نقد و بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270: مقتدر باشید

نقد و بررسی 08 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270: مقتدر باشید

اگر از گیمرهایی هستید که می‌خواهید سیستمی قدرتمند داشته باشید تا بتوانید از جدیدترین عناوین بازی‌های دنیا لذت ببرید و از طرف دیگر بودجه‌ی محدودی ندارید، مادربردASUS ROG Maximus IX Hero Z270 می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. با نقد و بررسی این مادربرد همراه ما باشید.

اگر اهل بازی‌کردن باشید و جزو بازی‌خورها شناخته شوید، همیشه دغدغه دارید برای اینکه بتوانید از جدیدترین عناوین عرضه شده در دنیا لذت ببرید، باید از سیستمی قدرتمند و به‌روز استفاده کنید. بی‌شک سیستم‌ها و قطعات کامپیوتری که ویژه‌ی گیمرها وارد بازار می‌شوند به دلیل بهره‌گیری از سخت‌افزار پرقدرت و جدیدترین تکنولوژی‌های روز قیمت بالایی دارند. مادربرد (Motherboard) یکی از گران‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است.

کمپانی تایوانی ایسوس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس کیفیت بالا و حرفه‌ای بودن محصولات این کمپانی که شاید گاهی اوقات نسبت به رقبا قیمت بیشتری داشته باشند، ولی همیشه کاربران را راضی نگه می‌دارند.

ایسوس برای محصولات مختلف خود برندی را به عنوان زیرمجموعه در نظر گرفته است و نام ROG که به عنوان مخفف Republic of Gamers (قلمرو یا جمهوری گیمرها) شناخته می‌شود، برای محصولات سری گیمینگ در نظر گرفته شده است. مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270 یکی از سخت‌افزارهای سری گیمینگ این غول تایوانی است با توجه به مشخصات فنی و قیمت خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیمرها است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV: ارزان ولی کاربردی

سری ماکسیموس (Maximus) قوی‌ترین خانواده‌ی مادربردهای ایسوس است که اگر برای هرپردازش سنگینی نیاز به قطعات پرقدرت و پرچمدار داشتید، می‌توانید روی این مادربردها حساب کنید.

مادربرد ایسوس راگ ماکسیموس آی ایکس هیرو زد 270 یکی از بوردهای این کمپانی تایوانی بر مبنای سوکت LGA 1151 و چیپست Z270 هست که از پردازنده‌ های نسل ششم و هفتم اینتل پشتیبانی می‌کند و با توجه به امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی که ارائه می‌کند، قیمت نسبتا بالایی دارد.

اگر قصد خرید مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270 را دارید می‌توانید قیمت مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270 را با قیمت مادربرد های دیگر مقایسه کنید و بعد تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس راگ ماکسیموس آی ایکس هیرو زد 270

 

از آنجایی که Motherboard یکی از اصلی‌ترین و مهمترین قطعات سخت‌افزاری هر سیستم کامپیوتری به شمار می‌رود، کاربران خیلی علاقه دارند تا بدانند بعد از خرید این قطعه و باز کردن جعبه‌‌ی آن با چه متعلقاتی روبه‌رو خواهند شد.

داخل جعبه‌ی مادربرد ROG Maximus IX Hero Z270 ایسوس می‌توانید موارد زیر را در اختیار داشته باشید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است گاهی محتویات داخل جعبه‌ی محصولات الکترونیک، در بازارهای مختلف متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • کیت پیچ پرینت سه‌بعدی
  • برچسب‌های لازم برای نشانه‌گذاری روی کابل‌ها
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • یک عدد کابل افزایش طول نوار RGB
  • برچسب‌های ROG
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • پل HB SLI به طول دو اسلات

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270

 

طراحی مادربرد asus rog maximus ix hero z270

 

مادربرد راگ ماکسیموس آی ایکس هیرو زد 270 ایسوس از یک طراحی مدرن و حرفه‌ای بهره می‌برد و سبک طراحی آن نشان از یک محصول ویژه برای گیمرها دارد. با کمی دقت در طراحی این مادربرد نه تنها شیفته‌ی آن می‌شوید بلکه قرارگیری دقیق هر بخش در جای خود و طراحی جذاب آن نظر شما را به خود جلب می‌کند.

مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بالایی دارد و از یک رنگ‌بندی سیاه، خاکستری و نقره‌ای بهره می‌برد و زیبایی‌های آن با سیستم نورپردازی قرمز رنگ کامل می‌شود. ایسوس همیشه روی طراحی محصولات خود زمان زیادی صرف می‌کند و مادربرد جدید این شرکت نیز شامل همین قاعده می‌شود.

یکی از جذابیت‌ها و زیبایی‌های دیداری این مادربرد، هیت‌سینک‌هایی است که به عنوان بخشی از سیستم خنک‌کننده‌ی آن در نظر گرفته شده است. طرح روی آن الهام‌ گرفته شده از ضربات شمشیر است و ایسوس از نام سامورایی برای این مادبردهای خود استفاده کرده است.

مادربرد Asus ROG Maximus IX Hero Z270 از پردازنده‌ی های نسل ششم (اسکای لیک Skylake ) و نسل هفتم (کبی لیک Kabylake) اینتل برپایه‌ی سوکت LGA 1151 و چیپست Z270 بهره می‌برد.

با نگاه کلی به این مادربرد می‌توانید محل قرارگیری چهار اسلات رم، محل نصب پردازنده، محل قرارگیری پورت‌های پشتی، دو اسلات PCIe (به صورت SLI/Crossfire) برای نصب کارت گرافیک، کانکتورهای M.2، 6 کانکتور ساتا (SATA) و هیت‌سینک‌ها را مشاهده کنید که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازیم.

باید به این نکته اشاره کنیم که مادربرد جدید ایسوس فاقد رابط‌های U.2 و SATA Express است، البته درایو‌های U.2 قابلیت اتصال به کانکتورهای M.2 را دارند.

 

asus rog maximus ix hero z270

 

در قسمت سمت راست مادربرد چهار اسلات برای قرارگیری‌های رم‌ DDR4 تا 16 گیگابایت و در مجموعه 64 گیگابایت قرار گرفته است. حداکثر فرکانسی که برای این رم‌ها در نظر گرفته شده 4133 مگاهرتز است. ایسوس تلاش کرده با به‌کارگیری خازن‌های قدرتمند و باظرفیت بالا میزان ولتاژ و عملکرد را در سطح بالایی نگه دارد.

مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270 از دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرافیک بهره می‌برد که می‌توان به صورت SLI/Crossfire از دو کارت گرافیک استفاده کرد. این اسلات‌ها در فاصله‌ی مناسبی قرار دارند و بدون مشکل و راحت می‌توانید کارت گرافیک‌های خود را نصب کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : جذاب و قدرتمند

دو درایو M.2 روی مادربرد ایسوس راگ ماکسیموس آی ایکس هیرو Z270 در نظر گرفته شده است که یکی از آنها بین اسلات‌های PCIe x16 و دیگری زیر هیت‌سینک پایینی قرار دارد. از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های جذاب مادربرد ایسوس، سیستم خنک‌کننده‌ی قدرتمند آن است. از آنجایی که مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270 یکی از قدرتمندترین و کامل‌ترین مادربردهای این غول تایوانی است و برای پردازش‌های بسیار سنگین از آن استفاده می‌شود، بنابراین به یک سیستم خنک‌کننده‌ی جذاب مجهز شده است.

ایسوس علاوه بر تکنولوژی Fan Xpert 4 از یک سیستم خنک‌کننده‌ منحصربه‌فرد مایه استفاده است که تاکنون رو هیچ مادربرد دیگری شاهد آن نبوده‌ایم. همین موضوع باعث شده تا با خیال راحت بتوانید کارهای خود را انجام دهید.

 

خروجی‌ ها

 

پورت مادربرد asus rog maximus hero z270

 

مادربرد ایسوس راگ ماکسیموس آی ایکس هیرو زد 270 جزو اولین مادربردها در بین سری‌های Z270 است که از هدر USB 3.1 Gen 2 با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد. علاوه بر این شاهد 6 خروجی ساتا با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه روی این مادربرد هستیم.

در قسمت پشت مادربرد می‌توانید یک پورت Display، یک پورت HDMI، یک خروجی شبکه، یک پورت USB 3.1 Gen 2 Type C، یک USB 3.1 Gen Type A، چهار پورت USB 2.0، خروجی 3.5 میلی‌متری صوتی با روکش طلا و یک دکمه اختصاصی برای Clear CMOS به چشم می‌خورد.

 

سیستم صوتی

 

سیستم صوتی مادربرد asus rog maximus ix hero z270

 

مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270 از سیستم صوتی قدرتمند Supreme FX بهره می‌برد که باعث می‌شود کیفیت صدای خروجی به ویژه برای علاقه‌مندان به گیم بسیار خوب باشد. در گوشه‌ی سمت چپ پایین مادربرد می‌توانید تراشه‌ی صوتی Realtek ALC S1220A را مشاهده کنید.

در این پردازنده‌‌ی صوتی هشت کاناله از دو آمپلی‌فایر (Amplifier) حرفه ای برای پشتیبانی از هدفون‌های گیمینگ، نویزگیر جداکننده قطعات صوتی و خازن‌های صوتی حرفه‌ای Nichicon ژاپن استفاده شده است.

کمپانی ایسوس برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی لذت‌بخش صوتی، فقط به تقویت بخش سخت‌افزاری توجه نداشته و تلاش کرده با قابلیت‌های نرم‌افزاری نیز عملکرد بهتری را در اختیار خریداران قرار دهد. این غول تایوانی قابلیت منحصربه‌فرد Sonic Studio III را برای استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و شنیدن صداهای فراگیر و 360 درجه معرفی کرده است.

از سوی دیگر به لطف ویژگی Sonic Radar III، خروجی صدای با توجه به پردازش‌های مختلف صورت گرفته کاملا شفاف خواهد بود

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد Asus rog maximus ix hero z270

 

مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270 یکی از ارزشمندترین مادربردهای ویژه‌ی بازی و پردازش‌های سنگین است که با توجه به قیمت خود، امکانات بسیار خوبی دارد و عملکرد آن باعث می‌شود مشتریان زیادی داشته باشد.

برای اینکه بتوان به خوبی نتایج عملکرد یک مادربرد را در دنیای واقعی و در مقابل رقبا ارزیابی کرد، باید سخت‌افزار مناسب مانند پردازنده، رم، کارت گرافیک و حافظه‌ی ذخیره‌سازی روی آن نصب شود تا بتوان دید بهتری داشت.

در ادامه می‌توان نتایج یکی از کانفیگ‌های نصب شده روی مادبرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming را مشاهده کنید:

 

تست مادربرد Asus rog maximus ix hero z270

 

همانطور که می‌بینید این مادربرد عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

نتایجی که در تصاویر بالا می‌بینید مربوط به سیستمی است که با مشخصات فنی زیر جمع شده است:

  • مادربرد: ASUS ROG Maximus IX Hero Z270
  • پردازنده: Core i7 7700K اینتل
  • خنک‌کننده: Crosair H115iGT
  • رم: G.Skill TridentZ 32 GB (4x8GB)
  • کارت گرافیک: MSI NIVIDIA GeForce GTX 1080
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی (درایو بوت): Toshiba OCZ-RD400 256GB SSD
  • حافظخ‌ی ذخیره‌سازی ساتا: Crosair Force LS 240 GB
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی M.2: Intel 750 400GB U.2
  • منبع تغذیه: Crosair HX1000
  • سیستم عامل: ویندوز 10

 

مصرف انرژی

افرادی که جزو گیمرها هستند، از آنجایی که بازی‌های گرافیک بالا با پردازش‌های سنگین روی سیستم کامپیوتری خود اجار می‌کنند، همیشه باید حواس‌شان به میزان مصرف انرژی و گرمای خروجی سیستم باشد. مادربردهای ایسوس در این قسمت جزو پیشگامان بازار هستند و همیشه عملکرد خوبی ارائه می‌کنند.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آنها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) در این میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. سخت‌افزار سری ROG به عنوان محصولات سری گیمینگ این کمپانی شناخته می‌شوند که قدرت و عملکرد بسیار خوبی دارند.

مادربرد ASUS ROG Maximus IX Hero Z270 یکی از مادربردهای رده‌بالای این کمپانی است که با توجه به ویژگی‌های فنی و قیمت خود ارزش خرید بالایی دارد.

مادربرد ایسوس راگ ماکسیموس آی ایکس هیرو زد 270 مانند دیگر محصولات این کمپانی استحکام بسیار خوبی دارد و شرکت سازنده تلاش کرده تا علاوه بر مشخصات فنی قدرتمند، این مادربرد از طراحی زیبا و جذاب نیز برخوردار باشد.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل، توانمندی‌های ویژه در بخش اورکلاک، بهره‌مندی از دو اسلات M.2 و دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرفیک، در کنار هیت‌سینک‌های مدرن و پشتیبانی از 64 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله، از مادربرد ایسوس یک محصول تمام‌عیار ساخته است.

اگر به دنبال سیستمی قدرتمند برای اجرای جدیدترین بازی‌های روز دنیا، استفاده به عنوان سیستم سرور یا انجام کارهایی چون ویرایش عکس، تدوین فیلم، تهیه‌ی رندرهای سه‌بعدی، برنامه‌نویسی، مدل‌سازی و اجرای برنامه‌های سنگین مهندسی هستید، خرید مادربرد ROG Maximus IX Hero Z270 ایسوس خیال شما را راحت می‌کند.

 

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و مدرن
  • کیفیت ساخت بالا
  • توان پردازشی بالا
  • عملکرد قدرتمند
  • سیستم نورپردازی حرفه‌ای
  • سیستم خنک‌کننده‌ی منحصربه‌فرد
  • قابلیت‌های اورکلاک حرفه‌ای
  • پشتیبانی از چهار رم تا 64 گیگابایت
  • تکنولوژی‌های حرفه‌ای در بخش گیمینگ
  • فناوری‌های رده‌بالا در شبکه

 

نقاط ضعف

  • پشتیبانی نکردن از شبکه WiFi