محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook Flip 14 | لپ‌تاپی حرفه‌ای برای حرفه‌ای‌ها!

نقد و بررسی 15 آبان 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook Flip 14 | لپ‌تاپی حرفه‌ای برای حرفه‌ای‌ها!

شرکت ایسوس (Asus) علاوه بر تولید لپ‌تاپ‌های معمولی خود مانند سایر شرکت‌ها، با معرفی مدل‌ها و سری‌های خاص، قابلیت‌های جدیدی را به لپ‌تاپ‌ها اضافه می‌کند. در سری زن‌بوک (ZenBook)، ایسوس سری لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک خود را با سخت‌افزار قدرتمند به بازار معرفی کرد و سپس در سری دیگری به‌نام ZenBook Flip، قدم به دنیای لپ‌تاپ‌های هیبریدی گذاشت. لپ‌تاپ‌های هیبریدی لپ‌تاپ‌هایی تبدیل‌پذیر هستند که می‌توانید از آن‌ها هم به‌عنوان یک لپ‌تاپ و هم به‌عنوان یک تبلت استفاده کنید. سری لپ‌تاپ‌های Flip ایسوس، صفحه‌نمایشی با قابلیت چرخش 360 درجه‌ای دارند و می‌توانید با چرخش کامل صفحه‌نمایش، لپ‌تاپ را تبدیل به یک تبلت کنید. طبیعتاً سری لپ‌تاپ‌های ZenBook Flip صفحه‌نمایش لمسی (Touch Screen) دارند و همچنین سبک و جمع‌و‌جور‌تر از لپ‌تاپ‌های عادی هستند. سری جدید لپ‌تاپ‌های هیبریدی ایسوس، ZenBook Flip 14 نام دارند. این لپ‌تاپ در دو مدل با شماره مدل‌های ZenBook Flip UX461UA  و ZenBook Flip UX461UN ساخته شده که تفاوت آن‌ها تنها در بخش سخت‌افزار است. مدل ابتدایی این لپ‌تاپ، UX461UA نام دارد که در آن از پردازنده نسل هشتم Intel Core i5، کارت گرافیک Intel HD Graphics، حافظه رم 8 گیگابایتی و هارد دیسک 256 گیگابایتی استفاده شده است. اما در نسخه حرفه‌ای‌تر این لپ‌تاپ شاهد استفاده از پردازنده نسل هشتم Intel Core i7، کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA GeForce MX150، حافظه رم 16 گیگابایتی و هارد دیسک 512 گیگابایتی هستیم. با توجه به این‌که مدل حرفه‌ای‌تر تقریباً دو برابر قدرتمند‌تر است، طبیعتاً قیمت بیشتری نسبت به مدل ابتدایی دارد. این دو لپ‌تاپ در ظاهر کاملاً مشابه یک‌دیگر هستند. ایسوس ZenBook Flip 14 یک صفحه‌نمایش 14 اینچی با کیفیت Full HD و با قابلیت پشتیبانی از چند لمس هم‌زمان دارد. وزن این لپ‌تاپ هیبریدی مانند همه سری‌ لپ‌تاپ‌های خانواده زن‌بوک شرکت ایسوس، بسیار کم بوده و تنها 1.5 کیلوگرم است. با وجود وزن کم این لپ‌تاپ، می‌توانید به‌راحتی آن‌ را در کیف همراه خود داشته باشید. همچنین با وجود شارژدهی فوق‌العاده 13 ساعته این لپ‌تاپ هم نیازی به نگرانی بابت همراه نداشتن شارژر و پریز برق در خارج از خانه نیست.

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14

 

طراحی و کیفیت ساخت ZenBook Flip 14

ایسوس در طراحی لپ‌تاپ‌های سری ZenBook همواره دقت بالایی داشته و لپ‌تاپ‌‌های بسیار زیبا و با کیفیتی را روانه بازار کرده است. ZenBook Flip 14 یک لپ‌تاپ هیبریدی است که قاب صفحه‌نمایش آن قابلیت چرخش 360 درجه‌ای دارد، یعنی می‌توانید صفحه‌نمایش را به‌صورت کامل چرخانده و از لپ‌تاپ به‌عنوان یک تبلت نیز استفاده کنید. ایسوس برای بالا بردن استحکام لپ‌تاپ از فلز آلومینیوم برای ساخت ZenBook Flip 14 استفاده کرده است. استفاده از آلومینیوم نه‌تنها استحکام کلی بدنه لپ‌تاپ را بالا برده ، بلکه ظاهر بسیار زییایی هم به‌ لپ‌تاپ بخشیده است. در کنار این ویژگی‌های مثبت بدنه، سبک بودن آن را هم اضافه کنید. این لپ‌تاپ 14 اینچی با ابعادی معادل 13.9 × 226 × 327 میلی‌متر تنها 1.5 کیلوگرم وزن دارد که عدد بسیار عالی است. وزن کم این لپ‌تاپ باعث می‌شود، بتوانید به‌راحتی آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید. در طراحی ZenBook Flip 14 کلید پاور به لبه‌کناری منتقل شده است تا در حالت استفاده به‌عنوان تبلت هم بتوانید به‌آسانی دستگاه را روشن و خاموش کنید.

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14

 

پورت‌ها و بلندگو

با وجود ضخامت بسیار کم لپ‌تاپ، ایسوس به‌خوبی توانسته پورت‌های ضروری و کاربردی را بر روی بدنه ZenBook Flip 14 قرار دهد. این لپ‌تاپ هیبریدی دو پورت USB 3.0، یک پورت جدید USB Type-C، خروجی تصویر HDMI، جک 3.5 میلیمتری هدفون و کارت‌خوان SD را بر روی لبه‌های کناری خود جای داده است. همچنین تهویه هوای سیستم خنک‌کننده ZenBook Flip 14 هم به قسمت کناری همانند پورت‌ها منتقل شده تا در حالت استفاده به‌عنوان تبلت، مشکلی برای این سیستم به‌وجود نیاید. طبیعتاً از لپ‌تاپی با این اندازه و ضخامت بسیار کم انتظار پورت‌های حجیم مانند ورودی کابل LAN و خروجی تصویر VGA را نداریم. همچنین مشابه سایر لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک سری ZenBook، بر روی ZenBook Flip 14 از درایو نوری استفاده نشده است اما قابلیت پشتیبانی از درایو نوری اکسترنال را دارد. تنوع پورت‌ها بر روی لپ‌تاپی با این شرایط بسیار خوب بوده و نیازی به کابل و مبدل‌های اضافی نخواهید داشت. همچنین با استفاده از پورت USB Type-C بر روی این لپ‌تاپ، نگرانی از بابت اتصال موبایل و سایر گجت‌های جدید به لپ‌تاپ وجود ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Flex 2

ایسوس در لپ‌تاپ ZenBook Flip 14 خود از نسل جدید فناوری SonicMaster برای بلندگوها استفاده کرده است. پیش‌تر ایسوس در برخی لپ‌تاپ‌های خود از شرکت تولید‌کننده بلندگو Harman Kardon کمک می‌گرفت و وظیفه ساخت برعهده آن‌ها می‌گذاشت اما برای این لپ‌تاپ شاهد ترکیبی از بلندگوهای ساخت Harman Kardon با فناوری SonicMaster ایسوس هستیم. این ترکیب باعث شده شاهد کیفیت صدای بی‌نظیر بر روی این لپ‌تاپ باشیم. ZenBook Flip 14 از چهار بلندگو استفاده می‌کند که این مورد باعث شده برخلاف لپ‌تاپ‌های قبلی ایسوس، بلندی صدا نیز بسیار خوب باشد. در مجموع یکی از ویژگی‌های که هر لپ‌تاپ مالتی‌مدیا باید به آن توجه کند، کیفیت بلندگوها است و ایسوس به‌خوبی در این لپ‌تاپ کیفیت صدا را در بالاترین سطح ممکن قرار داده است و شما برای گوش دادن به‌موسیقی نیازی به هدفون و اسپیکر اضافی نخواهید داشت.

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

یکی از ویژگی‌های مهم لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14 که بر روی هر دو مدل UX461UA و UX461UN یکسان بوده، صفحه‌نمایش با کیفیت آن است. این لپ‌تاپ یک صفحه‌نمایش 14 اینچی دارد که 80% سطح پنل صفحه‌نمایش را پوشانده است. این پنل صفحه‌نمایش معمولاً برای صفحه‌نمایش‌های 13.3 اینچ مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما ایسوس جهت زیبایی بیشتر با قرار دادن صفحه‌نمایش 14 اینچی، حاشیه اطرف صفحه‌نمایش را حذف کرده است. این صفحه‌نمایش لمسی که قابلیت 10 همزمان را دارد با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 روانه بازار شده است. ایسوس بر روی این صفحه‌نمایش از فناوری وسعت دید 178 درجه‌ای استفاده کرده است که باعث می‌شود صفحه‌نمایش زاویه دید محدود نداشته باشد و بتوانید با بهترین کیفیت به‌تماشا فیلم بنشینید. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ به فناوری Eye Care ایسوس مجهز شده و با فعال کردن آن می‌توانید نورهای آبی نمایشگر را کمتر کنید تا از آسیب‌های احتمالی به‌چشم جلوگیری شود. در مجموع شما با خرید لپ‌تاپ ZenBook Flip 14 به یک‌ صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت دسترسی خواهید داشت و می‌توانید با کیفیت مطلوب به‌تماشا فیلم با آن بنشینید.

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14

 

کیبورد لپ‌‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14 هم یک کیبورد جزیره‌ای با کلیدهای بزرگ است که با فاصله‌ای استاندارد در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. این کیبورد به نور پس‌زمینه مجهز شده که ویژگی مهمی به‌حساب می‌آید. با وجود نور پس‌زمینه شما می‌توانید در محیط‌های تاریک هم به‌راحتی کلیدها را دیده و به تایپ‌ خود ادامه دهید. با استفاده از کلیدهای ترکیبی، امکان روشن‌ و خاموش کردن و همچنین تنظیم شدت نور آن وجود دارد. به‌دلیل کوچک‌ بودن سایز پنل داخلی لپ‌تاپ، کیبورد شامل حروف شده و قسمت ماشین حساب (Num Pad) بر روی لپ‌تاپ قرار ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت کیبورد، عمق بسیار کم کلیدهای آن است. کلیدهای کیبورد ZenBook Flip 14 تنها 1.4 میلی‌متر عمق دارند و این مورد باعث می‌شود تجربه تایپ سریع‌تر و لذت‌بخش‌تری داشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ HP Omen 17T AN100-H : بی رحمانه بازی کنید

درست در قسمت پایین کیبورد، یک تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه قرار گرفته که از فرمان‌های چندلمسی نیز پشتیبانی می‌کند. در قسمت بالا سمت راست، سطح داخلی تاچ‌پد، حس‌گر اثر انگشت قرار گرفته است. با وجود این حس‌گر که با ویندوز 10 سازگاری دارد، می‌توانید بدون نوشتن رمز عبور، وارد نرم‌افزارهای سیستم عامل شوید.

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

تا به‌این قسمت همه ویژگی‌های لپ‌تاپ ZenBook Flip 14 بین دو مدل عرضه شده، مشترک بودند اما این دو لپ‌تاپ در سخت‌افزار تفاوت‌های چشمگیری با یک دیگر دارند. ابتدا مدل ابتدایی ZenBook Flip 14 یعنی UX461UA را بررسی می‌کنیم. برای پردازش اطلاعات این مدل، ایسوس از پردازنده نسل هشتم Intel Core i5 با سرعت 1.6 گیگاهرتز استفاده کرده است. سرعت این پردازنده در هنگام اجرای عملیات سنگین در حالت Turbo تا 3.4 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. در کنار این پردازنده ایسوس از کارت گرافیک نسبتاً ساده‌ای استفاده کرده است که تفاوت بسیار زیادی با کارت گرافیک استفاده شده بر روی مدل حرفه‌ای‌تر دارد. Intel HD Graphics کارت گرافیک مدل ZenBook Flip UX461UA است. حافظه رم این لپ‌تاپ هم 8 گیگابایت از نوع DDR3 است. هارد دیسک این مدل هم 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد.

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14

 

مدل حرفه‌ای‌تر این لپ‌تاپ که با شماره مدل UX461UN شناخته می‌شود، تقریباً دو برابر قدرت پردازشی دارد. در این مدل ایسوس از پردازنده نسل هشتم Intel Core i7 با سرعت 1.8 گیگاهرتز استفاده کرده است. سرعت حالت Turbo این پردازنده 4 گیگاهرتز است. بر خلاف مدل قبلی، در ZenBook Flip UX461UN از کارت گرافیک حرفه‌ای با حافظه اختصاصی استفاده شده است. کارت گرافیک NVIDIA GeForce MX150 با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5، وظیفه پردازش امور گرافیکی را برعهده دارد. همچنین بر روی این مدل از حافظه رم 16 گیگابایتی استفاده شده که ترکیب آن با پردازنده و کارت‌ گرافیک باعث می‌شود با سیستم قدرتمندی طرف باشیم. هارد دیسک این مدل UX461UN هم 512 گیگابایتی است که دو برابر بیشتر از مدل اولیه، فضای ذخیره‌سازی دارد. شما با خرید لپ‌تاپ UX461UN که سخت‌افزار قدرتمندی دارد، می‌توانید علاوه بر کارهای روزانه، کارهای حرفه‌ای‌تری مانند طراحی گرافیک، تدوین ویدیو، انیمیشن، طراحی سه‌بعدی و بازی را انجام دهید. قیمت ایسوس ZenBook Flip UX461UN هم به‌نسبت سیستم قدرتمندی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب بوده و می‌تواند رقیبی برای محصولات مک‌بوک شرکت اپل به‌حساب می‌آید.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

باتری لپ‌تاپ ZenBook Flip 14 در هر دو مدل یکسان بوده و شارژدهی فوق‌العاده‌ای دارد. بر روی این لپ‌تاپ از یک باتری لیتیوم-پلیمر با ظرفیت 57 وات‌ساعت استفاده شده که شارژدهی را تا 13 ساعت (در حالت استفاده عادی مانند وب‌گردی) تضمین می‌کند. این مقدار شارژدهی برای لپ‌تاپ بسیار عالی است و می‌توانید با یک‌بار شارژ، حداقل یک روز لپ‌تاپ خود را به‌شارژ وصل نکنید. همچنین باتری ZenBook Flip 14 قابلیت شارژ سریع دارد. با استفاده از این فناوری، باتری این لپ‌تاپ در مدت زمان 49 دقیقه، 60 درصد شارژ می‌شود.

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14

 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14 لپ‌تاپی قدرتمند در دسته لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا است. این لپ‌تاپ که دو مدل با نام‌های UX461UN و UX461UA دارد، از یک صفحه‌نمایش لمسی با کیفیت بالا Full HD بهره می‌برند. همچنین سخت‌افزار قدرتمندی بر روی این سری قرار گرفته که در مدل حرفه‌ای‌تر، می‌تواند تقریباً همه کار، مانند بازی، طراحی گرافیک، انیمیشن‌سازی، تدوین ویدیو و... را انجام دهید. در کنار صفحه‌نمایش و سخت‌افزار، باتری لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14 فوق‌العاده است و می‌تواند تا 13 ساعت شارژدهی داشته باشد. قیمت ZenBook Flip 14 یکی دیگر از ویژگی‌های لپ‌تاپ است زیرا در مدل حرفه‌ای با این قیمت شما در حال خریداری سیستم بسیار قدرتمندی هستید.

 

نکات مثبت:

  • صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD
  • سخت‌افزار قدرتمند و حرفه‌ای
  • بدنه زیبا و سبک آلومینیومی
  • بلندگوهای با کیفیت
  • صفحه‌نمایش لمسی با قابلیت 10 لمس همزمان
  • شارژدهی فوق‌العاده باتری و قابلیت شارژ سریع
  • استفاده از پورت USB Type-C

 

نکات منفی:

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook Flip 14