راهنمایی خرید مادربرد (بررسی سازگاری با CPU و ...)+ معرفی بهترین‌ها

راهنمای خرید 03 بهمن 1402 تارا بهادری

راهنمایی خرید مادربرد (بررسی سازگاری با CPU و ...)+ معرفی بهترین‌ها

راهنمای خرید بهترین مادربرد (سریع و کوتاه)

اگر فرصت کافی برای خواندن تمام مقاله را ندارید و خیلی سریع می‌خواهید بدانید مهم‌ترین مشخصات مادربرد کامپیوتر چیست، به نکات زیر توجه کنید:

  • هر پردازنده‌ای را که از Intel یا AMD انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که برد شما سوکت مناسبی برای پشتیبانی از آن دارد. 
  • هم‌خوانی مادربرد با رم خود را در سایت سازنده مادربرد بررسی کنید. 
  • اگر کارت گرافیک شما سنگین است، کافی است مادربوردی با اسلات‌های PCIe تقویت شده تهیه کنید.
  • ۳ سایز اصلی ATX (بزرگ‌ترین)، Micro-ATX (متوسط) و Mini-ITX (کوچک‌ترین) ، اندازه استاندارد مادربرد محسوب می‌شوند. 
  • به یاد داشته باشید مادربردهای کوچک‌تر به معنای اسلات‌ها و امکانات کمتر است، از طرفی قابلیت حمل و انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
  • اگر تمایل به خرید سیستمی با قابلیت اورکلاک را دارید، حتماً سیستم خنک‌کننده‌ی مادربورد را به صورت دقیق ارزیابی  کنید.
  • برای بررسی میزان توسعه‌پذیری مادربورد خود به مواردی نظیر تعداد پورت های USB، تعداد اسلات PCI-E، تعداد اسلات‌های رم و تعداد پورت های اترنت و حداکثر سرعت آنها توجه کنید.
  • فقط در صورت نیاز برای وای‌فای داخلی و پورت های پیشرفته هزینه کنید.
  • در بررسی مشخصات کامل مادربرد، ویژگی خروجی صدا اهمیت چندانی ندارد؛ چرا که امروزه مجموعه‌ای از دستگاه‌های خارجی صوتی وجود دارند که می‌توانند حتی بر بهترین مادربردها پیروز شوند.
  • بهترین مادربرد برای شما کاملاً بستگی به نوع کار و نیازتان از یک سیستم دارد؛ به طور مثال در انتخاب مادربرد مناسب گیمینگ به پردازنده آن باید توجه ویژه‌ای داشت؛ چرا که سرعت پردازش دغدغه اصلی گیمر است.
  • لیست ۵ مادربرد برتر از بهترین برندهای مادربرد (ایسوس و گیگابایت) با در نظر گرفتن  تمامی معیارهای کلیدی و قیمت کم به زیاد (حدود یک تا ۴ میلیون) عبارت‌اند از:
  1. مادربرد ایسوس پرایم H310M-R R2.0 سوکت 1151
  2. مادربرد ایسوس B360M-K سوکت 1151
  3. مادربرد ایسوس B360M-A سوکت 1151
  4. مادربرد ایسوس پرایم B460M-A R2.0 سوکت 1200
  5. مادربرد گیگابایت B560 HD3 سوکت 1200

 

حالا اگر وقت کافی دارید مطالعه‌ی کامل راهنمای خرید مادربرد amd و Intel، می‌تواند اطلاعاتتان را کامل‌تر کند؛ به این صورت که ابتدا با ویژگی های مادربرد خوب (10 فاکتور ضروری) و 3 مشخصه غیر مهم آن آشنا می‌شوید و در ادامه به بررسی 5 مدل از بهترین‌ها می‌پردازیم. در انتها نیز به صورت اجمالی به ویژگی‌های مناسب مادربرد کاربری‌های خانگی، برنامه‌نویسی و ... اشاره می‌کنیم.

مادربرد اصلی‌ترین بخش یک رایانه به شمار می‌رود.

کارایی مادربرد

کاربرد مادربرد در کامپیوتر کنترل پردازشگر مرکزی و ایجاد ارتباط بین پردازشگر مرکزی با سایر بخش های دیگر است.

مادربرد اصلی‌ترین برد مدارچاپی (PCB) در کامپیوتر است و می‌توان آن را به‌عنوان ستون فقرات یک کامپیوتر در نظر گرفت؛ به عبارتی نقطه اتصال مرکزی ارتباطی کامپیوتر است که بدون آن، هیچ یک از قطعات مانند CPU، GPU، هارددیسک و ... نمی‌توانند تعامل داشته باشند.

مشخصات مهم مادربرد (۱۰ فاکتور کلیدی)

به عنوان یک خریدار باید یک جریان به ظاهر بی‌پایان از اصطلاحات و مشخصات فنی مادربرد را یاد بگیرید که این امر انتخاب آن را پیچیده می‌کند، ولی نگران نباشید؛ چرا که در ادامه مقاله مشخصات مربوط به آن را در ساده‌ترین و سریع‌ترین حالت می‌گوییم. بعضی از ویژگیهای مادربرد که اهمیت بالایی دارند عبارت‌اند از:

  • سازگاری مادربرد با کارت گرافیک، رم و پردازنده
  • چیپست (Chipset)
  • فرم فاکتور و اندازه (Form Factor)
  • پشتیبانی از اورکلاک (Overclock)
  • قابلیت توسعه‌پذیری 
  • اتصالات داخلی و پورت‌های خارجی 
از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد بررسی در  خرید مادربرد می‌توان به سازگاری آن با رم، سی‌پی‌یو و کارت گرافیک اشاره کرد.

۱. سازگاری مادربرد با سی پی یو (CPU)

ابتدا از سازگاری ۱۰۰ درصدی سی پی یو و مادربرد مطمئن شوید تا مادربرد و CPU هر دو از یک سوکت پشتیبانی کنند؛ چون یک مادربرد معین فقط از یک نوع سوکت پشتیبانی و فقط با یکی از پردازنده‌های AMD یا Intel کار می‌کند. 

دقت کنید که یک تراشه AMD با  تراشه‌های اینتل و حتی با همه سوکت‌های خود ای ام دی سازگار نیست. نصب یک CPU ناسازگار در یک مادربرد در بهترین حالت هیچ کاری انجام نمی‌دهد و در بدترین حالت، می‌تواند تمام سخت‌افزارهای سیستم را بسوزاند.

دقت کنید که سی پی یو و مادربرد انتخابی شما، هر ۲ از یک سوکت پشتیبانی کنند.

2. سازگاری رم با مادربرد (RAM)

هنگام انتخاب مادربرد، حتماً باید لیست هم‌خوانی حافظه مادربرد را در وب‌سایت سازنده بررسی کنید تا از سازگاری رم و مادربرد مطمئن شوید. با اینکه معمولاً RAM همیشه سازگار است، اما محتاط بودن بهتر از متأسف بودن است!

نکته: هر چه تعداد اسلات‌های DIMM روی مادربرد شما بیشتر باشد، می‌توانید حافظه‌های رم بیشتری را نصب کنید.

3. سازگاری مادربورد با کارت گرافیک

همه پردازنده‌های گرافیکی به لطف استاندارد  PCIe (توضیح مفصل در بخش‌های بعدی) با تمام مادربردها سازگار هستند. با این حال اگر کارت گرافیک شما سنگین باشد، کافی است مادربوردی تهیه کنید که دارای اسلات‌های PCIe تقویت شده باشد؛ البته ممکن است مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شوید.

برای کارت گرافیک‌های قوی‌تر، مادربردی با اسلات‌های PCIe تقویت شده بخرید.

4. چیپست مادربرد چیست؟

ابتدا بهتر است بدانید که چیپست مادربرد یعنی چه؛ در واقع این قطعه مشخص‌کننده توانایی سیستم در استفاده از بسیاری از ویژگی‌هایی CPU است و  جریان داده بین پردازنده، حافظه (RAM) و سایر تجهیزات جانبی مختلف را مدیریت می‌کند. دو شرکت AMD یا Intel به طور متوسط، برای هر نسل تراشه، سه یا چهار چیپست را عرضه می‌کنند. 

انواع چیپست مادربرد

با استفاده از جدول زیر خواهید دید که برای انواع پردازنده‌ها، کدام چیپست مادربرد بهتر و سازگار است.

سری پردازنده مدل چیپ مادربرد سازگار
AMD Ryzen Ryzen 5000  (5600X,5800X,5900X,5950X)

X570

B550

B450, A320

AMD Threadripper (3990X, 3970X, 3960X) Threadripper 3000 TRX40
Threadripper 1000 and 2000 X399
Intel 10th Generation Core i9 10900K, Core i7 10700K, and Core i5 10600K Z490
Core i5 and Core i3 B460
Intel 9th Generation Core i9 and Core i7 Z390

5. فرم فاکتور در مادربرد چیست؟

در پاسخ به سؤال فرم فاکتور مادربرد چیست می‌توان گفت به انواع اندازه های مادربرد، «فرم فاکتور» گفته می‌شود که ۳ مورد بهتر و رایج آن عبارت‌اند از:

  • ATX یا Standard-ATX
  • M-ATX یا Micro-ATX
  • M-ITX یا Mini-ITX

به طور کلی اندازه مادربرد معمولاً بر کیفیت یا قابلیت اطمینان آن تأثیر نمی‌گذارد ولی  مادربردهای بزرگ‌تر پورت های بیشتر، توسعه‌پذیری بهتر و حتی اسلات‌های بیشتری را ارائه می‌دهند. مادربردهای کوچک‌تر نیز قابلیت حمل و انعطاف‌پذیری لازم را برای ساخت رایانه‌های شخصی جمع‌وجور دارند که ممکن است به قیمت فاصله کمتر پورت و اسلات‌ها به دلیل محدود بودن مساحت برد تمام شود. 

اگر قصد مونتاژ یک کامپیوتر قابل‌حمل و کامپکت را ندارید، توصیه می‌کنم از مادربرد ATX یا M-ATX استفاده کنید.

۶. پنل اورکلاک مادربورد چیست؟

اورکلاک مادربردها (Overclock)  اصطلاحی در امکان دست‌کاری در تنظیمات قطعات کامپیوتر به‌منظور افزایش سرعت و امکان انجام تعداد بیشتری عملیات در ثانیه توسط سیستم است. حالا اگر شما نیز تمایل به خرید مادربردی با ویژگی‌های اورکلاک هستید، چند مورد زیر را بررسی کنید.

  • مدار تنظیم توان برای ارائه‌ی یک منبع تغذیه قوی و سازگار با CPU و RAM
  • پشتیبانی از اورکلاک حافظه 
  • سیستم خنک‌کننده قوی برای کاهش دما (افزایش سرعت= افزایش مصرف برق= تولید گرمای زیاد)
قطعات مختلفی مانند پردازنده، کارت گرافیک و رم قابلیت اورکلاک دارند.

۷. توسعه‌پذیری مادربرد 

قابلیت توسعه‌پذیری مادربرد را با یک مثال ساده توضیح می‌دهیم؛ تصور کنید حافظه یا فضای ذخیره‌سازی سیستم شما تمام شود، درحالی‌که همه اسلات‌ روی مادربرد استفاده شده است؛ در این صورت قطعاً دچار مشکل می‌شوید. در همین راستا به مشخصات کلیدی  زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • تعداد پورت های USB
  • تعداد اسلات PCI-E  (X16,X4,X1)
  • تعداد اسلات‌های رم
  • تعداد پورت های اترنت و حداکثر سرعت آنها

۸. اتصالات داخلی انواع پورت های مادربرد و  پورت های اکسترنال مادربرد

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در راستای توسعه‌پذیری مادربرد باید هم به کانکتورهای داخلی و هم به پورت های خارجی توجه کنید. کانکتورهای داخلی به شما این امکان را می‌دهند که به عنوان مثال، اسلات‌های USB روی کیس رایانه شخصی خود را به مادربرد متصل کنید که در ادامه به شرح تمامی پورت‌های USB و اسلات‌های مادربرد می‌پردازیم.

تعداد پورت های USB مادربرد

انواع درگاه های مادربرد USB  عبارت‌اند از: 

  1. USB 2.0: قدیمی و تقریباً کند و مناسب برای وسایل جانبی با پهنای باند کم مانند صفحه‌کلید، موس، هدست USB و چاپگر
  2.  USB 3.1، USB 3.0و USB 3.2 : پشتیبانی از نرخ داده بالاتر
  3. USB4: قابل‌اجرا با پورت USB Type-C

۲ مورد اول را می‌توان از طریق یک پورت USB Type-A پیاده‌سازی کرد. پورت USB Type-C جدیدتر نیز، در برخی از پورت‌های USB 3.2 و همه پورت های USB4 قابل‌اجرا است.

نکته: هنگام خرید مادربرد به دنبال استانداردهای جدیدتر مانند USB 3.2 و USB Type-C باشید، زیرا این پورت‌ها در آینده کاراتر خواهند بود.

در بین انواع پورت های مادربرد، USB 3.2 و USB Type-C در آینده کاراتر خواهند بود.

پورتهای پشت مادربرد

اگر نیاز به اتصال دستگاه‌های پرسرعت خاصی دارید حتماً سایر پورت‌های پنل پشتی مادربرد را نیز در نظر بگیرید. به طور مثال اگر سیستم شما به گرافیک یکپارچه متکی است، مادربرد باید دارای اتصالات ویدئویی در پنل I/O عقب باشد؛ در غیر این صورت تراشه گرافیکی یکپارچه قابل‌استفاده نیست.

انواع اسلات های مادربرد

اسلات‌های مختلفی روی مادربرد وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • یک یا ۲ اسلات CPU و ۲ تا ۸ اسلات DIMM برای RAM
  • اسلات‌های PCI (حداقل یک اسلات PCIe x16 و چند اسلات PCI مختلف برای کارت‌های شبکه، مودم‌ها، تیونرها، کارت‌های صدا و ...)
  • چند اسلات SATA برای دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند SSD و HDD
  • اسلات M.2 (برخی از مدل‌ها) 
تعداد پورت های روی مادر برد SATA

اسلات SATA برای دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند SSD و HDD استفاده می‌شود که اکثر مادربردها دارای 6 اسلات SATA هستند. حالا اگر قصد استفاده از  یک SSD و یک HDD دارید؛ بیش از دو پورت SATA نیاز ندارید، به‌خصوص اگر مادربرد شما یک اسلات M.2 نیز داشته باشد.

مادربردهای رده بالاتر نیز مانند آنهایی که با CPUهای AMD Threadripper استفاده می‌شوند اغلب بیش از 6 پورت SATA دارند که به احتمال زیاد به این مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز نخواهید داشت.

پورت SATA امکان انتقال اطلاعات و داده‌ها را فراهم می‌کند.
اسلات مادربرد PCIe 

اسلات‌های PCI Express برای اتصال تراشه‌های اضافی به برد استفاده می‌شوند تا طیف وسیع‌تری از ویژگی‌ها را فعال کنند. به عنوان مثال، از طریق PCI Express می‌توانید پشتیبانی از Thunderbolt یا Wi-Fi را به بردی که فاقد پشتیبانی برای این موارد است اضافه کنید. PCIe همچنین به طور گسترده‌ای برای اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی و کارت‌های گرافیک به مادربرد استفاده می‌شود.

نکته: بین PCI و PCIe تفاوت وجود دارد، اسلات های PCIe سرعت انتقال بالاتری دارند و به همین دلیل برای کارت‌های گرافیک از آنها استفاده می‌شود.

کانکتور سیستمهای خنک کننده مادربرد

تقریباً همه مادربردها حداقل یک کانکتور فن CPU و یک کانکتور فن کیس دارند، اما اگر می‌خواهید ۳ یا ۴ فن کیس را به مادربرد خود وصل کنید، مادربرد شما باید تعداد زیادی هدر فن 3 یا 4 پین داشته باشد. 

به طور کلی، هر چه مادربرد گران‌تر باشد، هدرهای فن بیشتری دارد. اما اگر مادربرد انتخابی شما هدر فن کافی ندارد، می‌توانید با دریافت کابل آداپتور فن، فن‌های کیس را مستقیماً به برد خود متصل کنید.

اگر مادربرد را برای کاربردهایی سنگینی مثل گیمینگ می‌خواهید، توجه ویژه‌ای به سیستم خنک کننده آن داشته باشید.

کانکتور نورپردازی مادربرد

اگر به قابلیت نورپردازی وسایل الکترونیکی علاقه دارید، باید مادربردی با هدرهای RGB تهیه کنید. تقریباً همه مادربردهای جدید با یک یا دو هدر RGB عرضه می‌شوند، بنابراین داشتن این قابلیت نیست.

۹. بهترین برند مادربرد چیست؟

شاید که بتوان گفت بهترین مارک مادربرد در ایران، ایسوس است؛ این برند اولین تولیدکننده مادربرد در جهان است و تقریباً 40 درصد از سهم بازار مادربرد را در اختیار دارد، طوری که امروزه از هر سه کامپیوتر یک کامپیوتر دارای مادربرد ایسوس است. همچنین در پاسخ به سؤال بهترین مادربرد چه مارکی است می‌توان به ۲ برند مطرح دیگر  MSI و گیگابایت اشاره کرد که درصد رضایت بالایی از طرف کاربران دارند.

۱۰. سایر ویژگی‌های خوب مادربرد

اگرچه همه‌ی کاربران نیازی به دسترسی به ویژگی‌هایی مانند Dual LAN، Thunderbolt، 10G LAN و ... ندارند، اما اگر به هر حال هزینه زیادی را می‌پردازید، بهتر است مادربردهایی را انتخاب کنید که به شما امکان دسترسی به آن‌ها را بدهد.

تاندربولت یک فناوری انتقال داده و برق است.  

مشخصات غیر مهم

اکنون، بیش از هر زمان دیگری، جدا کردن عوامل مهم از فاکتورهای صرفاً تبلیغاتی بازاریابی بسیار مهم است تا بدون از دست دادن ویژگی‌های ضروری، کمترین هزینه را داشته باشید. در همین راستا برخی از مشخصات انتخابی و غیر مهم مادربرد را در ادامه بخوانید.

۱. خروجی صدای مادربورد

اگرچه سازندگان برد عاشق بازاریابی قابلیت‌های صوتی مادربردهای مختلف هستند، اما شما می‌توانید با خیال راحت این عامل را هنگام تصمیم‌گیری در مورد مادربرد نادیده بگیرید؛ چرا که اگر اهل موسیقی باشید، قطعاً مجموعه‌ای از دستگاه‌های خارجی دارید که می‌توانند حتی بر بهترین مادربردها پیروز شوند.

۲. پشتیبانی از SLI/NVLink مادربرد

این تصور اشتباه وجود دارد که استفاده از چندین کارت گرافیک مستلزم استفاده از SLI یا NVLink است. SLI فناوری است که NVIDIA برای اتصال دو یا چند کارت گرافیک به یکدیگر و تولید یک خروجی واحد توسعه داده است. شما می‌توانید هر کارت گرافیکی را با هم ترکیب و مطابقت دهید تا به قدرت رندر GPU موجود در سیستم خود بیفزایید.

۳. بایوس مادربورد

هنگام انتخاب مادربرد، مسائل اولیه بایوس را عامل مهمی در نظر نگیرید؛ چرا که سازندگان می‌توانند با یک به‌روزرسانی ساده، پیاده‌سازی نامطلوب بایوس را برطرف کنند، اما اگر یک مادربرد در سطح سخت‌افزار یا مشخصات بد ساخته شود، نه شما و نه حتی سازندگان نمی‌توانید کار زیادی انجام دهید.

بایوس برنامه‌ای روی مادربرد است که وظیفه بوت کردن سیستم‌عامل را بر عهده دارد.

بهترین مادربردهای بازار

حالا که مشخص کرده‌ایم چه عواملی بر انتخاب مادربرد تأثیر می‌گذارند، وقت آن است که با بهترین مادربردهای 2022 آشنا شوید. ما در این بخش 5 مدل از  بهترین مادربردها را  در بازه‌های قیمتی حدوداً 4 تا 24 میلیون تومان را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

نکته: ترتیب مدل‌های معرفی شده بر اساس قیمت کم به زیاد است. 

برای انتخاب از بین بهترین مادربردهای موجود در بازار، آشنایی با مشخصات هر مدل ضروری است.

۱. مادربرد ایسوس پرایم H610M-RD4

این مادربرد از سوکت اینتل® LGA 1700 استفاده می‌کند که با پردازنده‌های اینتل نسل 12 سازگار است. مادربرد ایسوس پرایم H610M-RD4از ماژول‌های حافظه DDR4 پشتیبانی می‌کند؛ همچنین نرخ انتقال داده‌های سریعتری نسبت به نسل‌های قبلی ارائه می‌دهد. 

این مادربرد شامل یک اسلات M.2 با سرعت 32Gbps است که امکان استفاده از حافظه‌های سریع نظیر NVMe SSD را فراهم می‌کند. همچنین از رابط‌های SATA 6 Gbps پشتیبانی می‌کند که امکان اتصال به هارد دیسک‌های سنتی و SSDها را دارد.

مادربرد ایسوس پرایم H610M-RD4
مشاهده مشخصات کامل و خرید مادربرد ایسوس پرایم H610M-RD4 در لینک زیر:

۲. مادربرد ایسوس پرایم Z790 UD DDR5 Rev 1.1  گیگابایت سوکت 1700

این مادربرد برای پردازنده‌های Intel® Core™ نسل چهاردهم، سیزدهم و دوازدهم طراحی شده است.

ایسوس Z790 UD DDR5 Rev 1.1
مشاهده مشخصات کامل و خرید مادربرد ایسوس مدل Z790 UD DDR5 Rev 1.1در لینک زیر:

۳. مادربرد ایسوس TUF GAMING Z690-PLUS D4 سوکت 1700

مادربرد TUF GAMING Z690-PLUS D4 با سوکت LGA 1700 فقط پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 12 اینتل Core™ دارد. این سوکت جدید است و با نسل‌های قبلی پردازنده‌های اینتل سازگار نیست. بنابراین، اگر از پردازنده‌های نسل قبلی اینتل استفاده می‌کنید، باید از مادربردی با سوکت متناسب با آن‌ها استفاده کنید.

مادربرد ایسوس TUF GAMING Z690-PLUS D4
مشاهده مشخصات کامل و خرید مادربرد ایسوس  در لینک زیر: 

۴. مادربرد TUF GAMING Z790-PLUS WIFI DDR5 گیگابایت سوکت1700 

مادربرد TUF GAMING Z790-PLUS WIFI تمام عناصر ضروری آخرین پردازنده‌های اینتل را دربرمی‌گیرد. با استفاده از قطعات مقاوم و یک سیستم خنک‌کننده جامع، این مادربرد با عملکرد پایدار و قوی در بازی‌های طولانی مدت، از انتظارات فراتر می‌رود. 

ایسوس TUF GAMING Z790-PLUS WIFI
مشاهده مشخصات کامل و خرید مادربرد ایسوس TUF GAMING Z790-PLUS WIFI در لینک زیر:

۵. مادربرد ایسوس ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI DDR5 سوکت1700

مادربرد  ROG STRIX Z790-Fیک مادربرد با عملکرد بالا است که برای پردازنده‌های Intel نسل سیزدهم Core طراحی شده است. این مادربرد دارای یک قابلیت قدرتمند است که به کاربران امکان می‌دهد، عملکرد پردازنده خود را به سطوح جدیدی برسانند؛ این موضوع آن را به یک انتخاب عالی برای علاقمندان به بازی تبدیل می‌کند.

مادربرد گیگابایت ROG STRIX Z790-F
مشاهده مشخصات کامل و خرید مادربرد ROG STRIX Z790-F  در لینک زیر:

بهترین مادربرد کدام است؟ 

بهترین مادربرد برای شما کاملاً بستگی به نوع نیازتان از یک سیستم دارد. به همین خاطر در این بخش، ما رایج‌ترین کاربران خرید مادربرد را فهرست کرده‌ایم تا به شما کمک ‌کند بفهمید چه مشخصات و ویژگی‌هایی ممکن است نیاز داشته باشید.

۱. بهترین مادربرد برای کامپیوتر خانگی 

در بررسی مشخصات بهترین مادربرد خانگی مطمئن شوید که مادربرد شما از تعدادی پورت پنل پشتی برای اترنت، صفحه‌کلید و ماوس پشتیبانی می‌کند. اگر قصد اتصال رایانه خود به تلویزیون HD را دارید حتماً یک اتصال HDMI را نیز در نظر بگیرید.

همچنین یک برد یکپارچه را مدنظر قرار دهید که یک کارت گرافیک و کارت صدا در آن تعبیه شده است تا بقیه اسلات‌های توسعه آن را برای کارت‌های دیگر یا در صورت نیاز گزینه‌های ارتقا استفاده کنید. 

۲. بهترین مادربرد برای کسانی که محدودیت بودجه و فضا دارند

اگر بودجه شما محدود است یک یکپارچه بخرید تا از هزینه‌های اضافی برای قطعات جانبی دیگر خودداری کنید. همچنین اگر در مکان زندگی‌تان، فضای کمی در اختیار دارید، بهتر است  مادربرد کوچکی انتخاب کنید تا کیس کامپیوترتان متناسب با آن کوچک باشد.

 

مادربورد با فرم فاکتور Mini-ITX با قابلیت حمل بالا برای دانشجویان انتخاب بهتری است.

۳. بهترین مادربرد برای گیمینگ 

در انتخاب بهترین مادربرد برای گیم، سرعت پردازش دغدغه اصلی گیمر است؛ بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد مادربرد، حتماً پردازنده خود را انتخاب کنید. بررسی درگاه‌های اضافی برای بازی‌های آنلاین نیز مهم است. همچنین حداقل دو جک اترنت و جایگاهی برای نصب کارت رابط شبکه (NIC) نیاز دارید.

اگر به قابلیت اورکلاک نیز علاقه‌مند هستید حتماً به فن‌های هوشمند و سایر لوازم جانبی خنک کننده مادربرد توجه کنید.

با خرید بهترین مادربرد گیمینگ، حرفه‌ای بازی کنید.

۴. بهترین مادربرد برای کارهای گرافیکی 

CPU و RAM جزو مهم‌ترین فاکتورها برای ساخت یک سیستم مناسب طراحی گرافیکی هستند؛ چرا که یک پردازنده قوی قابلیت‌های بیشتری را با سرعت بالا در اختیارتان قرار می‌دهد، همچنین پشتیبانی از مقدار رم زیاد از توقف ناگهانی برنامه‌های گرافیکی جلوگیری می‌کند. 

قابلیت اورکلاک، پشتیبانی از چند GPU، برخورداری از هدرهای خنک کننده آبی و هدر فن برقی، کامل بودن تعداد پورت‌ها از دیگر مواردی هستند که در خرید یک مادربرد مناسب کارهای گرافیکی باید مدنظر قرار دهید.

۵. بهترین مادربرد برای برنامه نویسی 

مادربرد مناسب برنامه نویسی باید ‌دارای بیش از یک اسلات RAM باشد. همچنین بهتر است حداقل از CPUهای نسل نهم یا دهم پشتیبانی کند؛ چرا که  هر چه نسل سی پی یو بالاتر و قدرتمندتر باشد، پردازش و امور برنامه نویسی شما با سرعت بیشتری انجام می‌شود. از سازگاری هارد انتخابی با مادربرد خود و قابلیت اورکلاکینگ نیز غافل نشوید. 

مادربردهای مناسب برنامه‌نویسی بهتر است از CPUهای نسل نهم یا دهم پشتیبانی کنند. 

خرید بهترین مادربرد

اکنون که اطلاعات کاملی در ارتباط با خرید انواع مادربرد به دست آورده‌اید وقت آن است که با ثبت سفارشتان در فروشگاه ادبازار آماده‌ی تهیه‌ی یک سیستم بدون نقص باشید. شما با خرید مادربرد از ادبازار در سریع‌ترین زمان ممکن محصول خود را به همراه گارانتی خرید در درب منزل دریافت کنید. همچنین می‌توانید به صورت رایگان از مشاوره خرید مادربرد توسط متخصصان ادبازار بهره‌مند شوید و از امکان خرید اقساطی استفاده کنید.

برای خرید بهترین مادربرد بازار به صورت اقساطی با پشتیبانی ما تماس بگیرید.
۰۲۱-۴۵۳۲۴ 

جمع‌بندی

ما در این مقاله راهنمای خرید مادربرد اینتل و ای ام دی از فروشگاه اینترنتی لوازم دیجیتال ادبازار با بررسی:

  • ویژگی های مادربرد کامپیوتر
  • معرفی بهترین مادربردهای موجود در بازار
  • و مشخصات موردنیاز مادربرد مناسب کاربری‌های خانگی، گیمینگ و ...

سعی کردیم تا کمک کنیم بتوانید مادربردی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

در پایان اگر هنوز مسئله‌ای برایتان مبهم است یا در انتخاب نهایی مردد هستید، می‌توانید سؤال، انتظارات، اولویت‌ها و بودجه مدنظر را در کامنت بنویسید تا از مشاوره و پیشنهاد خرید مادربرد توسط متخصصان ادبازار استفاده کنید.