تفاوت مینی کیس با کیس کامپیوتر و تین کلاینت چیست؟

مقایسه محصولات 12 مرداد 1402 فائزه رستم پور

تفاوت مینی کیس با کیس کامپیوتر و تین کلاینت چیست؟

مروی کوتاه به تفاوت مینی کیس با کیس و تین کلاینت 

اگر فرصت کافی برای خواندن مقاله ندارید، در جدول زیر تفاوت‌های اساسی و فرق بین مینی کیس با کیس معمولی و تین کلاینت، به‌صورت مختصر ارائه شده است تا با یک نگاه بتوانید تصمیم بگیرید، کدامیک مناسب کارتان است.

نام دستگاه کارت گرافیک هارد  امکان نصب سیستم عامل و نرم‌افزار اندازه قیمت مصرف انرژی
مینی کیس اغلب مینی کامپیوترهای آماده، دارای کارت گرافیک یکپارچه هستند. مینی کامپیوترهای آماده دارای هارد هستند و در مینی کیس های نیمه آماده می‌توان هارد با ظرفیت دلخواه اضافه کرد. قابلیت نصب سیستم عامل ویندوز و لینوکس. بدون محدودیت در نصب نرم افزارها کوچک، رومیزی و قابل حمل کمتر از کیس معمولی و بیشتر از تین کلاینت کم‌مصرف
کیس معمولی همه کیس‌های معمولی کارت گرافیک یکپارچه دارند و در برخی، با توجه به مشخصات مادربرد و مانیتور، امکان افزودن کارت گرافیکِ اختصاصی وجود دارد. اکثر کیس های معمولی هارد با قابلیت ارتقاء دارند. بدون محدودیت در نصب انواع سیستم عامل‌ها و نرم افزارها بزرگ، سنگین و جاگیر بالاترین قیمت نسبت به مینی کیس و تین کلاینت پُرمصرف
تین کلاینت کارت گرافیک ندارد هارد ندارد امکان نصب سیستم عامل روی تین کلاینت وجود ندارد و باید روی سرور مرکزی نصب شود. کوچک، سبک، رومیزی و قابل حمل کمترین قیمت به دلیل نداشتن کارت گرافیک و هارد کم‌مصرف

مینی کامپیوتر چیست؟

مینی کیس ها که با نام‌های مینی کامپیوتر و مینی پی سی هم در بازار شناخته می‌شوند، در دو مدلِ آماده (دارای پردازنده، کارت گرافیک، هارد و مادربرد) و نیمه‌آماده (مینی کیس های اسمبل شده که هارد و رَم ندارند) به فروش می‌رسند. 

کامپیوترهای کوچکِ آماده، تمام قابلیت‌های کیس های بزرگ را دارند، با این تفاوت که در اندازه کوچک ساخته می‌شوند و این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید آنها را روی میز قرار دهید یا حتی در کوله‌پشتی‌تان حمل کنید. 

مینی کامپیوتر چیست؟
مینی کامپیوترها علی رغم ابعاد کوچکشان، تمام قابلیت‌های کامپیوترهای معمولی را دارند.

کاربرد کامپیوترهای کوچک چیست؟

مینی کامپیوترها با توجه به قدرت CPU، ظرفیتِ رَم، هارد و کارت گرافیک، هر کدام برای کاربردی مناسب هستند. برای مثال: اگر گیمر حرفه‌ای هستید، کافیست مینی کامپیوتری با کارت گرافیت بالای ۴ گیگابایت انتخاب کنید تا سرعت پردازش صدا و تصویر کُند نباشد. 

مینی کیس اینتل مدل  NUC11BTMi7
مینی کیس اینتل مدل  NUC11BTMi7  با پردازنده قوی Core 7i و حافظه بالا مناسب برای گیم
مینی کامپیوتر اینتل مدل Intel NUC11BTMi7 را با فرصت تست ۷ روزه، از ادبازار بخرید.

 تفاوت مینی کیس با کیس معمولی

مهمترین دغدغه در مورد مینی کیس ها، پاسخ به این سوال است که آیا مینی کامپیوتر ها به اندازه کامپیوترهای معمولی برای انجام کارهای روزمره، گیم، برنامه نویسی و ... قدرتمند هستند یا نه؟ 

در این بخش، با مقایسه مینی کیس و کیس از نظر اندازه، کارت گرافیک، قیمت و ...، به این سوال پاسخ می‌دهیم تا بتوانید به‌راحتی تصمیم بگیرید برای کارتان مینی کیس بهتر است یا کیس. 

برای مشاهده لیست بهترین مینی کیس ها و مقایسه قیمت آنها در ادبازار وارد لینک زیر شوید.

۱. تفاوت مینی کامپیوتر با کامپیوتر از نظر اندازه

کیسِ کامپیوترهای معمولی، بزرگ است و جای زیادی اشغال می‌کند درحالیکه مینی پی سی ها در ابعاد کوچک ساخته می‌شوند. با نصب آنها روی دیوار یا پشت مانیتور می‌توانید از شلوغ شدن میز کارتان جلوگیری کنید. 

قابلیت حمل مینی پی سی 

مینی پی سی ها به دلیل اندازه کوچک و بدنه سبکی که دارند به راحتی قابل حمل هستند. درحالیکه کیس های معمولی بزرگ و سنگین هستند و نمی‌توان آنها را به راحتی جا‌به‌جا کرد.

تفاوت مینی کیس با کیس کامپیوتر
تفاوت مینی کیس با کیس عادی از نظر ابعاد و اندازه

۲. نبود RTC در مینی کیس ها 

RTC (Real-Time Clock) یک تراشه زمان‌سنج است که حتی بعد از خاموش‌شدن سیستم، جریان زمان را ثبت می‌کند تا هر بار که کامپیوتر خود را روشن می‌کنید، زمان درستی را نشان دهد. 

این تراشه از باتری موجود در کیس‌های معمولی تغذیه می‌کند و از آنجایی که مینی کامپیوترها باتری و تراشه RTC ندارند، بعد از روشن‌شدن، آخرین زمانی که کیس روشن بوده است را نشان می‌دهند.

۳. مقایسه مینی کیس و کیس از نظر کارت گرافیک

مینی کامپیوترها به دلیل ابعاد کوچک، فضایی برای قرارگیری کارت گرافیک اختصاصی (Dedicated Graphics Card) ندارند و اغلب دارای گرافیک یکپارچه (Integrated Graphics Processing Unit) هستند. این یعنی واحد پردازنده گرافیکی (Graphics Processing Unit) روی CPU ساخته شده است و از حافظه رم برای پردازش تصویر و فیلم استفاده می‌کند.

کارت گرافیک در مینی کیس
نمایی از قطعه کارت گرافیک در مینی کیس

۴. مصرف کمتر برق در مینی کیس

یک کامپیوتر معمولی حدود ۱۰ برابر بیشتر از یک مینی پی سی انرژی مصرف می‌کند. برای اینکه این موضوع برایتان ملموس‌تر باشد، باید بگوییم یک کیس معمولی به‌طور میانگین برای روشن ماندن به ۶۰ تا ۲۵۰ وات انرژی نیاز دارد درحالیکه مینی کیس‌ها کم مصرف‌تر هستند و برای روشن ماندن تنها به ۵ وات انرژی احتیاج دارند. 

مینی کیس های کم مصرف، هم به محیط زیست کمک می‌کنند و هم هزینه‌های قبض برقتان را کاهش می‌دهند.

نحوه کنترل گرمای ایجاد شده در مینی کیس چگونه است؟

در مینی کیس ها به دلیل مصرف کمتر انرژی، حرارت کمتری نسبت به کیس های بزرگ تولید می‌شود. با این‌حال در اکثر مینی کامپیوترهای میان رده، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات، از هیت سینکِ‌ غیرفعال (Heat Sink نوعی مبدل حرارتی‌ست که با پراکنده ‌کردن حرارت در لوازم الکتریکی، دما را کاهش می‌دهد) به عنوان سیستم خنک کننده، استفاده می‌شود.

هیت سینک ‌های غیر فعال (Passive Cooling) در مینی کامپیوترها هیچ قطعه متحرکی مانندِ فن و دمنده ندارند. بلکه حرارت با استفاده از رسانش حرارتی پین‌ها به بدنه آلومینیومی مینی کامپیوتر منتقل می‌شود. از مزایای هیت سینک های غیر فعال این است که امکان نفوذ گرد و غبار به داخل مینی کیس را به حداقل می‌رساند.

ساختار هیت سینک غیر فعال در مینی کیس با پین‌های رسانای حرارت
ساختار هیت سینک غیر فعال در مینی کیس با پین‌های رسانای حرارت

۵. تفاوت مینی کیس با کیس عادی از نظر قیمت

اگر با وجود تمام مزایای مینی کیس، هنوز هم در خرید آن تردید دارید، تفاوت قیمت کامپیوترهای معمولی با مینی کامپیوترها برایتان جذاب خواهد بود. در مشخصات برابرِ CPU، رم، هارد و کارت گرافیک خرید مینی کیس به‌صرفه‌تر از خرید کیس های عادی‌ست.

مینی کیس اینتل مدل NUC11ATKPE
مینی کیس اینتل مدل NUC11ATKPE با قدرت پردازش خوب و قیمت مناسب برای کارهای اداری
مینی پی سی اینتل مدل NUC11ATKPE را با قیمت زیر ۱۰ میلیون و ضمانت اصالت کالا از ادبازار بخرید.

۶. طول عمر مینی کامپیوترها 

طول عمر مینی کامپیوترها در مقایسه با کامپیوترهای عادی معمولاً بیشتر است زیرا :

  • مزیت نبود فن در مینی کامپیوترها علاوه‌ بر کاهش سروصدا، این است که گرد و غبار به داخل مینی پی سی وارد نمی‌شود و همین موضوع، عمر قطعات داخلی را نسبت به کامپیوترهای معمولی بیشتر می‌کند.
  • گرما، عمر CPU را کم و کارکرد آن را دچار اختلال می‌کند. مینی کیس ها به‌دلیل مصرف برق و انرژی کمتر، هنگام کار حرارت کمتری تولید می‌کنند و همین امر باعث افزایش عمر قطعات مینی کیس، نسبت به کیس های عادی و بزرگ می‌شود.
  • در مینی کیس ها به‌دلیل استفاده از آداپتور، نوسانات برق آسیب کمتری به قطعات داخلی وارد می‌کند. (البته در کیس‌های معمولی نیز برای اینکه نوسانات برق به قطعات آسیبی نرساند، می‌توانید از محافظ برق استفاده کنید).

 تین کلاینت چیست و چه فرقی با مینی کیس دارد؟

تین کلاینت (Thin Client) سیستمی بدون هارد و کارت گرافیک است که برای اجرای تمام نرم افزارها و دستورات باید به یک سرور مرکزی متصل شود. اصلی‌ترین کاربرد تین کلاینت ها در شرکت‌های فناوری و آموزشی‌ست. به این صورت که نرم‌افزارهای لازم روی سرور مرکزی نصب و به‌روزرسانی می‌شوند و کارکنان با اتصال به شبکه، بدون اینکه نیاز باشد هریک جداگانه تمام برنامه‌ها را نصب کنند، از امکانات و فایل‌های موجود روی سرور استفاده می‌کنند. 

توجه: ناگفته نماند که تمام دسترسی ها باید از سمت سرور مرکزی به تک تک تین کلاینت های متصل به شبکه، داده شود.

زیرو کلاینت چیست و چه فرقی با تین کلاینت دارد؟

زیرو کلاینت‌ها (Zero Client)، نسل جدیدتری از تین کلاینت‌ها هستند که سبک‌ترند. با این‌حال همانند آنها کاربری مستقل ندارند و باید به شبکه متصل شوند. در خرید زیروکلاینت ها توجه داشته باشید که هارد و کارت گرافیک ندارند و تمام پردازش های گرافیکی و ذخیره‌سازی اطلاعات روی سرور انجام می‌شود.

زیرو کلاینت مدل atrust w100
زیرو کلاینت ایتراست مدل W100 با ۴ پورت USB برای اتصال به مانیتور، کیبورد و ماوس
زیرو کلاینت ایتراست مدل W100 را با ضمانت اصالت کالا، از ادبازار بخرید.

فرق مینی پی سی با تین کلاینت چیست؟

اولین تفاوت تین کلاینت و مینی پی سی، مجهز نبودن تین کلاینت به هارد و کارت گرافیک است، علاوه بر این، مقایسه دو سیستم نشان می‌دهد که هر کدام با مشخصاتی متفاوت، برای کاربردی ویژه طراحی شده‌اند. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

۱. نصب سیستم عامل روی مینی کیس و تین کلاینت

شما به‌راحتی می‌توانید بعد از نصب ویندوز روی مینی کیس، مانند یک کامپیوتر معمولی از آن استفاده کنید اما تین کلاینت ها عموماً همان سیستم‌عامل روی سرور را برایتان اجرا می‌کنند مگر اینکه در پیشرفته‌ترین حالت، در پارتیشنی از سرور، امکان نصب سیستم عامل برای هر تین کلاینت تعریف شده باشد.

۲. قیمت تین کلاینت در مقایسه با مینی پی سی

تین کلاینت ها، هارد و کارت گرافیک ندارند و نسبت به مینی پی سی ها، دستگاه‌های ساده‌تر و ارزان‌تری هستند اما اگر در شرکت‌ها، کافی‌نت‌ها و... قصد استفاده از تین کلاینت ها را دارید برای اینکه دچار مشکل نشوید لازم است برای خرید یک سرور مرکزی قدرتمند و زیرساخت شبکه با پهنای باند بالا، هزینه کنید.

۳. مقایسه امنیت در تین کلاینت و مینی کیس

کاربران در استفاده از تین کلاینت ها نه می‌توانند نرم افزاری نصب کنند و نه امکان جابه‌جایی فایل‌ها و ذخیره‌سازی آنها در مسیرهای دلخواه را دارند، به همین دلیل تین کلاینت ها نسبت به مینی کیس ها، کمتر در معرض سرقت داده و هجوم بدافزارها قرار می‌گیرند.

۴. مصرف برق در تین کلاینت ها 

تین کلاینت ها قطعات (هارد، کارت گرافیک و ...) کمتری نسبت به مینی کیس‌ ها دارند، به همین دلیل حرارت کمتری نسبت به مینی کیس ها تولید می‌کنند و مصرف برقشان پایین‌تر است.

نکاتی که قبل از خرید مینی کیس ها باید بدانید

در خرید انواع مینی کیس ها (چه اسمبل شده و چه آماده که به صورت مجموعه‌ای کامل، عرضه می‌شوند)، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بسیاری از فروشگاه‌های متفرقه، مینی کیس های استوک را با نام مینی کیس نو به شما تحویل می‌دهند و تشخیص این موضوع برای افراد مبتدی کار راحتی نیست. پیشنهاد ما این است که مینی کامپیوترها را از فروشگاه‌های معتبری که ضمانت اصالت کالا دارند، تهیه کنید.
  • بعد از خرید مینی پی سی ها، شما به فرصتی برای تست قابلیت های آن‌ها مانند قدرت سی پی یو، سرعت کارت گرافیک و ... نیاز دارید. برخی از فروشگاه‌ها مهلت تست چند روزه را بعد از خرید ارائه می‌دهند که فرصت خوبی برای اطمینان از سلامت کالا است.

ادبازار با سابقه ۲۲ سال فروش کالای دیجیتال، تمامی محصولات خود را با ضمانت اصالت کالا و فرصت تست ۷ روزه، به شما عرضه می‌کند.

برای مشاهده لیست بهترین مینی کیس ها و مقایسه قیمت آنها در ادبازار وارد لینک زیر شوید.

جمع بندی

در این مقاله یاد گرفتیم:

  • اگر به دنبال ویژگی‌هایی مانند حمل آسان، مصرف برق کم و عمر طولانی هستید و بودجه کمتری برای خرید در نظر گرفته‌اید، بهترین انتخاب برای شما مینی کیس ها هستند.
  • تین کلاینت ها شاید انتخاب مقرون‌ به‌صرفه‌ای باشند اما باید دقت کنید که مثل یک کامپیوتر شخصیِ مستقل عمل نمی‌کنند و برای نصب و اجرای سیستم عامل و نرم‌افزارها نیاز به یک سرور قدرتمند دارید.
در صورتیکه قصد خرید مینی کیس یا تین کلاینت را دارید، اما نمی‌دانید کدام مدل مناسب شماست، حتما از پشتیبانی ادبازار مشاوره تخصصیِ «رایگان» بگیرید.
شماره‌ تماس جهت دریافت مشاوره: ۰۲۱۴۵۳۲۴