نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P: قوی و باصلابت

نقد و بررسی 26 تیر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P: قوی و باصلابت

هنگام خرید سخت افزار کامپیوتری تقریبا حق انتخاب‌های خوبی پیش‌روی شماست. اما بعضی از قطعات ارزش خرید بالایی دارند. اگر مادربردی می‌خواهید ک قوی و بی‌دردسر باشد، Gigabyte GA-Z270-HD3P یکی از بهترین گزینه‌هاست. با نقد و بررسی این مادربرد همراه ما باشید.

اگر جزو کاربران نیمه‌ حرفه‌ای یا حرفه‌ای هستید و می‌خواهید سیستمی قدرتمند داشته باشید، حتما می‌دانید که باید بهترین سخت‌افزارهای بازار را انتخاب کنید. اما در طرف مقابل باید بهای آن را بپردازید، ولی برخی کاربران محدودیت بودجه و دارند و در این شرایط اقتصادی می‌خواهند خرید ارزشمندی داشته باشند.

کمپانی تایوانی گیگابایت یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند گیگابات کیفیت این است که همیشه تلاش می‌کند محصولات این کمپانی کیفیت قابل قبول و بالایی داشته باشند و از سوی دیگر به جدیدترین تکنولوژی‌ها مجهز شوند.

مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P یکی از مادربردهای این کمپانی تایوانی بر مبنای سوکت LGA 1151 و چیپست Z270 است که از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل پشتیبانی می‌کند و با توجه به امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی که ارائه می‌کند، قیمت نسبتا بالا ولی مناسبی دارد. مادربردهای سری Z270 ایسوس را می‌توان رقیب اصلی این مادربرد دانست.

اگر قصد خرید مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P را دارید می‌توانید قیمت Gigabyte GA-Z270-HD3P را با قیمت مادربرد های دیگر مقایسه کنید و بعد تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد گیگابایت جی ای زد 270 اچ دی 3 پی

 

از آنجایی که Motherboard یکی از اصلی‌ترین و مهمترین قطعات سخت‌افزاری هر سیستم کامپیوتری به شمار می‌رود، کاربران خیلی علاقه دارند تا بدانند بعد از خرید این قطعه و باز کردن جعبه‌‌ی آن با چه متعلقاتی روبه‌رو خواهند شد.

داخل جعبه‌ی مادربرد گیگابایت زد 270 اچ دی 3 پی می‌توانید موارد زیر را در اختیار داشته باشید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است گاهی محتویات داخل جعبه‌ی محصولات الکترونیک، در بازارهای مختلف متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • کیت پیچ پرینت سه‌بعدی
  • برچسب‌های لازم برای نشانه‌گذاری روی کابل‌ها
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • کیت نصب آسان پردازنده

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P

 

طراحی مادربرد gigabyte-ga-z270-hd3p

 

مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P از یک طراحی مدرن و حرفه‌ای بهره می‌برد و کمپانی سازنده تلاش کرده است تا با یک طراحی باکیفیت و جذاب بتواند با رقبای سرسختی چون ایسوس رقابت کند.

مادربرد گیگابایت کیفیت ساخت بالایی دارد و از یک رنگ‌بندی سیاه، خاکستری، نقره‌ای و زردرنگ بهره می‌برد و کاملا مشخص است که گیگابیت روی طراحی این محصول حساسیت خاصی به خرج داده است و با یک مادربرد رده بالا مواجه هستیم.

این مادربرد به تکنولوژی Ultra Durable مجهز شده است. به لطف این تکنولوژی نه‌تنها استحکام و طول عمر مادربرد افزایش پیدا می‌کند، بلکه شاهد عملکرد خوب، دمای کاری پایین و سازگاری با تعداد زیادی از سخت‌افزارها خواهیم بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P از پردازنده‌های نسل ششم (اسکای لیکSkylake ) و نسل هفتم (کبی لیک Kabylake) اینتل برپایه‌ سوکت LGA 1151 و چیپست Z270 بهره می‌برد. لیست تعدادی از این پردازنده‌ها در قسمت زیر آورده شده است. (برای مشاهده لیست کامل پردازنده ها به سایت گیگابایت مراجعه کنید)

 

CPU
Core i7-7700K
Core i5-7500
Core i3-7100
Core i3-6100
Core i5-6600
Core i5-7400
Pentium G4560
Pentium G4400
Celeron G3900
Celeron G3930

 

با نگاه کلی به مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P می‌توانید محل قرارگیری چهار اسلات رم، محل نصب پردازنده، محل قرارگیری پورت‌های پشتی، دو اسلات PCIe (به صورت SLI/Crossfire) برای نصب کارت گرافیک، کانکتورهای M.2، 6 کانکتور ساتا (SATA) و هیت‌سینک‌ها را مشاهده کنید که در ادامه بیشتر به آن ها می‌پردازیم.

در قسمت سمت راست مادربرد چهار اسلات برای قرارگیری‌های رم‌ DDR4 تا 16 گیگابایت و در مجموعه 64 گیگابایت قرار گرفته است. حداکثر فرکانسی که برای این رم‌ها در نظر گرفته شده 3866 مگاهرتز است. گیگابایت تلاش کرده با به‌کارگیری خازن‌های قدرتمند و باظرفیت بالا میزان ولتاژ و عملکرد را در سطح بالایی نگه دارد.

مادربرد گیگابایت از دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرافیک بهره می‌برد که می‌توان به صورت SLI/Crossfire از دو کارت گرافیک استفاده کرد. این اسلات‌ها در فاصله‌ی مناسبی قرار دارند و بدون مشکل و راحت می‌توانید کارت گرافیک‌های خود را نصب کنید.

دو درایو M.2 روی مادربرد گیگابایت جی اِی زد 270 اچ دی 3 پی در نظر گرفته شده است. از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

گیگابایت با توجه به نوع کاربری مادربرد خود که برای کارهای سنگین استفاده می‌شود آن را به یک سیستم خنک‌کننده Smart Fan 5 مجهز کرده است تا خیال‌تان از این بابت راحت شود.

 

خروجی‌ ها

 

پورت مادربرد gigabyte-ga-z270hd3p

 

مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P، 6 خروجی ساتا با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد. در قسمت پشت مادربرد می‌توانید یک پورت Display، یک پورت HDMI، یک خروجی شبکه، یک پورت USB 3.1 Gen 2 Type C، یک USB 3.1 Gen Type A، شش پورت USB 3.1 و خروجی 3.5 میلی‌متری صوتی را مشاهده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

سیستم صوتی

مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P از یک سیستم صوتی قوی با پردازنده هشت کاناله Realtek ALC887 بهره می‌برد. این پردازنده صوتی عملکرد بسیار خوبی دارد و خروجی صدای آن کاملا شما را راضی می‌کند.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد gigabyte-ga-z270-hd3p

 

مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P یکی از ارزشمندترین مادربردهای ویژه‌ی بازی و پردازش‌های سنگین است که با توجه به قیمت خود، امکانات بسیار خوبی دارد و عملکرد آن باعث می‌شود مشتریان زیادی داشته باشد.

برای اینکه بتوان به خوبی نتایج عملکرد یک مادربرد را در دنیای واقعی و در مقابل رقبا ارزیابی کرد، باید سخت‌افزار مناسب مانند پردازنده، رم، کارت گرافیک و حافظه‌ی ذخیره‌سازی روی آن نصب شود تا بتوان دید بهتری داشت.

همانطور که حدس می‌زنید این مادربرد عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

 

مصرف انرژی

افرادی که جزو کاربران رده بالا هستند، از آنجایی که بازی‌های گرافیک بالا با پردازش‌های سنگین یا نرم‌افزارهای حرفه‌ای روی سیستم کامپیوتری خود جرا می‌کنند، همیشه باید حواس‌شان به میزان مصرف انرژی و گرمای خروجی سیستم باشد. مادربردهای گیگابایت در این قسمت جزو پیشگامان بازار هستند و همیشه عملکرد خوبی ارائه می‌کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربورد Asus TUF Z390 PRO GAMING : بهترین مادربورد سری TUF

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

گیگابایت یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند.

مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P یکی از مادربردهای رده‌بالای این کمپانی است که با توجه به ویژگی‌های فنی و قیمت خود ارزش خرید بالایی دارد.

مادربرد گیگابایت جی اِی زد 270 اچ دی 3 پی، مانند دیگر محصولات این کمپانی استحکام بسیار خوبی دارد و شرکت سازنده تلاش کرده تا علاوه بر مشخصات فنی قدرتمند، این مادربرد از طراحی زیبا و جذاب نیز برخوردار باشد.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل، توانمندی‌های ویژه در بخش اورکلاک، بهره‌مندی از دو اسلات M.2 و دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرفیک، در کنار هیت‌سینک‌های مدرن و پشتیبانی از 64 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله، از مادربرد گیگابایت یک محصول عالی ساخته است.

اگر به دنبال خرید مادربرد قدرتمند برای اجرای جدیدترین بازی‌های روز دنیا، استفاده به عنوان سیستم سرور یا انجام کارهایی چون ویرایش عکس، تدوین فیلم، تهیه‌ی رندرهای سه‌بعدی، برنامه‌نویسی، مدل‌سازی و اجرای برنامه‌های سنگین مهندسی هستید، مادربرد Gigabyte GA-Z270-HD3P می‌توانید خیال شما را راحت کند.

 

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و مدرن
  • کیفیت ساخت بالا
  • توان پردازشی بالا
  • عملکرد قدرتمند
  • سیستم خنک‌کننده‌ خوب
  • قابلیت‌های اورکلاک حرفه‌ای
  • پشتیبانی از چهار رم تا 64 گیگابایت
  • فناوری‌های رده‌بالا در شبکه

 

نقاط ضعف

  • پشتیبانی نکردن از شبکه WiFi