محصولات مرتبط
بررسی لپ تاپ لنوو Thinkpad E580: قدرتمند و مقرون به صرفه

نقد و بررسی 22 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی لپ تاپ لنوو Thinkpad E580: قدرتمند و مقرون به صرفه

لپ‌تاپ لنوو تینک پد ای 580 یکی از جدیدترین اعضای سری تینک‌پد است که با توجه به ویژگی‌های فنی و ظاهری خود می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای انجام کارهای مدیریتی و رده‌بالا باشد. در این مطلب نقد و بررسی تخصصی این نوت بوک را به شما ارائه خواهیم کرد.

لپ‌تاپ یکی از مهمترین ابزارهای الکترونیکی قابل حمل به شمار می‌رود که با توجه به نزدیک شدن مشخصات فنی این محصولات به سیستم‌های کامپیوتری دسکتاپ، کاربران زیادی به سمت خرید نوت‌بوک روی آورده‌اند. چندین کمپانی به صورت جدی در صنعت لپ‌تاپ فعالیت می‌کنند که به‌تازگی شرکت‌هایی چون هواوی و شیائومی نیز به جمع آنها پیوسته‌اند. هر ساله این کمپانی‌‌ها مدل‌های متفاوتی از لپ‌تاپ‌های خود را با مشخصات فنی و طراحی ظاهری متنوع روانه‌ی بازار می‌کنند.

از آنجایی که هر لپ‌تاپی با توجه به مشخصات فنی و ظاهری خود برای کاربردی خاص طراحی شده است و از سوی دیگر باید محصولی خریداری کنید که متناسب نیاز و بودجه‌ی شما باشد، بنابراین باید پیش از خرید با دقت تحقیقات خود را انجام دهید تا بتوانید لپ‌تاپی تهیه کنید که بیشترین ارزش خرید در ازای بهای پرداختی را داشته باشد.

کمپانی چینی لنوو که سال‌ها در زمینه‌ی تولید انواع لپ‌تاپ فعالیت می‌کند، بزرگترین تولیدکننده‌ی نوت بوک در دنیا است و تاکنون مدل‌های مختلفی را در بازار عرضه کرده است. لپ‌تاپ‌های این برند در مدل‌های مختلفی چون اسنشال (Essential)، تینک‌ پد (Thinkpad)، آیدیاپد (Ideapad) و... برای کاربری‌های متنوع در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.

سری لپ‌تاپ‌های تینک‌پد لنوو جزو محصولات مستحکم برای مصارف مدیریتی و رده‌بالا و کارهایی است که نیاز دارد دستگاه شما برای مدت زمان طولانی روشن باشد. البته در سال‌های اخیر کمپانی لنوو نیم‌نگاهی هم به موضوع طراحی داشته است و تلاش کرده ظاهر این خانواده از لپ‌تاپ‌های خود را بهبود بخشد.

لپ‌تاپ‌های سری Thinkpad در مدل‌های 13، 14 و 15 اینچی تولید می‌شوند. یکی از محصولات این سری، نوت‌بوک تینک‌ پد ای 580 لنوو است که در این مطلب به نقد و بررسی تخصصی آن می‌پردازیم.

طراحی

e580lenovo

 

لنوو در طراحی سری تینک‌پد همچون دیگر مدل‌های خود سبک خاصی از طراحی ظاهری را در نظر گرفته است. جنس مواد به کار رفته در ساخت نوت‌بوک‌های سری تینک‌پد و زنگ‌بندی آنها دارای شناسنامه‌ای هستند که با درج لوگوی Thinkpad روی در دستگاه این اصالت تکمیل می‌شود.

لنوو در لپ‌تاپ Thinkpad E580 با حفظ سبک همیشگی خود در این سری از نوت‌بوک‌ها، تلاش کرده از نسل قبلی این لپ‌تاپ، یعنی تینک پد ای 570 فاصله بگیرد. با اینکه شباهت‌هایی میان Thinkpad E580 و Thinkpad E480 (نسخه‌ی 14 اینچی) وجود دارد، ولی همچنان تفاوتهای قابل توجهی میان این دو مدل به چشم میخورد.

کمپانی لنوو در تینک پدی ای 580 از بدنه‌ی آلومینومی روی درِ دستگاه استفاده کرده است که نه‌تنها زیبایی و استحکام خاصی به این محصول بخشیده است، بلکه سبب شده نسبت به بدنه‌ی پلاستیکی کمی تیره‌تر به نظر برسد. البته امکان خرید هر دو مدل سیاه‌رنگ و خاکستری وجود دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Dell Inspiron 3542

ابعاد این لپ‌تاپ 2.1 کیلوگرمی 369 * 252 * 19.95 میلی‌متر است و نسبت به خیلی از مدل‌های 15 اینچی مشابه، وزن کمتری دارد. البته نمی‌توان تینک پد ای 580 را با اولترابوک‌ها مقایسه کرد ولی بی‌تردید این نوت‌بوک نسبت به بسیاری از مدل‌های دیگر قدرتمندتر است.

بدنه‌ی دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی به میزان قابل توجهی باریک‌تر و جمع‌وجورتر شده و حاشیه‌های نمایشگر نیز به مراتب کاهش پیدا کرده است. لبه‌ها و گوشه‌های این لپ‌تاپ مشابه Thinkpad E480 همچنان گرد طراحی شده است تا طراحی مینمال‌تری ارائه کند. نکته‌ی قابل توجه قرارگیری اسکنر اثرانگشت در زیر کیبورد عددی و دقیقا بالای لوگوی Thinkpad است که باعث افزایش امنیت دستگاه برای حفظ اطلاعات می‌شود.

خروجی‌ها

 

e580lenovo

 

تینک پد ای 580 لنوو تقریبا خروجی‌های کاملی را ارائه می‌کند و پورت‌ها این دستگاه نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. با اینکه در این نوت‌بوک خبری از خروجی تاندربولت 3 (Thunderbolt 3) نیست ولی در سمت راست می‌توانید خروجی‌های اترنت (شبکه)، USB 2.0 و کارتخوان میکرو اس‌دی را مشاهده کنید.

 

e590 lenovo

 

سمت چپ لپ‌تاپ نیز شاهده به‌کارگیری پورت‌های USB 3.1 نوع A، جک صوتی 3.5 میلی‌متری، HDMI و پورت USB نوع C هستیم.

تاچ پد و صفحه کلید

 

بررسی e590 lenovo

 

از آنجایی که لپ‌تاپ یک ابزار قابل حمل به شمار می‌رود و ممکن است در طول روز بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین باید تاچ‌پد و کیبورد بسیار خوبی داشته باشد. لپ‌تاپ‌های لنوو همیشه در این بخش از دو ویژگی بارز بهره می‌برند. اول اینکه شاهد به‌کارگیری صفحه کلید عددی هستیم و دوم اینکه نوت‌بوک‌ها لنوو از صفحه کلید جزیره‌ای بهره می‌برند که تجربه‌ی کاری بسیار خوبی را در اختیار کاربر می‌گذارند.

لپ‌تاپ لنوو تینک پد ای 580 هم از این قاعده مستثنی نیست و نه تنها از صفحه کلید جزیره‌ای و بخش عددی کیبورد بهره می‌برد، بلکه کیفیت بسیار خوبی در طولانی مدت دارد و هنگام کار کردن با آن احساس خستگی نمی‌کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K570UD | لپ‌تاپ‌ حرفه‌ای برای حرفه‌ای‌ها!

تاچ‌پد این نوت‌بوک نیز دقت بسیار بالایی دارد و هنگام کار کردن با آن هیچ‌گونه مشکل یا کندی را مشاهده نخواهید کرد. واکنش‌ها بسیار سریع اتفاق می‌افتد و پشتیبانی از ژست‌های چندلمسی از قابلیت‌های ویژه‌ی تاچ‌پد تینک پد ای 580 است. این لپ‌تاپ نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌ی تینک‌پد به ترک‌پوینت (Track Point) قرمز رنگ مجهز شده است که میان دو کلید G و H قرار دارد. البته شاید خیلی علاقه‌ای به استفاده از این ترک‌ پوینت کوچک نداشته باشند.

نمایشگر

 

مشخصات e580lenovo

 

اگر به دنبال انجام کارهای مدیریتی و کارهای روزانه هستید، باید بگوییم لپ‌تاپ تینک پد ای 580 لنوو صفحه نمایش بسیار خوبی را در اختیار شما می‌گذارد. نمایشگر 15.6 اینچی LCD IPS این لپ‌تاپ که از رزولوشن 1920 * 1080 پیکسل پشتیبانی می‌کند، رنگ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد و زاویه‌ی دید قابل قبولی دارد.

اما اگر برای تماشای فیلم یا انجام کارهای گرافیکی و چندرسانه‌ای می‌خواهید از این نوت‌بوک استفاده کنید، باید بگوییم گاهی اوقات با صفحه نمایش تینک پد E580 دچار مشکل خواهید شد. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که به دنبال جزئیات در صفحات تاریک‌تر و تیره باشید.

البته صفحه نمایش لپ‌تاپ لنوو نسبت به خیلی از رقبای خود عملکرد بهتری دارد و مات بودن برای بسیاری از کاربران یک مزیت به شمار می‌رود. روشنایی نمایشگر این لپ‌تاپ نیز در سطح بالایی قرار دارد و هیچ‌گاه باعث رنجش شما نخواهد شد! درِ لپ‌تاپ تینک پد ای 580 لنوو امکان باز شدن تا 180 درجه را دارد و از آنجایی که صفحه نمایش دستگاه لولاهای بسیار خوبی دارد، از این بابت مشکلی پیش نخواهد آمد. جالب است بدانید این لپ‌تاپ یک مدل ارزان‌تر دارد که از نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن 1366 * 768 پیکسل بهره می‌برد.

 

سخت افزار

لپ‌تاپ لنوو تینک‌پد ای 580 از جمله مدل‌هایی است که به پردازنده‌ی نسل هشتم اینتل مجهز شده است. این نوت‌بوک از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای و کم‌مصرف Core i7 8550U کبی لیک (Kaby lake) با فرکانس کاری 1.8 تا 3.4 گیگاهرتز و معماری 64 بیتی، حافظه‌ی کش سه مگابایت در کنار 8 گیگابایت رم DDR4 (قابلیت ارتقا تا 32 گیگابایت) و پردازنده‌ی گرافیکی AMD Radeon RX 550 DDR5 با دو گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی و قابل ارتقا تا چهار گیگابایت (به صورت اشتراکی از رم) بهره می‌‌برد.

لنوو برای لپ‌تاپ خود از هارد دیسک یک ترابایتی استفاده کرده است و برای کاهش وزن و ضخامت دستگاه، ترجیح داده نوت‌بوک تینک‌پد ای 580 از نعمت درایو نوری برخوردار نباشد. یک باتری 45 وات ساعتی لیتیوم پلیمر وظیفه‌ی تامین انرژی این لپ‌تاپ را برعهده دارد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که لپ‌تاپ تینک پد ای 580 لنوو در مدل‌های مختلف با مشخصات فنی متفاوت وارد بازار شده است تا بتواند بودجه‌های مختلفی را هدف قرار دهد. امکان خرید یکی از مدل‌های این لپ‌تاپ با پردازنده‌ی کم‌مصرف و نسل هشتم Core i5، یکی دیگر با نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن 1366 * 768 پیکسل، یک مدل بدون کارت گرافیک با حافظه‌ی مجزا و مدل دیگر با حافظه‌ی ذخیره‌سازی 256 گیگابایتی SSD وارد بازار شده‌اند.

 

لپ تاپ لنوو Thinkpad E580

 

لپ‌تاپ تینک پد ای 580 لنوو در تست‌های بنچمارک گیک‌بنچ 4 توانست امتیاز 10712 را به خود اختصاص دهد که از مقدار متوسط 9820 برای لپ‌تاپ‌های میان‌رده بالاتر است. در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها هم‌رده، محصول لنوو عملکرد به مراتب سریع‌تری دارد و به راحتی از عهده‌ی کارهای شما بر می‌آید.

هنگام کار کردن با این لپ‌تاپ هیچ‌گونه کندی یا لگی را مشاهده نخواهید کرد و گرمای دستگاه نیز در حد عادی خواهد بود. امکان اجرای بازی‌هایی چون Dirt 3 با تینک پد ای 580 لنوو وجود دارد، ولی در نهایت نباید به عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ روی آن حساب کنید. نکته‌‌ی قابل توجه دیگر صدای بسیار کم این لپ‌تاپ هنگام اجرای وظایف و کارهای مختلف است.

نتایج تست‌های لپ‌تاپ Lenovo Thinkpad E580 را در بنچمارک‌های مختلف می‌توانید در قسمت زیر مشاهده کنید:

 

لپ تاپ لنوو Thinkpad E580

لپ تاپ لنوو Thinkpad E580

لپ تاپ لنوو Thinkpad E580

نرم افزار

لپ‌تاپ لنوو تینک پد E580 لنوو در دو نسخه‌ی مجهز به ویندوز و بدون سیستم عامل عرضه می‌شود.‌ دستگاهی که ما روی آن نقد و بررسی را انجام دادیم فاقد ویندوز اورجینال بود ولی مدل دیگری از این لپ‌تاپ با ویندوز 10 اصلی و برخی نرم‌افزارهای پیش‌فرض در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

نوت‌بوک لنوو قدرت پردازش بالایی دارد و حتی می‌توانید از نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ، نرم‌افزارهای مهندسی، نرم‌افزارهای سه‌بعدی، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، نرم‌افزارهای حسابداری و بسته نرم‌افزاری آفیس به راحتی روی تینک پد ای 580 استفاده کنید.

 

باتری

همان طور که اشاره کردیم لپ تاپ تینک پد ای 580 لنوو از یک باتری لیتیوم پلیمر 45 وات ساعتی استفاده می‌کند. این باتری به خوبی از عهده‌ی کارهای روزانه‌ی شما به صورت کامل بر می‌آید. البته همیشه میزان طول عمر باتری دستگاه‌های قابل حمل، با نحوه‌ی استفاده‌ی شما از محصول رابطه‌ی مستقیم دارد. به عنوان مثال اگر همیشه به اینترنت بی‌سیم متصل باشید یا میزان روشنایی تصویر را در بالاترین مقدار خود قرار دهید، شارژدهی باتری به مراتب کمتر خواهد شد.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی | نکات مهم انتخاب لپ تاپ

اما در تست‌های استانداردی که روی باتری لپ‌تاپ تینک پد ای 580 لنوو انجام دادیم، این دستگاه توانست حدود 8.5 ساعت به صورت مدام کار کند که کمی از مقدار متوسط در کلاس لپ‌تاپ‌ها مشابه کمتر است. با این وجود می‌توانید با بهینه‌سازی‌هایی که انجام می‌دهید بیش از میزان اعلام شده از شارژ باتری دستگاه خود استفاده کنید.

 

اسپیکر

مقدار صدای خروجی لپ‌تاپ Thinkpad E580 لنوو جزو یکی از بهترین و بلندترین صداهایی است که در بین لپ‌تاپ‌های جدید به گوش می‌رسد. صدای خروجی نه تنها کیفیت مطلوبی دارد، بلکه میزان بلندی آن قابل قبول است. لپ‌تاپ لنوو به دو اسپیکر در جلوی دستگاه مجهز شده است که در نوع خود کیفیت خوبی دارند و قطعا به عنوان یک کاربر عادی رضایت شما را جلب خواهند کرد و در بین رقبا نمره‌ی قبولی می‌گیرند.

وب‌ کم

 

e580lenovo

 

همچنان بسیاری از کاربران هنگام کار کردن با لپ‌تاپ خود، در مواردی چون برقراری ارتباط تصویری از دوربین جلو یا همان وب‌کم دستگاه استفاده می‌کنند. وب کم لپ‌تاپ لنوو نیز مانند بسیاری از مدل‌های دیگر صرفا برای رفع نیازهای عادی شما تعبیه شده است و نباید انتظارات زیادی از آن داشته باشید. در مجموع دوربین تینک پد E580 عملکرد راضی‌کننده‌ای دارد.

سخن پایانی

لنوو بزرگترین تولیدکنندگان کامیپوترهای شخصی در دنیا است و به خوبی قواعد بازی را می‌داند. این کمپانی هر ساله نوت‌بوک‌های خود را در مدل‌های مختلف با مشخصات فنی متفاوت، متناسب با هر بودجه‌ای روانه‌ی بازار می‌کند.

لپ تاپ لنوو تینک پد ای 580 یکی از اعضای سری تینک‌پد است که به خوبی توانسته رسالت خود را انجام دهد. این لپ‌تاپ نه تنها مشکلات نسل قبلی خود را ندارد، بلکه نسبت به مدل 14 اینچی E480 مزایایی نیز دارد. اگر به دنبال لپ‌تاپی مستحکم و در عین حال با طراحی قابل قبول هستید و می‌خواهید طولانی مدت از آن استفاده کنید، لنوو Thinkpad E580 می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما در محدوده‌ی قیمت 7 تا 8 میلیون تومان باشد.

این نوت‌بوک از یک نمایشگر 15.6 اینچی مات با رزولوشن فول اچ‌دی بهره می‌برد و سخت‌افزار قدرتمند آن به راحتی در انجام وظایفی چون اجرای نرم‌افزاری آفیس، فتوشاپ، سه‌بعدی، مهندسی و... همراه شما خواهد بود. جنس بدنه‌ی آلومینومی، ترک‌پد دقیق و کیبورد خوب این دستگاه از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که می‌تواند شما را به خرید تینک پد ای 580 ترغیب کند.

نقاط قوت:

  • استفاده از بدنه‌ی آلومنیومی
  • صفحه کلید و تاچ‌پد دقیق و کاربردی
  • سخت‌افزار با کارایی مناسب
  • عرضه شده با مشخصات فنی متنوع
  • صدای کم فن و داغ نشدن

نقاط ضعف:

  • عملکرد متوسط باتری