بررسی مادربرد ASUS Z170-PRO: عالی و همه کاره

نقد و بررسی 22 دی 1397 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS Z170-PRO: عالی و همه کاره

مادربرد ASUS Z170-PRO یکی از مادربردهای میان‌رده‌ی بازار است که با توجه به قیمت و مشخصات فنی جذاب خود ویژه‌ی افرادی طراحی شده که نمی‌خواهند هزینه‌ی زیادی بپردازند و از سوی دیگر با توجه به بهای پرداختی می‌خواهند بهترین گزینه را برای کارهای نیمه‌سنگین داشته باشند. با نقد و بررسی مادربرد ایسوس زد 170 پرو همراه ما باشید.

اگر اهل بازی‌کردن باشید و جزو بازی‌خورها شناخته شوید، همیشه دغدغه دارید برای اینکه بتوانید از جدیدترین عناوین عرضه شده در دنیا لذت ببرید، باید از سیستمی قدرتمند و به‌روز استفاده کنید. بی‌شک سیستم‌ها و قطعات کامپیوتری که ویژه‌ی گیمرها وارد بازار می‌شوند به دلیل بهره‌گیری از سخت‌افزار پرقدرت و جدیدترین تکنولوژی‌های روز قیمت بالایی دارند. مادربرد (Motherboard) یکی از گران‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است.

کمپانی تایوانی ایسوس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس کیفیت بالا و حرفه‌ای بودن محصولات این کمپانی که شاید گاهی اوقات نسبت به رقبا قیمت بیشتری داشته باشند، ولی همیشه کاربران را راضی نگه می‌دارند.

مادربرد ایسوس Z170-PRO از جمله مادربردهای نیمه‌حرفه‌ای این کمپانی بر پایه‌ی سوکت LGA 1151 و چیپست Z170 است که از پردازنده‌‌های نسل ششم و هفتم اینتل پشتیبانی می‌کند و با توجه به امکانات و ویژگی‌های فنی بسیار خوبی که در خود جای داده است و با توجه به قیمت پرداختی، ارزش خرید بالایی دارد.

بهره‌گیری از چهار اسلات رم DDR4، سیستم امنیتی 5X PROTECTION III، سیستم صوتی Crystal Sound 3، پورت USB 3.1 و USB Type C و سیستم بهینه‌سازی 5 Way Optimization باعث شده تا مادربرد ایسوس زد 170 پرو بتواند نیاز طیف وسیعی از کاربران را برآورده کند.

اگر به خرید مادربرد ASUS Z170-PRO علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با خیال راحت تصمیم بگیرید، می‌توانید قیمت مادربرد ASUS Z170-PRO را با قیمت مادربردهای دیگر موجود در بازار مقایسه کنید و با نقد و بررسی این مادربرد نیز همراه ما باشید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس زد 170 پرو

 

برای خریداران مادربردASUS Z170-PRO  مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS Z170-PRO

 

طراحی مادربرد asus z170 Pro

 

مادربرد ایسوس زد 170 پرو یکی از مادربردهای باکیفیت این غول تایوانی است که در طراحی مدرن و جذاب آن کاملا نشان از قدرت و وسواس ایسوس برای ارائه‌ی یک محصول حرفه‌ای دارد. در این مادربرد از ترکیب رنگ سیاه، نقره‌ای و خاکستری استفاده شده است که زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV: ارزان ولی کاربردی

کمپانی ایسوس با استفاده از سیستم امنیتی پنج گانه موسوم به 5X PROTECTION III توانسته است طول عمر و استحکام مادربرد Z170-PRO ایسوس را افزایش دهد. این تدابیر امنیتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • SafeSlot Core: این اسلات در واقع شیار انحصاری ایسوس است که 1.6 برابر نسبت به اسلات‌های معمولی استحکام بیشتری دارد. این اسلات با یک گیره‌ی خاص به مادربرد متصل می‌شود و مقاومت آن در برابر برش 1.3 برابر بیشتر است.
  • LAN Guard: این سیستم امنیتی در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.
  • Overvoltage: ایسوس با طراحی مدارهای حرفه‌ای در سطح کلاس جهانی تلاش کرده است تا با راهکار انحصاری خود ضمن کنترل میزان ولتاژ، از چیپست مادربرد، پورت‌های ارتباطی و رمزنگارهای صوتی نیز در مقابل ولتاژهای بالا محافظت کند.
  • DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصر به‌ فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
  • محافظ I/O ضد زنگ: ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضد زنگ تهیه می‌شود.

در قسمت بالای مادربرد محل قرارگیری پردازنده را می‌بینید. مادربرد ASUS Z170-PRO از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل با فناوری ساخت 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی ۱۴ نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) برپایه‌ی چیست Z170 و سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه مادربرد ایسوس از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد.

در قسمت سمت راست پردازنده، چهار شیار DIMM به چشم می‌خورد که می‌تواند از چهار رم 16 گیگابایت DDR4 (در مجموع 64 گیگابایت) پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 3866 مگاهرتز به صورت اورکلاک شده تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

در این بخش مادربرد ایسوس نسبت به نسل قبلی تا دو برابر سرعت خواندن سریع‌تری دارد، ظرفیت آن دو برابر بیشتر شده و میزان مصرف نیز 20 درصد کاهش یافته است.

مادربرد ASUS Z170-PRO از دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرافیک بهره می‌برد که می‌توان به صورت SLI/Crossfire از دو کارت گرافیک استفاده کرد. این اسلات‌ها در فاصله‌ی مناسبی قرار دارند و بدون مشکل و راحت می‌توانید کارت گرافیک‌های خود را نصب کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب مادربرد ایسوس زد 170 پرو بهره‌گیری از تکنولوژی 5 Way Optimization است که به کمک آن با یک کلیک می‌توانید کل سیستم را بهینه‌سازی کنید و با کمترین مشکل به کار خود ادامه دهید.

از آنجایی که مادربرد ایسوس برای کارهای حرفه‌ای و پردازش‌های نیمه‌سنگین و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، مهندسان و طراحان این غول تایوانی تلاش کرده‌اند با به کارگیری تکنولوژی انحصاری خود موسوم به ASUS Pro Clock، هنگام اورکلاک کردن سیستم میزان پایداری آن را تا حد زیادی افزایش دهند.

مادربرد ASUS H170-PLUS D3 با 1000 پردازنده، ماژول رم DDR4، کارت گرافیک و سخت‌افزارهای دیگر سازگاری دارد. اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

کمپانی ایسوس برای مادربرد Z170-PRO از سیستم خنک‌کننده‌ی بهینه‌شده استفاده کرده است که به لطف آن می‌توان روی سیستم خنک‌کننده و کاهش صدای سیستم، کنترل داشت و از سوی دیگر هنگام اجرای پردازش‌های سنگین دمای پردازنده‌ی گرافیکی را در سطح قابل قبول نگه داشت. مادربردهای ایسوس یکی از کامل‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده‌ی onboard را در بین مدل‌های هم‌رده‌ی خود دارند که امکان کنترل و تنظیم نرم‌افزاری آن وجود دارد.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد asus z170 pro

 

ایسوس برای مادربرد زد 170 پرو تعداد 6 پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه در نظر گرفته است تا بتوانید با خیال راحت از این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

اما در پشت مادربرد شاهد یک پورت DVI-D، یک پورت Display، یک پورت HDMI، یک پورت LAN، یک پورت USB 3.1 type C، یک پورت USB 3.1 Gen 2 Type A، دو پورت USB 3.1 Gen 1، دو پورت USB 2.0، یک خروجی S/PDIF اپتیکال و جک صوتی 3.5 میلی‌متری هشت کاناله هستیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

تعداد و انواع پورت‌های به کار رفته در پشت مادربرد ایسوس نشان می‌دهد کاربران هیچ دغدغه‌ای نسبت به استفاده از دستگاه‌های خارجی نخواهند داشت.

 

سیستم صوتی

 

سیستم صوتی مادربرد asus z170 pro

 

ایسوس تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد ایسوس Z170-PRO فراهم کند. به همین منظور از یک چیپست هشت کاناله‌ی Realtek ALC150 و خازن‌های قدرتمند تولید کمپانی ژاپنی Nichicon استفاده کرده است.

تدابیر هوشمندانه‌ی ایسوس در کنار سخت‌افزار حرفه‌ای به‌کار گرفته شده تا سیستم صوتی Crystal Sound 3 این مادربرد به شکلی کاملاً دقیق صداهای آنالوگ و دیجیتال را تشخیص دهد و نویزهای احتمالی را از بین ببرد. علاوه بر این ایسوس به صورت نرم‌افزاری و با استفاده از فناوری‌های مختلف پردازش صدا، تلاش کرده تا کیفیت صدای خروجی عالی باشد.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد Asus z170 pro

 

اما برای بررسی عملکرد یک مادربرد بهترین کار انجام تست‌های مختلف است. ابتدا باید سخت‌افزار مناسب از پردازنده‌های سری اسکای لیک (Skylake) یا کبی لیک (Kaby Lake) گرفته تا حافظه‌ی رم و کارت گرافیک روی مادربرد نصب شود تا بتوان نتایج به دست آمده را بهتر تحلیل کرد.

مادربرد Z170-PRO شاید جزو محصولات میان‌رده‌ی ایسوس باشد ولی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

برای تست مادربرد ایسوس Z170-PRO از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i5 7500 اینتل، 16 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله با فرکانس 2600 مگاهرتز، کارت گرافیک ASUS GeForce GTX 1050 OC، درایو SSD با ظرفیت 120 گیگابایت ADATA، فضای ذخیره‌سازی دو ترابایت و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی استفاده کردیم.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی چون طراحان گرافیک، تدوینگران، برنامه‌نویس‌ها و مدیران سرور برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد ASUS Z170-PRO این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 20 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. مادربردهای ایسوس با توجه به سبک طراحی و ظاهری و مشخصات فنی خود، بسته به میزان بودجه خریداران، می‌توانند نیاز طیف وسیعی از کاربران را برآورده کنند.

اگر جزو کاربرانی هستید که برای خرید یک سیستم کامپیوتری بودجه‌ی محدودی دارید ولی از طرف دیگر می‌خواهید از سخت‌افزارهای جدید استفاده کنید و نیاز به پردازش‌های سنگین و نیمه‌سنگین دارید، مادربرد ASUS Z170-PRO می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. مادربردی که در بازه‌ی قیمتی خود مشخصات فنی بسیار خوبی دارد و از چیپست Z170 بهره می‌برد.

مادربرد ایسوس Z170-PRO به خوبی می‌تواند در انجام کارهای روزانه‌ی اداری و خانگی، کارهای مدیریتی، اجرای نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم، نرم‌افزارهای مهندسی، بسته‌ی آفیس، طراحی گرافیکی و... همراه شما باشد. عملکرد و کیفیت ساخت بالای مادربرد زد 170 پرو ایسوس از جمله عوامل دیگری است که باعث می‌شود در تصمیم خود جدی‌تر باشید.

 

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل
  • پشتیبانی از تکنولوژی Turbo Boost 2.0  و قابلیت اورکلاکینگ
  • بهره‌گیری از سیستم صوتی قدرتمند Crystal Sound 3
  • بهره‌گیری از سیستم امنیتی 5X PROTECTION III
  • عملکرد بسیار خوب
  • قیمت مناسب