینگ شما اصلاً نتواند بازی را پردازش کند.

کارت گرافیک انویدیا  و AMD
توجه به کارت گرافیک در هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ باید در اولویت باشد.

محبوب‌ترین کارت‌های گرافیکی لپ تاپ های گیمینگ

کارت‌های گرافیکی محبوب برای لپ تاپ های گیمینگ عبارت‌اند از:

  1. GTX1650 / 1660Ti
  2. RTX 2060 / 2080
  3. RTX 3060 / 3070 / 3080

یک کارت گرافیک قوی این امکان را به شما می‌دهد تا بازی را با تنظیمات گرافیکی بالاتری، همچنین با وضوح و رفرش ریت (Refresh Rate یا همان نرخ نو‌سازی، میزان سرعت نمایشگر در تازه‌سازی تصویر در هر ثانیه) بالاتری اجرا کنید.

به این نکته توجه کنید که اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای کارت گرافیک قابل ارتقا نیستند، بنابراین انتخاب یک کارت مناسب برای شما بسیار مهم است.

برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی لپ تاپ گیمینگ لنوو IdaePad Gaming 3 i7 با کارت گرافیک NVIDIA Geforce GTX1650 کلیک کنید.

2. پردازنده (CPU)  لپ تاپ های گیمینگ

پردازنده یا CPU به مغز سیستم معروف است که هر چقدر قوی‌تر باشد حجم بیشتری از اطلاعات را پردازش می‌کند و به دنبال آن سرعت سیستم نیز بالاتر می‌رود، بنابراین توجه به مدل پردازنده بسیار مهم است.

خرید پردازنده‌ی لپ تاپ گیمینگ بر اساس بودجه

  • اگر می‌توانید هزینه زیادی صرف کنید: می‌توانید یک پردازنده درجه یک Intel Core i7 یا سری Ryzen 7 را برای لپ تاپ گیمینگ خود تهیه کنید که برای انجام کارهایی از قبیل ویرایش و رندر ویدئو بسیار مفید خواهد بود.
  • اگر می‌خواهید یک لپ تاپ مخصوص بازی ارزان‌قیمت داشته باشید: می‌توانید از پردازنده‌ای مانند Intel i5-9300H استفاده کنید که یک پردازنده 4core/8thread است.
  • اگر بودجه مناسبی دارید: می‌توانید به سراغ پردازنده‌ای مانند Intel i7-10750H بروید که دارای 6core/12 threads است، یا AMD Ryzen 7 4800H که یک پردازنده 8core/16thread است.
پردازنده لپ تاپ گیمینگ
در انتخاب  مدل پردازنده لپ تاپ گیمینگ خود، به بودجه خود و کارکردِ مورد نیازتان توجه کنید.

همچنین 2 نکته زیر را نیز مدنظر قرار دهید:

  • باید بدانید که پردازنده 4core/8thread می‌تواند اکثر بازی‌ها را به‌شرط وجود کارت گرافیک خوب مانند GTX 1650 اجرا کند.
  • وقتی صحبت از cpus می‌شود باید بدانید پردازنده‌های AMD ارزان‌تر از پردازنده‌های Intel هستند و عملکرد بهتری دارند.
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ارزان
Asus TUF GAMING F15 FX507VV4
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی لپ تاپ ایسوس FX507VV4 i9 با پردازنده Intel Core i9 کلیک کنید.

3. رم (RAM) لپ تاپ های گیمینگ

برای لپ تاپ های گیمینگ داشتن رم حداقل 16 گیگابایت لازم است. این امر باعث می‌شود که هنگام انجام برخی از کارهای نیازمند حافظه زیاد، حافظه لپ تاپ شما پر نشود. در حالی‌که برای کارهای ساده روزمره لپ‌تاپی با 8 گیگابایت RAM کافی است.

اکثر لپ تاپ های بازی از ارتقاء RAM پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ما اکیداً توصیه می‌کنیم که اگر به‌طور پیش‌فرض همراه با لپ تاپ نیست، آن را حداقل به 16 گیگابایت ارتقا دهید.

بهترین رم برای لپتاپ گیمینگ
رم حداقل 16 گیگابایت برای لپ تاپ گیمینگ توصیه می‌شود.

4. هارد (Hard) لپ تاپ های گیمینگ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های لپ تاپ گیمینگ شما هارد است که وظیفه آن حفظ دائمی داده‌ها است. توصیه می‌کنیم به دنبال یک لپ تاپ مخصوص بازی باشید که هم SSD و هم HDD را ارائه دهد. SSD ها گران‌تر از HDD ها هستند اما سرعتشان چندین برابر است.

 

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ
Lenovo Legion 5 Gaming i7 
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی لپ تاپ گیمینگ لنوو Legion 5 i7 با هارد درایو SSD+HDD کلیک کنید.

6 نکته اساسی در انتخاب هارد لپ تاپ گیمینگ

در رابطه با تهیه هارد ابتدا مطمئن شوید که به نیاز خود آگاه هستید. در این رابطه موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. اگر بودجه کمی دارید، یک لپ تاپ با 128GB SSD یا HDD 1TB تهیه کنید.
  2. اگر بودجه مناسبی دارید می‌توانید 512GB SSD یا 1TB تهیه کنید و از آن برای نصب بازی‌ها استفاده کنید.
  3. اگر قصد نصب بازی‌های زیادی را ندارید و می‌دانید فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند، بهتر است یک لپ تاپ با 256GB SSD تهیه کنید.
  4. در صورت وجود هارد ‌دیسک، مطمئن شوید که با سرعت 7200 RPM (دور در دقیقه) کار می‌کنند و از تهیه‌ی درایوهای کندتر که حداکثر سرعت آن‌ها 5400 RPM است، اجتناب کنید.
  5. اگر می‌خواهید زمان بوت سریع‌تری داشته باشید، می‌توانید یک لپ تاپ با M.2 NVME SSD انتخاب کنید که سریع‌ترین حافظه را برای لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی دارد.
  6. توصیه می‌کنیم یک لپ تاپ با 512GB SSD بدون هارد دیسک تهیه کنید. نداشتن هارد دیسک لپ تاپ را سبک‌تر کرده و گرمای کمتری را تولید می‌کند. این باعث می‌شود که لپ تاپ نیز قابل‌ حمل‌تر باشد.

هارد دیسک‌ها مانند RAM ها برای اکثر لپ تاپ های بازی قابل ارتقا هستند، بنابراین اگر ظرفیت ذخیره‌سازی 1TB برای شما کافی نیست، می‌توانید هارد دیسک‌های 2TB یا بالاتر را تهیه کنید.

هاردهایی از نوع SSD سریع‌ترین حافظه را برای لپ تاپ‌های گیمینگ ارائه می‌دهند.

5. صفحه نمایش (Display) لپ تاپ های گیمینگ

نکات کلیدی که باید برای یک صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ موردتوجه قرار دهید عبارت‌اند از:

  1. اندازه
  2. رزولوشن
  3. نرخ نوسازی

اندازه (Size) صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ

اکثر لپ تاپ های بازی دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی یا 17.3 اینچی هستند. درواقع انتخاب اندازه صفحه نمایش، اندازه لپ تاپ بازی شما را نیز تعیین می‌کند.

انتخاب یک صفحه نمایش کوچک‌تر 15 یا 14 اینچی به شما امکان حمل‌ونقل راحت‌تری را می‌دهد بخصوص اگر سفرهای زیادی انجام می‌دهید. با این‌حال، اگر شما قصد تجربه یک بازی همه‌جانبه را دارید، باید یک لپ تاپ مخصوص بازی با صفحه نمایش بزرگ‌تر تهیه کنید.

رزولوشن (Resolution) صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ

وضوح بالاتر صفحه نمایش همواره به معنای بهتر بودن نیست، هنگام انتخاب رزولوشن صفحه ‌نمایش لپ تاپ گیمینگ، باید کارت گرافیک خود را نیز در نظر بگیرید؛ به‌طور مثال اجرای صفحه نمایش با وضوح 4k روی کارت گرافیک GTX 1650 ایده خوبی نیست. این باعث می‌شود عملکرد سیستم شما پایین بیاید زیرا GPU به‌سادگی نمی‌تواند بازی 4K را به‌خوبی اداره کند.

با توجه به این موارد، مطمئن شوید که وضوح صفحه نمایش مدنظر شما با کارت گرافیک شما مطابقت دارد.

میزان رزولوشن مطلوب برای صفحه نمایش لپ تاپ گیم، رزولوشن Full-HD با 1920x1080 پیکسل است، زیرا اکثر کارت‌های گرافیک می‌توانند به‌خوبی از عهده آن برآیند.

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ
Lenovo LOQ 16IRH8 i7 
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی لپ تاپ گیمینگ لنوو LOQ 16IRH8 i7 با رزولوشن 1200*1920 کلیک کنید.

نرخ نوسازی (Refresh Rate) صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ

نرخ نوسازی بدین معنا است که به هنگام روشن بودن یک نمایشگر، پنل آن در هر ثانیه چند بار نوسازی می‌شود. هر چقدر این نرخ بالاتر باشد صفحه نمایش واکنش سریع‌تری نسبت به تغییرات خواهد داشت.

برای اکثر لپ‌تاپ‌ها، نرخ نو‌سازی صفحه نمایش 60Hz/75Hz است. با این‌حال، این مقدار برای اکثر گیمرها کافی نیست، به‌خصوص اگر شما در حال بازی آن دسته از گیم‌هایی هستید که نیازمند واکنش سریع هستند، تهیه‌ی لپ تاپ مخصوص بازی با رفرش ریت 120Hz / 144Hz یا بیشتر توصیه می‌شود تا یک بازی روان‌تر را تجربه کنید.

با این‌حال، به خاطر داشته باشید که لپ‌تاپ‌هایی با رفرش ریت بالاتر گران‌تر هستند و همچنین نیاز به کارت‌های گرافیک قوی‌تری دارند. اگر کارت گرافیک شما به‌اندازه کافی قوی نیست، باید بازی را با تنظیمات پایین‌تر اجرا کنید.

نرخ نوسازی در لپ تاپ گیمینگ
واکنش سریع در بازی‌ها نیازمند نرخ رفرش ریت بالای صفحه نمایش است.

6. صفحه ‌کلید لپ تاپ های گیمینگ

وقتی صحبت از صفحه ‌کلید لپ تاپ گیم می‌شود، عامل تعیین‌کننده ترجیحِ کاربر است. با این‌حال، عواملی وجود دارد که باید در صفحه ‌کلید لپ تاپ گیمینگ خود نیز در نظر بگیرید همانند:

  1. نور پس‌زمینه
  2. احساس راحتی
  3. Anti-ghosting/N-key Rollover

نور پس‌زمینه صفحه ‌کلید لپ تاپ های گیمینگ

اگر قصد خرید لپ تاپ های گیمینگ بالارده را دارید، باید صفحه کلید آن حداقل دارای نور پس‌زمینه باشد. اکثر لپ تاپ های بازی دارای صفحه کلیدهای دارای نور پس‌زمینه هستند که برخی از آن‌ها حتی به نور RGB مجهز هستند که می‌توانید بر اساس ترجیحات خود آن‌ها را سفارشی کنید.

نور پس زمینه در کیبورد گیمینگ
صفحه کلیدهایی با نور پس زمینه در لپ تاپ های گیمینگ

احساس راحتی در صفحه کلید لپ تاپ های گیمینگ

چیزی که باید به دنبال آن باشید صفحه کلیدی است که تایپ کردن آن سخت نیست، اما برای جلوگیری از فشردن تصادفی کلید بسیار نرم هم نیست.

Anti-ghosting/N-key Rollover در صفحه کلید لپ تاپ های گیمینگ

این ویژگی‌ها تضمین می‌کند که هنگام بازی بهترین عملکرد را داشته باشید. کیبوردهای گیمینگی که دارای ANTI GHOSTING هستند با استفاده از قابلیت N-KEY ROLLOVER  به شما این امکان را می‌دهد تا کلیدهای مختلف را هم‌زمان فشار دهید و همه به‌عنوان ورودی ثبت شوند. این امر در بازی‌هایی که برای انجام یک حرکت یا کار خاص در بازی نیاز به ضربه زدن هم‌زمان چندین کلید دارند، اهمیت دارد.

7. پورت‌های (Ports) موردنیاز در لپ تاپ های گیمینگ

هنگام انجام بازی‌های آنلاین چندنفره، داشتن ارتباطی که دارای سریع‌ترین سرعت ممکن و کمترین تأخیر ممکن باشد، ضروری است؛ بنابراین علاوه بر پورت HDMI، ممکن است بخواهید یک پورت RJ45 (اترنت) را در لپ تاپ جستجو کنید.

راه‌اندازی شبکه داخلی یا سخت‌افزار LAN درجایی که اتصالات WIFI کمی کندتر از اتصالات اترنت است، نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر بازی‌هایی می‌کنید که نیازمند ارتباط سریع هستند، اتصال اترنت را در نظر بگیرید.

پورت های مورد نیاز لپتاپ گیمینگ
اتصال پورت اترنت در لپ تاپ گیمینگ برای داشتن ارتباط سریع در بازی‌ها
لپ تاپ ایسوس گیمینگ TUF FX506HE i5
Asus TUF Dash F15 FX506HE 
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی لپ تاپ ایسوس گیمینگ i5 دارای Port LAN کلیک کنید.

معایب لپ تاپ گیمینگ

ما 3 مورد از معایب لپ تاپ های گیمینگ را نیز برای شما نوشته‌ایم؛ چراکه واضح است برای داشتن انتخاب آگاهانه باید تمامی جوانب را موردبررسی قرار دهید و در کنار تمامی مزایای لپ تاپ گیمینگ، معایب آن را هم در نظر بگیرید که عبارتند از:

  1. قیمت بالا
  2. وزن بیشتر
  3. عمر باتری کمتر

قیمت بالای لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ های بازی به خاطر ویژگی‌های پیشرفته و به‌روز بسیار گران‌تر از لپ‌تاپ‌های معمولی هستند. اگر مایل به خرید یک لپ تاپ مخصوص بازی هستید، تقریباً باید دو برابر یک لپ تاپ معمولی هزینه کنید.

برای مشاهده انواع لپ تاپ ها از برندهای ایسوس، اپل، لنوو و..و خرید با مهلت تست ۷ روزه از ادبازار لطفا کلیک کنید.

وزن زیاد لپ تاپ گیمینگ

اگر قصد جابجایی زیاد لپ تاپ را دارید، ممکن است وزن زیاد لپ تاپ گیمینگ شما را دچار مشکل کند.

لپ‌تاپ‌هایی با سخت‌افزار پیشرفته و صفحه نمایش بزرگ‌تر، سنگین‌تر خواهند بود زیرا دارای سیستم خنک‌کننده قوی‌تر و باتری‌های قوی‌تری برای حفظ سخت‌افزار هستند. اگر می‌خواهید بین عملکرد بازی و قابلیت حمل تعادل برقرار کنید، یا به سراغ یک لپ تاپ مخصوص بازی گران‌قیمت بروید که سبک‌وزن است، یا به سراغ لپ‌تاپی بروید که دارای مشخصات سخت‌افزاری سطح متوسط بوده و درنتیجه وزن کمی دارد.

عمر باتری کم لپ تاپ گیمینگ

بازی کردن با لپ تاپ یک کار پرمصرف است و باتری را خیلی سریع تخلیه می‌کند. باتری لپ‌تاپی که بیش از 6 ساعت در شرایط عادی جوابگو است، هنگام بازی‌های سنگین بیش از 3-4 ساعت کار نمی‌کند.

به خاطر داشته باشید که یک باتری قدرتمندتر بزرگ‌تر است و بر وزن لپ تاپ می‌افزاید و آن را سنگین‌تر می‌کند. در بازی‌هایی با گرافیک بالاتر، مصرف باتری بسیار سریع‌تر است، بنابراین باید مطابق با ترجیح خود یکی از آن‌ها را قربانی کنید.

باتری لپ تاپ گیمینگ
مصرف باتری در لپ تاپ های گیمینگ به علت گرافیک بالای بازی‌ها، بیشتر از لپ تاپ های معمولی است.

 

8 نکته مهمی که باید قبل از خرید لپ تاپ گیمینگ بدانید.

در این بخش از مقاله، ما تمامی نکات مهم در خرید لپ تاپ گیمینگ را توضیح می‌دهیم تا بتوانید با توجه به نیاز و بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. 

  1. سراغ صفحه‌های لمسی نروید. بسیار گران هستند و باتری سریع‌تر از لپ‌تاپ‌های معمولی تخلیه می‌شود.
  2. روی یک لپ تاپ با حافظه SSD سرمایه‌گذاری کنید، زیرا باعث نصب سریع‌تر و زمان بارگذاری سریع‌تر بازی می‌شود.
  3. لپ‌تاپی با وضوح کمتر از Full HD(1920*1080) پیکسل نخرید.
  4. لپ‌تاپی را انتخاب کنید که بعداً بتوانید RAM و حافظه ذخیره‌سازی را ارتقا دهید.
  5. لپ‌تاپی با جدیدترین GPU انتخاب کنید، زیرا اکثر بازی‌ها به GPU وابسته هستند و متأسفانه شما نمی‌توانید GPU ها را ارتقا دهید؛ بنابراین یک لپ تاپ با جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده گرافیکی به شما امکان می‌دهد بازی را با تنظیمات بالا تا چندین سال انجام دهید.
  6. عمر باتری احتمالاً کوتاه خواهد بود و برای عملکرد بهتر نیاز به منبع تغذیه دارید.
  7. یک صفحه کلید خوب تهیه کنید: قطعاً نمی‌خواهید برای بازی کردن بر روی چیزی خیلی سفت‌ و سخت ضربه بزنید.
  8. لوازم جانبی را فراموش نکنید! ماوس، صفحه‌کلید و هدفون خوب نیاز دارید.
  9. در انتها توصیه ما این است که انتخابتان را محدود به بودجه نکنید، چراکه شما می‌توانید با هر مقدار بودجه‌ای که دارید لپ تاپ گیمینگ محبوبتان را تهیه کنید، کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.
فراموش نکنید! قبل از خرید لپتاپ، از ادبازار مشاوره رایگان بگیرید. خرید قسطی هم داریم... کافیه با شماره زیر تماس بگیرید:

سوالات متداول

1. لپ تاپ گیمینگ یا کنسول؟ کدام بهتر است؟

تصمیم‌گیری راجع به انتخاب لپ تاپ گیمینگ یا کنسول بازی تصمیم چندان سختی نیست چراکه اگر تازه‌وارد در حوزه‌ی بازی‌های کامپیوتری هستید یا با بازی کردن با ویژگی‌های کمتر مشکلی ندارید، کنسول بازی را انتخاب کنید. کنسول‌ها همچنین گزینه مناسبی برای افرادی هستند که بودجه محدودی دارند.

بااین‌حال، اگر می‌خواهید بهترین تجربه بازی را همراه با قابلیت‌های اضافی داشته باشید، یک لپ تاپ مخصوص بازی برای شما بهترین انتخاب است.

 

2. لپ تاپ گیمینگ یا پی سی گیمینگ؟ کدام بهتر است؟

«لپ تاپ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر گیم؟» پاسخ درستی وجود ندارد؛ چراکه یکی بهتر از دیگری نیست.

این موضوع به آنچه برای شما مهم است وابسته است که آیا به دنبال قابلیت حمل یک لپ تاپ مخصوص بازی هستید یا گزینه‌های سفارشی‌سازی گسترده رایانه‌های شخصی رومیزی را ترجیح می‌دهید. جدول زیر به تصمیم‌گیری بهتر شما در رابطه با انتخاب لپ تاپ گیمینگ یا کیس گیمینگ کمک خواهد کرد.

فاکتورهای کلیدی لپ تاپ گیمینگ فاکتورهای کلیدی دسکتاپ
قابل استفاده برای بازی‌های سطح بالا قابل استفاده برای بازی‌های سطح بالا
قابل استفاده در داخل یا خارج از منزل به‌طور معمول دارای طیف وسیع‌تری از پورت‌های ورودی/خروجی و تعداد بیشتری از آن‌ها است.
استفاده راحت و جامع طراحی قابل ارتقا و ماژولار (چندبخشی و ساختار پذیر)
محدودیت در گزینه‌های سفارشی‌سازی و ارتقای اجزا عدم قابلیت جابه‌جایی

3. آیا لپ تاپ گیمینگ برای مهندسی مناسب است؟

بله چون اگر دانشجوی مهندسی هستید و احتمالاً برنامه‌های پیچیده‌ای مانند اتوکد را اجرا می‌کنید، مطمئناً به یک لپ تاپ با قدرت کافی برای اجرای آن‌ها نیاز دارید.

ما یک لپ تاپ با آخرین پردازنده‌ Intel Core i5 یا Core i7 و حداقل 8 گیگابایت رم را توصیه می‌کنیم، اگرچه حتی 16 گیگابایت بهتر است.

بسیاری از برنامه‌هایی که دانشجویان مهندسی از آن‌ها استفاده می‌کنند، برنامه‌های گرافیکی فشرده‌ای همانند CAD، MATLAB و Solid Works هستند که برای مدل‌سازی سه‌بعدی و ارائه ویدئو استفاده می‌شوند. این بدان معناست که داشتن یک لپ تاپ با کارت گرافیک اختصاصی بسیار مهم است.

به همین دلیل است که لپ‌تاپ‌های بازی برای دانشجویان مهندسی گزینه‌های ایده آلی هستند، زیرا این نوع گرافیک را ارائه می‌دهند.

4. آیا لپ تاپ گیمینگ برای برنامه‌نویسی مناسب است؟

لپ تاپ گیمینگ برای برنامه‌نویسی مناسب است، زیرا می‌تواند کارهای نیازمند سخت‌افزار قوی را با سرعت بسیار بیشتری انجام دهد، لپ تاپ های بازی معمولاً دارای ظرفیت رم بیشتری هستند که به شما امکان می‌دهد چندین نرم‌افزار و برنامه را بدون کند شدن سرعت لپ تاپ خود باز کنید. همچنین دارای CPU و GPU های قدرتمندی هستند که می‌توانند برای کارهای نیازمند فراخوانی اطلاعات در یک زمان از چندین منبع مختلف همانند آموزش مدل‌های Deep Learning (یادگیری عمیق) مفید باشند.

حال اگر یک برنامه‌نویس گیمر هستید می‌توانید با تهیه‌ی یک لپ تاپ گیمینگ با یک تیر دو نشان بزنید و از برنامه‌نویسی و بازی کردن با آن لذت ببرید.

5. آیا لپ تاپ گیمینگ برای معماری مناسب است؟

در صورتی پاسخ این سوال مثبت است که سیستم شما دارای کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1050 باشد، داشتن این مورد در سیستم برای اجرای طرح‌ها و مدل‌های معماری کافی است. همچنین باید سرعت را نیز بررسی کنید که اگر دارای درایو SSD M.2 ست، انتخاب خوبی خواهد بود.

6. آیا مک بوک برای بازی مناسب است؟

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت که خیر، مک بوک مناسب گیم نیست. با ارجاع به نقل‌قول مشهور انیشتین: ماهی را بر اساس توانایی آن در بالا رفتن از درخت قضاوت نکنید. مکینتاش در کارهایی که برای انجام آن‌ها طراحی‌شده است بسیار خوب است، اما بازی با مک یکی از این موارد نیست.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تمامی آنچه برای تهیه‌ی یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند موردنیاز است را شرح دهیم تا بتوانید با یک انتخاب درست لپ‌تاپی تهیه کنید که نیازهای مورد انتظارتان را برآورده کند.

در این مقاله از ادبازار آموختیم که:

  • لپ تاپ های گیمینگ فقط مختص گیمرها و بازی نیستند، بلکه یک گزینه‌ی فوق‌العاده برای برنامه‌نویسان، سازندگان موسیقی، متخصصین صدا، تدوینگران فیلم و ... هستند.
  • لپ تاپ های گیمینگ مزایای بسیاری دارند که عبارت‌اند از: سرعت ‌بالا، قطعات باکیفیت‌تر، طراحی منحصربه‌فرد، طول عمر زیاد و ...
  • لپ تاپ های بازی دارای سخت‌افزار بسیار قوی‌تری نسبت به لپ تاپ های معمولی هستند.
  • از جمله ویژگی های لپ تاپ برای گیم GPU و CPUقوی ،Hard مدل SSD، رم حداقل 16 گیگابایت و ...است که در هنگام خرید لپ تاپ بازی باید مدنظر قرار دهید.
  • شما می‌توانید لپ تاپ گیمینگ موردنظر خود را با طرح فروش اقساطی کالاهای دیجیتال در فروشگاه ادبازار، به‌راحتی و بدون نگرانی بابت هزینه آن تهیه کنید.
  • و ...

اگر سؤالی دارید که در طی مقاله پاسخ داده نشده است، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت توسط همکاران فروشگاه ادبازار پاسخ داده شود. همچنین مشتاق شنیدن نظرات، تجربیات و پیشنهاد‌های شما هستیم.

برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید لپ تاپ گیمینگ با شماره ۰۲۱۴۵۳۲۴ داخلی ۲۰۰ تماس بگیرید.