نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV: ارزان ولی کاربردی

نقد و بررسی 06 خرداد 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV: ارزان ولی کاربردی

اگر نمی‌توانید برای خرید سخت‌افزار کامپیوتر هزینه زیادی بپردازید و از سوی دیگر کاربری شما صرفا برای کارهای خانگی و اداری است، با نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV همراه ما باشید.

مادربرد یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آنها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آنها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی گیگابایت (Gigabyte) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. محصولات این برند در بازه‌های قیمتی مختلف تولید و عرضه می‌شود که می‌تواند طیف وسیعی از کاربران را پوشش دهد.

گیگابایت در کنار مادربردهای حرفه‌ای و رده‌بالای خود، با عرضه‌ی مادربردهای میان‌رده و پایین‌رده‌، از کاربران اقتصادی که نیاز به پردازش‌های سنگین ندارند نیز غافل نبوده است.

مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV یکی از مادربردهای پایین‌رده و خوش‌قیمت گیگابایت است که از سوکت LGA 1150 اینتل پشتیبانی می‌کند و مشخصات فنی آن در کنار تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد این کمپانی و قیمت مناسب باعث شده تا انتخاب خوبی برای سیستم‌های پایین و میان‌رده باشد.

این مادربرد از پردازنده‌ نسل چهارم اینتل، چیپست H81، دو اسلات رم DDR3 با فرکانس حداکثر 1600 مگاهرتز، تکنولوژی Ultra Durable 4 Plus و پورت‌های USB 3.0 بهره می‌برد.

مادربردهای زیادی بر مبنای چیپست H81 و سوکت LGA1150 وارد بازار شده‌اند، اگر قصد خرید مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV را دارید می‌توانید قیمت مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV را با قیمت مادربرد های دیگر مقایسه کرده و سپس تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد گیگابایت جی ای اچ 81 ام اس 2 پی وی

 

برای خریداران مادربرد گیگابایت جی اِی 81 ام اس 2 پی وی مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی مادربرد GA-H81M-S2PV گیگابایت می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV

 

طراحی مادربرد gigabyte ga-h81m-s2pv

 

بی‌شک مادربرد گیگابایت جی ای اچ 81 ام اس 2 پی وی شباهتی به مدل‌های حرفه‌ای و قدرتمند ندارد، ولی به این معنا نیست که در این بازه قیمتی با یک محصول ضعیف روبه‌رو هستیم. این مادربرد به خوبی از عهده‌ی وظایف خوب بر می‌آید و می‌تواند خواسته‌ی کاربران خانگی و اداری را برآورده کند.

مطابق انتظار مادربرد گیگابیت کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی خوبی بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد Asus ROG RAMPAGE VI EXTREME OMEGA : پرچمدار بی رقیب

این مادربرد جزو مدل‌های نسل هشتم گیگابایت به شمار می‌رود که به تکنولوژی Ultra Durable 4 Plus مجهز شده است. به لطف این تکنولوژی نه‌تنها استحکام و طول عمر مادربرد افزایش پیدا می‌کند، بلکه شاهد عملکرد خوب، دمای کاری پایین و سازگاری با تعداد زیادی از سخت‌افزارها خواهیم بود.

ضمن اینکه مادربرد گیگابایت در برابر رطوبت و نوسانات ناگهانی جریان الکتریسیته نیز مقاومت بسیار خوبی دارد و مدارهای آن در امان هستند.

در قسمت میانی مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV می‌توانید محل قرارگیری پردازنده را مشاهده کنید. این مادربرد از پردازنده‌های نسل چهارم اینتل با لیتوگرافی 22 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی 22 نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) بر پایه‌ی سوکت LGA1150 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه مادربرد گیگابایت بسته به نوع پردازنده، از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد. در جدول زیر برخی از پردازنده‌هایی را می‌بینید که این مادربرد پشتیبانی می‌کند.

برای مشاهده لیست کامل پردازنده‌ها می‌توانید به سایت گیگابایت مراجعه کنید.

 

CPU
Core i7-4790K
Core i7-4770
Core i5-4690K
Core i5-4460
Core i3-4370
Core i3-4130
Pentium G3440
Pentium G3220
Celeron G1840
Celeron G1820

 

در قسمت سمت راست پردازنده، دو شیار DIMM به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد این مادربرد می‌تواند از دو رم 8 گیگابایت DDR3 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 1600 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV از یک اسلات PCI Express 3.0 و دو اسلات PCI برای نصب کارت گرافیک و دیگر کارت‌های قابل نصب روی مادربرد بهره می‌برد. البته مادربرد گیگابایت دارای پردازنده گرافیکی مجتمع با حداکثر حافظه‌ی اشتراک 1024 مگابایت است.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد gigabyte ga-h81m-s2pv

 

مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV از دو پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه و دو پورت ساتا با سرعت 3 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد تا بتوانید با خیال راحت ار این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

در قسمت پشت این مادربرد یک پورت PS/2 بنفش‌رنگ برای نصب کیبورد، یک پورت PS/2 سبزرنگ برای اتصال ماوس، یک پورت D-Sub، یک پورت DVI-D، یک پورت LAN، دو پورت USB 3.0، دو پورت USB 2.0، یک پورت سریال و سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری در نظر گرفته شده است.

 

سیستم صوتی

کمپانی گیگابایت با بهره‌گیری از یک چیپست صوتی هشت کاناله‌ی Realtek ALC887 و خازن‌های قدرتمند تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد GA-H81M-S2PV فراهم کند.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد gigabyte ga-h81m-s2pv

 

برای اینکه بتوان بهتر از نتایج عملکرد مادربرد باخبر شد، باید قطعات و سخت‌افزار مناسب با آن را روی مادربرد مورد نظر نصب کرد و با استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک نتایج تست‌ها را به دست آورد.

مادربرد گیگابایت جی اِی اچ 81 ام اس 2 پی وی در واقع یک مادربرد اقتصادی ویژه‌ی پردازش‌های سبک و نیمه‌سنگین است. البته تکنولوژی‌های به‌کار رفته در این مادربرد کمک می‌کند با نصب سخت‌افزار مناسب، عملکرد خوبی داشته باشد ولی نمی‌توان انتظار داشت همانند یک مادربرد گیمینگ یا سرور عمل کند.

مادربرد GA-H81M-S2PV بیشتر مناسب افرادی است که کارهای اداری و مدیریتی انجام می‌دهند یا برای انجام کارهایی چون اجرای نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم، نرم‌افزارهای مدیریتی، مالی و نرم‌افزارهای بسته‌ی آفیس، نیاز به پردازش‌های سنگین و محاسبات پیچیده ندارند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : زیبایی ایسوس، قدرت AMD

البته با نصب سخت‌افزار مناسب می‌توانید بازی‌های سبک و نیمه‌سنگینی چون FIFA 2017 که گرافیک بالایی ندارند یا طی سال‌های گذشته عرضه شده‌اند با دستکاری تنظیمات بازی کنید.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی که با سیستم خود زیاد کار می‌کنند برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد GA-H81M-S2PV گیگابایت، این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 25 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آنها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

گیگابایت یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. مادربرد GA-H81M-S2PV گیگابایت جزو مادربردهای اقتصادی گیگابایت به شمار می‌رود که بیشتر مناسب کارهای اداری و روزانه و پردازش‌های نیمه‌سنگین است.

اگر کارهای سنگین شامل محاسبات پیچیده، بازی کردن، اجرای نرم‌افزارهای ویرایش فیلم و کار با نرم افزارهای مهندسی جزو نیازهای شما نیست و با توجه به بودجه‌ی خود برای انجام کارهای روزانه و اداری دنبال یک سیستم خانگی اداری خوب هستید، می‌توانید روی این مادربرد حساب ویژه‌ای باز کنید.

 

نقاط قوت

  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم اینتل و سوکت LGA 1150
  • سیستم خنک‌کننده‌ی بهینه‌شده
  • پشتیبانی از دو ماژول رم DDR3
  • بهره‌گیری از تکنولوژی Ultra Durable 4
  • دو پورت ساتا با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • کیفیت ساخت بالا

 

نقاط ضعف

  • پشتیبانی از حداکثر 16 گیگابایت رم
  • تعداد کم اسلات‌های رم