راهنمای خرید مانیتور گیمینگ؛ معرفی ۵ مدل برتر

راهنمای خرید 19 فروردین 1403 نسیم یزدانبخش

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ؛ معرفی ۵ مدل برتر

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ (کوتاه و سریع)

اگر فرصت خواندن یک مقاله طولانی را تا انتها ندارید، ما فکرش را کرده‌ایم و این راهنمای خلاصه را نوشته‌ایم.

نکات مهم خرید مانیتور گیمینگ برای اجرای روان بازی

اگر بیش از همه اجرای روان بازی در مانیتور را می‌خواهید، این ترتیب باید اولویت شما باشد:

  • نرخ تازه سازی:  رفرش ریت نباید کم‌تر از ۱۲۰ هرتز باشد.
  • رزولوشن: اگر بودجه کمی دارید، مانیتوری با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی را انتخاب کنید اما اگر پول کافی در اختیار دارید، رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل می‌تواند بهترین انتخاب باشد.
  • زمان پاسخ: نباید زمان پاسخ‌گویی بیشتر از ۳ میلی‌ثانیه باشد.
  • قابلیت G-Sync یا FreeSync: نرخ به‌روزرسانی متغیر به همگام‌سازی FPS (نرخ فریم) و نرخ تازه‌سازی کمک می‌کند تا تجربه بازی بسیار روان‌تری داشته باشد.
  • انتخاب فناوری پنل مناسب: IPS در چند سال گذشته راه طولانی را پیموده است و دقت رنگ خوبی را در کنار نرخ تازه سازی عالی ارائه می‌دهد. با این حال پنل‌های TN هنوز به طور گسترده توسط گیمرها برای پاسخ سریع و تاخیر ورودی کم استفاده می‌شوند.

نکات مهم خرید مانیتور گیمینگ برای وضوح تصویر

اگر بیش از همه از مانیتور مخصوص بازی، وضوح تصویر و دقت رنگ را می‌خواهید، این ترتیب باید اولویت شما باشد:

(توجه: این اولویت‌ها احتمالا کمی هزینه‌بر است.)

  • فناوری پنل IPS: بازتولید رنگ، زوایای دید بهتر و تجربه بازی همه‌ جانبه‌تری را ارائه می‌دهد.
  • HDR و طیف رنگی گسترده: با این فناوری‌ها، مانیتور بهترین وضوح و جزییلت رنگ را به نمایش می‌گذارد.
  • رزولوشن K4: این یعنی وضوحی استثنایی

معرفی مانیتور گیمینگ از بهترین برندها

بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار ایران که امتحان خود را پس داده‌اند و شما می‌توانید خریداری کنید، عبارتند از:

حال اگر فرصت کافی در اختیار دارید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با ۲۰ مشخصه مهم مانیتور گیمینگ و ۵ مدل از بهترین‌ها آشنا شوید و بتوانید با داشتن اطلاعاتی جامع اقدام به خرید نمایید.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ (جامع)

ما در راهنمای خرید مانیتور گیمینگ به تمام مواردی که باید هنگام انتخاب یک مانیتور جدید برای دستگاه بازی خود به آن‌ها توجه کنید، پرداخته‌ایم.

مشخصات مانیتور گیمینگ (۲۰ ویژگی کلیدی)

انداره و وضوح صفحه نمایش، زمان پاسخ و ... از ویژگی‌های مانیتور گیمینگ هستند که باید به آن‌ها دقت کنید. چه تازه وارد دنیای بازی شده باشید و چه در سطح تخصصی بازی می‌کنید، بررسی این مشخصات قبل از جستجو در همه برندها و مدل‌های مختلف به شما کمک می‌کند، در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ
انداره و وضوح صفحه نمایش از مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتور گیمینگ هستند.

در این جا ۲۰ مورد از مهم‌ترین مشخصات از مانیتور بازی که نیازهای شما را برآورده می‌سازد، آورده شده است:

  1. اندازه صفحه نمایش
  2. رزولوشن مناسب
  3. نسبت ابعاد
  4. مانیتور خمیده در مقابل تخت
  5. رفرش ریت
  6. زمان پاسخ
  7. پنل مانیتور
  8. کنتراست
  9. Flicker Free
  10. Blue Light
  11. مانیتور LED یا LCD
  12. نور پس زمینه
  13. OLED
  14. FreeSync و G-Sync
  15. وسعت رنگ
  16. HDR
  17. درخشندگی مانیتور
  18. کیفیت ساخت
  19. پورت‌ها
  20. برندهای تولیدکننده مانیتور گیمینگ

در حالی که همه این‌ها ویژگی‌های مهمی هستند، ترتیب اهمیت آن‌ها به آن چه شما از یک مانیتور بازی می‌خواهید، بستگی دارد.

1. اندازه صفحه نمایش مانتیور گیمینگ

اندازه‌های بین ۲۴ تا ۲۷ اینچ برای بازی بهترین هستند. شما معمولاً در فاصله یک متری از صفحه نمایش می‌نشینید و مانیتورهایی در این محدوده اندازه، به شما امکان می‌دهند همه چیز را به یکباره ببینید. (چیزی که برای بازی‌های رقابتی بسیار مهم است.) با این حال بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تر همیشه بهتر است، در حالی که این امر عمدتاً در خرید تلویزیون مطرح می‌شود.

تذکر: همچنین باید سایز مانیتور به گونه‌ای باشد که با ابعاد میزتان متناسب باشد.

2. رزولوشن مناسب مانیتور گیمینگ

رزولوشن مورد نیاز شما برای بازی در نهایت توسط GPU (پردازنده مرکزی کارت گرافیک) رایانه شخصی‌تان و میزان بودجه‌ای که در جیب دارید، تعیین می‌شود. زمانی که می‌خواهید از بازی با وضوح بالا لذت ببرید، انتظار هزینه بیشتر را داشته باشید.

در  زیر، اندازه‌های بهینه مانیتور بازی را برای هر یک از وضوح‌های محبوب فهرست کرده‌ایم.

رزولوشن اندازه میزان محبوبیت توضیحات
۱۰۸۰ پیکسل ۲۴ تا ۲۷ اینچ رایج‌ترین با اکثر تنظیمات می‌تواند به خوبی کار کند.
۱۴۴۰ پیکسل اندازه ۲۷ اینچ کم‌تر رایج برای استفاده حداکثری از آن به سخت‌افزار متوسط رو به بالا نیاز است
4K ۲۷+ اینچ کم‌تر متداول برای استفاده حداکثری از آن به بهترین سخت‌افزار است
8K ۳۲+ اینچ فناوری نوظهور به بهترین سخت‌افزار نیاز دارد و در حال حاضر هیچ بازی بومی 8K در دسترس نیست.

3. نسبت ابعاد مانیتور گیمینگ

هنگامی که به دنبال مانیتور بازی مناسب هستید، بدون شک رزولوشن مهم است اما چیزی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، نسبت تصویر است. اندازه مانیتور  بر رزولوشن مورد نظر شما تأثیر می‌گذارد. اکثر گیمرها با وضوح ۱۰۸۰ پیکسل بازی می‌کنند که در مانیتورهای ۲۴ اینچی عالی به نظر می‌رسد. با این حال، اگر قصد دارید رزولوشن خود را به ۱۴۴۰ پیکسل یا حتی 4k افزایش دهید، اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تری می‌خواهید.

نسبت ابعاد مانیتور گیمینگ
تفاوت در نسبت ابعاد در مانیتورها

مانیتور صفحه عریض (16:9) یا فوق عریض (21:9)؟

پیشنهاد ما برای بازی مانیتور 16:9 است. مانیتورهای فوق عریض می‌توانند کارساز باشند اما پشتیبانی آن‌ها از بازی محدود است. 

قبل از این که بیرون بروید و یک صفحه نمایش بزرگ بخرید، مطمئن شوید که سخت‌افزار ویدیویی برای پشتیبانی از این اندازه‌ها را دارد؛ زیرا افزایش تعداد پیکسل‌ها حجم کاری بیشتری برای GPU شما ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید FPS  (نرخ فریم) بالایی داشته باشید، به یک سیستم پیشرفته برای پشتیبانی از وضوح افزایش یافته نیاز دارید.

4. مانیتورهای خمیده در مقابل تخت برای بازی

انتخاب مانیتور خمیده یا تخت، به سبک بازی و در نهایت ترجیح شخصی شما بستگی دارد. هر کدام از این مانیتورها مزایا و معایب خود را دارند. با ما همراه باشید تا با کمی جزییات بیشتر آشنا شوید.

مانیتورهای گیمینگ تخت

مانیتورهای تخت که در هر دو اندازه 21:9 و 16:9 موجود هستند، از آن دسته مانیتورهایی به شمار می‌روند که احتمالاً با آن بزرگ شده‌اید. در جدول زیر مزایا و معایب مانیتورهای تخت را بیان می‌کنیم.

مزایای صفحه نمایش تخت معایب صفحه نمایش تخت
قیمت پایین‌تر نسبت به همتایان منحنی خود هر بازی از نسبت تصویر 21:9 پشتیبانی نمی‌کند؛ این بدان معناست که لبه‌های صفحه‌نمایش شما می‌تواند خالی و بدون استفاده باقی بماند. این همان چیزی است که در دنیای بازی به «نوار سیاه» معروف است.
تجربه بازی فوق‌العاده
میدان دید بالا برای نمونه‌های فوق عریض و مناسب برای بازی‌های چند نفره
زمان پاسخ‌گویی عالی
نرخ تازه‌سازی و دقت رنگ عالی

مانیتورهای گیمینگ منحنی

مانیتورهای خمیده در بازارِ بازی نسبتاً جدید هستند. سه انحنای رایج (1800r، 3000r و 4000r.) وجود دارد. انحنای مانیتور با استفاده از «R» اندازه‌گیری می‌شود و بر خلاف سیستم‌های اندازه‌گیری معمولی، هر چه عدد کم‌تر باشد، منحنی بیشتر است. 

در جدول زیر مزایا و معایب مانیتورهای گیمینگ خمیده آورده شده است.

مزایا مانیتور خمیده برای بازی معایب مانیتور منحنی برای بازی
میدان دید بیشتر هزینه بالاتر نسبت به مانیتورهای تخت
تجربه بازی همه جانبه‌تر نامناسب برای فضاهای کوچک‌تر
فشار کم‌تر به چشم‌ها نامناسب برای بازی‌های چند نفره
نیاز کم‌تر به تنظیم کردن تصاویر

5. رفرش ریت مانیتور گیمینگ

یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که این روزها برای مانتیور گیمینگ می‌شنوید، نرخ تازه سازی مانیتور است اما این دقیقا به چه معناست؟ در زیر، نگاه دقیق‌تری به نرخ‌های تازه‌سازی خواهیم داشت و توضیح می‌دهیم که چرا این ویژگی بسیار مهم است.

نرخ تازه سازی مانیتور چیست؟

نرخ تازه سازی تعداد دفعاتی است که یک مانیتور تصویر را نمایش می‌دهد. به زبان ساده - نرخ تازه سازی بالاتر برابر است با یک تصویر روان‌تر. اکثر مانیتورها از نرخ تجدید ۶۰، ۱۲۰، ۱۴۴ یا ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند. تفاوت بین ۶۰ هرتز و ۱۴۴ هرتز بسیار آشکار است.

نرخ تازه سازی چگونه بر بازی تاثیر می‌گذارد؟

وقتی به نرخ‌های تازه‌سازی و تأثیر آن‌ها بر بازی نگاه می‌کنید، ۳ تفاوت اصلیِ وضوح حرکتِ بهبود یافته، کاهش شبح (پاره شدن) و پاسخ‌گویی بهتر، بین محدوده ۶۰ تا ۲۴۰ هرتز قابل مشاهده است. 

1. وضوح حرکت بهبود یافته در مانیتور گیمینگ

بزرگ‌ترین تاثیر یک مانیتور با نرخ تازه سازی بالا بر روی بازی، بهبود وضوح حرکت است. به زبان ساده، این بدان معناست که وضوح تصویری که در سراسر صفحه در حال حرکت است، افزایش می‌یابد. به این دلیل که نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر میزان تاری را کاهش می‌دهند. هر چه نرخ تازه‌سازی کندتر باشد، تاری بیشتر می‌شود.

2. کاهش پارگی صفحه نمایش گیمینگ

برای کاهش پارگی صفحه، راه حل ساده این است که مانیتوری با نرخ تازه سازی بالا یا نرخ نوسازی متغیر (G.Sync/FreeSync) انتخاب کنید. این باعث هماهنگی کارت گرافیک و نرخ فریم (FPS) با مانیتور می‌شود که گیم پلی روان‌تر را به دنبال دارد.

زیرا اگر کارت گرافیک رایانه شخصی شما فریم‌های بیشتری (یا کم‎تری) نسبت به نرخ تازه‌سازی مانیتورتان تولید ‌کند، شاهد چیزی به نام پارگی صفحه (Screen Tearing) خواهید بود. پارگی صفحه می‌تواند نقشی بسیار منفی در عملکرد بازی شما داشته باشد.

3. پاسخ‌گویی بهتر مانیتور بازی

نرخ تازه سازی مانیتور تأثیر مستقیمی بر تاخیر ورودی (پاسخ‌گویی ) دارد. تاخیر ورودی مدت زمانی است که طول می‌کشد تا پس از وارد کردن یک فرمان، واکنش را روی مانیتور خود ببینید. به طور کلی، هرچه میزان هرتز کمتر باشد، تاخیر ورودی بیشتر است، به عنوان مثال، یک مانیتور ۶۰ هرتزی ممکن است حداقل تاخیر ورودی ۶۷/۱۶ میلی‌ثانیه داشته باشد، در حالی که یک مانیتور ۱۲۰ هرتز دارای تاخیر ورودی حدود ۳/۸ میلی‌ثانیه است. برای بازی، باید همه چیز تا حد امکان سریع و روان بین رفرش‌ها اجرا شود.

بهترین میزان رفرش ریت برای بازی

پیشنهاد ما رفرش ریت ۱۴۴ هرتز است که با درنظر گرفتن عملکرد و قیمت، عددی کارآمد محسوب می‌شود. در جدول زیر متداول‌ترین نرخ‌های به روزرسانی و معنای هر کدام برای بازی‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

میزان رفرش ریت میزان کارایی توضیحات
۶۰ هرتز خط پایه حداقل مورد نیاز برای هر نوع بازی
۷۵ هرتز بهتر از خط پایه  
۱۲۰ هرتز تفاوت بزرگ در قابلیت پخش و کیفیت تا حدودی توسط نمایشگرهای ۱۴۴ هرتزی جایگزین شده است.
۱۴۴ هرتز   استاندارد محبوب‌تر نسبت به ۱۲۰ هرتز امروز بهترین گزینه برای خرید نمایشگر با نرخ تازه سازی بالا است. این پایه‌ای برای بازی‌های رقابتی است، به خصوص اگر در حال بازی با عناوینی مانند CS:GO و COD هستید.
۲۴۰ هرتز محبوبیت کم برای اکثر سخت‌افزارهای فعلی موجود در بازار کمی غیرقابل اجرا است و بیشتر برای سناریوهای بازی‌های رقابتی برتر طراحی شده است.
۳۶۰ هرتز عرضه شده در مانیتورهای مدرن سطوح جدیدی از گیم پلی روان را ارائه می‌دهد. به گیمرها نسبت به رقبای خود برتری می‌بخشد.

6. زمان پاسخگویی مانتیور گیمینگ

بهترین مانیتورهای گیمینگ دارای زمان پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه هستند. زمان پاسخگویی چیزی است که اغلب با رفرش ریت اشتباه گرفته می‌شود اما آن‌ها دو چیز کاملا متفاوت هستند. در ادامه، زمان‌های پاسخ‌دهی را با جزئیات بیشتری مرور می‌کنیم. 

زمان پاسخگویی مانیتور چیست و چه تاثیری بر بازی دارد؟

به زبان ساده، زمان پاسخ مانیتور به این معناست که صفحه نمایش با استفاده از انتقال GTG (خاکستری به خاکستری)، چقدر سریع می‌تواند پیکسل‌ها را بین سایه‌های خاکستری تغییر دهد.

اما زمان پاسخ چگونه بر بازی تاثیر می‌گذارد؟ وقتی در حال انجام هر بازی هستید، هر میلی‌ثانیه مهم است؛ بنابراین باید مطمئن شوید که مانیتورتان می‌تواند همه چیز را سریع و واضح نشان دهد. اگر زمان پاسخ‌گویی مانیتور خیلی کند باشد، تصاویر به تعویق می‌افتند و این می‌تواند به پیامدهای بصری آزاردهنده‌ای مانند شبح‌ها منجر شود.

Overdrive در مانیتور گیمینگ

برخی از مانیتورهای بازی به شما گزینه‌ای به نام اوردرایو (Overdrive) ارائه می‌دهند. این به شما امکان می‌دهد تا سرعت زمان پاسخ‌دهی را تنظیم کنید. اگر از بازی کردن سریع لذت می‌برید، این ویژگی می‌تواند بسیار عالی باشد.

تذکر: اگر چه این یک ویژگی بسیار خوب است اما باید به خاطر داشته باشید که در هنگام استفاده از زمان پاسخگویی سریع، نرخ تازه سازی مانیتور خود را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، می‌تواند تاری و دیگر نتایج منفی را به دنبال داشته باشد.

فناوری ELMB در مانیتورهای گیمینگ

برخی از مانیتورهای گیمینگ دارای فناوری تاری حرکت بسیار کم (ELMB) هستند. این قابلیت برای کاهش چشمگیر هر گونه تاری که توسط اجسام با حرکت سریع ایجاد می‌شود، طراحی شده است که تجربه گیم پلی همه جانبه شما را افزایش می‌دهد.

تذکر:  ELMB فقط در نرخ فریم ثابت (به عنوان مثال ۸۰ هرتز، ۱۰۰ هرتز، ۱۲۰ هرتز) قابل استفاده است.

 مانیتور گیمینگ و ایجاد شبح

برای کاهش احتمال وقوع شبح‌ها، بهتر است یک مانیتور گیمینگ با زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و نرخ تازه‌سازی بالا انتخاب کنید. شبح‌سازی زمانی رخ می‌دهد که زمان پاسخ مانیتور نتواند با فریم‌هایی که از GPU به آن تغذیه می‌شود، مطابقت داشته باشد. همانطور که قبلاً گفتیم، زمان پاسخ به سرعت تغییر رنگ پیکسل‌های یک مانیتور اشاره دارد. اگر مانیتور نتواند رنگ پیکسل‌های خود را به اندازه کافی سریع تغییر دهد، یک دنباله شبح مانند پشت تصاویر متحرک باقی می‌ماند.

تاثیر رفرش ریت در مانیتور گیمینگ
زمان پاسخگویی کم و رفرش ریت بالا، باعث کاهش ایجاد شبح می‌شوند.

7. بهترین پنل مانیتور گیمینگ

تشخیص این که کدام پنل برای سبک بازی شما بهترین است، ممکن است گیج کننده باشد؛ بنابراین، اجازه دهید همه چیز را کمی ساده‌تر کنیم. برای شروع، باید بدانید که انواع مختلفی از فناوری‌های نمایشگر وجود دارد و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. با این حال، ۳ پنلی که بیشترین استفاده را در مانیتورهای بازی دارند، عبارتند از:

  • پنل IPS
  • پنل TN 
  • پنل VA

برای توضیح دقیق تر، جداول مقایسه TN، IPS و VA را بررسی کنید.

مانیتور گیمینگ با پنل IPS

پنل IPS (مخفف سوئیچینگ در هواپیما)، بهترین پنل‌‌ برای مانیتور گیمینگ محسوب است؛ دلیل برتری آن، زاویه دید و دقت رنگ بهتری است که نسبت به پنل‌های TN و VA ارائه می‌دهد. این نه تنها آن را برای اجرای بازی با کیفیت بالا، بلکه برای هر کسی که بازی‌ها را طراحی یا ویرایش می‌کند، انتخابی عالی به شمار می‌رود.

مزایای پنل IPS معایب پنل IPS
دقت رنگ بهتر قیمت گران‌تر
زاویه دید بهتر تاخیر بالاتر
طول عمر بیشتر مصرف برق زیادتر
دید بهتر در نور خورشید  

مانیتور گیمینگ با پنل TN

اگر به دنبال مانیتوری کمی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید، یک مانیتور بازی با پنل TN  می‌تواند انتخاب بهتری باشد. این پنل معمولاً در بین هر سه ارزان‌ترین قیمت را دارد.

مطمئنا، زوایای دید و دقت رنگ به خوبی مانیتورهایی نیست که توسط پنل IPS ارائه می‌شود اما زمان پاسخ‌گویی فوق‌العاده سریعی دارند که آن‌ها را برای بازی‌های سریع، رقابتی و چند نفره ایده‌آل می‌سازد.

مزایای پنل TN معایب پنل TN
تاخیر کم‌تر از IPS دقت رنگ پایین‌تر
به طور کلی ارزان‌تر زاویه دید کم‌تر
مصرف برق کم  

مانیتور گیمینگ با پنل VA

ویژگی برجسته مانتیور گیمینگ با پنل VA این است که نسبت کنتراست بهتری و سطوح سیاه عمیق‌تری نسبت به پنل‌های IPS ارائه می‌دهد. از نظر دقت رنگ و زوایای دید، پنل‌های VA در وسط TN و IPS قرار می‌گیرند.

با این حال، یکی از نقاط ضعف قابل توجه پانل‌های VA این است که نرخ پاسخ‌دهی پایینی دارند و به همین دلیل، اغلب دچار مشکلاتی همچون دنباله و شبح هستند. این می‌تواند به خصوص هنگام بازی با بسیاری از اشیاء متحرک، مشکل جدی به شمار آید.

مزایای پنل TN معایب پنل TN
نسبت کنتراست بهتر از IPS زوایای دید و دقت رنگ به خوبی IPS نیست
مقرون به صرفه  دارای مشکلاتی مانند دنباله و شبح است
زاویه دید و دقت رنگ بهتری نسبت به TN  

8. کنتراست مانیتور گیمینگ

اگر مانیتور شما نسبت کنتراست (نسبت بین روشن‌ترین سطوح سفید و تاریک‌ترین سطوح سیاهی) بالاتری داشته باشد، می‌تواند به رنگ مشکی عمیق‌تری دست یابد که کیفیت تصویر بهتری را به همراه دارد. این امر به ویژه برای گیم پلی بسیار مهم است؛ زیرا شما می‌خواهید از گرافیک با جزئیات بیشتر و با بالاترین کیفیت لذت ببرید.

نسبت کنتراست از 1000:1 تا 3000:1 متفاوت است و مانند اکثر اصطلاحات بازی، هرچه این عدد بیشتر باشد نسبت کنتراست بیشتر است.

نسبت کنتراست از 1000:1 تا 3000:1 متفاوت است

9. مانیتور مخصوص بازی با قابلیت Flicker Free

اگر یک گیمر رقابتی هستید که در بالاترین سطح بازی یا بیش از ۸ ساعت وقت خود را صرف گیمینگ می‌کنید، ایده خوبی است که روی یک نمایشگر بازی با فناوری بدون سوسو (Flicker Free) سرمایه‌گذاری کنید. این قابلیت از خستگی چشمان شما جلوگیری می‌نماید.

10. مانیتور گیمینگ با فناوری بلولایت (Blue Light)

تأثیر میزان نور آبی تولید شده یکی از بحث برانگیزترین موارد در دنیای مانیتورهای بازی است. برخی از مردم فکر می‌کنند خرید مانیتور با نور آبی کاهش یافته مهم است و برخی نه. هر چند برای هر طرف استدلالی وجود دارد.

مزایای  مانیتور با فناوری Blue Light مزایای مانیتور بدون فناوری Blue Light
  • مناسب برای افرادی که مدت طولانی بازی می‌کنند.
  • عدم تداخل با الگوی خواب
  • کاهش فشار کوتاه مدت به چشم‌ها
  • دقت رنگ تغییر نمی‌کند و باعث تیره شدن رنگ‌ها نمی‌شود.
  • از حواس‌پرتی هنگام بازی جلوگیری می‌کند.

بنابراین اساسا این موضوع به ترجیحات شخصی و تئوری‌های شما بستگی دارد. از این گذشته، تنظیمات بازی برای شما کاملا شخصی است که تا حد امکان راحت باشید و واقعاً در بازی خود غرق شوید.

11. مانیتور LED یا LCD، کدام برای بازی بهتر است؟

اگر مانیتور بازی می‌خواهید که تصاویری با کیفیت بالا و دقت رنگ واقعی تولید کند، شکی نیست که مانیتور LED بهترین انتخاب است. به این دلیل که با یک سطح روشنایی ثابت نمی‌درخشد؛ این بدان معنی است که شما می‌توانید در هنگام بازی از نورهای روشن و تاریک که به طور همزمان می‌درخشند، لذت ببرید.

12. انواع نور پس زمینه مانیتور گیمینگ

نور پس زمینه LED، LCD و ... از انواع نور بک‌گراند مانیتور محسوب می‌شوند. هر چند که هر دو نمایشگر LED و LCD از کریستال‌های مایع برای تولید تصاویر با وضوح بالا استفاده می‌کنند اما فناوری به کار رفته در نور پس زمینه آن‌ها متفاوت است. در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

نور پس زمینه LCD

نمایشگرهای LCD استاندارد از لامپ‌های فلورسنت کاتد سرد (CCFL) استفاده می‌کنند که در یک لایه یکنواخت مستقیماً پشت صفحه نمایش قرار می‌گیرند و با انجام این کار، سطح روشنایی ثابتی را در سراسر صفحه نمایش ارائه می‌دهند؛ این بدان معناست که تمام قسمت‌های تصویر  روی صفحه نمایش با سطح روشنایی مشابهی نمایش داده می‌شود.

نور پس زمینه LED

در حالی که نمایشگرهای LCD از CCFL استفاده می‌کنند، مانیتورهای LED از دیودهای ساطع نور (چراغ‌های بسیار کوچک) برای نور پس زمینه بهره می‌برند که دو روش مختلف را ارائه می‌دهند. 

  1. نور پس زمینه Edge LED
  2. نور پس زمینه Full Array LED

در میان این نورهای بک‌گراند، نور پس زمینه Fully Array LED برای بازی‌کردن بهترین است؛ زیرا فناوری به کار رفته در آن اجازه می‌دهد تا عمق‌ها و تن‌های مختلف به طور دقیق نمایش داده شوند که این امر باعث می‌گردد پیکسل‌های تیره و روشن به جای تکیه بر یک سطح روشنایی برای همه چیز، به صورت همزمان بدرخشند.

مقایسه نور پس زمینه در مانیتورهای گیمینگ
در میان این نورهای بک‌گراند، نور پس زمینه Fully Array LED برای بازی‌کردن بهترین است.

13. مانیتور گیمینگ OLED

OLED یکی از سریع‌ترین فناوری‌های نوظهور است که با گذشت زمان به احتمال زیاد به استاندارد همه مانیتورهای بازی مبدل خواهد شد. OLED (Organic Light Emitting Diode)، قادر است پیکسل‌های دارای نور پس زمینه جداگانه خود را تولید کند. به زبان ساه می‌تواند پیکسل‌های جداگانه را خاموش کند تا به سطوح سیاه واقعی برسد. این  امر باعث تاخیر کم‌تر و کیفیت تصویر واضح‌تر می‌شود.

با این حال، یک نقطه ضعف برای فناوری OLED وجود دارد که نمی‌توانند به همان سطح روشنایی LEDها دست یابند. اگر چه این لزوماً چیز بدی نیست و مطمئناً به کاهش فشار چشم هنگام ساعت‌ها بازی کردن کمک می‌کند.

14. فناوری G-Sync و FreeSync در مانیتور گیمینگ

FreeSync و G-Sync دو فناوری (در اصل) یکسان با چند تفاوت اساسی  به کار رفته در مانیتورهای گیمینگ هستند که برای از بین بردن مشکل پارگی صفحه در هنگام بازی کاربرد دارند. در ادامه به نقاط ضعف و قوت هر یک می‌پردازیم.

فناوری FreeSync

FreeSync از AMD، تنها با پردازنده‌های گرافیکی AMD و نمایشگرهای سازگار با FreeSync سازگار است. با این حال، FreeSync فقط نیاز به انطباق با آخرین استانداردهای DisplayPort دارد و برای عملکرد به سخت‌افزار تخصصی نیاز ندارد.

جوانب مثبت FreeSync جوانب منفی FreeSync
به طور کلی ارزان‌تر از مانیتورهای G-Sync با کارت گرافیک NVIDIA قابل استفاده نیست
گرافیک روان و واضح تولید می‌کند با بازی‌های 4K سازگار نیست

فناوری G-Sync

G-Sync از Nvidia، فقط با GPUهای Nvidia و نمایشگرهای سازگار با G-Sync سازگار است. برخلاف FreeSync، برای عملکرد صحیح به سخت‌افزار اختصاصی در نمایشگر نیاز دارد.

جوانب مثبت G-Sync جوانب منفی G-Sync
مانیتورهای G-Sync عملکرد قدرتمندی دارند که می‌توانند حتی  بازی 4K را ارائه دهند. معمولاً گران تر از FreeSync هستند.
حذف پارگی صفحه فقط با کارت گرافیک NVIDIA سازگار است
زمان تاخیر کم  

کدام فناوری (G-Sync یا FreeSync) برای گیم بهتر است؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. اگر بودجه کمی در جیب دارید، FreeSync بهترین گزینه شما است، هر چند که برخی چیزها مانند لذت بازی K4 را باید قربانی کنید. با این حال همچنان گرافیک‌های فوق‌العاده، روان و واضح در اختیار شماست.

اگر قیمت برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید برای داشتن قوی‌ترین عملکرد، مانیتور G-Sync به همراه یک کارت NVIDIA خریداری کنید.

چه بازی هایی G-Sync و FreeSync دارند؟

همه بازی ها با G-Sync یا FreeSync سازگار هستند. جای هیچ نگرانی در این زمینه نیست.

15. وسعت رنگ در مانیتور مخصوص بازی

مطمئن شوید مانیتور بازی خریداری می‌کنید که دارای درصد وسعت رنگ بالایی است. هر چه مانیتور بازی بتواند رنگ‌های بیشتری را به شکل واقعی تولید کند، گرافیک بازی زنده‌تر و واقعی‌تر خواهد بود. این به طیف رنگی مانیتور شما برمی‌گردد. طیف رنگی طیف خاصی از رنگ‌ها را تعریف می‌کند که توسط چشم انسان قابل شناسایی است. طیف رنگ‌هایی که یک مانیتور بازی می‌تواند تولید کند، بین برندها متفاوت است.

انواع طیف رنگی در مانیتورهای گیم

طیف‌های رنگی که بیشتر در پنل های مدرن با آن مواجه می شوند عبارتند از:

  • sRGB
  • Adobe RGB
  • DCI-P3

در میان این ۳ طیف رنگی، با وجود محبوبیت زیاد sRGB، DCI-P3 با ارائه طیف رنگی گسترده‌تر نسبت به دو طیف دیگر، قادر است تجربه بازی همه جانبه‌تری ارائه دهد.

انواع طیف رنگی در مانیتورهای گیم
DCI-P3 با ارائه طیف رنگی گسترده‌تر، قادر است تجربه بازی همه جانبه‌تری ارائه دهد.

16. HDR در مانیتور گیمینگ

هنگامی که به دنبال مانیتور بازی هستید، بارها عبارت HDR  (محدوده دینامیکی بالا) را مشاهده خواهید کرد. این فناوری وسعت رنگ گسترده‌تری را فراتر از استاندارد معمول sRGB ارائه می‌کند و نسبت کنتراست بالاتری را بین سطوح سیاه و سفید ایجاد می‌نماید.

اگر می‌خواهید به گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید، این ویژگی بسیار خوبی است که باید به آن توجه کنید.

17. درخشندگی مانیتور گیمینگ (حداکثر/حداقل روشنایی)

درخشندگی مانیتور بازی، میزان روشنایی است که می‌توانید صفحه نمایش را به آن تنظیم کنید. این قابلیت  برای کمک به کاهش فشار چشم و تطبیق مانیتور بازی با نور محیط اتاق، عالی است. هر چیزی که حداقل سطح روشنایی را نداشته باشد را نمی‌توان به عنوان HDR طبقه‌بندی کرد.

18. مانیتور گیمینگ و کیفیت ساخت آن

مانند سایر تجهیزات بازی، باید مطمئن شوید که مانیتور بازی انتخابیِ شما بالاترین کیفیت ساخت ممکن را دارد. مهم است که ساختار کلی مانیتور بازی شما از چیزی فوق‌العاده قوی مانند پلاستیک ABS ساخته شده باشد که پولتان به هدر نرود و نیاز به تعمیر یا جایگزینی را به حداقل برساند؛ پس به نام تجاری، مدل و مشخصاتی که مانیتور دارد، دقت کنید.

استند مانیتور مخصوص بازی

پایه یا استند مانیتور بازی شما یکی دیگر از عوامل مهم هنگام بررسی کیفیت ساخت است. پایه تمام صفحه و قاب را بالا نگه می‌دارد و از واژگونی آن جلوگیری می‌کند. فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم به دلیل مقاومت بالا بهترین مواد برای این کار هستند. آن‌ها همچنین در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومند که به استحکامشان می‌افزاید.

19. پورت های مانیتور مخصوص بازی

یکی از نادیده گرفته‌ترین اما مهم‌ترین چیزهایی که باید در هنگام جستجوی یک مانیتور بازی به آن فکر کنید، پورت‌های موجود آن است. از طریق این پورت‌هاست که مانیتور را به رایانه شخصی خود متصل می‌کنید و در صورت اشتباه کردن، زمان و تلاش شما برای یافتن جایگزین، هزینه بر خواهد بود.

بیایید نگاهی به رایج‌ترین پورت‌هایی که در یک مانیتور بازی پیدا می‌کنید، بیندازیم.

پورت های مهم برای مونیتور مخصوص بازی
مهم‌ترین چیزهایی که باید در یک مانیتور بازی به آن دقت کنید، پورت‌های موجود در آن است.

مانیتور گیمینگ با پورت HDMI

رایج‌ترین و احتمالاً پورتی که بیشتر با آن آشنا هستید، HDMI است. معمولاً در تلویزیون‌ها استفاده می‌شوند و برای ارسال ویدیو و صدا با کیفیت بالا بین دو دستگاه با یک کابل منظم، ایده‌آل هستند.

انواع مختلفی از HDMI  وجود دارد و هر کدام چیزی متفاوت را ارائه می‌دهند. در مانیتورهای رایانه های شخصی بازی مدرن، احتمالاً یکی یا ترکیبی از موارد زیر را خواهید یافت:

  • HDMI 1.4 : پشتیبانی از 4K در ۲۴ هرتز، 4K در ۳۰ هرتز، یا ۱۰۸۰ پیکسل در ۱۲۰هرتز
  • HDMI 2.0 : تا 4K در ۶۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند. 
  • HDMI 2.1 : تا 10K در ۱۲۰هرتز و همچنین HDR بهبود یافته را پشتیبانی می‌کند. 

نکته مهم: هر چه یک پورت HDMI شماره بیشتری داشته باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

پورت DVI در مانیتور بازی

DVI  (رابط تصویری دیجیتال) یک رابط نمایش ویدیویی است که معمولاً در مانیتورهای رایانه‌های شخصی بازی یافت می‌شود. این نوع پورت برای ایجاد یک اتصال قوی و ایمن برای کامپیوتر شما ایده‌آل است؛ زیرا می‌توان آن را در جای خود پیچ کرد که از بیرون کشیده شدن تصادفی آن جلوگیری می‌کند.

پورت‌های DVI در ارائه تصاویر با کیفیت نسبت به پورت‌های VGA بهتر هستند اما به اندازه پورت‌های HDMI مدرن نیستند. آن‌ها همچنین ممکن است مستعد انتقال سیگنال‌های صوتی باشند که اگر هنگام بازی از هدفون استفاده می‌کنید، می‌تواند واقعاً حواس شما را پرت کند.

پورت VGC در مانیتور گیم

پورت VGA  (Video Graphics Array) یک اتصال استاندارد است که در برخی از مانیتورهای بازی یافت می‌شود. وجود چنین پورتی در مانیتورهای گیمینگ زیاد مهم نیست؛ چرا که امروزه بیشتر جای خود را به پورت‌های HDMI و VDI داده‌اند.

DisplayPort در مانیتور گیمینگ

اگر یک پورت وجود داشته باشد که بتواند با HDMI رقابت کند، آن DisplayPort است. این پورت که اغلب به اختصار«DP» نامیده می‌شود، یک رابط صوتی و تصویری دیجیتال است که همان پهنای باند پرسرعت HDMI را ارائه می‌کند، در حالی که از نرخ تازه‌سازی و وضوح بالاتری برخوردار است.

20. برندهای مانیتور گیمینگ

از بهترین برندهای تولیدکننده مانیتور گیمینگِ موجود در بازار ایران، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ال جی (LG)
  • ایسوس (Asus)
  • بنکیو (Benq)
  • سامسونگ (Samsung)
  • جی پلاس (G-Plus)
  • ...

در ادامه برای کامل کردن راهنمای خرید مانیتور گیمینگ، به معرفی بهترین مدل‌ها از این برندهای معروف می‌پردازیم تا بتوانید بعد از خواندن این مقاله محصول مورد نظر خود را با اطمینان خاطر انتخاب نمایید.

بهترین مانتیورهای گیمینگ (۵ مدل برتر)

ما در این قسمت از راهنمایی خرید مانیتور گیمینگ به معرفی ۵ مدل از بهترین‌ها در بازه قیمتی ۵ تا ۱۷ میلیون تومان می‌پردازیم.

1. مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VG24VQE

مانیتور ASUS VG24VQE که برای بازی‌های پرهیجان و سریع طراحی شده است، در حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. این مانیتور با داشتن مشخصاتی عالی، گیم‌پلی فوق‌العاده‌ روانی را به شما ارائه می‌دهد. 

مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VG24VQE
مانیتور ASUS VG24VQE، مناسب برای بازی‌های پرهیجان و سریع

در جدول زیر برخی از مشخصات مانیتور ایسوس مدل VG24VQE آورده شده است.

یک میلی ثانیه زمان پاسخ‌دهی ۲۴ اینچ اندازه صفحه نمایش
۲۵۰ cd/m² شدت روشنایی VA نوع پنل
۱۶۵ هرتز رفرش ریت ۱۶:۹ نسبت تصویر

پورت HDMI

پورت DisplayPort 

پورت جک هدفون

پورت‌ها ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل رزولوشن تصویر
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی مانیتور ایسوس مدل VG24VQE لطفا کلیک کنید.

2. مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VG279QM1A

مانیتور ایسوس مدل VG279QM1A یکی از بهترین مدل‌ها برای گیمینگ است که در حدود ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد.

مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VG24VQE
مانیتور ایسوس مدل VG279QM1A یکی از بهترین مدل‌ها برای گیمینگ

در جدول زیر برخی از مشخصات مانیتور ایسوس مدل VG279QM1A آورده شده است.

یک میلی ثانیه زمان پاسخ‌دهی ۲۷ اینچ اندازه صفحه نمایش
۳۰۰ cd/m² شدت روشنایی FAST IPS LED نوع پنل
۲۸۰ هرتز رفرش ریت ۱۶:۹ نسبت تصویر

پورت HDMI

پورت خروجی هدفون

پورت DisplayPort

پشتیبانی از HDCP

USB 2.0 Type-A

پورت‌ها ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل رزولوشن تصویر
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی مانیتور ایسوس مدل VG279QM1A لطفا کلیک کنید.

3. مانیتور گیمینگ بنکیو مدل GW2485TC

مانیتور بنکیو مدل GW2485TC که در رده مدل‌های باکیفیت دسته‌بندی می‌شود، در حدود ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد. این محصول به دلیل داشتن مشخصات مناسب، برای بازی‌کردن بسیار مناسب است.

مانیتور گیمینگ بنکیو مدل GW2485TC
مانیتور بنکیو مدل GW2485TC، محصولی باکیفیت برای گیم

در جدول زیر برخی از مشخصات مانیتور بنکیو مدل GW2485TC آورده شده است.

۵ میلی ثانیه زمان پاسخ‌دهی ۲۴ اینچ اندازه صفحه نمایش
۲۵۰ cd/m² شدت روشنایی IPS LED نوع پنل
۷۵ هرتز رفرش ریت ۱۶:۹ نسبت تصویر

پورت HDMI

پورت خروجی هدفون

پورت DisplayPort

پشتیبانی از HDCP

پورت ورودی صدا

پورت‌ها ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل رزولوشن تصویر
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی مانیتور بنکیو مدل GW2485TC لطفا کلیک کنید.

4. مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VP228HE

به عنوان راهنمای خرید مانیتور گیمینگ ارزان، ما مانیتور ۲۲ اینچ ایسوس مدل VP228HE با قیمت ۶ میلیون تومان را پیشنهاد می‌کنیم. ممکن است این محصول تمام قابلیت‌های یک مانیتور گیمینگ حرفه‌ای را نداشته باشد اما با توجه به قیمت آن و دارا بودن اسپیکر روی مانیتور می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VP228HE
مانیتور ایسوس مدل VP228HE ، مناسب برای گیمینگ با قیمتی مناسب

در جدول زیر برخی از مشخصات مانیتور ایسوس مدل VP228HE آورده شده است.

۱ میلی ثانیه زمان پاسخ‌دهی ۲۲ اینچ اندازه صفحه نمایش
۲۰۰ cd/m² شدت روشنایی TN نوع پنل
۶۰ هرتز رفرش ریت ۱۶:۹ نسبت تصویر

پورت HDMI

D-SUB

پورت‌ها ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل رزولوشن تصویر
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی مانیتور ایسوس مدل VP228HE لطفا کلیک کنید.

5. مانیتور گیمینگ دل مدل E2420H

یکی از بهترین مانیتورهای گیمینگ شرکت دل، مدل E2420H است که در حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

مانیتور گیمینگ دل مدل E2420H
مانیتور دل مدل E2420H، یکی از بهترین مدل‌های گیمینگ شرکت Dell

در جدول زیر برخی از مشخصات مانیتور گیمینگ دل مدل E2420H آورده شده است.

۸ میلی ثانیه زمان پاسخ‌دهی ۲۴ اینچ اندازه صفحه نمایش
۲۵۰ cd/m² شدت روشنایی IPS LED نوع پنل
۶۰ هرتز رفرش ریت ۱۶:۹ نسبت تصویر

DisplayPort

VGA

DVI

پورت‌ها ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل رزولوشن تصویر
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی مانیتور گیمینگ دل مدل E2420H لطفا کلیک کنید.

مشاوره برای خرید مانیتور گیمینگ

ما در این راهنمای خرید مانیتور گیمینگ تلاش کردیم با بیان کامل مشخصات مورد نیاز یک مانیتور مخصوص بازی و همچنین معرفی مدل‌هایی از بهترین مانیتورهای گیمینگ، شما را در امر خرید یاری رسانیم. اگر همچنان سوالی در مورد ویژگی‌ها، قیمت و خرید مانیتور گیمینگ دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین ادبازار بهره بگیرید.

جمع‌بندی

آن چه در مقاله راهنمای خرید مانیتور گیمینگ آموختیم:

  • بررسی ۲۰ ویژگی کلیدی برای خرید مانیتور گیمینگ (اندازه، رزولوشن و ...)
  • اگر  اجرای روان بازی برایتان در اولویت است به نرخ رفرش ریت، زمان پاسخ، قابلیت G-Sync یا FreeSync  و فناوری پنل مناسب توجه کنید.
  • اگر وضوح تصویر برایتان دارای اهمیت است به فناوری پنل، HDR و طیف رنگی گسترده و بهره‌مندی از رزولوشن 4K دقت کنید.
  • ایسوس، دل، سامسونک و ... از جمله بهترین برندهای مانیتور گیمینگ محسوب می‌شوند.
  • معرفی ۵ مدل برتر از ۵ تا ۱۷ میلیون تومان

ما در این مقاله سعی کردیم از صفر تا صد ویژگی‌های مانیتور گیمینگ را مطرح کنیم. اگرسوالی یا پیشنهاد و انتقادی برای بهتر شدن مقاله دارید، می‌توانید در قسمت نظرات کامنت کنید. همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.