محصولات مرتبط
مینی کامپیوتر چیست و چگونه کار می‌کند؟ (مزایا و معایب مینی کیس)

آموزش و ترفندها 05 آبان 1402 فائزه رستم پور

مینی کامپیوتر چیست و چگونه کار می‌کند؟ (مزایا و معایب مینی کیس)

مینی کیس چیست؟

مینی کامپیوترها (Minicomputer) که به‌ آنها مینی کیس و مینی پی سی هم گفته می‌شود، همانطور که از نامشان پیداست، مدلی از کیس‌های کامپیوتری هستند که اکثر ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک کامپیوتر معمولی را دارند اما از نظر اندازه، در استانداردهای کوچکتری ساخته می‌شوند.  

مینی کیس چیست؟

مینی کیس ها، کیس های رومیزی و قابل حمل هستند.

برای اطلاعات بیشتر درباره تفاوت بین مینی کیس و کیس، مقاله زیر را بخوانید.

مینی پی سی ها چگونه کار می‌‌کنند؟

مینی پی سی مانند یک کامپیوتر معمولی دارای یک واحد پردازنده CPU، حافظه RAM و  تعدادی پورت برای اتصال به مانیتور و... است. همچنین مینی کامپیوترها قابلیت نصب انواع سیستم عامل‌ها مانند: ویندوز و لینوکس را دارند. 

نحوه اجرای دستورات در مینی کیس‌ها به این صورت است که؛ CPU دستورات ذخیره‌شده در حافظه را می‌خواند و با استفاده از ALU (واحد Arithmetic logic unit که وظیفه انجام محاسبات ریاضی و منطقی را به‌عهده دارد)، عملیات مورد نظر را انجام می‌دهد و نتایج را در حافظه ذخیره می‌کند.

تاریخچه مینی کامپیوترها

اولین مینی پی سی‌ ۱۲ بیتی با نام PDP-8، در سال ۱۹۵۷ میلادی توسط شرکت DEC (Digital Equipment Corporation) تولید و در سال ۱۹۶۰ میلادی به بازار عرضه شد. استقبال چشم‌گیرِ بخش‌های صنعتی از مینی کیس حرفه ای PDP-8 باعث شد، بسیاری از شرکت‌ها مانند اینتل به سرمایه‌گذاری در تولید مینی کیس های قدرتمند روی بیاورند. 

کاربرد مینی پی سی چیست؟ 

در این بخش با ۶ کاربرد اصلی مینی پی سی ها آشنا می‌شوید، تا بدون سردرگمی بدانید برای کارتان به کدام مینی کیس با چه مشخصاتی نیاز دارید:

۱. مینی کیس صنعتی و اداری 

تقریبا تمام مینی کیس های موجود در بازار که با نام مینی کیس صنعتی عرضه می‌شوند، برای انجام امور اداری هم مناسب هستند. شما می‌توانید برای انجام کارهای روزانه مانند شرکت در جلسات آنلاین و پاسخ به ایمیل‌ها، از مینی کیس اداری با مشخصات سی پی یو Core i7، رمِ و هاردِ سفارشی استفاده کنید تا برای چند سال آینده نیازی به ارتقاء قطعات نداشته باشید.

مینی کیس اینتل مدل Intel NUC11TNHI7
مینی کیس اینتل با پردازنده Core i7، انتخابی به‌صرفه برای کارهای اداری و روزانه است.
مینی کیس اینتل مدل Intel NUC11TNHI7 را با ضمانت اصالت کالا از ادبازار بخرید.

۲. مینی کیس گیمینگ 

مینی کیس مخصوص بازی حداقل باید یک پردازنده Core i5، رمِ ۱۶ گیگابایتی و کارت گرافیک‌ِ ۲ تا ۴ گیگی با سرعت 30 تا 40 فریم در ثانیه داشته باشد. البته اگر یک گیمر معمولی هستید، نیازی نیست برای خرید بهترین مینی کیس گیمینگ هزینه کنید و همان مینی کامپیوترهای اداری هم، پاسخگوی نیازتان خواهند بود. 

 مینی کیس ایسوس مدل PN64
مینی کیس اینتل مدل PN64 i7 با رم ۱۶ گیگی با پردازنده قوی
گیمرهای حرفه‌ای، مینی کیس ایسوس مدل PN64 i7 را با فرصت تست ۷ روزه، از ادبازار بخرید.

۳. مینی کیس مناسب برنامه نویسی

اگر برنامه‌نویس هستید، به شما توصیه می‌کنیم که مینی کامپیوتری مجهز به سی پی یو Core i5، رم ۸ گیگی و هاردSSD ۵۰۰ گیگابایتی تهیه کنید. بسیاری این تصور غلط را دارند که مینی کیس مهندسی کامپیوتر، باید خیلی حرفه‌ای و گران‌قیمت باشد اما در حقیقت مشخصات گفته‌شده برای برنامه نویسی در اکثر زبان‌ها، مناسب است. 

۴. مینی کامپیوتر مناسب تِرِید

برای تجزیه و تحلیل بازارهای مالی بهتر است سراغ مینی کیس مناسب ترید با مشخصات پردازنده ۲ هسته‌ای سلرون، رم ِحداقل ۸ گیگابایت، هارد HDD یا SSD  250 گیگابایتی با کارت گرافیک معمولی بروید. همچنین برای دنبال‌کردن راحت‌تر نمودارهای مالی بهتر است مانیتور بزرگ‌تری را به مینی کامپیوتر خود متصل کنید.

۵. مینی کیس مناسب اینترنت اشیا

برای کار در زمینه اینترنت اشیاء پیشنهاد می‌کنیم از یک مینی کامپیوتر با پردازنده dual-core i5، حداقل 8 گیگابایت رم و ۱۰۰ گیگابایت هارد HDD استفاده کنید. همچنین برای سرعت کار، یک سیستم عامل ۶۴ بیتی روی مینی کامپیوتر خود داشته باشید.

۶. مینی کیس برای تدوین و کارهای گرافیکی

مینی کامپیوتری با پردازنده core i5، کارت گرافیگ بالا، رمِ ۱۶ و هارد ۵۰۰ گیگابایتی، بهترین مینی کیس رندرینگ برای تدوین و انجام کارهای گرافیکی‌ست. 

مزایا و معایب مینی کیس ها

ما در جدول زیر مزایا و معایبی را که می‌تواند باعث شود، شما مینی کامپیوتر ها را به کامپیوترهای معمولی یا لپ تاپ‌ها ترجیح دهید یا از خرید آن‌ها منصرف شوید، بررسی کرده‌ایم.

مزایای مینی کامپیوتر معایب مینی کامپیوتر
  • ابعاد مینی کیس کوچک است و به دلیل وزن سبک، قابل حمل می‌باشد.
  • مینی پی سی در مقایسه با پی سی معمولی، انرژی کمتری مصرف می‌کند.
  • به‌دلیل طراحی کوچک می‌تواند کار تکنسین‌ها را در تعویض یکی از قطعات خراب، دشوارتر کند.
  • هر چه مینی کامپیوتر کوچکتر باشد، قیمت بالاتری دارد.
  • اگر مینی کیس مجهز به فن نباشد، گرمای ایجاد شده، عمر قطعات را کاهش می‌دهد.
قبل از خرید مینی کامپیوتر، بهتر است نکات لازم را در مقاله جامع زیر بخوانید:

انواع مینی کیس ها

مینی کیس ها را می‌توان بر اساس طراحی سخت‌افزاری یا فرم فاکتور (Form Factor)، و قابلیت ارتقاء قطعات، به انواع متفاوتی تقسیم‌بندی کرد که عبارتند از:

انواع مینی کیس ها از نظر فرم فاکتور 

مینی کیس ها معمولاً در فرم کامپیوتر SFF (Small Form Factor) یا HTPC (Home Theater Personal Computer) طراحی می‌شوند. فرم فاکتور کامپیوتر، استانداردهای طراحی سخت افزاری ا‌ست که مشخص می‌کند با توجه به اندازه کیس، چه مادربرد و هاردی باید در کیس قرار بگیرد. فرم فاکتورهای مناسب برای انواع کیس‌های کامپیوتر، بر اساس ابعاد کیس در شکل زیر نشان داده شده است. 

رابطه ابعاد کیس های کامپیوتر و فرم فاکتور آنها.
رابطه ابعاد کیس های کامپیوتر و فرم فاکتور آنها

بهترین مادربرد برای مینی کامپیوترهای SFF

بهترین مادربرد برای مینی کیس های  SFF و HTPC، مادربرد با فرم فاکتور Mini ITX است. مادربرد در کیس های کوچک Mini itx، به شکل مربع و با ضلع ۱۷ سانتی‌متر است و این مناسبترین ابعادِ یک واحد محاسباتی، برای قرارگیری در مینی کیس‌ها با فرم فاکتور کوچک است. 

مقایسه انواع مادربردها بر اساس ابعاد فرم فاکتور
مقایسه انواع مادربردها بر اساس ابعاد فرم فاکتور

انواع مینی کیس از نظر قابلیت ارتقاء

مینی کامپیوترها بسته به اینکه آیا سازنده، آنها را به تمام قطعات مادربرد، پردازنده، هارد و ... مهجز کرده یا نه، به ۲ نوع مینی کیس های آماده و قابل ارتقاء تقسیم می‌شوند:

مینی کیس های آماده (Ready-to-go)

مینی کامپیوتر های آماده همانطور که از نامشان پیداست، تمام قطعات لازم مانند پردازنده، کارت گرافیک و مادربرد را دارند. به همین دلیل شما دیگر نیازی به تهیه قطعات ندارید و بلافاصله بعد از خرید و تنها در عرض چند دقیقه، می‌توانید این نوع مینی کیس را راه‌اندازی کرده و کارتان را شروع کنید. 

مینی کیس آماده هترون مدل MI310US-BB
مینی کیس آماده اینتل مدل Hatron MI310US-BB با سی پی یو i3 و مجهز به پورت USB 3.0 
بهترین مینی کیس آماده از برند هترون MI310US-BB را با ضمانت اصالت کالا و فرصت تست ۷ روزه، از ادبازار بخرید.

مینی کیس قابل ارتقا (Barebone)

مینی کامپیوتر های قابل ارتقا فقط از کیس، مادربرد و پردازنده تشکیل می‌شوند و هارد و رم مینی کیس، به سفارش مشتری جداگانه خریداری و به مینی پی سی اضافه می‌شود. ضرورت انتخاب قطعاتی که بیشترین سازگاری را با مادربرد و سی پی یو دارند، باعث شده تنها افرادی که در سخت‌افزار کامپیوتر، تخصص کافی دارند مشتری این مدل مینی پی سی ها باشند.

تفاوت مینی کامپیوتر های آماده و قابل ارتقا

در جدول زیر، مینی کامپیوترهای نیمه آماده (قابل ارتقا) و آماده را از تمام جهات مقایسه می‌کنیم تا خیلی راحت بتوانید مناسب‌ترین مینی کیس را انتخاب کنید:

مینی کیس نیمه آماده مینی کیس آماده
قیمت ارزان به دلیل نداشتن هارد و رم قیمتی گرانتر از مینی کیس های نیمه آماده دارد.
معمولاً مینی کیس بدون گارانتی عرضه می‌شود و در صورت بروز مشکل، باید گارانتی تک تک قطعات را بررسی کنید. مینی کیس آماده، دارای گارانتی است.
چون مونتاژ به صورت سفارشی و به دلخواه مشتری انجام می‌شود، شاید مشکلاتی داشته باشد که در طولِ زمان معلوم می‌شود. چیدمان استاندارد میان قطعات رعایت شده و اگر مینی کیس دچار مشکلاتی هم شود به راحتی قابل رفع است.
برای انتخاب هارد و رم سازگار با مادربرد و سی پی یو به تخصص سخت افزاری کافی نیاز است. انتخاب بهترین مدل مینی کیس آماده نیاز به تخصص چندانی ندارد.
مونتاژ و راه اندازی آن ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. بلافاصله بعد از خرید می‌توانید از آن استفاده کنید.
قیمت انواع مینی کیس های آماده و اسمبل شده را در ادبازار مقایسه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به نتایج زیر رسیدیم:

  • مینی کامپیوترها با همان قابلیت کامپیوترهای معمولی اما در ابعاد کوچک و رومیزی، به بازار عرضه شده‌اند. 
  • با اکثر مینی کیس های موجود در بازار می‌توانید کارهای روزمره مانند: کار با آفیس، کارهای گرافیکی معمولی و اجرای گیم های ساده را انجام دهید. اما با کمی هزینه بیشتر، می‌توانید مینی کامپیوتر های حرفه‌ای‌ با پردازنده قوی‌تر و ظرفیت رَم بالاتر بخرید تا کارهای سنگین‌تری انجام دهید.
  • مینی کیس ها از نظر سخت‌افزاری در فرم فاکتور کوچک (SFF) و HTPC طراحی می‌شوند و مادربرد سازگار با این مینی کیس ها باید از فرم Mini ITX  باشد. 
  • مینی پی سی های آماده، دردسر خرید جداگانه قطعات را ندارند و در کمتر از ۵ دقیقه می‌توان آنها را راه اندازی و شروع به کار کرد.
در صورتیکه قصد خرید کامپیوتر کوچک یا همان مینی کیس را دارید، اما نمی‌دانید کدام مدل مناسب شماست، حتما از پشتیبانی ادبازار مشاوره تخصصیِ «رایگان» بگیرید.
شماره‌ تماس جهت دریافت مشاوره: ۰۲۱۴۵۳۲۴