محصولات مرتبط
راهنمای خرید بهترین CPU گیمینگ (نکات خرید + معرفی محصولات)

بهترین‌ها 01 خرداد 1403 نگار سلیمانی

راهنمای خرید بهترین CPU گیمینگ (نکات خرید + معرفی محصولات)

راهنمای خرید سی پی یو برای بازی

برای این که بتوانید بهترین CPU گیمینگ را انتخاب کنید، در ادامه 4 نکته را مطرح می‌کنیم که به شما در این راه کمک می‌کند.

1. نوع سیستم را مشخص کنید

ابتدا مشخص کنید که برای بازی با چه سیستمی می‌خواهید CPU تهیه کنید (کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ)

علاوه بر بازی، فعالیت‌های دیگری را هم که ممکن است با سیستم خود انجام دهید، مد نظر قرار دهید (برای مثال ویرایش ویدیو)؛ زیرا ممکن است آن‌ها هم به یک CPU قوی نیاز داشته باشند.

ویژگی CPU گیمینگ مخصوص لپ تاپ

هنگام انتخاب لپ‌تاپ بازی در پردازنده‌های اینتل، به دنبال مدل‌هایی باشید که حرف H در آخر مدل آن‌ها وجود داشته باشد؛ زیرا این پردازنده‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان مصرف انرژی و حفظ عمر باتری را اولویت قرار داده‌اند. برای مثال لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506HE-HN393W مجهز به CPU هشته هسته‌ای، سری Core i7 مدل 11800H است.

2. قبل از خرید تحقیق کنید

بسیار مهم است که قبل از خرید پردازنده، تحقیقات لازم را انجام دهید تا CPU جدید شما با سایر بخش‌های رایانه شخصی شما سازگار باشد. مطمئن شوید که مادربرد شما هم با CPU سازگاری داشته باشد؛ زیرا سی‌پی‌یوها سوکت‌ها و اشکال مختلفی دارند و بسیاری از CPUهای جدید با مادربردهای قدیمی سازگار نیستند.

3. با انواع CPU آشنا شوید

دانش پایه در مورد انوع CPU و ویژگی‌های آن‌ها به دست آورید و با عباراتی همچون سرعت کلاک و تعداد هسته که در عملکرد CPU گیمینگ تاثیرگذار هستند، آشنا شوید. برای آشنایی با انواع CPU، می‌توانید مقاله انواع CPU (مقایسه + ویژگی های بهترین سی پی یو) را بخوانید.

4. ویژگی‌های جانبی را در نظر بگیرید

ویژگی‌های جانبی مانند گرافیک یکپارچه و قابلیت اورکلاک که در عملکرد آن تاثیر گذار هستند را در انتخاب CPU در نظر بگیرید.

ویژگی های CPU گیمینگ

سی پی یو های گیمینگ ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود بتوانند در بازی‌های مختلف به خوبی عمل کنند. در ادامه، مهم ترین ویژگی های CPU بازی را برای شما مطرح می‌کنیم.

تعداد هسته‌ها و رشته‌ها

ابتدا با انتخاب تعداد هسته‌های CPU که با نیازهای شما مطابقت دارد، شروع کنید. تعداد هسته‌ها و رشته‌ها مستقیما با تعداد برنامه‌هایی که می‌توانید همزمان اجرا کنید یا قدرت رایانه شما مرتبط است؛ اما هرچه‌قدر تعداد هسته‌ها و رشته‌ها بیشتر باشد، به معنای این نیست که حداکثر قدرت را هنگام بازی تجربه خواهید کرد. برای قرارگیری بازی در بهترین حالت، CPU معمولا از چندین هسته (یا رشته) استفاده می‌کند و سایر هسته‌ها برای وظایف همزمان دیگری مانند رندر ویدیو، استریم و موارد دیگر استفاده می‌شوند. بنابراین، زمانی که علاوه بر گیمینگ معمولا کارهای دیگری همچون استریم را انجام می‌دهید، تعداد هسته‌های بیشتر می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد.

حداقل تعداد هسته و رشته برای CPU گیمینگ

معمولا حداقل تعداد هسته‌های CPU گیمینگ 6 عدد است. اطمینان حاصل کنید که سی‌پی‌یوی شما، هسته‌ها و رشته‌های مورد نیاز را داشته باشد تا بتواند فشار ناشی از بازی‌ها را به خوبی تحمل کند و به خوبی آن‌ها را اجرا کند. 

سرعت کلاک

به طور کلی، هر چه سرعت کلاک در هر هسته بیشتر باشد، بهتر است. هنگام انتخاب یک CPU جدید، به دنبال بالاترین سرعت کلاک ممکن در بودجه خود باشید.

گرافیک یکپارچه

اکثر پردازنده‌های اینتل از گرافیک یکپارچه استفاده می‌کنند، به معنای این که می‌توانند گرافیک را بدون GPU مجزا روی صفحه نمایش دهند. با وجود گرافیک یکپارچه، زمانی که گرافیک اختصاصی سیستم شما دچار مشکل می‌شود، گرافیک یکپارچه می‌تواند به جای آن کار کند. گرافیک یکپارچه در برخی از CPUها می‌تواند به جای گرافیک اختصاصی برای شما عمل کند؛ اما اگر قدرت گرافیک یکپارچه در آن بالا نباشد، باید حتما یک گرافیک اختصاصی گیمینگ تهیه کنید.

پردازنده‌های شرکت اینتل که گرافیک یکپارچه ندارند، در آخر نام مدل آن‌ها حرف F قرار می‌گیرد.

برای مشاهده مشخصات و خرید انواع کارت گرافیک اختصاصی، کلیک کنید.

اورکلاک

یکی دیگر از عواملی که باید هنگام انتخاب CPU در نظر بگیرید، این است که "آیا می‌خواهید اورکلاک کنید یا نه؟". اورکلاک می‌تواند یک راه مفید برای افزایش سرعت کلاک CPU باشد.

اگر می‌خواهید سرعت کلاک را تغییر دهید، به دنبال علامت K در انتهای نام پردازنده اینتل باشید؛ برای مثال سی‌پی‌یو اینتل سری Core i9 مدل 11900K. این علامت نشان می‌دهد که CPU برای اورکلاک طراحی شده است. در صورتی که سخت‌افزار مناسب، ماننند سیستم خنک‌کننده مناسب و مادربردی که از اورکلاک پشتیبانی می‌کند، با این CPU می‌توانید از سرعت کلاک بالاتر با یک CPU آنلاک، لذت ببرید.

بهترین CPU گیمینگ (9 مدل)

حال که با مهم‌ترین نکات انتخاب CPU گیمینگ آشنا شدید، اجازه دهید 9 مدل از بهترین سی پی یو ها برای بازی را به شما معرفی کنیم.

اگرچه ویژگی‌هایی وجود دارد که می‌تواند باعث تغییرات در عملکرد CPUهای اینتل شود، عملکرد اولیه در سی‌پی‌یوهای اینتل برای گیمینگ، به شرح زیر است:

  • سی‌پی‌یو اینتل سری Core i9: بالاترین سطح عملکرد
  • سی‌پی‌یو اینتل سری Core i7: عملکرد سطح بالا
  • سی‌پی‌یو اینتل سری Core i5: عملکرد سطح متوسط
  • سی‌پی‌یو اینتل سری Core i3: عملکرد سطح پایه و ابتدایی

برای این که بتوانید به صورت همزمان بازی کنید و استریم بزنید، به یک CPU حداقل از سری Core i7 با حداقل RAM به میزان 8 گیگابایت نیاز دارید.

1. قوی‌ترین CPU گیمینگ - سی پی یو اینتل Core i9 14900KF  

Core i9-14900KF یک سی‌پی‌یو با 24 هسته و 32 رشته است که پتانسیل بالایی برای اورکلاک دارد و هیچ مانعی برای استفاده از آن در گیمینگ وجود ندارد. سرعت کلاک پایه در آن 5.6 گیگاهرتز است که در حالت توربو به 6.0 گیگاهرتز می‌رسد. توان مصرفی سی‌پی‌یو 14900KF 125 وات است. با این که ممکن است این مقدار بالا به نظر برسد؛ اما طبیعی است که با افزایش تعداد هسته‌ها، مصرف انرژی هم افزایش می‌یابد. این CPU از سرعت بالای انتقال داده‌ها برخوردار است و ذخیره و بارگذاری اطلاعات ذخیره‌شده را سریع‌تر می‌کند.

 سی پی یو اینتل Core i9 14900KF
CPU اینتل سری Core i9 مدل 14900KF

به طور کلی، Core i9 14900KF عملکرد بسیاری خوبی در گیمینگ دارد و نسبت به نسل قبلی خود، i9 - 13900K که به عنوان "بهترین پردازنده دسکتاپ بازی" شناخته شده بود، قدرت بیشتری دارد. با این که ممکن است تعداد هسته‌های آن برای گیمینگ بسیار بالا به نظر برسد، اما اگر بخواهید همزمان در چندین پلفترم استریم بزنید، به هسته‌های زیادی نیاز خواهید داشت که سی‌پی‌یو 14900KF آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای مشاهده نقد و بررسی و خرید CPU اینتل Core i9-14900KF، کلیک کنید.

2. بهترین سی پی یو برای گیمینگ - سی پی یو اینتل Core i9 14900K

اگر  محدودیتی برای بودجه ندارید و تمرکز شما بر این است که یک پردازنده گیمینگ عالی تهیه کنید، سی پی یو 14900K یک جواهر واقعی است. البته نسبت به دیگر پردازنده‌های قیمتش بالاتر است؛ اما دلایل خوبی برای آن وجود دارد.

فرکانس کاری این CPU که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های CPU برای گیمرها است، 3.2 است که در حالت اوج خود به عدد 6.0 گیگاهرتز می‌رسد که نرخ بسیار بالایی است. حافظه نهان سطح سوم آن 36 مگابایت است. توان مصرفی آن 125 وات است که نسبت به تعداد رشته‌های آن منطقی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، 14900K به گرافیک یکپارچه هم مجهز است و گرافیک UHD Graphics 770 دارد. همچنین قابلیت اورکلاک، یکی دیگر از دلایل برتری این CPU است.

سی پی یو اینتل Core i9 14900K
CPU اینتل سری Core i9 مدل 14900K

 قدرت بالا و محدوده فرکانس فوق‌العاده این پردازنده باعث می‌شود تا رقبا را به راحتی پشت سر بگذارد. 14900K از فناوری Hyper-threading هم استفاده می‌کند و بنابراین 24 رشته دارد. 

برای مشاهده نقد و بررسی و خرید CPU اینتل Core i9-14900K، کلیک کنید.

3. سی پی یو اینتل Core i7 13700K

با توجه به این که CPU اینتل مدل 13700Kبا 8 هسته ساخته شده است، پردازش و سرعت بالا در بازی را تضمین می‌کند. با این که این سی‌پی‌یو از نسل نهم است، اما باعث نمی‌شود که این پردازنده در بازی‌های جدید، عملکرد خوبی نداشته باشد. فرکانس پایه این تراشه .43 گیگاهرتز و حداکثر سرعت آن به 5.4 گیگاهرتز می‌رسد و بهترین ویژگی  این است که نسبت به برخی مدل‌های جدید، Core i7 13700K قیمت مناسبی دارد.

سی پی یو اینتل Core i7 13700K
CPU اینتل سری Core i7 مدل 13700K

قدرت پردازش تک هسته‌ای در این CPU، در مقایسه با رقبا در سطح فوق‌العاده بالایی قرار دارد. اینتل در این دسته خاص ترجیح داد تا از Hyper-threading استفاده نکند و به جای آن تعداد هسته‌ها را افزایش دهد. 

برای مشاهده نقد و بررسی و خرید CPU اینتل Core i7-13700K، کلیک کنید.

4. سی پی یو اینتل Core i7 12700KF

CPU اینتل سری i7 مدل 12700KF، پادشاه قدیمی گیمینگ است. این سی‌پی‌یو محصول 2022 است و به عنوان پرچمدار این نسل عمل می‌کند. 12700KF دارای 12 هسته است که با فناوری Hyper-Threading تبدیل به 20 رشته شده‌اند. هر هسته در این CPU، عملکرد بالایی دارد که آن را به یکی از بهترین CPUهای گیمینگ در محدوده قیمتی خود تبدیل می‌کند.

سی پی یو اینتل Core i7 12700KF
CPU اینتل سری Core i7 مدل 12700KF

این CPU با فرکانس 3.4 گیگاهرتز کار می‌کند که با فناوری Turbo Boost به 5.4 گیگاهرتز می‌رسد و حافظه نهان در این CPU، مقدار 24 مگابایت دارد. لیتوگرافی آن Intel 7 است که اینتل ادعا می‌کند 26 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل اول لیتوگرافی 14 نانومتری دارد. توان مصرفی 12700KF 125 وات است که نسبت به نسل یازدهم خود (11700KF) تنها 4 درصد توان مصرفی بالاتری دارد.

توانایی این سی‌پی‌یو برای اورکلاک تا 6 گیگاهرتز، یکی از بهترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. Core i7 12700KF به مادربرد سری Z نیاز دارد و با این CPU، شما عملکرد گیمینگ بالایی را در رزولوشن 1080p خواهید داشت.

برای مشاهده نقد و بررسی و خرید CPU اینتل Core i7-12700KF، کلیک کنید.

5. سی پی یو اینتل Core i5 14600K

سی پی یو اینتل سری Core i5 مدل 14600Kیکی از مدل‌های مقرون به صرفه در میان CPUهای گیمینگ است و عدم وجود گرافیک یکپارچه باعث می‌شود که قیمت مناسبی داشته باشد. 14600Kیکی از بهترین پردازنده‌های نسل چهاردهم و یکی از ارزان‌ترین پردازنده‌های این نسل است که 14 هسته و 20 رشته دارد.

اینتل در سری Raptor Lake از لیتوگرافیIntel 7 استفاده کرده است؛ این‌گونه CPU مدل 14600Kیکی در IPC 19 درصد بهبود عملکرد دارد. IPC (دستورالعمل در هر چرخه/ ساعت، مخفف Instructions per cycle/clock) به معنای این است که یک CPU چه مقدار کار می‌تواند در یک چرخه انجام دهد.

سی پی یو اینتل Core i5 14600K
CPU اینتل سری Core i5 مدل 14600K

این CPU سرعت کلاکی بین 3.5 تا 5.3 گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. حافظه L3 در این CPU به میزان 24 مگابایت است و هر یک از هسته‌ها 512 کیلوبایت حافظه L2 دارند. توان مصرفی در این CPU، 125 وات است.

14600K را می‌توانیم یکی از بهترین CPUها برای گیم بدانیم؛ به خصوص زمانی که با مادربردهای سری B جفت شود. با این که شاید محدوده فرکانس این CPU به ظاهر پایین به نظر برسد، هنوز هم این پردازنده می‌تواند پردازنده‌های هم قیمت خود را شکست دهد.

برای مشاهده نقد و بررسی و خرید CPU اینتل Core i5-14600K، کلیک کنید.

6. سی پی یو اینتل Core i5 10400

اگر به دنبال پردازنده‌ای مقرون به صرفه هستید که بتواند عملکرد خوبی را به شما ارائه کند، سی پی یو اینتل Core i5 10400 را پیشنهاد می‌کنیم. اگرچه این CPU به اندازه برخی از مدل‌های سطح بالای موجود در بازار قدرتمند نیست؛ اما هنوز هم عملکرد مناسبی دارد و می‌تواند اکثر بازی‌ها با رزولوشن 1080p با 60 فریم بر ثانیه را به راحتی اجرا کند.

این دستگاه دارای 6 هسته و 12 رشته است و حداکثر فرکانس آن به 4.3 گیگاهرتز می‌رسد. فرکانس پایه ای که پردازنده با آن کار می‌کند 2.9 گیگاهرتز است و توان مصرفی 65 وات دارد. سی‌پی‌یو 10400  با مادربردهای گیمینگ سازگاری دارد و حافظه پنهان سطح سوم آن 12 مگابایت است. به طور کلی، این CPU در گروه محصولات میان‌رده قرار دارد و در مقایسه با ارزش بازار خود یکی از بهترین عملکردها را ارائه می دهد. اگر به گرافیک یکپارچه نیاز ندارید، می‌توانید CPU اینتل Core i5 10400F را انتخاب کنید. 

سی پی یو اینتل Core i5 10400
CPU اینتل سری Core i5 مدل 10400

اگر می‌خواهید CPU خود را اورکلاک کنید، عدم امکان اورکلاک را می‌توانیم از نقاط ضعف این پردازنده بدانیم. با وجود این، همچنان می‌توانید برای اکثر بازی‌ها از آن استفاده کنید.

برای مشاهده نقد و بررسی و خرید CPU اینتل Core i5-10400، کلیک کنید.

7. سی پی یو اینتل Core i5 11400

اگر نیاز به ارتقای تنظیمات فعلی سیستم خود دارید، CPU اینتل سری Core i5 مدل 11400را انتخاب کنید. فرکانس این سی‌پی‌یو 2.6 گیگاهرتز است که در حالت توربو به 4.4 گیگاهرتز می‌رسد.  همچنین حافظه نهان سطح سوم در این سی‌پی‌یو 12 مگابایت است و توان مصرفی 65 وات دارد. 11400 با مادربردهای مبتنی بر چیپست سری 300 اینتل، سازگار است.

CPU اینتل سری Core i5 مدل 11400

9400 یک CPU میان‌رده است که می‌تواند بازی‌های فعلی را به خوبی اجرا کند؛ اما ممکن است برای بازی‌هایی که در آینده وارد بازار می‌شوند، عملکرد بالایی نداشته باشد. این سی‌پی‌یو 6 هسته دارد و از فناوری Hyper Threading پشتیبانی نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود برای بازی‌های نسل بعد، دچار محدودیت شوید. اگر قصد اورکلاک دارید، این CPU قابلیت اورکلاک ندارد.

برای مشاهده نقد و بررسی و خرید CPU اینتل Core i5-11400، کلیک کنید.

8. سی پی یو اینتل Core i3 10100

اگر بودجه محدودی دارید و می‌خواهید یک CPU گیمینگ تهیه کنید، سی‌پی‌یو اینتل سری Core i3 مدل 10100 را انتخاب کنید. این  CPUیکی از مقرون به صرفه‌ترین پردازنده‌های خانواده سری Core است و 4 هسته دارد که استفاده از فناوری Hyper-Threading در آن باعث شده است که تعداد رشته‌های آن 8 عدد باشد. این 4 هسته با 6 مگابایت حافظه نهان L3 پشتیبانی می‌شوند. فرکانس این سی‌پی‌یو 3.6 گیگاهرتز است که در حالت توربو می‌تواند به 4.3 گیگاهرتز برسد. سی‌پی‌یو 10100 با سری‌های 400 و 500 ماردبردهای اینتل سازگار است.

سی پی یو اینتل Core i3 10100
CPU اینتل سری Core i3 مدل 10100

در حالی که پردازند‌ه‌های Core i3 به عنوان پردازنده‌های اداری شناخته می‌شوند، سی‌پی‌یو 10100 می‌تواند گزینه خوبی برای گیمینگ باشد. این CPU در بازی‌های محبوبی مانند Minecraft ،VALORANT و Fortnite در صورتی که با یک پردازنده گرافیکی توانمند جفت شود، می‌تواند نرخ فریم را به 144 فریم بر ثانیه برساند.

شما می‌توانید CPU اینتل Core i3 10100F را هم انتخاب کنید که گرافیک یکپارچه ندارد و نسبت به مدل 10100، به علت عدم وجود گرافیک، مقداری قیمت کمتری دارد.

برای مشاهده نقد و بررسی و خرید CPU اینتل Core i3-10100، کلیک کنید.

9. سی پی یو اینتل Pentium G5400

سی‌پی‌یو G5400 از معروف‌ترین CPUهای اینتل سری پنتیوم است. گرافیک یکپارچه این سی‌پی‌یو Intel UHD 610 است. اگرچه این گرافیک از گرافیک موجود در CPUهای لپ‌تاپ سری سلرون بهتر است، اما قدرت بالایی ندارد. عملکردی که از این CPU به دست می‌آورید، به کارت گرافیکی اختصاصی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. به طور کلی، لپ‌تاپ‌های مبتنی بر سی‌پی‌یو سلرون برای بازی مناسب نیستند؛ با این حال، در رایانه‌های دسکتاپ می‌توانید با یک کارت گرافیک اختصاصی، از CPU Celeron برای بازی استفاده کنید. 

سی پی یو اینتل Pentium G5400
CPU اینتل سری پنتیوم مدل G5400

این CPU دو هسته دارد و به Hyper-Threading مجهز نیست؛ به معنای این که می‌تواند تنها یک رشته‌ی پردازشی در هر یک از هسته‌های خود داشته باشد. فرکانس سی‌پی‌یو G5400 مقدار 3.7 گیگاهرتز دارد و از فرکانس توربو پشتیبانی نمی‌کند؛ یعنی نمی‌تواند سرعت کلاک خود را به بالاتر از نرخ 3.7 گیگاهرتز افزایش دهد. حافظه نهان سطح سوم آن هم 4 مگابایت است.

ویژگی های CPU اینتل سری پنتیوم برای گیمینگ

CPUهای سری پنتیوم، جزء مدل‌های قوی نیستند؛ اما انتخاب CPU پنتیوم برای گیمینگ، بستگی به این دارد که:

  • چه مدلی از CPU پنتیوم اینتل را خریداری می‌کنید.
  • قصد دارید چه بازی‌هایی انجام دهید.
  • از چه نوع گرافیک اختصاصی استفاده می‌کنید.
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید CPU اینتل Pentium G5400، کلیک کنید.

بهترین پردازنده های گیمینگ ارزان

 بنا به مطالب گفته شده، موارد زیر، بهترین CPU های گیمینگ ارزان قیمت هستند:

  1. سی پی یو اینتل Pentium G5400
  2. سی پی یو اینتل Core i3 10100
  3. سی پی یو اینتل Core i5 11400
  4. سی پی یو اینتل Core i5 10400
  5. سی پی یو اینتل Core i7 12700KF

بهتر است اگر قصد خرید CPU ارزان قیمت برای گیمینگ را دارید، یک گرافیک اختصاصی مناسب برای آن تهیه کنید.

سوالات پرتکرار درباره پردازنده مناسب گیمینگ

در این بخش به 3 مورد از سوالات پرتکرار درباره پردازنده های مناسب گیمینگ، پاسخ می‌دهیم.

1. یک سی‌پی‌یو گیمینگ، باید چند هسته داشته باشد؟

با توجه به بازی‌های مدرن، بهتر است تعداد هسته CPU زیر 6 عدد نباشد. استانداردهای مدرن برای بهترین CPU گیم، حداقل به 6 تا 8 هسته نیاز دارند. اما اگر بودجه محدودی دارید مدل‌های آخری که ما در این مقاله معرفی کرده‌ایم می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند.

نکته: ادبازار شرایط خرید اقساطی دارد. بنابراین می‌توانید CPU دلخواه خود را با شرایط ویژه تهیه کنید.

2. در حال حاضر کدام نسل از CPU بهتر است؟

به طور کلی نسل‌ها برای انتخاب بهترین CPU گیمینگ، بسیار مهم هستند. نسل‌های قدیمی‌تر از 2 سال، معمولا منسوخ شده‌اند؛ زیرا برای بازی‌های جدید، به CPUهای جدید نیاز دارید. به همین دلیل، بهتر است به دنبال آخرین نسل‌های CPU برای بازی باشید؛ حتی با قدرت پردازش کمتر.

3. آیا قابلیت اورکلاک برای CPUهای بازی مهم است؟

در اصل سرعت CPU برای تجربه‌ای عالی در بازی، مهم است و اورکلاک می‌تواند به شما امکان دسترسی به سرعت پردازش بالاتر را بدهد.

خرید سی پی یو گیمینگ

شما می‌توانید CPU گیمینگ مناسب خود را از ادبازار به صورت قسطی خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر شرایط خرید اقساطی از ادبازار را بخوانید و برای دریافت پاسخ سوالات خود با همکاران ما از طریق شماره تلفن‌های 021-45324 یا 031-36674032 تماس بگیرید یا در بخش گفتگوی آنلاین برای ما پیغام بگذارید.