راهنمای خرید مینی پی سی (۴ دلیل اصلی برای خرید)

راهنمای خرید 14 شهریور 1402 فائزه رستم پور

راهنمای خرید مینی پی سی (۴ دلیل اصلی برای خرید)

راهنمای خرید مینی کیس (سریع و کوتاه)

اگر فرصت کافی برای خواندن مطالب مقاله را ندارید، این راهنمای سریع و کوتاهِ خرید مینی کیس، می‌تواند به شما کمک کند.

  • مینی کیس یا کامپیوتر کوچک، کیسی در ابعاد کوچک است که در دو نوع آماده و نیمه آماده به بازار عرضه می‌شود.
  • مینی کیس ها بسته به قدرت سی پی یو، برای تِرِید، برنامه‌نویسی، محاسبات صنعتی و ... استفاده می‌شوند.
  • مینی کیس ها نسبت به کیس های معمولی قیمت، مصرف برق و قدرت سی پی یو کمتری دارند.
  • CPU مینی کامپیوترها دارای ۲ معماری CISC یا RISC است. معماری CISC توانایی انجام محاسبات پیچیده‌تری دارد و معمولاً برند اینتل در محصولاتش از آن استفاده می‌کند. البته مینی کیس های دارای سی پی یو CISC گران‌ترند.
  • مادربرد به کار رفته در مینی پی سی ها معمولاً در فرم فاکتور Mini-ITX است.
  • مینی کامپیوترها اغلب دارای کارت گرافیک یکپارچه هستند. برای افزودن کارت گرافیک، مینی کیس شما حتماً باید دارای سوکت PCIe X16 باشد.
  • در مینی پی سی ها معمولاً از رم‌های سری DDR4 و DDR5 در فرم فاکتور SO-DIMM استفاده می‌شود.
  • هارد SSD در کامپیوترهای کوچک، اغلب با فرم فاکتور M.2 است.
  • مینی پی سی ها معمولاً باید دارای پورت‌های USB، HDMI، DP، خروجی RCA-video، جک‌های صوتی و LAN باشند.
  • مینی کیس ها در دو سایز متفاوت  Mini Tower و Small Form Factor (SFF) در بازه وزنی ۱ تا ۷ کیلوگرم تولید می‌شوند.
  • از مزایای مینی کیس ها نسبت به کیس های معمولی می‌توان به: قابل حمل بودن به دلیل وزن کم و ابعاد کوچک، سروصدای کم هنگام کار، قیمت مناسب و مصرف برق کم اشاره کرد.
  • اینتل،‌ سالهاست که بهترین مارک مینی پی سی است و از سی پی یو اختصاصی خود در محصولاتش استفاده می‌کند. برخی از بهترین مینی کیس های اینتل عبارتند از:
  • سبک‌ترین مینی کیس اینتل؛ Intel NUC11TNHI7
  • کم سروصداترین مینی کامپیوتر اینتل؛ Intel NUC12WSKI7
  • مینی پی سی پرقدرت اینتل با طراحی خاص؛ Intel NUC11BTMI9 
بازی با استفاده از مینی کیس گیمینگ
مینی پی سی ها، کیس‌هایی هستند که فضای کمتری اشغال می‌کنند.

مینی پی سی چیست؟ 

مینی پی سی، همانطور که از نامش پیداست، همان کارآیی کیس‌های معمولی را دارد با این امتیاز که به‌دلیل ابعاد کوچکتر، فضای کمتری را اشغال می‌کند و راحت‌تر می‌توان آن را جا‌به‌جا کرد. مینی کیس ها در دو نوع آماده (Ready To Go) و نیمه‌آماده یا قابل ارتقاء (Barebones) به بازار عرضه می‌شوند.

کاربرد مینی کامپیوتر چیست؟

از مینی کیس ها، برای تِرِید، برنامه‌نویسی، محاسبات صنعتی و ... استفاده می‌شود. 

سوالی که اغلب برای گیمرها پیش می‌آید این است که آیا مینی کیس برای بازی خوب است یا نه؟ پاسخ به این سوال بستگی دارد به این که برای اجرای بازی مدنظرتان، به چه قدرت و سرعتی نیاز دارید. مینی پی سی ها نسبت ‌به کامپیوترهای معمولی در پردازش بازی‌های سه‌بعدی، کمی کُندتر عمل کنند.

تفاوت مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی چیست؟ 

مقایسه مینی کیس با کیس های معمولی نشان می‌دهد، بزرگترین فرق مینی کیس با کیس در مصرف انرژی، قدرت و قیمت آنهاست. اگر به‌دنبال مصرف برق کمتر، تعمیر و نگه‌داری کم‌هزینه‌تر هستید، بهتر است مینی کیس ها را انتخاب کنید اما اگر قدرت پردازش سی پی یو برایتان مهم است، خرید یک کیس معمولی را توصیه می‌کنیم.

تفاوت مینی کامپیوتر و کامپیوتر معمولی چیست؟
تفاوت مینی کیس ها و کیس های معمولی از نظر اندازه.
درباره تفاوت مینی کیس با کیس و تین کلاینت ها، در ادبازار بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید مینی کامپیوتر 

در راهنمای خرید مینی کامپیوتر (مینی پی سی) برای اینکه بتوانید مدل مناسبتان را انتخاب کنید، به زبان ساده به بررسی قطعات و قابلیت‌های کامپیوترهای کوچک می‌پردازیم:

  1. CPU مینی کیس 
  2. مادربرد
  3. خنک کننده 
  4. کارت گرافیک
  5. رَم 
  6. هارد 
  7. سیستم عامل 
  8. پورت های مینی پی سی 
  9. سایز و وزن مینی کیس ها

۱. CPU مینی کیس 

پردازنده یا سی پی یو مینی کیس وظیفه دارد محاسبات لازم برای اجرای دستورات کاربر را انجام دهد. شرکت‌های آرم و اینتل از ۲ معماری رایج در طراحی تراشه‌های سی پی یو استفاده می‌کنند که عبارتند از:

• معماری RISC در پردازنده‌های آرم

RISC (Reduced Instruction Set Computing) نوعی معماری سیستمی‌ می‌باشد که در آن دستورات فشرده و بهینه سازی شده است. در مینی کامپیوترها معمولاً از پردازنده‌ های مبتنی بر معماری RISC که توسط کمپانی آرم (ARM) طراحی شده، استفاده می‌شود که هم از نظر ابعادی کوچک اند و هم انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

• معماری CISC در پردازنده‌های اینتل

معماری CISC (Complex Instruction Set Computer) به‌دلیل استفاده از ترانزیستورهای بیشتر، توانایی اجرای دستورات پیچیده‌ و پردازش‌های موازی را دارد و به همین دلیل، گران‌تر از پردازنده‌های RISC است و برق بیشتری هم مصرف می‌کند. کمپانی اینتل تراشه‌های CPU اش را بر اساس معماری CISC تولید می‌کند. 

تفاوت معماری سی پی یو های Risc و Cisc
تفاوت معماری سی پی یو های Risc و Cisc

۲. مادربرد مینی کیس

در اغلب مینی کیس ها از مادربردهایی به شکل مربع با فرم فاکتورِ Mini ITX استفاده می‌شود که  مطابق استاندارد، در ابعاد ۱۷۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. در ادامه به چیستی فرم فاکتور Mini-ITX می‌پردازیم:

فرم فاکتور Mini-ITX چیست؟

فرم فاکتور Mini-ITX، یک استاندارد برای طراحی سخت‌افزاری مادربرد است که شکل و ابعاد مادربرد را برای قرارگیری در کامپیوترهای کوچک مشخص می‌کند. 

۳. کارت گرافیک مینی کیس

اغلب مینی پی سی های آماده، کارت گرافیک یکپارچه دارند به این معنی که از فضای پردازنده یا CPU برای پردازش ویدئویی استفاده می‌کنند. البته تدوین‌گران و طراحان گرافیک می‌توانند با در نظرگرفتن فرم فاکتور مینی کیس، کارت گرافیک مجزایی را از طریق سوکت PCIe X16، به مینی کامپیوتر وصل کنند.

۴. رم مینی کامپیوتر 

رم مناسب مینی کیس را می‌توان از رم‌های سری DDR4 و DDR5 در فرم فاکتور SO-DIMM انتخاب کرد. رم مینی کیس در واقع یک حافظه فرار (Volatile Memory) است به‌طوریکه با قطع‌شدن برق و خاموش‌شدن سیستم، اطلاعاتِ آن از بین می‌رود.  

درباره تفاوت حافظه فرار و غیرفرار در کامپیوترها، بیشتر بخوانید.

۵. هارد کامپیوتر کوچک 

در مینی کیس ها نیز همانند کیس های معمولی امکان استفاده از انواع حافظه‌های HDDو SSD وجود دارد اما امروزه به ۲ دلیلِ ابعاد مناسب و سرعت بالا، بیشتر از هاردهای SSD  استفاده می‌شود. 

• هارد ۲/۵ اینچی در مینی کیس 

هارد دیسک‌های ۲/۵ اینچی در هر دو نوع HDDو SSD وجود دارند. HDDهای ۵/۲ اینچی ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر و سرعت کمتری نسبت به انواع SSD ها در این ابعاد دارند. این هاردها از نظر ابعاد طوری طراحی شده‌اند که به‌راحتی در ابزارهای کوچک دیجیتال با فرم فاکتور SFF مانند مینی کیس مورد استفاده قرار گیرند. 

اگر به‌دنبال حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی هستید، یک HDD انتخاب کنید اما اگر سرعت دسترسی به اطلاعات ذخیره‌شده برایتان اولویت دارد، SSD را به شما توصیه می‌کنیم.

• هارد SSD M.2 مینی پی سی 

درایوهای SSD M.2 مستقیماً به یک سوکت M.2 در مادربرد مینی پی سی وصل می‌شوند. هاردهای SSD با فرم فاکتور M.2، در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که در مینی کیس ها عموما اندازه ۲۲x۸۰ میلی‌مترمربع استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این هاردها با کانکتورهای SATAو PCIe هم سازگاری دارند.

۶. پورت‌ های مینی پی سی

پورت‌های مینی کامپیوتر، امکان اتصال به دستگاه های دیگر مانند مانیتور، کیبورد و ... را فراهم می‌کنند. مینی کیس ها به طور معمول دارای پورت‌های USB، HDMI، DP، خروجی RCA-video، جک‌های صوتی و LAN هستند. همراه برخی از مینی کامپیوترها، پنل‌هایی برای افزودن پورت‌های بیشتر به دستگاه وجود دارد.

پورت های رایج در مینی کیس ها
 نمایی از پورت های رایج در مینی کیس ها

۷. سایز و و وزن مینی پی سی

وزن مینی کیس های SFF و HTPC معمولاً در محدوده۱/۵ کیلوگرم است اما مینی کامپیوترهای Mini Tower معمولاً سنگین‌تر (بین ۴ تا ۷ کیلوگرم) هستند.

همانطور که در شکل نشان داده شده است، مینی کیس های SFF وزن و ابعاد کوچکتری نسبت به مینی کامپیوترهای Mid Tower دارند. سایز مینی کیس‌ ها به‌گونه‌ایست که می‌توان حداقل یک کارت گرافیک و یک الی ۳ فن دمنده به آنها اضافه‌ کرد و عملکردشان را ارتقاء داد. در ادامه با یکی از سبک‌ترین مینی کیس های اینتل آشنا می‌شوید:

انواع کیس ها از نظر اندازه
مقایسه کیس ها از نظر اندازه

سبک‌ترین مینی کیس اینتل مدل NUC11TNHi7

مینی کیس اینتل مدل NUC11TNHi7 با وزن حدود یک کیلوگرم و ابعاد کوچک (به اندازه کف دست)، لقب سبک‌ترین مینی کامپیوتر را به خود اختصاص داده است. پورت‌های طراحی شده روی این محصول قابلیت اتصال همزمان چند مانیتور را دارند و با استفاده از پایه‌ای که در جعبه محصول وجود دارد می‌توانید این مینی کیس را به پشت مانیتورتان وصل کنید.

مینی کیس اینتل مدل NUC11TNHi7
نمایی از پورت‌های مینی کیس اینتل مدل Nuc11tnhi7 در پنل جلو و عقب
اگر دنبال کیسی با وزن و ابعاد مناسب هستید، مشخصات مینی کیس اینتل مدل 11TNHi7 را در ادبازار بخوانید.

8. سیستم عامل مینی کامپیوترها

مینی کیس های آماده همراه با سیستم عامل عرضه می‌شوند اما در مدل‌های نیمه‌آماده، باید سیستم عامل را خودتان نصب کنید. به این نکته توجه کنید که تنها سیستم عامل ویندوز یا لینوکس روی مینی کامپیوترها قابل نصب و اجرا هستند.

۹. خنک کننده مینی کامپیوترها

از آنجایی که مینی کامپیوترها برق کمتری نسبت به کامپیوترهای معمولی مصرف می‌کنند، گرمای تولیدیِ حینِ کار آن‌ها نیز کمتر است. در اغلب مینی کیس ها سیستم‌های خنک کننده غیرفعال مانند هیت سینک (در هیت سینک ها حرارت با استفاده از رسانش حرارتی بین پین‌ها به بیرون منتقل می‌شود)، برای خنک‌کردن قطعات کافیست اما اگر نگران هستید گرما به قطعات داخلی آسیب برساند، می‌توانید سیستم خود را به فن سی پی یو مینی کیس مجهز کنید. برخی برندها برای افزایش عمر مینی کیس ها برای سی پی یو، فن خنک‌کننده در نظر گرفته‌اند. 

برای مشاهده و مقایسه انواع مینی کیس‌ها وارد لینک زیر شوید:

۴ مزیت اصلی مینی کیس ها

مینی کیس ها معمولاً به‌دلیل سایز کوچک طرفداران زیادی دارند اما علاوه‌بر این مورد، مزیت‌های دیگری هم دارند که عبارتند از:

۱. قابل حمل بودن مینی کیس ها

مینی پی سی ها به‌دلیل وزن سبک‌ نسبت به کیس‌های معمولی راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند. البته این حملِ آسان نهایتاً برای جابه‌جایی بین اتاق‌های شرکت و کارخانه مهم است و شما نمی‌توانید با مینی کیس مثل لپ تاپ آزادی عمل داشته باشید. چون به هر حال برای کار با مینی کیس به مانیتور، کیبورد و... نیاز دارید.

اگر در مسافت‌های طولانی مدام در حال جابجایی هستید، توصیه می‌کنیم به مدل‌های متنوع لپ تاپ در ادبازار نگاهی بیندازید.

۲. صدای کم مینی پی سی ها 

در اغلب کامپیوترهای کوچک به‌جای فن‌های دمنده از سیستم‌های خنک‌کننده غیرفعال مانند هیت سینک ها که قطعه متحرکی ندارند، استفاده می‌شود. به همین دلیل حینِ کار سروصدای کمتری نسبت به کیس‌های معمولی دارند.

با این حال برخی از برندها سی پی یو مینی کیس‌هایی را که قدرت بالایی در انجام محاسبات دارند، به فن مجهز کرده‌اند. 

در ادامه با یکی از بهترین مینی کیس های اینتل با فن اختصاصی آشنا می‌شوید:

مینی کیس اینتل مدل NUC12WSHI3 

پردازنده اینتل نسل ۱۲ در مینی کیس مدل NUC12WSHI3، توانایی پردازش محاسبات پیچیده را دارد.  این مدل با پشتیبانی از 16 گیگابایت حافظه رم دوکاناله و 240 گیگابایت حافظه SSD، عملکرد بالایی را در اجرای برنامه های مختلف و سنگین ارائه میدهد.

مینی کیس اینتل مدل NUC12WSHI3
نمایی از پورت‌های موجود در پنل جلو و عقبِ مینی کیس اینتل مدل NUC12WSHI3.

 

قیمت مینی کیس اینتل مدل NUC12WSHI3 را در ادبازار ببینید:

۳. مینی کیس ها ارزان ترند

مینی کامپیوترها نسبت به کامپیوترهای معمولی ارزان‌تر هستند. حتی اگر بخواهید مینی کیس قدرتمندی با سی پی یو، رم و کارت گرافیک بالا بخرید، باز هم قیمت آن نسبت به یک کیس معمولی، کمتر است.

۴. مینی کیس های کم مصرف

کامپیوترهای معمولی ۵۰۰ وات در ساعت برق مصرف می‌کنند اما در مینی کیس ها این میزان به‌طور میانگین تا ۳۰ الی ۶۰ وات در ساعت کاهش پیدا کرده است. این موضوع باعث شده مینی کیس ها علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، دوست‌دار محیط زیست هم باشند.

بهترین برند مینی پی سی در بازار «اینتل» است

اینتل به عنوان بهترین برند مینی کیس موجود در بازار، مینی کامپیوترهای خود را با نام NUC (Next Unit of Computing) و فرم فاکتور SFF به بازار عرضه کرده است. 

ویژگی اصلی مینی کیس‌ های اینتل

مشخصه اصلی مینی کیس های اینتل استفاده از سی پی یو اختصاصی اینتل و قدرت بالا در انجام محاسبات پیچیده است.در ادامه با ۴ ویژگی دیگر مینی کامپیوترهای این برند آشنا می‌شوید:

  1. وزن اغلب مینی پی سی های اینتل بین ۱ تا ۷ کیلوگرم است.
  2. مینی کیس های اینتل به پورت‌های USB، HDMI، DP برای اتصال به مانیتور و کیبورد مجهز هستند.
  3. در اغلب مینی کامپیوترهای اینتل برای ارتقاء کارت گرافیک، سوکت PCIe X16 تعبیه شده است.
  4. اغلب مینی کیس های اینتل سیستم خنک‌کننده پیشرفته با قابلیت افزودن فن جداگانه دارند.

در ادامه با یکی از بهترین مینی کیس های اینتل با قدرت پردازش بالا آشنا می‌شویم:

مینی کیس قدرتمند اینتل مدل NUC11PHKi7C

مینی کیس اینتل مدل NUC11PHKi7C در ابعاد 320 × 100 × 240 میلی‌متری ساخته شده و به دلیل قدرت پردازش بالا از معدود مینی کیس‌ هایی ا‌ست که مورد استقبال گیمرهای حرفه‌ای قرار گرفته است. این کامپیوتر کوچک پورت‌های مناسب را برای اتصال یک کارت گرافیک با ظرفیت بالا دارد. 

مینی کیس اینتل مدل Intel NUC11PHKi7C
مینی کیس اینتل مدل Intel NUC11PHKi7C طراحی و نورپردازی زیبایی دارد.

 

مینی کامپیوتر اینتل مدل NUC11PHKi7C را با ضمانت اصالت کالا از ادبازار بخرید.

 جمع بندی

در این مقاله یاد گرفتیم:

  • علت اصلی اختلاف قیمت مینی کیس ها با هم در قدرت پردازنده، وجود فنِ سی پی یو، وزن  و طراحی آنهاست.
  • فرم فاکتور مادربرد مینی کیس باید Mini-ITX  و فرم فاکتور رم مینی کیس باید SO-DIMM باشد.
  • ۴ مزیت اصلی کامپیوترهای کوچک: صدای کم، کم مصرف، قابل حمل و ارزان بودنشان است.
  • هنگام انتخاب مینی کیس حتما به پورت‌های آن برای اتصال به دستگاه‌های دیگر دقت کنید.

اگر در انتخاب مینی کیس مدنظرتان نیازمند مشورت با متخصصان هستید، می‌توانید از «مشاوره رایگان» کارشناسان ادبازار بهره‌مند شوید و پاسخ تمام سوالات خود را بگیرید.

شماره تماس «مشاوره رایگان» ۰۲۱۴۵۳۲۴