بررسی مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming: قدرتمند و خوش قیمت

نقد و بررسی 05 آذر 1397 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming: قدرتمند و خوش قیمت

گیمرهای حرفه‌ای برای مادربرد سیستم خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و از طرفی با توجه به بودجه‌ی محدودی که دارند می‌خواهند بهترین گزینه را خریداری کنند. اگر به دنبال مادربردی قدرتمند با قیمت مناسب هستید، با نقد و بررسی ASUS TUF H370-PRO Gaming همراه ما باشید.

مادربرد (Motherboard) یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آن‌ها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آن‌ها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک (Graphic Card) در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P: قوی و باصلابت

مادربردهای سری TUF از زیرمجموعه سخت‌افزارهای گیمینگ ایسوس است که نسبت به سری ROG قیمت کمتری دارد، ولی از نظر قدرت و عملکرد به خوبی می‌تواند نیاز بسیاری از گیمرها را برطرف کند. مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming یکی از مدل‌های قدرتمند این سری است که برپایه‌ی چیپست H370 به فروش می‌رسد.

مادربرد ایسوس توف H370-PRO Gaming از تمام پردازنده‌های نسل هشتم اینتل پشتیبانی می‌کند. این مادربرد که به Wi-Fi داخلی مجهز شده است یکی از باارزش‌ترین مادربردهای گیمینگ موجود در بازار است. مادربرد ایسوس از تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های جذابی چون DIGI+، VRM، USB 3.1 Gen 2، Optane و M.2 Storage پشتیبانی می‌کند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اگر قصد خرید مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming را دارید می‌توانید علاوه بر بررسی مشخصات فنی و قیمت ASUS TUF H370-PRO Gaming و دیگر قیمت مادربردهای دیگر، با نقد و بررسی این سخت‌افزار نیز همراه ما باشید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

برای خریداران مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند.

داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته در بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • آنتن شبکه بی‌سیم (Wi-Fi)
  • محافظ پورت‌های پشتی (I/O Shield)
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • پل HB SLI به طول سه اسلات
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • دو عدد کیت پیچ پرینت سه‌بعدی
  • برچسب‌های لازم برای نشانه‌گذاری روی کابل‌ها
  • نگهدارنده‌ی فن
  • آویزِ در
  • بسته‌ی هفت عددی بست برای جمع‌کردن کابل‌های داخلی

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming

 

طراحی  مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

مادربرد ایسوس توف اچ 370 پرو گیمینگ یکی از مادربردهای باکیفیت این غول تایوانی است که در همان نگاه اول طراحی زیبا، جذاب و حرفه‌ای این محصول مدرن، نگاه شما را به خود جلب می‌کند. طراحی این مادربرد کاملاً نشان می‌دهد که با یک محصول حرفه‌ای برای گیمرها روبه‌رو هستیم. یکی از جذابیت‌های این مادربرد بهره‌گیری از سیستم نورپردازی LED است.

تقریباً بیشتر بخش‌های مادربرد TUF H370-PRO Gaming ایسوس از رنگ سیاه تشکیل شده و در برخی قسمت‌ها، رنگ‌های سفید، نقره‌ای یا خاکستری به چشم می‌خورد. در گوشه‌ی سمت راست بالا می‌توان عبارت TUF Gaming را به رنگ نارنجی مشاهده کرد.

در قسمت سمت چپ نیز می‌توانیم هیت‌سینک خنک‌کننده‌ی این مادربرد را ببینیم که روی آن نوشته و لوگوی TUF GAMING به چشم می‌خورد.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر مادربردی به محل قرارگیری پردازنده مربوط است. مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming از سی پی یو های نسل هشتم اینتل بر مبنای سوکت LGA 115X پشتیبانی می‌کند که ساختاری مشابه به سری کبی لیک (Kaby Lake) دارد، با این تفاوت که محل پین‌های پردازنده متناسب با نسل جدید CPU اینتل و تعداد هسته‌های بیشتر آ‌‌ن‌ها اصلاح شده است.

 

رم مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

در قسمت سمت راست پردازنده، چهار شیار DIMM به چشم می‌خورد که می‌تواند از چهار رم 16 گیگابایت DDR4 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها نسبت به نسل گذشته بهبود یافته و از 3600 مگاهرتز به 4000 مگاهرتز رسیده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

علاوه بر این می‌توان یک هدر USB 3.0 را نیز مشاهده کرد. یکی از مشکلاتی که در این بخش به چشم می‌خورد، نبود چراغ‌های مربوط به پاور، بوت (Boot)، VGA و... است که باعث می‌شود هنگام عیب‌یابی خطاهای بوت دچار مشکل شوید.

 

مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

در قسمت پایین مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming می‌توانیم محل قرارگیری دو شیار PCIe برای نصب کارت گرافیک را مشاهده کرد. این اسلات‌ها در فاصله‌ی مناسبی از هم قرار گرفته‌اند که به راحتی می‌توانید در هر کدام کارت گرافیک مورد نظر را نصب کنید. از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی اُپتان ((Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

یکی دیگر از مشکلات مادربرد ایسوس این است که از قابلیت‌های مربوط به اورکلاک پشتیبانی نمی‌کند و در نتیجه این موضوع ممکن است برای برخی از گیمرها خوشایند نباشد.

 

خروجی‌ها

 

رم مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

ایسوس برای مادربرد TUF H370-PRO Gaming تعداد 6 پورت ساتا (SATA) در نظر گرفته است تا بتوانید با خیال راحت از این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

 

پورت مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

مطابق انتظار بیشترین خروجی‌ها را می‌توان در قسمت I/O پشت مشاهده کرد. در این قسمت سه خروجی تصویر شامل یک پورت HDMI، یک پورت DVI و یک خروجی VGA قدیمی در کنار یک پورت PS2، 6 پورت USB، یک خروجی USB 3.1 Type C، خروجی LAN و سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری به چشم می‌خورد.

 

تست عملکرد

اما برای بررسی عملکرد یک مادربرد بهترین کار انجام تست‌های مختلف است. ابتدا باید سخت‌افزار مناسب از پردازنده‌های سری کافی لیک (Coffe Lake) گرفته تا حافظه‌ی رم و کارت گرافیک روی مادربورد نصب شود تا بتوان نتایج به دست آمده را بهتر تحلیل کرد.

در ادامه می‌توانید نتایج یکی از کانفیگ‌های نصب شده روی مادبرد ASUS TUF H370-PRO Gaming را مشاهده کنید:

 

بنچمارک مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

تست مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

همانطور که می‌بینید مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming شاید جزو محصولات اقتصادی ایسوس باشد ولی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

نتایج به دست آمده مربوط به سیستمی است که از یک پردازنده‌ی 6 هسته‌ای Core i7 8700 اینتل، 16 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله با فرکانس 2400 مگاهرتز، کارت گرافیک NIVIDIA GeForce GTX 1080Ti، درایو SSD توشیبا OCZ VX500 با ظرفیت 500 گیگابایت، پاور BeQuiet Dark Power Pro با توان 850 وات و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی به دست آمده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming در بخش گیمینگ نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. به راحتی می‌توانید جدیدترین کارت‌های گرافیک را روی این بازی نصب کنید و از عناوین جذابی چون Far Cry Primal، Ghost Recon: Wildlands، Deus Ex: Mankind Divided و FIFA 2018 لذت ببرید.

 

مصرف انرژی

 

مصرف مادربرد asus tuf h370-pro gaming

 

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به ویژه گیمرها به آن توجه ویژه‌ای دارند. مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming در این بخش نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و بسیار کم‌مصرف است.

اما در مقایسه با رقبا، باید بگوییم میزان مصرف انرژی این مادربرد نسبت به مادربرد Gigabyte Gaming 3 H370 بیشتر است؛ گرچه عملکرد بهتری هم دارد. در ادامه می‌توانید نتایج تست‌های مربوط به میزان مصرف انرژی را در حالت عادی مشاهده کنید. نباید فراموش کنید که این مادربرد از قابلیت اورکلاکینگ بی‌بهره است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. سخت‌افزار سری ROG به عنوان محصولات سری گیمینگ این کمپانی شناخته می‌شوند که قدرت و عملکرد بسیار خوبی دارند.

در شرایط اقتصادی امروز که بسیاری از کاربران با وسواس زیادی برای خرید تجهیزات کامپیوتری هزینه می‌کنند و از طرف دیگر هر روز عناوین جذابی وارد دنیای بازی‌های کامپیوتری می‌شوند، موضوع کیفیت، قیمت و ارزش خرید اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. چرا که گیمرها بی‌صبرانه منتظر هستند تا بتوانند از جدیدترین بازی‌های دنیا لذت ببرند.

مادربرد ASUS TUF H370-PRO Gaming یکی از بهترین مادربردهای مقرون‌به‌صرفه‌ی این کمپانی تایوانی است که به خوبی می‌تواند با توجه به بازه‌ی قیمتی خود نیاز خریداران زیادی را برطرف کند. این مادربرد کیفیت بسیار خوبی دارد و علاوه بر گیمرها، طراحان، مهندسان، برنامه‌نویسان و... نیز می‌توانند از داشتن آن لذت ببرند.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل، قابلیت‌های ویژه‌ی اورکلاک، تدابیر امنیتی، بهره‌گیری از دو اسلات M.2، دو اسلات کارت گرافیک، پورت‌های کامل، طراحی مدرن و زیبا، قیمت معقول، پشتیبانی تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله و... فقط بخشی از مشخصات فنی جذاب این مادربرد حرفه‌ای است.

مادربرد ایسوس توف H370-Pro Gaming بی‌تردید یکی از بهترین مادربردهای گیمینگ اقتصادی بازار است که توانسته تعادل خوبی را از نظر قیمت، کیفیت ساخت و ویژگی‌های فنی برقرار کند.