مواردی که در مورد USB3.1 نوع C باید بدانید

آموزش و ترفندها 20 اسفند 1393 علی مظفری

مواردی که در مورد USB3.1 نوع C باید بدانید

اپل کاربران را با طراحی جسورانه پورت کمتر در سیستم جدید 12 اینچی MacBook به چالش کشید، این مک بوک تنها به یک پورت USB3.1 نوع C با استفاده از استاندارد USB 3.1 و یک مکان برای هدفون مجهز شده است. اپل یک چالش مشابه را با رونمایی از اولین مک بوک ایر خود در اوایل سال 2008، که فقط یک پورت USB 2.0 برای اتصال لوازم جانبی و یک پورت میکرو DVI برای اتصال به مانیتور را به راه انداخت.

علاوه بر سرعت سریع USB 3.1 که اهمیت بسیاری دارد، آن را نیز برای شارژ مک بوک  و همچنین به عنوان اتصال به انواع گسترده تر از لوازم جانبی مانند مانیتور، درایوهای ذخیره سازی خارجی، چاپگر و دوربین مورد استفاده قرار می گیرد. مک بوک یکی از تنها دستگاهی برای حمل پورت USB جدید است.

USB 3.1 به لحاظ فنی داده ها را بین کامپیوتر میزبان و لوازم جانبی با سرعت حداکثر تا 10Gbps ( گیگابیت در ثانیه) انتقال  می دهد، که دو برابر سریع تر از سرعت USB 3.0 خواهد بود. در حال حاضر پورت USB 3.1 در مک بوک های جدید داده ها را با سرعت    5 گیگابایت بر ثانیه انتقال می دهد اما انتظار می رود که این عدد پیشرفت زیادی کند.

پورت USB 3.1 در مک بوک

  • USB 3.1 سازگاری زیادی دارد

به این معنی است، که تمام دستگاه هایی که به پورت های USB 3.0 و USB 2.0 مجهز هستند، قابلیت اتصال و رد و بدل کردن اطلاعات را با مک بوک دارند. کابل های دیگرعلاوه بر نوع -C برای مک بوک جهت اتصال به USB و میکرو USB پورت های قدیمی تر وجود دارند. مک بوک با یک کابل شارژ USB نوع -C موجود است اما دیگران باید به طور جداگانه آن را خریداری کنند.

کابل شارژ USB نوع -C

  • با Thunderbolt خداحافظی نکنید

تکنولوژی ورودی خروجی پورت Thunderbolt برای فراهم کردن مسیر ارتباطی دو طرفه با سرعت بسیار بالای 20 گیگابیت بر ثانیه برای مسیر ورودی و خروجی به کار میرود. چند سال پیش ، اپل به عنوان بهترین سیستم انتقال دهنده با Thunderbolt شناخته شد، اما به محض ورود پورت USB 3.1 این موضوع تغییر کرد.  اخیرا در کنگره جهانی موبایل، مقامات USB- IF  گفتند پورت Thunderbolt با استفاده از USB 3.1 قابل تبدیل است. کمپانی اینتل هم دست به کار طراحی این پورت شده است، اما باید کاری کند که سرعت آن به 20 گیگابایت بر ثانیه برسد، تا بتواند جوابگوی تمام پورت ها باشد.

  • شما به یک هاب نیاز دارید

اگر پورت USB 3.1 برای شارژ کردن مورد استفاده قرار گیرد، کاربران باید از کابل فرمت، هاب و یا مبدل به لوازم جانبی خارجی استفاده کند. اپل USB نوع C را به مبدل USB حدود 19دلار و کابل برق آداپتور را 49دلار می فروشد.

مبدل USB مک بوک

  • اتصالات USB می تواند سریعتر باشد

USB- IF معتقد است که سرعت فعلی USB 3.1 به اندازه کافی مناسب است اما برای سرعت بیشتر از 20 گیگابایت بر ثانیه باید آن را به پورت Thunderbolt2 متصل کنید. USB- IF قصد افزایش سرعت را دارد، به خصوص برای استفاده از فیلم هایی با کیفیت 4K. اما در حال حاضر این سازمان دهی دارای اولویت مهم تر، مانند ساخت پورت USB 3.1 است که می تواند برای لپ تاپ ، دستگاه های قابل حمل و لوازم جانبی مورد استفاده قرار گیرد. پورت USB3.1 در اواسط سال جاری در بیشتر دستگاه های قابل حمل قرار می گیرد.