محصولات مرتبط
نقد و بررسی هارد دیسک‌های سیگیت (Seagate)  و تفاوت آن‌ها

نقد و بررسی 12 آذر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هارد دیسک‌های سیگیت (Seagate) و تفاوت آن‌ها

سیگیت (Seagate) یکی از شرکت‌های معروف تولیدکننده تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات است، که شهرت جهانی دارد و رقیب کیفیت و قیمت هارد دیسک‌های (وسترن) Western شناخته می‌شود.

شرکت  آمریکایی سیگیت توانسته است نیمی از بازار تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات را به خود اختصاص دهد.

هارد دیسک‌های سیگیت در تنوع قابل توجهی و قیمت‌های رقابتی روانه بازار شده‌اند. دیسک سخت‌های باراکودا (Barracuda)، فایرکودا (FireCuda)، آیرن ولف (IronWolf)، اسکای‌هاوک (SkyHawk) و بالاخره اینترپرایز (Enterprise) شرکت Seagate برای کاربران خاصی آماده شده‌اند. در این مطلب، نگاهی دقیق‌تر به این دیسک‌های سخت خواهیم داشت.

هارد دیسک‌های تولیدی شرکت سیگیت (Seagate) در ظرفیت‌های متفاوت و با قابلیت‌های مختلفی روانه بازار می‌شوند. محصولاتی که در کنار هم با عنوان سری گاردین (The Guardian Series) نیز شناخته می‌شوند. هر دسته از این دیسک سخت‌های سیگیت، طیف مشخصی از کاربران و خریداران را هدف گرفته‌اند تا به بهترین شکل ممکن، نیازهای آن‌ها را برآورده کنند. در ادامه به تفاوت میان محصولات مختلف این شرکت اشاره خواهیم کرد تا بتوانید خرید دقیق‌تری داشته باشید اما پیش از هرچیز، نگاهی تیتروار به محصولات هر دسته خواهیم داشت:

  • محصولات سری باراکودا (BARRACUDA) با ظرفیتی تا ۱۴ ترابایت مناسب برای استفاده در کامپیوترهای دسکتاپی و همراه 
  • محصولات سری اسکای‌هاوک (SKYHAWK) با ظرفیتی تا ۱۴ ترابایت مناسب برای تجهیزات حفاظتی، امنیتی و دوربین‌های تحت شبکه و مداربسته 
  • محصولات سری اینترپرایز (ENTERPRISE) با ظرفیت‌های متنوع مناسب برای استفاده در مصارف تجاری، شرکت‌ها و دیتاسنترها 
  • محصولات سری فایرکودا (FIRECUDA) با ظرفیتی تا ۲ ترابایت مناسب برای اجرای برنامه‌های سطح بالا و بازی‌های ویدئویی سنگین
  • محصولات سری آیرن‌ولف (IRONWOLF) با ظرفیتی تا ۱۴ ترابایت مناسب برای استفاده در محیط‌های چندکاربری با حجم کاری بالا

 

 

Seagate The Guardian Series

 

محصولات سری باراکودا (BARRACUDA)

در دسته باراکودا، چهار سری محصول ویژه برای استفاده مصرف‌کنندگان به چشم می‌خورد. مدل‌های ۲.۵ اینچی، مدل‌های ۳.۵ اینچی، مدل‌های ۲.۵ اینچی با پسوند پرو و بالاخره مدل‌های ۳.۵ اینچی با پسوند پرو که به ترتیب تا ظرفیت ۵ ترابایت، ۸ ترابایت، یک ترابایت و بالاخره ۱۴ ترابایت در دسترس قرار گرفته‌اند.

تنوع گسترده، سرعت قابل توجه، تجهیز به فناوری Multi-Tier Caching و بالاخره سازگاری مناسب با دیگر تجهیزات سخت‌افزاری، از مشخصات قابل توجه این دسته از دیسک‌های سخت شرکت سیگیت است.

حالا وقتشه! اینو بخون هارد اکسترنال توشیبا Canvio Basics : باکیفیت و سبک

به عنوان نمونه، محصولات سری BarraCuda Pro‌ با فرم فاکتور ۲.۵ اینچی را می‌توان بهترین گزینه از نظر ابعاد و وزن، برای استفاده در اولترابوک‌ها و لپ‌تاپ‌های با ضخامت کم به حساب آورد. این درایوها با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه، در ظرفیت‌هایی تا ۱ ترابایت در دسترس قرار گرفته‌اند و برای دست‌یابی به نرخ بالای انتقال داده‌ها، سرعت ۱۶۰ مگابایت بر ثانیه برای رد و بدل کردن اطلاعات از طریق آن‌ها در نظر گرفته شده است.

 

Seagate Barracuda

 

به گفته شرکت سازنده سیگیت، درایوهای BarraCuda بهترین عملکرد را در تعامل و قرار گرفتن در کنار حافظه‌های Optane اینتل پیش روی کاربران قرار می‌دهند. به این ترتیب، می‌توانید عملکرد و پاسخگویی در حد درایوهای SSD را از این دیسک‌های سخت طلب کنید. سرعت دو برابری در مقایسه با درایوهای استاندارد در بخش بارگذاری و همچنین اجرای اپلیکیشن‌ها از دیگر مزایایی است که در پرتو استفاده از این درایوها در کنار حافظه‌های اپتان اینتل، نصیب کاربر خواهد شد. این دسته از دیسک‌های سخت در تنوع بالا برای استفاده در کامپیوترهای دسکتاپی و همراه طراحی شده‌اند. در دسته باراکودا دیسک سخت‌های سیگیت مدل Seagate BarraCuda ST1000DM010 با ظرفیت یک ترابایت، مدل Seagate BarraCuda ST2000DM006 با ظرفیت دو ترابایت، مدل Seagate BarraCuda ST3000DM008 با ظرفیت سه ترابایت و مدل Seagate BarraCuda ST4000DM005 با ظرفیت چهار ترابایت قرار دارند. 

 

محصولات سری اسکای‌هاوک (SKYHAWK)

در دسته اسکای‌هاوک از درایوهای اینترنال شرکت سیگیت نیز سه زیرشاخه لحاظ شده است که به ترتیب با عناوین SkyHawk، SkyHawk AI‌ و بالاخره محصولات با زیر برند Exos (Helium) در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند. این محصولات با فرم فاکتور ۳.۵ اینچی به ترتیب تا حجم ۱۴ و ۱۲ ترابایت در دسترس مشتاقان قرار گرفته‌اند. پشتیبانی از انواع و اقسام تجهیزات الکترونیکی نظارتی نظیر DVR و NVR از جمله مشخصات محصولات دسته SKYHAWK است. محصولات سری اسکای‌هاوک و اسکای‌هاوک پرو تا ۶۴ دوربین را پشتیبانی می‌کنند. نرخ فشار کاری هم به ترتیب ۱۸۰، ۵۵۰ و ۵۵۰ ترابایت در سال است.

 

هارد دسیگیت SkyHawk

 

بهره‌مندی از فناوری‌های ImagePerfect و Health Management‌ باعث خواهد شد رهگیری دائم سلامتی دیسک‌ها و البته کمترین میزان بروز افت کیفیت را در ضبط محتویات، شاهد باشیم. در دسته محصولاتی که با زیربرند SkyHawk AI روانه بازار شده‌اند پشتیبانی ویژه‌ای را از هوش مصنوعی شاهد هستیم تا با استفاده از این راهکار، امکان پشتیبانی از ۶۴ دوربین اچ‌دی (HD) و ۱۶ مسیر استریم به واسطه بهره‌برداری از هوش مصنوعی نیز ممکن شود.

هارد دیسک اینترنال سیگیت سری اسکای هاوک با نام Surveillance هم شناخته می‌شوند. در دسته اسکای هاوک مدل‌های Seagate SkyHawk ST1000VX005 با ظرفیت یک ترابایت، Seagate SkyHawk ST2000VX008 با ظرفیت دو ترابایت، Seagate SkyHawk ST4000VX007 با ظرفیت چهار ترابایت، Seagate SkyHawk ST6000VX0023 با ظرفیت شش ترابایت، Seagate SkyHawk ST8000VX0022 با ظرفیت هشت ترابایت و Seagate SkyHawk ST10000VX0004 با ظرفیت ده ترابایت قرار دارند.

 

محصولات سری اینترپرایز (ENTERPRISE)

در دسته محصولات ENTERPRISE، درایوهای متنوعی به چشم می‌خورند که به طور ویژه برای استفاده در مصارف تجاری، شرکت‌ها و دیتاسنترها طراحی شده‌اند. در این بخش، چهار دسته شاخص با زیربرندهای Nytro، Exos X، Exos E و بالاخره Systems را می‌توان در نظر گرفت.

هر یک از این محصولات، قابلیت‌ها و عملکرد مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال، در دسته محصولاتی که با زیربرند Nytro (البته از نوع SSD) شناخته می‌شوند می‌توان مدل‌های Nytro SAS SSD، Nytro SATA SSD،Nytro Data Center NVMe SSD را با ظرفیتی تا ۱۵ ترابایت و عملکردی تا ۲.۱ گیگابایت بر ثانیه تصویر کرد. مشخصه اصلی محصولات این دسته، کمک به مشتری برای دست‌یابی به بهترین سطح عملکرد است.

دست‌یابی به عملکرد سطح بالا، تاخیر پایین و مدیریت بهینه مصرف انرژی از جمله مشخصات محصولاتی است که در دسته Nytro قرار می‌گیرند.

در دسته محصولات سری Exos X می‌توانید هارد دیسک‌های Exos X12 و Exos X10 را با ظرفیتی تا ۱۴ ترابایت و سرعت انتقال اطلاعات تا ۲۶۱ مگابایت بر ثانیه خریداری کنید. این دسته از درایوهای اینترپرایز در واقع جدیدترین فناوری‌ها را در کنار بهره‌وری بالا در مصرف انرژی و بیشترین تراکم ظرفیت به همراه می‌آورند.

 

هارد سیگیت Enterprise Exos

 

در دسته Exos E می‌توانید محصولاتی را خریداری کنید که گسترده‌ترین مجموعه قابلیت‌ها را در مقابل شما قرار می‌دهند. مدل‌هایی نظیر Exos 7E2, Exos 7E8, Exos 5E8, Exos 15E900, Exos 10e2400 و بالاخره Exos 7E2000 با توانایی انتقال داده‌ها تا سرعت ۳۱۵ مگابایت بر ثانیه، در این دسته جا می‌گیرند.

در دسته درایوهای اینترپرایز هارد دیسک‌های مدل Seagate Enterprise ST4000NM0035 با ظرفیت چهار ترابایت، مدل Seagate Enterprise ST6000NM0115 با ظرفیت شش ترابایت و مدل Seagate Enterprise ST8000NM0055 با ظرفیت هشت ترابایت قرار دارند.

در مجموعه درایوهای کلاس اینترپرایز می‌توان به سری Constellation ES نیز اشاره کرد که نسل چهارم درایوهای ۳.۵ اینچی اینترپرایزی را با سرعت 7200 RPM در خود جا داده است. این درایوها در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت، یک ترابایت و دو ترابایت از اینترفیس‌های SATA II و SAS پشتیبانی می‌کنند. سری Constellation ES نه‌تنها ظرفیت بالا و عملکرد قابل توجه را برای خریداران به همراه می‌آورد بلکه راهکارهای سیگیت را برای مدیریت ویژه مصرف توان و گرما به نمایش می‌گذارد. این دسته از درایوها، فناوری خودرمزگذاری (Self-Encrypting) را نیز به عنوان گزینه‌ای قابل توجه، در صورت صلاحدید مشتری در مقابل او قرار می دهند.

در پایان بدنیست خاطر نشان کنیم که سیگیت با رونمایی از Cheetah 10K.7 در سال ۲۰۰۴ میلادی، به عنوان یکی از پیشتازان اصلی در حوزه تولید درایوهای ذخیره‌سازی نشان داد. آینده به درایوهای ۲.۵ اینچی تعلق دارد و گزینه‌های سنتی یعنی ۳.۵ اینچی که بیش از یک دهه بر بازار حاکم بودند جای خود را به نسل جدید درایوها خواهند داد. در ادامه، با ادغام فناوری‌های جدید و البته ارائه ظرفیت‌های متنوع، شاهد عرضه طیف جدید محصولات نظیر درایو ۱۴۷ گیگابایت Cheetah 15k.4 بودیم و این روند با رونمایی از درایو ۳۰۰ گیگابایتی Cheetah 15K.5 ادامه یافت. در حال حاضر محصولاتی نظیر Cheetah 15K.7 FC، Cheetah 15K.7 SAS در لیست مدرن‌ترین محصولات این دسته قرار می‌گیرند.

 

محصولات سری آیرن‌ولف (IRONWOLF)

محصولات دسته IRONWOLF با زیر برند IronWolf، IronWolf Pro و زیرشاخه سومی که سیگیت با عنوان Exos از آن یاد کرده است در دسترس مشتاقان قرار گرفته‌اند. در هر دو دسته از محصولات، فضایی تا ۱۴ ترابایت در اختیار شما خواهد بود. دوام بالا، شاخص‌ترین ویژگی محصولات، در این بخش است. این دیسک‌های سخت برای استفاده در محیط‌های چندکاربری با حجم کاری بالا طراحی شده‌اند. دیسک‌های سخت آیرن‌ولف با بهره‌مندی از تکنولوژی AgileArray، قابلیت اعتماد بهینه را به همراه خواهند داشت تا نگرانی از بابت از کار افتادن این دیسک‌ها و از دست دادن اطلاعات نداشته باشید.

محصولات سری آیرن‌ولف گزینه‌ای مناسب برای کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک هستند. محصولات آیرن‌ولف پرو گزینه‌ای مناسب‌تر برای مشتاقان متخصص در زمینه تولید محتوا نیز به حساب می‌آیند. محصولات موجود در زیربرند Exos هم گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در دیتاسنترها و فضاهای ذخیره‌سازی با حجم فوق‌العاده بالا هستند. در دو دسته اول، شاهد بهینه‌سازی AgileArray برای فضاهای ذخیره‌سازی تحت شبکه هستیم. این در حالی است که در محصولات Exos هم بهینه‌سازی ویژه را برای استفاده در شرکت‌ها (Enterprise-Optimised) شاهد هستیم. در دسترس بودن حافظه کش (Cache Memory) تا ۲۵۶ مگابایت از مشخصات هر سه دسته محصولات است.

بهینه‌سازی برای استفاده چندکاربری در دسته محصولات اول، با استاندارد ۱۸۰ ترابایت در سال، در محصولات دسته دوم تا ۳۰۰ ترابایت در سال و بالاخره در محصولات دسته سوم با استاندارد ۵۵۰ ترابایت در سال، مشخص شده است. متوسط زمان میان بروز مشکلات (MTBF) نیز برای این محصولات به ترتیب، یک میلیون ساعت، ۱.۲ میلیون ساعت و ۲.۵ میلیون ساعت است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هارد اکسترنال ای دیتا HD700: مقاوم و زیبا

ابزار IronWolf Health Management (IHM) نیز رهگیری دقیق‌تر وضعیت سلامت دیسک سخت را به ارمغان خواهد آورد. وقتی درایوهای این سری شرکت سیگیت در تعامل با فضاهای متصل به شبکه (NAS) قرار می‌گیرند باعث خواهند شد قابلیت اعتماد کلی سیستم تا حد چشمگیری افزایش یابد. این به دلیل امکان رهگیری بدون وقفه و دائم سیستم NAS و آگاه‌سازی کاربران از هشدارهای احتمالی است.

 

هاردهای سیگیت IronWolf

 

برای حفاظت هرچه بهتر و بیشتر، طرحی برای بازگرداندن اطلاعات در صورت بروز مشکل (Rescue Recovery Data Plan) برای مدت دو سال در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این طرح از زمان خرید و ثبت درایوهای سری پرو در اختیار شما خواهد بود.

این درایوها به نحوی طراحی شده‌اند تا به اشتراک‌گذاری راحت داده‌ها نیز تضمین شود. به این ترتیب، چندین و چند کاربر می‌توانند با خیال آسوده به آپلود و دانلود اطلاعات به واسطه استفاده از سیستم‌های NAS بپردازند. امری که در پرتو استفاده از درایوهای آیرن‌ولف فراهم شده است. تمامی درایوهای این سری به سنسورهای RV مجهز شده‌اند تا عملکرد سطح بالا در فضاهای NAS دارای چند بی فراهم شود.

این درایوها می‌توانند لرزش و فشار کاری بالا را در شبکه‌های مملو از اطلاعات موجود در محیط‌های چند رید (Multi-RAID)‌ به خوبی مدیریت کنند. در این راستا، دسترسی ۲۴ ساعته در هفته به اطلاعات، آن‌هم به صورت از راه دور، ایجاد نسخه‌های پشتیبان و به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیز قابل توجه است.

در دسته درایوهای آیرن‌ولف هارد دیسک‌های سیگیت مدل Seagate IronWolf  ST8000VN0022 با ظرفیت هشت ترابایت قراردارد.

 

محصولات سری فایرکودا (FIRECUDA)

در دسته محصولات فایرکودا دو زیرمجموعه از دیسک‌های سخت پیش روی شما قرار خواهد گرفت. به بیان دقیق‌تر، مدل‌های ۲.۵ اینچی با حداکثر ظرفیت ۲ ترابایت و محصولات ۳.۵ اینچی با ظرفیت ۲ ترابایت در زیربرند این دسته قرار می‌گیرند.

به طور کلی محصولات این دسته، گزینه‌ای ایده‌آل برای اجرای برنامه‌های سطح بالا و بازی‌های ویدئویی سنگین به حساب می‌آیند. دوام بالا در کنار ارائه ابزارهای مناسب برای مدیریت داده‌ها از دیگر مشخصات این دسته از محصولات است.

 

هارددیسک Seagate Firecuda

 

محصولات دسته ۲.۵ اینچی در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت، یک ترابایت و دو ترابایت در دسترس قرار گرفته‌اند. این محصولات، گزینه‌ای ایده‌آل برای اجرای بازی‌های ویدئویی سنگین روی کامپیوترهای شخصی، اجرای برنامه‌های سنگین، تولید محتوا و بالاخره گزینه‌ای مناسب برای استفاده در ورک‌استیشن‌ها به‌شمار می‌آیند.

در دسته محصولات ۳.۵ اینچی هم مدل‌های ۱ ترابایتی و ۲ ترابایتی یافت می‌شوند. این دسته از محصولات نیز گزینه‌ای مناسب برای گیمینگ، اجرای برنامه‌های سطح بالا و اپلیکیشن‌های تولید محتوا هستند.