نقد و بررسی مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH: مقرون‌به‌صرفه و راحت کار کنید

نقد و بررسی 09 خرداد 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH: مقرون‌به‌صرفه و راحت کار کنید

مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH یکی از مادربردهای جدید و ارزان‌قیمت این کمپانی تایوانی است که به خوبی از عهده‌ی کارهای سبک و نیمه‌سنگین کاربران خانگی و اداری بر می‌آید. با نقد و بررسی مادربرد گیگابایت H110M-S2PH همراه ما باشید.

مادربرد یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آنها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آنها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی گیگابایت (Gigabyte) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند گیگابایت استفاده از تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد و عرضه‌ی محصولات باکیفیت است.

کمپانی گیگابایت نیز مانند دیگر شرکت‌ها در کنار مادربردهای حرفه‌ای و رده‌بالای خود با عرضه‌ی مادربردهای میان‌رده و پایین‌رده‌ی خود، از کاربران اقتصادی که نیاز به پردازش‌های سنگین ندارند نیز غافل نبوده است.

مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH یکی از همین مادربردها است که برپایه‌ی چیپست H110 و سوکت LGA1151 اینتل عرضه شده است و ویژگی‌های جذاب آن در کنار قیمت باعث شده تا فروش خوبی را تجربه کند. این مادربرد از سری پردازنده‌های نسل هفتم ششم اینتل با لیتوگرافی 14 نانومتری پشتیبانی می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS: فراتر از یک میان رده

مادربرد گیگابایت اچ 110 ام اس 2 پی اچ از دو اسلات رم DDR4، پورت USB 3.0، تکنولوژی Intel Turbo Boost و تکنولوژی Ultra Durable بهره می‌برد.

مادربردهای زیادی بر مبنای چیپست H110 و سوکت LGA1151 وارد بازار شده‌اند، اگر قصد خرید مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH را دارید قیمت مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH را با قیمت مادربرد های دیگر مقایسه و سپس تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد گیگابایت اچ 110 ام اس 2 پی اچ

 

برای خریداران مادربردGIGABYTE H110M-S2PH  مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • دو کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH

 

طراحی مادربرد gigabyte h110m-s2ph

 

در همان نگاه اول به مادربرد گیگابایت H110M-S2PH متوجه می شوید، با یک محصول پایین‌رده و ساده روبه‌رو هستید که صرفا قرار است در بخش کاربری خانگی و اداری کار راه‌انداز باشد. البته به این معنا نیست که مادربرد گیگابایت ضعیف باشد.

مطابق انتظار مادربرد گیگابایت کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی خوبی نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

این مادربرد جزو مدل‌های نسل هشتم گیگابایت به شمار می‌رود که به تکنولوژی Ultra Durable 4 Plus مجهز شده است. به لطف این تکنولوژی نه‌تنها استحکام و طول عمر مادربرد افزایش پیدا می‌کند، بلکه شاهد عملکرد خوب، دمای کاری پایین و سازگاری با تعداد زیادی از سخت‌افزارها خواهیم بود.

در قسمت میانی مادربرد گیگابایت اچ 110 ام اس 2 پی اچ می‌توانید محل قرارگیری پردازنده را مشاهده کنید. این مادربرد از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل با لیتوگرافی 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی 14 نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) بر پایه‌ی سوکت LGA1151 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه مادربرد گیگابایت بسته به نوع پردازنده، از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد. در جدول زیر برخی از پردازنده‌هایی را می‌بینید که این مادربرد پشتیبانی می‌کند.

برای مشاهده لیست کامل پردازنده‌ها می‌توانید به سایت گیگابایت مراجعه کنید.

 

Core i7-7700K
Core i5-7500
Core i3-7100
Pentium G4560
Core i5-6600
Celeron G3930
Core i3-6100
Pentium G4400
Celeron G3900
Core i7-7700K

 

در قسمت سمت راست پردازنده، دو شیار DIMM به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد این مادربرد می‌تواند از دو رم 16 گیگابایت DDR4 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 2400 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH از یک اسلات PCI برای نصب کارت گرافیک بهره می‌برد.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد gigabyte h110m-s2ph

 

مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH از دو پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد تا بتوانید با خیال راحت ار این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

در قسمت پشت این مادربرد یک پورت PS/2 بنفش‌رنگ برای نصب کیبورد، یک پورت PS/2 سبز رنگ برای اتصال ماوس، یک پورت HDMI، یک پورت D-Sub، یک پورت LAN، دو پورتUSB 3.0 ، دو پورت USB 2.0، یک خروجی COM، سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری در نظر گرفته شده است.

 

سیستم صوتی

کمپانی گیگابایت با بهره‌گیری از یک چیپست صوتی هشت کاناله‌ی Realtek ALC887 و خازن‌های قدرتمند تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH فراهم کند.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

البته نمی‌توان از نظر بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انتظار داشت تا این مادربرد عملکردی نظیر مادربردهای رده‌بالا داشته باشد، اما با تدابیر این کمپانی، کاربران پایین و میان‌رده می‌توانند از خرید مادربرد H110M-S2PH و کیفیت خروجی صدای آن راضی باشند.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد gigabyte h110m-s2ph

 

برای اینکه بتوان بهتر از نتایج عملکرد مادربرد باخبر شد، باید قطعات و سخت‌افزار مناسب با آن را روی مادربرد مورد نظر نصب کرد و با استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک نتایج تست‌ها را به دست آورد.

مادربرد گیگابایت اچ 110 ام اس 2 پی اچ در واقع یک مادربرد اقتصادی ویژه‌ی پردازش‌های سبک و نیمه‌سنگین است. البته تکنولوژی‌های به‌کار رفته در این مادربرد کمک می‌کند با نصب سخت‌افزار مناسب، عملکرد خوبی داشته باشد ولی نمی‌توان انتظار داشت همانند یک مادربرد گیمینگ یا سرور عمل کند.

این مادربرد بیشتر مناسب افرادی است که کارهای اداری و مدیریتی انجام می‌دهند یا برای انجام کارهایی چون اجرای نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم، نرم‌افزارهای مدیریتی، مالی و نرم‌افزارهای بسته‌ی آفیس، نیاز به پردازش‌های سنگین و محاسبات پیچیده ندارند.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین مرکز تخصصی خرید و اسمبل کردن کامپیوتر

البته با نصب سخت‌افزار مناسب می‌توانید بازی‌های سبک و نیمه‌سنگینی چون FIFA 2017 که گرافیک بالایی ندارند یا طی سال‌های گذشته عرضه شده‌اند با دستکاری تنظیمات بازی کنید.

مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH با سخت‌افزارهای زیادی در دنیا سازگاری دارد ولی اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت گیگابایت در کنار هم استفاده کنید.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی که با سیستم خود زیاد کار می‌کنند برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH، این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 25 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آنها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

گیگابایت یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. مادربرد H110M-S2PH گیگابایت جزو مادربردهای اقتصادی گیگابایت به شمار می‌رود که بیشتر مناسب کارهای اداری و روزانه و پردازش‌های نیمه‌سنگین است.

اگر جزو کاربرانی هستید که محدودیت بودجه دارید و از سوی دیگر نیازی به محاسبات پیچیده و اجرای بازی‌های سنگین ندارید، مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH با توجه به مشخصات فنی و قابلیت‌های خود در کنار قیمت مناسب می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های خرید باشد.

 

نقاط قوت

  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل
  • پشتیبانی از دو ماژول رم DDR4
  • بهره‌گیری از تکنولوژی Ultra Durable 4
  • دو پورت ساتا با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه

 

نقاط ضعف

  • پشتیبانی نکردن از M.2 Storage
  • پشتیبانی نکردن از تکنولوژی اُپتان (Optane) اینتل
  • تعداد محدود اسلات‌های رم